Lähettäjä: Stressi
Päivämäärä: 15.10.24 08:49:04
Vastaani on tullut Tiktokissa eräs trimmaaja, jota käytän nyt esimerkkinä. Hän ei toki ole ainoa laatuaan, mutta olen itse hevosihminen, en niinkään koiraihminen, joten olen kokenut hänen toimintatapansa varsin mielenkiintoisena.
Haluan sanoa alkuun, että mielestäni pehmeiden keinojen lisääntyminen on loistavaa ja olen lukuisissa tilanteissa pyrkinyt samaan hevosten kanssa. Onko mahdollisimman stressitön elämä kuitenkin niin tärkeää, että riskeerataan esimerkiksi turvallisuus niin, ettei eläin ole toimenpiteessä (kuten trimmatessa) kiinni, vaan se saa halutessaan poistua paikalta? Eli eläin saa aina poistua tilanteesta, kun kokee sen ahdistavana tai stressitaso nousee.
En halua ehdoin tahdoin lisätä eläimen stressiä, päinvastoin, mutta jollain tavalla koen, että se myös kuuluu kaikkien meidän elävien olentojen elämään. Hevosen kaltainen saaliseläin stressaantuu, ahdistuu, pelästyy varsin pienestäkin, mutta olen kokenut, että asian läpikäyminen mahdollisimman hevosystävällisellä tavalla on kuitenkin johtanut myös eläimen kannalta parhaaseen lopputulokseen, eikä se, että eläin poistuu välittömästi tilanteesta kun se näyttää stressin merkkejä.
Hevosten kohdalla toki mietin myös ratsastusta ja peilaan tilannetta myös esimerkiksi siihen. Moni meistä ihmisistäkään ei aina nauti täysin rinnoin esim raudan pumppaamisesta salilla, mutta niin vaan moni meistä tekee sitä myös terveyssyyt edellä. Entinen vaivainen hevonen olisi lopetettu aikapäiviä sitten, ellei se olisi saanut liikettä ja tasapainoista lihaksistoa sileän treenin ansiosta. Se sai monia lisävuosia hyvän fyysisen kuntonsa takia ja koen, että sen elämänlaatu parantui 23 tuntia vuorokaudessa ihan merkittävästi sillä tunnin ratsastuksella päivässä.
Ehkä haluan vain herätellä mielenkiinnosta tätä keskustelua, että pitääkö eläimen elämä olla aina mahdollisimman tasaista ja stressitöntä? Miten itse punnitsette näitä kysymyksiä? Toki kaikki meistä varmasti varmasti pyrkivät minimoimaan stressin, mutta voiko siitä olla jossain tilanteissa jopa enemmän hyötyä kuin haittaa?
|