Lähettäjä: Desi
Päivämäärä: 15.10.24 19:09:08
Miesystävälläni ei ole diagnoosia, sanottakoon se nyt heti. Mutta kahden adhd:n kanssa eläneenä tunnistan paljon samoja piirteitä. Kysyisin teiltä diagnoosillisilta, voinko mitenkään saada sellaista yliaktiivisuus"kohtausta" katkaistua? Monesti kun tulen vaikka viikonlopuksi miehen luo, hän käy aivan ylikierroksilla, työpäivän päälle on siivonnut, tulee juuri kaupasta ja koko ilta menee vähän avuttomana vierestä katsoessa, kun toinen touhuaa. Ei oikein pysty keskittymään mihinkään muuhun ja olen todennut ettei minun kannata ainakaan mitään tärkeää kertoa, koska hän ei pysty kuuntelemaan/keskittymään. Vähän tuo välillä ärsyttää jopa, kun ei olla nähty viikkoon ja olisi paljon asiaa, mutta ymmärrän ettei hän tee tuota tahallaan ja häntä kyllä asiani kiinnostaa sitten, kun on rauhoittunut eli seuraavana päivänä. Illalla kun on sitten touhotuksestaan niin poikki, ettei jaksa kuin raahautua pesulle ja nukkumaan. Onko mitään, miten voisin helpottaa tuota "tilaa" vai miksikä sitä nyt sitten sanoisi? Olen koittanut vain auttaa ruuanlaitossa ja keittiön siivouksessa jne, ettei niihin enää menisi sitä aikaa. Miehellä on ikää jo lähemmäs 50v ja vaikka itsekin vähän on miettinyt adhd:n mahdollisuutta, niin ei halua tutkimuksiin eikä lääkitystä. Eikä niille nähdäkseni mitään tarvetta olekaan, pyörittää hyvin yksinhuoltaja-arkea jo viidettä vuotta ja tekee hyvin palkattua asiantuntijatyötä.
|