Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selittäkää mulle hirvenmetsästystä

Lähettäjä: Hirvi 
Päivämäärä:   13.10.24 23:39:08

Onko täällä harrastajia? Miten teidän seurassa varmistetaan yleinen muiden luonnossa liikkuvien ja autoilijoiden turvallisuus? Mitä itse ajattelette olevan muiden luonnossa tai tiellä liikkujien vastuulla metsästysaikana?

Minä itse ajattelen, että seuroilla voisi vähintään olla ne varoituskolmiot joissa lukee, että hirvenmetsästys käynnissä, jotta muut alueella liikkuvat voivat ottaa metsästyksen huomion. Ilmeisesti näiden käyttö ei kuitenkaan ole pakollista?

Re: Selittäkää mulle hirvenmetsästystä

Lähettäjä: Peura 
Päivämäärä:   13.10.24 23:46:41

En katso olevani velvollinen väistelemään hirvenmetsästäjiä.

Päivämäärä:   13.10.24 23:48:13

En minäkään, mutta sitähän tässä ei kysytty.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.10.24 23:57:33

=D

Mitäs kettu sanoo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.10.24 00:08:48

No meillä päin ei ilmotella mitään ja ammuskellaan tien vieressä kun ei ne röllykkävatsat jaksa metsään kävellä.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   14.10.24 00:21:43

Teillä on merkit metsästyksestä ja passilinjojen sektorit sellaiset että näkyvyys hyvä ja linja turvallinen. Meillä käytössä haukkuvat koirat, joten hirven kyllä kuulee. Jos metsässä liikkujia kohdataan, niin ohjataan pois passilinjoilta kaiken varalta ja varoitetaan ylimääräisistä henkilöistä radiopuhelimella.
Muilta tielläliikkujilta toivotaan tietysti varovaisuutta, sillä se hirvi tai koira tulee tielle
vauhdilla. Ja tämä tietysti koskee muutakin kuin varoituskylttisluetta. Voi olla vaikea merkata ihan kaikkia lupa-alueen teitä, joten kylttejä ei ole kaikkialla. Lisäksi se hirvi ei tiedä missä lupa-alueen rajat menevät.
Me kuitenkin vuokraamme metsästysoikeuden ja olemme siellä maanomistajan luvalla ja usein toiveesta (metsätuhojen
välttäminen), joten olemme siellä vahvemmalla
kuin jokamiehen oikeudella, se on hyvä muistaa. Jos tietää menevänsä alueelle, jossa hirvijahti voi olla käynnissä, niin kohteliasta olisi tietysti kysellä joko maanomistajalta tai metsästysseuralta missä jahti on.

Päivämäärä:   14.10.24 00:30:56

Meillä merkataan alueet kolmiolla, mutta tilanteet elää välillä hyvinkin nopeesti, eikä niitä kolmioita ehditä joka välissä siirtään. Täällä päin tuntuu kyllä ihmiset hyvin tietävän/tajuavan kun metsästetään, eikä sillon juurikaan edes tule alueelle muuten vaan liikkumaan. Ja jos joku lenkkeilijä/pyöräilijä tms tulee, niin kerrotaan, että metsästys on käynnissä, ja ilmotetaan radiopuhelimella muihin passeihin tieto, joten seuraavat osaa olla hereillä.

Lähettäjä: Viestit 
Päivämäärä:   14.10.24 01:55:44

Meillä hirviporukat (tai lähinnä vaimot, jotka sattuvat olla myös hevosihmisiä) ilmoittavat aina talleille, millä alueella minäkin päivänä metsästetään ja sitten tieto välitetään tallien wa-ryhmiin. Täällä (onneksi) metsästyspäivät ovat la ja su, joten arkisin saa maastoilla rauhassa. Sellaisena päivänä, kun metsästys on tallin lähellä, ei mennä maastoon.

Hevonen asuu eri kunnan puolella, joten omaan lenkkeilyyn tai vastaavaan metsästykset eivät vaikuta. Kotikunnassa lenkkireitti menee osittain taajama-alueella jalkakäytävillä/pyöräteillä ja osittain taajama-alueen ulkopuolella peltojen vieressä menevää hiekkatietä. Pellot sen verran lähellä asutusta, ettei siinä varmaan saa edes ampua, mutta joka suuntaan niin hyvä näkyvyys, että jos siellä joku metsästäjäporukka olisi, niin heidät kyllä heti huomaisi.

Lähettäjä: laki & pykälä 
Päivämäärä:   14.10.24 02:32:36

Aloittajalle, metsästyksen turvallisuudesta vastaa metsästyksen johtaja joka tekee suunnitelmat, turvallisuusohjeet ja turvallisten ampumapaikkojen ja ampumasektorien osalta.
Aktivistit hirvitorneja kaataessaan eivät tajua että he vaarantavat turvallisuuden, koska useasti tornit on rakennettu paikkoihin, josta torneista riistalaukaukset suuntautuvat maahan ja harhaluotien mahdollisuus estyy.

Metsästyslaki

30 §
Metsästyksen johtaja

Hirvieläimen pyyntiluvan sekä suden, karhun, ahman ja ilveksen poikkeusluvan saajan on nimettävä metsästyksen johtaja ja tarvittava määrä varajohtajia. Metsästykseen osallistuva henkilö on velvollinen noudattamaan metsästyksen johtajan antamia määräyksiä. Metsästyksen johtaja saa kieltää metsästykseen osallistumisen henkilöltä, joka ei noudata annettuja määräyksiä.

31 § Pyynnin häiritseminen
Laillisen metsästyksen estäminen tai vaikeuttaminen saattamalla pyyntiväline toimintakunnottomaksi tai häiritsemällä muulla tavoin pyyntiä on kielletty.

75 § Metsästyslain säännösten rikkominen
....... Metsästyslain säännösten rikkomisesta tuomitaan myös se, joka saattaa pyyntivälineen toimintakunnottomaksi tai muulla tavoin häiritsee pyyntiä estääkseen tai vaikeuttaakseen 31 §:n vastaisesti toisen laillista metsästystä.

-----
Ylläoleva koskee myös jokamiehen oikeuksilla kulkijoita. Metsästysoikeus kytkeytyy maanomistukseen ja maanomistaja voi vuokrata/antaa luvan metsästykseen.

Jokamiehen oikeuksilla taas ei saa häiritä tai haitata maaomistajan oikeutta käyttää omistustaan.

---
Aiemmissa viesteissä hyvin kommentoitu:

"Me kuitenkin vuokraamme metsästysoikeuden ja olemme siellä maanomistajan luvalla ja usein toiveesta (metsätuhojen välttäminen), joten olemme siellä vahvemmalla kuin jokamiehen oikeudella, se on hyvä muistaa."

Päivämäärä:   14.10.24 02:57:13

Oletuksena riistalaukauksissa tuo vähintään 150 metrin etäisyys rajoitus asuttuun taloon. Mutta talon omistajan luvan kanssa voi vaikka ampua vaikka talon nurkalta. Eli suoraa selkeää rajoitetta ei ole ampumaetäisyyksistä taloihin nähden.

Metsästyslaki

25 § Asutuksesta, viljelyksistä ja liikenneväylistä johtuvat rajoitukset

Ilman rakennuksen omistajan tai haltijan nimenomaista lupaa eläintä ei saa ampua 150:tä metriä lähempänä sellaista rakennusta, jossa asutaan. ...

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   14.10.24 05:40:04

Ihan ykköstoive olisi, että kun näkee oransseihin pukeutuneen henkilön pyssyn kanssa, kysyisi missä voi liikkua turvallisesti ja metsästystä häiritsemättä sekä noudattaisi saamiaan ohjeita eikä lähtisi toikkaroimaan passiketjuun juuri, kun koira on siihen hirveä tuomassa.

Toivoisin myös, että kaikki luonnossaliikkujat käyttäisivät metsästysaikaan kirkkaan vääristä vaatetusta, että heidät olisi helpompi havaita. Ei siksi, että ketään vahingossa hirvenä ammuttaisiin vaan siksi, että olisi ampumatilanteessa helpompi havaita jos siellä taustalla onkin joku. Vaikka kuinka ammuttaisiin varmoihin paikkoihin niin aina on se riski, ettei syystä x, y tai z osuta ja kiväärin luoti voi jatkaa matkaansa jopa satoja metrejä, kunnes osuu johonkin pysäyttävään esteeseen. Siksi jokainen metsästäjä haluaa varmistaa taustan.

Suosittelen myös kaikille metsästysaikaan luonnossa liikkuville Tracker-sovelluksen asentamista ja käyttöä. Sovellus ja sen safety-ominaisuus ovat ilmaisia. Tuo on käytössä oikeastaan kaikissa hirviporukoissa ja muutenkin metsästäjillä. Kun safety-ominaisuus on päällä, näet kartalla, olikohan kilometrin säteeltä, kaikki muut käyttäjät, joilla safety on päällä. Eli jos näet siellä hirveän lauman ihmisiä ja koiran, tiedät olevasi lähestymässä käynnissä olevaa jahtia. Ja toisaalta metsästäjät näkevät, että alueella liikkuu joku ja osaavat varoa. Itse pidän Trackeria päällä metsästysaikaan myös ihan isoilla teillä autolla ajaessa, koska siitä näen jos tien lähistöllä liikkuu metsästyskoira ja osaan varoa koiraa sekä mahdollisesti sen edessä kulkevaa hirveä.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   14.10.24 09:23:56

Hommaa hyvin näkyvä oranssi huomiovärinen heijastimilla oleva takki, jos sinun on pakko liikkua metsässä hirvijahdin aikana. Samaa takkia voi käytää myös iltakävelyllä. Eli ihmisten kannattaisi huolehtia näkyvyydestään.

Mikä pakko teidän on mennä seikkailemaan hirvenmetsästyksen sekaan? Eikö siellä oo kylätietä jolla ei metsästetä asutuksen tai liikenteen vuoksi? Kylätiellä voi myös kävellä häiritsemättä metsästystä.
Ja mikä estää kentällä ratsastamisen, hirvijahti päivinä?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   14.10.24 09:45:49

Täällä metsästetään nykyään tienvarsilta ja talojen läheltä. 150m taloon täyttyi mutta ei meidän kenttään. Järjetön sääntö. Metsästäjät tietää että tässä on talli. Ennen ei ollut ongelmaa kun menivät metsiin ja sinnekin aikaisin aamulla, olivat pois jo päivällä. Nykyään pyörii asutusten nurkissa keskellä päivää.

Täällä kun tuntuu jahtiporukkaa olevan, voisiko lupakoulutuksiin ottaa aiheeksi vaaranaiheutus, toisten elinkeinon haittaaminen, toisten kunnioitus, ennakoiva tiedotus, jne. Jonkinlainen ihan yleinen tapakoulutus.

En halua yleistää, yllä tullut jo esimerkkejä järkevästä toiminnasta mutta täällä nyt tuntuu olevan porukka joilla ei ole mitään mitä ympärillä on.

Päivämäärä:   14.10.24 09:45:59

Jos liikut hirvenmetsästys aikaan metsässä etkä tiedä onko lähistöllä hirven metsästäjiä(tai vaikka tietäisitkin ettei ole)niin olisi hyvä että jonkun muun kuin tumman värinen pipo löytyisi.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   14.10.24 09:56:29

"Täällä metsästetään nykyään tienvarsilta ja talojen läheltä. 150m taloon täyttyi mutta ei meidän kenttään. Järjetön sääntö. Metsästäjät tietää että tässä on talli. Ennen ei ollut ongelmaa kun menivät metsiin ja sinnekin aikaisin aamulla, olivat pois jo päivällä. Nykyään pyörii asutusten nurkissa keskellä päivää."

150m tarkoittaa minimietäisyyttä, josta saa ampua. Kivääri olalla saa pyöriä lähempänä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.10.24 10:06:23

Remontti Riku, saa, mutta onko oikeesti pakko? Tuskin se hirvikään siinä pyörii, korkeintaan ohi juoksee ja sekin hyvin harvinaista että niin läheltä taloa menevät.

Kerran meillä ajoivat hirven pihan läpi ja samalla hevoset sähköaidoista kun pelästyivät, pitkin teitä juoksemaan. Siinä oli melkoinen hässäkkä hetken ja sitten sovittiin etteivät tule enää niin lähelle jahtiin vaan pysyvät reilusti kauempana kun mettää riittää. Sekään takaa ettei hirvi lähde minne sattuu, mutta vähentää ainakin mahdollisuutta vähän.

Päivämäärä:   14.10.24 10:13:14

Kyllä täällä ollaan tiheän asutuksen laidalla kivääri ampuma-asennossa pellon suuntaan tähdäten ihan rajapyykin päällä istuen, 20m talon seinästä ilman omistajan lupaa. Hirvijahti on usein käynnissä asutuksen väliin jäävässä metsikössä, joka on täynnä lenkkeilijöitä.

Päivämäärä:   14.10.24 10:13:57

Nimim. Hmm, jos siellä vaaraa aiheutuu, niin ota ehdottomasti yhteyttä paikalliseen metsästysseuraan ja luo heidän kanssaan keskusteluyhteys. Voitte keskustella miten toimintaa voi parantaa. Niinkun nimim. Viestit kirjoittaa, yhteistyöllä ja asiallisella viestinnällä pääsee pitkälle. Mutta kannattaa itsekin olla asiallinen ja rakentava. Sillä että ei ymmärrä metsästäjien toimivan lain puitteissa ja heittää paikkaansa pitämättömiä syytteitä, ei välttämättä rakenneta toimivaa yhteyttä.

Miten jahti haittaa elinkeinoa? Huomioithan, että metsästäjät voivat ihan oikeasti olla metsässä sen metsänomistajan toiveesta. Hirvet voivat haitata hänen elinkeinoaan ja maanomistajana hänellä on oikeus toimia näin maillaan. Lisäksi hirvet aiheuttavat hirvikolareita ja monin paikoin ihmiset toivovat metsästäjien rajoittavan hirvikantaa senkin takia.

Päivämäärä:   14.10.24 10:17:54

98% hirvijahdeista ajoittuu viikonloppuaamuihin ja yleensä jahti on ohi puolilta päivin.

Lähettäjä: pipu 
Päivämäärä:   14.10.24 10:21:02

"Mikä pakko teidän on mennä seikkailemaan hirvenmetsästyksen sekaan? Eikö siellä oo kylätietä jolla ei metsästetä asutuksen tai liikenteen vuoksi? Kylätiellä voi myös kävellä häiritsemättä metsästystä."

Ei niistä metsästyksistä missään ilmoiteta, niin jahti voi olla käytännössä koska vaan. Lisäksi jos sienestämässä on, niin ei voi pysyä pelkästään tiellä vaan pitää mennä sinne missä on sieniä, eli metsään. Lisäksi valoisan aikaan joutuu itsekin olemaan liikkeellä, mikä tarkoittaa yleensä viikonloppua, ja ainakin viikonloppuisin näkyy usein myös hirviporukat liikkuvat.

Lähettäjä: Muari 
Päivämäärä:   14.10.24 10:23:19

En katso olevani velvollinen väistelemään hirvenmetsästäjiä.

Kyllä minä mielelläni väistelen hirvenmetsästäjiä, ei sitten tarvitse väistellä hirviä liikenteessä.

Päivämäärä:   14.10.24 10:26:52

Ei ilmoiteta missään mitenkään vaan aletaan vaan metsästämään. Koira käy pihoilla ja ajamassa hevosia tarhassa mutta se on kiltti poika eikä anna muille kiinni. Ammutaan hevostilan viereisellä pellolla.

Päivämäärä:   14.10.24 10:36:18

Kiitos asiallisista vastauksista.

Aina ennen on mennyt hirvenmetsätys niin, että ollaan sovittu samoille seuduille. Talleja on infottu ja kyltit ohjaavat maastoilijoita. Nyt kuitenkin olin ratsastamassa ihan yleisellä isolla kunnan ylläpitämällä hiekkatiellä, ja mitään merkkiä mistään mestästyksestä ei tiellä ollut. Yksi auto oli tien vieressä parkissa, näkyvyys alueella mutkaisen tien takia sellaiset 50 metriä. Tien reunasta puskan takaa mies huikkasi, että olet keskellä hirvipassia. Teki mieli kysyä että miten se on edes mahdollista, mutten kysynyt. Mies oli ihan ystävällinen, ja olisi pitänyt tajuta jäädä samantien kyselemään, että mistä seurasta ovat ja keneltä voin kysellä jahdeista. Nyt mietin, että miten vältän saman tilanteen, sillä maastoilua en aio hirvenmetsästysajaksi jättää.

Sille joka kysyi että eikö voi hirvenmetsästyspäivinä ratsastaa kentällä: Miksi ajattelet että minä en saisi harrastaa rakastamaani maastoilua että sinä saat harrastaa metsästystä? Tajuatko, että nyt on parhaat maastoilusäät puoleen vuoteen kun on viileää, aurinkoista, upea ruska ja ötökät on viimein hävinneet? Tajuatko, että myös minulle viikonloppu on se, jolloin ehdin maastoilla valoisan aikaan. Samaan tapaan minä voisin kysyä, että ettekö voisi metsästää metsässä niin että me muut saataisiin olla yleisillä teillä edes rauhassa, mutta en kysy. Kysyn, että voisitteko nyt hyvänen aika laittaa edes siihen autotien varteen ne varoituskyltit. Tai infota, kun tiedätte että metsästätte talin pihan läheisyydessä.

Ja sille joka kommentoi että teillä metsästäjillä on jokamiehen oikeutta vahvempi oikeus olla siellä: Metsässä varmasti juu, mutta kaikkihan me tiedämme että teidän hirvijahtinne ei ulotu vain metsään. Se olisi hirvijahdissa hyvä muistaa.

Tunnistaako tuon jahdinjohtajan jostain ts. onko hällä joku hassu hattu tai vastaava tuntomerkki? Voisin ensi kerralla heitä kohdatessa käydä antamassa puhelinnumeroni, ja kysyä että käyttävätkö jos ostan heille kyltit. Näkyy että maksavat muutaman markan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.10.24 11:04:17

Ei täälläpäin informoida miitenkään. On vaan jonain viikonloppuaamuna autoja lähistöllä vähän joka paikassa ja välillä koirar pelmahtaa hevosten tarhoihin haukkumaan hevosia.
Oletan että tyypeillä tarkoitus saada hirvi pysähtymään koiran avulla hyvään paikkaan ampua turvallisesti.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   14.10.24 11:05:24

Täällä on aina ilmoitettu ja merkitty kaikki hyvin. Ja sillon pysyn hevosieni kanssa poissa tieltä, ei ole mikään pakko juuri sillon änkeä sekaan, hirviä metsästetään niin lyhyen aikaa vuodesta, että ei pitäisi olla mikään ongelma se hetki poissa jaloista.

Lähettäjä: Selitän 
Päivämäärä:   14.10.24 12:44:26

Joo metsästyksen johtajalla on hassu hattu päässä ja kilvet kainalossa ja hirvetkään eivät ylitä numeroituja teitä.

Sun pitää tiedostaa yks juttu
Jahtipaikka sijoittuu välillä ajometsästyksessä jahdin kuluessa hyvinkin nopealla siirrolla paikasta toiseen. Ehtisitkö itse sijoitella jotain kylttejä siinä tilanteessa kun toiset ajavat passiin ja toiset ajolinjoille? Joissain paikoissa se tietysti on mahdollista mutta käytännössä usein hankalaa.
Hirvien mukaan mennään. Metsästystä ennen on ollut hirvien havainnointia jo kuukausia aikaisemmin jotta tiedetään missä ne liikkuvat mutta jahtipäivän aamuna päätetään mihin kannattaa mennä. Siitä sitten voi tulla useampia ajoja päivän mittaan.
Ja kyllä ne passipaikat voi olla teiden vierissä. Sinä haittasit passimiestä tuossa tilanteessa jos ymmärrät.
Kun et itsekään osaa sanoa miksi olivat tallin lähellä niin voi vaan arvioida että heille se oli ehkä optimaalinen paikka lähteä ajamaan tai olla passissa.
Sinun mielestäsi huono ja haittasi jotain mutta mitä? Joskus sitä toisen huomioimista pitää oikein miettiä kun ei itse aina huomaa aiheuttavansa jotain häiriötä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.10.24 14:00:22

Suosittelen koko hirvenmetsästys kauden kaikkia käyttämään hevosilla näkyviä varusteita, neonvärisiä korvahuppuja, poskihihnoihin väriä, värikästä satulahuopaa... ja ratsastajille värikästä päälle,värikäs takki, värikäs kypäränsuoja.... nykyään saa ihan neonväreissä heijastavia , niistä on kyllä hyötyä tähän vuodenaikaan liikkuessa muutenkin kuin metsästäjille näkyäkseen.

Päivämäärä:   14.10.24 14:09:08

Me aikoinaan metsästyksen aikaan maastossa puhuttiin kovaan ääneen tai lauleskeltiin. Ihan oli meillä päin yleinen ohje, että pitää ääntä itsestään niin metsästäjät kuulee missä ollaan mahdollisesti. Lisäksi oli heijastimet hevosilla ja ratsastajilla ja ratsastajilla oli vielä muutenkin erottuvaa vaatetta päällä. Koskaan ei ollut mitään ongelmia kummallakaan väellä harrastaa lajejaan samaan aikaan ja jos tiedettiin, missä metsästys oli käynnissä, ei tukittu samaan suuntaan. Yhteispeliä kattokaas on tämäkin.

Päivämäärä:   14.10.24 14:21:45

"neonvärisiä korvahuppuja, poskihihnoihin väriä"

Tästä paljastuu hyvin että metsästäjät tietää itsekin sen ongelman että hevosen pään tullessa näköpiiriin lasautetaan heti katsomatta tarkemmin mikä eläin siellä menee.

Ampujan pitäisi aina ensin tunnistaa ammuttava kohde eli eläinlaji. Metsästäjän tulee erottaa hevonen ja hirvi. Jos on niin kännissä tai adrenaliineissa että ampuu tohkeissaan mitä vaan liikkuvaa, pitää etsiä joku toinen harrastus.

Normaalit huomioväriset vaatteet riittää. Jos pitää alkaa suitsia värittää niin ollaan menty liian pitkälle.

Lähettäjä: Yäk 
Päivämäärä:   14.10.24 14:24:48

Kerron taas metsämiehille, miten ratsastajat heistä puhuvat. Siinäpähän tulette meidän maille taas nylkyttämään, metsästäjillä on sentään lupa ja tuovat lihojakin. Teiltä irtoaa pelkkiä irvistelyjä

Päivämäärä:   14.10.24 14:25:12

"Tästä paljastuu hyvin että metsästäjät tietää itsekin sen ongelman"

Ei tuo ole ongelma, mutta helpottaa todella paljon tunnistamista ja nopeuttaa viestiä eteenpäin, sektorilla on hevonen.

Päivämäärä:   14.10.24 14:27:08

Se passimies myös häiritsi mun ratsastusta, tuliko se sulle mieleen kun mietit niin paljon sitä että muut pitää ottaa huomioon? Selitäppä vielä Selitän, että missä sitten on suotavaa kulkea jos ei yleisellä tiellä? Ja oikeastiko hirvenmetsästys on niin tärkeää sun mielestä, että muitten turvallisuudesta ei tartte välittää kun tulee kiire vaihtaa passipaikkaa? Pitäisikö myös autojen olla kulkematta tällä tiellä? Mihin raja vedetään? En vie koiraa lenkille koska hirvenmetsästyskausi? En voi mennä pyörällä töihin koska hirvenmetsästyskausi?

Ikinä en ole kohdannut ylimielisia ja huonokäytöksisiä metsästäjiä kun olen luonnossa kulkenut, mutta Selitän, sä taidat olla ensimmäinen. Eihän se yllätä, että paikka on hötölä.

Päivämäärä:   14.10.24 14:40:19

Vai, että häiritsi sinun ratsastusta, eikä välittänyt muiden turvallisuudesta.
Salli mun nauraa.

Päivämäärä:   14.10.24 14:55:42

Varmaan pointti oli, että yhtä paljon kuin yleisellä tiellä ratsastaminen haittaa metsästystä, samalla tavalla ratsukon pysäyttäminen tiellä haittaa ratsastusta. Yleisellä alueella ollaan ja kaikilla on oikeus olla siellä, eikä tietä voi "omia" itselleen vaikka kuinka hirvi siellä juoksee.

Itselläni oli pari vuotta sitten tilanne, kun olin juoksulenkillä yleisellä tiellä, jolla liikkuu myös autoja. Passissa oleva metsästäjä totesi, että "oli hyvä kun sulla oli punainen pipo". Jaa, eipä ollut tullut mieleen, että yleisellä tiellä liikkuva ihminen ammutaa, jos ei tajua laittaa värikästä pipoa päähän. Jahtia ei oltu merkitty mitenkään minnekään.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   14.10.24 14:58:37

Niin. Hyvä että oli punainen pipo. Se tuo aina lisäturvaa. Ainoastaan ratsupelle loukkaantuu tuollaisesta kehusta.

Lähettäjä: Selitän 
Päivämäärä:   14.10.24 15:01:44

Mitäköhän ylimielistä ja huonoa käytöstä olen esittänyt kun yritin selittää tavallisia toimintatapoja.
Sinä et edes yritä ymmärtää vaan otat henk.koht.loukkauksena.
Sä yleistät ja luulet että metsästäjät jotka eivät laita sulle jotain varoituskilpiä eivät myöskään välitä turvallisuudesta. Omituinen olet.

Päivämäärä:   14.10.24 15:15:23

Suomessa on kyllä tilaa metsissä niin metsästäjille kuin muillekin harrastajille. Mutta muut kannattaa huomioida.

Tietenkään yhtäkään hevosta tai ihmistä ei tule ampua vaikka ei huomioliivejä olisikaan. Samalla tavalla tietöitä tekevien ihmisten päälle ei saa ajaa, mutta huomioliivit on heilläkin. Ihan vaan, jotta jokainen huomataan paremmin, yllättäviä tilanteita tulee vähemmän ja riskit vahingoille pienenevät. Näistä ei kannata suuttua, vaan nimenomaan ottaa ohjeet niin, että mennään turvallisuus edellä ja mielellään varoivaisuusperiaatetta noudattaen. Jos metsästäjä näkee sinut tai hevosesi jo kaukaa, aina parempi kuin että teidät havaitaan vasta lähellä. Jos siihen sattuu tulemaan hirvi samaan aikaan, metsästäjä osaa olla ampumatta sitä hirveäkään, jos on havainnut ylimääräiset liikkujat ajoissa.

" että yhtä paljon kuin yleisellä tiellä ratsastaminen haittaa metsästystä, samalla tavalla ratsukon pysäyttäminen tiellä haittaa ratsastusta"
Kävelevän tai edes ravaavan ratsukon (laukkaavaa tuskin pysäytetään) pysäyttäminen tiellä ei haittaa milläänlailla ratsastusta, jotain suhteellisuuden tajua. Mutta ratsukko passialueella on selkeä turvallisuusriski ja haittaa metsästystä.

Päivämäärä:   14.10.24 16:17:07

Ratsastaminen tiellä ei haittaa millään tavalla asiallisesti järjestettyä metsästystä. Jotain suhteellisuuden tajua.

Päivämäärä:   14.10.24 16:43:42

Onkin pitänyt kysyä tuosta trackerin appista, hyvä jos käyttävät. Laitan aina päälle kun syksyllä lähden pihasta, täällä huutaa koirat joka suunnassa niin ettei mitään käsitystä onko metsästys käynnissä vai ei. Siinä kohtaa kun vihdoin saan hevoset pihaan, ajattelin kyllä pyytää että ilmoittavat milloin ovat liikkeellä tässä lähellä, en tahalleen halua ängetä sekaan tietenkään.

Päivämäärä:   14.10.24 16:45:03

Jestas taas tätä meininkiä.

Ei sitä oranssia/punaista pipoa/korvahuppua/mitä vaatetusta tahansa suositella siksi että muuten automaattisestu lasautettaisiin hirvenä.
Niitä suositellaan siksi, että kirkas oranssi ja punainen erottuvat parhaiten huomattavasti kauempaa kuin hillitymmät värit, jotka katoavat maaston sekaan. Kulkija voi mennä sopivassa maastossa varsin läheltäkin ohi huomaamatta, mutta kun jossain näkyy sen oranssin pipon vilahdus, niin tiedetään tiedottaa kaikkia jahtiin osallistuvia siitä että suunnassa x on liikkujia.

Ei riitä että eläin on varmuudella tunnistettu hirveksi ja ampumalinja on esteetön. Myös se ympäristö on huomioitava. Jos tiedossa on että siinä suunnassa on liian lähellä muita, jätetään se varma paikkakin tarvittaessa ampumatta.

Lähettäjä: Huh hei 
Päivämäärä:   14.10.24 16:55:27

. : Niinpä. Meillä on käytetty huomiovärejä ja huomiovaloja jo ajat sitten, ihan lisäturvana. En siis ajatellut että autoilijoilla olisi oikeus ajaa päälle muutenkaan, vaan halusin (ja haluan) näkyä hevosineni kauas!

Päivämäärä:   14.10.24 17:05:16

"Sille joka kysyi että eikö voi hirvenmetsästyspäivinä ratsastaa kentällä: Miksi ajattelet että minä en saisi harrastaa rakastamaani maastoilua että sinä saat harrastaa metsästystä? Tajuatko, että nyt on parhaat maastoilusäät puoleen vuoteen kun on viileää, aurinkoista, upea ruska ja ötökät on viimein hävinneet? Tajuatko, että myös minulle viikonloppu on se, jolloin ehdin maastoilla valoisan aikaan."

Tuosta paistaa läpi jo selkeästi että toimit laissa tuomittavalla tavalla "hallinnan loukkaus"
Eli käytät toisen omistamaa maata kuin omaasi. jokamiehen oikeudet ei anna tuohon mitään laillista mahdollisuutta kuten esität toimivasi.

Muistakaa että laillinen hirvijahti ylikirjoittaa jokamiehen oikeudet. Eli alueella jossa metsästys on käynnissä, ei ole jokamiehen oikeudet voimassa. Meni sitten alueella sienikorein, hevosella ja vain viikonloppuisin.

Lähettäjä: kejsa 
Päivämäärä:   14.10.24 17:07:14

Metsästäjillä pitää olla huomioväriä päällä. Lain mukaan neon oranssia nykyään. Eli eivät saa maastoutua ympäristöön vaan heidät on voitava havaita kauepaakin. Ja jos liikut alueella, jossa on tai saattaa olla metsästäjiä, niin kannattaa ihan aina metsästysaikana käyttää itsekin huomioväriä. Joku neonkeltainen huomioliivi ei ole kovin vaikea vetäistä päälle. Itse käytän lasten (ohuen takin päällä) tai teinien paksumman takin päällä) kokoa, on juuri sopiva minun kokoiselleni.

Kun teet itsestsi näkyvän, niin vähennät riskiä tulla itse ammutuksi. Ja jos vaikka taitat jalkasi tai eksyt metsään, sinut löytää helpommin, kun sinulla on neonkeltaista päällä.

Pimeällä ja hämärällä liikkuessasi ei haittaa yhtään, vaikka sinussa roikkuisi joku led-valokin.

Lähettäjä: Huh hei 
Päivämäärä:   14.10.24 17:08:58

Ja hevosihmisten luulisi tietävän miksi esi.erkiksi metsureiden turvavarusteisiin kuuluu huomioväri.

Päivämäärä:   14.10.24 17:12:02

"Ratsastaminen tiellä ei haittaa millään tavalla asiallisesti järjestettyä metsästystä. Jotain suhteellisuuden tajua."

Kyllä se vaan haittaa jos ratsukko ilmestyy passialueelle, kuten esimerkissä oli tapahtunut. On ihan selvää, että metsästys joudutaan keskeyttämään jos sektori ei ole turvallinen tai ylipäätään jos siinä vieressä on hevonen. Et varmaan halua, että kivääri laukaistaan kun olet hevosen kanssa vieressä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.10.24 17:41:43

Heh, ampumasektorit pitää suunnata ihan muualle, kuin tielle!

Päivämäärä:   14.10.24 18:02:42

"Tästä paljastuu hyvin että metsästäjät tietää itsekin sen ongelman että hevosen pään tullessa näköpiiriin lasautetaan heti katsomatta tarkemmin mikä eläin siellä menee."

Siis mitä helv??? Annoin ystävällisen neuvon muistutuksena kaikille, kuinka kannattaa toimia. Enkä ole metsästäjä, mistä ihmeestä niin päättelit.
Sinä et ilmeisesti käytä myöskään heijastinta koska lain mukaan autoilijan kuuluu Sinut pilkkopimeässä nähdä? Etkä tietenkään käännä päätä katsoaksesi ennen kuin ylität suojatien koska sehän olisi ihan tyhmää, kyllähän autoilijan kuuluu katsoa ettei aja päällesi. Huoh mitä idiootteja leipä elättää.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   14.10.24 18:25:02

Eipä hätää,darwinin "laki" hoitaa,ennemin tai myöhemmin he jotka eivät ympäristöönsä sopeudu. Joko he tai jälkeläisensä joita eivät osaa oikein ohjeistaa,taikka heillä(jälkeläisillä) ei ole potenttiaalia ottaa opiksi.
Brutaalia,mutta totta.
Eli lähinnä mietin tässä yhteydessä näitä metsästäjiä panettelevia,minulla on kyllä oikeus tapauksia. Me ollaan iätajat sovittu samoille kulmille,metsästäjät sekä hevostelijat,ilman että on ongelmia. Itse edustan ennemmin hevostelijaa.
No mutta toisilla on vaan pakonomainen vimma pitää kiinni niinsanotuista oikeuksistaan(vaikkei niitä oikeasti olisikaan eikä yhteinen kansallinen etu tätä puoltaisii) ettei haittaa vaikka oma henki olisi vaarassa,sillä olisihan se jonkun muun vika jos se menee..kun sehän se on tärkeintä(että jonkun muun vika)!!

Päivämäärä:   14.10.24 18:35:11

Olen pyytänyt paikallisia metsästäjiä ilmoittamaan kun ajavat täällä päin. Sehän on vain se yksi päivä niin tietäisin sen ajan pysyä kotona ja pitää hevoset tallissa. Mutta ei ne ilmoita. Sen verran paha tilanne oli kun hirvikoira ajoi hevosia ja ne juoksi hulluna karkuun. Nyt pitää vaan sitten pysyä koko hirvestyskauden kotona kaikki viikonloput jos se ajo sattuukin olemaan niin saa ne hevoset sisälle. Kyllähän tuolla kauempana sitten ajetaan maastureilla niin siitä voi päätellä mutta tosiaan kun ihan omalla rajalla ammutaan ja hirviä ajetaan hevosten tarhan luo niin varuillaan pitää olla. Talolta ei sinne näe eli myös tiellä pitää käydä tsekkailemassa.

En mäkään voi mennä toisten pihan tuntumaan remuamaan oman harrasteeni tiimoilta ja aiheuttaa riskiä talon eläinten terveydelle ja sen myötä stressiä niiden omistajille.

Päivämäärä:   14.10.24 18:38:06

Niin. Meidän mailla saavat metsästää enkä tiedota kenellekään hevosihmiselle.

Lähettäjä: Mk 
Päivämäärä:   14.10.24 18:46:21

Sehän oliskin tosi on jos ei siitä ajosta ois haittaa mut just kun koira ajaa hevosia ni on riski et menee jänne tai vaikka luu.

Päivämäärä:   14.10.24 18:54:32

”Ei sitä oranssia/punaista pipoa/korvahuppua/mitä vaatetusta tahansa suositella siksi että muuten automaattisestu lasautettaisiin hirvenä.
Niitä suositellaan siksi, että kirkas oranssi ja punainen erottuvat parhaiten huomattavasti kauempaa kuin hillitymmät värit, jotka katoavat maaston sekaan. Kulkija voi mennä sopivassa maastossa varsin läheltäkin ohi huomaamatta, mutta kun jossain näkyy sen oranssin pipon vilahdus, niin tiedetään tiedottaa kaikkia jahtiin osallistuvia siitä että suunnassa x on liikkujia. ”

Tämä.

Harhaluoti kulkee pahimmillaan satoja metrejä, jolloin on todella tärkeää tehdä itsensä näkyväksi metsässä liikkuessa. Luoti voi myös kimmotessaan vaihtaa suuntaa.

Päivämäärä:   14.10.24 18:56:24

Minun ei tarvitse mennä maastoon metsästyspäivänä. Mutta mistä ihmeestä minun pitäisi tietää, koska on jahtipäivä? Olen yrittänyt pyytää metsästysseuraan ilmoittamaan päivistä joko tallille tai vaikka kylän WhatsApp-ryhmässä, mutta turhaan. On oikeasti kurjaa saada haukut metsässä liikkumisesta silloin, kun ei ole tiennyt häiritsevänsä sillä ketään. Koko syksyä en pysy poissa metsästä, mutta metsästyspäivinä voin jäädä kotiin tai suunnata muualle.

Päivämäärä:   14.10.24 18:57:50

Niin. Täällä on taas haukuttu metsästäjiä siihen malliin että oksat pois. Valitettavasti siitä kärsivät myös ne muutamat harvat asialliset ratsunaiset.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.10.24 19:03:19

Ei kannata lähteä maastoon ollenkaan hirvijahdin aikoihin ellei ole sitten todella hyvin väreissä. Metsästäjät vetävät herkästi liipaisemista myös epäselvien tapausten kohdalla jahdin huumassa.

Päivämäärä:   14.10.24 19:10:03

"Metsästäjät vetävät herkästi liipaisemista myös epäselvien tapausten kohdalla jahdin huumassa."

Tapahtuuko tätä oikeasti?

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   14.10.24 19:37:28

"Lähettäjä?
Päivämäärä14.10.24 17:41:43

Heh, ampumasektorit pitää suunnata ihan muualle, kuin tielle!"

Yleisellä tiealueella eikä sitä kohti saa ampua mutta yksityistiellä saa ampua, myös tien suuntaisesti. Lisäksi ainakin meillä on ohjeena, että hirveä ampuessa tulee varmistaa 45 asteen sektorit kohteen molemmin puolin. Eli vaikka varsinainen sektori olisi metsään, niin kuka tai mikä tahansa tiellä liikkuja voi estää ampumisen. Ja liikkujien havaitseminen ampumasektorin laitamilta on tosiaan helpompaa ja nopeampaa, jos kulkijalla on jotain värikästä päällä eikä yritä maastoutua viimeisen päälle.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   14.10.24 19:42:27

Mun metsästäjätutut on sitä mieltä, että metsästyskautena kenelläkään ei ole mitään asiaa metsään häiritsemään heidän jahtejaan. Ja metsästyskauden ulkopuolella metsään ei ole mitään asiaa häiritsemään heidän rakkaita eläimiään.

Ja sama paistaa tästäkin keskustelusta, ainut vaan, että tässä ei enää edes riitä metsä, vaan ei saa ilmeisesti enää liikkua yleisillä teilläkään koko metsästysaikana.

Päivämäärä:   14.10.24 19:44:31

"Metsästäjät vetävät herkästi liipaisemista myös epäselvien tapausten kohdalla jahdin huumassa.

Tapahtuuko tätä oikeasti?"

No ei tapahdu. Täällä nyt vaan vihataan metsästäjiä, kun niistä on ilmeisesti pelkkää harmia :D Mutta ihan oikeesti, metsästäjät jättää aina ampumatta, jos ei ole turvallista ampua. Myöskään sillon ei ammuta, jossei olla varmoja, onko hirvellä vasaa tai vasoja mukana, vaikka kuinka olis muuten ollu hyvä paikka. Värikkäät vaatteet lisää kuitenkin ihan joka tilanteessa turvallisuutta, jos liikut tiellä, niistä hyötyy metsästäjien lisäks ihan kaikki muutkin liikkujat, autoilijat, kävelijät yms. Ja niinkuin sanottu, luodit voi jatkaa matkaa monta sataa metriä ilman esteitä, joten se voi osua tosi kaukanakin olevaan kohteeseen, ja jos on täysin maastoutunut ympärillä olevaan luontoon, on todellakin vaarana saada luodista. Jos taas on värikkäät vaatteet, metsästäjät näkee ja osaa jättää ampumatta, koska nähdään, että taustalla liikkuu muitakin. Enkä ymmärrä miks maastoon tarvitsee lähteä sillon, kun tiedetään metsästyksen olevan käynnissä. Aina vaarana on, että vastaan tulee vaikka koira ja hirvi, hevonen säikähtää ja tiput. Täällä siitäkin varmaan syytettäis metsästäjiä :D

Päivämäärä:   14.10.24 19:45:04

"Metsästäjät vetävät herkästi liipaisemista myös epäselvien tapausten kohdalla jahdin huumassa."

Soita poliisit herranen aika! Ei ku ai niin, eihän tuo ollutkaan totta :'D

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   14.10.24 19:48:48

"Enkä ymmärrä miks maastoon tarvitsee lähteä sillon, kun tiedetään metsästyksen olevan käynnissä. Aina vaarana on, että vastaan tulee vaikka koira ja hirvi, hevonen säikähtää ja tiput. Täällä siitäkin varmaan syytettäis metsästäjiä :D"

Niin, tässä on varmaan monikin pyydellyt sitä, että ilmotettaisi niistä metsästyspäivistä. Kun ei tuo nyt ole ihan reilua, että mihinkään pusikkoon tai edes lähellekään ei uskalla koko metsästyskautena mennä.

Päivämäärä:   14.10.24 19:52:06

Niin. Väännän nyt ihan rautalangasta: kun te poljette maata, röhkitte ja huutelette miten metsästäjät ovat röllykkämahoja, ei niitä metsästäjiä tai niiden vaimoja huvita enää tehdä yhteistyötä kanssanne. Joko nyt ymmärrätte?

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   14.10.24 19:58:54

Metsästys on käynnissä pe-su ihan 100% aina syksystä jouluun.

Paitsi jos nyt ihan kaatamalla kaatamalla sataa. Pienessä sateessa ovat metsällä kuten muutenkin.

Lähettäjä: Hevosnaiset 
Päivämäärä:   14.10.24 20:23:54

Ei taida näille pullahevosen ulkoiluttajille menää kaaliin että metsästyskauden aikana ei jokamiehen oikeudet ole voimassa alueilla joissa on metsästys käynnissä. Jos ei ole kuvetta ostaa omaa ulkoilutus aluetta ja kieltää siellä metsästys, niin voi voi.
Pitää ymmärtää ettei loisiminen toisten omistamilla mailla aina käy. Jokamiehen oikeus ei joka paikassa olekkaan 24/7 oikeus.

Päivämäärä:   14.10.24 20:24:28

^ juuri näin

Päivämäärä:   14.10.24 21:12:12

''Heh, ampumasektorit pitää suunnata ihan muualle, kuin tielle!''

Käypä tämä asia läpi ihan ajatuksen kanssa. Kuten Hippu tuossa sanoikin, sektorin täytyy olla varmistettu myös siellä tien puolella, turvallisuussyistä.

Lisäksi, oletetaan että olet hevosen kanssa siinä passin takana tiellä, et siis sektorilla. Vaarana on saada päälle kuolemaa tekevän mahdollisesti agressiivisen hirvi. Tosin hevonen todennäköisesti lähtee livohkaan jo kiväärin lauksesta, vaaratilanne sekin. Näitä tilanteita ei tietenkään pidä päästää syntymään. On ihan yleinen käytäntö, että jahtitilanne keskeytyy jos passipaikalla on ylimääräistä väkeä. Esimerkiksi jos ajomiehet päätyvät passin ympärille. Nämä ovat ihan yleisesti käytettäviä turvallisuustoimia.

''Niin, tässä on varmaan monikin pyydellyt sitä, että ilmotettaisi niistä metsästyspäivistä. ''
Minun on ihan todella vaikea uskoa että tuo tiedon pihtaaminen olisi yleinen ongelma. Osaatteko ottaa puhelimen käteen, soittaa ja esittää asianne asiallisesti? Joudun nimittäin luonnonsuojelutyön puolesta soittelemaan usein metsästysseuroihin, enkä ole ikinä saanut mitään muuta kuin ystävällistä ja asiallista keskustelua aikaan. Aina olen saanut tiedon mitä olen tarvinnut. Kannattaa niitä välejä yrittää ylläpitää muutenkin. Kerta siellä metsässä liikutte, niin osallistukaa vaikka lintulaskentoihin tai riistakolmiolaskentoihin. Sillä tavalla osallistutte luonnonhoityöhön.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.10.24 21:25:34

"Jos ei ole kuvetta ostaa omaa ulkoilutus aluetta ja kieltää siellä metsästys, niin voi voi.
Pitää ymmärtää ettei loisiminen toisten omistamilla mailla aina käy."

Se metsänomistaja saattaa istua siellä hevosen selässä, että hattu pois poika ja ymmärrä, että loisit toisten mailla. Sinun kaltaistesi takia seurat menettävät vuokramaitaan ja lopputulos on niin reikäinen kartta, ettei siellä enää hirveä ajeta. Siinä saattaa käydä niin, että joutuvat metsästäjätkin laittamaan kättä taskuun, että saavat hankittua harrastukselleen harrastusmaita, mites sitten suu laitetaan? Irtoaako pankista niin paljon lainaa, että voi vielä harrastaa? Edes linnustusta, jos ei hirvilupiin maat riitä....

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.10.24 21:31:10

On se nyt @!#$ ettei hevosilla voi mennä maastoon koko syksynä sitten. Minullekkin on yksi ukko huudellut ettei suosittele metsään menemistä ellei halua tulla ammutuksi. Noh meidän mailla ei sitten metsästetä kun sellaiset hommataan.

Päivämäärä:   14.10.24 21:34:03

Joo kyllä tuo teksti metsästäjänplantuilta on sellaista, että parempi irtisanoa sopimukset. Hankkikoot ite metsää jos haluavat harrastaa.

Lähettäjä: K2 
Päivämäärä:   14.10.24 21:40:11

Nykyään taitaa olla aika tiukat vaatimukset minkälaisia kylttejä saa yleisen tien varteen edes laittaa

Lähettäjä: Lu 
Päivämäärä:   14.10.24 21:42:48

Kolarihirven eli ns.srva-metsästykseen on ihan eri säännöt voimassa kuin normi metsästykseen.

Lähettäjä: Hevosnaiset 
Päivämäärä:   14.10.24 22:05:07

Taisi kilahtaa pullahevosten omistajiin. Hevosnaiset on yleen aika usein pa. Ei saa naapuritilalliset auraus maksuja tai muutenkaan korvauksia kun kaikki menee hevosten ruokaan ja paskan pois ajoon.
Ainakin täälläpäin maat omistaa maanviljelijät ja metsänomistajat. Hevosenpitäjillä on minimi postikorttitontti ja ollaan anelemassa kesällä keannoista laiduinmaita hevosille "lannoitusta vastaan". Samalla paskoisivat mitä lie mistä lie hukkakauran sulamattomat jyvät peltoon. Juurikääpä aluetta ja haluttaisi metsissä kavioilla rikkoa puiden juuret ja levittää kääpää metsän tuhoksi.

Päivämäärä:   14.10.24 22:19:05

Hevosnaiset: komppaan edelleen. Ja tosiaan ovathan he kieltämässä metsien käytön vaikkeivät niitä omistakaan. Pahimmillaan huutelevat maanomistajan äidille törkeyksiä.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   14.10.24 22:25:48

Kun susi käy pullahevosen kimppuun, niin johan pääsee metsästäjä suosioon, kun se susi pitäisi tappaa, ettei poni joudu suden suuhun. Sitten viikon päästä metsästäjä on taas pahinta kaikista.

Lähettäjä: Noniin 
Päivämäärä:   14.10.24 22:38:05

Se liipaisin on myös ihmisiin päin herkässä noilla ärjyillä. Janne Puhakankin metsästäjä-ukko painoi liipaisimesta riidan päätteeksi.

Päivämäärä:   14.10.24 22:38:58

Ja ratsastusnylkky ei ole koskaan ketään tappanut ;)

Lähettäjä: Fed 
Päivämäärä:   14.10.24 22:45:17

Niin. Metsänomistajat omistavat metsät ja suurin osa metsänomistajista asuu nykyään kaupungissa. Heillä on vihreät arvot, joihin ei metsästysharrastus sovi. Näiden kanssa on aivan arpapeliä, kuinka kauan he antavat harrastaa metsissään.

Joskus vuosikymmeniä sitten metsänomistajat yleensä asuivat tilansa läheisyydessä ja toivat maansa mukanaan seuran käyttöön, että pääsivät hirviseuran jäseneksi. Nykypäivän metsästäjillä ei monesti ole omaa metsää ollenkaan, mutta näitä on ollut pakko hyväksyä mukaan, että ukkojen keski-ikä jäisi alle 80 ja joku tervejalkainen jaksaisi vetää hirviäkin pois metsästä.

Etämetsänomistajuus on tätä päivää ja riski seuran metsästysalueen pienenemisestä kasvaa sitä mukaa mitä pienempi osa maista on enää hirviseuran jäsenten omistuksessa. Usein se postikorttitontilla asuva hevosnainen on metsänomistaja toisessa kunnassa. Harvoin sitä enää metsiensä vieressä asutaan, etenkin jos ei ole jääty kotitilaa pitämään.

Päivämäärä:   14.10.24 22:53:17

Onneksi täällä mahdutaan kaikki metsään ihan sovussa. Osin varmaan varmaan siksi, että osataan ottaa toisetkin huomioon. Metsästyseura ilmoittaa milloin ovat tallin lähellä liikkeellä ja milloin lopettavat ja me tiedetään silloin mennä toiseen suuntaan tai heidän jälkeensä. Lopettavat yleensä niin ajoissa, että hyvin ehtii käydä vielä ennen pimeää.

IEn pelkää tulevani ammutuksi eikä hevonen piittaa laukauksista, mutta en erityisemmin halua kohdata sitä hirveä. Tai suotta häiritä jahtia. Lupia on kuitenkin rajallinen määrä per seura, joten ne on käytetty hyvissä ajoin ennen kauden loppua. Viikonloppuja jää vielä hyvin muidenkin käytettäväksi.

Päivämäärä:   14.10.24 22:53:52

Kyllä vaan kaupunkimetsänomistajaakin alkaa risoa kun hirvet syö taimikot. Monen kaupunkilaisen metsät ovat käytännön syistä yhteismetsissä. Ja niissä metsästetään.

Enkä ymmärrä miksi metsästys olisi vihreitä arvoja vastaan. Metsästämällä hankittu proteiini on ympäristö- ja eläinystävällisempää kuin pellosta hankittu.

Päivämäärä:   14.10.24 22:57:05

En tunne yhtäkään kaupunkimetsänomistajaa, joka olisi liittänyt metsänsä yhteismetsään. Ja tämä suomen ylisuuri susikanta pitää kyllä huolen hirvistä.

Lähettäjä: Hokkuspokkus 
Päivämäärä:   14.10.24 23:39:23

Yhteismetsät on siinneet pyhästä hengestä.
Tosiasiassa ne on pönttövuoren läpitulleiden jälkeläisiä, jotka ei ole koskaan käynyt vanhempien / isovanhempien syrjäseudun kotitilalla. Mutta perinnöstä on napsahtanut kuitenkin omistus. Ja yhteismetsätuloilla liittymisen jälkeen maksetaan hevosharrastusta kaupunkien lähitalleilla.

Päivämäärä:   14.10.24 23:55:03

Metsästys sopii erinomaisesti vihreisiin arvoihin, mutta ei välttämättä juuri niiden kaupunkilaisten vihreisiin arvoihin.

Lähettäjä: Hirvestäjä 
Päivämäärä:   15.10.24 13:41:19

"Lähettäjä: Noniin
Päivämäärä: 14.10.24 22:38:05

Se liipaisin on myös ihmisiin päin herkässä noilla ärjyillä. Janne Puhakankin metsästäjä-ukko painoi liipaisimesta riidan päätteeksi."

Jo oli mauton, suorastaan idioottimainen heitto !

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   15.10.24 14:26:26

Tänä vuonna alkoi täälläkin hirvenmetsästys vähän erikoisesti. Tultiin omaa tietä kotiinpäin ja pysähdyttiin kysymään passimieheltä, että montako koiraa ja missä, niin hän viittoi eri suuntiin, että tuolla ja tuolla. No, sanottiin, että meillä on koirat kotona, niin hän luuli, että me päästetään koirat irti jossain. No ei päästetä, koirat on metsästyksen ajan ihan meidän kotona tarhoissa tai sisällä.

Sitten olin hoitamassa hevosia, isot olivat onneksi karsinoissa ja hoidin ponia ulkona katoksessa. Hirvikoira tuli pihaan haukkumaan ja pyörimään meidän ympärillä. Ajoin sen pois ja lähtikin tietä pitkin. Mutta tuli kohta uudestaan ja haukkumisen lisäksi ehti napata ponia takajalasta. Ajoin sen taas pois, mutta ihan hetken päästä se oli takaisin pihassa. Oli otettava se kiinni ja soitettava omistaja hakemaan pois. Omistaja oli pahoillaan ja pyysi monta kertaa anteeksi. Eihän siinä mitään, ei sattunut, mutta eihän se kivaa ole, että joutuu olemaan huolissaan eläinten puolesta.

Kyllä hirvikoirat saisivat pysyä siellä mun metsän puolella, ei tarvitsisi tulla pihaan, jossa ei ole hirviä eikä jälkiä.

Päivämäärä:   15.10.24 14:39:49

Meilläkin koira ajoi ja olisi purrut jos en olisi mennyt väliin. Tämä tilanne tuli yhtäkkiä täysin puskista kun ei ollut mitään tietoa että lähellä on ajo ja koira käytössä. Eli joudutaan olemaan omalla tilalla varuillaan metsästyskaudella kun ei tiedetä tuleeko koira ajamaan hevosia. Ei mekään voida niitä hevosia laskea toisten pihoille laiduntamaan ja paskomaan.

Lähettäjä: Joopajoo 
Päivämäärä:   15.10.24 14:41:17

Vai ette laske hevosianne toisten pihoille paskomaan. Oletteko niin sairaita, että kannatte niitä läjiä tänne useamman kerran vuodessa?

Lähettäjä: Oi 
Päivämäärä:   15.10.24 14:53:32

Ai on joopajoon pihalle oikein kannettu paskaläjiä. Voi voi, äkkiä nyt hoitoon niin jotain voi olla vielä tehtävissä.

Lähettäjä: Joopajoo 
Päivämäärä:   15.10.24 14:56:28

Oi: niin, kun oikeasti siihen on karkuutettu hevosia ja oikaistu hevosella joka on rupsauttanut paskat mennessään. Ei siis oikeasti ole kannettu paskaa. Luulin ettei kukaan ole niin tyhmä ettei tajuaisi. Voi voi voi voi kun ei taida sulle tarpeeksi hyvää hoitopaikkaa ollakaan ;)

Lähettäjä: Ks 
Päivämäärä:   15.10.24 15:00:58

Minä en tiedä miksi minä kohtaan aina ne vihaisimmat ja huonokäytöksisimmät hirviukot. Ei osata käyttäytyä ei kaupassa eikä metsällä. Pinna on lyhyt ja raivo valtava kun se purkautuu. Kerran metsästyskoira karkasi pihaan näykkimään meidän eläimiä ja eräs näistä tulee hakemaan sen koiran ottamalla kaulapannasta kiinni ja paiskaamalla maahan. (Koiraa ei tämän jälkeen enää näkynyt eli varmaan sai kuolettavat vammat) Tilanteeseen kun koittaa puuttua niin uhkailee sitten ihmisiäkin. Mikä ihme se saa metsästäjät niin vihaisiksi.

Päivämäärä:   15.10.24 15:10:23

En tunne ainuttakaan ks:n kuvailemaa hirvestäjää. Kuitenkin metsästäjäperheestä lähtöisin, metsästystä harrastan ja metsästäjämiehen kanssa elän ja perustan perhettä.

Kuten en polun enkä muiden satuilijoiden.

Onko tämä jotenkin alueellista että jossain päin Suomea (Helsinkiä liki) on pinna kireällä myös metsästäjillä?

Päivämäärä:   15.10.24 15:18:57

Viimeksi viime syksynä kuoli ihminen metsästäjän törkeän huolimattomuuden takia (Savitaipale). Toissa vuonna metsästäjä ampui toisen metsästäjän kanalintuna (Pudasjärvi). 2021 kuoli pyöräilijä 75 metrin päässä metsästäjästä ampumisen seurauksena (Savukoski). 2020 mies ampui mäyräkoiran kuoliaaksi kun luuli sitä supiksi.

Päivämäärä:   15.10.24 15:25:46

Niin. Nämä ovat uutisoituja metsästysonnettomustapauksia. Kirjoitatte tänne aina kuin metsästäjät harva se päivä kotosalla ammuskelisi ihmisiä.

Vai pitäisikö samalla tavalla yleistää kaikki autoilijat hevosia vihaaviksi kuten tämä tuorein tapaus joka ajoi päin ratsukkoa?

Päivämäärä:   15.10.24 15:34:43

Milloin maastossa ratsastava tai omassa pihassaan hevosia pitävä on saanut harrastamalla jonkun hengiltä?

Päivämäärä:   15.10.24 15:35:53

Suomessa on yli 300 000 metsästäjää. Se on enemmän kuin Espoossa Kauniainen mukaanlukien asukkaita. Jos Espoossa tapahtuu tappo, jokainen ymmärtää, että ei ole mitään mieltä väittää kaikkien espoolaisten olevan tappajia. Ja vaikka joku espoolainen on ku**pää, jokainen ymmärtää, että ei ne kuitenkaan kaikki taida olla. Kun se on aika iso joukko ihmisiä. Mukaan mahtuu tietysti monenlaista menijää. Niin kuin hevospiireissäkin.

Päivämäärä:   15.10.24 15:39:31

”Milloin maastossa ratsastava tai omassa pihassaan hevosia pitävä on saanut harrastamalla jonkun hengiltä?”

Eihän tästä kauan ole, kun karkulaiset menivät tielle ja autoilija kuoli.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   15.10.24 16:50:37

Onhan niitä oreja päässyt ratsastajien niskaan. En silti lähtisi haukkumaan näitä ratsastajia harrastuksestaan saati syyllistämään uhreja.

Päivämäärä:   15.10.24 17:34:50

"''Niin, tässä on varmaan monikin pyydellyt sitä, että ilmotettaisi niistä metsästyspäivistä. ''
Minun on ihan todella vaikea uskoa että tuo tiedon pihtaaminen olisi yleinen ongelma. Osaatteko ottaa puhelimen käteen, soittaa ja esittää asianne asiallisesti?"

Varmaan ei ole toivottavaa, että vähän joka talosta soitellaan ja kysellään. Kiinnostaa ainakin täällä päin muitakin kuin hevosihmisiä. Melkein kaikki naapuritilojen emännät ja isännätkin liikkuvat metsäteillä ja poluilla eri syistä. Olisi varmasti kaikille hyödyksi kun metsästyksestä tiedotettaisiin vaikka jonkin FB-ryhmän tai postituslistan kautta. Pitäisi varmaan ottaa puheeksi.

Päivämäärä:   15.10.24 17:37:50

Turhan herkkänahkaisilta vaikuttaa täällä muutama kirjoittelija. Tämä keskustelu on ollut pääosin ihan asiallinen. Jos joku anonyymi siellä täällä netissä kirjoittaa poikkipuolisesti, niin ei se ole oikein kelvollinen syy siihen, ettei metsästämisen ajankohdista tai paikoista ilmoitettaisi. Metsästämisen pitää olla vastuullista puuhaa.

Päivämäärä:   15.10.24 20:19:05

Mitä metsästetään pimeässä? Täällä kuuluu ammuskelua nytkin.

Lähettäjä: Poks 
Päivämäärä:   15.10.24 20:50:51

Kettuja ainakin Kuutamoväijyssä. Sopivaan kohtaa heiluva ja parkuva syöttilaite, kuunvalossa pystyy laittamaan paremmille metsästysmaille.

Päivämäärä:   15.10.24 21:09:21

Metsästetäänkö kettuja turkin takia?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.