Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira sängyssä, en saa nukuttua

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   16.10.24 08:42:24

Nuorempi 13 v koirani jouduttiin hiljattain lopettamaan terveyssyistä. Sen jälkeen15-vuotias vanhuskoira ei enää suostu nukkumaan öitä muualla kuin sängyssäni. Ennen nukkuivat olohuoneessa. Koira haluaa vähän väliä peiton alle, sitten sille tulee siellä kuuma ja se siirtyy peiton päälle jäähdyttelemään, sitten taas peiton alle. Tätä useamman kerran yössä, yleensä koira herättää vähintään kolme kertaa. Käytin koiran lääkärintarkastuksessa kun käytös tuolla tavalla muuttui, ei ole kipuja tai muuta vikaa, luultavasti kaipaa vain kaveriaan eikä halua olla yksin. Mutta minulle hyvät yöunet ovat tosi tärkeät enkä yksinkertaisestk jaksa yöheräilyä. Päätä särkee ja väsyttää päivisin. En haluaisi pakottaa vanhuskoiraa yksin eri huoneeseen nukkumaan, mutta onko jotain ideoita miten sen saisi makkarissa nukkumaan paikallaan ilman että häiriköi minua?

Re: Koira sängyssä, en saa nukuttua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.24 08:44:17

Oma peitto tai viltti sille niin ei ole änkeämässä saman peiton alle

Päivämäärä:   16.10.24 09:13:16

Nukutaan 160 cm parisängyssä, koiralla toinen puolikas sängystä ja siinä oma tyyny ja peitto. Peittelen koiran sinne sen omalle puolelle joka ilta ja se yleensä pari tuntia siinä nukkuukin. Sitten kun kylkeä kääntäessä peitto tippuu päältä alkaa se tunkeminen minun peiton alle.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   16.10.24 09:15:03

No hyvänen aika, koiran peti lattialle sängyn viereen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.10.24 09:19:43

Jos et halua ottaa sille uutta rauhallista kaveria, niin sanoisin, että kohta kun vanhusta ei enää ole, niin tulet vielä kaipaamaan noitakin hetkiä. Ota päiväunet.

Päivämäärä:   16.10.24 09:21:25

sk: koiran peti (tai siis yksi niistä) on lattialla sängyn vieressä, ei kelpaa koiralle. Olen sen jokusen kerran käskenyt petiin keskellä yötä, mutta ei se pysy siellä vaan hyppää takaisin sänkyyn. Ihan hirveästi en haluaisi alkaa vääntää kättä koiran kanssa, tiedän että kaverin poismeno oli sille kova paikka ja haluan tarjota koiralle kaiken mahdollisen tuen. Mutta haluaisin myös nukkua.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   16.10.24 09:50:50

Voit kokeilla taitella peiton reunat allesi niin, ettei koira pääse itse sen alle/pois. Todennäköisesti koira hämmentyy aluksi, ja on tyytymätön, yleensä kuitenkin tyytyvät kohtaloonsa aika nopeasti.

Tarjoa koiralle oma peitto/viltti, jos on herkkä kylmälle ja tarvitsee oman peiton.

Omalla nuorellani myös väsyttävä toiminta iltaisin, kuten pidempi lenkki tai muu aktivointi voivat auttoi saamaan pidemmän pätkän yhtenäistä unta.

Lähettäjä: koirallinen 
Päivämäärä:   16.10.24 10:00:16

Jos mahdollista nosta makuuhuoneen lämpötilaa ettei ilman peittoa tule kylmä. Tai laita koiralle vaatteita yöksi. Laita myös lämmin karvapeti (donitsi) tms. joiden tiedetään rauhoittavan koiria. Kun koiralla on kaikki hyvin, kiellä änkeämästä sinun peittosi alle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.24 10:16:11

Jos et halua ottaa sille uutta rauhallista kaveria, niin sanoisin, että kohta kun vanhusta ei enää ole, niin tulet vielä kaipaamaan noitakin hetkiä. Ota päiväunet

Tämä <3
Oma koriavanhus tekee ihan samaa, on toki tehnyt vuosikausia. Eikä suostu millään nukkumaan esim lattialla, sänkyyn ja viereen on päästävä. Olen hävinnyt tämän taistelun, mutta oppinut myös nukkumaan koiran kanssa paremmin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   16.10.24 12:38:55

- Et halua, että koira joutuu nukkumaan viereisessä huoneessa yksin
- Et halua joutua käskemään koiraa lattialle
- Et halua ottaa koiralle uutta kaveria

Mitähän muita vaihtoehtoja odotit olevan? Kiinnitä koira jaloistaan remmeillä sänkyyn, ettei pysty liikkumaan?Lähtökohtaisesti kaikkeen kyllä tottuu, joten senkus elelet nykyisessä tilanteessa, niin etköhän puolen vuoden päästä jo pysty nukkumaan, vaikka koira vaihtelisi paikkaa.

Päivämäärä:   16.10.24 12:49:08

Suloinen vanhus <3 itsekin herkkäuninen mutta olen opetellut nukkumaan lähelle tunkevan koiran vieressä vaikka heräänkin monta kertaa yössä. Tiedän että sitten kun sitä ei enää ole, tekisin mitä vain että saisin sen takaisin.

Lähettäjä: Makuupussi 
Päivämäärä:   16.10.24 12:51:20

Siirry nukkumaan makuupussissa.

Ota unilääke.

Millä lailla koira herättää sinut yöllä? Eikö se pääse itse peiton alle tai sieltä pois? Oma koirani vaeltelee yöllä, toki riippuen lämpötilasta. Välillä nukkuu lattialla, jossa viileä. Sitten hyppää sänkyyn. Joskus kovilla pakkasille saattaa tulla peiton alle. Uneen kyllä huomaan, että koira hyppää sänkyyn (sänky notkahtaa) tai jos koira nukkumapaikkaa etsiessään astuu peiton alla olevan jalkani päälle. En kuitenkaan herää.

Sama juttu oli exän kanssa. Kun hän unissaan käänsi kylkeä, patja teki aaltomaista liikettä. Tai kun hän tai minä liikutimme nukkuessamme kättä/jalkaa, saattoi siinä osua toiseen. Sen tunsi unen läpi, mutta ei siihen herännyt.

Päivämäärä:   16.10.24 13:03:41

Koira herättää silloin kun haluaa peittoni alle, ei siis osaa sinne itse ryömiä vaan läimii/raapii tassulla niin kauan että herään ja nostan sille peittoa. Ja jos en pienestä läppäisystä herää tai muuten reagoi riittävän nopeasti, koira lyö minua tassulla naamaan. Ja sitten kun koira tulee peiton alle, se rojahtaa puoliksi päälleni ja kun hivuttaudun sivuun niin koira hivuttautuu perässä. Lopputulos on se, että taiteilen sängyn reunalla noin 30 cm leveällä kaistaleella. Pariin kertaan koira on myös potkaissut minut alas sängystä. Tulee siis viereeni pitkittäin jalat nipussa minua kohti, sitten nopealla liikkeellä potkaisee jalat suoraksi ja akka lentää lattialle.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   16.10.24 15:28:06

Koira herättää silloin kun haluaa peittoni alle, ei siis osaa sinne itse ryömiä vaan läimii/raapii tassulla niin kauan että herään ja nostan sille peittoa. Ja jos en pienestä läppäisystä herää tai muuten reagoi riittävän nopeasti, koira lyö minua tassulla naamaan. Ja sitten kun koira tulee peiton alle, se rojahtaa puoliksi päälleni ja kun hivuttaudun sivuun niin koira hivuttautuu perässä. Lopputulos on se, että taiteilen sängyn reunalla noin 30 cm leveällä kaistaleella. Pariin kertaan koira on myös potkaissut minut alas sängystä. Tulee siis viereeni pitkittäin jalat nipussa minua kohti, sitten nopealla liikkeellä potkaisee jalat suoraksi ja akka lentää lattialle.

:-D

Lähettäjä: Pää 
Päivämäärä:   16.10.24 15:33:47

Itselleni uni on niin tärkeä asia hyvinvointini kannalta, että makuuhuone on eläimetön. Rakastan eläimiäni, mutta sänkyyn eivät yöllä tule eikä samaan huoneeseen edes.

Meillä varmasti vanhempi koira tulee lähivuosina kuolemaan, mutta en silti ota nuorempaa koiraa sänkyyni

Kyllä se koira tottuu nukkumaan yksin.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   16.10.24 15:35:14

Tulet kaipaamaan noita hetkiä. Kuulostaa suloiselta koiralta. Täällä oli jo useita hyviä vinkkejä.

Lähettäjä: jap 
Päivämäärä:   16.10.24 15:49:51

Meillä vanhuskoiralle puettiin loppuvuosina villapaita yöksi, rauhoitti meidän kaikkien unia :)

Lähettäjä: Ü 
Päivämäärä:   16.10.24 16:03:31

”Pariin kertaan koira on myös potkaissut minut alas sängystä. Tulee siis viereeni pitkittäin jalat nipussa minua kohti, sitten nopealla liikkeellä potkaisee jalat suoraksi ja akka lentää lattialle.”

Repesin XD

Mutta joo, itse nukun kylki puutuneena kun en raaski koiran takia kääntää kylkeä, etten vain häiritse sitä <3

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.10.24 16:07:39

Minunkaan koirani ei osaa itse mönkiä peiton alle, vaan herättää minut jotta nostan peittoa. Usein haluaisi esim. jalkojen päälle, mutta se on kielletty koska silloin en saa nukuttua, koira pitää pyytää makuulle kyljen kohdalle. Minä en sitä sängyn reunalle väistä, paitsi unissani ja herätessä koira usein makaa X-asennossa keskellä sänkyä, minä herään ihan reunalta :) Mutta siis vinkkini on, että kun heräät päästämään koiran peiton alle niin auta/pyydä se sopivalle kohdalle nukkumaan, älä päästä hankalaan paikkaan. Tai sitten peittele se uudelleen oman viltin alle.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   16.10.24 16:40:33

Älä nosta peittoa :D kyllä se oppii sitten kun ei saa mitä pyytää.

Suloinen koiravanhus.

Lähettäjä: Ems 
Päivämäärä:   16.10.24 16:48:31

Meillä kanssa vanhus koiralla pidettiin vauvan bodya, piti lämpöisenä ja tuntui tuovan myös turvaa sille.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.10.24 16:54:17

Mun toinen koira tekee tuota, nostan peitonreunaa kuulemma unissani ja koira livahtaa kylkeen kiinni. Talvisin ei tule sänkyyn, koska sillä on haalari kun täällä lattiat on kylmät (ja koiralla tulehtuu selässä jotkut lihakset, jos tärisee kylmissään). Kokee ilmeisesti olonsa tarpeeksi lämpimäksi ilman vieressäoloa <3

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.10.24 16:58:19

Ihanan eläinrakkaita kommentteja täällä :)

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   16.10.24 17:40:22

Mä olen vaan luovuttanut ja nukun huonosti sillä pienellä sängynliipareella minkä koira mulle jättää. Tilaa olis kyllä, 160cm sänky yhdellä pienellä ihmisellä ja 20kg koiralla, mutta kun tarvii päästä ihan viereen. Kaipa tähän jossakin vaiheessa tottuu.

Päivämäärä:   17.10.24 06:30:56

Koirallasi on kova stressi ja kriisi elämässään menetettyään tärkeän ystävänsä. Lienee myös jo vähän vanhuuden höperö. Ei sitä pitkään kestä, hyvin mahdollista, että puhutaan enää kuukausista. Kyllä sinä kestät sen hetken. Koiralle on selvästi tärkeää olla sinun kanssasi nämä viimeiset hetket.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   17.10.24 07:27:48

Koiran pyytäessä peiton alle, peittele se oman peittonsa alle. Tai lähetät lattialle omaan petiinsä jokaisesta herätyksestä.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   17.10.24 12:46:10

Omaan päähän ei lähtökohtaisesti uppoa ollenkaan koiran nukkuminen sängyssä, kissat ihan ok. Kunnes...joitakin vuosia sitten tuli uusi ajokinpentu. Olin sopivasti kesälomalla ja opeteltiin nukkumaan niin että peti oli sängyn vieressä, siitä hyssyttelin jos heräili yöllä.

Loma loppui ja vaihdoin pytinkiä, tulin viikon päästä takaisin. Ja kappas se pentu nukkuu sängyssä. Nukkui kuulemma paremmin kainalossa kuin omalla pedillään. Aha. No, sängyssä se nukkuu edelleen, 30-kiloisena aikuisena koirana. Mielellään peiton alla ja pää tyynyllä.

Eipä tuota enää pois opeta, joten olkoot. Välillä on ahdasta kun isännän lisäksi sängyssä on ajokki ja kaksi kissaa, mutta kyllähän nuo lämmittävät talvisin. Vtuttaa joskus kun ajokki huonoa unta nähdessään tulee iilimatona viereen ja ottaa käpälillä kaulan ympäri kiinni, mutta toisaalta, se koiran elämä on niin lyhyt, että kaulailkoon jos tykkää.

Lähettäjä: Eke 
Päivämäärä:   17.10.24 15:40:07

Mene lattialle nukkumaan jos koiran uni on omassa tärkeämpää

Lähettäjä: Eino 
Päivämäärä:   17.10.24 16:05:16

Lattialle tietenkin sille oma peti viereen ja käsky ettei sänkyyn muuta kun pyydettäessä. Helpointa tietenkin kieltää kokonaan sänkyyn tulo niin selkeämpi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.