Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä jalkasieni tulee aina uudelleen?

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   14.10.24 13:32:59

Nyt en enää tiedä mitä tehdä jalkasienen kanssa. Sain sen muutama vuosi sitten kylpylästä, ja siitä lähtien se tulee ainakin kaksi kertaa vuodessa. En ymmärrä mistä se voi tulla aina uudelleen, hygienia on kunnossa!

Pesen jalat 1-2 kertaa päivässä.
Kuivaan varpaanvälit suihkun jälkeen.
Vaihdan sukat joka päivä, ja heti jos tuntuvat kosteilta.
Pesen sukat ja pyyhkeet aina 60 asteessa.
En ole käynyt aikoihin missään missä muut kävelisivät paljain jaloin. Paitsi hotellissa, ja siellä käytän aina sandaaleja.
Desinfioin kenkäni usein, kengissä joissa pohjalliset käytössä ne vaihtuvat myös usein ja niitäkin suihkuttelen desiaineella.
Asun yksin.

En oikeasti ymmärrä miksi tuo kutina alkaa aina uudestaan. Mitä voin enää tehdä toisin? Tämä alkaa useimmiten niin, että toisen jalan isovarvasta alkaa kutittaa, ja kutina pahenee aina vaan. Jos kohtaa raapii, siihen tulee pieniä patteja, joskus on ollut kunnon pattirakkulakin siinä kohtaa. Kutina leviää muualle jalkaan. Lähtee pois kun laitaa apteekista ilman reseptiä saatavaa voidetta. Käytänn voidetta myös pitkään, jotta vaiva ei palaisi. Mutta muutaman kuukauden päästä se palaa silti.

Nyt viime aikoina ei ole ollut varpaanväleissä näkyvää sientä, eli pahin kohta on tuo yksi varvas. Onko tämä sitten edes jalkasieni??? Mikähän muu voisi olla?

Olen menossa ihotautilääkärille parin viikon päästä, mutta heittäkääpä arvauksia!

Re: Mistä jalkasieni tulee aina uudelleen?

Lähettäjä: Dr. Scholl 
Päivämäärä:   14.10.24 13:35:01

Jäänyt muhimaan kynnen alle. Pitää poistaa kynsi ja hoitaa ihoalue siinä alla. Yyyh.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 13:36:57

Kylvetä etikka vedessä tasaisesti nii ei tule

Päivämäärä:   14.10.24 13:41:06

Miten etikan kylvetäminen vedessä voisi aloittajaa auttaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 13:45:20

Sieni on sulla veressä, vaatii pitkän kuurin poistuakseen.

Lähettäjä: Olkoot 
Päivämäärä:   14.10.24 13:47:12

Mulla tulee kesällä paljain jaloin ollessa mullasta, hiekasta tms.Ei voi mitään. Menee ohi talvella.

Päivämäärä:   14.10.24 14:45:11

Mullasta ja hiekasta? Mikä niissä laukaisee jalkasienen?

Kai tämä on mulla tosiaan joko kynsissä tai jossain muualla elimistössä kun tulee aina uudestaan. Kynnet eivät kylläkään näytä paksuilta tai keltaisilta. Kiinnostaisi tietää, mikä on laukaiseva tekijä eli mikä tämän saa aina aktivoitumaan. Olen yrittänyt etsiä syvempää tietoa netistä, mutta joka paikassa lukee vain samat "kannattaa pestä jalat" - no älkää ihmeessä!

Olen miettinyt voiko tämä tulla kengistä, mutta tosiaan joko käytän pohjallisia tai sitten desinfioin kengät. Lenkkareita pesen. Enkä todellakaan voi hankkia uusia kenkiä joka kerta, kun tämä tauti on taas ollut ja selätetty vähäksi aikaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.10.24 14:50:15

Ainoat kokemukseni jalkasienestä olivat, kun käytin kerran liian ahtaita ja hengittämättömiä kenkiä liikaa putkeen.

Ihan pelkästään tämän perusteella: Ovathan kenkäsi riittävän leveät niin, etteivät ne jatkuvasti purista varpaita suppuun (käytännössä vain paljasjalkakengissä on riittävästi varvastilaa)? Käytätkö kenkiä pitkän aikaa kerrallaan, esim työssäsi? (Vrt. itse olen kotona etätöissä ja kengät eivät ole jalassa tuntikausia kuin harvoin.)

Kenkiin minä suuntaisin katseeni, niiden käyttö on se todennäköisin jalkasienen uudelleensytyttäjä. Eli minkätyyppiset kengät sinulla on ollut pitkän aikaa jalassa aina silloin, kun jalkasieni taas aktivoituu?

Päivämäärä:   14.10.24 15:12:15

...: Hyvä huomio, nyt kun mietin niin kaikki kenkäni eivät ehkä ole tarpeeksi leveitä vaan jotkut painavat varpaita hieman suppuun. Ja kyllä, minulla on työpäivän ajan ihan peruskengät jalassa koko päivän. Täytyy kiinnittää tähän huomiota!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.10.24 15:16:51

Eikös se ole niin, että se sieni voi jäädä sinne elimistöön, vaikka oireita ei koko aikaa olisikaan. Olen ymmärtänyt, että terbinafiini on ainoa aine, joka oikeasti tappaa sen infektion.

Päivämäärä:   14.10.24 15:21:05

Miksi minulla sitten varvasvälit kutiavat ja aukeavat kesällä varvastossuissa ja crockseissa? Ei ainakaan haudo mikään tai ole tiiviit kengät. Mielestäni selvä jalkasieni- ongelma. Lamisil- voide auttaa.
Sitten talvella samat crocksit eivät aiheuta mitään ongelmaa kun menen niillä saunaan ja jalat ovat ilman sukkia silloinkin.
Ongelma on mielestäni se että maata kulkeutuu varvasväleihin ja se siellä aiheuttaa ongelman.
Näin olen ainakin luullut kun kesällä vaan on tämä ongelma ja silloin kun kulkee avojaloin.

Päivämäärä:   14.10.24 15:25:12

sieni voi jäädä elimistöön, eli tarvitset ehkä lääkäriltä tujumman lääkkeen.

olen kuullut että varvassukat auttaa joillakin.

minulla tuli yksi syksy kun käytin pelkkiä kumisaappaita. varpaat hikoaa herkästi. sen jälkeen ei ole tullut kun sain apteekin voiteella kuriin ja olen pitänyt kumppareita vain tarvittaessa.

eli onko kengät hengittävät?

Päivämäärä:   14.10.24 15:25:15

--: Siltähän se vaikuttaisi. Kivat sivuvaikutukset tuolla aineella... :( Mutta jos pääsisi eroonn tästä toistuvasta kammotuksesta niin olisi erittäin hyvä. Mulla on nyt mennyt pari kesää niin, etten ole pystynyt juuri käyttämään sandaaleita. En ole halunnut "liata" nahkasandaaleitani sienellä, vaan olen käyttänyt kenkiä, joihin saa sukan jalan ja kengän väliin. Tämä tietty hautoo jalkoja kesällä, eli onko tässäkään ollut sitten järkeä... Mutta kun en ole löytänyt mistään tietoa, miten sieni tarttuu vaikkapa nahkaan ja saako sitä siitä pois, en ole halunnut uhrata hyviä kenkiäni.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.24 15:41:06

Jalkasieni tulee siitä, että iholla on otolliset olosuhteet sienen kasvulle. Eli kosteaa ja lämmintä ja ihon normaalimikrobisto epätasapainossa. Sukkien vaihto ei auta, jos ne jalat hikoilee, eikä hikoilua ennaltaehkäistä. Sukkien vaihto ei myöskään auta, jos hikeä ei pese pois ja kuivaa jalkoja pesun jälkeen. Lisäksi se, millä ne jalat pesee, vaikuttaa paljon.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.10.24 15:42:00

"--: Siltähän se vaikuttaisi. Kivat sivuvaikutukset tuolla aineella... :( Mutta jos pääsisi eroonn tästä toistuvasta kammotuksesta niin olisi erittäin hyvä."

Onhan se melkoista myrkkyä joo, mutta toisaalta syöt sen kuurin kerran ja sillä pitäisi lähteä.

Päivämäärä:   14.10.24 15:47:36

"eli onko kengät hengittävät?" - Eivät välttämättä ole. Pitää tsekata kaikki kengät läpi koon ja hengittävyyden suhteen.

"Lisäksi se, millä ne jalat pesee, vaikuttaa paljon." - Mitä ainetta suosittelisit?

Lähettäjä: Sukat 
Päivämäärä:   14.10.24 15:48:45

Pelkät villasukat ei tennissukkia olleenkkaan koskaan.

Päivämäärä:   14.10.24 15:49:44

Miten muuten talli- ja ratsastuskengät? Tallireissuilla tulee helposti oltua tunteja nahkaisissa ratsastuskengissä, eivät taida hengittää nekään mutta siellä on pakko olla jotain varrellista joka ei ime vettä heti.

Päivämäärä:   14.10.24 16:10:57

Itsellä ainakin villiintyy just töissä kun pitää pitää aukottomia turvakenkiä 12h putkeen.

Lähettäjä: Tatti 
Päivämäärä:   14.10.24 16:18:06

Suun kautta otettava kunnon lääkekuuri ja varvasvälivilla! Ja sitä villaa täytyy sitten käyttää jatkossakin.

Päivämäärä:   14.10.24 21:45:18

Tuota varvasvälivillaa suosittelen minäkin. Tai/ja talkkia. Tärkeää on estää mahdollisimman hyvin varpaiden hikoilu ja hautuminen. Luulen kyllä, ettei aloittajan tilanteessa auta nyt kuin se tuju lääkekuuri reseptillä, mutta sitten sienettömänäkin kannattaa jatkaa varpaista huolehtimista :)

Lähettäjä: Kausijalkineet 
Päivämäärä:   15.10.24 09:53:59

Pöpöt odottelee varastoiduissa jalkineissa, että koskahan alkaa uusi kausi ja päästään mellastamaan hikisiin jalkoihin.
Eli kannattaa antaa jalkineille torjuntakäsittely varastointi vaiheessa.

Päivämäärä:   15.10.24 11:10:59

Mitä ainetta suosittelette kenkien torjuntakäsittelyyn?
Pitääpä kokeilla jos nyt siitä olisi kiinni tämä vaiva.

Päivämäärä:   15.10.24 11:44:15

Itsellä semmoinen lactasyd tyylinen saippua osoittautui hyväksi. Apteekin rasvoista ei ollut apua. Lääkärille asti ei tarvinnut mennä.

Lähettäjä: Hankala neuvoa 
Päivämäärä:   15.10.24 12:06:46

Mikä käy millekin jalkineelle puhdistukseeen. Saappat ja muut kumi/muovi jalkineet voi upottaa desinfiointi aineeseen. Nahka on melkein se hankalin desinfioida. Hapan ympäristö hankaloittaa myös taudin aiheuttajia. Sukat pitäisi huuhtoa desinfioivassa liuoksessa/huuhteluaineessa. Sanytol voisi jos ei kissatalous. Etikka, sitruunahappo, Vocca tuotteista löytyy kanssa hapokkaita.
Paras voisi olla luopua hankalimin puhdistettavista jalkineista.

Päivämäärä:   15.10.24 12:35:14

Mä olen ihan jollain perus desinfiointisuihkeella tai -liinoilla käsitellyt kenkiäni, onko auttanut onkin sitten hyvä kysymys. En löydä mistään tietoja, miten kengät pitäisi puhdistaa ja miten kauan sienet voivat elää milläkin pinnalla.

Päivämäärä:   15.10.24 12:37:25

En jostain syystä nähnyt edellä olevaa Hankala neuvoa -nimimerkin vastausta, siinähän tulikin ihan hyvin tietoa :)

Tallikengät tuottavat nyt eniten päänvaivaa puhdistuksen kannalta...

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   15.10.24 17:17:33

Se voi tulla ihan vain jaloista irronneista ihohitusista. Mutta elääkseen/levitäkseen tarvitsee kosteat olot.

Otan pohjalliset kengistä pois aina kun en kenkiä käytä, että pohjalliset ja kengät tuulettuvat ja kuivuvat kunnolla. Kengille kannattaa myös antaa lepokausia, sillä jalkasienen pitäisi kuolla kengistä muutamassa viikossa.

Sukat liotan etikkavedessä (puolet vettä, puolet etikkaa) ennen pesukoneeseen laittoa noin puoli tuntia. Jalkasieni ei kuulemma tykkää happamasta.

Piste kysyi, että mitä hyötyä etikasta aloittajalle voisi olla. No vaikka tuota hyötyä. Moni on sillä saanut tapettua jalkasienen iholtaan.

Jotkut liottavat jalkojaan piimässä, jugurtissa tai etikkavedessä. Toiset pesevät kylppärin lattian happamalla aineella ja tallustelevat siellä kuuraamisen ajan paljain jaloin, jolloin varpaatkin saavat uida happamassa pesuaineessa.

Liikaa ei jalkoja kannata pestä, kun se kuivattaa ihoa, joka voi aiheuttaa ihottumaa ja haavaumia jo itsessään.

Lattioita kannattaa pestä, samoin matot kannattaa pitää siistinä.

Jos jalkasienilääke ei toimi, voi alapäähän tarkoitettu hiivasienivoide toimia paremmin. Auttaisiko nieltävä hiivasienilääke? En tiedä, kun ei ole kokemusta.

Sukkien kannattaa olla luonnonmateriaalia, ei mitään muovisia urheilusukkia.

Älä käytä liian pieniä sukkia, jotka puristavat varpaat yhteen. Aina kun mahdollista, niin pidä mahdollisimman väljiä sukkia.

Oma jalkasieni on pysynyt aisoissa ihan sillä, että pesen jalat joka päivä, vaikka muuten pesisinkin itseni suihkussa vain joka toinen päivä. Minulla se tuli aikoinaan vain varpaiden väliin. Ensin oikeaan jalkaan nimettömän ja keskivarpaan väliin, sittemmin vasempaan jalkaan nimettömän ja pikkuvarpaan väliin... No, nyt ei onneksi aikoihin ole enää ollut.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   15.10.24 17:33:44

Käytätkö kynsiviilaa, jalkaraspia tms jalkojen hoitoon?Jos käytät, sienen saastuttamaa ihoa/kynttä jää molempiin ja niistä se sitten tarttuu uudestaan kun käytät niitä.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   15.10.24 20:26:38

Apteekista saa suihketta joka tappaa sienen kengistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.