Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teetkö kotityöt yksin

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   14.10.24 23:09:58

Oletko aito emäntä? Valmistatko miehellesi ruoa, peset pyykit ja siivoat? Mitä mieltä olet tästä mallista minkä lapsellesi opetat? Onko tällaisia talouksia enää?

Re: Teetkö kotityöt yksin

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.10.24 23:11:09

Mieheni on aito emäntä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.10.24 23:14:33

Kyllä olen aito emäntä. Lapsille opetetaan kyllä myös kotitöitä ja heille on selvää, ettei joka perheessä tehdä kuten meillä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.10.24 23:21:25

Puoliksi aito, pesen pyykit ja siivoan yksin. Mies laittaa ruuan pääsääntöisesti.

Puhtaita vaatteita en kyllä ukollr kaappiin linttaa. Kasaan sängylle, pojalle sama, se tosin joutuu huoneensa siivoaan ite (kun se sujuu ja innoissasn jopa tekee). Pyykkokoneen käyttö kielletty muilta kuin minulta. Vuosien tuomalla kokemuksella.

Lähettäjä: 100% 
Päivämäärä:   14.10.24 23:23:06

Aito emäntä ja aito isäntä. Teen sekä naisten, että miesten työt. Asun yksin. Ei ole puolisoa eikä lapsia.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   14.10.24 23:28:38

Jep, kaikki. Ei ole muitakaan tekemässä.

Lähettäjä: Lo 
Päivämäärä:   14.10.24 23:30:25

Teen, kaikki kotityöt yksin minun vastuulla vaikka taloudesta mies ja lapsia löytyyki.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 23:30:57

Teen. Mikä mies ja mitkä lapset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 23:34:57

En. Siivoan kyllä enemmän kuin mies, mutta hän taas hoitaa kaupassa käynnin ja monet mun inhoamat hommat. Kokkaus ja pyykkäys menee sen mukaan kumpi ehtii.

Vanhemmillani on hyvin perinteinen työnjako. Äiti hoitaa pyykit, ruuat, siivouksen ja kukkapenkit. Isä on tietaakseni kokannut keittiössä viimeksi pari kymmentä vuotta sitten. Hänen hommansa on sitten grillissä tai tulella valmistettavat eväät ja kaikki muu käytännön työ. Äiti ei saa itse edes taulua seinälle tai ruohonleikkuria käyntiin.
Me kersat ollaan tästä opittu se, että kaikki hommat kannattaa opetella sen verran että niiden kanssa pärjää ja jokainen omassa huushollissaan ja parisuhteessaan jakakoon hommat niin kuin ne parhaiten toimii. Siksi kaikki meistä sukupuolesta riippumatta osaa käyttää yhtälailla niin hellaa, pesukonetta ja imuria kuin traktoria, lumilinkoa ja sirkkeliäkin.

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   15.10.24 00:43:19

Teen koska asun yksin. Enkä kyllä alkais kenellekkään yleiskodinkoneeks!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.10.24 00:52:15

Mieheni on. Itse pesen pyykit mutta mies tekee lähes kaiken muun

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   15.10.24 01:38:51

Toinen kysymys...luetko aloitustekstin vai otsikon? Pari on vasta vastannut, kuten tarkoitin.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   15.10.24 08:01:39

Teen, en ole emäntä, käyn töissä. Lapset pitävät sellaista huushollia kuin tahollaan haluavat.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.10.24 08:19:51

En, molemmat hoitaa omine nokkineen oman osansa. Ei ole lapsia ottamassa mallia ja toisaalta mitä muiden lapsiin tulee, olen minäkin osannut ottaa opiksi toisten virheistä: äitini on kunnon marttyyriemäntä, joka on kokoaikatyön ohessakin passannut isäni pilalle.

Lähettäjä: Jako 
Päivämäärä:   15.10.24 08:18:49

En ole emäntä. Vaikka minä siivoa sisätilat, pesen pyykit, käyn kaupassa ja teen ruoat niin ei se tarkoita etteikö mies tekisi mitään.

Mies sitten ajaa nurmikon jonka joutuu 1,5 viikon välein ajamaan kesällä, tekee lumityöt eli auraa piha tien yms.. Viime talvi esim.. Oli todella luminen. Hoitaa lapsen harrastukseen kuskaamisen, tekee poltto puut, lämmittää takan ja saunan, hoitaa autojen huollot, terassit, rännit, rakentamisen kuten rakentanut saunarakennuksen jne.

Meillä kummallakin on omat vastuu alueet ja ne on jaettu sen mukaan mistä hommista kumpikin tykkää. Ei valittamista.

Lähettäjä: laaso 
Päivämäärä:   15.10.24 08:20:15

En tee yksin. Taidan kuitenkin olla jonkin sortin emäntä, koska tilamuotoista kiinteistöä asutaan. Odotan kuitenkin, että kumpikin kantaa kortensa kekoon talouden eteen.

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   15.10.24 10:12:03

Teen kaikki kotityöt yksin, koska asun yksin.
Aiemmin kun oli mies, hän hoiti kaikki ulkotyöt ja raskaat hommat, minä hoidin sisällä siivouksen, tiskit ja pyykit. Joskus laitoin ruokaa ja leivoin, mutta ruuan suhteen mies oli omatoiminen ja teki usein itselleen jos halusi jotain ruokaa mitä itse en halunnut. Kaupassa käytiin aika lailla vuorotellen.
Nyt on siis ulkotyöt myös itselläni, mutta osan niistä olen joutunut ulkoistamaan ja ostan ne rahalla. Esim. kaikki traktorityöt ja autohuollot.
Lapsia ei ole, mutta jos olisi ollut, niin ihan ok malli tuo olisi ollut lapsille opettaa. Jokainen tekee sen mitä parhaiten osaa. Ja tuo kotitöiden jakohan riippuu täysin asumismuodostakin, eihän jossain rivarissa tai kerrostalossa ole niitä ulkotöitä mitään, eli silloin jaettaisiin sisällä olevat kotityöt tasan.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.10.24 10:12:10

Aika paljon. Mies korjaa autot, kengittää hevoset, ajaa lantaa ... Täällä maalla riittää perinteisiä miestentöitä aivan tarpeeksi. Mieluummin pesen pyykkiä kuin teen jotain traktoriremonttia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.10.24 10:14:25

Ellu: riippuu se muistakin asioista kuin asumismuodosta. Jos minä tekisin yhtä pitkää päivää kuin mieheni, niin hänen olisi pakko omien töidensä lisäksi osallistua näihin kotitöihin. Sitä emme kuitenkaan halua.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.10.24 10:37:16

Jos en kävisi töissä, mutta saisin silti käyttää kuluihin rahaa rajoituksetta, niin mikä jottei. Hevosteluun menee n. 1000e kuussa, huveihin, ruokaan ja vaatteisiin 1000e, säästöön 700e ja aaumiskuluihin 800e.

Harvalla miehellä vaan varaa siihen ja pitää itsekin käydä töissä, joten myös koti ja lapset hoituu meillä puoliksi/yhdessä.

Lähettäjä: Emä ntä 
Päivämäärä:   15.10.24 11:46:15

Mille lapsille?

Mies tekee ruuat, minulla on enemmän vastuuta pyykeistä ja pihasta. Olen siinä mielessä vanhanaikainen kunnon emäntä, että meillä käy siivoja kerran viikossa.

Yksin tekisin vain siinä tapauksessa, jos asuisin yksin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.