Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitajien tylyys

Lähettäjä: Surusiipi 
Päivämäärä:   13.10.24 21:26:35

https://urly.fi/3D6X

Miksi hoitajat ja lääkärit ovat usein tylyjä tai etäisiä potilaita kohtaan? Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin artikkelin henkilöllä ja täälläkin ollut mm. ketju mikset mene lääkäriin, siinäkin tuntui että tälläistä kokemusta oli useammalla. Miksi?!

Re: Hoitajien tylyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.24 21:42:35

No en minäkään tuntematonta psykoosissa olevaa ihmistä kädestä ottaisi kiinni. Myös hoitohenkilökunnalla on oikeus koskemattomuuteen. Ja jutun lääkäri ei katsonut potilasta silmiin koska hänellä oli kirjaus kesken. Vaikka hoitotyötä tuntemattomista se "koneella näpyttely" on turhaa, se on osa työtä joka on tehtävä ja mielellään mahdollisimman tuoreella muistilla.

Päivämäärä:   13.10.24 21:42:53

No ei ensihoitajat aikuisia ihmisiä pitele käsistä eikä se ole tylyä vaan turvallisuutta. Aloittajalla taida olla mitään käsitystä siitä minkälaista porukkaa lanssissa kuljetetaan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.10.24 21:43:30

Hoitajien tiukka tilanne johtaa tohon. Itse olen päinvastainen hoitaja, istun viereen, rauhoitan, kuuntelen pienen hetken edes kiireen keskellä. Olen lähihoitaja ja kohta terveydenhoitaja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.10.24 21:44:44

Minä en koske ns. Vieraita psykoottisia ihmisiä, vastaavasti en olisi pitänyt potilaan spontaanista kädestä ottamisesta. Ja tämä siksi, että psykoottisesta ei ikinä tiedä mottaako se köniin.

Mutta muuten ihmettelen samaa, miksi erityisesti somatiikan puolella hoitajat tuntuvat usein olevan tylyjä, niin potilaille kuin kollegoilleen. Ja osalla lääkäreistä myös nousee neste päähän ja kuvittelevat olevansa moniammatillisen tiimin jäsenien sijaan jotain vuorovaikutustaidottomia esihenkilöitä.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   13.10.24 22:01:09

Aika laaja kysymys. Omalla työpaikalla potilaita hoidetaan hyvin ja kunnioittavasti. Hoitajat ja lääkärit joutuvat kohtaamaan kymmeniä ihmisiä päivittäin ja työvuorot voivat olla pitkiä. Väsynyt, stressaantunut hoitaja tai lääkäri ei jaksa enää kohdata jokaista potilasta "täydellisesti", eli työt täytyy vaan hoitaa. Kiire johtaa siihen että "täytyy vaan hoitaa se potilas". Koskaan ei kuitenkaan ole niin kiire että ei ehtisi potilasta edes tervehtiä tai silmiin katsoa, tätäkin näkee. Olen itse ollut töissä ensihoidossa ja ei yleensäkään potilaita pidellä käsistä. Tietysti jokaisessa tilanteessa voi lukea sitä tilannetta että miten kannattaisi toimia. Olen usein lohduttanut kuolleen potilaan omaisia jopa halaamalla. Jos he ovat muuten hoitaneet potilaan hyvin ja pyrkineet hankkimaan tälle hyvää hoitoa niin mielestäni ei kannata ylianalysoida.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   13.10.24 22:13:34

LähettäjäO 

Päivämäärä13.10.24 21:43:30

Hoitajien tiukka tilanne johtaa tohon. Itse olen päinvastainen hoitaja, istun viereen, rauhoitan, kuuntelen pienen hetken edes kiireen keskellä. Olen lähihoitaja ja kohta terveydenhoitaja.

Loppuu sinunkin tuntemattomien psykoosipotilaiden koskettelu, kun ensimmäinen vetää sua turpaan. Tai pahimmassa tapauksessa vetäisee puukon rintaliiveistään, ja tuikkaa sua kaulaan.

On ihan eri juttu pidellä mummoja kädestä, lohduttaa omaisia, tai hoitaa lapsia kuin kohdata lanssissa psykoosipotilas.

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   13.10.24 22:17:41

Psykoosissa oleva voi satuttaa, jos menee hänelle käden antamaan.

Päivämäärä:   13.10.24 22:43:04

Ei ole helppo kysymys tämä. Olen itse työskennellyt sekä hoitajana, että olen ollut sairaalassa osastolla potilaana.

Kädestä ei tarvitse pitää, mutta itselle potilaana on ollut todella tärkeää, että hoitohenkilökunta pysähtyy luokseni, on läsnä tilanteessa ja käy avointa keskustelua kanssani silloin kun on sen aika.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   13.10.24 22:47:39

Yllättävän moni mt-potilas on terveydenhuollossa hakemassa huomiota ja seuraa. Ja tämän sanon mt-puolen hoitajana.

Jos on jokin työtehtävä tehtävänä, se on tehtävä, eikä voi käyttää koko aikaa siihen että pitää katsekontaktin tai pitelee kädestä, ja juttelee mukavia. Terveydenhuollon tehtävänä ei ole olla kivana seuraneitinä. Siellä on sellaisia avuntarvitsijoita joilta voi oikeasti lähteä henki tai terveys olla suuressa vaarassa, ja nämä katsekontaktin vaatijat todellakin vievät näiltä isompaa apua kaipaavilta resursseja. Kädestä voin pitää omaehtoisesti kun lohdutan vaikkapa viimevaiheen saattohoitopotilasta, mutta etenkin mt-puolella on usein sekin riski että potilas tarttuukin kiinni ja yrittää vaikkapa purra tai kuristaa, joten potilaiden odotan kunnioittavan muiden ihmisten koskemattomuutta.

Olen mukava, kohtelias ja kuulen mielelläni mikä on hätänä jos jokin on, mutta se on valitettava fakta, että hoitajan tehtävä ei ole alkaa tukipilariksi muiden tukipilarien puuttuessa. Toki näitäkin toimia on, mutta yleensä se kerran viikossa tunnin verran jutustelu ei näitä ongelmaisia auta pitkälle. Sitten sitä huomiota haetaan päivystyksestä, intervallipaikoilta jne. kun ongelmia ei ole siihen asti että pääsisi vakituisesti asumaan (eikä yleensä ole haluakaan).

Lähettäjä: mutteri 
Päivämäärä:   13.10.24 23:02:58

Olen töissä kirurgisella puolella ja koen hyvin raskaana monet aikuisikäiset mt taustaiset ihmiset jotka kirjaimellisesti haluaisivat siinä kirurgisen osastohoidon yhteydessä kädestä pitäjää.

Miksi? En jaksa emotionaalisesti antaa itsestäni työpäivän aikana niin paljoa ja joku sanoikin yllä hyvin, että hoitajallakin on oikeus koskemattomuuteen. Muistisairas mummukka tai saattohoitopotilas herättää eri tavalla empatian tunteita ja heidän fyysisen lohduttaminen koen itselleni luonnollisena eikä se riko omia rajojani. Hoivalaitokset ovat sitten asia erikseen, niissä hoidetaan tuttuja asukkaita kodinomaisessa ympäristössä kädestä kiinni pitäminen on arkipäivää.

Kommunikointi kollegoiden kesken kuulostaa meilläkin meilläkin varmaan ulkopuolisen korvaan tylyltä, mutta ei se tylyä edes ole vaan nopea ja simppeli tapa kommunikoida. Meillä on töissä kollekoiden kesken oikein hyvä ilmapiiri.

Lähettäjä: åojnon 
Päivämäärä:   14.10.24 01:18:41

Aloittajalla ei selvätikään ole mitään käsitstä tai kokemusta millainen täydessä psykoosissa ja harhoissa oleva potilas on. Siis TÄYSIN arvaamaton ja joskus pitelemätön. Meillä oli välillä henkikulta vaarassaja kun koronan aikaan tuotiin tavalliselle koronaosastolle mielisairaita vankimielisairaalasta kun olivat saaneet koronan.
Olen ollut sairaanhoitaja lähes 20 vuotta, mutta silloinensimmäistä kertaa pelotti oikeasti. Kesti pari viiikkoa ennenkuin saimme osastolle edes vartijan! Ja silti oli monta läheltä piti -tilannetta!

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   14.10.24 07:31:09

Koska me olemme töissä siellä. Me hoidamme asiaa, joka on juuri nyt työn alla. Päivystystilanne on hyvin selkeää peruspuurtamista; hoitoon vai ei? Jos hoidetaan, niin sairaalaan vai ei?
Elektiiviset tilanteet ovat rauhallisempia, minulla ei ole kokemusta mielenterveyden hoidosta, mutta tunnistan sen tuen ja seuran haun esim kroonisilla kipupotilailla. Jos selkä on vihoitellut 15 vuotta, näet potilastiedoista kymmeniä yhteydenottoja, kymmeniä kuvauksia. Pari-kolme leikkausta. Tiedät, että yhteydenotto ei johda mihinkään, katsot, ettei ole uusia löydöksiä, kysyt mitä potilas haluaa. Jos haluaa opioideja, noup. Jos muita, kevyempiä lääkkeitä ja tk fysioterapiaan, niin ok.
Ei pidellä käsistä, halaamaan tulevat potilaat ovat suorastaan pelottavia, paitsi lapset.
Kovissa tilanteissakin; uusi kova syöpädiagnoosi, vakava trauma, kosketan vain käsivartta, olkapäätä, yritän hakea sen ammatillisen ja ihmisen välisen tasapainon. Omaisien kanssa puhun, mutta itkuhuuto halausrinkiin en mene.
Jos joskus tapaus meneekin ihon alle, oman järkytykseni pidän piilossa potilaalta, aina.
Jos on käynyt niin, että ensin pitää itkeä salassa ja sitten mennään kohtaamaan todellisuus.

Lähettäjä: HoI 
Päivämäärä:   14.10.24 08:35:11

"Miksi hoitajat ja lääkärit ovat usein tylyjä tai etäisiä potilaita kohtaan?"

Koska he ovat epäempaattisia. Olen itse empaattinen, enkä muuta pystyisi olemaan. Kaikissa tilanteissa empatia vain nousee sisältäni. En yritä olla empaattinen, vaan minä vain olen vähän samalla tavalla kuin joku on ulospäinsuuntautunut.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   14.10.24 08:51:56

Itse olen kotihoidossa töissä ja annoin juuri käteni herttaiselle mummolle että pääsee ylös sängystä. No mummo kiskaisikin todella lujaa kädestä että tasapaino meni ja horjahdin rollaattoria vasten. Että se siitä herttaisesta mummosta ja enpä ole hänelle enää kättäni tarjonnut kun pääsee sieltä muutenkin ylös.

Missään ambulanssissa en todellakaan antaisi kättäni mt potilaalle, siellä on tilaakin paljon vähemmän jos se mt potilas alkaa riehumaan tai esim puree tai muuta.

Jos tulee yllätyksenä, on myös hoitajilla oikeus tehdä työtään, meillä on oikeus koskemattomuuteen. Ja et todellakaan tiedä mitä se hoitaja on kokenut ja osaa ehkä siksi varoa enemmän.

Ja tuo kirjaus, ne kirjaukset pitää tehdä mahdollisimman reaaliajassa eikä päivän eikä päätteeksi miettiä tätä kuka oli se rouva x vai y jolla oli se vaiva.
Meillä kotihoidossa se kaikki mahdollinen työ tehdään siellä asiakkaalla, myös kirjataan puhelimelle se käynti, ei sitä tehdä päivän päätteeksi.

Päivämäärä:   14.10.24 09:00:21

Juu ei, en pidä potilaita kädestä. Minut on koulutettu pitämään oma tilani, suunnittelemaan pakoreittini aina kun olen potilaan kanssa tekemisissä sekä pitämään henkilöturvahälytintä välittömästi saatavilla.

En esimerkiksi koskaan asetu huoneessa tai käytävällä niin, että voin joutua potilaan ja seinän väliin.

t. Psyk sh psykoosiosastolta

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   14.10.24 09:33:48

Hoivakodissa muistisairaiden osastollakin pitää kyllä tarkkaan tietää, kenelle voi kätensä antaa ja kenelle ei. Joku puristaa niin lujaa että luut rutisevat, eikä päästä irti millään. Joku puree, raapii ja yrittää vääntää sormia poikki, jne.

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   14.10.24 10:03:51

Ihan turvallisuussyistä psykoottiselle/sekavalle ihmiselle ei kannata antaa kättään.

En minäkään kyllä tykkää olla kaikkien ihmisten hipelöitävissä. Onneksi on oikeus koskemattomuuteen. Lämmin ja mukava hoitaja voi olla muutenkin kun koskemalla.

Tästä tulee mieleen yksi potilas vuosia sitten jolle annoin käteni kun hän pelkäsi pistämistä. Hyvä kun ei murtanut kättäni kun puristi niin lujaa eikä päästänyt irti. Ja tämä oli ihan tavallinen työssäkäyvä aikuinen eikä psykoosipotilas. Voin sanoa että en anna kenellekkään enää turvakättä toimenpiteisiin :D

Lähettäjä: Heta 
Päivämäärä:   14.10.24 10:20:47

Lääkärikoulutukseen on jo kauan hakeutunut runsaasti sellaisia joiden jatkovalinnan peruste ei ole haku auttaa ihmisiä vaan saada hyvä palkka, varma työpaikka ja arvostettu ammatti. Tämän monet kertovat ihan suoraan.
Myös aiemmin usein empaattiset hoitajat ovat muuttuneet välinpitämättömiksi.
Olin juuri kaksi viikkoa syöpäosastolla ja yksikään hoitaja ei ollut kiinnostunut minun voinnistani. Istuivat paasaamassa lasikopissaan. Ainoa joka kysyi tuntemuksiani ja vastasi kysymyksiini oli venäläinen osastonlääkäri.

Päivämäärä:   14.10.24 10:21:29

En lukenut linkkä, mutta kokemuksella voin kertoa että viime aikoina hoitajat on alkaneet olla koppavia, yksi huusi räkä roiskuen että miksi painan soittokelloa osastolla keskellä yötä, koska hällä olisi SAATTANUT olla muuta tekemistä. Hoitoon tollaset hoitajat pitäisi laittaa.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   14.10.24 10:54:55

Ehkä painoit sitä turhaan, ja hoitajalla ihan satavarmasti oli paljon muta tekemistä!
Säälilsi käy hoitajia joilla on kaltaisiasi potilaita...

Päivämäärä:   14.10.24 11:17:36

Kyllä tyhjästä rinkuttajille saa sanoa.

Päivämäärä:   14.10.24 11:27:59

"Lähettäjä: muusa
Päivämäärä: 14.10.24 10:54:55

Ehkä painoit sitä turhaan, ja hoitajalla ihan satavarmasti oli paljon muta tekemistä!
Säälilsi käy hoitajia joilla on kaltaisiasi potilaita..."

Muusa, sääliksi käy potilaita joilla on kaltaisiasi hoitajia. Mulla laski verensokerit hypon puolelle ja se oli hoitajan mielestä tarpeeton soitto vaikka olin eristyshuoneessa koronan takia ja hoitaja oli tuonnut vain ligh limua hypoja varten koska muuta ei kuulmma ollut, Ymmärrys tällä tasolla. Kävi sit vähän googlettelemassa ja sit oli eri ääni kellossa.

Päivämäärä:   14.10.24 11:30:06

No etpä äsken kertonut miksi soitit hälyä. Moni kokee asiakseen soittaa ja kysyä paljonko kello on (kello suoraan edessä) tai pyytää ojentamaan vieressä olevan vesimukin käteensä.

Päivämäärä:   14.10.24 11:34:56

Työuupumus aiheuttaa empatian tunteen vähenemistä, yms.

Päivämäärä:   14.10.24 11:42:41

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.10.24 11:30:06

No etpä äsken kertonut miksi soitit hälyä. Moni kokee asiakseen soittaa ja kysyä paljonko kello on (kello suoraan edessä) tai pyytää ojentamaan vieressä olevan vesimukin käteensä."

No ei ollut tarvetta avata syytä hötöladyille, mutta oli syy mikä tahansa ei se oikeuta hoitajaa huutamaan naama punaisena räkä roiskuen.

Lähettäjä: Black 
Päivämäärä:   14.10.24 22:13:20

Omaiset ja kaverit on sitä varten että pidetään kädestä ja lupaillaan turhia. Hoitajien ja lääkärien tehtävä on tutkia ja hoitaa, kertoa ikäviä juttuja ja patistaa hoitamaan itsekin itseään..

Päivämäärä:   14.10.24 22:15:11

"hoitajaa huutamaan naama punaisena räkä roiskuen."

Yhtään ei ole liiottelun makua taas näissä jutuissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.10.24 22:30:30

Nykyisessä työssäni potilaan kohtaamiselle ei oikeasti ole aikaa. Saatan antaa tylyn vaikutelman jollekin, kun yhtä aikaa pitäisi olla mittaamassa verenpainetta yhdeltä, antamassa lääkettä toiselle, auttamassa vessaan kolmatta ja syöttämässä neljättä.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   14.10.24 23:33:57

Potilaat päästelevät ihan uskomattoman kasan yleistä henkistä pahoinvointia hoitajien päälle. Ei sitä kukaan jaksa vuodesta toiseen, pakko rajata kommunikointia etäisyydellä ja joskus myös olemalla tyly.

Päivämäärä:   15.10.24 00:12:29

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.10.24 22:15:11

"hoitajaa huutamaan naama punaisena räkä roiskuen."

Yhtään ei ole liiottelun makua taas näissä jutuissa."

Kannattaa mennä Tammisaaren sairaalaan niin toteat ettei ole liiottelua.

Lähettäjä: Däa 
Päivämäärä:   15.10.24 00:57:41

LähettäjäOk

Päivämäärä14.10.24 23:33:57

Potilaat päästelevät ihan uskomattoman kasan yleistä henkistä pahoinvointia hoitajien päälle. Ei sitä kukaan jaksa vuodesta toiseen, pakko rajata kommunikointia etäisyydellä ja joskus myös olemalla tyly.

Päivämäärä:   15.10.24 03:54:31

"LähettäjäOk

Päivämäärä14.10.24 23:33:57

Potilaat päästelevät ihan uskomattoman kasan yleistä henkistä pahoinvointia hoitajien päälle. Ei sitä kukaan jaksa vuodesta toiseen, pakko rajata kommunikointia etäisyydellä ja joskus myös olemalla tyly."

Uniikit lumihiutaleet taas valittaa, harmitustaan ei kannata purkaa potilaisiin kun lääkäri ei pyytänyt treffeille vuoristosairaala sarjan mukaisesti.

Se on myös ikävää jos sieltä osaston kansliasta joutuu lähtemään kun joku tv-sarja on just kesken.

Päivämäärä:   15.10.24 07:47:19

Edellinen piste juuri todisti ettei ymmärtänyt nimimerkin ok tekstistä sanaakaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.