Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Tajuatko" oman ikäsi, vanhentumisesi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.10.24 18:15:29

Olin kesän töissä eräässä isossa firmassa ja tutustuin tietysti työkavereihin. Olen syntynyt -91 eli olen 33-vuotias. No erään työkaverin kanssa tuli sitten puheeksi ikä, hän mainitsi siinä jotain minulle, että joo se yks toinen on "meidän ikäinen" ja mainitsi itse olevansa -98. Siinä mietin, että herranen aika, onko hän niin nuori (tai siis minä NÄIN VANHA), olin ajatellut että hän on ehkä 2-4 vuotta minua nuorempi, mutta että seitsemän! Ja sitten siellä töissä oli yksi odottava äiti, olin jotenkin ajatellut, että hän on varmaan saman ikäinen kuin minä, mutta olikin -95 eli olen häntä neljä vuotta vanhempi! Kyllä mä joistain huomaan, että ovat selkeästi vanhempia tai nuorempia, mutta enpä tiedä, nyt on tosiaan pari kertaa tullut ihan yllätyksenä, että miten me ollaankin ihan eri ikäisiä. Ja siis kun se tunne tulee niin, että huomaan, että hitto vie olenko MINÄ näin paljon VANHEMPI ja miten en ole huomannut sitä. Tätäkö se vanheneminen sitten on, että luulet olevasi joidenkin kanssa "samanikäinen" ja sitten oletkin yhtäkkiä vanha. Ja siinä kohtaa iskee jotenkin aina pieni häpeä, että miten et tajua ikääntymistä... :D Siis tarkoitan, miten sinä huomasit konkreettisesti oman ikäsi? Tuliko tällaisia hämmästyksiä kuten minulle on nyt lähiaikoina tullut? Kouluaikoina tällaisia ei tietysti tullut kun kaikki oli aina samanikäisiä joten kai sitä jotenkin tottui aina olemaan samanikäisten kanssa.

Re: "Tajuatko" oman ikäsi, vanhentumisesi?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.10.24 18:20:19

Valmistuin yliopistosta 25-vuotiaana ja nyt kun 10 vuotta myöhemmin palasin opiskelemaan, opiskelijoista suuri osa käyttää harmaita college-verkkareita ja muita rönttävaatteita ja hokee v*ttua kuuluvasti ja ihan häpeilemättä vaikka professorien kuullen. Ja ne jutut ovat niin lapsellisia (ei voi olla kuulematta, kun niin kovaa kailotetaan).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.24 18:21:53

No meillä ikä haarukka on töissä tosi suuri ja työpaikka ylipäätään sellainen missä harvempi on eläkeikään asti. Mutta joo yllätyin kun sain selville yhen työkaverin iän. Hän on syntynyt - 03 aattelin että olisi ainakin 25v. Ja suurin osa lapsia saaneista on ollut mua nuorempia, voisi ehkä haitata jos haluaisin lapsia. Ite oon siis 30v.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 18:22:36

Menin yöllä bussilla baarista kotiin. Olin silloin varmaan jotain 30. Istuin nuoren miehen viereen. Hän alkoi juttelemaan minulle ja ei, ei todellakaan iskeäkseen vaan kysyäkseen deittailuneuvoja. :D siinä kohtaa tajusin vanhentuneeni, huvitti niin paljon jälkikäteen! :D

Päivämäärä:   15.10.24 18:23:49

olen nyt 30v enkä tunne oloani yhtään vanhemmaksi kuin ollessani 15v. mutta sitten kun ajattelen tuttuja jotka tuntui 25-30v tosi aikuisilta niin tajuan että hitto oon ite nyt niin "vanha".

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.10.24 18:24:45

Mun eka "ei v*ttu mä oon vanha"-tilanne oli joskus parikymppisenä, kun lasten tehtäväradalla kukaan ei tunnistanut Suomen markkaa, saati tiennyt mikä on filmipurkki... :'D

Nyt ikää on 35 v. ja joka kerta asiaa miettiessä se tulee järkytyksenä. Kai sitä on päässyt vanhenemisessa siihen pisteeseen, että ikä ihan oikeasti on vain numero ja senkin unohtaa jatkuvasti. Tosin siihen olen jo alistunut, että kutsun itseäni keski-ikäiseksi. :P

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.10.24 18:25:02

No mä katsoin Maajussille morsian -ohjelmaa ja joidenkin ikä kyllä hämmensi. Siis vaikkapa joo ne Samin morsiamet olikin ihan ikäistensä näköisiä, mutta sitten vaikkapa ne Harrin morsiamet oli jotain 32, 34 ja 36 muistaakseni. Olisin veikannut vanhemmiksi. Ja itse olen 33 ja mietin, että olenko minäkin jo yhtä tätiytynyt enkä vaan itse näe sitä.

Lähettäjä: En! 
Päivämäärä:   15.10.24 19:14:33

En todellakaan, peilistä näkyy melkein kuusikymppinen, jota en alkuunkaan tunnista.

Päivämäärä:   15.10.24 19:16:05

Mä oon vissiin ainut joka tajuaa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.10.24 19:41:02

Siinä kohtaa kun 4-7 vuotta tuntuu vielä isolta ikäerolla on ihan nuori/baby itsekin.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   15.10.24 19:46:34

Olen päältä nelikymppinen mutten tunne itseäni keski-ikäiseksi. Ikääntymisen huomaa parhaiten siitä, että ennen olin työpaikalla siitä nuorimmasta päästä, nyt olen sillä listalla keskivaiheilla.

Ensimmäisen kerran tunsin itseni vanhaksi parikymppisenä, kun nousin bussiin, ja edessäni pienen lapsen kanssa seisova äiti ohjeisti lastaan antamaan "vähän tietä että täti pääsee kulkemaan", tarkoittaen siis minua. En kommentoinut siihen mitään, kiitin vain kohteliaasti lasta kun hän siirtyi sivuun päästääkseen minut ohi, mutta sillä hetkellä kun minusta tuli "täti" minusta tuntui että olin tullut vanhaksi. Parikymppisenä.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   15.10.24 20:00:25

Itse olen 30, mutta ajatuksissa miellän itseni aina jostain syystä vasta päälle parikymppiseksi. En oikein osaa selittää tuota itseni mieltämistä nuoremmaksi, mutta käytännössä "en muista", että olen jo 30 ja ajattelen, että minulla on koko elämä aikaa tehdä sitä ja tätä ja sitten kun olen "aikuinen".

Päivämäärä:   15.10.24 20:14:43

Naurattaa nämä nykyajan kolmekymppiset keski-ikäiset. Sitä se ulkonäkökeskeinen yhteiskunta teettää.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.10.24 20:19:15

Näin yli 5-kymppisenä on järkyttävää, että kamalan vanhan näköiset ihmiset ovatkin mun kanssa saman ikäisiä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.10.24 20:19:52

Joo, oon iältäni tosi paljon lähempänä 40 kuin 30, en siis mielestäni enää "kolmekymppinen". Se on ihan kiva ikä kyllä, mutta kauhistuttaa että hups vaan kymmenen vuoden päästä oonkin jo melkein viisikymppinen. Tosin oletettavasti sekin on ihan kiva ikä, ei siinä mitään.

Lähettäjä: ikinuori 
Päivämäärä:   15.10.24 20:27:33

Oon 30, koen olevani 26 ja hirveän vaikeaa käsittää oma ikä. Keski-ikäinen ajattelin olla vasta 20 vuoden päästä. Tai sitten skippaan keski-iän ja siirryn suoraa vanhukseksi. Who cares.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   15.10.24 20:28:20

"Naurattaa nämä nykyajan kolmekymppiset keski-ikäiset. "

Sama. 7 vuotta ei ole ikäero eikä mikään. Itse teen töitä lähinnä 40-60-vuotiaiden kanssa, niin ei tässä 80-luvulla syntyneenä kovin vanhaksi itseään tunne. ,) Mutta hiukan keski-ikäistyväksi kyllä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.10.24 20:30:36

"Naurattaa nämä nykyajan kolmekymppiset keski-ikäiset"

-Matemaattisesti ne on sitä, ei sillä ole ulkonäkökeskeisyyden kanssa tekemistä. Keskimääräinen eliniän odote on naisillakin alle 90v. 90vuodesta on kuitenkin helppo jakaa:
0-30 lapsuus, nuoruus, nuori aikuisuus,
30-60 keski-ikä,
60-> vanhuus.

Jos jaetaan todellisella eliniänodotteella sukupuolittain, niin rajapinnat osuu vielä vähän nuorempaan ikään.

"Näin yli 5-kymppisenä on järkyttävää, että kamalan vanhan näköiset ihmiset ovatkin mun kanssa saman ikäisiä."

-Minulla sama jo nelissäkymmenissä.
Välillä en muista edes lähestyväni 40 vuotta ja välillä haikailen jo eläkepäiviä.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   15.10.24 20:32:43

Joo meillä on 1991 syntyneitä.
Itse olen syntynyt 1977. Harva tajuaa mun ikääni tai sit kaikki ovat niin älyttömän fiksuja, etteivät siihen puutu.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   15.10.24 21:20:06

En yleensä tajua. Välillä kysyn työkaverilta minkä ikäisiä me nyt oltiinkaan, koska muistan että synnytty samana vuonna.

Yksi varsin läheinen työkaveri yllätti viime viikolla. Olin ajatellut hänen olevan +50v ja järkytyin kun kuulin että onkin 62v.

Toisaalta olen kysynyt eräältä +50v onko hänellä vielä pitkä aika eläkeikään. Hävetti. Puolustuksekseni sanottavaa että oli ikäistään vanhemmat näköinen ketjussa tupakoiva.

Ja kerran kysyin tosi kypsältä ja fiksulta 17v työkaverilta lapsista puhuttaessa että niin, oliko sulla jo omia lapsia. No ei ollut! Olin olettanut että on ~25v.

Päivämäärä:   15.10.24 21:22:22

Vuosi sitten aloitin uudella työpaikalla. Toimistolla meitä on sellaiset noin 15 naista, samanikäisiä kaikki suunnilleen paitsi kaksi kohta eläkkeelle jäävää.

Kaikki aika "marttamaista" sakkia, sellaisia toimistotätejä/mammoja. Trikootunikoita, terveyskenkiä, lyhyitä käytännöllisiä hiuksia, elintasokiloja enemmän kuin pari ja puheet koskee kouluikäisiä lapsia ja miehiään tai jotain käytännöllisiä asioita kuten missä on kuorikatetta tarjouksessa.

Meni tosiaan vuosi ennen kun tajusin että noita kahta eläkeikää hipovaa mummelia lukuunottamatta, MINÄ olin se porukan vanhin! Olen 43 ja muut eivät olleetkaan nelikymppisiä vaan 30-35 ikävuoden väliltä. En olisi ikimaailmassa uskonut, he näyttävät pääsääntöisesti kaikki jopa itseä vanhemmilta, siis moni näyttää viisikymppiseltä ihan oikeasti.

Oli aika isokin järkytys :D Ehkä siellä kaikki muut olivat minusta tajunneet että olen heitä vanhempi mutta itse en näemmä tätä ikääni ollenkaan tajua.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.10.24 21:50:46

"Naurattaa nämä nykyajan kolmekymppiset keski-ikäiset." Tää :)

Nuoret (teini-ikäiset) oppilaat aina veikkas että oon joku 25v., oikea ikä 35 ja siitä eteenpäin, kunnes täytin 46, sitten alkoivat veikkaamaan että oon 50 tms. D;

Sillon se iski, että oon vanha...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   15.10.24 22:26:14

Siinä vaiheessa, kun kaupassa joku äippä kutsui minua sedäksi, kun puhui lapselleen.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   15.10.24 22:31:21

0 taitaa olla aika nuori ja aivan hakoteillä " matemaattisissa" ikäkausimääritelmissään.
Keski-ikä alkaa n. 40-vuotiaana ja vanhuus n. 75-vuotiaana.
60-vuotias on yleensä vielä työelämässä. Tämänhetkinen eläkeikä on 65 vuotta.

Lähettäjä: 48 vuotias 
Päivämäärä:   15.10.24 22:35:51

En ole juhlinut 30, joten kuvittelen itseni nuoreksi. Säälittävää kai, mut sinkkuna ei vanhene. Kavereiden lapset vaan saa lapsia xD
Tuo, että täditellään ja joku ukko on rouvitellutkin, on kamalaa tai ainakin ottaa kirvaan.
Töissä on hassua, kun on auktoriteettiä ihan vain iän puolesta. Ja moni veikkaa 15v nuoremmaksi, koska hoikka.

Päivämäärä:   15.10.24 22:39:27

Meni tosiaan vuosi ennen kun tajusin että noita kahta eläkeikää hipovaa mummelia lukuunottamatta, MINÄ olin se porukan vanhin! Olen 43 ja muut eivät olleetkaan nelikymppisiä vaan 30-35 ikävuoden väliltä. En olisi ikimaailmassa uskonut, he näyttävät pääsääntöisesti kaikki jopa itseä vanhemmilta, siis moni näyttää viisikymppiseltä ihan oikeasti.

Minulle käy usein samoin. Luulen monia naisia selvästi itseäni vanhemmiksi, kunnes näen heillä olevan jotain 0-2-vuotiaita lapsia ja ymmärrän, että heidän ON oltava aika paljonkin minua nuorempia! Tässä iässä kun ei enää lisäännytä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   16.10.24 00:08:09

Näin yli 5-kymppisenä on järkyttävää, että kamalan vanhan näköiset ihmiset ovatkin mun kanssa saman ikäisiä."

No tämä 😆 Luokkajuhlat oli järkytys, harmaapäisiä vanhuksia niin että rollaattorit vaan puuttui 😳 Muutama poikkeus kyllä oli, jotka ei olleet lukioajoilta muuttuneet juuri miksikään.

Lähettäjä: 59v 
Päivämäärä:   16.10.24 00:32:19

Vanhat koulukaverit etenki miehet on vanhoja papparaisia :-D

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   16.10.24 00:32:20

En tajua. Viimeiset 10v meni niin hujauksessa, etten oikein ole pysynyt mukana ajankulussa, vaikka toki todella paljon onkin tapahtunut. Olen nyt 34 ja kohta kahden lapsen äiti, enkä silti usein tajua, etten ole enää niin nuori, kuin jotenkin kuvittelen.

Vähän aikaa sitten naapurin teini teititteli minua, se tuntui jotenkin absurdilta. Hänhän näkee minut oikeasti vanhana.

Usein kyllä mietin, että olen jo niin vanha, enkä saanutkaan sitä uraa, mistä joskus haaveilin. Ja, että nyt on jo liian myöhäistä. Mikä ei toki ole totta, mutta uraani liittyen tajuan vanhuuteni, muuten en oikein.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   16.10.24 01:21:39

Alle kolmekymppisenä taisin usein ajatella olevani vanhempi kuin olen. Siis niin, että tuli välillä sellainen "ai niin, mä oon vasta 27". Ja turhaan koin ikäkriisejä, kun luulin olevani Vanja.

30v oli sitten jonkinlainen rajapyykki, sen jälkeen olen pitänyt itseäni "vähän päälle 30-vuotiaana" ja en jotenkin hyväksy sitä, että täytän kohta 38. Nelikymppinen on jo keski-ikäinen, enkä osaa ajatella itseäni ollenkaan keski-ikäisenä vaan nuorena aikuisena.

Päivämäärä:   16.10.24 01:37:38

Tällee hyvin säilyneenä nelikymppisenä, kun hormonit hyrrää itsellä ja viisi miestä eri yhteyksistä tykittää viestejä ja treffipyyntöjä, niin eipä sitä ikäänsä kyllä oikein tajua. Nähtävästi miehetkään.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   16.10.24 04:02:09

Vasta täytin 40v ja kyllä se iski itseeni että ei tässä enää nuori ole. Se ajatusmaailma että "kyllä sitä ehtii" muuttui lähes yhdessä yössä "ei tässä enää ehdi" ajatukseksi. Aikamoinen vaikutus oli yhdellä lisävuodella. Töissä siihen jotenkin havahtui että noilla itseäni puolet nuoremmilla on ihan oma maailmansa ja juttunsa joista en tajua mitään :D

Ensimmäinen ajatus omasta iästä tuli kyllä jo kymmenisen vuotta sitten, kun tajusin että työpaikkani kesätyöläiset olivat syntyneet samana vuonna kuin silloinen koirani jonka olin ottanut juuri täysi-ikäistyneenä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.10.24 05:30:25

Nykyään kipeällä tavalla tajuan. Lapset 4-v. ja alle vuoden. Esikoisen päiväkotikavereiden vanhemmat suurin osa noin kymmenen vuotta nuorempia. Kyllä se välillä kirpaisee. Elin pitkään nuoren aikuisen elämää kun olin omassa kaveripiirissä 6-8 vuotta muita nuorempi ja juuri kenelläkään heistä ei ollut lapsia. Tuntuu, että 28-35 vois meni hujauksessa ja sitten syntyi eka lapsi ja vauhti on vaan kiihtynyt. Lasten kanssa päivät menee hitaasti mutta vuodet nopeasti. Niin se vaan on.

Päivämäärä:   16.10.24 05:36:52

"Luokkajuhlat oli järkytys, harmaapäisiä vanhuksia niin että rollaattorit vaan puuttui"

Ei ole muodissa, että harmaat täytyy värjätä piiloon.
Itse aloin harmaantumaan jo alle 3-kymppisenä.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   16.10.24 06:05:45

En tajua. Olen 34v ja pidän 45v miestäni ja nelikymppisiä naapureitamme kanssani saman ikäisinä.

Pidän myös työpaikallani kaikkia 27-45 vuotiaita kanssani saman ikäisinä.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   16.10.24 06:51:06

Aika harvoin tajuan ikäni. Olin juuri tupareissa jonne kutsuttiin nuoremmat kaverit muut olikin 25-30 vuotiaita. Minä 47v.
Työssä välillä ymmärtää kun tulee puhe jostain korvalappustereoista. Et eihän nää nuoret edes välttämättä tiedä mitkä ne on. :-D
Tai siitä kun kaverit ne oman ikäiset on jo mummoja. Tai näkee jotain vanhaa koukukaveria, joka näyttää minusta tosi vanhalta. Varsinkin ne joilla on paljon lapsia. Raskaudet vanhentaa naisia ja tietysti alkoholi, tupakka ja muut päihteet vanhentaa kaikkia.
Se eletty elämä siis näkyy kaikista mun ikäisistä. Myös urheilijat on kaikki järkiään rikki jostain. Kipu myös näkyy päällepäin niin henkinen kuin fyysinen.

Päivämäärä:   16.10.24 06:55:30

Hah: ikäni paljastuu kommentistani, en ole erityisen nuori ;) Kun otetaan huomioon miesten keskimääräisen eliniänodotteen olevan 79v, niin millä ihmeen logiikalla heidän keski-ikänsä, elämänsä keskivaihe, alkaa mielestäsi vasta puolenvälin JÄLKEEN?

Tokihan ikääntyminen ahdistaa ihmisiä monistakin syistä, mutta ei ne ahdistuksen todelliset aiheet siitä yhtään vähene, että koitetaan vakuutella olevansa nuoria vielä 40 vuotiaana ja keski-ikäisiä eläkkeelle päästessä. Työelämässä oleminen ei tarkoita keski-ikää, jo lapset tekee kesätöitä ja moni vanhus jatkaa työskentelyä eläkeiän jälkeenkin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   16.10.24 07:17:56

Joka kerta hämmästyn, kun katson peiliin. Ja kyllä todellisen iän tuntee myös luissaan, vaikka muuten tuntisin itseni kolmekymppiseksi.
Ikää 60+, ja yhä useammin huomaan olevani jossakin tilaisuudessa se vanhin. Jopa omilla syntymäpäivilläni.

Päivämäärä:   16.10.24 07:21:45

"millä ihmeen logiikalla heidän keski-ikänsä, elämänsä keskivaihe, alkaa mielestäsi vasta puolenvälin JÄLKEEN?"

Keski-ikä ei tarkoita keskivaihetta elämässä, vaan ikäkautta nuoren aikuisen jälkeen.
Ihminenhän on biologisesti aikuinen noin 25 vuotiaana.

Lähettäjä: 67v 
Päivämäärä:   16.10.24 07:23:11

Viisi vuotta sitten sairastin paljon ja kun sain älykellon joululahjaksi niin se kertoi että olen 92-vuotiaan ikäinen (siinä on siis jokin toiminto joka laskee tuon kunnon mukaan).
Aloin sitten kuntoilla säännöllisesti ja nyt se kello kertoo että ikäni on 62-vuotiaan tasolla!

Aika hurja ero ja on totta että viisi vuotta sitten olin todella huonossa jamassa ja näytinkin vanhemmalta kuin nyt.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   16.10.24 07:38:26

Meillä aloitti kesätyöntekijä, joka on 63. Hän näyttää oikeasti minun ikäiseltä (eli nelikymppiseltä). Siinä kohtaa mulle iski kriisi. Toisaalta meille tulee joka kesä 21-vuotiaita, jotka osa näyttää noin 35-vuotiailta. Yksi luuli minua parikymppiseksi. Meikkaan töihin vain ripsari ja kevyt pohja niin ne nuoremmat täydessä tällingissä näyttää kovin aikuisilta. Fyysisesti työ aiheuttaa mulle kaikenlaisia kremppoja, mutta niin on näillä nuorilla myös pitkiä sairaslomia selän takia vaikka. Itse joudun todella paljon jumppaamaan, että pysyn kunnossa.

Päivämäärä:   16.10.24 07:51:39

"Lähettäjä48 vuotias

Päivämäärä15.10.24 22:35:51

En ole juhlinut 30, joten kuvittelen itseni nuoreksi. Säälittävää kai, mut sinkkuna ei vanhene. Kavereiden lapset vaan saa lapsia xD
Tuo, että täditellään ja joku ukko on rouvitellutkin, on kamalaa tai ainakin ottaa kirvaan."

Mikä siinä on kamalaa? Rouvahan on kohtelias ja hyväntahtoinen sana, joka tarkoittaa naimisissa olevaa naista. Minäkin olen 35-vuotias rouva. Neiti taas on nainen, joka ei koskaan ole ollut naimisissa. Jos joku ei tiedä siviilisäätyäsi, olisiko parempi veikata 48-vuotiasta sitten neidiksi kuin rouvaksi?

Ihmettelen tätä nykyaikaa, kun ihmisistä pitäisi sanoa "sä" tai "toi" ja se on sitten muka kivaa ja kohteliasta, mutta oikeasti kohteliaista puhuttelumuodoista suututaan tai häkellytään.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.10.24 07:58:24

Täytän kohta 37 vuotta. Olen ollut saman näköinen "aina", eli siis tukkatyyli pysynyt samana ja en jaksa laittaa naamaani. Painokin on pysynyt samana tai jopa laskenut. Olen kropaltani hoikka, joten sen puoleen en tunne itseäni kovin tätimäiseksi, koska voin käyttää vartaloani imartelevia vaatteita eikä tarvitse verhota itseään johonkin muodottomaan kaapuun. Täti-ikäisyyden huomaan kuitenkin siinä, että nuorison vaatemuoti näyttää nykyään ihan hirveän rumalta.

Päivämäärä:   16.10.24 08:02:25

Kolmen kympin kriisi alkoi 26- vuotiaana. Opiskelin ammatin 10v nuorempien kanssa. Kerran katsoin peliin samaan aikaan 16v tytön kanssa samaan aikaan ja tajusin että naamani on vanhentunut.

Vielä 30 vuotiaana moni veikkasi ikääni 5v alas päin ja Alkossa kysyttiin paperit. Nyt olen 34v ja edelleen veikataan nuoremmaksi mut Alko harvoin enää kysyy papereita. Johtunee otsa/silmäkulma rypyistä. Olen ollut sporttinen ja normaalipainoinen koko ikäni, en polta ja juon harvoin. Kun vertaan saman ikäluokan kavereihin niin aika moni näyttää paljon vanhemmalta. Johtuu suurimmaksi osaksi elämäntyylistä. Biletys vuodet alkaa näkyä.

Lähettäjä: Hilma 
Päivämäärä:   16.10.24 08:03:47

Kyllä tajuan oman ikäni (vähän yli 50), mutta varmaankin luulen näyttäväni nuoremmalta. Tosiaan suurin osa minun ikäisistäni näyttää paljon minua vanhemmalta ;) Taitaa silti olla niin, että näytän juuri siltä mitä vuodet antavat ymmärtää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.10.24 08:06:07

"Tällee hyvin säilyneenä nelikymppisenä, kun hormonit hyrrää itsellä ja viisi miestä eri yhteyksistä tykittää viestejä ja treffipyyntöjä, niin eipä sitä ikäänsä kyllä oikein tajua. Nähtävästi miehetkään."

Kunnon naisvihakommentti taas, ikään kuin nelikymppinen nainen olisi jotenkin pilalla - vain nuori kelpaa.

Päivämäärä:   16.10.24 08:14:51

Näytän mielestäni ihan ikäiseltäni (45v): muutamia ryppyjä, silmäpussit, muutamia hormonikiloja, ohimoilla harmaita hiuksia. Hyvä yleiskunto ja olen perusterve ulkoilmaihminen. Mutta mieleltäni tunnen olevani 200v. Väsynyt typeryyteen, maailmanmenoon, olen mietteliäämpi, enkä oikein jaksa välittää mistään tyhjänpäiväisestä sössötyksestä. Arvostan hidasta ja yksikertaista elämää ja olen sinut lähestyvän vanhuuden ja kuoleman kanssa.

Lähettäjä: Selma 
Päivämäärä:   16.10.24 09:05:51

Ei tunnu yhtään niin vanhalta mitä olen. En myöskään tunnu kuuluvan ikäisteni seuraan. Töissä mut laitetaan nuorempien kanssa samaan porukkaan, esim mua nuorempi työkaveri puhuu joskus "te nuoremmat...." ja katsoo myös mua. En tiedä pitäisikö korjata, että mä oon sua vanhempi. Yhdellä työmatkalla tuli iät puheeksi ja mua veikattiin kymmenen vuotta nuoremmaksi. Passista piti näyttää syntymäaika ennen kuin uskoivat mun iän.

Oon hyvä kaveri yhden työkaverimiehen kanssa ja tuntuu, että hän haluaisi olla enemmänkin kuin kaveri. Tietää että olen vanhempi kuin hän mutta ei varmaan tajua kuinka paljon. Hän on 35 v. ja mä 49 v. Pitäisi toi ikä varmaan joskus kertoa hänelle. En tiedä miksi se on niin vaikea sanoa.

Mä olen aina tuntenut itseni 5-10 vuotta nuoremmaksi. Mitään kremmppaa, sairauksia tms ei myöskään ole vieläkään kun muut tämän ikäiset tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän romuna. Naama on kyllä alkanut vanhentua ja siksi ihmettelen miten muut edelleen pitää mua paljon nuorempana.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   16.10.24 09:07:46

Kyllähän nuo elämänvaiheet ovat yhteiskunnassa myöhäistyneet: nuoruutta eletään kolmekymppiseksi asti ja keski-ikäisen jutut tulevat sitten siell 40-50-vuotiaana.

Itse koen nyt nelikymppisenä olevani keski-ikäinen, kun puutarhanhoito, koti-illat ja kestävyysurheilu on alkanut kiinnostaa enemmän kuin sosiaaliset riennot ja juhliminen. Huomaan myös ettei jaksmaista ole enää samalla tavalla kuin nuorempana ja kroppa (ja peili) alkaa näyttää vanhenemisen merkkejä.

Töissä ihmiset ovat keskimäärin vähän päälle 30-vuotiaita, joten alan olla jo "vanhaa kaartia" ja kyllä sen aina välillä huomaa.

Se on jännä, kun 40 täytettyäni tuli sellainen fiilis, että "enää ei ehdikään kaikkea". Kuitenkin makasin hereillä yhtenä yönä ja laskeskelin, että tavoite-eläkeikääni on vielä 25 vuotta, eli minun pitäisi jaksaa työelämässä vielä pidempään kuin mitä olen siellä edes varsinaisesti ollut. Se tuntuu aika ahdistavalta ja uuvuttavalta. Ja ilmeisesti pitäisi keksiä vielä jotain tekemistä elämäänsä ainakin 25 vuoden ajaksi ja mahdollisesti pidempäänkin, jos ehtii vanhemmaksi kuin eläkeikäiseksi. Tuntuu, että jo nyt on vaikea keksiä enää mitään utta ja innostavaa - millä ihmeellä viihdytän itseäni vielä mahdollisesti vuosikymmenten ajan?

Lähettäjä: Mitg 
Päivämäärä:   16.10.24 09:14:40

"Ikää 60+, ja yhä useammin huomaan olevani jossakin tilaisuudessa se vanhin. Jopa omilla syntymäpäivilläni."

Tää on jotenkin niin ihanasti sanottu :D

Lähettäjä: Huvitus 
Päivämäärä:   16.10.24 09:26:11

Olen sinut ikäni kanssa 50+ ja nautin elämästäni enemmän kun pitkään aikaan.
Olen saanut hyvät geenit, koska olen aina ollut pieni ja hyvin siro.
Olin aikuisen tyttäreni kanssa tässä taannoin ruokailun jälkeen parilla lasillisella. Pöytään tunki pari kolmikymppistä miestä " jutustelemaan". Totesin siinä sitten olevani mummoikäinen viisikymppinen. Olisinpa saanut tilanteen kuvattua, toinen keikareista lipsautti rehellisesti, että ' nyt kyllä meni maku'. Saimme tyttäreni kanssa hyvät naurut.

Päivämäärä:   16.10.24 09:31:31

"Täti-ikäisyyden huomaan kuitenkin siinä, että nuorison vaatemuoti näyttää nykyään ihan hirveän rumalta."

Olen 48 ja minusta on hellyyttävää, kun nuoriso käyttää samanlaisia vaatteita kuin itse käytin teininä. Sen lisäksi nykynuoriso osaa meikata todella kauniisti, toisin kuin 2010-luvulla kun nuoriso näytti suoraan sanoen hirveältä, niin vaatteiltaan kuin meikiltään.

Ajan rajallisuuden alkaa tässä iässä hahmottamaan ja sen vuoksi hankin yhden uuden hevosen, "Nyt kun vielä ehtii".

Lähettäjä: ei omalla 
Päivämäärä:   16.10.24 09:40:20

Olin aiemmin tottunut aina olemaan nuorin. Olen perheeni nuorin lapsi. Hyppäsin ekaluokan yli, joten koulussakin olin vuoden nuorempi kuin muut. Kun sain ensimmäisen työpaikkani 23-vuotiaana, niin kaikki lähimmät työkaverini olivat noin 40-60-vuotiaita. Nyt kun olen lähemmäs 40, niin usein ahdistaa oma ikä, kun töihinkin on tullut viime vuosina paljon 20-30-vuotiaita, ja jotenkin koen, että olen edelleen itse yhtä nuori ja samalla kuitenkin tiedostan, että en ole. Oli jotenkin niin tuttua ja turvallista olla aina se kaikista nuorin, en ole vielä tottunut tähän uuteen rooliin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.10.24 09:48:21

"Siinä kohtaa kun 4-7 vuotta tuntuu vielä isolta ikäerolla on ihan nuori/baby itsekin."

Tämä!

Ihmisten ikää on todella vaikea arvioida pelkän ulkonäön perusteella. Ihmetyttää kyllä miksi ihmiset pelkäävät näyttää ikäisiltään. Jatkuvasti kuulee, kun kehuskellaan sillä, että joku luuli 10 vuotta nuoremmaksi. Tätä mielikuvaa yritetään sitten pitää yllä pitämällä nuorisovaatteita ja naiset meikkaamalla älyttömästi. Miehet kuvittelevat puolta nuorempien naisten olevan kiinnostuneita itsestään. Ei se minulle ainakaan ole mikään meriitti näyttää selvästi ikäistäni nuoremmalta. Pidän kyllä itsestäni huolta, mutta ihan mielelläni olen ikäiseni näköinen. Ajatus esimerkiksi seurustelusta todella nuoren puolison kanssa lähinnä huvittaa. Enemmän arvostan ihmisessä luonnollisuutta, elämänkokemusta ja älyä kuin botoxilla ilmeettömäksi tehtyä naamaa paksun meikkikerroksen alla.

Päivämäärä:   17.10.24 07:33:25

"Keski-ikä ei tarkoita keskivaihetta elämässä, vaan ikäkautta nuoren aikuisen jälkeen.
Ihminenhän on biologisesti aikuinen noin 25 vuotiaana."

-Se sana on keski-IKÄ, ei keskiaikuisuus. Samaa sanaa käytetään keskiarvoiseen ikään viitaten myös erilaisissa tilastotiedon kuvauksissa. Ja yli kolmekymppiset nyt ei ole enää mitään nuoria aikuisia, parikymppiset on.

"Kyllähän nuo elämänvaiheet ovat yhteiskunnassa myöhäistyneet: nuoruutta eletään kolmekymppiseksi asti ja keski-ikäisen jutut tulevat sitten siell 40-50-vuotiaana."

-Elämänvaiheiden myöhäistyminen ei muuta keski-iän osumista suhteessa ikävuosiin. Lapseton baarissa notkuva sinkku ei ole nuori aikuinen enää 70-vuotiaana, vaikka miten olisi opinnotkin kesken. Elämänvaiheet vaan venyy nuoruudesta keski-iän puolelle ja joillakin aina vanhuuteen asti.

Lähettäjä: Tajuan 
Päivämäärä:   17.10.24 08:03:59

En huomannut vanhentumista ainakaan noin kuin aloittaja.
En vertaillut itseäni muihin ennen 50 vuotta. Silloin se iski tietoisuuteeni.Kärsin monta vuotta siitä että en ollut enää se jaksava ja terve. Sitten vähitellen ymmärsin että elämä on luopumista ja siihen pitää vaan sopeutua. Nauttia pienistä asioista niin kauan kuin voin ja pidän itsestäni huolta ruoan ja liikunnan kautta.
Hyvänä esimerkkinä on vanha äitini joka yli 90- vuotiaana on pitänyt yllä sitä ajatusta että minäkin voisin elää yhtä energistä elämää vielä vuosia. Vaan onhan se karua tuo vanhan ihmisen elämä sitten kun ei enää tule omillaan toimeen. Silloin se takuulla iskee ja kovaa jokaiselle.

Päivämäärä:   17.10.24 08:14:15

Aloin seurustelemaan 45-vuotiaana 60-vuotiaan miehen kanssa.
Siihen asti tunsin olevani keski-ikäinen ja jopa vanha ihminen sekä mieleltäni että ulkonäöltäni.
Sain sitten todella mauttoman ja ilkeä kommentin siitä, miten mieheni oli vanhana äijänä saanut nuoremman naisen ja joutuisin piakkoin omaishoitajaksi ja pilaisin sillä elämäni.
Oli hetken todella nuorekas olo. Oikein tyhmä tytönheitukka!

Lähettäjä: ella 
Päivämäärä:   17.10.24 08:15:01

Keski-iälle psykologisessa mielessä ei ole noin tarkkaa määritelmää. Toki voidaan puhua vain elinikien keskiarvosta tms., mutta yleensä keski-ikään viitataan juuri tietyllä elämänvaiheella, joka nykyään on ihmisillä tyypillisesti myöhemmin kuin menneinä vuosina.

Aikaisemmin jo tyyliin 50-vuotiaat olivat ihan mummoja ja vanhuksia, nykyään he ovat vielä hekin tukevasti keski-ikäisiä ja vanhusvaihe on siirtynyt sinne jonnekin 70 ikävuoden paikkeille.

Naisilla tuo ikä sattuu olemaan vähän päälle 41, eli nyt olen itse just tasan keski-ikäinen.

En kyllä sinänsä tiedä, miksi oma ikä pitäisi niin kovasti "tajuta". Elää siten kuten hyvältä tuntuu, iästä riippumatta.

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   17.10.24 09:59:35

Olen 34 (täytän pian 35) ja pidän itseäni pääsääntöisesti nuorena. Välillä tulee välähdyksenomaisia hetkiä, jolloin tajuan, että olen tukevasti matkalla kohti keski-ikää. Viimeisin tämmöinen esimerkki oli alkuvuodesta, kun jouduin liikenneonnettomuuteen (19-vuotias juippi kaahasi liian kovalla tilannenopeudella jäisellä tiellä oman autoni etukulman kasaan) ja paikalle tulleet poliisit, heillä ikää 50+, puhuttelivat minua rouvana :D

Lähettäjä: hemmo 
Päivämäärä:   17.10.24 10:04:50

Täytin just 49 ja usein kun näen ikäisiäni ihmisiä esim kaupungilla, luulen heitä vanhemmiksi. Jotkut koulukaverit näyttää tosi vanhoilta ja kyllä se kieltämättä hätkähdyttää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.10.24 10:39:38

Vähän OT, mutta tuntuu pahalta, että nyt kun on keski-ikäinen (50) ja elämä alkaa hiljalleen rauhoittumaan, kun opinnot on takana ja oma paikka työmaailmassa saavutettu ja yksityiselämäkin on rauhoittunut hyviin ja tasapainoisiin uomiinsa törmäätkin siihen, että sinua halveksitaan suoraan, koska olet keski-ikäinen nainen. Vaikka mitään pahaa en ole tietääkseni yhteiskunnalle tehnyt tai sen ihmisille. Miksi keski-ikäinen nainen on kaikille punainen vaate?

Päivämäärä:   17.10.24 10:46:01

” Jotkut koulukaverit näyttää tosi vanhoilta ja kyllä se kieltämättä hätkähdyttää”

Tää on se klassinen, kaikkien entiset koulukaverit ovat vanhentuneet, mutta kukaan ei ole koskaan itse vanhentunut :D

Lähettäjä: hemmo 
Päivämäärä:   17.10.24 11:01:15

Tiedostan kyllä itsekin vanhentuneeni, tottakai, mutta en kuitenkaa näytä 60-vuotiaalta :D Jotkut vanhat koulukaverit on vaan paremmin säilyneet kuin toiset..

Päivämäärä:   17.10.24 11:06:29

"törmäätkin siihen, että sinua halveksitaan suoraan, koska olet keski-ikäinen nainen. Vaikka mitään pahaa en ole tietääkseni yhteiskunnalle tehnyt tai sen ihmisille. Miksi keski-ikäinen nainen on kaikille punainen vaate?"

Tämä on ihan totta, täällä netissäkin törmää jatkuvasti miesten kirjoituksiin joissa keski-ikäisistä naista puhutaan kuin jostain jätteestä mikä pitäisi hävittää. Vihaavatkohan nuo äitiäänkin, kun onhan hänkin jo vähintään keski-ikäinen tai vanhempi nainen. Ja sisäistetty naisviha saa aikaan sen että myös monet nuoret naiset haukkuvat aivan silmittömästi "keski-ikäisiä akkoja", siitä huolimatta, että heistä itsestäänkin tulee keski-ikäisiä.

Keski-ikäinen nainen tekee kaiken väärin, alkaen ulkonäöstä. Jos laittaudut ja pyrit olemaan naisellinen niin hyi yäk, mitä tuo kuvittelee, luuleeko olevansa vielä hyvännäköinen. Jos taas pyrit olemaan huomaamaton ja pukeudut ikäisillesi suunniteltuihin vaatteisiin niin hyi yäk mikä tantta, ei ole ihme jos miehet jättävät tuollaiset kun ei pidetä itsestä huolta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.24 11:25:45

Olen 48v ja tuntuu, että muut saman ikäiset ovat paljon vanhempia kuin minä. Minulla ei ole lapsia, joten sellaiset elämänvaiheet ovat jääneet väliin. Urheilussa en ole huomannut suorituskyvyssä heikkenemistä, kun en mikään huippu-urheilija ole ikinä ollut.

FB feediin tulee jostain syystä klippejä The Nanny -sarjasta. Ikäiseni muistavat siitä Niles-hovimestarin. Järkytyin, kun tajusin, että näyttelijä oli sarjaa kuvatessa sen ikäinen kun minä olen nyt.

Väittelin tohtoriksi 26-vuotiaana ja olin pitkään työpaikoilla nuorin. Pikkuhiljaa pitää sopeutua siihen, ettei ole enää lapsitähti. Tuntuu, että tähän ikään mennessä olisi pitänyt edetä urallaan johonkin muuhun kuin perus asiantuntijatyöhön, vaikkei minua edes esimiestyö tms. kiinnosta. Samaten varallisuutta olisi pitänyt kerätä enemmän kuin kerrostalokaksion verran, vaikka sekin on ollut tietoinen valinta mieluummin harrastaa ja matkustella. Ja tuntuu, että olisi pitänyt jotenkin viisastua, mutta sitä odotellessa.

Päivämäärä:   17.10.24 11:25:52

Täytin vähän yli viikko sitten 30. Minäkin ihmettelen "nuorten" muotia ja muitakin juttuja välillä :D Siis niitä kaikkia älyttömiä tiktok-trendejä ja muuta. Olen kyllä iloinen, että elin oman teini-ikäni pitkälti ilman somea.

Miesystävä on minua vanhempi, niin tunnen siksi oloni kuitenkin aika nuoreksi. Tässä siis hyvä vinkki kaikille, hankkikaa itseänne vanhempi kumppani :D

Lähettäjä: 47v 
Päivämäärä:   17.10.24 13:56:06

"Keski-ikäinen nainen tekee kaiken väärin, alkaen ulkonäöstä. Jos laittaudut ja pyrit olemaan naisellinen niin hyi yäk, mitä tuo kuvittelee, luuleeko olevansa vielä hyvännäköinen. Jos taas pyrit olemaan huomaamaton ja pukeudut ikäisillesi suunniteltuihin vaatteisiin niin hyi yäk mikä tantta, ei ole ihme jos miehet jättävät tuollaiset kun ei pidetä itsestä huolta."

Nämä kuulostavat ihan teinien ajatuksilta. Minulla ei ole lapsia, joten kukaan ei ole arvostelemassa pukeutumistani. Noin yleensä, iästä riippumatta, sellaisia ihmisiä arvostetaan jotka eivät pyri olemaan mitään, vaan he ovat omia itsejään. Etenkin keski-ikäisillä pitäisi olla jo sen verran hyvä itsetunto, että voi olla ja näyttää ihan siltä kuin itse tykkää.

Päivämäärä:   17.10.24 14:01:44

"Nämä kuulostavat ihan teinien ajatuksilta. Minulla ei ole lapsia, joten kukaan ei ole arvostelemassa pukeutumistani. Noin yleensä, iästä riippumatta, sellaisia ihmisiä arvostetaan jotka eivät pyri olemaan mitään, vaan he ovat omia itsejään. Etenkin keski-ikäisillä pitäisi olla jo sen verran hyvä itsetunto, että voi olla ja näyttää ihan siltä kuin itse tykkää."

Et ilmeisesti ole lukenut keskustelupalstoja ja mitä siellä ihan täysikasvuiset ihmiset keski-ikäisistä naisista kirjoittavat.

Todella vastenmielistähän se on, mutta valehtelisin jos sanoisin ettei se vaikuta minuun. Kyllä minä mietin omaa ulkonäköäni siltä kantilta, että mitä siitä mahdollisesti ajatellaan. Ei kannattaisi ja surullistahan se on, mutta kun elää tällaisessa maailmassa niin kyllä se vaikuttaa vaikka yrittää olla välittämättä.

Päivämäärä:   17.10.24 14:14:33

"Kyllä minä mietin omaa ulkonäköäni siltä kantilta, että mitä siitä mahdollisesti ajatellaan."

Ilmeisesti olen lukenut liian vähän, koska en ole tuollaiseen törmännyt. Tuota lausettasi jäin ihmettelemään, siis miksi sillä on väliä mitä ulkonäöstäsi ajatellaan? Siis jos et ole ammatiltasi malli.

Päivämäärä:   17.10.24 14:44:24

"Tuota lausettasi jäin ihmettelemään, siis miksi sillä on väliä mitä ulkonäöstäsi ajatellaan? "

No en minä tiedä miten tuollaisen voisi selittää. En ole niin kovapintainen ettei minua mitenkään liikuttaisi se jos tiedän tai epäilen, että minua pidetään ällöttävän tai naurettavan näköisenä. Ja vaikka minä olen se tyyppi joka tsemppaa muita naisia olemaan välittämättä ulkonäkövaatimuksista ja muistuttaa asiaa käsittelevissä keskusteluissa, ettei kenenkään arvo riipu ulkonäöstä ja ettei kukaan ole muille tilivelvollinen siitä miltä näyttää ja miksi näyttää siltä miltä näyttää, niin tästä huolimatta tällaiset asiat vaikuttavat myös minuun. Ihminen on sosiaalinen otus ja useimmat meistä kaipaavat ympäristön hyväksyntää, niin epäreilulta kuin se tuntuukin, että hyväksyntää pitäisi hakea olemalla "oikeanlaisen" näköinen.

Tämä ei tarkoita, että minä käyttäisin aivan hirveästi aikaa ja rahaa laittautumiseen tai olisin käynyt jossain operaatioissa, mutta mietin tosi paljon esimerkiksi sitä, että "voinko" laittaa päälleni jonkun vaatteen vai onko se ehkä liian nuorekas tms.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.10.24 14:59:46

Kyllä sitä ymmärtää, että on "vanha", kun on enää vuosi eläkeikään.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   17.10.24 15:12:05

Mulle on ollut aina vaikeaa ymmärtää, että joku itseä monta vuotta nuorempi onkin jo 15-vuotias, 20-vuotias, 30-vuotias. Tulee aina sellainen järkytyksen tunne, että häh, kuinka vanha minä sitten muka jo olen?! En ole sisäistänyt tämänhetkistä ikääni, vaan juuri vähän aikaa sitten väitin itseäni vuotta nuoremmaksi.

Päivämäärä:   17.10.24 15:26:35

"jos tiedän tai epäilen, että minua pidetään ällöttävän tai naurettavan näköisenä."

Kuinka montaa ihmistä itse pidät ällöttävän tai naurettavan näköisenä?

Päivämäärä:   17.10.24 15:33:22

"Tuota lausettasi jäin ihmettelemään, siis miksi sillä on väliä mitä ulkonäöstäsi ajatellaan?"

Ei nyt liity topan aiheeseen, mutta pakko kommentoida. Kyllä lähes jokaisen ihmisen itsetuntoon vaikuttaa se, mitä muut hänestä ajattelevat. Ja se on ihan täysi normaalia eikä automaattisesti kerro mistään heikosta itsetunnosta. Muuten varmaan kiusaaminenkaan ei vaikuttaisi mitenkään yhtään keneenkään. Siis totta kai se vaikuttaa minäkuvaasi, jos saat vaikka usein kuulla, miten ruma ja vastenmielinen olet - olit sitten aikuinen tai nuorempi.

Tuo kommentti menee vähän samaan kastiin kuin se, että kun omaa ulkonäköä muokataan todeten, että se on "vain itseä varten". Minä sanon, että p*skaa. Jos kauneusihanteita ei olisi ja kukin asuisi omalla autiolla saarellaan, niin ei varmasti ihmiset jaksaisi laittautua, saati sitten tunkisi kroppaansa jotain silareita ja naamaansa täytteitä.

Kyllä se on ihan jokaisen normaalin ihminen synnynnäinen ominaisuus, että haluaa muilta ihmisiltä hyväksyntää. Toiset välittää tästä enemmän ja toiset vähemmän, mutta ei kukaan halua tulla muiden hyljeksimäksi tai tuntea oloaan susirumaksi.

Päivämäärä:   17.10.24 15:35:41

Ja siis jos jatkuvasti ajattelee, että muut katsoo/pitää rumana, niin kyllähän se toki kertoo huonosta itsetunnosta - etenkin kun moni näin ajattelevista on oikeasti ihan normaalin näköinen tai jopa kaunis. Mutta silti naurattaa nämä ihmiset, jotka väittävät, ettei heitä kiinnosta tippaakaan, mitä muut heistä ajattelevat. Eikö tosiaan kiinnosta, mitä esim. oma puoliso ajattelee? Omat lapset? Työnantaja? Niin.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   17.10.24 15:45:24

En. Näin yksin ja saman ikäisten seurassa. olleessa 60 vuotias ei koe itseään vanhaksi
Ikänsä huomaa aina, kun joku kaverien lapsista tulee autolla tai ravintolassa vastaan.
Heistä vanhimmat ovat täyttäneet 30 vuotta vuosia sitten.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   17.10.24 15:46:50

"Kun vertaan saman ikäluokan kavereihin niin aika moni näyttää paljon vanhemmalta. Johtuu suurimmaksi osaksi elämäntyylistä. Biletys vuodet alkaa näkyä."

Tämä on totta. Paljon alkoa käyttävät kaverini ovat huomattavasti vanhemman näköisiä kuin terveellisesti elävät samanikäiset. Neljääkymppiä lähestyessä alkaa näkyä elintavat ihossa.

Lähettäjä: Mitä ihmettä 
Päivämäärä:   17.10.24 15:57:23

Mutta silti naurattaa nämä ihmiset, jotka väittävät, ettei heitä kiinnosta tippaakaan, mitä muut heistä ajattelevat. Eikö tosiaan kiinnosta, mitä esim. oma puoliso ajattelee? Omat lapset? Työnantaja? Niin.
Tässä puhutaan nyt ilmeisesti ulkonäöstä? Tiedän, että miellytän puolisoni silmiä, koska hän on minut puolisokseen valinnut. Mutta että työnantaja?? Ei kai nyt kukaan mieti mitä työnantaja työntekijänsä ulkonäöstä ajattelee?!

Päivämäärä:   17.10.24 15:58:35

"Kuinka montaa ihmistä itse pidät ällöttävän tai naurettavan näköisenä?"

Yksi yleisistä ihmisten harhakäsityksistä on se, että ajatellaan kaikkien muiden ajattelevan kuten itse ajattelee. Vaikka minä tai ihmiset minun kuplassani (näin toivon) eivät ajattele noin, niin sen verran paljon olen lukenut niin ikävää tekstiä ikäisistäni naisista, että aika moni mitä ilmeisimmin ajattelee.

Vaikka joku mielipide olisi kamala, niin se on kuitenkin jonkun ihan todellinen mielipide ja jos samalla tavalla ajattelevia ihmisiä on riittävän paljon, on sillä merkitystä siihen millaista tässä yhteiskunnassa on elää.

Lähettäjä: Some 
Päivämäärä:   17.10.24 16:00:14

Tänään tajusin ikäni, kun entinen luokkakaveri oli jakanut somessa ”Tasan 30v. sitten Suomi äänesti EU-jäsenyydestä.” Onko siitä tosiaan jo 30 vuotta??

Olin tuolloin ala-asteella. Koko syksyn oli kovaa kampanjointia EU:n puolesta ja vastaan. Näissä kampanjoissa jaettiin rintanappeja vai miksi niitä sanotaan. Sellainen pyöreä laatta, joka hakaneulalla kiinnitettiin vaatteisiin. Meidän koulussa oli sen syksyn muotina nuo rintanapit. Kaikilla oli ”pakko” olla joko nappi, jossa oli EU:n lippu (sininen pohja ja keltaiset tähdet) tai sitten sellainen valkoisella pohjalla oleva punainen ”Ei EU:lle” -teksti.

Saisikohan nykyään kouluissa lapset enää käyttää tuollaisia poliittisia tunnuksia?

Päivämäärä:   17.10.24 16:16:07

"Tässä puhutaan nyt ilmeisesti ulkonäöstä? Tiedän, että miellytän puolisoni silmiä, koska hän on minut puolisokseen valinnut. Mutta että työnantaja?? Ei kai nyt kukaan mieti mitä työnantaja työntekijänsä ulkonäöstä ajattelee?!"

Puhuin ulkonäön lisäksi sellaisesta yleisestä olemuksesta. Ja onhan niitäkin, jotka sanovat, ettei kiinnosta mitä toiset ajattelevat heidän luonteestaan. Tähänkään en usko.

Ja siis jos töihin lähtiessäsi jaksat edes valita jotkut sinulle sopivat vaatteet ja harjata hiuksesi, tai jopa meikkaat, niin silloinhan sillä on väliä, miten muut sinut näkevät. Harva haluaa näyttää homssuiselta.

Päivämäärä:   17.10.24 16:24:02

"Aikaisemmin jo tyyliin 50-vuotiaat olivat ihan mummoja ja vanhuksia, nykyään he ovat vielä hekin tukevasti keski-ikäisiä ja vanhusvaihe on siirtynyt sinne jonnekin 70 ikävuoden paikkeille."

-Mutta siihen aikaan odotettavissa oleva elinikäkin oli selvästi lyhyempi heikomman terveydehuollon ja raskaamman arjen takia. Nopealla googlauksella :" Elintason nousun ja lääketieteen kehityksen ansiosta elinajanodote on pidentynyt toisen maailmansodan jälkeen noin 20 vuodella koko maailmassa". Länsimaissa ei varmasti ole noussut yhtä paljon, mutta noussut se on täälläkin.

Lähettäjä: Mitä ihmettä 
Päivämäärä:   17.10.24 16:34:12

-- : Kyllähän Suomessa suurin osa ulkona liikkuvista näyttää melko homssuiselta, täällä ei ole sellaista laittautumisen kulttuuria. Siksi se kuulostaakin oudolta, että miettisi jopa sitä miltä työnantajansa silmissä näyttää.

Päivämäärä:   17.10.24 16:45:51

"Kyllähän Suomessa suurin osa ulkona liikkuvista näyttää melko homssuiselta, täällä ei ole sellaista laittautumisen kulttuuria. Siksi se kuulostaakin oudolta, että miettisi jopa sitä miltä työnantajansa silmissä näyttää."

Meillä ei ole sellaista näyttävän laittautumisen kulttuuria, paitsi nuorilla kyllä nykyään on sitäkin jo tosi paljon, mutta jos ajatellaan vaikka meikkaamista niin ilmeisesti moni, varsinkaan mies, ei tajua, että nainen on meikannut jos hän ei ole tehnyt sellaista vahvaa meikkiä. Esimerkiksi minua moni varmaan pitäisi meikkaamattomana, mutta todellisuudessa en ikinä lähde ihmisten ilmoille ilman meikkiä. Minulla on aina, ihan aina, rosacea-ihoa peittävä kevyt nestemäinen aurinkosuojan ja meikkivoiteen yhdistelmä ja hillitty silmänrajaus plus luomiväri. Minä en kerta kaikkiaan voisi olla julkisella paikalla ilman näitä, koen näyttäväni niin homsuiselta ilman tätä varsin kevyttä ehostusta.

Lähettäjä: Minä itse 
Päivämäärä:   17.10.24 17:35:23

Perussääntö on, että ihminen kokee selvästi 20 vuoden ikäeron- 10-vuotiaasta 30-vuotias on vanha ja 80-vuotiaasta 60-vuotias on nuori. Pätee aina.

Paitsi. Vakava sairaus vanhentaa aina ainakin hetkellisesti. Parantuminen voi nuorentaa jälleen.

On sitten eri asia miten itse kukin kuvittelee meikkaamisen, plastiikkakirurgian, vaatteiden, päihteiden/raittiuden tai fyysisen kunnon vaikuttavan.

Näin 60-vuotiaana viis veisaan meikeistä ja tyköistuvista vaatteista. Ulkonäöllisesti tärkeintä on olla mahdollisimman terve, voimakas ja ryhdikäs. Henkisesti tärkeintä on olla sinut itsensä kanssa ja avoin ja antelias muita kohtaan. Tajuan hyvin että elämän loppusuoralla olen ja uudet sairaudet vähän pelottavat.

Päivämäärä:   17.10.24 17:52:34

Siitä kyllä huomaa oman ikänsä kun sellaiset selvästi jo keski-ikäisen näköiset ihmiset osoittautuvat itseä nuoremmiksi. Siitä sitten alkaa miettiä, että kuinka vanhalta itse mahtaa näyttää kun tuokin jolla on jo vaikka millaista ryppyä on minua nuorempi...

Päivämäärä:   17.10.24 19:10:59

"Kyllähän Suomessa suurin osa ulkona liikkuvista näyttää melko homssuiselta, täällä ei ole sellaista laittautumisen kulttuuria. Siksi se kuulostaakin oudolta, että miettisi jopa sitä miltä työnantajansa silmissä näyttää."

Luitko viestini loppuun? En viitannut siihen, että pitäisi tälläytyä tuntikausia lähteäkseen ulos vaan siihen, että _suurin osa_ ihmisistä ehostaa itseään edes vähän. Siis katsoo edes hieman mitä laittaa päälleen, katsoo ettei hiukset sojota pystyssä jne.

Ja kyllä täällä Helsingissä jengi tuntuu laittautuvan aika paljonkin.

Totta munassa sillä on väliä, miltä näyttää työmaailmassa, etenkin jos puhutaan esim. työhaastatteluista tai tilanteista, joissa pitää esiintyä vaikka asiakkaille. Kyllä ulkonäkö vaikuttaa siihen, kuinka toiset sinua kohtelevat, halusit sitä tai et.

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   17.10.24 19:12:50

"” Jotkut koulukaverit näyttää tosi vanhoilta ja kyllä se kieltämättä hätkähdyttää”

Tää on se klassinen, kaikkien entiset koulukaverit ovat vanhentuneet, mutta kukaan ei ole koskaan itse vanhentunut :D"

Kyllä, vähänkö aina järkyttää nähdä 90- luvun teekkarointikavereita! Kauhiasti ovat vanhentuneet, hätäseen edes tunnistaa moisia muumioita.

Päivämäärä:   17.10.24 20:49:47

Huomaan olevani 32 siitä, etten enää ymmärrä, mitä nuoret puhuvat. Ihme sanastoa käytössä. Opiskelukaverini ovat ikähaarikassa +-10 vuotta, ja nuo parikymppiset eivät ole tajunneet olevansa kolmekymppisten kanssa tekemisistä, eli ikä ei päälle päin vielä näy kuin ehkä tarkemmalla syynäyksellä. Yksi kymmenen vuotta nuorempi tosin on suoraan sanonut, että olen silleen tavallaan aika vanha :D Olen ollut rauhallinen teini ja parikymppinen ja nykyään voin perustella kolmekymppisyydelläni kotihiireyteni.

Päivämäärä:   17.10.24 23:06:04

Onko ikä yhtä kuin ulkonäkö? Ei minua kiinnosta, näytänkö ikäiseltäni tai näytänkö hyvältä muiden silmissä. Viisastuneeni sen sijaan toivon iän mukana. Muuten en juurikaan ajattele ikää, omaani tai muiden.

Lähettäjä: Taku 
Päivämäärä:   18.10.24 01:43:36

Työelämässä nainen on epäuskottava nuori tyttö alle 37 vuotiaana, ja epäuskottava vanha akka yli 47 vuotiaana.
Aika lyhyessä aikavälissä pitäisi ura saada kukoistamaan.

Miehillä aikaväli on aika paljon laveampi, noin 30-58 vuotta on sitä kukoistuskautta, ja yli 60v on uskottava hallitusammattilainen, professori tai miksei virkamieskin.

Ja kyllä, olen omasta tulevaisuudestani kroonisesti huolissaan oleva viisikymppinen käpyparaemon ja urailveksen risteymä.

Päivämäärä:   18.10.24 07:21:35

Joskus kyllä tuntuu, että naiset siirrettään ihan suoraan epäuskottavasta tytönhupakosta sinne epäuskottavaksi vanhaksi akaksi. Sijoitun iän puolesta tuohon 37-47 väliin ja viimeisimmän kuukauden ammatillinen kohokohta oli, kun yrittäessäni puhua laajalla sähköpostijakelulla käydyssä keskustelussa järkeä (näin välttäisimme nämä ja nämä ongelmat), jopa yksi muu vastaanottaja oli kanssani samaa mieltä! Enimmäkseen tulen täysin ohitetuksi, kun jotain miehistä ei nyt vaan huvita joutua tekemään omaa työtään kunnolla.

Mutta, tuossa vanhojen miesten uskottavuudessa on yksi piirre, joka on tärkeä huomata: Vanhat uskottavat miehet on korkeassa asemassa, joihin naisia harvoin pääsee tai hakeutuu. Ei yli 60v kaupan kassamies nauti sen suurempaa uskottavuutta kuin 60v kaupan kassanainen. Ollakseen vanhana uskottava, pitää olla edennyt urallaan ikätovereita pidemmälle. Ja tässä on yksi syy siihen, ettei vanhoja naisia olla totuttu näkemään uskottavana. Osa naisista haluaa keskittyä muihin asioihin, osa on arkoja vailla itseluottamusta, osa hakkaa turhautuneena päätään lasikattoon.

Lähettäjä: Olen syytön 
Päivämäärä:   18.10.24 08:24:24

Tajuan että näin 64 vuotiaana on kiva katsella nuoria kiinteitä tyttöjä ja hekumoida seuratessani heitä. Tiedän toki että on naurettavaa mutta iloa on myös silmän ilo.

Lähettäjä: paplu 
Päivämäärä:   18.10.24 09:33:23

Jos teillä töissä arvostetaan vain vanhoja miehiä, niin vaihtakaa firmaa, koska kaikkialla se ei todellakaan ole noin (no, jotain firman vanhakantaisuudesta varmaan kertoo myös se, että keskusteluja käydään sähköpostilla).

Olen itse tehnyt uraa 30-40 vuotiaana naisena ja meillä myös hyvin moni muu nainen on edennyt oikein kiiitettävästi urallaan. Johtoryhmässäkin on nuoria naisia.

Päivämäärä:   18.10.24 10:05:17

"Neljääkymppiä lähestyessä alkaa näkyä elintavat ihossa."

Totta, mutta tosi moni kyllä tulkitsee tämän niin, että terveellisesti elämällä näyttäisi ikäistään nuoremmalta. Nykyään on yleinen sellainen käsitys, että ikääntymisen voisi jotenkin välttää jos tekee asiat "oikein". Ja sehän ei pidä paikkaansa. Terveellisesti elämällä näyttää ikäiseltään, kovin epäterveellisesti elämällä usein ikäistään vanhemmalta. Ne, jotka näyttävät oikeasti ikäistään nuoremmilta, ovat saaneet tietynlaiset geenit. Geenit ovat ihan todella merkittävä tekijä siinä, kuka säilyy nuorekkaan näköisenä pitkään. Ja niille ei itse voi mitään.

Minä kuulun niihin, jotka näyttävät aika vanhoilta jo aikaisin. En ole ikinä ryypännyt enkä tupakoinut, olen suojannut ihoani auringolta huolellisesti ja olen kasvissyöjä, mutta silti olen näin keski-ikäisenä jo tosi selvästi ulkonäöltäni sellainen "vanhempi ihminen", siinä missä osa ikätovereista on paljon nuorekkaampia. Ei se johdu vain rypyistä, on minulla niitäkin, mutta niin on muillakin tässä iässä paitsi niillä, joilla ne on kaikki täytetty piiloon. Mutta kasvoilleni on tapahtunut jotakin, jotain mikä ei ole ryppyjä vaan jotain muutakin. Kasvoni vain ovat jollain lailla iäkkäät. Se on jotain niiden mittasuhteissa ja jotain vaikeammin määriteltävää.

Seurustelin joitakin vuosia sitten miehen kanssa, joka oli aivan samanikäinen kuin minä, olimme samana vuonna syntyneet. Ja minusta tuntui, että näytämme siltä kuin meillä olisi ikäeroa aika paljonkin. Kroppa minulla oli paremmassa kunnossa ja varmaan nuoremman näköinen kuin hänellä koska hänellä oli ylipainoa (mm. iso maha) ja minulla ei ollut. Mutta kasvoista näytin selvästi vanhemmalta ja sehän se eniten vaikuttaa siihen minkä ikäiseksi ihmistä luullaan. Minua jotenkin hävetti. Ajattelin, että luullaanko meitä pariskunnaksi, jossa vanhalla tädillä on huomattavasti nuorempi poikaystävä. Hassua tässä oli sekin, että meillä oli melkoinen ero elintavoissa, minä olin hoikka ja söin terveellisesti, en ollut ikinä polttanut ja huolehdin ihonhoidosta todella tarkasti. Mies tupakoi paljon, ruokavalio oli kamala, ylipainoa oli ja ikinä hän ei esimerkiksi aurinkosuojia käyttänyt (tiedän, että tämä on aika rumasti kirjoitettu toisesta, mutta muuten oli oikein fiksu mies, nuo elintavat vain olivat tosi epäterveelliset). Ryypännyt meistä ei kumpikaan. Miehellä oli kiinteä ja ikäisekseen hyvin rypytön kasvojen iho ja muutenkin sellaiset kasvonpiirteet, että hän oli minua selvästi nuoremman näköinen. Minä taas olin kasvoiltani "täti".

Lähettäjä: GK 
Päivämäärä:   18.10.24 10:22:43

Geenit vaikuttaa ja tottakai omat elintavat. Tupakoivat ikäiseni (49) näyttävät todella vanhoilta kasvoiltaan. Samoin monilapsisen perheen vanhemmat tai huonoissa parisuhteissa elävät. Tällaisilla on todella vanhentava vaikutus.

Geeniperimän suhteen olen huomannut, että on hyvin alueellista kuinka vanheneminen näkyy ulkoisesti. Tämän huomaa etenkin miehissä. Joillain alueilla miehet ovat viiskymppisinä vielä hyvin nuorekkaan näköisiä kasvoiltaan ja olemukseltaan, kun toisilla alueilla he muuttuvat 58-vuotiaan näköiseksi heti neljäkymmentä täytettyään.

Päivämäärä:   18.10.24 12:04:22

"Geeniperimän suhteen olen huomannut, että on hyvin alueellista kuinka vanheneminen näkyy ulkoisesti. Tämän huomaa etenkin miehissä. Joillain alueilla miehet ovat viiskymppisinä vielä hyvin nuorekkaan näköisiä kasvoiltaan ja olemukseltaan, kun toisilla alueilla he muuttuvat 58-vuotiaan näköiseksi heti neljäkymmentä täytettyään."

Valitettavasti "tyypilliset suomalaiset" kasvonpiirteet eivät ikäänny kauhean tyylikkäästi. Ja juu, itsellänikin sellaiset ovat nenää lukuunottamatta ja eihän niissä tietenkään ole mitään väärää, jokainen on sen näköinen kuin on eikä kasvonpiirteilleen mitään voi, mutta kyllä minua kiusaa kuinka rumasti olen ikääntynyt. Koska ei tämä nyt kaunistakaan vain ole, ja se häiritsee minua enkä voi sille mitään. Nämä pienet viirusilmät, jotka ovat iän myötä painuneet syvälle päähän, ulkonevat poskiluut ja kuopalle painuneet ohimot ja kirsikkana kakussa syvät nasolabiaalit, jotka tekevät ilmeestäni aina happaman, eivät vain mitenkään katsottuna ole esteettinen kokonaisuus ja vaikka tiedän ettei kannattaisi välittää niin välitän silti.

Lähettäjä: jeku 
Päivämäärä:   18.10.24 13:01:11

Joo, riippuu aika paljon geeneistä, miten ikääntyminen näkyy. Omat vanhempani ovat säilyneet nuorekkaan näköisenä pitkään ja toiveikkaasti kuvittelin, että näille geeneillä seuraisin samaa kaavaa - että pikemminkin laihtuisin vanhetessani ja että kasvoista näyttäisin ikäistäni nuoremmalta.

No, valitettavasti näytänkin perineeni vanhentumisgeenit mummoltani, eli painoa kertyy ja naamakin alkaa näyttää aika kummalta. Minkäs teet, tasan ei käy onnen lahjat.

Päivämäärä:   18.10.24 16:48:05

"Jos teillä töissä arvostetaan vain vanhoja miehiä, niin vaihtakaa firmaa, koska kaikkialla se ei todellakaan ole noin (no, jotain firman vanhakantaisuudesta varmaan kertoo myös se, että keskusteluja käydään sähköpostilla).

Olen itse tehnyt uraa 30-40 vuotiaana naisena ja meillä myös hyvin moni muu nainen on edennyt oikein kiiitettävästi urallaan. Johtoryhmässäkin on nuoria naisia."

-Jos sähköposti on niin vanhanaikainen, niin millä viestimellä teillä sitten hoidetaan erillistä kokousta vaatimattomat keskustelut usean eri yrityksen palkkalistoilla olevien asiantuntijoiden ja asiakkaan edustajien kesken, joista oikeusturvan takia tarvitaan kirjallinen dokumentti mitä on sovittu? Huomattavasti nopeampi käsitellä sähköpostilla kuin etsiä kaikkien kalenterista yhteinen vapaa aika (tai useampi, että välissä voi kukin selvittää lisää tarvittavia asioita) ja kirjoittaa erillinen kokousmuistio kaikille allekirjoitettavaksi.

Ja firman vaihtaminen ei todellakaan auta asiaan. Parhaissa firmoissa vanhat miehet kuunteli minua ja muut osapuolet kuunteli vanhaa miestä. Mutta kaikissa taloudellisesti paremmin menestyvissä alan yrityksissä, jotka siis ei ole vielä lopettaneet toimintaansa, esimiehet ei kuuntele minua, eikä muut osapuolet edes esimiehiäni.

Taidat toimia aika erilaisella toimialalla. Vaikka meidänkin alan työpaikat naisistuu kovaa vauhtia, niin johtavassa asemassa naiset on harvinaisia ja kokouksissa olen pääsääntöisesti aina ainoa. Suurin osa naisista pysyy alemmissa rooleissa, eikä edes halua vastuuta.

Päivämäärä:   18.10.24 17:07:41

Tuo tupakointi on kyllä siitä erikoinen juttu, että osalla ihmisistä se selvästi saa ulkonäön rapistumaan, mutta osalla ei taas ollenkaan. Esimerkiksi jossain Ranskassa, jossa suunnilleen kaikki polttavat ja tupakointi on naisilla suosittu keino pysyä laihana, on minusta tosi paljon varsinkin naisia, jotka ovat vielä keski-ikäisinä hyvin nuorekkaan ja raikkaan näköisiä.

Aurinko on toinen. Toisista sen todellakin huomaa, että on kärtsätty ihoa auringossa oikein innolla, mutta sitten on niitä, jotka vähät välittävät auringolta suojautumusesta mutta silti ovat hyväihoisia.

Geenit tässäkin vaikuttavat. Itseä oikein kiukuttaa, että näytän näin vanhalta, vaikka en ole elämässäni ainuttakaan tupakkaa polttanut ja olen vuosikaudet lätrännyt aurinkorasvaa naamaani ympäri vuoden joka ikinen päivä, ja sitten jotkut samanikäiset, jotka eivät yhtään piittaa, näyttävät paljon nuoremmilta. No, jos itse polttaisin enkä suojautuisi auringolta niin muistuttaisin varmaan nyt jo muumiota.

Lähettäjä: Kuori 
Päivämäärä:   18.10.24 17:09:06

Stressi vanhentaa.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.