Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira-allergia mutta silti omistaa koiran

Lähettäjä: Epätoivoinen 
Päivämäärä:   13.10.24 09:05:29

Epäilen tällä hetkellä, että olisin lievästi allerginen koirille vaikka verikokeen kautta olevassa testistä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Astma löytyy.

Onko täällä koira-allergisia ja/tai astmaatikkoja, joilla olisi koira kaikesta huolimatta ja miten olette pärjänneet?

Re: Koira-allergia mutta silti omistaa koiran

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.24 09:30:51

Astma on sitten eri asia kuin allergia. Astma useinkaan ei oireile lemmikeistä vaan esim. rasituksesta.

Mutta minulla on astma ja miehellä on koira-allergia. Mun astma ei oireile eläimistä vaan rasituksesta, flunssista ja joskus kausiallergioiden ohessa. Mies siedättyi mun lyhytkarvaiselle koiralle nopeasti eikä oireile lainkaan. Mutta esimerkiksi sukulaisten cockerin turkki kosteana sai oireita aikaan. Varotoimenpiteinä kutenkin pidetään ettei koira pääse makkariin eikä sänkyyn ja ei saa nuolla miehen ihoa.

Päivämäärä:   13.10.24 09:31:30

Niin ja miehellä ei ole lääkitystä tarvinnut allergiaan.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   13.10.24 09:49:08

On. Omista kokemuksistaan ei tule oireita, vieraista pennuista joskus vähän.
En koe mitenkään ongelmaksi, koiria ollut aina.

Päivämäärä:   13.10.24 10:49:29

"Astma on sitten eri asia kuin allergia. Astma useinkaan ei oireile lemmikeistä vaan esim. rasituksesta."

Ensimmäinen lause on totta, mutta astmaa on eri tyyppisiä. Ekalla pisteellä on ilmeisesti rasitusastma.

Mulla on allerginen astma. Olen allerginen myös koirille ja koiria on ollut aina. Omista saan oireita lähinnä kun allergeeneja on paljon, esimerkiksi keväisin. Oireet on vuosien saatossa pahentuneet ja nyt ollaan siinä tilanteessa että toivon pärjääväni siihen asti, että koirilla tulee ikä vastaan ennen kuin joudun niistä luopumaan. Uusia eläimiä en voi enää ottaa.

Osa koira-allergikoista pärjää sen oman kanssa, toisilla oireet pahenevat niin että siitä koirasta on luovuttava. Hyvin harkiten siis etenisin.

Päivämäärä:   13.10.24 11:06:53

Perinteisestihän allergikoilla on näitä pohjavillattomia rotuja, jotka allergisoi vähemmän. Villakoiria, vesikoiria, bichoneinta jne. Yksilöllistä kuitenkin tietysti.

Meillä on espanjanvesikoira allergiaperheessä, siskon perheellä villakoira, tuttavaperheellä Amerikan karvaton terrieri. Nämä ongelmattomia. Jos menen vaikka nyt perus kultaisennoutajan tai saksanpaimenkoiran kanssa samaan huoneeseen, oireilen aika pian.

Omasta ei irtoa karvaa lainkaan, koira ei juuri hilseilee, karva pidetään lyhyenä (trimmaus n. 3 kk välein) ja koira on pesunkestävä.

Miettisin tarkkaan, ja ottaisin kokeiluun tai hoitoon, jos mahdollista. Silti voi mennä pieleen. Meillä nyt on ollut koira pian 15 vuotta (toinen samanlainen menossa) ongelmitta, ja muissakin allergiaperheissä koiria on, joten joo, on mahdollista, järkeä käyttäen, mutta takuuta ei tietenkään ole.

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   13.10.24 11:13:25

Minulla on allerginen astma ja kaksi koiraa. Toinen on ollut jo 8 vuotta, nukkuu sängyssä, ei aiheuta oireita. Pohjavillaton rotu.
Pentu otettiin noin kuukausi sitten. Varsinkin alkuun aiheutti nuhaa, nyt se on onneksi vähentynyt jo lähes olemattomiin. Aiemmin saman rotuinen aikuinen koira ei aiheuttanut ongelmia, vaikka karvaa oli joka paikassa.
Muista koirista osa aiheuttaa oireita, osa ei. Sen verran teen varotoimenpiteenä, etten työnnä kasvojani turkkiin tai mitenkään erityisemmin turkkia "pöllyyttele". Käytän päivittäin allergia- ja astmalääkkeitä lääkärin määräyksestä, mutta jos ne jonkun kerran unohtuvat, ei tule välittömästi oireita. Eli mulla menee oikein hyvin koirieni kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.