Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itsestään kolmannessa persoonassa puhuminen

Lähettäjä: riisi 
Päivämäärä:   14.10.24 09:38:45

Tapailen muuten ihan normaalin oloista, kivaa miestä, mutta häiritsee että hän puhuu itsestään todella usein kolmannessa persoonassa. Yritän olla välittämättä, mutta aina särähtää korvaan.
Tyyliin "Pekalla oli tänään aika raskas työpäivä. Pitäisi Pekan käydä kohta parturissa hiukset siistimässä. Ei taida Pekka tänään jaksaa lähteä salille".

Haittaisiko teitä, vai onko vika vain omien korvieni välissä?

Varsinkin ärsyttää, että muistan joskus lukeneeni jonkin jutun, jossa väitettiin narsistien käyttävän usein tätä tapaa. Vaikka tämä kyseinen mies ei nyt narsistilta vaikutakaan. :)

Re: Itsestään kolmannessa persoonassa puhuminen

Lähettäjä: Anja 
Päivämäärä:   14.10.24 09:46:57

Ymmärrän että ärsyttää. Itse teen tuota harvoin, en todellakaan joka päivä. "Voi voi kun ei Anja ole muistanut kampaajalla käydä" "taasko te kaikki jätätte vanhan äitirukan yksin" (kun lapset on lähdössä kylille. Ja tietävät että nautin kun saan välillä olla yksin joten tietävät minun vitsailevan) tai "eipä auta nyt Anjan muu kuin pestä taas nuo ikkunat". Nämä ovat aina sellaisia muka-murheellisia juttuja.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   14.10.24 09:49:33

Tiedän muutaman vastaavan ja on kyllä erikoista, vois särähtää omaankin korvaan.
Kysy siltä et miks puhuu itsestään nimellä :D

Lähettäjä: Argh!!! 
Päivämäärä:   14.10.24 09:49:37

En kestäisi! Tapa on lapsellinen ja siitä tulee huomionhakuinen vaikutelma.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   14.10.24 09:51:31

Riippunee tilanteesta. Minä puhun ajoittain itsestäni myös kolmannessa persoonassa, esimerkiksi jos joku kysyy minulta, että "oliko Mirkulla tänään hyvä työpäivä?" (eikä "oliko sinulla tänään..."), niin saatan vastata, että "Mirkulla oli tänään hyvä työpäivä". Tai jos selitän jollekin omia toilailujani, niin saatan sanoa, että "... kun muut ihmiset olivat ihan hiljaa, niin mitä tekee Mirkku? Kiljuu kurkku suorana...". Vastaavasti myös jonkun kysyessä, että kenen jokin tavara/asia on, vastaan oman nimeni, jotta vältytään siltä "kuka on "mun"?" -kyselyltä.

Mutta jos jatkuvasti puhuisi itsestään kolmannessa persoonassa samalla tavalla kuin taaperot, niin saattaisi kyllä itseänikin ärsyttää.

Lähettäjä: riisi 
Päivämäärä:   14.10.24 10:23:23

Itseasiassa kysyinkin häneltä jokin aika sitten että onko huomannut tekevänsä usein tuota. Sanoi ettei ole edes ajatellut asiaa ja on jatkanut sen jälkeen samaan malliin. :/

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   14.10.24 10:31:07

Joo itselle tuo olisi ihan ehdoton turn off. En kestä yhtään tuollaista "vauvakieltä", oli se sitten lässytystä tai kolmannessa persoonassa puhumista. Jos ihminen on alle kouluikäinen, nuo on ymmärrettäviä asioita. Sen vanhemmalta ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 12:58:28

Tyhmä mies.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 13:09:39

Ihan uteliaisuutta; lopettaisitteko tapailun tuollaisesta syystä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 13:11:18

Jatkuvasti en jaksaisi.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   14.10.24 13:14:57

Minä teen tätä jostain syystä puhuessani koirilleni. Silloin selitän kolmannessa persoonassa itsestäni "kyllä X antaa teille kohta ruoan" jne.

En itse huomannut edes asiaa ennen kun tuli jossain somevideossa vastaan kuinka ihmiset esittelivät itsensä koiralleen. Mies naurahti, että minun nimen ne kyllä tietää ja kertoi tavastani. En ollut älynnyt tekeväni noin.

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   14.10.24 13:30:01

Seinfeldissä oli jakso jossa yksi mies puhui itsestään kolmannessa persoonassa, muistaakseni "Jimmy". Olihan se nyt aika huvittavaa ja hankalaa ottaa vakavasti sellaista ihmistä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   14.10.24 15:15:52

Siinä toisessa ketjussa oli puhetta oudoista ihmisistä. Tämä kyllä menee loistavasti siihen kategoriaan. En jaksaisi itse kuunnella tuollaista.

Lähettäjä: Habna 
Päivämäärä:   14.10.24 15:21:26

En tykkäis.

Lähettäjä: Appi 
Päivämäärä:   15.10.24 03:30:35

Appeni puhuu noin miehelleni ja lapsillemme. Minulle ja anopilleni puhuu normaalisti.

Esimerkiksi, jos olemme heillä kylässä, appi saattaa sanoa anopille ”käyn viemessä roskat”. Tai hän voi sanoa suoraan minulle ”se suosittelemasi silmälääkäri oli hyvä, kävin siellä eilen”. Jos hän puhuu miehelleni, hän sanoo ”Isä kävi aamupäivällä katsastamassa isän auton. Ei mennyt läpi. Isä sai autolle maanantaiksi ajan huoltoon.” Tai jos hän puhuu lapsillemme, hän sanoo ”Ukki kävi eilen kaupassa. Ukko osti teille karkkia. Tulkaapa ukin kanssa tuonne ukin työhuoneen karkkikaapille, niin saatte karkit.” Lapset ovat 13v. ja 15v.

Jos hän puhuu miehelleni ja minulle, hän puhuu kuten miehelleni. Jos yhdessä miehen kanssa kysymme lastenvahtiapua, appi vastaa ”Kyllä äiti ja isä mielellään ottavat lapset yökylään silloin.”

Lähettäjä: Löken 
Päivämäärä:   15.10.24 07:33:43

Hänhän on samanlainen kuin ex-Pm.

Päivämäärä:   15.10.24 09:24:46

Tuon vielä jotenkin ymmärrän että puhutaan lapsille tai lapsenlapsille äiti/mummu/iskä/ukki tms. sanalla, mutten itsestä etunimellä puhumista.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   15.10.24 10:05:47

Lapsille puhuttaessa normaalia sanoa äiti ja isä sitä ja tätä, muuten kuulostaa jälkeenjääneeltä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.10.24 13:49:45

Minulla oli sukulaismies, joka puhui aina tuolla tavalla, Veikko soittaa..., Veikko lähtee..., siihen tottui kyllä kun oli hänen kanssaan samassa paikassa. Taisi tosin olla vähän yksinkertainen ihminen, ei häntä siitä koskaan huomautettu.

Jos kovasti häiritsee, niin yritä korjata, ehkä vielä oppii siitä pois.

Lähettäjä: kokki 
Päivämäärä:   16.10.24 16:19:34

Muuten oli ihan mukava asiakas, mutta sanoi aina- Aki haluaa tänään pizzaa tai Akilla on ihan kamala nälkä...ei @!#$

Päivämäärä:   16.10.24 16:45:21

Työn puolesta tulee puhuttua noin, niin voi olla, että joskus lipsahtaa siviilissäkin... Voisiko miehellä olla joku sama juttu? Lapsia töissä tai kotona?

Oli miten oli, onhan tuo varsin erikoista jos aina puhuu vain kolmannessa persoonassa... En usko, että olisi itselleni ongelma, mutta mahdoton sanoa kun en ole kokenut 

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   16.10.24 17:21:02

Red flag

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   17.10.24 11:01:07

Joo Kirsi ostaa meille jäätelöt kuulostaa minusta oudolle. Itsestä puhuessa minä sana kuulostaisi normaalilta.
Lapsille puhuessa voi sanoa: Äiti, isä, täti, setä, mummi tai pappa ostaa meille/teille jäätelöt, lasten ollessa pieniä. Vanhemmille ja vähän tuntemattomille lapsille kannataa sanoa: Mie tarjoan jäätelöt.

Esittelen itseni puhelimessa tutuille etunimellä. Tuntemattomalle tai kaupaan ja virastoon soittaessa Esittelen itseni koko nimellä. Muualla omaa nimeä ei tuu käytettyä.

Lähettäjä: koiranainen 
Päivämäärä:   18.10.24 11:52:18

Mulla on yksi ystävä joka tekee tätä, ja on vähän erikoinen tyyppi muutenkin, mutta hyvä ystävä ja loistava tyyppi siitä huolimatta. En ole koskaan kysynyt miksi tekee niin, enkä ole huomannut tästä mitään haittakaan.

Lähettäjä: nina 
Päivämäärä:   18.10.24 19:14:09

Mä tiedän tyypin joka puhuu itsestään käyttäen nimitystä Hän itse. Ja todellakin isolla kirjaimella. On ministi pomon asemassa ja esim usealle ihmiselle lähettämissään viesteissä ilmaisee esim että asian tekee Hän itse. Noloa sanoisin. Ja itsensä korostamista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.