Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hormonikorvaushoito kuumat aallot

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.10.24 21:11:00

Olen kolmisen vuotta käyttänyt hormonilaastareita vaihdevuosioireisiin. Oireet hävisivät käytön alussa hyvin nopeasti ja elo ja olo helpottuivat. Nyt on tullut jonkun viikon/ kuukauden ajan epäilyttävästi kuumien aaltojen oloisia lehahduksia. Annanko olla vai pitäisikö käydä gynekologilla?

Re: Hormonikorvaushoito kuumat aallot

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   15.10.24 21:19:33

No anna olla, jos kestät ne. Jos et, niin lääkitystä pitää säätää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 21:46:27

Pitää ehkä muuttaa annosta. Missä iässä aloitit hoidon?

Lähettäjä: Teija 
Päivämäärä:   15.10.24 21:53:36

Mä oon käyttänyt reilun vuoden Cliovellea (Activellen rinnakkaisvalmiste) ja nyt olen kans tunnistanut että ihan kuin vaikutus alkaisi heikentyä. Öisin ollut muutamaan kertaan kuumia aaltoja ja nivelsäryt palanneet. Muistaakseni gyne ehdotti Femostonia, jos Cliovelle ei sovi (kokeilin eka Novofemia ja se ei sopinut yhtään). Kierukkaa ei ole eikä tule, eli käytännössä tablettihoito kai ainut vaihtoehto, jos haluaa olla vuodoton.

Päivämäärä:   15.10.24 22:20:26

Olin 53-vuotias kun kuukautiset loppuivat ja hkh aloitettiin puolen vuoden päästä. Ja nyt siis 56.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.24 22:22:15

”Olin 53-vuotias kun kuukautiset loppuivat ja hkh aloitettiin puolen vuoden päästä. Ja nyt siis 56.”

Auttoiko?

Päivämäärä:   15.10.24 22:28:49

Kuten jo alussa kerroin, kyllä auttoi. Sydämentykytykset, nivelkivut, aivosumu ja mitä kaikkea olikaan. Kuumat aallot eivät olleet mitenkään ykkösenä haittalistalla. Nyt siis niitä lehahduksia tullut ja hirvittää jos muutkin vaivat palaavat.

Lähettäjä: hölmö 
Päivämäärä:   16.10.24 08:45:18

Pitääkö niitä hormoneita syödä sitten koko loppuelämän ajan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.10.24 08:48:57

Se on yksilöllistä, toisilla vaihdevuosioireet häviää ajan kanssa ja toisilla ei.

Päivämäärä:   16.10.24 09:54:45

Minä siis jo harkitsin kokeilla pärjäisikö ilman mutta nyt kun kuumottelee niin en taidakaan. En todellakaan haluaa niitä muita vaivoja jos on mahdollista ne välttää. Hiuksetkin on pikkuhiljaa taas tuuheutuneet ja kadonnut seksielämä löytynyt. Että varmaan on sitten käytettävä vielä pitkään.

Lähettäjä: Stella 
Päivämäärä:   16.10.24 10:06:26

Onko teillä kuumissa aalloissa (ja muissa oireissa) vaihtelua?

Mulla menkat loppuivat aikalailla kuin seinään vuosi sitten ja jossain välissä alkoi tulla kuumia aaltoja. Melko lieviä. Kolmisen viikkoa sitten oli ehkä tuskaisinta pari päivää toimistolla. Sen jälkeen ei ole kuumia aaltoja tullut lainkaan. Miten ne voi loppua noin yhtäkkiä? Tuntuu että nää vaihdevuodet on helpointa aikaa ikinä, mut kai jotain pahempaa on tulossa, vai onko?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   16.10.24 10:07:59

Voi tulla, voi olla tulematta. Ei voi tietää etukäteen.

Päivämäärä:   16.10.24 10:16:07

M, mäkin jouduin 55-vuotiaana nostaan annosta, kun olin 52-vuotiaana aloittanut.

Päivämäärä:   16.10.24 10:19:46

Teija, tabletti ei ole ainoa vaihtoehto. Myös laastarissa on yhdistelmälaastareita keltarauhashormoni+estrogeeni, molemmat samassa. Itse käytän estrogeenin geelinä tai laastarina (laastarien saanti nyt vaikeaa, saatavuushäiriö), keltarauhashormoni tablettina. Mulle ei sopinut se laastarin keltarauhashormoni.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   16.10.24 10:23:37

"Onko teillä kuumissa aalloissa (ja muissa oireissa) vaihtelua?

Mulla menkat loppuivat aikalailla kuin seinään vuosi sitten ja jossain välissä alkoi tulla kuumia aaltoja. Melko lieviä. Kolmisen viikkoa sitten oli ehkä tuskaisinta pari päivää toimistolla. Sen jälkeen ei ole kuumia aaltoja tullut lainkaan. Miten ne voi loppua noin yhtäkkiä? Tuntuu että nää vaihdevuodet on helpointa aikaa ikinä, mut kai jotain pahempaa on tulossa, vai onko?"

On. Ensimmäiset kuumat aallot tulivat n vuosi sitten, sitten tilanne rauhoittui pariksi kuukaudeksi, palasivat taas, menivät pois ja nyt taas aivan kamala vaihe menossa. Hormonitaso ei kaiketi laske lineaarisesti suoraa kyytiä, vaan siinä vaihtelua ja se selittää oiretason vaihtelun. Gyneaika varattu, nyt meni kertakaikkiaan hermot.

Päivämäärä:   16.10.24 12:10:32

Minulla siis käytössä laastari. Nostettiinko . annostusta ihan oireiden perusteella ja pahenivatko ne selkeästi?
Kaikillehan ei tule samanlaisia haittoja vaihdevuosien aikana tai ennemmin. Itse olen nyt tyytyväisempi olooni nyt kun pitkään aikaan ennen lääkityksen alkamista. Olisi pitänyt jo niihin esivaihdevuosiin hakea helpotusta.

Lähettäjä: Outi 
Päivämäärä:   16.10.24 12:31:05

Minulla laastarin lisäksi geeli, laastari yksin riitti pari vuotta. Sain geelin lisäksi, kun kuumat aallot palasivat. Jos tämä ei riitä, kokeillaan pilleriä. Pelkät oireet riittivät nostoon.

Sama ajatus, olisi pitänyt hakea aikaisemmin, enkä aio lopettaa ennen kuin täysin välttämätöntä, olo niin hyvä.

Päivämäärä:   16.10.24 13:12:30

Oireiden perusteella.

Mulla on resepti kahteen eri laastarikokoon ja geelin mahdollisuus säätää itse annosta (resepti riittää siihen). Gyne sanoi, että oireiden ja tuntemusten mukaan. Näin sen pitäisi olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.