Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menikö inssi kerralla läpi?

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   16.10.24 20:51:34

Minkälaisia kokemuksia teillä on B-ajokortin inssistä? Menikö kerralla läpi vai menikö useampi kerta? Missä töppäsit?
Näin myöhäisheränneenä, 32v, menossa inssiin huomenna..

Re: Menikö inssi kerralla läpi?

Lähettäjä: Eleonor 
Päivämäärä:   16.10.24 20:55:10

Tsemppiä!! :) Minulla meni ekalla läpi. Jännitin aivan hurjan paljon, paljon enemmän kuin mitään koetta ikinä. Enkä meinannut uskoa ensin, kun sanottiin että nätisti läpi meni :D Olin myös jo vähän vanhempi kun hankin kortin (25v).

Lähettäjä: Ping 
Päivämäärä:   16.10.24 21:05:24

Meni läpi neljännellä. Hylkyjen syyt:
1. kerralla parkkihallista poistuttaessa inssi sanoi, että käännytään ulosmennessä vasemmalle. Ryhmityin ulosmenoväylällä vasemmalle kaistalle enkä itse huomannut ollenkaan, että väylä oli kaksisuuntainen. Onneksi mistään nurkan takaa ei tullut ketään vastaan!
2. Ryömitin autoa tasa-arvoiseen risteykseen, jossa oli rajallinen näkyvyys oikealle. Keskityin niin kovasti tarkkailemaan sinne oikealle, etten huomannut suojatien eteen pysäköityä autoa. Olisi pitänyt pysähtyä sen auton rinnalle ennen risteysalueelle jatkamista.
3. Aiempien mokailujen takia jännitin hirveästi. Tein typeriä ryhmittymisvirheitä ja mäkilähdössä inssi ehti koskea jarrupolkimeen, kun auto valui taaksepäin.

Joka inssin välissä piti ottaa kaksi lisäajotuntia, ja ne tulivat kyllä tarpeeseen! Vasta sitten taidot ja itseluottamus olivat sillä tasolla, että pystyin ajamaan liikenteessä itsenäisesti. Nyt olen ajanut yhdeksän vuotta sekä kaupungeissa että maantiellä, sujuvasti ja ilman onnettomuuksia tai läheltä piti -tilanteita. Eli jos ajotuntien jälkeen tuntuu, että jokin osa-alue kaipaa vielä hiomista, niin ota ihmeessä lisätunteja!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.10.24 21:06:39

Itsekin hankin ajokortin myöhään. Tokalla meni läpi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.10.24 21:09:38

Meni kerralla. Kohdat arvioitiin silloin 1-5 ja sain kaikista kohdista numeron 5 paitsi yhdestä 4. Vieläkin kaivelee :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.24 21:11:16

Meni ekalla, tottakai.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.10.24 21:13:03

Ekalla läpi, vuonna 2003, eli hetki sitten.

Lähettäjä: ”” 
Päivämäärä:   16.10.24 21:16:45

Kaikki inssit ekalla läpi. Viimeisin pari vuotta sitten. Tsemppiä!

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.10.24 21:24:26

Ekalla meni läpi, ajoin myös vanhana 34v iässä. Kuorma-autokortin ja ammattipätevyydet ajoin 40v iässä. Myös ne meni läpi ensimmäisillä yrityksillä.
Tsemppiä!

Päivämäärä:   16.10.24 21:26:19

B ja C ekalla, CE tokalla.
Tsemppiä huomiselle!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.10.24 21:26:59

Tokalla läpi. Ekalla jännitin ihan hirveästi ja inssi neuvoi tyyliin ”ajetaan bussiasemalle”, mutta ei kumminkaan tarkoittanut sitä itse pihaa vaan sinne suuntaan tms (en ollut paikkakuntalainen) :D Kun inssi oli pari kertaa huomauttanut, että ryhmityn liian myöhään kaistoille (koska en tiennyt reittejä yhtään) olin niin hermostunut, että inssi ehti ennen mua jarruttamaan kaistanvaihdossa.

Päivämäärä:   16.10.24 21:50:42

Ekalla kerralla, vaikka autokouluope kannustavasti katsatuskonttorille ajettaessa totesi, että "et sä tässä kelissä varmaan läpi pääse". Oli siis ihan hillitön lumimoska kaduilla ja satoi jalkarättejä.

Lähettäjä: Tumpelo 
Päivämäärä:   16.10.24 21:54:09

Mulla meni ihan plörinäksi. Ennen inssiä oli ajotunti jossa kaikki sujui kuin tanssi. Inssissä meni kaikki pieleen mikä vaan voi. Jännitti ihan hirveästi! Lievää ylinopeutta, auto sammui, väärin ryhmittäytymistä, huonoa havainnointia.. Lista oli loputon. Meinasi itkettää palautteessa kun meinasi että ei muuta kun toiset 10 ajotuntia vielä.
En ole vielä käynyt toista kertaa, tästä nyt pari viikkoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.10.24 22:02:41

Itsekin olin jo 37-v. kun ajoin ajokortin. Sekä kirjalliset että inssi ekalla läpi. Tosin mulla oli siihen mennessä jo aika runsaasti ajokokemusta, ilman korttia vain ;)

Päivämäärä:   16.10.24 22:06:56

Ekalla meni aikanaan läpi 20v sitten. Inssipäivänä oli ihan karsea lumimyrsky, enkä ollut yhtään ajotuntia ajanut vastaavassa kelissä.

Päivämäärä:   16.10.24 22:20:34

ekalla meni. heti lähteissä sammutin auton risteykseen, keula oli jo kaistalla. ihme ettei hylätty :D muita töppäilyjä en muista.

Lähettäjä: silleen 
Päivämäärä:   16.10.24 22:42:50

Ekalla meni. Jännitin vain kaikki liikennevaloja hirveästi että jos ne vaihtuu ja teen väärän päätöksen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.24 23:40:41

Kyllä. Kaverilla kolmannella kerralla eikä siitä koskaan kummoista kuskia tullut, ei sitä voi kaunistella kun on ihan kamalaa soheltamista, mieluummin menee vaikka julkisilla jos vaihtoehtona olisi mennä sen kyytiin. Autoa sille ei voisi lainata missään olosuhteissa kun on kolhinutkin. Joskus viime vuosituhannella siis saatu kortit.

Lähettäjä: pösddonsdg 
Päivämäärä:   16.10.24 23:44:56

Kolmannella läåi 25 vuotta sitten. Ekä riita tuli jo inssin kanssa kun oli 8. kk raskaana ja sanoin etten pysty kiinnittämään turvavyötä...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.10.24 23:49:22

Meni. Kortti on AB.
Lähdin joka risteyksestä kakkosella, kun jännitti niin hitosti. Inssi sanoi, että kyllä lähdit joka risteyksestä kakkosella, mutta kun se sulta niin hyvin onnistuu, ei sua voi reputtaa. Auto ei siis sammunut kertaakaan.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   16.10.24 23:54:44

"Lähdin joka risteyksestä kakkosella, kun jännitti niin hitosti. Inssi sanoi, että kyllä lähdit joka risteyksestä kakkosella, mutta kun se sulta niin hyvin onnistuu, ei sua voi reputtaa. Auto ei siis sammunut kertaakaan."

Kytkimen luistattaminen onnistunutta ajamista? Siis eikö nykyään inssissä tarvitse osata käsitellä autoa teknisesti, riittää vain kun se ei sammu? Sama vaikka painetaan kaasua ja lähdetään liian isolla vaihteella kytkin käryten? No onneksi nykyään ei juuri manuaaleja enää ole.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   16.10.24 23:55:27

Oletko montakin kytkintä sittemmin polttanut?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   17.10.24 00:43:20

Mä ajoin inssin 1986.
En ole yhtään kytkintä polttanut. Oma auto opetti käyttämän lähtiessä ykkösvaihdetta. Sammui, jos yritin lähteä kakkosella.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   17.10.24 03:28:28

Tottakai ekalla läpi.
Yksi ryhmittäytymisvirhe tuli hädissään tehtyä, jonka huomasin heti itsekin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.10.24 03:32:06

Aika paljon on myös väliä, missä inssin ajaa. Helsingin keskustassa on aika eri asia kuin jossain syrjäkylällä.

Ajoin itse Kalliossa ja lähialueilla, ja en ensimmäisellä kerralla päässyt läpi, toisella kyllä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.10.24 03:42:39

Ensimmäisellä kerralla läpi 28 vuotiaana. Onnistuin väistelemään dinosaurukset eli yli 40 vuotta ajoa sen jälkeen.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   17.10.24 04:01:04

Kolmannella. Ensimmäisessä olin niin hermostunut että en ole mitään jännittänyt niin paljon ennen sitä enkä sen jälkeen. Toisessa liityin kiertoliittymään liikaa toisen eteen. Näiden jälkeen sain lisäajotunteja joissa opettaja keskittyi hoitamaan muita töitään ja itse ajelin vain menemään. Taisin olla koko autokoulun puheenaihe kun ajo sujuu, mutta kokeessa hermo ei pidä koska sitten kun kolmannella pääsin läpi niin muutkin opettajat tulivat onnittelemaan.
Itse ajaminen ei siis jännittänyt mutta se inssi oli jostain syystä ihan hirveä itselleni. Tämä pk-seudulla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.24 04:29:58

Kolmannella meni läpi.

1. Kerralla ei edes ehditty katsastusaseman pihasta pois. Siinä tiellä oli vähän ruuhkaa, ja ajattelin vain hieman liikuttaa autoa eteenpäin että siitä ehtii sitten paremmin kun tulee sopiva väli. Tiesin ja näin siis että kummaltakin puolelta tulee autoja enkä olisi ollut menossa tielle vaan hieman vain eteenpäin, mutta inssi ilmeisesti luuli että olen syöksymässä autojen eteen ja painoi jarrua, ja silloinhan se on automaattinen hylky. Vähän ärsytti.

2. Kerralla oli kaupungin keskustassa joku sohlaus liikennevalojen kanssa, en muista enää mikä.

Muista vaan käännellä päätä aina kun oot kääntymässä jonnekin, siitä ne on tarkkoja:D Ja oo tarkkana aina suojateiden kohdalla. Tsemppiä!

Päivämäärä:   17.10.24 06:25:56

Ekalla meni, vaikka valo ehti vaihtua keltaiseksi juuri nenän edessä. Oli kuitenkin todella liukas keli ja inssi oli samaa mieltä kanssani, että ratkaisu oli oikea. Jos olisin jarruttanut, olisi auto ajautunut risteysalueelle. Ajoin pientä alinopeutta koko inssin ja erityisen varovasti liukkauden vuoksi.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   17.10.24 07:19:08

Ekalla vuonna 1993

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.10.24 07:36:52

Meni ekalla läpi mistä ajo-openi oli niin yllättynyt että hyppi tasajalkaa kuullessaan uutiset. :D Ajoin paljon rennommin ja itsevarmemmin kun kun ope ei ollut vieressä arvostelemassa jokaista liikettäni. (ope määräsi minulle 2 lisätuntia juuri ennen inssiä)

Hermoilin kyllä aivan järkyttävästi etukäteen. Ainoa huomautus tuli aivan lopussa kun meinasin ajaa katsastusaseman ohi ja tein liian hätäisen kaistanvaihdon, en todellakaan halunnut pitkittää sitä kokemusta joten vähän panikoin.

Päivämäärä:   17.10.24 07:50:31

Kolmannella läpi.
1. Kolmikaistaisessa liikenneympyrässä joku rengas kävi viereisellä kaistalla, huono ajolinja
2. Liityin tiukkaan väliin motarilla kun kiihdytyskaista oli loppumassa, panikoin kun oli painotettu että sinne ei saa pysähtyä

Päivämäärä:   17.10.24 07:58:08

”Kytkimen luistattaminen onnistunutta ajamista? Siis eikö nykyään inssissä tarvitse osata käsitellä autoa teknisesti, riittää vain kun se ei sammu? Sama vaikka painetaan kaasua ja lähdetään liian isolla vaihteella kytkin käryten? No onneksi nykyään ei juuri manuaaleja enää ole.”

Ainakin useat dieselmanuaalit lähtee kakkosella ihan samalla tavalla liikenteeseen kuin ykkösellä. Kolmosella pitää vähän näyttää jalkaa kaasulle, mutta ei se vielä luistattamista ole. Bensa-autoissa (erityisesti vanhemmissa) harvemmin on sitä vääntöä, jota kakkosella lähtemiseen vaaditaan.

Mullahan on edelleen vanhempien manuaalibensa-autojen kanssa hankaluuksia lähteä liikkeelle, sillä enimmäkseen olen ajanut dieseleitä manuaalina. :D

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   17.10.24 08:46:48

Vasta toisella. Ekalla kerralla en nähnyt 40 aluerajoitusta, joten ajelin viittäkymppiä. Tokalla olin kuulemma hilkulla joutua hylätyksi, koska pää ei pyörinyt tarpeeksi, mutta selittämällä (seuraan peilejä koko ajan, joten kaistanvaihdossa pieni vilkaisu riittää) sain "armahduksen" ja pääsin läpi.

Inssi ajettu v. 2008

Päivämäärä:   17.10.24 08:47:50

Meni ekalla, olin myös 32v, kun hankin ajokortin.

Lähettäjä: Käsikirja 
Päivämäärä:   17.10.24 08:48:19

Ekalla meni läpi v. 1988, lähtö Kisahallilta (Hki). (AB-ajokortti, silloin A kuului pakettiin.) Inssiajo kesti noin 10 minuuttia, ja kun pysäköin lopuksi kadunviereen ja sammutin auton, piti inssin saada jostain huomauttaa. "Mikä unohtui?", hän kysyi. En tajunnut yhtään, mistä oli kyse! Hän sitten paljasti, että auton lämmityslaite oli jäänyt laittamatta pois päältä ennen moottorin sammuttamista...

Jostain piti päästä sanomaan, kun itse ajo oli ilmeisesti sujunut virheettä.

Paljon myöhemmin, joskus 2010-luvulla, ajoin C-kortin, ja silloinkin inssi meni kerralla läpi, vaikka jouduin peruuttaessa vähän venkslaamaan enkä saanut kuorma-autoa ihan ekalla täydelliseen asentoon.

Päivämäärä:   17.10.24 14:07:40

Kolmannella. Ekalla kerralla keskustassa möhlin ryhmittymiset. Toisella kerralla en katsonut kääntyessä tarpeeksi tarkkaan, kun suojatietä pitkin tuli pyöräilijä.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   17.10.24 14:24:21

Ei. Itse ajo meni ihan hyvin, mutta kun lopuksi katsastusaseman pihassa piti peruuttaa ruutuun, niin se ei onnistunut millään. :) Toisella kerralla meni läpi. Vuosi oli 2006.

Lähettäjä: perussääntö 
Päivämäärä:   17.10.24 14:34:34

Jos valo ehtii vaihtua keltaiseksi juuri nenän edessä niin silloin siitä kuuluukin ajaa ripeästi läpi, oli keli liukas tai ei. Poikkeuksena ehkä se jos olet ryömintävauhtia etenevässä jonossa, tai vauhti on muuten hidas ja edelläsi valojen toisella puolella ei ole tilaa mihin ajaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   17.10.24 14:37:23

Tokalla meni. Hylsyn syynä oli muistaakseni liikennemerkki, joka oli peitossa toisen ajoneuvon takana tms. En pysähtynyt jossain kohdassa jossa olisi pitänyt, koska en nähnyt merkkiä. Ihan hyvää teki käydä vielä muutamat tunnit ennen uusintaa.

Lähettäjä: perussääntö 
Päivämäärä:   17.10.24 14:38:25

"Sama vaikka painetaan kaasua ja lähdetään liian isolla vaihteella kytkin käryten?"

No ilmeisesti ne lähdöt sillä kakkosella ovat kuitenkin onnistuneet niin hyvin ja kytkintä käryttämättä, että inssin mielestä tulosta oli pidettävä hyväksyttävä. Voidaanhan toisaalta argumentoida että kytkimen luistattaminen oikeaoppisesti ja kakkosella liikkelle lähteminen - silloin kun niitä tarvitaan - ovat taitavaa ja onnistunutta ajamista nekin.

Lähettäjä: rkrww 
Päivämäärä:   17.10.24 14:44:41

Meni aikoinaan kerralla läpi sekä kirjalliset että inssi. Kirjallisissa kaksi virhettä. Inssissä jotain huomautuksia, mutta läpi meni silti.

Päivämäärä:   17.10.24 16:14:53

Jos ei mene ekalla kerralla läpi, niin älkää ottako paineita. Se vaan tarkoittaa että tarvetta lisätunneille, ja varmuutta ajamiseen. Parempi niin kuin lähteä ajamaan vajavaisilla taidoilla yksin.

Lähettäjä: Donde 
Päivämäärä:   17.10.24 16:25:00

ABeC helposti läpi. Inssi tuumas, ett oot tainnu paljon ajella kun juteltiinkin samalla. Hevosella oppii ennakoimaan ja tarkjailemaan liikennettä.

Lähettäjä: Eino 
Päivämäärä:   17.10.24 16:28:08

Hyvä kokemus, meni kerralla läpi.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   17.10.24 16:30:09

"kytkimen luistattaminen oikeaoppisesti ja kakkosella liikkelle lähteminen - silloin kun niitä tarvitaan - ovat taitavaa ja onnistunutta ajamista nekin."

Joo, eilen marketin parkkipaikalla oli varmaan myös mielestäsi onnistunutta ajamista kun joku keski-ikäinen nainen käytti ykköstä ajovaihteena, lähti ruudusta ja ajeli kierrokset tapissa ykkösvaihteella normaalisti kuin se olisi ajovaihde, ajoasentokin oli sellainen taitavan ja osaavan kuskin selkänoja pystyssä, kuski etukenossa otsa tuulilasissa, ratti tisseissä kiinni ja kädet koukussa, just sellainen josta on helppo kääntää rattia jos tulee jokin tarve nopeaan ohjausliikkeeseen. Kulki sen auto eteenpäin eikä sammunut, että ehkä se sitten riittää "taitavaksi" ajamiseksi siinä missä kakkosella liikkeelle lähteminenkin.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   17.10.24 17:09:45

Vasta kolmannella kerralla meni läpi. Syynä jännittämisen takia tehdyt virheet. Olin 19v. Koetilanne oli minulle tosi paha, koska itse suorituspaineiden lisäksi oli vielä sosiaalinen jännittäminen (jännitin valvojaa tosi paljon). Vielä kolmannellakin kerralla tein jonkun virheen, josta kai joku olisi voinut hylätä, mutta liekö säälistä valvoja päästi läpi :D Kortin saatuani olen aina ajanut huolellisesti eikä ole mitään vaaratilanteita liikenteessä tullut.

Lähettäjä: Rysseli 
Päivämäärä:   17.10.24 20:39:33

Ekalla meni läpi inssi kuorma-autolla, vaikka ajon lopuksi en millään saanut autoa taskuparkkiin. Inssi joutui neuvomaan. Mutta ilmeisesti en tehnyt muita virheitä koska läpi meni. Inssi kysyi että onko taskuparkkia harjoiteltu, ja vastasin rehellisesti että ei ole. En tiedä oliko opelta unohtunut vai oliko tahallaan jättänyt opettamatta lisätuntien toivossa. Oli se vähän sellainen veijari se opettaja.

Lähettäjä: EiikinäCap 
Päivämäärä:   17.10.24 20:43:57

Ei mee jos Hesan Cap autokoulun käyt. Hinaavat 20 km/h tunnissa ja ylläri käsijarrutuksia aamun työmatjaliikenteen seassa. Cappiin en menusi ikinä. Riskikertoimet nousee kaikille tiellliikkujille moisesta ajo-opetuksesta.

Lähettäjä: 14 vuotta sitten 
Päivämäärä:   17.10.24 20:48:43

Meni ekalla läpi, vaikka jännitin todella paljon enkä kokenut olevani yhtään valmis. Olisin halunnut lisätunteja, mutta en saanut niitä. Oli talvi ja todella liukasta.

Pitkään en uskaltanut auton rattiin ja ne kerrat, kun ajoin niin oli tuskaa. Itseäni eniten häiritse se, etten ymmärtänyt auton toimitaan. Liikennesäännöt yms. Eivät tuottaneet vaikeuksia vaan se mitenkä vaihteen, kytkin ja jarru yhdessä toimii.

Muutin miehen perässä maalle ja pakko oli sopeutua tilanteeseen. Nyt menee vaikeammatkit kelit, mutta yhä inhoa loskaa ja peilijää kelejä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   17.10.24 21:27:02

Ekalla läpi, ikää minulla silloin 18v ja 2 vkoa :)

Päivämäärä:   17.10.24 22:48:04

Meni molemmat. En minäkään harjoitellut kuorma-autoajotunneilla taskuparkkia, eikä sitä pyydetty inssissä. Tosin tämä oli aikana, jolloin B --> C vaati vain viisi ajotuntia.

Päivämäärä:   18.10.24 08:56:32

1. kerralla meni läpi, vaikka vaihtoin risteyksessä kaistaa. Kun siitä 15 vuoden päästä aloin ajaa autoa, en saletisti olisi päässyt inssistä läpi. Pitkään mm läksin liikkeelle kolmosvaihteella. Tällaista ajoa maantiellä ja kaupungeissa. Liikkeelle lähdön huomasin olevan kätevää sillä lailla, että luistattaa kytkintä. Kerran kytkin pamahti rikki isossa alamäessä, toisen kerran savusi, aattelin silloin, että vedellä saa sammutettua, jos tulee tulipalo ja läksin sitä vettä kattelemaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.