Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puhutko yliopistosta/amk:sta kouluna?

Lähettäjä: Sunday 
Päivämäärä:   13.10.24 10:38:43

Oonko mä jotenkin outo kun puhun kaikista peruskoulusta, lukiosta ja opiskeluista kouluna? Ja kun enkuksi puhuu niin school.

Yhden työkaverin kanssa "väittely" tästä menossa. Hänen mielestään koulu tarkoittaa peruskoulua eli vain lapset käyvät koulussa. Lukiosta en ole varma mihin se menee, mutta amk/yliopisto-opinnoista ei missään nimessä pitäisi puhua kouluna.

Mun mielestä koulu on sellainen helppo ja lyhyt ilmaisu joka nyt näin aikuisiällä tarkoittaa että jotkut opinnot kyseessä ilman että tarvitsee erikseen selventää että mitkä opinnot kyseessä. Tyyliin sanoo että mulla on koulupäivä huomenna sen sijaan että sanoisi että mulla on huomenna ammattikorkeakoulun/yliopiston luentopäivä.

Gilmoren tytöissäkin Rory käy collegea ja puhuvat schoolista. En kai mä nyt ihan metsässä ole tän kanssa vai vaan jämähtänyt johonki menneisyyteen?

Re: Puhutko yliopistosta/amk:sta kouluna?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.24 10:40:37

Kyllä, puhun amk:sta ja yliopistosta kouluna.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.10.24 10:41:56

Joo

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   13.10.24 10:42:50

Kun vielä opiskelin, niin puhuin koulusta tuttujen kesken. Saatoin esim. kaverille laittaa viestiä, että nähdään koululla. En että nähdään yliopistolla. Vieraammille sanoin, että opiskelen x-alaa. En kyllä enää aikuisena sanonut, että käyn koulua vaan että opiskelen. Riippui kyllä täysin tilanteesta ja keskustelukumppanista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.10.24 10:46:44

Joo. Olen suorittanut korkeaKOULUtutkintoja muutaman kappaleen ja puhunut opiskelupaikastani kouluna.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   13.10.24 10:46:53

Voihan olla että molemmat olette oikeassa? Yliopistosta saadaan koulutus ja tehdään opinnot vaikka oikeustieteestä. Eihän kukaan voi sanoa mikä on missäkin kontekstissa absoluuttisen oikein. Riippuu siitä puhuuko vaikka AMK:Issa opiskeleva että syön tänään koulussa. Kaikki ymmärtävät. Koulun päärakennus tai yliopiston päärakennus - et sekoita näitä. Itse tässä tekisin niin että olisin vaan kiva ja antaisin tuon toisen olla oikeassa omasta mielestään. Myrsky vesilasissa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.10.24 10:48:17

Olet. Meille yliopistossa sanottiin, ettei tämä ole koulu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.10.24 10:59:23

Olen kanssa kuullut tuon toteamuksen, ettei yliopisto ole koulu, mutten ole varma mihin se perustuu. Ehkä siihen, että yliopistolla on muitakin olennaisia tehtäviä kuin koulutus?

Omalla kohdalla riippuu vähän asiayhteydestä, että puhunko kouluna vai en. Jos juttelen jonkun kanssa nimenomaan opinnoista, niin silloin puhun yleensä yliopistosta, omasta alasta, pääaineesta (mikä sekin on meillä vanha termi) tms. Mikäli sitten taas opiskelu tulee lähinnä sivupointtina, niin saatan hyvinkin käyttää termiä koulu. Siis jos vaikka sovimme näkemistä kavereiden kanssa, niin saatan todeta, että minulla on koulua ajankohtana x. Tai sitten sanon olevani silloin luennolla - vähän miten milloinkin. :D

Lukiossa ja ammattikorkeakoulussa puhuin kyllä aina koulusta.

Päivämäärä:   13.10.24 11:05:31

AmmattikorkeaKOULU on koulu. Yliopisto taas ei ole koulu.

Sen sijaan koululaisella tarkoitetaan yleensä peruskoulun oppilasta. Ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ollaan opiskelijoita.

Päivämäärä:   13.10.24 11:06:10

Arkikielessä mennään koululle ja kouluruokalaan. Ja niin taitaa kyllä kaikki muutkin.

Taitaa olla kaupunkieroja, meillä kun ei ole sellaista "kunnollista" kampusta niin ei sitä käytetä, serkkuni taas puhuu toisessa kaupungissa lähtevänsä kampukselle tai syövänsä kampuksella.

Random fakta:

"Suomessa oli aiemmin käytäntönä, että yliopistoissa tuli olla vähintään neljä tiedekuntaa, muutoin oppilaitoksen nimenä oli korkeakoulu. Nykyään termillä korkeakoulu kuitenkin tarkoitetaan sekä yliopistoja että ammattikorkeakouluja, ja monet entiset korkeakoulut ovatkin vaihtaneet nimensä yliopistoiksi."

Lähettäjä: Noco 
Päivämäärä:   13.10.24 11:24:32

Puhun myös koulusta. Mutta sanon toki että olen opiskelija, en koululainen. Eli kun menen yliopistolle sanon meneväni koululle.

Lähettäjä: Sunday 
Päivämäärä:   13.10.24 11:28:57

"Sen sijaan koululaisella tarkoitetaan yleensä peruskoulun oppilasta. Ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ollaan opiskelijoita."

Tää nyt on ollut itsestään selvää ala-asteelta asti.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.10.24 11:29:12

No joillekin on hirveän tärkeää mainita, että ei opiskele missä tahansa amiksessa vaan yliopistossa. Se on paljon hienompaa. Minusta koulu on paljon helpompi ja yksinkertaisempi kuvaamaan sitä opiskelupaikkaa fyysisesti. Esim. juuri tuo, että syön koululla. Ehkä sitten sellaisessa asiayhteydessä, missä puhutaan nimenomaan opinnoista, on kuvaavampaa sanoa tarkemmin mitä opintoja tai statuksena sanoa opiskelija eikä koululainen.

Päivämäärä:   13.10.24 11:29:33

"AmmattikorkeaKOULU on koulu. Yliopisto taas ei ole koulu."

Vaan mikä? Opisto?

Päivämäärä:   13.10.24 11:38:13

Kyllä puhun koulusta ja kokeistakin, vaikka ovatkin tenttejä ;)
Itselle se tuntuu niin koulunkäynniltä, vaikka toki yliopistot tekevät paljon muutakin. Mutta omassa elämässä se on niin koulua kuin koulu voi olla.

Päivämäärä:   13.10.24 11:39:28

Mitäs lukiolaiset ja amiskalaiset sitten ovat?

Päivämäärä:   13.10.24 11:39:56

""AmmattikorkeaKOULU on koulu. Yliopisto taas ei ole koulu."

Vaan mikä? Opisto?"

Virallisesti ei saisi sanoa opistoksikaan, vaikka onkin korkeaKOULU ja yliOPISTO. Yliopisto on tieteellistä tutkimusta tekevä ja tieteellistä opetusta antava laitos.

Päivämäärä:   13.10.24 11:40:55

"Mitäs lukiolaiset ja amiskalaiset sitten ovat?"

Peruskoulu: oppilas
Lukio, amis, korkeakoulut, ylemmät korkeakoulut: opiskelija

Päivämäärä:   13.10.24 11:47:04

Yliopisto on yhteisö, jossa tutkitaan ja tutkimukseen perustuen myös opetetaan. Yliopisto ei ole koulu, joka kasvattaa, sivistää ja tarjoaa ammatillisen osaamisen tai valmiudet jatko-opintoihin.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   13.10.24 12:03:06

Oon sen verran vanha, että olen ollut Tampereen teknillisessä korkeakoulussa, joka sitten vaihtoi nimensä opintojeni aikana Tampereen teknilliseksi yliopistoksi. Koulusta puhuttiin, syötiin koululla, nähtiin koululla, tehtiin harkkatöitä koululla, oltiin opiskelijoita. Jotkut daatto sanoa korkeekoulu. Hervannan kampusaluetta en edelleenkään pidä "yliopistona" vaikka se sitä faktisesti olikin/onkin, "yliopisto" on se valkoinen laatikko Kalevantien varrella, se missä ala-asteelta käytiin isossa salissa kuuntelemassa sinfoniaorkesteria (aikana ennen Tampere-taloa).

En tiedä, miten esimerkiksi Otaniemessä suhtaudutaan siihen, ettei nimi ole enää teknillinen korkeakoulu?

Ylempi kourkeakoulututkintohan näissä teknillisissä korkeakouluissa oli ov-aikaan 180 ov, kun yliopistoissa muistaakseni lääkäreitä lukuunottamatta oli 160 ov. Tuo 20 ov:n ero näkyi mm. siinä, että opintotukikuukausia saimme 55 kpl, kun 160 on:n tutkintoa suorittaneet saivat 50 ja 180 ov oli 5,5 vuoden tutkinto 160 ov:n tutkinnon ollessa 5 vuoden pituinen noinniinkuin koko ajan täyspäiväisesti edeten.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   13.10.24 12:08:13

Silloin kun opiskelin amk:ssa, puhuin koulusta, ja menin kouluun.
Nykyään sekä että. Menen yliopistolle, mutta töissä lukee taululla, "sk on puhelimen päässä, hänellä on koulupäivä ". Olen siis silloin yliopistolla.
Ihan riippuu kontekstista, mitä termiä käytän.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   13.10.24 13:31:46

Koulu kun koulu. Ihan sama mikä koulu on kyseessä. Yliopiston luennoista saatan mainita luentoina vaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.10.24 13:42:50

Metris, silloin kun opiskelin Otskissa, puhuttiin myös koulusta; syötiin koululla, nähtiin koululla.

Jos mentiin Helsinkiin, lähdettiin kaupungille. Syntyperäiset puhuivat tsadista - stadi-sanaa ei käyttänyt kukaan. Maalaiset sanoivat 'Hesa'.

Kiinnostaisi myös tietää, mitä sanoja Aalto-yliopistosta nykyään käytetään.

Päivämäärä:   13.10.24 13:48:41

Missä &%!@ "Otskissa"????

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.10.24 13:51:49

Otaniemi.

Päivämäärä:   13.10.24 13:53:25

^ Et ilmeisesti ole (ollut) teekkari tai arkkari?

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   13.10.24 14:00:45

Mä olen opiskelija ja valmistun ammattiin opistosta. :) Puhun aina myös opistosta.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   13.10.24 15:17:21

Olen teekkari, mutta en käy missään opiskelijoiden illanvietossa enkä osallistu mitenkään yliopiston aktiviteetteihin. En koe itseäni teekkariksi. En ole hankkinut lakkia, enkä keräillyt meikkejä. Miellån ne jotenkin 20-25 vuotiaiden jutuksi. Anteeksi kaikille jotka pahoititte tästä mielenne. Tiedän omasta ryhmästä näitä vanhempia 40-50 v. Jotka ovat aktiivisesti mukana kaikessa. Ja varmasti on osittain hyödyllisiä reissujakin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.10.24 15:27:14

En sano yliopistoa kouluksi, koska ei se ole koulu, vaikka siellä annetaan opetustakin. Ne kouluksi kutsuvat ovat usein olleet niitä samoja, jotka lompsivat luennoille myöhässä, menevät tapaamaan professoria verkkareissa, hokevat v*ttua kaikkien kuullen eivätkä välitä huolehtia deadlineista, koska hei, kouluahan tässä vain käydään ja mä oon tämmönen koululainen vaan. Jotenkin ehkä mielletään itsensä niin teiniksi vielä eikä aikuisiksi ja siihen sitten sopii ajatus koulun käymisestä hyvin.

Päivämäärä:   13.10.24 16:16:13

Muistui tästä mieleeni taannoinen keskustelu naapurin duunari/yrittäjäperheen parikymppisen pojan kanssa, kun hän kysyi, mistä olin tulossa. Vastasin, että koululta. "Ai mistä koulusta?" "No siis yliopistolta." "Mistä?!" "Yliopistolta." "Yli...opistolta?!" Kundi siis ei ollut ikinä moisesta kuullutkaan. Hetken itsekin mietin, olinko keksinyt koko termin omasta päästäni. :D

Päivämäärä:   13.10.24 16:58:53

"Meille yliopistossa sanottiin, ettei tämä ole koulu"

Niin sanottiin meillekin. Puhun silti koulusta

Lähettäjä: Priska 
Päivämäärä:   13.10.24 17:53:08

Olen töissä yliopistossa tutkijana ja opettajana. Teen tiedeyhteisössä tutkimusta ja opetan tutkimusperustaisesti. Olisi hyvin outoa sanoa, että olen töissä koulussa tai opetan opiskelijoita koulussa.

Päivämäärä:   13.10.24 19:18:12

-: poika oli landelta ja söi rasva suupielestä tirsuen koska hänellä on huono äiti.

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   13.10.24 19:22:02

Priska: mutta ymmärrät silti varmaan, että opiskelijat miettivät asioita "sitten kun koulut on käyty" tai eivät tänään tule koululle.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.10.24 20:55:08

Ja mä taas nään ne ihmiset jotka puhuvat yliopistosta niin semmosina turhantärkeinä ”etkötiedäkukamäolen” tyyppeinä jotka nyt on vaan pikkusen paljon parempia kun tavikset koska ovat päässeet sinne YLIopistoon.
Koulu kun koulu kun siellä kerran oppimassa ollaan, sama kai tuo miten se opetus tai oppiminen tapahtuu.
Mut hei joo, mähän oon vaaaan amkkilainen ja katkera koska en Pääse sinne Yliopistoon kun en ole riittävän viisas.

Päivämäärä:   13.10.24 21:00:52

” "Yli...opistolta?!" Kundi siis ei ollut ikinä moisesta kuullutkaan.”

Muistan kun meidän pikkukaupunkiin tuli kyltit yliopistolle. Vähän nauratti, kun kukaan ei puhunut koskaan mistään yliopistosta, se oli kaikille vain ”ookooäl”

Lähettäjä: Salla 
Päivämäärä:   13.10.24 21:05:41

Kyllä kotona puhumme aina koulusta, tyttäreni opiskelee lääketiedettä :)
Itse olen ollut aina töissä "koulussa"

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   13.10.24 22:23:35

Kyllä puhuin myös yliopistosta kouluna. Menin kouluun, olin koululla. Alkuun meille kerrottiin, että kyseessä ei ole koulu vaan tiedeyhteisö, mutta ihan sama. Nykyisin olen töissä amkissa ja silloin tietty olen töissä enkä koulussa, mutta fyysisesti koululla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.