Lähettäjä: Kaneli
Päivämäärä: 15.10.24 14:34:12
Huh. Aloitus iski ja kovaa. Olen ikävä kyllä anorektikko, joka on jumissa sairaudessaan. Olipa kamala kirjoittaa se, mutta faktahan se on. Tunnen kamalan huonoa omaatuntoa siitä, että läheiseni joutuvat katselemaan touhujani :( Mutta en hitto vie pääse tästä kierteestä pois. Sairastuin 15 vuotiaana ja olen kohta kolmekymppinen. Pidän itseni ns pinnalla pitämällä painoni nykyään pois alhaisimmita hälyttäviltä lukemilta, mutta pään sisäinen taisteluni sen kanssa on päivittäistä. En enää tiedä edes mitä on olla terve. Vihaan sitä ja itseäni, mutta en osaa pyristellä irti. Eikä ympäristöni tuomat paineet (olen kouluratsastuksen harrastaja) auta asiaa. Yritän salata sairauteni niin hyvin kuin pystyn ja esittää ettei ole ongelmaa, mutta tiedänhän minä senkin että läheiseni huomaavat sen. Jotkut tärkeät ihmiset lähelläni sekä valmentajani ovat sanoneet että pitäisi ottaa kiloja ja saada vointia paremmaksi. Tavallaan ymmärrän, mutta pää sanoo vastaan, kun itseäni peilistä katsoo iso, liian tukeva, ruma ihminen ja syöminen aiheuttaa sellaisen syyllisyyden ja ”huonon ihmisen” olon mitä on mahdotonta selittää. Lihomisen pelko määrittää elämääni ja oma mieleni haukkuu minua lihavaksi ja ällöttäväksi satoja kertoja päivässä. En sano näitä ajatuksiani ääneen koskaan, mutta tietenkin se vaikuttaa minuun ihmisenä ja olemukseeni negatiivisesti monella tavalla. Olen väsynyt ja mieleni sekä kehoni toimii puoliteholla. En esim pysty syömään muiden nähden, käymään ravintoloissa tms konkreettisia asioita jotka huomaavat kyllä ne etäisemmätkin kaverini. Tuota mitään sairaudella ylpeillä tai muiden ihmisten väheksymistä tai arvostelua en harrasta, päin vastoin! Minä taas nimenomaan toivon ja yritän pitää huolta ettei kukaan läheiseni kokisi oloaan ruoan tai kehonsa kanssa huonoksi ja yritän aina sopivassa hetkessä muistaa kehua heitä kauniiksi ja puhua vain positiivisesti ruoasta / syömisestä / liikunnasta ja olen kaikkea laihdutuskuuria/ läskivihapuhetta vastaan. Mutta itselleni en osaa olla sellainen mitä olen muille. Rakastan läheisiäni ja tekisin mitä vain että heillä olisi hyvä olo, mutta tätä omaa ongelmaani en osaa ratkaista. Olen nuorempana saanut hoitoa, mutta epäonnistuin viemään sen loppuun. Nyt olen äskettäin palannut terapiaan koska rakastan miestä joka tyhmänä meni rakastumaan minuun ja haluaisin olla hyvä puoliso. Mutta koko vyyhti tuntuu ylitsepääsemättömältä ja tähän muurahaispesään sohaiseminen on tuntunut vain pahentavan mieltäni. Yksi @!#$ pääkopan sisällä, josta olen syvästi pahoillani ihmisille ympärilläni :(
|