Lähettäjä: ----
Päivämäärä: 17.10.24 10:50:02
Kun hiuksia pesee päivittäin, hiukset ja päänahka kuivuvat. Päänahka alkaa kompensoida tilannetta kehittämällä vielä enemmän talia. Silloin saa vaivanpalkaksi päänahan, joka rasvoittuu vielä enemmän ja alkaa talvella hilseillä. Lisäksi latvat alkavat katkeilla ja hapsottaa kuivuuttaan, jos hiukset ovat hennot. Näin kävi minulle.
Aloittaja: kokeilepa vaalentaa hiuksiasi suomalaiselle 4 Reasons -hiusvärillä, niitä saa mm. Emotion-liikkeistä. Ne on kehitetty suomalaiselle hiustyypille eli hapete ei ole niin kovaa, että se tuhoaisi hiuksiasi, mutta voi juuri sen verran "hajottaa" lasimaista hiusta, ettei se liiskaannu päänahkaan.
Itse sain pidennettyä pesuvälin yhdestä kolmeen päivään (en olisi muuten ikinä uskonut sen olevan mahdollista), kun tein näin:
1. Kun peset hiukset, keskity päänahan, älä hiusten pesuun. Itse vaihtelen shampoottoman shampoon (New Wash) ja hyvän tuuheuttavan shampoon (Redken Volume Injection) välillä. New Wash on kallista, mutta hyvä puoli on, ettei se kuivata päänahkaa eikä hiuksia, eli hyvä "arkishampoo". Päänahka tulee puhdistettua pestessä huolellisesti sellaisella päänahanhierontaharjalla, jonka voi tilata New Washilta tai ostaa erikseen vaikka Stockalta tai Sokokselta. Vaahdota päänahka tarvittaessa kahdesti.
2. Käytä oikeasti hyvää hoitoainetta tai hiusmaskia hiusten pituuksiin, kun käytät tavallista shampoota etkä New Washin tyyppistä yhdistelmäshampoota. Lukitse pesun jälkeen niiden tuoma kosteutus hiuksiin jätettävällä hoitoainesuihkeella. Siten latvat eivät hapsota eivätkä kuivu.
3. Viimeistele latvat pesun jälkeen pienellä määrällä hiusöljyä ja lisää seuraavina päivinä tarvittaessa pieni määrä kuivashampoota. Itse tykkään Batisten Heavenly Volume -kuivashampoosta, pieni määrä riittää pitkäksi aikaa.
4. Pese hiukset mieluummin aamulla kuin illalla. Silloin et menetä puolta vuorokautta puhtaiden hiusten kanssa yöunille, kun kukaan ei edes näe sinua.
Pari kuukautta kun hoidin hiuksiani tuolla mallilla, niin rasvoittuminen helpottui. En ole sitten teini-iän pystynyt pitämään toisen päivän hiuksia auki, mutta nykyään hiukseni ovat parhaimmillaan silloin.
|