Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laiskuus

Lähettäjä: Gabriel 
Päivämäärä:   16.10.24 18:47:04

Taitaa olla tutkittu tosiasia että suurin osa suomalaisista ei hyväksy laiskaa kumppania. Laiskuudelle etsitään usein monenmoisia (teko)syitä rinnakkaisilmaisuja ja selityksiä. Yritetään kääntää laiskuus hyväksyttäväksi.

Minkä verran laiskuutta sinä siedät? Muuttuuko tilanne jos sama kumppani on ollut pitkään ja hän laiskistuu ajan myötä? On syynä sitten uupumus, masennus tai vain muu "vireystilan häiriö"?

Re: Laiskuus

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   16.10.24 19:28:02

Mä olen itse se laiska, joten myös siedän aika paljon... :'D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.24 19:38:57

Tassun kanssa samoilla linjoilla :D

Lähettäjä: Black 
Päivämäärä:   16.10.24 19:57:26

Kunhan huolehtii itsestään ja käy töissä. Ei ole pakko olla harrastuksia ei tarvitse jaksaa remontteja eikä ole pakko jaksaa lähteä muuttoavuksi, raveihin, sukuloimaan..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.24 20:25:55

Olen pohdiskellut tuota termiä laiskuus ja olen alkanut kyseenalaistaa onko sellaista edes olemassa.

Olen sosiaalialalla ja on sen mukainen koulutus. On pitänyt kuluttaa aika paljon huono-osaisuuteen ja haasteisiin liittyvää materiaalia + omat terveysongelmat = olen tajunnut että jos ei jaksa, ei se yleensä johdu siitä että nyt vain päätetään ettei jakseta vaan siellä taustalla on jokin syy. Usein syy on sellainen jota ei itse valita ja siten ei voi myöskään päättää ettei enää olisi "laiska."

Se on sitten eri asia miten menetellä jos itse on se terve ja toimelias ja harmittaa kun puoliso ei sellainen ole.

Lähettäjä: Lucky 
Päivämäärä:   16.10.24 20:47:04

Onneksi puoliso ei ole syytellyt laiskaksi kun raskaat tapahtumat vei sängyn pohjalle.

Lähettäjä: tarkennatko vähän 
Päivämäärä:   16.10.24 20:52:03

Mitä laiskuudella alotttaja tässä nyt siis tarkoittaa? Joissain elämäntilanteissa/ vaikka sairauden iskiessä ihminen voi tarvita enemmän lepoa kuin toisissa, onko lepo esim se aloittajan mielestä laiskuutta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.24 21:00:54

Laiskuudesta en tiedä, mutta kyllä pidän esim kumppanissa viehättävänä piirteenä aktiivisuutta. Tarkoitan sitä, että päivän aikana saa paljon asioita aikaan. Herää ajoissa, käy lenkillä koiran kanssa, tekee ruokaa, järjestelee kodin, tapaa kavereita, käy mahdollisesti jossain.

En missään tapauksessa nää itseäni ihmisen kanssa, joka lorvailisi sängyssä puolille päivin, viettäisi koko päivän puhelimella/pelaten/telkkaria tuijotellen.

Olen itsekin aika tekevä ja saan paljon aikaan ja odotan sitä myös kumppanilta.

Lähettäjä: Gabriel 
Päivämäärä:   17.10.24 12:28:36

Lähettäjä: tarkennatko vähän
Päivämäärä: 16.10.24 20:52:03

Mitä laiskuudella alotttaja tässä nyt siis tarkoittaa? Joissain elämäntilanteissa/ vaikka sairauden iskiessä ihminen voi tarvita enemmän lepoa kuin toisissa, onko lepo esim se aloittajan mielestä laiskuutta?

Pohjaan kysymyksen omaan saamattomuuteen. Veriarvoja on otettu työterveydessä mutta ainakaan toistaiseksi ei ole löytynyt syytä miksi minusta on tullut laiska ja saamaton. Olen itsekseni alkanut pelätä että ennen saa itseä kohta niskasta kiinni, niin puolisokin saattaa kyllästyä.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   17.10.24 12:39:15

Aikuisten ihmisten tulee hoitaa aikuisten asiat vaikka laiskottaakin. On asioita, jotka voi siirtää huomiseen, mutta kyllä se roskapussi on vietävä, tiskit hoidettava ja kämppäkin jossain kohtaa siivottava. Eikä ainakaan kannata/voi olettaa, että kyllä se toinen osapuoli sen hoitaa.

Vaikea kyllä nähdä, että kovin hyvin tulisin toimeen ystävänä tai puolisona sellaisen henkilön kanssa, jonka luontainen fyysinen aktiivisuustaso olisi nolla, t.s jos työt ei pakota niin mitään ei tapahdu. Mitään suorittajaa en kaipaa ja itse olen siitä kovasti yrittänyt pois oppia, mutta minusta on tärkeää, että ihmisen elämään kuuluu jotain älyllistä tai fyysistä aktiviteettiä työpäivän lisäksi.

Lähettäjä: Cara 
Päivämäärä:   17.10.24 17:06:43

Laiskuus on vaikea määritellä. Itse olen entinen kilpaurheilijan ja rakastan tätä laiskaa elämää mikä minulla on nyt kun olen ”eläköitynyt” tuosta lajistani. Kalenteri ei ole enää rakennettu ylitäyteen treenien ympärille ja elämässä on aikaa esim myös levätä. Ei tarvitse enää olla reipas kokoajan vaikka itku kurkussa ja painaa menemään vaikkei jaksaisikaan.
Ja tästä syystä ehdottomasti nautin yhtä laiskasta elämästä pitävästä kumppanistani, eli haluan ettei miehenikään elämä ole pelkkää aktiviteetista toiseen suorittamista ja voidaan välillä vaan olla, esim vaikka pitää yhdessä sohvailtoja netflixiä katsoen tai nukkua pidempään joku aamu ilman stressiä väliin jäävästä aamulenkistä. Ja onneksi sellainen ’sopivan laiska’ yksilö viereltä löytyykin <3

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   18.10.24 19:43:21

En usko laiskuuteen ilmiönä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.