Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rasvoittuvat hiukset ja kaupan hiusvärit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.24 11:30:52

Vuosikaudet olen käynyt kampaajalla säännöllisesti ottamassa vaaleat raidat ja hiukset on aina pysyneet puhtaana muutaman päivän pesun jälkeen. Nyt en ole yli vuoteen käynyt kampaajalla kun ei enää ole varaa.
Mulla on pitkät hiukset vähän yli lapaluiden (jos sillä nyt on merkitystä). Tyvi ilman väriä on nyt kasvanut sen 15cm ja värittömyys ei mua haittaa mutta rasvoittuminen. Heti seuraavana päivänä pesun jälkeen joutuu laittaa kuivashampoota ja lisäilemään joka ikinen päivä niin pullo ei meinaa viikkoakaan riittää.
Tähän kyllästyneenä olen miettinyt jos ostaisi marketista vaalean hiusvärin ja kokeilisi sitä. Jos se vähän kuivattaisi hiuksia niin ei tarttisi elää tän rasvaletin kanssa.
Kokemuksia kaupan vaaleista väreistä? Suosituksia? Epäsuosituksia?

Re: Rasvoittuvat hiukset ja kaupan hiusvärit

Päivämäärä:   16.10.24 13:01:58

up

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   16.10.24 13:03:46

Mä en näe miten se värjäys muuttaisi tilannetta, koska se rasva tulee hiuspohjasta eli päänahasta eikä hiuksista itsestään.
Todennäköisesti sun oma väri on perinteinen suomalainen maantienharmaa ja sehän näyttää likaiselta jo heti suihkun jälkeen.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.10.24 13:09:02

Hiusväri kuivattaa hieman, ja heikentää myös hiusten kuntoa. Sopii kyllä tasapaksulle rasvaletille.

Kokeile aluksi pienellä sävyerolla. Aina voi vaalentaa lisää.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   16.10.24 13:13:48

Tunnen tuskan ja olen useaa eri shampoota kokeillut, eikä mikään ole auttanut. Vain vaalennuksella saan pesuväliä vähän pidennettyä.

Ja ennen kun kukaan sanoo, että kun hetken kärsii ja on vain pesemättä, se tasoittuu - niin on yritetty! Kolmannen päivän jälkeen päänahkaan tulee jonkin näiköistä näppylää ja pää kutiaa ihan älyttömästi. Sitten se tulee raavittua verille.

Päivämäärä:   17.10.24 10:07:13

No mä oon pessy hiukset nyt kerran viikossa mutta koko tukka on ihan rasvassa aina seuraavana aamuna saunan jälkeen.

Ostin eilen kaupasta jonkun blondiaineen ja pitää nyt vain kokeilla :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.24 10:09:37

Kokeile omaa väriä vaaleammalla ettei värjää liikaa. Toimii varmasti juuri tuohon ongelmaan.

Itsellä auttaa parhaiten kun föönaa hiukset kuivaksi pää alaspäin. Varmaan jää hiukset kuohkeammiksi tyvestä ja suojaa rasvoittumiselta.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   17.10.24 10:13:00

Mikä siinä hiustenpesussa ahdistaa? Jos tukka rasvoittuu, niin pesaise vaikka päivittäin samalla kun käyt suihkussa. Eihän sitä shampootakaan tarvitse tunkea koko pituuteen.
Itselläni on juurikin Tielaitoksen ruskeanharmaa liuruletti, jonka pesen päivittäin. Tällä tavalla pysyy siistin näköisenä ja tuntuisena.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.10.24 10:30:29

Siis.... miksei niitä hiuksia voi pestä useammin jos ne ovat likaiset? Samalla kun käy joka päivä suihkussa kuitenkin, niin samalla ne hiuksetkin tulee pestyä. En käsitä mikä ongelma. :D

Terveisin, viimeisen 20 vuotta pessyt hiukset 6-10 kertaa viikossa. Ja värjään myös kaupan väreillä.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.10.24 10:37:26

Jos hiukset pysyvät normaalia puhtaampina kampaajan jälkeen, niin voisiko vain olla, että kampaaja käyttää tehokkaampaa shampoota? Nehän vaahdottaakin sitä shampoota kampaamossa yleensä useita minuutteja.

Eli miten peset hiukset kotona, lätkäisetkö vain nopeasti shampoon päähän ja vaahdotat vain hetken? Kokeile myös tuplapesua, eli peset hiukset kahteen kertaan. Shampoo voi olla jokin tuuheuttava tai jopa syväpuhdistava, ne pesevät tehokkaimmin.

Mutta kuten sanottu, jos hiukset rasvoittuu, niin niitä pitää pestä. Hiusväri kuivattaa hiusta toki jonkin verran tyvestäkin, mutta en ehkä käyttäisi sitä ensisijaisena keinona rasvoittumisen estämiseen. Marketin hiusväreissä on yleensä todella voimakas hapete (jonka vahvuutta ei kuitenkaan kerrota paketissa) ja lopputulos etenkin vaalentaessa voi olla vähän mitä vaan. Juuri jää helposti oranssiksi. Mutta jos kokeilet, niin toivottavasti onnaa :D

Päivämäärä:   17.10.24 10:37:48

Helppoa olis käydä suihkussa jos sellainen olisi. Ulkosaunan varassa enkä lämmitä sitä joka päivä.

Sitä tässä kysyin, tekeekö markettiväreillä mitään enkä sitä että pitääkö joka päivä käydä suihkussa ja pestä hiukset.

Sisälukutaitoa, kiitos ;D

Lähettäjä: Laama 
Päivämäärä:   17.10.24 10:39:44

Komppaan edellisiä. Itselläni on väritön, ohut ja nopeasti rasvoittuva letti, joka on pakko pestä päivittäin, vaikka käyn kampaamossa sitä värjäyttämässä säännöllisesti. Pesen hiukseni laadukkailla kampaamotuotteilla ja käytän hoitoainetta ja kampaajan mukaan hiukset ovat hyvässä kunnossa. Jos hiuspohja on rasvoittuvaa sorttia, niin se on rasvoittuvaa sorttia. Ei siihen auta muu kuin pesu riittävän usein.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   17.10.24 10:50:02

Kun hiuksia pesee päivittäin, hiukset ja päänahka kuivuvat. Päänahka alkaa kompensoida tilannetta kehittämällä vielä enemmän talia. Silloin saa vaivanpalkaksi päänahan, joka rasvoittuu vielä enemmän ja alkaa talvella hilseillä. Lisäksi latvat alkavat katkeilla ja hapsottaa kuivuuttaan, jos hiukset ovat hennot. Näin kävi minulle.

Aloittaja: kokeilepa vaalentaa hiuksiasi suomalaiselle 4 Reasons -hiusvärillä, niitä saa mm. Emotion-liikkeistä. Ne on kehitetty suomalaiselle hiustyypille eli hapete ei ole niin kovaa, että se tuhoaisi hiuksiasi, mutta voi juuri sen verran "hajottaa" lasimaista hiusta, ettei se liiskaannu päänahkaan.

Itse sain pidennettyä pesuvälin yhdestä kolmeen päivään (en olisi muuten ikinä uskonut sen olevan mahdollista), kun tein näin:

1. Kun peset hiukset, keskity päänahan, älä hiusten pesuun. Itse vaihtelen shampoottoman shampoon (New Wash) ja hyvän tuuheuttavan shampoon (Redken Volume Injection) välillä. New Wash on kallista, mutta hyvä puoli on, ettei se kuivata päänahkaa eikä hiuksia, eli hyvä "arkishampoo". Päänahka tulee puhdistettua pestessä huolellisesti sellaisella päänahanhierontaharjalla, jonka voi tilata New Washilta tai ostaa erikseen vaikka Stockalta tai Sokokselta. Vaahdota päänahka tarvittaessa kahdesti.

2. Käytä oikeasti hyvää hoitoainetta tai hiusmaskia hiusten pituuksiin, kun käytät tavallista shampoota etkä New Washin tyyppistä yhdistelmäshampoota. Lukitse pesun jälkeen niiden tuoma kosteutus hiuksiin jätettävällä hoitoainesuihkeella. Siten latvat eivät hapsota eivätkä kuivu.

3. Viimeistele latvat pesun jälkeen pienellä määrällä hiusöljyä ja lisää seuraavina päivinä tarvittaessa pieni määrä kuivashampoota. Itse tykkään Batisten Heavenly Volume -kuivashampoosta, pieni määrä riittää pitkäksi aikaa.

4. Pese hiukset mieluummin aamulla kuin illalla. Silloin et menetä puolta vuorokautta puhtaiden hiusten kanssa yöunille, kun kukaan ei edes näe sinua.

Pari kuukautta kun hoidin hiuksiani tuolla mallilla, niin rasvoittuminen helpottui. En ole sitten teini-iän pystynyt pitämään toisen päivän hiuksia auki, mutta nykyään hiukseni ovat parhaimmillaan silloin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.10.24 10:55:47

Miksei aloittaja ilmoittanut heti aloitusviestissä, että ei ole mahdollisuutta päästä suihkuun joka päivä?? Mistä hitosta me voimme tietää että sulla on vain ulkosauna. :D huoh.

Päivämäärä:   17.10.24 11:06:02

"Helppoa olis käydä suihkussa jos sellainen olisi. Ulkosaunan varassa enkä lämmitä sitä joka päivä."

No tämä olisi ollut hyvä mainita aloituksessa. Itse pesisin kyllä hiukset sitten vaikka lavuaarissa.

"Kun hiuksia pesee päivittäin, hiukset ja päänahka kuivuvat. Päänahka alkaa kompensoida tilannetta kehittämällä vielä enemmän talia"

Tämähän on siis myytti. Talirauhasten toiminta on pitkälti geneettistä, hormonaalista ja iästä riippuvaista, eikä talirauhasissa ole mitään "sensoria" joka tunnistaisi, milloin hiukset on pesty. Tali tulee sieltä ihon sisältä eikä siihen voi vaikuttaa ulkoisilla asioilla. Normaali shampoo ei myöskään poista täysin päänahan luonnollisia öljyjä, eikä sen pitäisikään. Sen sijaan jos talin, hien ja lian antaa jäädä muhimaan päänahkaan, niin päänahka ei tule voimaan kovin hyvin ja hiusten pituudetkin voivat mennä huonompaan kuntoon. Ohuet hiukset rasvoittuvat tyypillisesti nopeammin ja siksi ne kaipaavat myös tiheämpiä pesuja.

4 Reasons -kestosävytteet ovat ihan hyviä, mutta eipä niissäkään tietääkseni ole tuota hapetetta ilmoitettu. Sokos myy myös Vivahde-nimisiä suomalaisia värejä, jossa pitää itse sekoittaa hapete ja väri. Hapetteita on kolmea eri vahvuutta ja niistä voi valita omalle hiustyypille sopivan.

Päivämäärä:   17.10.24 11:08:01

Hiusten pesuväliä voi pidentää sillä, että pesee oikeasti pesevällä shampoolla. Jos valitset jonkin hellävaraisen "every day" -shampoon, joka lupaa kosteuttaa, niin se ei taatusti pese päänahkaasi tarpeeksi puhtaaksi. Ja se on tietysti ihan totta, että niitä hiusten latvoja pitää kosteuttaa PALJON, etenkin jos on vaalennetut hiukset. Tässä auttaa hiusnaamiot, hiuksiin jätettävä hoitoaine ja omalle hiustyypille sopiva öljy, jota laitetaan vain latvoihin.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   17.10.24 11:19:19

R: kiinnostavaa, ja voi olla tosiaan noin, että talin erittyminen on hormonaalista!

Mulle yksi iso ongelma oli myös päänahan kuivuminen ja hilseily, mutta se taitaa johtua siitä, että ihoni on niin atooppinen muutenkin. Jos muu ihoni ei selviä suihkussa käynnistä ilman rasvaamista jälkikäteen, miksi päänahan ihoni poikkeaisi tästä. Joten omalla kohdallani päänahka tosiaan alkoi voimaan paremmin, kun pääsin päivittäisestä pesusta irti ja korvasin osan pesuista tuolla hoitavalla New Washilla.

En itsekään pyri mihinkään kerran viikossa -pesutahtiin, se ei tule ikinä olemaan realismia kohdallani. Mutta oli kyllä ihan luksusta, kun pystyin venyttämään pesuvälin 2-3 päivään ja päänahan kutina ja kiristäminen helpottui! Enää en näytä jo illalla siltä, kuin lehmä olisi nuollut päälakeani, vaikka olen aamulla käynyt suihkussa. :)

Päivämäärä:   17.10.24 11:29:54

----, Monethan sanovat että esim. pillereiden aloitus on vaikuttanut hiusten rasvoittumiseen. Hormoneilla on paljonkin merkitystä hiusten ja ihon kuntoon.

Itselläni on myös helposti hilseilevä päänahka, mutta nimenomaan pesemättömyys pahentaa minulla asiaa. Mutta tämä riippuu varmasti siitä, että mistä se hilseily johtuu. Atooppinen iho tietysti vaatii erityishuomiota myös päänahan suhteen, koska kuten sanoit, miksipä se ei voisi kuivua samaan tahtiin kuin muukin iho.

Ehkä tärkeintä on nimenomaan tunnistaa se oma ihotyyppi ja hiustyyppi, niin osaa valita tuotteetkin paremmin sen mukaisesti. Itse pesin ennen kaiken maailman kosteuttavilla shampoilla ja hiukset olivat jatkuvasti rasvaiset, sitten siirryin "jämäkämpiin" shampoihin ja se auttoi. Tuo sinun 2-3 päivän pesuväli on varmasti monelle hyvä! Itse pesen noin joka toinen päivä, pakko pestä kun hiuspohjakin hikeentyy urheilussa :P

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   17.10.24 11:33:50

Mä olen voinut venyttää pesuväliä tasan silloin, kun mulla oli permanentti... Kun hius ei ollut päätä vasten, se ei myöskään rasvoittunut juuri yhtään ja ainakin näytti puhtaalta monta päivää. Ihanan huoletonta verrattuna nykyiseen päivittäiseen pesuun, harmi vaan ettei kiharat sitten kumminkaan sopineet mulle noin muuten...

Lähettäjä: Laama 
Päivämäärä:   17.10.24 11:46:27

Nimimerkki R kirjoittaa asiaa. Hiuspohjan rasvoittuminen on geneettistä ja iästä ja hormonitoiminnasta riippuvaista. Itselläni alkoi hiuspohja rasvoittua murrosiässä ja koska hiuslaatu on luonnostaan ohut, on hiuksia pakko pestä päivittäin. Pesen sampoolla siis vain hiuksen juuren ja laitan hoitoainetta latvoihin. Hiuksen käsittely (permanentti tai värjäys) helpottaa jonkin verran tilannetta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.10.24 11:50:30

Minulla atooppinen iho ja nimenomaan pitää pestä päivittäin koko iho päänahkaa myöten. Minulla iho ei kestä yhtään likaa ja hikeä. Shampoo ja hoitoaine pitää olla hajusteettomia ja sensitive tuotteita jotta päänahka ei ota itseensä.

Aloittaja//Tuosta saunan padasta sanoisin sen verran, että muistathan pudistaa sen padan aika ajoin ja jos sinulla porakaivo niin ottaisin selvää mitenkä rautaista vesi on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.24 12:24:47

Juuri se oma juurikasvu on niin rasvainen itsellä myös, kun sävyttää niin heti vähän helpottaa.
Itse käytän lorealin casting sarjaa tyveen. Joskus käyn sitten kampaajalla raidoittamassa kunnolla.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.10.24 12:34:49

Mulla rasvoittumiseen auttaa, kun kuivaa hiukset kunnolla pesun jälkeen niin että saa vähän tuuheutta ja irti päänahasta. Tarvittaessa joku muotoilutuote mukaan (muotovaahto tms.) Jos menee ilman kuivausta kosteilla hiuksilla nukkumaan, tai edes antaa vapaasti kuivua, meinaa jo seuraavana päivänä rasvoittua.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   17.10.24 13:00:30

Mikä siinä hiustenpesussa ahdistaa? Jos tukka rasvoittuu, niin pesaise vaikka päivittäin samalla kun käyt suihkussa. Eihän sitä shampootakaan tarvitse tunkea koko pituuteen.
Itselläni on juurikin Tielaitoksen ruskeanharmaa liuruletti, jonka pesen päivittäin. Tällä tavalla pysyy siistin näköisenä ja tuntuisena.

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   17.10.24 13:33:05

Mulla loppui hiusten rasvoittuminen siihen, kun aloin pestä hiukset kerran viikossa Nizoralilla tai sen halpisversiolla. Ei ollut koskaan hilsettä tai muuta. Ihottuman takia käytin Nizoralia ja huomasin samalla, että loppui hiuspohjan rasvoittuminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.