Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastus ja ajankäyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 09:57:28

Paljonko ratsastustunneilla käynti vie aikaa teidän illasta?
Pukeutuminen, matkat, hevosen laitto, ratsastus jne?
Ehtiikö enää mitään muuta?

Re: Ratsastus ja ajankäyttö

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.10.24 10:02:10

En käy enää r-koululla tunneilla, mutta vastaan sen mukaisesti. Minulla menisi matkoihin yhteensä 45 minuuttia, pukemiseen 10 ja tallilla 1,5 tuntia eli kaikkineen vajaat 2,5 tuntia. Yrittäisin järjestää niin, että pääsisin tunnille sellaiseen aikaan että lapsen harrastus olisi suunnilleen samaan aikaan.

Kyllä ehtisin tehdä muutakin ja tallilta saan energiaa joten jaksan illalla vaikka siivota tai tehdä pihatöitä.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   15.10.24 10:05:02

Mulla tallikäynti kestää matkoineen sen 3-3,5h eli kun pääsen töistä klo 16 ja tunti on klo 18 niin viideltä lähden ja hieman kasin jälkeen olen kotona. Tosin ratsastan vuokrahevosella enkä ratsastuskoulun tuntihevosella, eli jos olisi hevonen valmiina ja se jäisi vielä tunnille sen mun ratsastuksen jälkeen niin varmaan selviäisi reilussa 1,5h. Matkoihin menee n. 20 min/ suunta.

Lähettäjä: Penni 
Päivämäärä:   15.10.24 10:09:03

"Ehtiikö enää mitään muuta?"

Mitä tällä kysymyksellä haet? Jos ratsastustunti on tunnin mittainen ja kuntoonlaitto/talliinvienti 15-30min, miksi se 1,5-2h harrastus estäisi jotain muuta tekemistä?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   15.10.24 10:10:21

Ajomatka noin 30min suunta, hevosen haku tarhasta, ruuan teko ja hoito 40min ja ratsastus 1h, sama toiseen suuntaan. Kyllä siinä 3h menee.

Päivämäärä:   15.10.24 10:12:00

Penni: aloittaja haluaa kuulla toisten ratsastustunneista ja ajankäytöstä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.24 10:19:32

Reippaasti käydessä selviää noin 2,5 tunnissa. 15 min ajomatka, 30min hevosen laitto (pelivaraa reilummin jos on jotain hukassa jne niin ajoissa tallille), 1h ratsastus, 15min-30min hevosen purku, 15 min ajomatka. Jos siis pitää itse hoitaa ennen ja jälkeen. Mutta monesti saatan katsoa tuntia ennen tai jälkeen oman tunnin, juttelen tutuille jne.

Mutta pääsääntöisesti menee näin: Oma tuntini on klo 18. Lähden viimeistään viideltä kotoa ja yleensä lähden tallilta kasilta, kun jään katsomaan kaverin tuntia.

Päivämäärä:   15.10.24 10:25:20

Mua aina ihmetyttää nämä aika kyselyt. Miksi edes harrastaa, jos tavoite on vaan päästä äkkiä pois?

Ihmiset oikein ylpeilee sillä miten käy ratsastamassa oman hevosen tunnissa. 15min varustus, 30min ratsastus ja 15min riisuminen. Voi että on hienoa ja tehokasta!

Maksaa tonnin kuussa siitä että on yksi pakkopulla lisää suoritettavana.

Päivämäärä:   15.10.24 10:26:16

Niin, nyt puhutaan vain tunneilla käymisestä.

Päivämäärä:   15.10.24 10:34:15

No mitä järkeä siellä tunneillakaan on käydä, jos haluaa vaan äkkiä pois? Ei hevosala tarvii sellaisia laiskoja ihmisiä, jotka ei halua hevostaan pois hoitaa tai harjata kunnolla ennen satulointia. Kauhea kiire vaan on jonnekin kiirehtimään.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   15.10.24 10:37:58

Tallilla, jossa kävin ennen, sai talliin mennä 15 minuuttia ennen tunnin alkua. Siinä ajassa ehdin kyllä laittaa satulan ja suitset ja maksaa tunnin. Hoitajat olivat harjanneet hevoset eli niistä pyyhkäistiin irtoroskat pois. Tein silloin tallitöitä työkseni joten halusin kyllä hoitaa hevosia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.10.24 10:41:12

Kolme tuntia ainakin. Ja tallimatka vie 10min/suunta. Haluan olla tallilla ajoissa vaikka ratsuni sattuisikin olemaan tietojen mukaan jo edellisellä tunnilla. Haluan myös tunnin jälkeen huolehtia hevosen yöpuulle ilman kiirettä (Illan viimeinen tunti). Tallilla olemiseen kuuluu niin paljon muutakin kuin se tunti opettajan silmän alla. Kaikki se ajatustenvaihto muiden ratsastajien kanssa ja usein myös opettajan kanssa tunnin jälkeen. Yhteisöllisyys joka kuuluu tallihommiin.

Myös oman hevosen luona menee ainakin se kolme tuntia ellei nyt ole joku erikoiskiire tai hevosen liikutus jää väliin syystä x. Alle tunnin (plus matkat) ei selviä koskaan.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   15.10.24 10:46:24

Se, ehtiikö tehdä jotain muuta, riippuu ihan aikataulusta ja ihmisestä.

Jos työt loppuvat klo 16 paikkeilla ja menen tunnille klo 19, pukeudun yleensä siinä kuuden maissa, hyppään autoon ja ajan tallille vartin matkan. Jos hevonen ei jatka suoraan vaan hoidetaan tunnin jälkeen pois, olen kotona ehkä 20.30-20.45. Tämä aikataulu lohkaisee siinä mielessä koko illan, että en ehdi töiden ja tallille lähtemisen välillä muuta kuin lenkittää koiran ja syödä.

Jos taas on vapaapäivä tai lopetan työt aiemmin ja olen ratsastamassa jo klo 16, olen kotonakin reilusti ennen kuutta ja ehdin tunnin jälkeen tehdä vielä vaikka mitä.

Lähettäjä: Rkoulusennu 
Päivämäärä:   15.10.24 10:48:36

Minulla on tunti torstaisin klo 19-20. Olen torstait etäyöissä. Lopetan työt klo 17.45, syön jotain kevyttä, vaihdan ratsastusvaatteisiin. Kotona puen myös kengät ja chapsit, tallilla tarvitsee pukea enää kypärä. Lähden tallille 18.15 ja olen perillä 18.30. Hevoset ovat valmiina sisällä. Harjaan ja varustan hevosen, puen kypärän. Pari minuuttia ennen klo 19 lähdetään porukalla kentälle/maneesiin. Ratsastus 19-20. Päivän viimeinen tunti, joten hevoset hoidetaan aina pois. Poishoitaminen riippuu hevosesta: tarvitseeko pestä vain kuolaimet ja laittaa satula ja suitset matalalla olevaan telineeseen, pitääkö harjata suojat, pitääkö harjata ja kääriä pintelit ja pintelipatjat, pitääkö satulan ja ja suitsien kanssa kiivetä tikkaille, että ne saa katonrajassa olevalle telineelle, pitääkö hevonen loimittaa jne. Yleensä olen valmis lähtemään tallilta 20.30 ja kotona 20.45. Joskus jäädään muiden ryhmäläisten kanssa juttelemaan parkkipaikalle ja silloin olen kotona n. 21.30.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.10.24 10:56:51

N. kolme tuntia varmaan keskimäärin. Puolisen tuntia matkoihin, vaatteiden vaihtoon yms. tallin ulkopuoliseen. Ratsastukseen (ja siirtymisiin) reilu tunti ja loput 1,5h kuntoonlaittoon, purkamiseen ja yleiseen hengailuun. Nopeamminkin selviäisin, mutten tykkää yhtään kiireen tunnusta.

Samana iltana ehdin hoitamaan koiran lenkityksen ja käymään kaupassa. Mitään sen ihmeempää en halua tehdä, tuntia ennen pelkään myöhästyväni ja tunnin ja työpäivän jälkeen väsyttää.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   15.10.24 11:00:21

Kun kävin tunneilla, meni matkoihin 1,5h, vaatteiden vaihto 10-15min, hevosen haku sisään ja varustus 30min, tunti sen tunnin, hoito pois 30min. Yhteensä 3h 45min.

Jos pääsin ajoissa ja tunti oli vaikka 18-19, niin illalla kerkeskin jotain tehdä. Mutta jos pääsin kello 17 ja tunti oli 20-21, ei siinä kyllä muuta samana iltana kerinnyt/jaksanut.

Nykyisin käyn hoitamassa 2 omaa iltaisin ja eipä siinä oikein muuta elämää ole :D Siihen nähden 1krt/vk ei juurikaan veisi aikaa.

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   15.10.24 11:44:47

Nopeimmillaan 2,5h
Ajomatkat 1h
Paikanpäällä 1,5h, jonka aikana ehdin hoitaa ja ratsastaa nuoren hevosen, jota ei mennä vielä esim. 60min vaan lyhemmän aikaa.

Kerran viikossa käytän aikaa tallilla niin paljon kuin menee, jolloin kaikki huolellinen varustehuolto, rehuhankinnat matkalla, hevosen siistintä/pesu, pyykit, tarhan siivous yms kaikki valmiiksi niin, että arki rullaa mahdollisimman helposti.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   15.10.24 12:44:08

Varaan mielelläni enemmän aikaa kuin tarvitsisin, koska inhoan sitä kun tallilla on kauhea kiire. Menen tuntia ennen ja olen ratsastuksen jälkeenkin ainakin puoli tuntia tallilla. Eli tallilla menee ainakin 2,5 h ja matkat 20 min suuntaansa. Joskus menen vielä aikaisemmin tai olen vielä pidempään. Käyn kahdesti viikossa.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   15.10.24 13:17:22

ja koska mulle ratsastus ja tallilla käyminen on harrastus niin mitä väliä vaikkei tallipäivinä ehdi tehdä muuta kuin käydä siellä tallilla. Mä tosiaan vuokraan yksityishevosta, jonka omistaja opiskelee eikä ehdi joka päivä käydä tallilla. Mä maksan hyvän hevosen käytöstä ja saan käydä sillä pienryhmätunneilla ja edistyn, samalla omistaja saa pientä helpotusta omaan talouteensa. Lisäksi mä käyn välillä hoitamassa ja taluttelemassa/ maastoilemassa hevosella jos omistajalla on tenttejä eikä siis itse ehdi, eli molemmille win_win -tilanne. Ja mä ainakin nautin ihan pelkästä hevosen harjaamisesta ja silittelystä, työ on sen verran stressaavaa, että hevosten kanssa unohtuu töiden kiire ja stressi.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   15.10.24 14:13:59

Juuri eilen käytin 3,5 tuntia ratsastustunnilla käymiseen, vaikka tallille on 10 minuutin matka. =D

Hain hevosen tarhasta ja harjasin huolellisesti jaa rauhallisesti. Satulahuoneessa juttelin muutaman minuutin toisen tuntilaisen kanssa. Maneesin lähdin 5 min ennen tuntia ja tunnin jälkeen talutin hevosta 5-10 min. Sitten hevosen harjaus ja jalkojen kylmäys. Puhdistin varusteet hyvin ja vein huovan kuivumaan. Sitten vein vielä hevosen ulos.

Hevosella oli eilen vain yksi tunti, joten meni tavallista pidempään, kun ei jatkanut seuraavalle tunnille. Mutta eipä minulla kiire ollut, hevosen hoito on hyvää vastapainoa työlle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.10.24 15:52:31

Hiukan vaille 3 tuntia. Matka pyörällä 20 min/suunta (autolla ehkä 10-15 min, ei nopeuta paljoa kun keskustan läpi pitää ajaa). Hepan varustukseen ja hoitoon varaan 30 min, koska vaikka listan mukaan heppa olisi edellisellä tunnilla, niin eihän se välttämättä olekaan vaan saattaa olla ihan kuraisena karsinassa tai vielä ulkona. Tunnin päättyminen usein venyy 5-10 min varsinkin jos on illan viimeinen tunti kuten mulla yleensä. Viimeisen tunnin jälkeen hepan jalkoihin kylmäsuojat 20 min, sinä aikana ehtii huoltaa varusteet ja hepan.

Hevosten kanssa ja tallilla on kivaa, mutta näin ruuhkavuosina arvostan myös sellaisia harrastuksia, joihin menee sen itse suorituksen lisäksi max puoli tuntia. Esim. lenkkarit jalkaan ja suoraan ulko-ovelta menoksi. Kun vapaa-aika työpäivän jälkeen on noin klo 17-22 (miinus mahdolliset lasten treenikuskaukset yms) niin on sillä iso merkitys, kestääkö oma harrastus tunnin vai kaksi vai kolme. (Siltikään en kadu lasten hankintaa tietenkään!)

Päivämäärä:   15.10.24 17:27:58

Tarvitseeko sitä kaikkea keretäkään joka päivä tekemään työpäivän jälkeen? Minulle on sopivin että on max 1 aktiviteetti töiden jälkeen ja korkeintaan käyn pikaisesti kaupassa sen lisäksi. Ja mieluusti ei joka iltakaan.

Riippuu paikasta. Joissain käydään ihan vain ratsastamassa ja "tunti" on 45min ja aikaa tallilla menee max tunti.

Sitten kun taas vuokrahevosella käyn naapuritallin kentällä tunneilla/valmennuksessa, millä sanalla niitä kukakin milloinkin nimittää aikaa menee kyllä koko ilta. Kerkeää kotimatkalla käymään pikaisesti pikkukaupassa tallivaatteissa.
Kotona vaatteiden vaihto.
30min hevosen haku, harjaus, satulonti, 10min kävely tallille ja siellä joku 60min koulu/länkkätunti tai 30min esteet.

Kävely takaisin tallille ja hevonen tarhaan 30min.

2h ihan minimissään tallilla jos en siivoa tarhaa, yleensä siivoan kun se vähän niinkuin kuuluu diiliin, vaikkei ihan pakko ole joka kerta sitä tehdä.

Jos en siivoa tai auttele tallilla muuten niin matkoineen reissuun menee minimissään 3h. Sen jälkeen on käytävä suihkussa ja kello on sen verran että pitää mennä nukkumaan. Talvella matkoihin saattaa mennä ihan uskomattoman paljon aikaa, olen joskus ajanut 1,5h silloista 40min tallimatkaa.

Päivämäärä:   15.10.24 18:32:41

no yleensä varmaan tunti kestää 60min ja hevosen laitto ja pois hoito vie 30-60min riippuen tallin käytännöistä. matkoihin menee aikaa sen mitä menee.

itsellä pukeutuminen + matkat 20min
hevosen haku + laitto 30-45min
tunti 60min
hevosen hoito 30min (harjaus ja/tai pesu, loimitus, jalkojen kylmäys, varusteiden pikainen putsaus)

Päivämäärä:   15.10.24 18:41:24

Yksinasuvana koiranomistajana ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ehtiä :D

Tallimatka noin vartin suuntaansa, 30min hevosen laittamista ennen ja jälkeen ja noin 60min ratsastusta niin kyllä siihen vähintään se 2,5h menee. Vaatteet vaihdan noin minuutissa :D Pikkutalli ja käyn illan viimeisellä tunnilla niin ei ratsastusaika ole niin minuutilleen, käydään usein loppukäynnit maastossa ja siinä sitten kestää sen minkä kestää. Ja usein vielä höpistään tallinomistajan ja muiden tuntilaisten kanssa hetki ennen kuin koteihin lähdetään suuntaamaan.

Yleensä puuhailen koiran kanssa jotain tunnin verran ennen kuin lähden tallille ja tallilta kotiutumisen jälkeen on vielä tunti-pari aikaa tehdä mitä huvittaa jos sattuu jaksamaan. Yleensä kyllä vain nappaan koiran kainaloon ja tönötän sohvalla loppuillan.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   15.10.24 18:43:25

Matkoineen kaikkineen kestää vähän vajaa 3h.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.