Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harjoittelupaikan hakemisesta

Lähettäjä: Onkojärkeä 
Päivämäärä:   13.10.24 10:58:26

Mulla on tällä hetkellä opinnot aikalailla tasan puolivälissä ja ensi vuonna pitäisi suorittaa harjoittelut. Onko mitään järkeä hakea harjoittelupaikkaa, johon halutaan opinnoissa loppusuoralla oleva opiskelija? Järki sanoo, että ei, vaikka toki kohtuullisen loppusuoralla silloin ensi vuonna olisinkin opinnoissani. Paikkaan pitäisi vääntää motivaatiokirje ja nyt sitä tekiessäni en keksi mitään perusteita minun palkkaamiselleni.

Re: Harjoittelupaikan hakemisesta

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.10.24 11:30:00

Onko sinulla siis opintoihin liittyvät kurssit puolivälissä vai opintopisteiden kannalta opinnot puolivälissä? Milloin on tavoiteltu valmistuminen? Opintopisteistä iso siivu menee kuitenkin harjoitteluun ja opinnäytetyöhön, eli jos sinulla on opintopisteistä suoritettu n. puolet, olethan jo oikeastaan aika loppusuoralla. Etenkin jos harjoittelu menee ensi vuoteen, eli opinnot ehtivät luultavasti ennen harjoitteluakin vielä edetä jonkun verran.

Päivämäärä:   13.10.24 11:59:28

Opintopisteiden kannalta opinnot ovat puolivälissä. Tämän vuoden puolella tulee ehkä noin 30 opintopistettä lisää. Ainut ahdistuksen aihe on se, että harjoittelun kannalta järkevimmät kurssit jäävät harjoittelun kanssa samaan aikaan suoritettavaksi.

Opettajan mielestä tulen valmistumaan ensi vuonna, mikäli vaan saan harjoittelut ja opinnäytetyön tehtyä ensi vuonna.

Lähettäjä: Tulppu 
Päivämäärä:   13.10.24 13:58:43

Siis... Oletko tehnyt mitään harjoitteluja tähän mennessä? Eikö harkat yleensä rakennu sillee nousujohteisesti, että opintojen alkupäässäkin on harkkoja? Vai oletko jotenkin pantannut ne kaikki tuonne viimeiseen vuoteen? Omassa maalaisjärkikuvitelmassa tuolla "opintojen loppusuoralla" -lausahduksella viestitetään sitä, että halutaan jo vähän kokeneempi eikä ihan aloittelijaa. Tai ylipäätään sellaista, jolla perustietämys on jo hallussa. Eli jos kyse on ensimmäisestä harkasta alalla niin en hakisi siihen tuollaista paikkaa.

Päivämäärä:   13.10.24 14:11:11

En ole pantannut yhtään mitään, meillä on jätetty molemmat harkat opintojen loppupäähän ja ne saa suorittaa putkeen vaikka yhdessä paikassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.24 14:19:55

"Siis... Oletko tehnyt mitään harjoitteluja tähän mennessä? Eikö harkat yleensä rakennu sillee nousujohteisesti, että opintojen alkupäässäkin on harkkoja? Vai oletko jotenkin pantannut ne kaikki tuonne viimeiseen vuoteen?"

Itse olen opiskellut kahdessa ammattikoulussa ja molemmilla oli harjoittelut loput 1,5vuotta eli niitä ei jaettu eri vuosille. Tein kirjalliset samaan aikaan kotoa käsin. Ilmeisesti joku säästösysteemi, oppilas ei ookkaan syömässä enää koululla ja on muiden ihmisten "huoleenaiheena" :D

Toisaalta jos oppilas olisikin ihan uusi alalla niin ei olisi järkeäkään pistää harjoitteluun ekana vuotena, olisi ihan kädetön meno.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.10.24 17:07:23

"Siis... Oletko tehnyt mitään harjoitteluja tähän mennessä? Eikö harkat yleensä rakennu sillee nousujohteisesti, että opintojen alkupäässäkin on harkkoja? Vai oletko jotenkin pantannut ne kaikki tuonne viimeiseen vuoteen? "

Näähän riippuu alasta, meille suositellaan että harkka tehdään ihan viimeisenä. Ihanteellisesti sinne jäädään suoraan sitten töihinkin kun valmistuu.

Lähettäjä: Tulppu 
Päivämäärä:   13.10.24 23:18:09

Okei, meininki on siis muuttunut vuosien aikana. Jotenkin olen jäänyt jumiin "vanhaan hyvään aikaan", jossa yleisesti ottaen ensin käydään lyhyessä harjoittelussa vähän niin kuin orientoitumassa alaan. Sitten on vähän pidempää siinä seuraavana vuonna ja loppupuolella sitten syventävää ja pitkää harjoittelua.

Muttamutta, jos olet tehnyt kurssit hyvin pitkälti niin että tietotaitoa on reilusti jo olemassa niin kyllä sitten voi hyvin hakea tuollaisiin paikkoihin, jossa haetaan loppuvaiheen opiskelijaa.

Lähettäjä: Vaihtelee 
Päivämäärä:   14.10.24 07:51:24

Tulppu//Tuo on ihan ala kohtaista, koska harkat on. Jos mietit esim. jotain kampaajaa niin eihän hän harkassa osaisi vielä kuukauden opinnoilla tehdä juuri mitään ja harkka olisi ihan hyödytön. Itse aloitin opinnot vuosi sitten ja kuukauden jälkeen oli heti harjoittelu, mutta ala onkin enemmän vain ihmisten kohtaamista sen sijaan 10 vuotta sitten toisella alalla oltiin melkein vuosi koulussa ennen ensimmäistä harjoittelua.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   14.10.24 10:36:59

"Okei, meininki on siis muuttunut vuosien aikana. Jotenkin olen jäänyt jumiin "vanhaan hyvään aikaan", jossa yleisesti ottaen ensin käydään lyhyessä harjoittelussa vähän niin kuin orientoitumassa alaan. Sitten on vähän pidempää siinä seuraavana vuonna ja loppupuolella sitten syventävää ja pitkää harjoittelua."

Kuten sanottu, riippuu täysin alasta. Ei ole siis muuttunut viime vuosista. Käsittääkseni hoitoalalla harjoitellaan useita kertoja, mutta esim. tradenomeilla on harjoittelu vain opintojen loppuvaiheessa.
Käytännön töissä, kuten vaikka se hoitoala, on varmasti hyvä hakea niitä oikeita kokemuksia ihan alusta asti, jotta hommaan tottuu. Jossain it-alalla tai liiketaloudessa taas opiskelija olisi ihan hyödytön alkuvaiheessa eikä ole mitään töitä mitä opiskelija voisi viikon tehdä ja sitten taas palata kouluun.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   14.10.24 10:37:30

Ja aloittajalle. Minä ainakin kokeilisin kyllä hakea, eipä se mitään maksa. Jos ei ole tarpeeksi kokenut, sitten ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.