Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoset hetken ilman heinää

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.10.24 14:29:13

Kuinka teidän hevoset käyttäytyy jos niillä ei ole heinää juuri sillä hetkellä eli ovat esim. syöneet juuri päiväheinät eikä vielä ole annettu seuraavia.

Meillä kaksi hevosta muutti hetkeksi tarhaa ja nyt kun siellä ei ole yhtään mitään nurmea kaluttavana, ne hirnuu jos yhtään ketään näkyy pihalla (vilkas talli). Eli eivät voi olla hetkeäkään ilman heinää ja laihduttaa pitäisi (rajusti ylipainoinen). Oksia ja muuta ajattelin viedä sinne.

Mitä teidän hevoset reagoi/tekee jos ne eivät ole heinillä?

Re: Hevoset hetken ilman heinää

Lähettäjä: Ping 
Päivämäärä:   17.10.24 14:39:53

Lepäilevät seisten tai maaten tai seurustelevat ja leikkivät. Heinäkärryn ääni aiheuttaa kyllä heti hirnuntaa, että täällä oltais kuolemassa nälkään juuri nyt. Heinänjakoajan lähestyessä tulevat kyllä porteille nuunailemaan, että joko sitä sapuskaa saa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.10.24 14:46:42

Heitä niille kuusi ajanvietteeksi.

Lähettäjä: auttakaa 
Päivämäärä:   17.10.24 14:47:11

Ei ne reagoi mitenkään. Syönnin päälle torkutaan tai telmitään keskenään. Toki ne toivorikkaina alkavat katsella kohti kun aika alkaisi olla. No nuo hevoset siis aivan ehdollistuneet tekemään jotain..no siis syömään "koko ajan". Kyllä tottuvat uuteenkin maailman järjestykseen. Mutta tuo puuhan järjestäminen heinien väliajaksi mietityttäisi. Koska joo,olis tekemistä,eivätkä hermoilisi suotta,mutta tästä hankalasta tavasta eivät kyllä pääse eroon.
Olen ihan tietoisesti välttänyt kellontarkkoja ruokinta-aikoja,koska se ehdollistaa hevoset aika nopeasti. Ja sitten kun sen kerran et syystä tai toisesta pysty ruokkimaan tähän tiettyyn aikaan,on maailma niillä aivan sekaisin. Stressaavat siis aivan oikeasti ja vahinkojakin voi sattua tämän johdosta.

Lähettäjä: kä 
Päivämäärä:   17.10.24 14:54:30

Meillä heinien välissä haahuilevat ympäri tarhaa, leikkivät ja torkkuvat.
Saattavat jopa heiniltä lähteä touhuilemaan ja palaavat sitten syömään jämiä.
Ihmisistä nämäkin ovat uteiliaita ja tietyille ihmisille/autoille hirnutaan kun saapuu pihaan, osa ignorataan.

Päivämäärä:   17.10.24 15:00:09

Pöh,mä olen eri mieltä. Sellaista se on,ollaan aina paikalla ruokkimassa. Mutta mun epätarkka ruokkiminen on luokkaa 15-30 min. Joskus pakolla maks tunti. Eikä hevoset stressaa,kun ovat oppineet. Heinää tulee 4-5 tunnin välein. Yöllä sen 8 tuntia ja heinää silloin tipla määrä.
Tarkoitin,että olen todistanut tilanteita missä hevoset olivat oppineet saamaan esim. aamuruuat tasan klo 6.00. Mutta yöllä kun oli pyryttänyt paljon lunta ja ihan tallin isojen ovien eteen,mistä pääsi sisälle. Meni hevoset ihan tolaltaan (melkein joukkopsykoosi), kun meillä meni tovi aikaa saada käsiimme lapio jotta pääsimme talliin sisälle. Siellä potkittiin seiniä ja pyörittiin levottomina ja huudettiin. Vain vartin takia. Mun mielestä,ei näin.

Lähettäjä: älskdns 
Päivämäärä:   17.10.24 15:07:47

No, käyvät päiväunille pötkölleen päiväheinien jälkeen. En ymmärrä tätä jatkuvaa heinän syöttöä. Kun ylipaino on suurin hevosten hyvinvointiongelma Suomessa.

Lähettäjä: ”” 
Päivämäärä:   17.10.24 15:37:03

Ja liikaa puhutaan vaan heinän määrästä ylipainon yhteydessä. Vaikka mitään ylipainoa ei heinällä edes tule jos hevonen saa tarpeeksi liikuntaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.24 16:01:41

Meillä etsivät ruokaa eli kipittävät ympäri tarhaa rauhallisesti turpa maassa. Tai sitten nukkuvat yhdessä, kesällä erityisesti turpa toisen häntää kohden. Tykkäävät kyllä kans katella kun ihmisiä menee tarhan vierestä hevosineen muttei sekoa tai hirnuile, tervehtiä saattaa.

Ollut kans sellanen joka meni heti langoista läpi kun ruoka loppui. Oli kans todella lihava muttei ollut mun hevonen. Onneksi omistaja päätti muuttaa muualle ja tämä heppa muutti mukana. Vei hirveästi energiaa seurata että koska se ruoka loppuu et pitää hakea sisälle ettei taas riko lankoja. Olki ei maistunut.

Lähettäjä: Eino 
Päivämäärä:   17.10.24 16:03:57

Eiköhän ne huutele ihan vaan seuraa kun uusi tarha. Meillä puuhaavat tarhassa, kävelevät ja tutkivat tai sitten lepuuttelee aurinkoisessa kohtaa. Ei ole normaalia jos hevonen ei osaa "olla" vaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.10.24 16:04:29

Tekevät normaaleita asioita eli torkkuvat, leikkivät, rapsuttelevat, nakertavat puunoksia ja seurailevat ympäristöä. En ole totuttanut siihen, että koko ajan on ruokaa nenän edessä, vaan ruokinta on neljästi päivässä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.10.24 16:08:05

heittomerkkirivi: kyllä tulee ahmatille ylipainoa hyvällä heinällä ja ahmimisella ja kuitenkin aktiivisella käytöllä. Joillakin vaan on pohjaton tarve syödä ja ahmaisevat säännösteltynä heinäannoksen puolet nopeammin kuin muut. No tällaiselle ei tietenkään mikään vapaa odelmasäilöpaali sovi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.10.24 16:08:46

Meillä (oma + tarhakaveri)seuraavat korvat pystyssä kaikkea liikkumista ja tekemistä. Oli sitten traktori pihalla hommissa tai hakee joku hevostaan. Mitään ei tapahdu etteivät nämä seuraa. Painivat riimupainia, pelaavat jalista pallolla, vesikupeilla. Leikkivät karahkoilla. Torkkuvat. Esittävät nälkään kuolevia mutta hyvin pärjäävät. Aamuheinät ulos mennessä, päiväheinät puolilta päivin, myöhemmin iltapäivällä saavat nöttöset. Muilla paali.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.10.24 16:09:33

Ja kuusia nakon välisyä, silppuavst ne ja leikkivät tosiaan karahkoilla. Lelut kestää yhden leikin. Pallo pidempään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.24 16:41:19

"Meni hevoset ihan tolaltaan (melkein joukkopsykoosi), kun meillä meni tovi aikaa saada käsiimme lapio jotta pääsimme talliin sisälle. Siellä potkittiin seiniä ja pyörittiin levottomina ja huudettiin. Vain vartin takia. Mun mielestä,ei näin."

Heinäautomaatti on kiva. :) Saa lapioida rauhassa ja hevoset torkkuu mahat täynnä.

Päivämäärä:   17.10.24 16:50:48

Olen miettinyt tuota,mutta en ole koskaan tutustunut millä tekniikalla toimivat. Jos ajastus ja sähkö,niin sähkökatko on ongelma..siis jos nojaa tuohon automatioon. Tai jos ihan vaan laitevika noin muutoin?

Lähettäjä: Tero 
Päivämäärä:   17.10.24 17:21:03

Niissä valmisautomaateissa on akku sähkökatkojen varalle, sopii olla sähköt viikon poikki ja silti tpimii

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.24 17:24:03

Vetää päikkäreitä

Lähettäjä: ”” 
Päivämäärä:   17.10.24 18:03:46

”kyllä tulee ahmatille ylipainoa hyvällä heinällä ja ahmimisella ja kuitenkin aktiivisella käytöllä. Joillakin vaan on pohjaton tarve syödä ja ahmaisevat säännösteltynä heinäannoksen puolet nopeammin kuin muut. No tällaiselle ei tietenkään mikään vapaa odelmasäilöpaali sovi.”

Joo mutta ei läheskään niillä kaikilla meidän ylipainoisilla. Kovalla käytöllä olevia joutuu pääasiassa syöttämään lisärehuilla ettei laihdu.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   17.10.24 18:25:51

Eipä tule vapaalla heinällä näitä hetkiä...🤦‍♀️

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   17.10.24 20:12:33

Meillä leikkivät, torkkuvat, kuljeskelevat heinien välillä. Jos kipitän pihassa, saattavat toiveikkaana vilkuilla suuntaan, josko vaikka tarjoilisin. Eivät huutele vaikka olis eväsaika. Hörisevät kyllä kun kävelen niiden heinien kans kohti tarhaa.
Eli.aloittajan hevoset huutelevat jostain muusta syystä kuin nälästä?

Lähettäjä: mirabel 
Päivämäärä:   17.10.24 21:33:44

Hevoset on niin erilaisia. Mun vanha täykkäritamma syö kun syö,eiolepersoeikä ruualla motivoituva millään tavoin. tallissa voin riisua kaikki varusteet, seisoo käytävällä kuin tatti vaikka näkee että karsinassa metrin päässä on heinät odottamass.

Edesmennyt suomenhevonen oli toista. Ihan samalla tavalla koulutettu, samassa kurissa pidetty, mutta kyllä oli vaikeeta hänellä jos näkikin ruokaa... ja niin isoa heinävuorta et pystynyt antamaan etteikö tämä ois syönyt kaikkea. Joutui kovasti rajoittamaan, vapaalla heinällä tää ois syönyt itsensä kuoliaaksi.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   18.10.24 09:25:12

Nukkuu, torkkuu, vaeltelee, mitä ne nyt yleensä tekee. Kyllä ne nyt hirnuskelee jotain muuta tai ovat oppineet että sillä saa heinää.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   18.10.24 09:32:16

Meillä yksi huutaa (ei siis hirnu vaan huutaa kurkku suorana) jos heinä ehtii loppua, on juuri loppumassa, haluaa sisälle tai jotain erikoista on tapahtunut tai tapahtumassa. Ihan mainio vahtikoira, mikään ei jää huomaamatta ja raportoimatta. Muut ovat hiljaisempaa sakkia, touhuavat omiaan ja torkkuvat ruokintakertojen välissä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.