Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Adhd-ihmiset hoi!

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   15.10.24 19:09:08

Miesystävälläni ei ole diagnoosia, sanottakoon se nyt heti. Mutta kahden adhd:n kanssa eläneenä tunnistan paljon samoja piirteitä. Kysyisin teiltä diagnoosillisilta, voinko mitenkään saada sellaista yliaktiivisuus"kohtausta" katkaistua? Monesti kun tulen vaikka viikonlopuksi miehen luo, hän käy aivan ylikierroksilla, työpäivän päälle on siivonnut, tulee juuri kaupasta ja koko ilta menee vähän avuttomana vierestä katsoessa, kun toinen touhuaa. Ei oikein pysty keskittymään mihinkään muuhun ja olen todennut ettei minun kannata ainakaan mitään tärkeää kertoa, koska hän ei pysty kuuntelemaan/keskittymään. Vähän tuo välillä ärsyttää jopa, kun ei olla nähty viikkoon ja olisi paljon asiaa, mutta ymmärrän ettei hän tee tuota tahallaan ja häntä kyllä asiani kiinnostaa sitten, kun on rauhoittunut eli seuraavana päivänä. Illalla kun on sitten touhotuksestaan niin poikki, ettei jaksa kuin raahautua pesulle ja nukkumaan. Onko mitään, miten voisin helpottaa tuota "tilaa" vai miksikä sitä nyt sitten sanoisi? Olen koittanut vain auttaa ruuanlaitossa ja keittiön siivouksessa jne, ettei niihin enää menisi sitä aikaa. Miehellä on ikää jo lähemmäs 50v ja vaikka itsekin vähän on miettinyt adhd:n mahdollisuutta, niin ei halua tutkimuksiin eikä lääkitystä. Eikä niille nähdäkseni mitään tarvetta olekaan, pyörittää hyvin yksinhuoltaja-arkea jo viidettä vuotta ja tekee hyvin palkattua asiantuntijatyötä.

Re: Adhd-ihmiset hoi!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 19:51:47

Miksi sinun pitäisi "katkaista"? Mitä mies on itse mieltä tilastaan? Onko hänellä kaikki hyvin, nauttiiko hän olostaan ja aikaansaamisestaan? Onko hän stressaantunut ja uupunut jo tehdessään? Onko hän hyvällä mielellä?

Ensisijaisesti kysy mieheltä itseltään, sillä jokaisella adhd:kin ilmenee hieman eri tavoin ja se mikä toimii riippuu henkilöstä. Kukaan ei ole vain adhd vaan ihmisen toimintaan vaikutta myös muut asiat ja luonne.

JOS mies ei koe tätä itse ongelmana, niin älä näe sinäkään. Itselläni on siis samankuuloisia "maniavaiheita" tai hyperfocusoitumista ja on ERITTÄIN ikävää ja masentavaa jos joku yrittää vetää minua alas, kerrankin kun saan hyvällä fiiliksellä tehtyä vaikka mitä. Sen jälkeen olen kyllä poikki ja väsynyt, mutta niin vain aivoni toimii. En ole tasainen höyryveturi, joka saisi asioita aikaan tasaisesti puksuttaen ja toivon ettei ihmiset, varsinkaan lähimmät, vaadi sitä minulta tai yritä tunkea minua siihen muottiin.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   15.10.24 20:08:37

Rakastan touhukohtaukdia kun kerrankin saa aikaan asioita

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.24 20:37:31

Onko se, että saat juuri tullessasi (etkä esim. seuraavana päivänä) keskustella todella tärkeämpää kuin se, että kumppanisi saa koko viikon tai kuukauden roikkuneet tehtävät tehtyä?

Päivämäärä:   15.10.24 20:39:50

Anna toisen olla rauhassa ne perjantai-illat? Taidat häiritä hänen systeemiänsä.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   15.10.24 20:46:07

Saa. Keinoja on paljon. Kylmä suihku, pitkä halaus, meditaatiohetki... Tuttu psykologi pelaa aina töistä tultuaan puoli tuntia Tetristä maluuhuoneessa. Mikä kenellekin parhaiten toimii.

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   15.10.24 20:54:52

Voi kumpa saisi tuollaisen katkaistua. Oma mielenterveys ei kestä sitä töyhötystä, nykimistä, läpsimistä... Mies ei tahdo ja tykkää olotilasta, joten ero tulee.

Päivämäärä:   15.10.24 20:56:53

"Saa. Keinoja on paljon. Kylmä suihku, pitkä halaus, meditaatiohetki... Tuttu psykologi pelaa aina töistä tultuaan puoli tuntia Tetristä maluuhuoneessa. Mikä kenellekin parhaiten toimii."

Itse käytän rauhoittumista paralyysin ehkäisyyn. Eli kun on ylikuormittunut, en saa mitään aikaan. Ahdistaa valtavasti ja kehossa tuntuu pahalta eikä keskittyminen riitä minkään tekemiseen. Esim. värityskirjaa värittelemällä voin nollata ja lähteä hissun kissun liikkeelle.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.24 21:03:10

Tärkein neuvo: jos et halua olla adhd ihmisen kanssa suhteessa, älä ole.

Adhd ei ole sairaus josta parannutaan. Se ei ole sairaus lainkaan. Se ei ikinä häviä. Moni adhd ihminen maskaa ja pyrkii sopeutumaan neuronormaalien maailmaan koko ikänsä. Olisi toivottavaa, ettei kukaan joutuisi omassa parisuhteessaan maskaamaan vaan saisivat olla omia itsejään ja rakastettuja kaikkine piirteineen.

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   15.10.24 22:02:39

Mies on tuossa tilassa hyvin stressaantunut ja uuvuksissa. Pahoittelee sitä hyörinää, mutta sanoo ettei voi sille mitään. Mietin siis, että olisiko siihen mitään keinoa auttaa, vai annanko vain olla. Rakastan häntä todellakin juuri tuollaisena kuin on, tulipa nyt vain mieleeni kysäistä sellaisilta, jotka tunnistavat itsessään samantyyppistä käytöstä. Ja hyviä vastauksia tulikin, eli taidan antaa hänen touhuta rauhassa. Eivät nuo askareet siis sellaisia ole, jotka koko viikon olisivat odottaneet, kaupassa käy päivittäin. Itse tulen vasta illalla hänen luokseen, kun välimatkaa on 100km verran.

Päivämäärä:   16.10.24 00:07:34

Anna olla ja keskity itse muuhun, tai ole vain ”saatavilla”. T. 18v suhdetta adhd miehen kanssa

Päivämäärä:   16.10.24 00:08:02

Oletko kysynyt mieheltä mikä häntä auttaisi?

Tekeekö oikeita askareita vai hyöriikö vain saamatta mitään aikaan?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   16.10.24 06:05:57

Ehkä myös narsistista piirrettä? Ainakin tulee mieleen exä joka vietti aikaa viikonloppuna autotallissaan, vaikka olin tullut hänen luokseen pitkästä aikaa. Narsistilla ei ole sellaisia oikeita rakkauden tunteita, olin vain tavara jota hän käytti kun hänelle sopi.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   16.10.24 06:52:57

Nämä mitä nykyään diagnosoidaan on lähinnä ominaisuuksia. Meitä on moneen junaan. Antaa toisen olla sellainen kuin on. Aina voi tietysti kertoa niitä omia tuntemuksiaan. Ei touhutoope ole mikään typerys joten voitte sopia yhteiset asiat.
Ilmeisesti adhd määrittelee monia asioita. Itselläni liekö se syynä vai kasvatus,mutta omat arvoni liittyvät vahvasti ahkeruuteen, tavoitteiden asettamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen. Puolisossani arvostan moniosaamista, turvallisuutta ja oikeastaan hänen umpiluupäänsä takaa myös vakautta elämään.
En kaipaa mitään sielujen sympatiaa tai terapeuttia. Siihen minulla on ystäviä.
Aikanaan kuvittelin parisuhteen jotenkin tiiviimmäksi henkiseksi yhtälöksi. 30 vuoden aikana olen ymmärtänyt että olemme kaksi itsenäistä yksikköä joilla molemmilla on oma tahto, mielenkiinnon kohteet ja heikkoudet joiden kanssa vaan täytyy tulla toimeen. Keskustella täytyy mutta omassa päässä ne itselle sopivat pelisäännöt täytyy laatia. Toiselta ei pidä vaatia liikoja.

Päivämäärä:   16.10.24 09:39:04

Ei todellakaan ole narsistista tuo. Narsistikortin heiluttelu siksi ettei toinen huomioi MINUA ja silloin kuin minäminä haluan ja minun tavallani, kuulostaa pikemminkin narsistilta.

Adhd ja autismi esiintyvt monesti myös yhdessä, joten myös autismista voi löytyä syy.

Lähettäjä: Yoi 
Päivämäärä:   16.10.24 09:48:31

Entä jos menisit hänen luokseen vasta lauantaina niin hän olisi rauhassa saanut touhunsa touhailla?

Päivämäärä:   16.10.24 09:54:11

Oletteko ollut kauan yhdessä? Minusta toi kuulostaa vähän jännittämiseltä tai joltain stressiltä, että pitää olla kaikki tehty kun tulet ja näyttää reippaalta vaikka olisikin väsynyt töiden jälkeen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.10.24 10:03:24

Minusta kuulostaa, että aloittaja ja hänen puolisonsa voivat olla vähän eri linjoilla siitä, minkä asioiden pitää olla tehty ja milloin. Tämä ei välttämättä liity ADHD:een mitenkään.

Ehkä suurin apu, mitä voit aloittaja tarjota, on se että osallistutja autat itsekin, jotta tekemätön työ tulee tehdyksi.

Yksi minun eksä muuttui eksäksi juuri siksi että hän halusi vain "rauhoittua" ja olla sohvalla, kaikki tekmätön jäi minun tehtäväkseni :). Toki on osittain mielipideasiakin, minkä kaiken pitää olla tehty ja millä aikaviiveellä.

Lähettäjä: 48 vuotias 
Päivämäärä:   16.10.24 10:34:46

Mikä on unentarve? Meillä toinen kuukkuu koko yön. Nousee ylös esim klo4 keittämään kahvia ja tulee sitten nuukkumaan parin tunnin päästä, jossei lähde lenkille. Nukkumaan laittaa klo2, kun on köynyt lenkillä klo 12. Miten te olette järjestäneet nukkumisen? Saatteko riittävästi unta samassa sängyssä?

Lähettäjä: tunnustan! 
Päivämäärä:   16.10.24 13:06:24

Minä ADHD-ihmisenä saan noita samoja "touhuamiskohtauksia" Varsinkin perjantaina työpäivän jälkeen ei pysty katkaisemaan levottomuutta olemalla kotona.

Oon ottanut nyt tavaksi uida perjantaisin. Kesällä tossa omassa rannassa, talvisin olen avantosaunallla pari tuntia. Tämä on toiminut mulla eli kylmä todistetusti laukaisee stressiä, vapauttaa kortisoolia.

Jos mua halattaisi väkisten ja lukittaisiin paikalleen, kiljuisin raivoissani.

Päivämäärä:   16.10.24 13:22:28

Mun mielestä tuo vaikuttaa enemmän ylipäätään korkeaan ylivireystilaan joutumiselta. Ei ole välttämättä kyseessä adhd, vaan kun on viikon juossut, niin perjantaina ei osaa katkaista sitä ennen kuin kaikki asiat on hoidettu. Ylivireyden nurja puoli on juuri se, että se mikä nousee hitokseen ylös, tipahtaa myös korkeammalta - ja kovemmin. Eli sitä seuraa syvä lamaantumisen tila.

Periaatteessa tuo sama tapahtuu varmaan useimmille suomalaisille perjantaisin. Ruuhkaiseen kauppaan ja lapsille ruokaa kotona. Kun kaikki pakollinen on vihdoin tehty, keho ja mieli kokee pienen romahduksen. Yhteiskunta on rikki, koska niin monet ihmiset kokevat tämän saman shaiban joka viikko. Lopulta sitä sitten uupuukin niin pahasti, että yhtenä maanantaina se ylivireys ei lähdekään enää nousuun. Kroppa pysäyttää, vaikka mieli yrittää pakottaa.

Jos miehellä kaikki muuten hyvin, niin eipä mielestäni syytä millekään isommalle. Tosi kiva, että autat, se on varmasti tärkeää. Ihan jo omahoidoksi netistä saatavilla hyviä harjoituksia ym, jos mies haluaa oppia tunnistamaan ylivireyttään ja pysymään enemmän optimaalisessa vireystasossa. Kun ylivireys ei nouse aivan maksimiin ja kun se on enemmän hetkittäistä eikä koko viikon kestävää, niin alavireeseen romahtamisetkin pysyvät paremmin hanskassa. Pystyy olemaan enemmän hetkessä ja läsnä, kun yli- ja alivireet eivät syö energioita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.