Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi jotkut antaa pettämisen anteeksi

Lähettäjä: jopa toistuvasti? 
Päivämäärä:   15.10.24 17:36:39

Jos jätetään pois pitkän suhteen satunnainen hairahdus tyyliin työpaikan pikkujoulut ja todella varakkaat pettäjät, joiden tarjoama elintaso ei olisi mahdollista eronneena sitä arvostavalle kumppanille, niin miksi ns. tavalliset ihmiset antavat anteeksi toistuvat vieraissa käynnit ja jopa pitkään jatkuneet sivusuhteet samaan henkilöön? Mikä siinä matti tai maija meikäläisessä on niin ihmeellistä, että puoliso pitää sitä ja suhdetta niin tärkeänä vaikka se ei pidä puolisoa? Ei usko, että saisi parempaa kuin vieraissa kävijän tai oikeastaan ketään muuta vai mikä? Vaikka voisi tulla toimeen itsekseenkin, silti valitsee toiselle merkityksettömän suhteen ja huonon kohtelun?

Re: Miksi jotkut antaa pettämisen anteeksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.24 17:37:50

Olettaisin että kyseessä on läheisriippuvaisuutta, ei vaan uskalleta lähteä kun voi olla ettei löydä toista, saati sitten että se olisi parempi.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   15.10.24 17:39:47

Huono itsetunto, läheisriippuvuus, puolison narsismi/manipulointi, itsearvostuksen puute.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   15.10.24 18:19:35

Varmaan joku itsetunto-ongelma, mutta itse en jaksa kuunnella tuollaisen mahdollistajan marinaa siitä, kuinka se pena taas petti ja kuinka mä nyt kyllä jätän sen jos se vielä pettää eikä kuitenkaan jätä vaan jatkaa marisemista. Jos suostuu olemaan kynnysmatto niin turha ihmetellä miksi pyyhitään kengät. Miksi sanoa, että kyllä mä sitten sitä ja tätä kun ei kuitenkaan koskaan edes tota. Toinen pitää pellenä ja naurunalaisena, ja tavallaan ihan syystäkin.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   15.10.24 19:33:39

Kaikki ei ole luontaisesti yhtä mustsukkaisia kuin toiset. Ja jotkut saa sitä kautta luvan itekin käydä vieraissa. Lisäksi luottamuksen voi pettää muutenkin kuin kännipanolla, kertomalla vaikkapa salassa pidettäviä asioita. Miksi seksi tai yksiavioisuus olisi kaikille yhtä tärkeää?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.10.24 19:36:37

Kaikille se pettäminen ei yksinkertaisesti ole maailman pahin juttu, jonka anteeksi antaminen vaatisi maailman painavimmat perusteet.

Kyllä minäkin ihmettelen monien kohdalla, miksi he antavat puolisolle toistuvasti anteeksi tiettyjä asioita, joita en itse millään jaksaisi antaa anteeksi, mutta harvoin nämä asiat liittyvät pettämiseen. :)

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   15.10.24 19:39:12

Moni antaa kiukuttelun, motkottamisen, huonon käytöksen ja jopa väkivallankin anteeksi. Miksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 19:39:43

-seksiä ei ole eikä se kiinnosta. On sitten aika sama vaikka kumppani olisi pettänyt. Edes seksitaudeista ei tarvitse huolehtia.
-saa suhteessa valtaa tai vallan tunnetta
-on itsekin pettänyt tai haluaisi käydä vieraissa tsi kokeilla miten suhde jonkun kanssa etenee
-ei ole kiinnostusta romanttisiin suhteisiin vaan arvostaa esimerkiksi vakaata elämää, omakotitaloa ja lasten haettua hoitoa saman katon alla enemmän
-saa huomiota ja rakkautta lähipiiriltään

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.10.24 20:24:49

Rakastin puolisoani niin kamalasti, että halusin päästä yli siitäkin. Harmi, en tajunnut silloin ollenkaan arvoani. Kolme vuotta tapahtuneesta petin itse, erosin ja lähdin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   15.10.24 20:38:00

"Huono itsetunto, läheisriippuvuus, puolison narsismi/manipulointi, itsearvostuksen puute."

-Nämä kai ja yksinjäämisen pelko. On käsittämätöntä miten paljon jotkut pelkää yksinjäämistä, vaikka se puoliso olisi väkivaltainen ja hengenvaarallinen seuralainen.

"Kaikille se pettäminen ei yksinkertaisesti ole maailman pahin juttu, jonka anteeksi antaminen vaatisi maailman painavimmat perusteet. "

-Vieraissa käyminenhän ei ole pettämistä, jos se on ok kotona odottavalle osapuolelle. Samoin on tilanne muidenkin luottamuksen pettämisen muotojen kohdalla. Kysehän on siitä mikä kelläkin on se herkkä kohta, jonka osalta kaipaa toiselta avoimmuutta ja luotettavuutta.

Lähettäjä: Mape 
Päivämäärä:   16.10.24 10:49:44

"-Nämä kai ja yksinjäämisen pelko. On käsittämätöntä miten paljon jotkut pelkää yksinjäämistä, vaikka se puoliso olisi väkivaltainen ja hengenvaarallinen seuralainen."

Voi kun jonain päivänä kukaan ei ajattelisi näin. Syyt jäädä väkivaltaiseen suhteeseen on paljon monitahosempia ja vaikeampia kuin joku yksinjäämisen pelko tai itsearvostuksen puute. Esimerkiksi mua ei pelottanut missään kohtaa yhtään "jäädä yksin", lähteminen oli todella vaikeaa ihan muista syistä ja siinäkin kohtaa, kun lähtöpäätös oli omassa mielessä tehty ja varma, lähtöä esti pelko lähdöstä. Ero on kuitenkin aina vaarallisin hetki väkivaltaisessa suhteessa. On todella ala-arvoista syyllistää tai alentaa väkivaltaiseen suhteeseen jääviä, kun kyse ei ole mistään uhrin ominaisuuksista. Toivottomuus voi olla ihan syystä aika syvää ja ihminen valitsee mielellään sen pienemmän pahan. Ja pienempi paha voi olla sietää jonkinlaista väkivaltaa kuin vaikka päästä hengestään tai tulla vuosia vainotuksi ja kaikin tavoin terrorisoiduksi. Omalla kohdallani suurin syy pysyä yhdessä oli lapset, ja nimenomaan siltä kannalta, etteivät lapset olisi koskaan keskenään isänsä kanssa. "Suhteessa" ollessani sain pääsääntöisesti elää lasten kanssa mukavaa arkea (arki miehen kanssa ei ollut mukavaa, mutta lasten kanssa oli) ja pystyin pitämään lapset pääosin turvassa fyysiseltä väkivallalta. Miestä ei kauheasti kiinnostanut olla lastensa kanssa ja ristiriitatilanteita en koskaan jättänyt hänen hoidettavakseen eikä viimeiseen vuoteen mies ollut minuuttiakaan keskenään lasten kanssa. Mies uhkasi (ja toteutti uhkauksensa), että aloittaa vuosien oikeusprosessit (taloudellinen väkivalta, miehellä miljoonan omaisuus ja toistaiseksi 180000€ vuositulot) ja vaatii lapsia itselleen (todisteita pilvin pimein, ettei ole osallistunut suhteen aikana lasten arkeen). On nyt saanut lapset joka toinen vkl, koska lapsiin kohdistuneesta väkivallasta on aikaa ja valvotut tapaamiset ovat menneet hyvin. Oikeudessa käydään silti varmaan siihen asti, että nuorin on 12-vuotias. On myös naiivi ajatus, että väkivalta loppuisi suhteen loppumisen myötä tai että lähtöä ei kostettaisi satuttamalla jotakin muuta...

Ylipäätään kaikki te, jotka haluatte pistää suhteeseen jäämisen uhrin syyksi, niin kokeilkaapa huviksenne lähteä turvakotia vastaavaan paikkaan aikalailla heti nyt. Olkaa hetki siellä tilapaismajoituksessa ja muuttakaa sen jälkeen vähintään 100km päähän. Kertokaa sitten, miten meni töiden, oman turvaverkkonne ja lasten koulun osalta. Lähdittekö tilapäismajoituksesta hyvillä mielin töihin, vaikka tiesitte, että työmatkalla on suuri riski tulla pahoinpidellyksi/raiskatuksi/murhatuksi? Lähetittekö lapset hyvillä mielin kouluun? Ei olis haitannut, jos väkivaltainen ex olis vienyt ne koulumatkalta ja käyttänyt lapsia kiristyksen välineenä? Oliko helppoa ja kevyttä ottaa riski perhesurmasta vain siksi, että halusit pois? Miten saitte työkuvionne järjestymään? Löytyikö uusi työpaikka sujuvasti uudelta paikkakunnalta? Oliko helppoa tukea lasten surua kavereiden ja harrastusten menettämisestä? Oliko helppoa aloitella uutta elämää uudella paikkakunnalla, kun omat läheiset jäi vanhalle paikkakunnalle? Sit jos joku kuvittelee, et lähestymiskielto suojaa jotenkin, niin kerron salaisuuden; ei suojaa. Ihmistä, joka pystyy olemaan h*lvetin julma toisia kohtaan, ei lähestymiskiellon rikkominen paljoa paina.. Oliko noi asiat vaikeita itsearvostuksen puutteen, yksinjäämisen pelon, huonon itsetunnon tai läheisriippuvuuden takia vaikeita? Vai pystyykö hyvän itsetunnon omaavat, "tavalliset" ihmiset noihin helposti?

Mä en olisi ikinä päässyt pois väkivaltaisesta suhteesta, jos mulla ei olis ollut todella moni asia kohdillaan. Mulla oli ja on edelleen hyväpalkkainen työ, jossa on myös etätyön mahdollisuus ja mun työnantaja oli myös todella ymmärtäväinen pahimpien kriisien keskellä. Työnantajallani on myös useita toimipisteitä Suomessa, joten pystyin lopulta sisäisesti siirtymään uudelle paikkakunnalle. Työantajan puolelta sain myös kriisiapua, vaikka turvakodin apu itse lähdön hetkillä oli tärkeämpi. Mulla on todella hyvä turvaverkko, joka on pystynyt tukemaan mua tarvittaessa jokaiselle elämän osa-alueella. Mulla oli tapahtuneista rikoksista näyttöä. Mulla oli ollut myös voimavaroja ja mahdollisuus hakeutua palveluiden piiriin mieheltä salaa jo ennen lopullista lähtöä eli käytännössä oman työn luonteen takia ja työnantajan mahdollistaman jouston takia käymään kesken työpäivän keskustelemassa ammattilaisten kanssa. Lisäksi mulla kävi tuuri siinäkin, että ero ei eskaloitunut pahimpaan mahdolliseen, vaan luultavasti selvisin tästä muutolla, kymmenien tuhansien oikeuskuluilla ja sillä, et mut on pyritty mustamaalaamaan ihan jokaiselle, joka jollain tasolla tuntee mut. Tosin sit kun tuomiot tulee, niin tilanne voi taas muuttua..

Päivämäärä:   16.10.24 11:37:49

Koska ollaan sisäsiittoinen junttikansa, jonka elämän tarkoitus on löytää pari, lisääntyä ja tehdä töitä. Sillä tavoin saa muiden junttien hyväksynnän ja paikan yhteiskunnassa. Lauma aivottomia tolloja, joiden kapasiteetti riittää ainoastaan edellämainittuihin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.10.24 12:29:09

En ole antanut anteeksi, minua ei ole tietääkseni petetty, mutta luulen että voisin helposti antaa. Se ei vaan ole niin iso juttu, enemmän ihmettelen miksi ihmiset käyttäytyy kuin jos olisi maailmanloppu jos kumppani joskus harrastaa seksiä jonkun toisen kanssa.

Sen on vaan seksiä. Ja jos se ei ollut ”pelkkää seksiä”, niin ongelma ei silmissäni ole se, että puoliso harrasti seksiä toisen kanssa. Silloin ongelma on se, että puolisolla on tunteita toista kohtaan, puolison tunteet minua kohtaan ovat viilentyneet, puoliso ei ole tyytyväinen meidän suhteeseen, en ole puolison prioriteetti. Tai jotain sellaista.

En kuitenkaan osaa mitenkään päin nähdä, miksi porukka käyttäytyy kuin jos se iso anteeksiantamaton ongelma, ja se raja jonka kohdalla suhteesta ehdottomasti pitäisi heti lähteä, menee siinä onko seksiä suhteen ulkopuolella.

Päivämäärä:   16.10.24 12:31:09

Jos suhde on monogaminen ja siitä on sovittu, pettäminen ei ole vain seksiä vaan se on luottamuksen ja yhteisten sopimusten pettämistä. Yleensä se myös pyritään salaamaan, joten se on myös valehtelua. Nuo on ne ongelmat, ei se seksi.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.10.24 12:59:10

Näin on, mutta harvemmin kuulee, että tottakai pitää heti lähteä tai muuten on ihan tossu joka antaa kohdella itseään miten tahansa, jos kumppani rikkoo luottamuksen tai valehtelee. Jos puoliso tekee näitä, mutta kyse ei ole seksistä jonkun suhteen ulkopuolisen kanssa, niin monen mielestä on ihan okei yrittää korjata näitä asioita ja saada suhde toimimaan.

Mutta kun pippeli on käynyt pimpissä, niin SILLOIN pitää heti erota tai muuten on tossu. Ja puhutaan muille miten se (sika!) petti!

Sitten jos kumppani muulla tavoin valehtelee tai ei ole luottamuksen arvoinen, mutta housut pitää kiltisti jalassa, niin toki suhteen eteen pitää tehdä töitä eikä heti antaa periksi jne. ”Eihän se kuitenkaan petä tai ole väkivaltainen”

Päivämäärä:   16.10.24 13:59:48

"jos kumppani muulla tavoin valehtelee tai ei ole luottamuksen arvoinen, mutta housut pitää kiltisti jalassa, niin toki suhteen eteen pitää tehdä töitä eikä heti antaa periksi jne."

Vieraissa käymisessä on ihan omat ongelmansa verrattuna muuhun "pettämiseen";

- taudit (kuka haluaa saada jonkun hiivan tai kunnon taudin, jonka ympäriinsä kuksiva ukkonsa on saanut joltain samanlaiselta muijalta)
- oletus, että parisuhde on PARIsuhde, tosin nykyään tämäkin asia pitää erikseen jankuttaa jotta pettänyt ei pääse selittämään, että eihän me sovittu ettei saa kuksia muiden kanssa
- miksi olla parisuhteessa jos kuitenkin haluaa kuksia muita? Parisuhde ei ole mikään velvollisuus, joten se että joku haluaa ns. perinteisen parisuhteen ja silti kuksia muitakin, kertoo kyseisen henkilön kontrolloinninhalusta, joten todennäköisesti vieraissakäyminen on vain yksi osa puolison huonosti kohtelemista
- miksi olla epäluotettavan ihmisen kanssa, joka ei a) halua ja pysty sitoutumaan vaikka on sellaiseen ryhtynyt ja b) jolle vakituisesta suhteesta huolimatta muiden houkutus on niin suuri, että pitää päästä toteuttamaan? Johan tuossa on koko suhde ihan väärällä pohjalla kun siltä halutaan ihan eri asioita ja toinen ei ilmeisesti haluaisi koko suhdetta.

Minä en odottaisi pettämiseen asti, riittäisi jos mies minun seurassani katselisi avoimesti muita naisia kaupassa, ravintolassa, lenkillä jne, puhuisi muista naisista kehuen että olipa siinä hyvä perse/olikohan aidot tissit tai seuraisi somessa tietyntyylisiä tilejä tuoden asian tietooni. Samoin riittäisi jos huomaisin, että mies yrittää k-settaa minua taloudellisesti tai ei ole kertonut itsestään asioita, jotka kuitenkin tulevat esiin ja jotka vaikuttavat parisuhteeseen. Ja ei, en ole ruma, lihava tai huonoitsetuntoinen, siksi en ajattelekaan että parisuhde olisi jokin pakko ja oletus, on se millainen tahansa. Tietämättään petetyksi voi toki joutua kuka tahansa, mutta jos miehen käytös selkeästi viittaa "pettäjäluonteeseen" niin on oma valinta jäädä odottamaan varsinaista pettämistä, jonka se kyllä tekee jossakin vaiheessa.

Lähettäjä: norma 
Päivämäärä:   16.10.24 14:29:16

Ehkä se on juuri tuo, että pettäminen ei ole ihmiselle se kamalin asia.

Kun on pitkään oltu yhdessä ja rakennettu kumppanuutta ja yhteistä elämää, niin ei sitä välttämättä ole valmis heittämään romukoppaan, vaikka toinen olisikin pettänyt. Ei se ihminen siitä kuitenkaan ihan toiseksi muutu, vaikka pettäisikin. Eikä ne omatkaan tunteet yleensä ole niin loogisia, että jos toinen tekee jotain ikävää, niin häntä lakkaisi heti rakastamasta.

Itselläni on puolison kanssa jo pitkä yhteinen taival takana, paljon jaettuja muistoja ja jaettua elämää. Hän on paras ystäväni ja kumppanini, elämän tärkein ihminen. Vaikka hän tekisikin virheen, niin en olisi valmis heittämään pois kaikkea sitä, mitä meillä on. Toki ihan käytännönkin kannalta nykyinen elämä melkein vaatii kaksi ihmistä tätä pyörittämään. Saati sitten jos olisi vielä lapsia, ja haluaisi pitää heitäkin varten perheen kasassa.

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   16.10.24 14:36:58

"Kun on pitkään oltu yhdessä ja rakennettu kumppanuutta ja yhteistä elämää, niin ei sitä välttämättä ole valmis heittämään romukoppaan, vaikka toinen olisikin pettänyt."

Just tuon takia se olisi siinä. Miksi yhteinen kumppanuus olisi toisellekaan säilyttämisen arvoinen kun ei se sille kumppanillekaan sitä ollut?

"Toki ihan käytännönkin kannalta nykyinen elämä melkein vaatii kaksi ihmistä tätä pyörittämään. Saati sitten jos olisi vielä lapsia, ja haluaisi pitää heitäkin varten perheen kasassa."

Nuo olisi sitten käytännön syitä, mutta jos niiden takia pitäisi jatkaa niin suhde olisi sitten kaikilla tasoilla muutenkin vain taloudellinen ja käytännöllinen. Parisuhde se ei enää olisi, koska ei olisi enää sitä paria, olisi kaksi ihmistä asiallisesti ja käytännön syistä asumassa samassa asunnossa ja huolehtimassa lapsistaan, mutta muuten omat elämät ihmissuhdemielessä. Sitä saisi mitä olisi tilannut, samaa takaisin, reilu peli puolin ja toisin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.10.24 14:30:36

Mape kirjoitti tuossa ylempänä tärkeän tekstin, kiitos siitä. Lukekaa ajatuksella.

On aika harmillista kuulla ja lukea, miten myrkyllisissä ja jopa hengenvaarallisissa suhteissa olevia naisia syyllistetään. Vaikka se on tärkeä sanoma, että vaarallisesta suhteesta pitäisi päästä pois, sitä sanomaa ei ole oikein ryydittää sillä, että vetää mutkat suoriksi ja sanoo, että sen kun lähdet vain, ja jos et, niin olet varmaan joku yksin jäämistä pelkäävä reppana, joka siksi roikkuu suhteessa. Samaan kategoriaan menee se, että nykyään on opittu haukkumaan alkoholistien puolisoja läheisriippuvaisiksi.

Vähänkin elämää nähnyt ihminen tietää kyllä, ettei se lähteminen ole aina yksinkertainen juttu edes normaalissa, terveessä parisuhteessa. Kun tähän yhtälöön lisätään vielä pelko siitä, että joku osapuoli vammautuu tai kuolee, niin ei se siitä ainakaan helpommaksi muutu. Tämän voisi muistaa, ennen kuin haukkuu sairaissa suhteissa olevia naisia kovin heikoiksi ja huonoiksi ihmisiksi.

Päivämäärä:   20.10.24 15:05:42

Mä kestäisin aika paljon paskaa sen takia, et saisin asua täällä , missä asutaan.

Päivämäärä:   20.10.24 15:11:09

En ole eri mieltä Mapen kanssa, mutta kun aloituksessa puhuttiin pettämisestä niin koen että vastaukseni, jossa ehdotin syyksi läheisriippuvaisuutta tai yksin olemisen pelkoa, oli ihan kelvollinen.

Jos aloituksessa olisi kysytty miksi joku jää väkivaltaiseen suhteeseen, vastaukseni olisi ollut vähän erilainen.

Päivämäärä:   20.10.24 20:21:48

Huono itsetunto, rahan puute (elintaso tippuu jos eroaa), lapset, läheisriippuvuus, pelko että ei pärjää yksin, itse arvostuksen puute, kumppani manipuloi

Lähettäjä: ¨0pnhj 
Päivämäärä:   21.10.24 00:46:22

No mulle seksi on niin yhdentekevää, että jos mies menee toisen kanssa sänkyyn niin eipä väliä. Meidän juttu perustuu ihan muihin asioihin.Ja onnellinen avioliitto on jatkunut jo 32 vuotta.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   21.10.24 06:14:36

Pitkä parisisuhde on aika paljon muuta kuin seksiä. Joillain se näyttelee vahvaa roolia loppuun asti mutta aika harvalla.
Juuri nuo käytännön asiat ja arjen toimivuus on vahvin koossa pitävä voima. Näihin se kumppanuus loppujen lopuksi perustuu. Arki opettaa molemmat ymmärtämään toista ja siinä se vahva tunneside myös rakentuu. Yhteenkuuluvuuden tunne on niin vahva ettei joku satunnainen hairahdus siihen vaikuta juuri mitenkään. Joissain suhteissa saattaa toisella olla se pitkäaikainenkin seksikumppani. Eikä aikomustakaan rakentaa elämää tuon elämänsulostuttajan kanssa. Aika usein tuo 3s pyörä niin luulee.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   21.10.24 08:43:19

"Mä kestäisin aika paljon paskaa sen takia, et saisin asua täällä , missä asutaan."
No eikös tämä mene siihen aloituksessa pois suljettuun, sinänsä ymmärrettävään kategoriaan, jossa toinen mahdollistaa sellaisen elintason, jota ei yksin pystyisi saavuttamaan.

Itse olen nimimerkki norman kanssa samoilla linjoilla.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   21.10.24 08:58:23

Pelko väkivallasta, jos kertoo haluavansa erota. Been there. Ennen sitä mies oli kerinnyt vieraannuttaa mut kavereista ja perheestäkin. Olin oppinut kuinka huono olen (tässä auttoi vanha koulukiusaamistausta, joka ajoi tuon miehen luokse osittain ”ihanaa kun joku välittää!”).

Siinä sitten epäilee omaa mielenterveyttä ja samalla miettii ”eroanko liian helposti? Parisuhteen eteenhän pitää tehdä töitä!”. Omat vanhemmat sukulaisetkin selitteli vaan että liian helposta ei pidä erota ja miten parisuhteet ei ole jatkuvaa ruusuilla tanssimista ja mullahan on ihana mies! (joka hakkas, mutta en uskaltanut kertoa kellekään, kun koin sen omaksi syyksi)

Mies oli myös imenyt mun tilit tyhjiin ja painostanut ottamaan luottokortit ja nekin hiljalleen tappiin. Kuvittelin aidon oikeasti, etten selviä yksin. Siihen kaikkeen verrattuna pettäminen oli van yksi raastava lisäjuonne (”sun vika kun en susta kiihotu, oot lihonut nyt niin paljon!”).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.