Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   14.10.24 16:15:02

Monihan ajattelee että kun vaihtaa autoa tarpeeksi usein, niin pystyy pitämään kalliimpaa autoa. Mutta eiks tämä logiikka ole itsensä kusemmattamista?

Leikitään että autosi on maksanut 15 000euroa. Pidät pari vuotta, autosi arvo on laskenut 13 000euroon. Olet kuvitteelisesti ehtinyt lyhentää sitä vaikkapa 3000euroa.

Vaihdat kahden vuoden jälkeen samanhintaiseen toiseen, 150 000euroa maksavaan autoon.
Vaihdat päittäin liikkeessä, ja 13 000euron autostasi liike hyvittää sinulle 10 000e.
Eli joudut maksamaan 5000euroa väliä uuteen 15 000euron autoon.
Tällöin sinulle tulee uudeksi velaksi 20 000euroa, eikös vaan? Jonka lisäksi olet jo maksanut edellistä autoa 3 000e, eli nämä kaksi autoa maksavat sinulle yhteensä 23 0000euroa.

Onhan se toki vähemmän kuin 30tonnia, mutta jos vaihdat taas kolmanteen, samalla tyylillä niin velkasummasihan vain kasvaa?

Niin millä logiikalla duunarille kalliin auton ostaminen ja tiheään vaihdattaminen kannattaa? Raja velalle tulee anyway jossain kohtaa vastaan.

Eikö ole kannattavampaa ostaa se 10 000e auto, maksaa n. 4-5vuotta pois. Jonka jälkeen myydä, saat n. 4 000euroa, jonka jälkeen voi ostaa uuden 10 000euron auton. Josta tulee velkaa vain 6 000euroa.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 16:22:24

Nimenomaan vaihtamalla pystyy pitämään kalliimpaa autoa, koska vanhetessaan se ei enää ole kallis auto. Luonnollisesti siitä uuteen kalliimpaan autoon vaihtamisesta joutuu taas maksamaan vähän enemmän. Jos haluaa vaihtaa, niin vähemmän ajetusta saa enemmän vaihdossa kuin paljon ajetusta.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   14.10.24 16:22:51

No ei siinä mitään järkeä olekaan, mutta myyjäthän myy.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   14.10.24 16:25:48

Mä perustelen asiaa niin että on mukava, uus auto ajaa ja takuut voimassa. Toisaalta on massia sen verran, ettei lainaa tarvita paljon ja senkin ehtii maksaa pois ennen auton vaihtoa.
Rahallisestihan tuossa ei ole järkeä, mutta jokainen saa hassata euronsa sinne minne haluaa. Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja ja sitten vaihtaisi niitä parin vuoden päästä, ei niitä käytettyjäkään tulisi markkinoille.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   14.10.24 16:27:46

Jos autolainassa on suurempi loppuerä, pystyy maksamaan suurempaa lainaa, koska kuukausierä pysyy maltillisempana.

Esim. jos ostat auton joka maksaa 20 000e ja loppuerä on 6000e ja maksat käsirahan 4000e, kuukausieräsi vastaa vain n. 10 000e lainaa.
Kun myyt auton (3-5 vuoden kuluttua), auton arvo ei ole vielä tipahtanut täysin, vaan se voi olla esim. 10 000e. Tässä vaiheessa lainaa on jäljellä tuo loppuerä 6000e.

Nyt vaihdat uuteen autoon, joka maksaa taas sen 20 000e, saat vanhasta autostasi käsirahaa sen 4000e verran, eli saman minkä viimeksi. Ja kierto alkaa alusta.

Jos et käyttäisi suurempaa loppuerää, lainan kuukausierä olisi suurempi -> ei ehkä pysty pitämään niin kallista autoa.

Tällä tavalla oikeastaan lainan voi ajatella auton käyttömaksuna. Kuin vuokrana. Maksat sen kuukausierän verran joka kuukausi ja pystyt pitämään sitä autoa.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 16:28:43

Laskutaidon puolesta aloittaja on aito hevosihminen. Matikka 4.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 16:35:38

No ostin auton, josta maksoin 15te. Ajelin sillä pari vuotta ja lainaa oli jäljellä n. 4000e. Sain autosta 13500e, kun myin sen. Maksoin lainan pois ja jäi käsiraha seuraavaan.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: CDi 
Päivämäärä:   14.10.24 17:19:38

Jos auton ostaa ihan rahalla, ei siis osarilla/velaksi, niin silloin varsinkin kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein. Ja tuossa vaihtovälissä on sekin järki, että ainakin saksalaisissa premiumeissa tehdastakuu on juuri tuon 2-3 v merkistä riippuen. Jos ei halua ostaa jatkotakuuta niin vaihtaessa ajaa aina takuunalaisella autolla. Jollain Kiallahan tehdastakuu taas on pitkä, 6 vai 7 vuottako, joten sellaisella voi ainakin tuon suhteen ajaa todella kauankin.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: Ojalan matikka 
Päivämäärä:   14.10.24 17:20:00

En usko noihin sain käytetystä autosta omani pois tarinoita. 48 kk kun lyhennät 11 000,- velkaa, maksoit kuluja ja korkoja taatusti 5000,- mutta kun on rahaa, ihminen ostaa auton käteisellä, ei velaksi. Ja miksi vaihtavat tiuhaan, siksi kun ei ole sitä loppuerää taskussa. Tiheään autoa vaihtava ei vaurastua mutta mukavuus on hintansa väärtti.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 19:12:32

Lainahan kannattaa mitoittaa niin, että saa aina vähintään omansa pois eikä jää miinukselle. Itsekin maksoin käteisellä osan ja loput lainarahalla.
Nykyinen auto ollut hieman alle vuoden. maksoi 34te, lainaa siitä on jäljellä n. 15te. Tarkoitus vaihtaa uudempaan, kun ollut sen pari vuotta. Pyyntihinnat näissä edelleen tuota päälle 30te luokkaa, tuskin vuodessakaan tippuu arvo niin paljon että jäisin miinukselle.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   14.10.24 19:54:40

Missä automerkeissä arvo säilyy ja missä ei?

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.10.24 19:56:05

Idea on siinä, että maksamalla kuukausittain suurin piirtein saman verran autolainaa, saa vaihdettua kymppitonnin auton sadan tonnin autoon ja ajaa aina uudella autolla.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: duupadiduu 
Päivämäärä:   14.10.24 19:57:11

Meillä menossa auto vaihtoon kohta. Siinä on kohta ensimmäinen katsastus edessä joten tulee uudempi taas tilalle.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   14.10.24 20:10:40

On siinä se idea, että aina saa ajettua miellyttävästi uudella autolla ja vielä sellaisella varmuudella, että mitään kuluvia osia ei tarvitse lähteä vaihtamaan samantien.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 20:13:22

"On siinä se idea, että aina saa ajettua miellyttävästi uudella autolla ja vielä sellaisella varmuudella, että mitään kuluvia osia ei tarvitse lähteä vaihtamaan samantien."

Vaan sen uuden määräaikaishuollot merkkiliikkeessä tulee silti kalliimmaksi kun sen vanhan osien vaihto xD

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   14.10.24 20:50:35

Auto on statussymboli. Vanhempi tulee halvemmaksi. Mutta jos haluaa leveillä, niin mikäs siinä. Isäni on 20 vuodessa käyttänyt autoihinsa varmaan reilusti yli sata tonnia enemmän rahaa kuin äitini. Ei kallis mersu mikään sijoitus ole.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.24 21:40:35

Minä ainakin ajan autolla sen verran paljon, että arvostan mukavuutta ja nykyaikaisia varusteita. Kakkosautona voi mennä joku halpa romu, mutta se millä pääasiassa ajetaan pitää olla uudehko ja hyvillä varusteilla. Uutta autoa en osta koskaan, niissä arvonalenema on suurempi kuin pari vuotta vanhassa autossa.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.10.24 22:02:25

Autot on täynnä hankalia koloja, joita on käytännössä mahdoton siivota. Jos haluaa ajaa siistillä autolla, sitä joutuu vaihtamaan jatkuvasti uuteen huonon siivottavuuden takia.

Mitään muuta järkevää syytä ei ole ajaa aina uudella.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: CDi 
Päivämäärä:   14.10.24 22:13:03

"sen uuden määräaikaishuollot merkkiliikkeessä tulee silti kalliimmaksi kun sen vanhan osien vaihto"

Mikä pakko sitä on merkkiliikkeessä käyttää? Koskaan kuullut ryhmäpoikkeusasetuksesta? Ollut voimassa jo ainakin 10 vuotta ja tarkoittaa sitä, että uuden auton takuun säilyminen ei edellytä marmoritiskin käyttämistä kunhan määräaikaishuollot tehdään ajallaan ja valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti. Ei ole enää aikoihin tarvinnut käyttää merkkihuollossa, paitsi takuuasioissa tietenkin pitää käyttää mutta ne korjauksethan ei maksa auton omistajalle mitään.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.10.24 11:04:07

Tipu, Mersu ja Volvo säilyttää aika hyvin arvonsa.

Mulla on taas päinvastainen, ja hevosihminen oon ja matikka oli 4 ;D

Kun ostan auton niin ostan sen itselle moneksi vuodeksi käyttöön. Jenkki mulla oli 29 vuotta, sitten myin rahapulassa pois koska siihen olisi tullut isoja remppoja. Maksoin siitä -92 18.000mk ja myin sen 6500 eurolla.

Olin 2000-luvun alussa vuoden ulkomaankomennuksella ja toin sieltä verovapaana 3-vuotta vanhan farmarimersun joka oli ajettu n 50tkm. Ajoin sillä 400.000km ja kun jakoketju alkoi rallattaan niin korjaus olisi ollut kalliimpi joten myin pois ja ostin seuraavan samaa merkkiä olevan todella vähän ajetun farmarin. Laitoin senkin itseä varten eli teetätin koirahäkin taakse mittatilauksena ja jouduin uusimaan radion(japanintuonti). Tällä on tarkoitus ajaa niin pitkään kuin mahdollista. Ainut iso miinus tässä on ilmajousitus, hajoaa helposti ja maksaa maltaita korjata, vaikka onkin erittäin mukava ajaa. Seuraava auto on rautajousilla, jos sellainen vielä tulee :)

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.10.24 11:22:20

Minusta rahoituksella ostetut autot ovat kuin liisingissä, kuten joku jo kommentoikin.

Kun laskee koron ja arvonaleneman, niin pääsee aika samoihin kuin liisingissä.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   15.10.24 12:26:06

No aloittajan matikalla siinä ei olekaan mitään järkeä, jos lyhentää velkaansa noin hitaasti että parin vuoden päästä velkaa on suunnilleen saman verran kuin auton arvo. Me vaihdamme auton uuteen 2-3v välein. Rahoitus otetaan max 5 vuoden maksuajalla ilman suurempaa viimeistä erää, jolloin velka lyhenee huomattavasti nopeammin kuin aloittajan laskelmassa. Silloin ei synny sitä tilannetta, että meille jäisi vanhasta autosta vielä velkaa tai että joutuisimme laittamaan vaihdossa väliin omaa rahaa. Tällä tavalla saa ajaa aina uudella autolla jossa on takuu, ei tarvitse huolehtia korjauksista eikä kovin usein huolloistakaan.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: Mourumaisteri 
Päivämäärä:   15.10.24 12:33:41

Juu, eipä duunareille tuollaisesta ole mitään iloa. Fy fan!

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   15.10.24 13:22:46

Autosta ei saa 13000 parin vuoden kuluttua, jos se on mm maksanut 15000 😆

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.10.24 13:29:20

"Autosta ei saa 13000 parin vuoden kuluttua, jos se on mm maksanut 15000 😆"

Helposti saa, kun tuo 15 000 ei ole pakasta vedetyn hinta. Arvon lasku hidastuu huomattavasti ekan kaupan jälkeen.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   15.10.24 14:22:06

Suurin arvonalenema on tehdasuutena ostetulla autolla. Suhteessa vähiten arvo alenee jo valmiiksi ostaessa halvalla, käytetyllä autolla. Mutta autoilussa ei useimmilla ole kyse vain siitä, että mikä on halvinta vain ottaen huomioon hankintahinta ja arvonalenema. Jos on niin silloin kannattaa ajaa muutaman tonnin rotteloilla, korjata itse, kaverilla tai kaken kellarikorjaamossa romisosilla ja vaihtaa pois kun alkaa korjaamisen ja osien arvo ylittää kulkineen arvon.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä: do this 
Päivämäärä:   15.10.24 14:25:57

Autoahan vaihdetaan myös tarpeiden muuttuessa.

  Re: Auton tiheään vaihdon logiikka

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   15.10.24 17:03:18

Jotkut tykkää tehdä kauppaa ja ajella uudella autolla. En tiedä miten halvaksi tai kalliiksi tuollainen auto vaihtelu tulee?
Kerran 10 vuodessa autoa vaihtaessa väliraha kasvaa suureksi. Tai saatko säästettyä 15 vuodessa uuden auton hinnan?

Joku laskuttaitoinen vois selvitää miten paljon auton pitäminen eri tavoilla tulisi maksamaan.
Eli mitä auton huollot ja renkaat maksavat ajettua kilometriä kohti? Ja vanhempi auto kaipaa jo korjaamista.
Tuohon Skodaan tulee huomenna 200 000kilometrin kallis huolto.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.