Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ibs hävettää töissä

Lähettäjä: Sakke 
Päivämäärä:   14.10.24 10:32:44

Ihan sama mitä syön tai olen syömättä. Eri itsehoitovalmisteita kokeiltu ei auta, lääkäriltä ei muuta apua saa. Kotona pärjään mutta töissä hävettää. Miksi aina kaikki wc:t on suunniteltu yhteisiin tiloihin missä muut pyörivät. Ilmaa tulee ja kura lentää niin hävettää muiden kuullen sitten käydä wc:ssä. Olisipa wc jossain syrjässä missä saisi rauhassa hoitaa asian pelkoa että muut eivät kuule. En tiedä enää mitä tässä tekee, kun ei kehtaisi alkaa joka aamu imodiumiakan ottaa

Re: Ibs hävettää töissä

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   14.10.24 10:34:14

Ei kukaan sinun vessassa käyntejä kyttää, saati sitten kuuntele miten siellä töräyttelet. Vessa on sitä varten .

Lähettäjä: Is 
Päivämäärä:   14.10.24 10:48:08

Joo ei normaaleja aikuisia haittaa ilmat ja kurat eikä muutkaan äänet mitä pöntöllä käydessä kuuluu, sen kun käyt ihan vessassa aina kun siltä tuntuu.
Myös me terveet käymme kakalla ja välillä on hirveästi ilmaa ja välillä kakkakin on pelkkä varpusparvi joka on pieninä pisaroina pöntön seinillä mutta mitä siitä :)

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   14.10.24 11:07:59

Niin kauan kun putsaat jälkesi pöntöstä, ketään ei kiinnosta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.10.24 12:07:44

Ibs kannattaa hoitaa ! Ruokavalio on tärkein hoito, se ettet ole vielä keksinyt mikä itsellesi sopii tai ei sovi ei tarkoita etteikö sopivaa olisi tai varsinkaan että se olisi ihan sama mitä syö. Jatkuvan ripulin ei kannata antaa tuhota suolistonukkaa ! Itsehoitotuotteista moni hyötyy niin maitohappobakteereista kuin erilaisista apteekin pipanoista (kuitujuttuja) ja kyllä, aika matalalla kynnyksellä moni ibs ihminen niitä ripulillääkkeitäkin ottaa, ilmeisesti pari muuta valmistetta kuin juuri imodium voivat olla pitkäaikaiskäytössä. Sitä varten kannattaa pyytää lääkäriltä resepti (ja muitakin lääkkeitä on olemassa...) samalla kun hakee lausuntoa sitä vessakorttia varten.
EI, se ei ole työnantajan rakennuksen suunnittelijan homma laittaa juuri sinulle sopivasti jotain omaa kivaa privavessaa. Käyt varmaan muuallakin vessassa kuin töissä ?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 12:20:00

Tiukka fodmap ruokavalio toimii ainakin itsellä. Nyt kun olen ollut jo pidempään sillä niin voi aina välillä syödä jotain muuta eikä heti ole vatsa kipeä ja ripulilla. Todella tylsä ja ikävä ruokavalio tuo on, mutta myös toimiva. Myös vi-siblin kuituvalmiste apteekista on auttanut itsellä. Ennen joka päivä vatsa kipeä turvoksissa ja useita WC reissuja päivän aikana. Oli vaikea lähteä mihinkään kun koko ajan päässä oli ajatus että missä on lähin WC.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   14.10.24 12:27:07

Ymmärrän kyllä aloittajaa. Inhottava jossain kylässä käydä vessassa kun kaikki äänet kuuluu keittiöön tai olkkariin.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   14.10.24 12:33:30

Minulla auttoi kuitujen ja oikeastaan kaikkien kasvisperäisten ruokien vähentäminen. Tällä hetkellä ruokavalioni on lähes zero carb, eli kuidut todella minimissä. Periaatteessa 90 % carnivore-ruokavalio, suurin osa ruoasta eläinperäisiä proteiinia ja rasvaa. Ibs historiaa, samoin nivelkivut ja iho-oireet. Nukun myös paremmin. Katsotaan miten käyn kun alan kokeilla eri ruoka-aineiden palauttamista. Mutta tiedän mihin suuntaan mennä takaisin jos suolisto alkaa taas oireilla. Nämä on yksilöllisiä juttuja, mutta kokeilemalla se oikea ruokavalio löytyy. Kun ruoka ei ärsytä suolistoa, suolisto pääsee paranemaan. Tottakai pitää myös huolehtia että vatsa happoja tarpeeksi ja että syö rauhassa, muuten hermosto ei käynnistä ruoansulatusta ja suolistoon pääsee huonosti sulanutta ruokaa, joka ärsyttää herkästi suolistoa.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   14.10.24 12:51:39

Vaivasta itsekin kärsien olen täysin sama mieltä, että työpaikoilla vessat on kyllä sijoitettu harvinaisen huonosti. Mukavaa mennä vessaan, kun taukotilan ruokapöytä on parin metrin päässä tai kahvikoneen vieressä.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   14.10.24 12:58:20

Meillä myös vessat keskellä toimistoa ja sihteerin huone ihan vessan vieressä. Sihteeri valittaa jatkuvasti isoon ääneen kuinka inhottavaa on, että vessa äänet kuuluvat hänen huoneeseensa ja taas täänäänkin kuului hirveät äänet. Onhan se varmasti ikävää, mutta ei kai nyt kukaan huvikseen mene sinne vessaan ääntä pitämään. Minusta todella ikävää käytöstä sihteeriltä ja luulen että vatsaongelmaiset tuntevat olonsa ikäväksi ja noloksi tuota valitusvirttä kuunnellessa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.10.24 13:08:17

Vähän erilainen vinkki: laita paperia pönttöön niin ei vesi loiskahtele, ja pidä käsillä pakarat irti toisistaan ja peppureiästä, niin ei kuulu ääniä.

Noin muuten, pyri saamaan ibs kuriin! Itse en uskonut sen olevan edes mahdollista, mutta yksinkertaistettu ruokavalio oikeasti toimii, ja säännölliset elämäntavat urheiluineen. Itse aloitin tänään päiväni ihan perinteisellä kaurapuurolla, ja lounaaksi syön itse tehtyä tomaattikeittoa näkkärin kanssa. Oma suolistoni raivostuu liiasta rasvasta, sokerista, liian isosta annoskoosta, linsseistä ja hiilihapoista. Eli tavallaan elintasosairaus on tämäkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.10.24 13:27:40

Onneksi meillä töissä on vessat pukuhuoneiden perällä, tosi syrjässä.
En voi sille mitään että jonkun toisen ihmisen vessa äänet saavat minut voimaan todella huonosti ja yökkimään ja ihan oksentamaan.
Saman reaktion aiheuttaa myös oksennus äänet tai ostoskärryissä puklaava vauva.
(Mutta jos kyseessä esim. Koiran, kissan tai hevosen vastaavat niin ei ongelmaa)

Aloittajaa hävettää vessa äänensä, minua hävettää oksennus herkkyyteni.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   14.10.24 13:28:11

Hmm

Jos äänten ongelma olisi molskahdus pönttöön olisin ikionnellinen.
Mutta ei minulta tule mitään molskahdettavaa, vaan ongelmana on kun ääntä tulee niin että koko vessakoppi raikuu pröt pröööp pröthhhh. Ja ei kerran tai kaksi, vaan pitkään. Ja kun luulee, että vatsa tyhjeni niin kohta uudestaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 14:24:20

"Meillä myös vessat keskellä toimistoa ja sihteerin huone ihan vessan vieressä. Sihteeri valittaa jatkuvasti isoon ääneen kuinka inhottavaa on, että vessa äänet kuuluvat hänen huoneeseensa ja taas täänäänkin kuului hirveät äänet."

Ostakaa sihteerille lahjaksi vastamelukuulokkeet.

Lähettäjä: Erty 
Päivämäärä:   14.10.24 15:22:54

Eikö teillä ole yhtään vessaa missään syrjemmässä? Meillä ainakin on vessa myös kellarikerroksen varastotiloissa, siellä harvoin ketään on kuulemassa. Vaikka eipä tuolle mitään voi ja normaalit ihniset osaa olla asiasta hiljaa vaikka kuulisivatkin.

Lähettäjä: äänekäs 
Päivämäärä:   14.10.24 17:17:59

Ymmärrän niin hyvin aloittajaa. Onneksi meillä wc-tilat ovat käytävällä rauhallisessa paikassa, kukaan ei kuule sinne asti.
Itselläni myös ibs ja wc-käyntini kuulostavat tältä: prötpröt prööt prööt... prööt...
Ilmaa tulee ihan hitosti aina. Ja ei tosiaan auta wc-paperi pöntössä (märän) piereskelyn ääneen.

Joskus itse, kun olen joutunut käymään äänekkäällä wc-käynnillä muiden kuullen, olen laittanut sormet korville, etten itse kunnolla kuule toimitusta. Jotenkin tuo auttaa.
Myönnän, että joskus olen jopa pidätellyt, kun on hävettänyt liikaa mennä täyden taukotilan viereen wc:hen. (Miksi se wc aina pitää olla keittiön/taukotilan tms. vieressä??) Se on erittäin huono juttu - myöhemmin mitään ei enää tule ulos ja vatsa tulee kipeäksi.

Tsemppiä aloittaja, toivottavasti joku ratkaisu löytyy.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   14.10.24 17:26:20

Turhaan hävetä, aikuinen tietää mitä vessassa tehdään. Jos ääntä, laita hana päälle. Joissakin paikoissa on ihan paperista seinät, ja ei vessassa väliovia, ihmetellä täytyy niiden suunnittelijan ajatuksia. Ja lääkärin puoleen tarvitsee sinun kääntyä. Vaivaa voi hoitaa.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   14.10.24 17:29:52

Ei lääkärikään kyllä valitettavasti voi vaivalle mitään. Ibsiin ei oikein ole lääkettä.

Päivämäärä:   14.10.24 18:28:31

"(Miksi se wc aina pitää olla keittiön/taukotilan tms. vieressä??)"

Sepäs se. Pahimmillaan siinä itse kauhot soossia tuppervaarasta kun toinen vetää huutoyrjöten seinän takana. Meni ruokahalut.

Meillä on työpistettä ainoa lähellä oleva vessa käytävällä. Siellä suolipuoli istuu ja istuu ja muut ei pääse kuselle. Ja se lemu on ihan omaa luokkaansa.

Päivämäärä:   14.10.24 20:37:28

Minulla lopui pahat vatsavaivat kun karsin alkoholin, maitotuotteet, lihan ja kaiken eläinperäisen sekä yllättäjän eli riisin ruokavaliostani.

Fodmap-ruokavalio ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseksi ratkaisuksi vaan siihen on tarkoitus kokeillen lisätä sitä mitä keho sietää. Aloitin perunalla ja soijalla kun ne olin ennestään päätellyt turvalliseksi ruuaksi itselleni.

Lähettäjä: Öööööö 
Päivämäärä:   14.10.24 20:39:06

Jep, meillä töissä wc semmoisella käytävällä joka KAIKUU. käytävällä paljon eestaas liikennettä, joten jos jollain on maha kuralla vessakäynnillä niin todellakin kaikki sillä hetkellä käytävällä liikkujat kuulee sen myös.

Toinen vessa onkin sit kivasti pienessä taukotilassa jossa aina joku on tauolla =)

Sympatiat aloittajalle, en kylläkään osaa auttaa mutta vertaistukea.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   14.10.24 20:48:58

Ei minulta jää eväät syömättä vaikka joku seinän takana piereskelisikin, mutta eihän siitä mihinkään pääse että kyllä se huomiota kiinnittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 20:53:54

Turhaa häpeät. Itsekin herkkävatsaisena saatan juosta vessassa tiuhaan. Ei häiritse äänet, kuseminen ja paskominen on normaalia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.10.24 21:17:20

Ärtyvän suolen aiheuttaa (itselle epäsopivat) hiilihydraatit, liha, kala ja juusto ovat ainoat varmat vatsaystävälliset tässä suhteessa.
Voisiko aloittaja aloittaa eliminaation ja karsia alkuun hiilihydraatit pois ja heti kun vatsa rauhoittunut niin alkaa lisäämään yksi ainesosa kerrallaan lisää?

Päivämäärä:   14.10.24 22:47:45

Kannattaa muistaa että jokainen on varmasti kokenut vastaavaa elämänsä aikana ainakin pari kertaa. Kyllä aikuisilla ihmisillä pitäisi olla ymmärrystä.

Lähettäjä: Vuosia 
Päivämäärä:   15.10.24 14:31:30

Imodium/lopex säännöllisesti käyttöön. On pelastus. Syönyt jo vuodia putkeen lääkärin reseptillä ja elämä helpottunut.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   15.10.24 15:24:22

Ymmärrän kyllä että hävettää. Onhan se inhottavaa kaikille osapuolille, jos koko työporukalle kuuluu kovat vessaäänet. Vaikka muut osaisivatkin suhtautua kuten aikuiset niin ei tuo silti kivaa ole. Vessojen sijoittelua ja äänieristystä voisi ihan tosiaan miettiä. En haluaisin itsekään syödä muiden piereskelyä kuunnellen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.