Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ammattitaidon rapistuminen

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   15.10.24 12:33:27

Onko kukaan muu törmännyt samaan ilmiöön kanssani vai onko viime vuodet olleet itselleni vain surkeiden sattumusten sarja? Meni nykyään minne vain tai etsi mitä vain, tuntuu, että ammattitaitoisia ihmisiä ei ole en samalla tavalla kuin ennen? Ehkä tämä meidän kulttuuri tehokkuutta ja sekundaa ajaessaan on ajanut oikean osaamisenkin alas?

Tulee mieleen parikin esimerkkiä viime ajoilta:

Olen muuttuvan näön vuoksi joutunut käymään ostamassa uudet lasit nyt vuosittain. Tapani mukaan kiertelen kaikki lähialueen liikkeet läpi (asun Helsingin keskustassa). Myyjät kysyvät kyllä, haluanko apua, mutta heidän apunsa on lähinnä heitellä minulle erilaisia laseja kokeiltavaksi ilman kommentointia. Vielä 10 vuotta sitten myyjä mallasi heti laseja päähäni, osasi ehdottaa kasvoilleni hyvin istuvia laseja eikä luovuttanut ennen kuin löysi sellaiset, jotka miellyttivät myös omaa silmääni.

Kun hain laseja, niitä ei saatu myöskään muokattua sellaisiksi, etteivät sangat puristaisi päätäni. Kävin kolmessa liikkeessä, kunnes löytyi myyjä, joka osasi taivuttaa sangat oikein. Muut sanoivat, että joudun valitsemaan sen välillä, onko lasit selvästi löysästi naamalla vai puristaako sangat.

Työterveyslääkärillä taas jouduin käymään kesällä, koska sain punkin puremasta ison renkulan jalkaan. Lääkäri totesi, että olen varmaan unissani vain raapaissut itseäni. Terveysasemalla hoitajat hoitajat piti tätä ihan selvänä tapauksena, lääkärit yritti vähän venkoilla tähän jotain muuta ihottumasta lähtien ja tarjota reseptillä saatavia voiteita.

Kenkäkaupassa menin yksi päivä kysymään kengän materiaalista ja myyjä ei osannut vastata eikä tehnyt elettäkään selvittääkseen asiaa. Olisin halunnut tietää, onko 200-400 euron hintaluokassa järkeviä talvikenkiä, mutta täytyi siirtyä nettikaupoille.

Rintaliivejä ostaessa myyjä yritti sulloa mua pienempään ympärysmittaan. Hänen mielestääm lopputulos oli täydellinen, vaikka sai 60-kiloisen ihmisen ihon ja vähäiset läskit tursuamaan rintsikoista ulos. Vielä aikoinaan oli myyjiä, jotka huomasivat hetkessä ja osasivat kertoa, mihin pitää kiinnittää huomiota.

Re: Ammattitaidon rapistuminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.10.24 12:40:04

Ainakin omalla alalla (autojen / autosähköjen korjaus) oikeasti osaavat ihmiset hakeutuivat yhdessä vaiheessa paremmin palkattuihin töihin joissa jo osatuista ominaisuuksista kysyntää (työkalut pysyy kädessä ja tunnetaan tekniikkaa) ja mukavampien työnantajien palvelukseen kun perus suomalainen autoalan yritys.

Nyt kun hyvällä palkalla yms. eduilla saatu minutkin takaisin houkuteltua alalle mukavan työnantajan listoille niin ei meinaa osaajia löytyä kun alan maine on kerran jo mennyt.

Päivämäärä:   15.10.24 12:43:42

Moni myyjä on vuokratyöläinen. Eivät voi osata kaikkea kaikesta kun menevät töihin sinne missä sinä päivänä tarvitaan. Tänään pakataan kaloja, huomenna myydään silmälaseja kolme tuntia ja kassaakin pitäisi osata käyttää.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   15.10.24 12:49:47

Tämä on nähtävissä todella monessa paikassa :( Sekä töissä että vapaa-ajalla on jatkuvasti ongelmia kun ihmiset eivät osaa tehdä sitä mitä ovat tekemässä. Asenne on myöskin sellainen, ettei kiinnosta yhtään jos hommat menevät väärin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.24 15:58:06

"Ehkä tämä meidän kulttuuri tehokkuutta ja sekundaa ajaessaan on ajanut oikean osaamisenkin alas? "

-TODELLAKIN

Omakin ammattitaito on kokemuksen karttuessa vain alentunut, kun kokemusta karttuu vain sekundan tuottamiseen liittyen, eikä mitään ammattitaitoa vaativaa saa tehdä.

Lähettäjä: flll 
Päivämäärä:   15.10.24 16:36:07

Minulla on pieni/kapea pää ja sirot kasvot, joten tavalliset kehykset ovat liian leveät ja tarvitsen kapeat kehykset.

v. 2016 kahdessa optikkoliikkeessä (ketjuliikkeet) minulle tyrkytettiin tavallisia, liian leveitä kehyksiä ja työntekijä hoki vain, että "ne on niin kivan väriset ja otetaan kuva niin voit verrata kehyksiä ja eikö ookki nätit ja miltä näyttää? :)))" No siltä näyttää että ihan liian leveitä on kaikki, missä täällä on niitä kapeita kehyksiä. No mutinaamutinaa ei tääl oikeen oo.

Menin sitten kolmanteen ketjuliikkeeseen josta löysin yhdet itseäni ulkoisesti miellyttävät kehykset jotka tuntuivat myös hyvältä päässä.

Mutta siten kun piti alkaa tehdä täpliä teippeihin että näkee miten linssit hiotaan, pitelikin työnteijä vain kehyksiä naamani edessä ja mälläili siinä sopivia täplän kohtia. Sanoin, että eikö ne kehykset pitäisi olla päässä, mutta hän vain hymyili, että "onnistuu se näinkin :)))". Lopulta laitoin ne kehykset päähän ja kysyin, että onko täplät oikeissa kohdissa. Ei taatusti olleet, mutta hän vain sanoi, että kyllä ne kehykset sitten kiristetään päähän sopiviksi kun ne palautuvat hiomosta.

Kun lasit oli valmiit, niin huomasin heti sovittaessa että on huonot. Kaksi työntekijää hohkui edessäni "No, onko hyvät? Onko hyvät?!!?" johon vastasin, että ei ole. Sanoin, että linssit on hiottu ihan väärin ja ei todellakaan ole minun silmieni mukaiset. Molemmat möksähtivät, että minun pitää vain totutella niihin. Ja kun pyysin säätämään kehyksiä niin, että lasit pysyvät päässä, niin uskalsi säätää niitä vain vähän, ja kehykset roikkuivat naamalla ihan vinossa. Vaikka sanoin monta kertaa, että väännä kunnolla niin, että kehykset on naamalla tässä asennossa, niin työntekijä vain vetkutti kehyksiä naamallani sivusuunnassa ja sanoi, että on ihan hyvät. No paskan @!#$ ole.

Kävin kolmessa ketjuliikkeessä keskustassa pyytämässä, että kehykset säädettäisiin kunnolla, mutta aina sama loputulos. Lopulta menin pieneen liikkeeseen eri kaupunkiin, joka ei ole ketjuliike, ja siellä työntekijä ensin väänsi kehyksiä liikaa ja alkoi siitä sitten löysentää nitä, että saadaan ne päähän sopiviksi. Ja tadaa, sain vihdoin kehykset, jotka olivat päähän sopivat. Mutta eipä se auta siihen, että linssit on hiottu väärin. Näen paremmin ilman laseja, koska lasit päässä minun pitäisi olla silmät kierossa.

Vtuttaa.

En muista, että lapsena olisi ikinä ollut tuota ongelmaa, että kehykset on päässä huonot tai linssit on hiottu värin. Olen syntynyt v. 1984 ja alkanut käyttää laseja joskus 1988 ja jättänyt ne pois 1994. Mihin lie ammattitaitoiset optikot tosiaan kadonneet...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 16:44:01

Sitä se on, kun koulutuksesta säästetään ja kaikki oppiminen pitäisi tehdä työpaikalla, mutta sielläkin pitää kaiken toiminnan olla niin tehokasta, ettei mitään ehdi/pysty/kykene tekemään laadukkaasti….
Ammattitaito ja -ylpeys ovat nykyään todella harvinaisia.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   15.10.24 17:07:58

Mulla sama, toisien lasien kanssa kävin kolme kertaa optikolla, ennen kuin säätivät ne sillä tavalla että ovat suorassa mun päässä. Toisien lasien kanssa luovutin, olkoot kotilaseina, huomasin oston jälkeen myöskin, että näiden lasien "nenätyynyt" ovat ihan kierot. Näitä tuskin siis saa millään istumaan naamalle suoraan. Ja siis kyseessä muoviset kehykset, eli nenätyynyt eivät ole säädettävissä mitenkään. Sinne meni lähes tonni rahaa...

Päivämäärä:   15.10.24 17:12:59

Silmälasiliikkeissä kannattaa suosia yksityisiä jos mahdollista. Niissä saattaa vielä löytyä ammattitaitoa!

Sain kyllä viimeksi Nisseniltä melko nuorelta myyjältä aivan loistavan kommentin liittyen sankojen valintaan, vaikka olin asioimassa maksusitoomuksella. En selkeästi ollut heille mitenkään eriarvoinen vaikka en ns. omalla rahalla maksanut.
Tämä myyjä sai minut vaihtamaan jo pari viikkoa hypistelemäni sangat ihan viime sekunnilla toisiin kun auttoi huomaamaan minkä eron ne tekevät kasvoilleni. Naama on mallia laatikko ja peruna keskellä ja liian neliskanttiset sangat korostivat, näillä nykyisillä näyttää että minulla olisi jotain leukaakin ja kasvoissa sirompi muoto.

Lääkärit taas, hohhoijaa. En tiedä miksi edes vaivaudun enää. Jos ei röntgenissä näy niin kaikki on kunnossa. Olen vihdoin ymmärtänyt miks niitä sanotaan TERVEYSkeskuksiksi, niissä on aivan loistavia parantajia paikalla kun menet sairaana paikalle, mutta saat terveen paperit!

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   15.10.24 18:02:58

Joo olen huomannut samaa. Remppamiesten kanssa tilanne on katastrofi, on ihan tuurista kiinno tuleeko paikalle asiansa osaava ihminen (tai tuleeko ihminen paikalle ollenkaan).
Vaatekaupoissa en enää viitsi neuvoa kysyäkään. Rintaliiviliikkeissä olen suht usein saanut hyvää palvelua mutta valikoimat tosi usein suppeita.
Operaattorit, elektroniikkamyyjät yms ei tiedä mistään mitään ja jos pyytää tukea esim jonkun nettipalvelun aspasta, joutuu liian usein juttelenaan jonkun intialaisen kanssa joka lukee vain ensimmäiset sanat viestistä.

Päivämäärä:   15.10.24 18:22:51

Tää on niin totta ja ihön jäätävää

Päivämäärä:   15.10.24 19:02:40

Kyllä olen huomannut. Edes rahalla et saa osaavaa palvelua. Lääkärit, autokorjaamot, kosmetiikan myyjät, kenkien myyjät..... Lista vielä jatkuisi mutta nuo ketuttaa tällä hetkellä eniten. Ihmisten osaaminen on SURKEAA.

Ja ei voi kitistä ettei töissä opetettaisi: meilläkin on uunoja neuvottu kädestä pitäen moneen kertaan samat asiat, mutta kun ei aivokapasiteetti riitä.. Eikä meidän työ ole lääkärinveroista tietotyötä.

Päivämäärä:   15.10.24 19:03:28

Ja joo myös toi rintaliivien myymisen osaamattomuus!! Miten sokeita ne myyjät on vai eikö heitä kiinnosta muutakun saada myytyä jotain?!

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   15.10.24 20:04:41

Ketjuliikkeissä myyjien vaihtuvuus on suurta koska palkat ovat niin olemattomat ja monet siirtyvät eteenpäin, kun vain pääsevät. Myyjän työ ei ole ala, johon jäätäisiin pitkäksi aikaa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.10.24 20:11:45

Ei vika ole koulutuksessakaan välttämättä vaan palkassa.

Otetaan puolivalmista, osaamatonta ja kokematonta, koska ei olla valmiita maksamaan.

Just esim silmälasiliikkeessä. Mitä veikkaatte että saavat palkkaa? Siellä on ihan eri alojen opiskelijoita töissä 10e tunti

Päivämäärä:   15.10.24 20:32:43

Hyvä aloitus. Olen miettinyt mikä minussa vikana kun saa vain paskaa palvelua ja työn jälki on kamalaa. Olenko liian vaativa. Kiitos en ilmeisesti ole vaan tosiaan ei ole osaajia. Oli ala mikä tahansa, autonkorjaus, rakentaminen, terveyspalvelut, isännöinti jne.
Ihmettelen että moni tyytyy tähän.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.10.24 20:49:30

Mä olen miettinyt, mitä se käytännössä tarkoittaa, kun uutisoitiin että suurella osalla nuorista ei ole riittävää lukutaitoa siihen että pärjäisi yhteiskunnassa. Ehkä just tätä? Jotenkin räpiköidään työelämään, mutta heikosti. Lukemallahan ei kaikkea opi, mutta kai kyky lukea kuitenkin siirtyy kyvyksi oppia myös muita asioita joihin tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta. Varmaan kunnioitus työnantajan ja työntekijän välillä molempiin suuntiin on myös vähentynyt. Ei kiinnosta kehittyä tai antaa parastaan, jos tuntuu siltä että työtä ei arvosteta.

Lähettäjä: Lastenhoitaja 
Päivämäärä:   15.10.24 20:55:12

Niin paljon nyt lukenut noista väärin hiotusta silmälaseista, että välillä mietityttää millaiset lasit lapsella oikein on päässä. Meillä lasit maksusitoumuksella ja käy vain tiettyyn liikkeeseen ja kertaalleen kesällä oli ihan selkeästi joku kesätyöntekijä, kun ei osannut yhtään auttaa oikean kokoisten kehysten etsimisessä lapselle. Lopulta pyysin toisen työntekijän mielipidettä ja minusta oli aika vastuutonta toimintaa ettei muut työntekijät tulleet auttamaan ja neuvomaan, kun selkeästi huomasivat kesätyöntekijällä olevan vaikeuksia oikein kokoisten lasien valinnassa lapselle.

Olen itse ollut eläinkaupassa töissä alan papereilla ja ikäni työskennellyt erilaisten eläinten parissa, perehtynyt ruokintaan jne. Ja minusta jo silloin tuntui pahalle, että esim. Musti&mirri palkkasivat ihan selkeästi vain halpaa työvoimaa vailla mitään koulutusta ja kiinnosta ruokien ravintosisällöstä yms. No 10 vuotta kaupan alla työskentelin ja nyt tiet vieneet muualle, jossa onneksi työntekijöitä arvostetaan ja ymmärretään olevan merkitystä tuleville sukupolville.

Lähettäjä: Lastenhoitaja 
Päivämäärä:   15.10.24 20:59:09

--//Osataan lukea, mutta ei ymmärretä ja sisäitetä lukemaansa. Sitä se on kun enää ei mitään tarvitse oppia ulkoa vaan luotetaan siihen että tieto kyllä jostain löytyy. Lisäksi konkreettisten kirjojen puuttuminen ja se ettei enää kirjoiteta esim. Mitään muistiin panoja tunneilla vaan kuunnellaan vain luentoa jonka materiaalit löytää netistä vaikuttaa ihan varmasti oppimiseen. Pitäisi palauttaa ne kirjat, ulkoa opettelu, pistarit, muistiin pajojen kirjoittaminen ylös yms. Takaisin. Mutta nämä ovat näitä säästö toimenpiteitä joilla valitettavasti vain negatiivinen vaikutus.

Päivämäärä:   15.10.24 22:43:47

Tein ekan korkeakoulututkinnon 90-luvulla ja nyt teen toista. Melkoinen ero vaatimuksissa. Tuntuu että koulussa oikein kannustetaan hyvin pintapuoliseen opiskeluun. Kurssit on täynnä hassuja pikku tehtäviä, jotka eivät kannusta ajattelemaan tai auta ymmärtämään asiaa perusteellisesti. Esseistä ja raporteista saa hyvät arvosanat, kun tunkee niihin mahdollisimman paljon kaikkea, sisältö voi olla mitä sattuu. Varmasti näkyy työelämään siirtyvien ammattitaidossa ja suhtautumisessa asiantuntemukseen.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   15.10.24 22:55:26

"Kurssit on täynnä hassuja pikku tehtäviä, jotka eivät kannusta ajattelemaan tai auta ymmärtämään asiaa perusteellisesti. "

Näin se alkaa olla. Muutamat kurssit vaativat ajattelua, osa pintapuolisesti ja pieni osa on täytettä. Opettajat ovat pääasiassa ohjaajia, vastuu oppimisen tasosta on täysin opiskelijalla itsellään. Samalta vuosikurssilta saattaa valmistua täysin tutkintonsa mittaisia opiskelijoita, ja niitä joilla alkeet jotenkin hallussa. Korkeakouluille maksetaan valmistuneista, ei ole väliä tuliko opittua mitään.

Päivämäärä:   16.10.24 03:29:10

Olen myös huomannut että ravintoloissa saat kylmää ruokaa vaikka pitäisi olla lämmintä, onko sekin ylivoimaista saada se pöytään kun se on valmistunut. Salossa noutopöydässä oli sushia ja kinkkiä, se kinkki oli jääkaappikylmää.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.10.24 04:08:08

Työskentelin ammattikoulussa kymmenen vuotta sitten ja valitettavasti siitä tilanne on huonontunut PALJON. Opetuksesta on leikattu tuhottomasti ja kurssien suorittaminen on opiskelijan vastuulla entistä enemmän. Kirjaudutaan aamulla teamsiin, mutta ei taitoja ei harjoitella käytännössä, vastuu sysätään työpaikoille. On ollut hetkiä, jolloin minulla on ollut työharjoittelussa valmistuva tarjoilija, joka ei ole koskaan avannut viinipulloa pullonavaajalla. Tällaiset asiat ovat perustaitoja, jotka pitäisi oppia koulussa ensimmäisellä viikolla. Jos perusteita ei osata, niin miten työstä voi ylipäätään selviytyä?

Opintojen pitäisi rakentaa perusta osaamiselle ja jos perustaidoissa on huomattavia puutteita, niin osaamista on vaikea laajentaa huteran tiedon varaan. Hyvässä osaamisessa muurataan alan tietotaito ja mennään työelämään oppimaan enemmän, mutta ongelma onkin siinä, ettei tällaista perustaa voida luoda puolivillaisella opetuksella.

Lähettäjä: Jenga 
Päivämäärä:   16.10.24 04:36:51

Lähettäjä...
Päivämäärä15.10.24 12:43:42

Moni myyjä on vuokratyöläinen. Eivät voi osata kaikkea kaikesta kun menevät töihin sinne missä sinä päivänä tarvitaan. Tänään pakataan kaloja, huomenna myydään silmälaseja kolme tuntia ja kassaakin pitäisi osata käyttää.

Tämä! Olen ollut vuokratyöntekijäna itsekin opiskellessa ja onhan se hullua kun ei ikinä tiedä mistä itsensä löytää töistä. Perehdytys (jos sitä saa) voi tulla toiselta yhtä pihalla olevalta tai vaikka post-it lapuilla kassan takana ja sitten vaan on koitettava pärjätä, yritettävä sulautua jotenkin aivan vieraaseen työtehtävään ja tehtävä parhaansa.
+ myös tuo fakta että kouluissa ei enää saa opetusta säästösyistä (vaikka haluaisikin) ja kaikki lykitään vaan työpaikoille oppimaan ilman edes perustaitoja -> huonolla tuurillla päätyy johonkin työpaikkaan vaan ilmaiseksi työvoimaksi ilman opetusta -> kaikki silti laitetaan valmistumaan (vaikka opiskelija tahtoisi lisää opetusta), koska oppilaitokset saa rahaa kaikista valmistuvista. Raha puhuu, ihmiset kärsii.

Päivämäärä:   16.10.24 04:47:51

Jenga, vuokratyö ei sinällään ole syy osaamattomuuteen. Meillä on ollut päällikkötason extroja, mutta myös heitä, joita pitäisi koko ajan pidellä kädestä ja taluttaa tehtävistä toiseen. Jos omatoimisuus ja toimeen tarttuminen (tai omatoiminen asioiden selvittäminen) on haastavaa, niin vuokratyö ei välttämättä ole se ihan oma juttu. Esimerkiksi kaupassa paikasta riippumatta päätehtävät ovat käytännössä samat ja extralta odotetaan, että tietyt hommat sujuvat ilman, että on katsottava perään koko ajan. Jos ei suju, niin vuokratyö ei ehkä ole se oma juttu, vaan kannattaa etsiä työ, jossa on tukea tarjolla enemmän.

Lähettäjä: kipo 
Päivämäärä:   16.10.24 07:04:47

Meillä on ollut päällikkötason extroja, mutta myös heitä, joita...

EI! Vaan näin:

Meillä on ollut päällikkötason extroja, mutta myös niitä, joita...

Käyn taisteluun tätä eräiden valtamedioidenkin levittämää tapaa vastaan. Kuka lähtee mukaan? Tuo "hän, joka", "he, jotka" on yleistynyt hälyttävää tahtia. Olkaatten hyvät ja lukekaa:

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/pronominit-se-joka-vai-han-joka/

Päivämäärä:   16.10.24 07:45:07

Oppimistulosten heikentyminen on osa sitä samaa ketjua, joka on lähtenyt liikkeelle jo kauan sitten. Länsimaisen elintason noustessa ja teollisen tuotannon kehittyessä on alettu tinkiä laadusta, jotta saadaan tuotettua myyntiartikkeleita mahdollisimman laajalle ostajakunnalle. Köyhistä oloista nousevalla kansalla on ollut mahdollisuus päästä käsiksi tuotteisiin, joista heidän vanhempansa eivät osanneet haaveillakaan, eikä mitään taustaa jonka avulla arvioida tuotteen laatua. Myynnin suurella volyymillä saa suurimmat kokonaistuotot ja niiden avulla ostetaan tai näännytetään parempaa laatua tarjoavat kilpailijat ja totutetaan ihmiset välttävään lopputulokseen. Kun tuote on riittävän halpa, moni ei välitä sen huonoudesta, kun tietää voivansa ostaa vähän ajan päästä uuden.

Kaikki huomio on kiinnitetty kustannusten karsimiseen, sillä saako käytetylle rahalle vastinetta, ei tunnu olevan kellekään mitään merkitystä. Ja tämä kulttuuri näkyy nykyään aivan kaikessa. Lapset ei opi perusasioita koulussa, asiakaspalvelua ei ole tarjolla, tuotteet on kelvottomia, rakennukset on homeessa, lääkärille ei pääse jne. Tämä näkyy myös mielenterveysongelmien ja uupumistapausten määrässä: ihmiset kärsii siitä, ettei huonosti hutiloitava työ ole mielekästä, eikä palkalleen saa vastineeksi mitään rahan arvoista ja jokainen arjen asia on hankala saada hoidettua, hoidettavia asioita taas on hirveän paljon enemmän kun mikään ei toimi, eikä kestä, eikä palvelu vastaa tarvetta.

Ainoa tie parempaan on hidas ja vallitsevista lähtökohdista tuskallisen kuormittava paremman laadun vaatiminen. Pitää jaksaa etsiä loputtomasti mistä saa parhaan mahdollisen vaihtoehdon ja olla valmis maksamaan siitä. Tinkiä määrästä ja panostaa laatuun. Olla se "hankala-tyyppi", joka tietää mitä haluaa, esittää perusteluja vaatimuksia, sanoo tarvittaessa vastaan ja kieltäytyy maksamasta huonosta suorituksesta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.10.24 14:18:23

.

Lähettäjä: Gina 
Päivämäärä:   16.10.24 14:32:17

LähettäjäÄllö
Päivämäärä16.10.24 04:47:51

Jenga, vuokratyö ei sinällään ole syy osaamattomuuteen. Meillä on ollut päällikkötason extroja, mutta myös heitä, joita pitäisi koko ajan pidellä kädestä ja taluttaa tehtävistä toiseen. Jos omatoimisuus ja toimeen tarttuminen (tai omatoiminen asioiden selvittäminen) on haastavaa, niin vuokratyö ei välttämättä ole se ihan oma juttu. Esimerkiksi kaupassa paikasta riippumatta päätehtävät ovat käytännössä samat ja extralta odotetaan, että tietyt hommat sujuvat ilman, että on katsottava perään koko ajan. Jos ei suju, niin vuokratyö ei ehkä ole se oma juttu, vaan kannattaa etsiä työ, jossa on tukea tarjolla enemmän.

Mutta ei se vuokratyöntekijä pysty olemaan joka alan asiantuntija mitenkään, vaikka olisikin kuinka omatoiminen ja hyvä työntekijä. Vaikkapa se silmälasikauppaan aamulla paikkaamaan hälytetty työntekijä jolla ei ole yhtään mitään tietoa kyseisestä aiheesta ei vaan voi osata kaikkea mitä joku asiakas toivoisi. Mutta tuo sama myyjä taas saattaa olla erityisen hyvä vaikkapa rautakaupan tuotteiden kanssa.

Päivämäärä:   16.10.24 14:51:35

Olen huomannut ihan saman. Vaatekaupoissa on turha kysyä apua kun kukaan ei kuitenkaan auta, ja apteekeissa yritetään lähes aina myydä niitä mahdollisimman kalliita tuotteita (vaikka tismalleen sama valmiste löytyisi myös puolet halvemmalla ja kertoisit, ettet halua sitä kalleinta).

Kampaajallakin saattaa saada mitä sattuu. Pyysin kerran vaaleita raitoja ja kylmän vaalean yleisilmeen, mutta lähdin kampaajalta lähes oranssilla juurella. Kampaaja oli sitä mieltä, että tämä näytti paremmalta kuin se, mitä olin pyytänyt. Mielestäni jos minä olen maksava asiakas, saan pyytää vaikka vihreää tukkaa ja se on silloin kampaajan tehtävänä toteuttaa, sopi se minulle tai ei. Ei tässä ehkä ammattitaidon puutteesta ollut kyse, mutta kyvyttömyydestä kuunnella ja ymmärtää asiakasta - mikä on aika olennainen osa heidän työtään.

Menin kerran Sokokselle ostamaan yhtä tietyn sävyistä MACin huulipunaa. Ensin odottelin varmaan 10 min, että brändin myyjä tulisi siihen heidän pisteelleen auttamaan. Lopulta hän laahusti paikalle, mutta hänellä ei ollut hajuakaan kyseisestä tuotteesta. Alkoi etsimään tuotetta niistä laatikoista, mutta ei nähnyt kunnolla niitä pieniä etikettejä joten pyysi lopulta minua etsimään laatikosta itse :D Toinen kokemus on meikkivoidetta ostettaessa (eri brändi tosin). Myyjä vakuutteli että “juu, tämä on oikein hyvä sävy sinulle.” Ärsyttää kun luotin myyjään, sävy oli lopulta aivan liian tumma ja keltainen omalle naamalleni.

Näiden ihmisten pitäisi kuitenkin ammattilaisia, jotka ovat saaneet koulutuksen hommaan ja joiden pitäisi tuntea ne brändin tuotteet kuin omat taskunsa. Ja kyllä se vaan paistaa läpi, että homma ei kiinnosta alkuunkaan.

Kaikkea ei tarvitse tietää eikä jokaisen tuotteen ainesosaluetteloa tarvitse muistaa ulkoa, mutta jos myyjillä olisi edes jotain halua selvittää asioita ja palvella asiakasta :/

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.10.24 15:17:55

"Toinen kokemus on meikkivoidetta ostettaessa (eri brändi tosin). Myyjä vakuutteli että “juu, tämä on oikein hyvä sävy sinulle.” Ärsyttää kun luotin myyjään, sävy oli lopulta aivan liian tumma ja keltainen omalle naamalleni."

Minullekin myytiin vähän aikaa sitten aivan liian tumma ja oranssi meikkivoide. Oli vieläpä kallis, enkä pysty käyttämään sitä. Myyjän mielestä oli just sopiva :(

Päivämäärä:   16.10.24 15:27:36

Kiitos kommenteista ja kokemuksista. Ymmärrän myös itse, että vuokratyöntekijänä toimiminen ei varmasti sovi kaikille, mutta uskoisin, että aina ei ole muuta tarjolla ja vuokratyöläiseltä ei voi odottaa samaa ammattitaitoa kuin muilta. Joissakin paikoissa tuntuu kuitenkin olevan niin. On kamalaa, jos joku sillä ammattitaidolla yrittää myydä jotain tärkeää, kuten vaikka laseja, joista itse olen riippuvainen aamusta iltaan ja joiden hankkiminen kustantaa itselleni tonnin.

Samaan aikaan työmarkkinat ovat erittäin tiukilla, mutta paikan saaneet eivät ole aina osaajia, sillä osaajille pitää maksaa ja saada heidät viihtymään työssä. Huomaan tämän tänäänkin omalla työpaikalla, kun edes meidän asiantuntijat eivät halua tehdä töitään, vaan siirtävät näitä hommia minulle, koska "tämä on jotenkin monimutkainen juttu". Ja sitten joudun sen tekemään muun oman työn ohella, vaikka asiantuntijalla olisi toivottavasti osaaminen tähän tehtävään. Haluaisin uskoa, ettei hän ole turhaan käynyt 5 vuotta opintojaan. Mutta pomo ei vaan saa näitä kaikkia edes aisoihin ja asiat on pakko hoitaa asiakkaiden vuoksi.

Kampaajan unohdin myös itse listalta! Viime vuodet on tullut löydettyä vain huteja (en käy usein kampaajalla): Niitä, jotka päivittelevät isoon ääneen hiusteni kuntoa ja julistavat, etteivät sitten ole vastuussa lopputuloksesta. Ja niitä, jotka eivät juuri ollenkaan kuuntele, mitä tulin hakemaan, ja vielä mallikuvien jälkeenkin ihmetellään, että miten tommosta sävyä nyt saa.

Päivämäärä:   16.10.24 15:33:39

"Minullekin myytiin vähän aikaa sitten aivan liian tumma ja oranssi meikkivoide. Oli vieläpä kallis, enkä pysty käyttämään sitä. Myyjän mielestä oli just sopiva :("

Tämä on niin ärsyttävää, etenkin jos tuote on kallis! Jenkeissähän saa palauttaa avatutkin kosmetiikkatuotteet takaisin kauppaan, mikä tuntuu ihan uskomattomalta. Olisipa meillä sama systeemi. No, hävikkiä tästä varmasti syntyy, mutta onko se sitten parempi, että kuluttaja nakkaa sen väärän sävyisen tuotteen suoraan roskiin?

Lähettäjä: do this 
Päivämäärä:   16.10.24 15:34:28

Nykyään työssä pitää osata myydä JA tehdä se oma työ. Ja tärkeintä on myydä, koska raha on kaiken a ja o. Ei ole mitään järkeä tehdä jotain, jos sitä ei voi muuttaa rahaksi, noin lyhyesti sanottuna.

Koska kaikki on mitataan rahassa ja (taloudellisen) voiton tielle ei saa tulla mitään esteitä.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   16.10.24 15:39:20

Itse uskon että yksi iso ongelma on tasapäistäminen. Tuntuu, ettei oikeasti lahjakkaita oikein tueta mitenkään ja aina pitäisi mennä niiden heikoimpien tahdissa.

Itse olen opiskellut AMK:ssa tradenomiksi. Voin sanoa, että taso oli erittäin kehno. Luokallani oli pari, joista oikeasti epäilin, että olisivat jollain tasolla kehitysvammaisia tms. jotain isompaa ongelmaa, koska luetun ja kuullun ymmärtäminen, asioiden sisäistäminen ja moni muu ihan perusasia oli oikeasti niin hukassa. Ja lisäksi oli monta muuta, joilla heilläkin selkeitä haasteita esim. peruskoulutason prosenttilaskut tuotti haasteita, ei uskalleta esiintyä edes sen 20 hengen luokan edessä 2 minuutin esitelmän verran, ei pystytä kirjoittamaan yli yhden A4 sivun mittaista esseetä... Ensimmäinen puoli vuotta opinnoista tuntui olevan pelkkää "opiskelun harjoittelua", eli opeteltiin käyttämään wordia, excelia, oli kertauskurssia englannista ja ruotsista, matikka oli niin helppoa että yläasteikäinenkin olisi voinut pärjätä... Ja silti jo tässä vaiheessa oli muutamalla ongelmia opinnoissa.

Joo, hyvähän se on, että halutaan mahdollistaa myös esimerkiksi kehitysvammaisten opiskelu. Minusta on myös hienoa, että esim. vaikeasta sosiaalisesta pelosta kärsivät pyrkivät opiskelemaan vaikka koulussa käyminen olisi haastavaa. Tai että vakavasta lukihäiriöstä kärsivä yrittää silti opiskella. En ole lainkaan sitä vastaan. Mutta oikeasti, koulusta pitäisi kuitenkin saada ulos asiantuntijoita. Valitettavasti jos ihmisellä on niin pahoja pelkotiloja, ettei esimerkiksi pysty yhtä lausetta sanomaan luokan edessä, ei pysty sisäistämään opettajan antamia yksinkertaisia ohjeita, tietokoneen peruskäyttö tuottaa vaikeuksia tai on mahdoton tuottaa edes muutamaa lausetta tekstiä ilman huomattavia kirjoitusvirheitä, en usko, että tällainen ihminen tulee koskaan työskentelemään itsenäisesti asiantuntijatehtävissä. Valitettavasti. Onko tällöin siis mitään järkeä, että koko luokka opiskelee hitaammassa tahdissa vai pitäisikö kenties järjestää erillistä (tuki)opetusta näille, jotka eivät siihen reippaaseen tahtiin kykene.

Koska oli äärimmäisen turhauttavaa, että järjestäin kursseilla ei esimerkiksi ehditty käymään odotettuja asioita läpi, koska jatkuvasti tahtia jouduttiin hidastamaan, kun osa ei pysy mukana.

Ja nyt puhutaan siis ammattiKORKEAkoulusta, ei edes amiksesta. Joten luulisi, että taso olisi korkeampi.

Minun vajaan 30 hengen vuosikurssilta ehkä kolmasosa päätyi alan töihin. Loput jätti koulun kesken tai vaihtoi alaa (ja tiedän että osa alanvaihtajista on jäänyt tekemään kaupan kassan töitä yms. simppeliä tai ovat ikuisuusopiskelijoita muissa kouluissa).

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   16.10.24 16:48:58

Onpa kauheaa luettavaa teidän kokemukset. Mutta tätä se tosiaan nykyään on, että kunnollista palvelua et meinaa saada oikein missään. Kaikki maksaa enemmän ja enemmän mutta vastineeksi saat pelkkää p.skaa.

Ihan järkyttäviä nuo jutut että silmälasit on tehty päin mäntyjä, nehän on hemmetin kallis ostos jota käytetään päivittäin. Tästä ja monesta muustakin asiasta ajattelisi, että eihän tämä nyt voi näin mennä, mutta ilmeisesti menee eikä mikään muutu vaikka valittaisi sinne ja tänne. Lisäksi ei millään jaksaisi valittaa ihan joka asiasta ja ostoksesta, alkaa käymään jo mielenterveyden päälle sekin.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   16.10.24 17:01:28

Tilanne vaan pahenee jatkossa kun koulutuksesta leikataan

Päivämäärä:   16.10.24 17:28:19

"meidän asiantuntijat eivät halua tehdä töitään, vaan siirtävät näitä hommia minulle, koska "tämä on jotenkin monimutkainen juttu". Ja sitten joudun sen tekemään muun oman työn ohella, vaikka asiantuntijalla olisi toivottavasti osaaminen tähän tehtävään."

-Meillä ainakin asiantuntijat joutuu siirtämään hommiaan päivittäin eteenpäin ihan sillä, että monta sinänsä yksinkertaista tehtävää ei voi enää tehdä samalla tavalla, jolla asiantuntija on oppinut ja rutinoitunut sen tekemään, vaan siihen pitää käyttää jotain uuden digisovelluksen sellaista ominaisuutta, jota ei vielä pari vuotta sitten ollut edes olemassa. Kokouksissa istumisen, kolleegoiden neuvomisen, asiakkaiden palvelemisen, asioiden selvittämisen&tarkistamisen ja työn raportoinnin&resurssoinnin ohessa ei vaan ole aikaa, eikä työrauhaa, tehdä sitä suorittavaa työtä niin paljon, että olisi mahdollisuus omaksua jatkuvasti päivittyvät ohjelmistot kaikinpuolin. Erilaisia sähköisiä järjestelmiä on useita kymmeniä ja niiden lisäksi ohjelmistojakin kymmenkunta. Lähes kaikki näistä päivittyy vuosittain siirrellen toimintoja eri paikkoihin ja muuttaen ominaisuuksien hallintaperiaatteita. Kun tuntiraamit on epäinhimillisen ahtaat, niin työ on pakko siirtää sille, jonka tietää sen tekevän kaikkein nopeiten. Jos ei itse ole kaikkein nopein, ei voi itse hoitaa asiaa ja tilaisuus ohjelmiston hallintaan saamiseen lipuu taas käsistä. Vaikka tietotekniikka nopeuttaa joidenkin asioiden hoitoa, sen jatkuva muutos on valtava kuormitustekijä monilla aloilla, sillä sen haltuun ottamiseen ei ole varattu minuuttiakaan aikaa. Käytön opettelu on sitten suoraan pois varsinaisen työn tekemisestä ja lopputuloksen laadusta.

Päivämäärä:   16.10.24 18:09:39

A, tämä on varmasti yksi ongelma. Ja näitä päivittäin käytettäviä ohjelmia alkaa olla itselläkin paljon. Ja kun yhdessä on tekninen vika, muissakin hommat venyy. Tämän päiväisessä työssä oli kuitenkin kyse aikalailla tämän työn peruspilareista ja näkyvästä asiakastyöstä, johon on maksettu asiantuntijan osaamisesta.

Mutta muistan kyllä aikoinaan tallillakin, kun ratsuttaja otti nuoria hevosia sisään ja pisti meitä salaa niitä "ratsuttamaan" (= heilumaan päämäärättömösti selässä) eikä hevosen omistajalle saanut kertoa tästä. Hevoset oli sitten vähän niin ja näin ratsutettu, mutta hevosalaa pidin muutenkin aika villinä omassa nuoruudessa. Kohta koko maailma on villi länsi ilman, että ratsastetaan onnellisena kohti aamunkoittoa. Ehkä me ollaan viimeinen sukupolvi, joka muistaa erikoistumisen merkityksen.

Kun tuotteet on ultramuotia, koulutus retuperällä ja osaaminenkaan ei tarkoita, että pärjäisi paremmin kuin kilpailija. Ketjukahvilat nousevat joka nurkkaan ja myyvät niitä samoja kuivia leipiä päivästä toiseen samalla, kun pienet paikat joutuvat sulkemaan ovensa jo kulujen nousun myötä. Tässä on ollut itselle paljon pohdittavaa ja nostalgisen haikeaksi vetää, kun miettii mihin ollaan menossa.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   16.10.24 18:14:18

"Olen itse ollut eläinkaupassa töissä alan papereilla ja ikäni työskennellyt erilaisten eläinten parissa, perehtynyt ruokintaan jne. Ja minusta jo silloin tuntui pahalle, että esim. Musti&mirri palkkasivat ihan selkeästi vain halpaa työvoimaa vailla mitään koulutusta ja kiinnosta ruokien ravintosisällöstä yms. No 10 vuotta kaupan alla työskentelin ja nyt tiet vieneet muualle, jossa onneksi työntekijöitä arvostetaan ja ymmärretään olevan merkitystä tuleville sukupolville."

En tiedä millä ihmeellä ne valkkaavat työntekijänsä, sillä oikeasti osaavaa porukkaa on yrittänyt päästä töihin ja eivät pääse edes haastatteluun. Sitten palkataan joku joka on kerran nähnyt koiran etäisesti ja tietää kummasta päästä se syö ja kummasta paskoo. Aivan turha kysyä mitään, eivät osaa kertoa mitään tuotemerkeistä tai tiedä edes auttavasti jotain tarvikkeista.

Päivämäärä:   16.10.24 18:21:47

xxs: Opetan työkseni tulevia insinöörejä, ja saman olen huomannut, joka ryhmässä on muutamia jotka vähän pistää ihmettelemään että onko valintaprosessi ihan optimaalinen. Mielelläni tuen ja autan opiskelussa, ja tuollaiset moniongelmaiset opiskelijat ovat yleensä myös todella mukavia ja yhteistyöhaluisia. Mutta en haluaisi silti olla heidän asiakkaansa enkä työnantajansa, kun esimerkiksi luetun ymmärtäminen on niin heikkoa.

Päivämäärä:   16.10.24 20:55:22

Toimittajien äidinkielentaito tuntuu huononevan koko ajan. Ihan järkyttäviä virheitä pääsee lehteen.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   16.10.24 22:54:24

Aiemmin sentään korkeakouluun piti olla jonkinlainen osaamistausta. Nyt pääsee ihan peruskoulutaustalla ja jonkinnäköisellä toisen asteen tutkinnolla, ihan sama mitä arvosanoja siellä on ja osaako henkilö edes lukea ja kirjoittaa tai ymmärtääkö lukemaansa. En käsitä miten korkeakouluopinnoista on tullut kaikille avoin mahdollisuus, vaikka olisi millaisia oppimisen ongelmia. Ei yhteiskunta voi pyöriä sillä tavalla että kaikilla on korkeakoulututkinto. Tarvitaan myös niitä ammattiosaajia sinne perusduunipuolelle. Kaikkien paikka vaan ei ole asiantuntijatehtävissä, vaikka nykyäänhän ois kiva että kaikilla olisi mahdollisimman korkea koulutus, ettei tule paha mieli.

Päivämäärä:   17.10.24 14:05:38

Päivämäärä:   17.10.24 16:43:41

Hei, aina korkeakouluun on päässyt suoritettuaan lukion tai muun toisen asteen koulutuksen, esim ammattikoulun. Peruskoulustakin on päässyt avoimen väylää, ne avoimen riittävin arvosanoin suoritetut opinnot takaavat riittävän osaamisen. Esim meillä AMK:ssa piti tehdä hyvin arvosanoin vuoden opinnot ennen varsinaisen opiskelupaikan saamista, joten siinä kyllä jo näkee, pärjääkö vaiko ei.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.10.24 16:51:47

"Peruskoulustakin on päässyt avoimen väylää, ne avoimen riittävin arvosanoin suoritetut opinnot takaavat riittävän osaamisen."

Meillä pääsi vuodessa avoimen väylän kautta yliopistoon joku 3 hlö. Eli tämä ei tosiaankaan ole mikään vaihtoehto, minkä varaan voi laskea. Kyllä suurin osa pääsi sisään ihan pääsykokeiden kautta, helppoa ei toki sekään ole. Melkein kaikki kävivät valmennuskurssin ja tosi harva pääsi ekalla yrittämällä sisään.

Päivämäärä:   17.10.24 16:56:56

R, no esim meillä kuudestakymmenestä miltei puolet olivat avoimen väylän kautta, mutta kyllä siellä porukkaa lopettikin..

Päivämäärä:   17.10.24 16:57:35

Nykyään ainakin terveydenhuollossa tehdään asiat ihan hirveällä tohotuksella vaikka paljon enemmän saisi aikaiseksi vähemmällä hosumisella. Eikä kenelläkään ole ns. kokonaiskuvaa eikä kokonausvastuuta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.10.24 16:58:55

"R, no esim meillä kuudestakymmenestä miltei puolet olivat avoimen väylän kautta, mutta kyllä siellä porukkaa lopettikin.."

En epäile mutta pointtini oli juuri se, että nämä käytännöt vaihtelee paljon opiskelupaikasta riippuen.

Päivämäärä:   17.10.24 17:01:10

R, vaihtelee toki.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.10.24 13:34:40

"Toimittajien äidinkielentaito tuntuu huononevan koko ajan. Ihan järkyttäviä virheitä pääsee lehteen."

Ylellä luki eilen, että Monet hyvästeli Ähtärin pandat. Jaa se taidemaalariko? :D

Päivämäärä:   21.10.24 13:41:07

Vuoden isännöitsijä ei osaa asunto-osakeyhtiölakia, edes sen alkeita. Ohjeistaa hallitusta ihan väärin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.