Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos saisin aloittaa elämäni uudestaan...

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   12.10.24 21:43:21

Opiskelisin kaivinkoneen kuljettajaksi.

Entä sinä?

Re: Jos saisin aloittaa elämäni uudestaan...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.10.24 21:50:48

Olisin jättänyt opiskelematta ensimmäisen ammattini.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   12.10.24 21:58:18

En osaisi muuttaa mitään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.24 21:59:08

Vaatisin huostaanottoa ihan jokaikiseltä perheen ulkopuoliselta aikuiselta.

Lähettäjä: soma 
Päivämäärä:   12.10.24 22:00:29

Sama kuin Ällöllä

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.10.24 22:05:27

Varmaan etsisin apua siihen, että vanhemmat käytti paljon alkoholia vaikka ihan kävivät töissä jne sekä henkiseen/ fyysiseen väkivaltaan mitä jouduin todistamaan.

Päivämäärä:   12.10.24 22:07:11

Ja lisätään toinen: Olisin jättänyt suhteen narsistin kanssa väliin. Olisi pitänyt osata varoa, mutta olin nuori, naiivi ja miellyttämisenhaluinen. En kestä vieläkään lukea päiväkirjojani reilun parinkymmenen vuoden takaa, niin täynnä ahdistusta ja kipuilua ne ovat.

Päivämäärä:   12.10.24 22:11:02

Soma, saako kysyä, mikä sinun ammattisi oli? Minulla kampaaja. Päivääkään tuota työtä ole tehnyt, kun ei lopulta ollut yhtään juttuni.

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   12.10.24 22:11:28

Olisin ollut pidempään sinkku ja asunut sekä työskennellyt ulkomailla.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   12.10.24 22:13:23

Aloittaisin osake/sijoittamisen mahdollisimman nuorena.

Lähettäjä: eronnut 
Päivämäärä:   12.10.24 22:14:15

Olisin opiskellut kirjastoalaa tai jotain muuta kirjoihin liittyvää. Sekä jättänyt huonot miehet jo aiemmin.

Päivämäärä:   12.10.24 22:16:30

Pitäisin huolta että minut otetaan vanhemmiltani pois.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.24 22:21:57

Olisin jättänyt ammattilukiosta amiksen pois, käynyt pelkän lukion ja mennyt suoraan oikikseen. Olisi jäänyt turha ammatti ja turhaa opintolainaa pois. Olisin myös kieltäytynyt muuttamasta miehen kotitilalle (=työleiri, jossa appivanhemmat kulkevat kuin kotonaan, ja joka ei lopulta edes ole oma).

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   12.10.24 22:54:02

Kaikenlaiset mies- ja alkoholisekoilut jättäisin pois. Ja opettelisin pitämään puoleni ja sanomaan asioista, jotka eivät miellytä. Muuten on mennyt hyvin :)

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   12.10.24 22:56:04

Oi, monta asiaa!
-Olisin ylläpitänyt ja luonut innokkaammin ystävyyssuhteita
-Olisin jättänyt yhden teini-iässä olleen parisuhteen väliin.
-Olisin säästänyt rahaa vähän tarmokkaammin.
-Olisin vaihtanut väärältä alalta pois nopeammin (olin vuoden ja sieltä edelleen 3k opintolainaa jäljellä).

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.10.24 23:01:02

En laittaisi välejä poikki luokkano tyttöihin yläasteella :(

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   12.10.24 23:07:59

Olisin pitänyt sen lukioaikojen poikaystävän. Ei parantunut vaihtamalla!

Lähettäjä: Antepsin 
Päivämäärä:   12.10.24 23:11:35

Oi että, niin paljon tekisin toisin.

Opiskelisin oikeasti yläasteen ja lukion asiat.
Sekoilisin vähemmän - teininä oli rankkaa, mutta hyvin mulla oli kuitenkin asiat.
Viettäisin aikaa isäni kanssa.
Opiskelisin johonkin järkevään ammattiin. Isän kuoleman jälkeen kaikki alkoi mennä alamäkeä eikä opiskelusta tullut enää mitään ja opiskelin ihan väärää alaa.

Lähettäjä: mirataz 
Päivämäärä:   12.10.24 23:11:43

Olisin opiskellut koulussa ahkerammin ja mennyt lukioon ja sen jälkeen opiskelemaan vaikka psykologiaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.24 23:18:44

Tällä hetkellä en muuttaisi mitään, mutta onhan tässä vielä elämää edessä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.24 23:19:13

Olisin hoitanut ekaa omaa hevosta vielä paremmin

Muita asioita ei nyt tule mieleen. On ollut kyllä todella monia asioita jotka on aiemmin tuntunut siltä että haluaisi jättää välistä, mutta nyt kun olen elämässäni siellä missä haluankin (unelmien koulupaikka, ihana parisuhde), niin en jättäisi nuorena ”turhaan” opiskeltua ammattia kuitenkaan välistä enkä nuoruuden miesseikkailujakaan, koska en oikeasti haluaisi luopua niistä kokemuksista ja tuntuu että ilman niitä en välttämättä olisi tässä kuin olen nyt :)

Päivämäärä:   12.10.24 23:25:50

En yrittäisi olla kunnon tyttö vaan pistäisin kampoihin kiusaajille ja väkivaltaisille läskiläjille.

Lähettäjä: Nuorimies 
Päivämäärä:   13.10.24 00:22:23

Ostaisin Ap:n kanssa punaisen tuvan ja perunamaan. Kaivaisimme yhdessä perunamaata Åkermannilla elämme loppuun saakka.
Voi että. ❤️

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.10.24 00:33:26

Olisin aloittanut sijoittamisen aiemmin, uskonut enemmän itseeni enkä kuunnellut muita niin paljon. Olisin pitänyt puoleni paremmin. Näillä parannuksilla menee loppuelämä ;)

Lähettäjä: Hiipuva polle 
Päivämäärä:   13.10.24 00:36:16

En olisi koskaan lähtenyt hevosalan yrittäjäksi..

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   13.10.24 00:39:43

Olisin lähtenyt lukiossa tai amkissa vaihtoon opiskelemaan. Muuta en varmaan muuttaisi, vaikkei elämä nyt ole mennyt kaikin tavoin niin kuin olisin halunnut.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   13.10.24 02:11:58

Olisin ottanut jonkun niistä miljonääreistä joita pyöri ympärilläni kun asuin ulkomailla. Pari oli tosi rakastunutta ja olisi ollut valmis menemään naimisiin vaikka heti. Sen sijaan tulin takas Suomeen ja nain perus duunarin. Ihan hyvä mies mutta kyllä @!#$ olla pienituloinen.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   13.10.24 02:23:32

Opiskelisin ammatin, jossa on paremmat työllistymismahdollisuudet, vaikka lääkäriksi. En menisi naimisiin ex-mieheni kanssa. Hankkisin lapsia, vaikkapa sitten ei-optimaaliseen parisuhteeseen, kun tässä elämässä odotellessa juna meni jo.

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   13.10.24 07:05:12

Olisin koittanut päntätä englannin kieltä vaikka se ei tahdo tarttua päähän.
Olisin antanut Esalle, vieläkin harmittaa kun pihtasin.

Päivämäärä:   13.10.24 08:33:06

"Olisin antanut Esalle, vieläkin harmittaa kun pihtasin."

Voi ei! Minuaki rupes nyt harmittamaan, kun Esa ei saanu :-/

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.10.24 08:52:09

Paljon helpommalla olisin päässyt jos exä olisi jäänyt tapaamatta. Tai vaikka tavannutkin niin ei olisi jäänyt arkeen mukaan. No tyypissä ei ollut mitään varoitusmerkkejä joten todellakaan ei tiedä miten elämä voi kuljettaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.10.24 08:58:33

Houkuttelisi sanoa, että valitsisin opiskelupaikkani toisin. Vihaan uraa jolle olen ajautunut ja jota en näy jälkikäteen saavan käännettyä edes uusia tutkintoja suorittamalla. Minut palkataan vain hommiin, joista on ennestään kokemusta. Vaikka haastattelussa puhuttaisi ihan muuta, niin käytännössä työtehtävät onkin sitten taas vanhaa tuttua pskaa.

Mutta. Ilman juuri tuota ammatillisesti täysin pieleen mennyttä opiskelupaikkavalintaa en olisi tavannut nykyistä puolisoani. Ja sen puuttuminen kirpaisisi. Olin siis hyvin tyytyväinen kyllä sinkkuna elämiseenkin, mutta nyt kun tiedän miten kivaa parisuhteessakin voi olla, olisi harmi jos tämä pitkä suhde olisi jäänyt kokematta toisenlaisen opintopolun takia.

En siis lopulta varmaan valitsisi mitään toisin, koska näillä vaihtoehdoilla muut valinnat olisi todennäköisesti olleet vielä huonompia, mutta toivoisin saaneeni vähän erilaiset vaihtoehdot mistä valita.

Lähettäjä: nå näin 
Päivämäärä:   13.10.24 09:18:51

Uskon, että kaikella on tarkoitus ja kaikki kokemukseni elämässä ovat olleet tarpeen ja opiksi minulle. Olen saanut elää oman näköiseni elämän ja aion jatkaa samalla asenteella loppuun asti. Taloudellisesti hieman tiukkaa, mutta muuten rikasta elämää. Eikä minulta edes oikeasti puutu mitään. Joka päivälle on riittänyt jotain syötävää ja lämpöä asuntoon.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   13.10.24 21:04:08

Olisin viettänyt enemmän aikaa isäni kanssa, hän menehtyi ennen kuin ymmärsin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   13.10.24 22:24:12

Aika monta asiaa tekisin toisin.
Olisin kuunnellut teininä enemmän vanhempiani, tehnyt monta asiaa ja valintaa erilailla .
Nyt voisi moni asia olla tosi hyvin tän kaiken paskan sijaan
Olen ollut ihan liian sinisilmäinen

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.10.24 01:40:47

Kuten joku ylempikin, olisin myös hakenut huostaanottoa itselleni

Lähettäjä: Huuj 
Päivämäärä:   14.10.24 02:15:02

Muutimme uudelle paikkakunnalle 5lk:n jälkeen. Uudella luokalla ystävystyin luokan hylkiön kanssa ja samalla myös minua alettiin karttaa. Monta kertaa ole miettinyt, että millaista elämäni (6lk-lukio) olisi ollut, jos en olisi tuon hylkiön kanssa kaveerannut vaan olisin ollut niiden muiden luokkakavereiden kanssa. Hylkiön todellinen luonne selvisi minulle 6lk:n lopussa ja kaduin, että olin alkanut hänen kaverikseen, mutta se oli liian myöhäistä. Olin jumissa hänen kanssaan vielä yläasteen, mutta sitten tiemme erosivat, kun hän meni amikseen. Toisaalta on mahdollista, että hylkiön kanssa kaveeraaminen on pelastanut minut monelta teini-iän tyhmältä teolta. En siis välttämättä haluaisi muuttaa kaveeraamistani hylkiön kanssa, mutta haluaisin nähdä sen vaihtoehtoisen todellisuuden, mitä olisi tapahtunut, jos emme olisi olleet kavereita.

Tuo on suurin ”valinta”, jonka olen elämässäni tehnyt ja josta en tiedä, onko se ollut oikea.

Kaksi pienempää valintaa on myös. Ensimmäinen on eskari (no, tämän valinnan tekivät vanhemmat puolestani). Vanhempani olisivat haluneet minut kielikylpyeskariin ja olisin halunnut sinne itsekin. Sieltä olisi pitänyt jatkaa kielikylpyluokalle ala-asteella eikä ko. koulu ollut lähikouluni vaan pitemmän matkan päässä keskustassa. Minut laitettiin siis tavalliseen eskariin ja lähikouluun. Kun menin tokalle, ekalle luokalle tuli oppilas, joka oli käynyt sen saman kielikylpyeskarin, mutta tullut sitten kuitenkin lähikouluuni tavalliselle luokalle.

Jos saisin muuttaa elämääni, haluaisin siihen kielikylpyeskariryhmään, mutta sitten lähikouluuni.

Opiskelusta en osaa sanoa. Olen opiskellut eri alaa kuin jolla työskentelen. Joskus mietin, kuinka paljon parempi olisin työssäni, jos olisin ottanut yliopistossa toisen, nykyiseen työhöni liittyvän pääaineen. Nykyinen pääaineeni on kuitenkin todella suureksi hyödyksi sekä jokapäiväisessä elämässä että työssäni. En haluaisi muuttaa sitä, että olen nykyistä pääainettani opiskellut, mutta haluaisin muuttaa sen, että olisin esim. pitkänä sivuaineena opiskellut nykyiseen työhöni liittyvää alaa. Siihen aikaan noiden kahden aineen yhdistäminen pää- ja sivuaineeksi ei kuitenkaan ollut mahdollista.

Päivämäärä:   14.10.24 08:07:27

Olisin pysytellyt lukiossa vaikka väkisin. Jätin lukion kesken niin siinä lähdettiin erkaantumaan ystävien ja kavereiden kesken, enkä ole sittemmin saanut uusia.

Lähettäjä: hvitserk 
Päivämäärä:   14.10.24 08:16:46

En olisi koskaan mennyt lukemaan ylioppilaaksi, vaan suoraan jonnekin amikseen tai kauppikseen. Lukion aikana tein elämäni suurimmat virheet ja lukion päättäri oli yks haista-p*ska-juttu vaikka sain ihan hyvät paperit.

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   14.10.24 08:18:09

Olisin tuonut jollekin luotettavalle, perheen ulkopuoliselle aikuiselle ponnekkaammin tietoon, minkälaisessa viinanhuurussa joudun lapsuuteni viettämään.

Olisin valinnut opiskelualani aivan toisin, tai edes eri suuntautumisvaihtoehdon sillä alalla, jonka olen oikeassa elämässä valinnut.

Päivämäärä:   14.10.24 08:44:06

Jos voisin sanoisin 12v itselleni että olen kaunis ja sopiva, en suinkaan ruma ja lihava. Että pitäisi olla itsevarma ja oma itsensä. Mennä rohkeasti porukkaan ja lähteä kun joku pyytää mukaan.

Vielä 20-vuotiaanakin oli todella huono itsetunto, vihasin itseäni, en uskaltanut elää kuten olisin halunnut, eristäydyin kaikista ja menetin ystäväni. Nyt 30-vuotiaana oloni on paljon parempi. Lapsuuden ystäviä en saa takaisin, mutta ehkä uusia :) Mutta itseni kanssa on ihan hyvä olo, se on pääasia.

Päivämäärä:   14.10.24 08:45:59

Jos vain voisin muuttaa elämääni yhä, olisin elänyt nuoresta lähtien täysin Jeesusta seuraten enkä pyrkinyt miellyttämään ihmisiä, joka ei johtanut mihinkään, luulin sen olevan mitä pitää tehdä ja olin täysin väärässä.

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   14.10.24 09:20:31

Alkaisin jo nuorempana tutustua klassiseen pukeutumistyyliin (värit, leikkaukset, materiaalit jne.) ja siihen, millainen vaatetus minulle sopii, niin olisi jäänyt monet epäimartelevat vaatteet ostamatta. Näin kolmekymppisenä olen pistänyt vaatekaapin aivan uusiksi.

Nyt olen 10 vuoden työuran jälkeen vaihtamassa alaa, mutta tämä ei kyllä kaduta. Sain hyvän toimeentulon, paljon uudellakin alallani arvostettuja taitoja, ystäviä ja tuttuja nykyisellä alallani työskennellessä.

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   14.10.24 09:21:30

Niin ja exäni olisin dumpannut paljon nopeammin kuin tässä elämässä tein.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.