Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljon voi pyytää vuokraa? (OH)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.24 19:07:12

Paljon voi pyytää hevosesta vuokraa?

HEVONEN

- kiltti, ei pahoja tapoja, taluttaessa voi yrittää veristä ruohotupsulle mutta harvemmin tekee sitä jos ei pääse sinne itseään vetämään
- 155 cm
- heA (esteet 120cm ratana, mutta vuokraaja ei saa hypätä ilman valvontaa)
- voi maastoilla yksin, liikenne varma

TALLI

- kenttä (hoidetaan myös talvella)
- maneesi, maneesin voi varata myös vain omaan käyttöön
- ihan ok maastot
- perus mukavuudet ratsastajalle
- tallille pääsee julkisilla lähelle ja autolla.

- vuokraukseen kuuluu ruoan laitto ja karsinan siivous (tähän ei mene kauan ja tietysti opastan alkuun missä kaikki on jne)

Haluaisin vuokraaja joka käy 1-2krt/viikossa jos 2kertaa niin toinen kerta valmennuksessa (omakustanteisesti).
Jos taito riittää saa käydä omakustanteisesti kisoissa jokusen kerran vuodessa.
Jos taito riittää niin saa hypätä esteitä valvotusti (vaikka valmennuksessa pari krt/kk), estekorkeus sovitaan.

Paljon kehtaa pyytää vuokraa?

Hevonen sopisi melko aloittelijallekkin, mutta hevosen kanssa pitää pärjätä yksin tai mukana olla joku kokenut ja tällöin mieluiten käytävä myös valmennuksessa.

Paljon

Re: Paljon voi pyytää vuokraa? (OH)

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   12.10.24 19:13:18

Sijainti, sijainti, sijainti?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   12.10.24 19:14:41

30e.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   12.10.24 19:15:56

Tuupovaara vai Helsinki? Sillä on aika paljon väliä.

Päivämäärä:   12.10.24 19:18:25

Olen maksanut vastaavista 20e/kerta. Kaupugissa, muttei pks.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   12.10.24 19:22:38

Minulle henkilökohtaisesti pitäisi maksaa ihan reilusti siitä että siivoaisin karsinaa eli aika halpa pitäisi olla että tuohon lähtisin...

Onko tallilla valmennusta esim. porukalle vai pitäisikö siis löytää oma valkku joka tulisi vain vuokraajaa varten? Eli kuinka kalliiksi yksi valmennus/vko tulisi arviolta? Melkein ehdottaisin että x€ itsenäinen kerta ja valmennukseen hevosen saa noilla päivän tallityöt tekemällä sitten.

Päivämäärä:   12.10.24 19:24:57

”Olen maksanut vastaavista 20e/kerta. Kaupugissa, muttei pks.”

Paitsi ei ole tarvinnut valmentautua noin tiheästi. Valmentautuminen ollut suotavaa, muttei pakollista tietyin väliajoin.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   12.10.24 19:33:09

Nimimerkki hmm, et kai oikeesti kuvittele että maksuksi riittää karsinan puhdistus? Ei hevosen pito ilmasta ole kenellekään, miksi sun pitäs se ilmaseksi saada? Ratsastuskoulullakin vois tunnin maksaa kun puhdistaa karsinan ja punnitsee iltaheinät, ei kovin kannattavaa.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   12.10.24 19:34:43

Kalliiksi tulee jos kerta viikossa pitää valmennuksessa ratsastaa, täällä päin jo pelkästään se on 60€/h.
En ottais tuolla diilillä ollenkaan.

Päivämäärä:   12.10.24 19:37:59

Sijaintina Kanta-Häme, n. tunti Helsingistä. Siis valmennus ei pakollinen jos taito on riittävä, tyhmästi aloituksessa jäi niin kuin se olisi pakollinen. Ja karsinan puhdistus ei myöskään pakko tai ruokien laitto, mutta sillon mun pitää käydä tallilla ne tekemässä.

Päivämäärä:   12.10.24 19:40:01

Hmm, halvemmaksi se mulle tulee ajaa sinne tallille ja tehdä itse ne tallityöt kuin tai vaikka maksaa tallikaverille että tekee ne, kuin että vuokraaja saisi ratsastaa ilmaiseksi ja valmennuksen niitä vastaan. Hevosen pito ei ole ilmaista.

Lähettäjä: Xz 
Päivämäärä:   12.10.24 19:42:14

20€/kerta maksan nyt tuontyyppisessä tilanteessa. Oma taso HeA, omiakin hevosia ollut, joten hevosen omistaja voi luottaa että hevonen ratsastetaan ns. oikein ja kaikki hommat tehdään kuten pitää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.24 19:46:49

Ilmeisesti HML tai Lahti. Noista on täällä pyydetty 20-25, joudut ehkä valkkupäiviltä alentamaan vuokraushintaa ellei sulla ole halpa valkku.

Päivämäärä:   12.10.24 19:50:21

Mahdollista on että hevonen saattaa muuttaa Keski-Uudellemaalle ennen kuin otan vuokraajan.

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   12.10.24 20:04:16

Pyytäisin 25e/krt ja valmennus vapaaehtoiseksi ja jos aloittelija niin vaikka valmennuksessa/tunneilla täytyy käydä vaikka 1-2krt/kk. Noin helpompi saada enemmän mahdollisia ehdokkaita. Jos täytyy siivota karsina ja laittaa heinät/ruoka niin 20e/krt.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   12.10.24 21:07:20

Halvalla menee osaava hevonen jos 20e vaan maksaa. Yleensä aina vuokraajalle kuuluu joku tallityö, ruokien laitto tai tarhan siivous eikä ne laske vuokrauksen hintaa. 30e ois sopiva hinta kun on kuitenkin maneesi käytössä.

Päivämäärä:   12.10.24 21:17:04

”Halvalla menee osaava hevonen jos 20e vaan maksaa”

Helppo A ei nyt ole erityisen osaava.

Päivämäärä:   12.10.24 21:28:33

^ halpa siihen nähden että tolla saa tehdä vähän kaikkea ja voi maastoilla yksinkin. Usein saa mennä vaan koulua ja ei saa maastoilla tai voi maastoilla vain porukassa. Tai sitten saa vaan maastoilla ja sekin maksaa sen 20e.

Päivämäärä:   12.10.24 22:20:47

Voihan sitä pyytää ja se maksaa kenellä on varaa.

Minä maksoin 5e/kerta vastaavasta diilistä ilman maneesia, maastoilin enimmäkseen. Hypätä sai ihan samaan rahaan kesäisin kun kentän pohja oli hyvä, en itse halua hypätä ilman ohjausta joten ei tullut varmaan ikinä puheeksi että saisiko yksin hypätä.

En maksaisi sen enempää jos karsina PITÄÄ siivota ja on muutakin hommaa. Mieluusti sen teen, mutta se näkyy kyllä sitten hinnassakin. Ei minulla työssäkäyvällä ihmisellä ole mitenkään rajattomasti aikaa. Joku toinen taas maksaa mielellään ja viettää koko illan tallilla.

Päivämäärä:   12.10.24 22:23:13

., no jos sulla ei ole 15min aikaa siihen että siivoat karsinan ja laittaa ruokaa niin en ehkä sua haluaisikaan vuokraamaan mun hevosta.

Lähettäjä: milli 
Päivämäärä:   13.10.24 00:54:25

Mä olen vuokrannut mun hevosia 15 vuotta ja AINA vaatinut että kerran vkossa pitää käydä valkussa. Ei ole vielä tullut vastaan semmoista joka ei valkkua tarvitsisi vaikka olis kuinka "osaava".
Mun hevonen maksaa 35e kerta ja valkku kerran vkossa toiset 35, toinen rats kerta on itsenäinen. Vaikka kyllä kaikki mun vuokraajat on olleet tosi kiitollisia kun on päässeet GP valkun silmän alle.
Kisata on saanut pientä omakustanteisesti.
Mun mielestä 35e kerta ja 70e kerta on todella vähän, kun täällä pk seudulla ratskoulutunti 7-8 ryhmässä on jo 60e, pienryhmässä 80e.
Ja 70e saa kivan ja kiltin VaB tasoisen hevosen ja GP valkun yksärin.
Lämmin maneesi ja erinomaiset kentät.
Iltaruuat pitää tehdä.

Ja vuokraajia olis tulossa ovista ja ikkunoista.

Lähettäjä: pyou 
Päivämäärä:   13.10.24 01:02:16

Minua ei haittaa siivota karsinaa tai laittaa ruokia. On oma auto joten kulkeminen onnistuu. Mutta tasoltani olen osaavampi kuin hevonen (kansallisella tasolla vahva VaB + Re 130 cm), joten maksaisin sillä ratsastamisesta vain nimellisen hinnan jos sitäkään, koska veisin hevosta eteenpäin tai ainakin pitäisin sen tason nykyisenä. Eli ennemmin omistajan pitää maksaa minulle, jos haluaa että teen hevosen kanssa muutakin kuin hölkkäilen ympäriinsä. Hevonen olisi myös minulle passelin kokoinen, koska olen 163 cm ja vaatteet ja omat varusteet päällä 55 kg. En siis ole iso ja lihava.

Mutta sijainti ei passaa, en asu tuolla päinkään. Ja minulla on pari omaakin hevosta, joten en varsinaisesti tarvitse lisä ratsastettavia.

Päivämäärä:   13.10.24 01:17:16

Ihmetyttää tämä että jos pitää siivota karsina ja laittaa ruoat niin käyttäydytään kuin se olisi jokin maailman suurin urakka ja pitäisi päästä huomattavasti halvemmalla ratsastamaan. Eihän siihen mene kuin 15-20min tai korkeintaan puoli tuntia (jos on hidas) ja sehän kuuluu ihan perus hevosenhoitotoimiin. Tuleekohan tulevaisuudessa vaatimuksiksi että ei haluta edes harjata ja varustaa hevosta vaan sekin pitää laittaa valmiiksi ettei vaan tarvitse tehdä mitään muuta kuin ratsastaa:D

Ihan tiedoksi että ratsastuskouluilta saa usein vuokrata hevosen yksityiseen ratsastuskäyttöön tunniksi ja silloin ei varmasti joudu siivoamaan karsinaa. Toki hintakin on sitten enemmän kuin kaksikymppiä, mitä kuitenkin tunnutaan pitävän aivan kohtuuttomana jos joutuu perustoimenpiteet tekemään.

Itse olen pitänyt vuokrauksen sopivana hintana hevosen karsinavuokran päivähintaa. Eli jos karsinavuokra on kuukaudessa 600 ja jaetaan kolmellakymmenellä (toki kuukauden päivien määrä hiukan vaihtelee, mutta keskimäärin) niin tulee se 20. Nyt joku tulee ulisemaan että ei ole vuokraajien homma kustantaa hevosen pitoa ja saisi maksaa korkeintaan 5e jos joutuu heinät laittamaan, niin ihan tiedoksi että hevosessa on niin paljon muita kuluja että sillä päivän karsinavuokralla ei kenenkään hevosenpitoa rahoiteta.

Lähettäjä: ihig 
Päivämäärä:   13.10.24 02:07:29

Jos karsinavuokran verran ottaisin vuokraa niin se olisi 46e, mutta sehän ei suinkaan riitä, niin että minimissään 55e pitäisi ottaa jos haluaisin että EDES hevosen päiväkulut tulis katetuksi. Ja nyt otan 35e, eli sillä ei edes niitä päiväkuluja.
Ja todellakin pitää siivota karsina, laittaa iltaruuat ja tietenkin putsata varusteet. Se on nin itsestäänselvyys että siitä ei kannata edes puhua!

Jos tämmöisissä asioissa vuokraajalla on ongelmaa, nii silloin ei ole mulle sopiva vuokraaja.
Onneksi mulla on ollut vain tosi hyviä vuokraajia, ymmärtävät sanomatta suihkuttaa hevosen kesähelteellä ratsastuksen jälkeen, kävelyttää tunnin jälkeen riittävän kauan, kylmätä jalat hyppäämisen jälkeen ja muuta hevosihmiselle itsestäänselvää. Tänään just ilahduin kun vuokraaja laittoi viestin "en syötellyt ollankaan tänään kun viime yönä taisi olla pakkasta.!
Aivan, hoksottimia, oma-aloitgeisuutta ja vastuunkantoa! Hyvä vuokraaja!

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   13.10.24 02:28:28

Karsinan päivävuokra on sopiva hinta tavallisesta hevosesta.

Päivämäärä:   13.10.24 03:02:52

Juu kyllä minä tiedän hevosen pitämisen hinnan, enkä ole vaatimassa keltään mitään ilmaista ratsastusta. Mutta sitä tässä ei kysytty, vaan pohdittiin hintaa ja kerroin mistä itse maksaisin ja miatä en. Jos haluan maksaa paskan lappaamisesta, ostaisin jälleen oman hevosen ja puolihoidon. Jokainen saa valita mistä maksaa. Sama on aina ollut oman hevosen tallipaikan suhteen, en osaa edes miettiä mimmonen miljöö pitäisi olla että omistajana maksaisin Ihigin ~1400€/kk ja silti lappaisin paskaa.

Toisaalta ikinä en itse ole tarvinnut ketään vuokraajaa oman harrastuksen maksajaksi, vaan siksi, että on itse saanut vapaaapäiviä.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   13.10.24 03:57:01

Hmm, no aika harvassa paikassa sen hevosen kulut kk kn vaan sen 160-240e mitä tulisi jos vuokra olisi 20-30e/krt ja vuokraaja kävisi 8krt/kk. Sillä summalla ei kenenkään hevosen kuluja makseta jos ulkopuolisella pidetään hevosta.

Päivämäärä:   13.10.24 04:06:39

"Jokainen saa valita mistä maksaa."

Tietty. Näinhän se kaupankäynti toimii. Ihmettelin vain että onko asiat tosiaan muuttuneet tässä 15-20 vuoden aikana siihen suuntaan että hevosharrastuksen perusasiat ovat ehdoton ei. Itse olen aina käsittänyt hevosen vuokrauksen niin, että saadaan päiväksi "oma" hevonen, jos halutaan vähän itsenäisempää menoa kuin ratsastuskoulun tunnilla mutta rahat/aika/osaaminen/jaksaminen/haluaminen ei riitä omaan hevoseen. Ja vuokraajalle kuuluu ne samat päivittäistoimenpiteet kuin hevosen omistajallekin. Joillain talleilla vuokraan kuuluu karsinan siivous ja joillain sitä ei saa edes lisämaksusta.

20e hevosen päivävuokrasta (erityisesti jos käytössä maneesi ja hevonen osaamiseltaan ihan ok tasoa) on kyllä nykypäivänä omasta mielestä pikkuraha, vaikka joutuisikin tekemään 15min työtä. Kerran kun käyt kaupasta hakemassa pari juttua niin johan se parikymppiä on jo mennyt ellei enemmänkin. Ratsastustunnitkin ovat jo viidenkympin yläpuolella.

Päivämäärä:   13.10.24 09:26:37

”Ratsastustunnitkin ovat jo viidenkympin yläpuolella.”

Ehkä pks, mutta ei ainakaan omassa kaupungissani, joka on yksi Suomen suurimmista pks jälkeen. Ratsastustunnille pääsee 37 eurolla ja kyseessä on alueen kallein (ja paras) ratsastuskoulu.

Joten ei, en todellakaan maksa 35e/kerta hevosen vuokraamisesta, sillä samalla hinnalla pääsen ratsastamaan opetuksessa. Täällä päin vuokrahevosten hinnat on juurikin olleet tuon 20e/kerta, halvempaa sitten jossain kauempana kaupungista ja ilman kenttää.

Päivämäärä:   13.10.24 10:52:12

^ no sitten sä et varmaan edes ota yhteyttä jos susta vuokraushinta liian kallis. Turhaan jankutat.

Päivämäärä:   13.10.24 10:54:37

” no sitten sä et varmaan edes ota yhteyttä jos susta vuokraushinta liian kallis. Turhaan jankutat.”

Niin, kuten sanoin, meilläpäin vuokrahevosten hinnat ovat tuota 20e/kerta. Ei kukaan edes pyydä kolmea kymppiä tai enemmän, kun jokainen tietää alueen hintatason.

Eli ihan turhaan sä yleistät, että ratsastustunnitkin on jo viidenkympin yläpuolella, kun suuressa osassa Suomea ei todellakaan ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.10.24 11:15:55

Pyou: yleensähän hevonen otetaan vuokralle, jos sellaista haluaa vuokrata. En minäkään vuokraisi esimerkiksi shettistä koska en tarvitse sellaista mihinkään.

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   13.10.24 11:21:53

Ottaisin sulta 200/kk.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   13.10.24 11:34:57

Miksi kukaan haluaisi maksaa karsinan siivoamisesta, kun sitä saa tehdä ilmaiseksiksin tai jopa niin, että siitä saa palkkaa?

Mikäli haluaa hoitajan hevoselleen niin voi antaa myös tallitöitä ratsastusta vastaan.
Jos etsii vuokraajaa niin vuokraaja maksaa ratsastuksesta. Tuntui erikoiselta, että maksun lisäksi pitäisi vielä tehdä tallitöitä.

Ja sitten vielä maksaa oma valmentaja ja siihen päälle hevosvuokra.

Minusta kuulostaa, että alottaja etsii ratsuttajaa, joka tekisi tallityötkin ja vielä maksaisi siitä :D

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.10.24 14:24:32

Todella moni omistaja maksaa isot rahat hevosen kuluja kuukaudessa, siivoaa tarhan karsinan ja laittaa ruuat. Miksi vuokraajan pitäs saada halvalla pelkkä ratsastus? Ei hevosen pito halpaa ole. 30e on sopiva hinta.

Lähettäjä: iuh 
Päivämäärä:   13.10.24 14:27:26

"^ no sitten sä et varmaan edes ota yhteyttä jos susta vuokraushinta liian kallis. Turhaan jankutat."

Eihän aloittaja pyydä meitä ottamaan häneen yhteyttä vaan ainoastaan kyselee, että millä hinnalla laittaisi oman hevosensa vuokralle.

Mutta sillä nyt ei ole mitään väliä millä hinnalla joku vuokraa hevostaan tai myy ratsastustunteja jossain ihan muualla ja muissa puitteissa kuin missä aloittaja hevostaan pitää. Merkitystä olisi lähinnä sillä, mitä muut pyytävät samantasoisen hevosen vuokraajalta samoissa puitteissa.

Ehkä hänen olisikin järkevämpää kysellä oman alueensa hevosihmisiltä, ei yleisesti hötölästä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.10.24 14:31:27

No ei todellakaan 30 e jos pitää siivota karsina yms palveluksia myös. 25 e.

Lähettäjä: oona 
Päivämäärä:   13.10.24 14:47:07

"Miksi vuokraajan pitäs saada halvalla pelkkä ratsastus?"

Tämä. On kyllä kummalliseksi mennyt, kun vuokraajalta ei saa vaatia mitään muuta kuin hevosen liikuttamisen. Heti, jos pyydetään siivoamaan omat jäljet, hoitamaan hevonen tai tekemään mitään tallitöiden tapaista, niin hevosen omistajan pitäisikin maksaa vuokraajalle siitä, että vaivautui tulemaan tallille.

Monissa ratsastuskouluissakin tuntilaisten pitää itse hakea hevonen tarhasta ja varustaa se tuntia varten.

En ikimaailmassa ottaisi hevoselleni vuokraajaa, liikuttajaa tai hoitajaa, jolle minun pitäisi maksaa siitä, että hän viitsii vääntyä tallille.

Nykyään hevosellani on nuori liikuttaja, jota en ole missään vaiheessa passannut ja olen alusta asti opettanut tekemään ja huolehtimaan kaikesta itse. Pitää osata katsoa että varusteet on oikein päällä ja kunnossa, hoitaa hevonen ennen ja jälkeen ratsastuksen sekä tehdä ehkä jotain tallitöiden tapaistakin. En maksa hänelle mitään ja hän ei maksa minulle mitään. Hän asuu 4 km päässä tallilta, minulla matkaa 17 km. On hyvät puitteet ja osaava helppo hevonen.

Tytön vanhemmat alkoivat joskus vinkua, että minun pitäisi maksaa tytölle siitä että käy tallilla auttamassa minua tallihommissa, johon vastasin, että tyttö on minulle lähinnä riippakivi, koska hän ei voi yksin olla tallilla ja minä joudun häntä vahtimaan ja olemaan hänestä vastuussa, joten jatkossa tyttö voikin sitten käydä lähiratsastuskoulla tunnilla, maksaa 45 euroa per kerta. Eli ennemmin minulle pitäisi maksaa siitä, että opetan tytölle hevosjuttuja niin, että hän voisi jossain vaiheessa toimia tallilla itsenäisestikin ilman, että minä olen auttamassa ja vahtimassa. Tai sitten vanhemmat tulevat itse tallille vahtimaan ja opettamaan lastaan, mutta ei kelvannut. Siihen loppui vanhempien kitinä. Tyttö ei koskaan valittanut mitään muuta kuin "en osaa, en yllä", johon vastasin aina "nyt on hyvä hetki opetella" ja "kiipeä jakkaralle niin yllät". Hän on halunnut opetella ja tehdä, joten hän saa nyt hyvää oppia ja ehkä mahdollisesti joskus hankkii omankin hevosen. Ainakin hän osaa muutakin kuin kiivetä valmiiksi varustetun hevosen selkään.

Vastuuasioiden vuoksi hän ei vielä saa olla yksin tallilla. Mutta kun ikää vielä kertyy, niin sitten. Hevosen tallivuokra on 850 e/kk Suomen keskivaiheilla ja siihen päälle muut peruskulut ja ylimääräiset kulut, joten mikään halpa harrastus tämä ei minullekaan ole. Jos vuokraajaa/hoitajaa/liikuttajaa ei kiinnosta muu kuin ratsastaminen valmiiksi pestyllä, kiillotetulla ja varustetulla hevosella, niin ei tarvitse tulla lähellekään minun hevosiani.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.10.24 14:51:24

Ihig, onko sulla pelkkä karsinavuokra melkein 1500 e/kk itsehoidolla? Huh. :O

Lähettäjä: otytr 
Päivämäärä:   13.10.24 14:53:10

Ai vuokraajalle pitäisi maksaa 5 euroa siitä, että siivoaa karsinan (2 minuuttia) ja laittaa ruuat (2 minuuttia)?

Huhhuh. Maksettaisiinpa tallityöntekijällekin saman verran! Ja kaikki muukin sitten maksettaisiin erikseen. Tarhan siivoaminen 20 euroa per tarha, hevosen vienti tarhaan 15 euroa per hevonen ja talliin 15 euroa per hevonen, loimen laittaminen 10 euroa per hevonen, loimen riisuminen 10 euroa per hevonen, tallin käytävän lakaiseminen 100 euroa tai 10-15 euroa per metri.... Huhhuh, kyllä tallityöntekijä tienaisi hyvin, kun hevosia olisi tallissa enemmän kuin kolme.

Ei hemmetti miten ääliöitä ehdotuksia täällä tulee. Kai te oikeasti provoatte?

"Lähettäjä: Minä Vaan
No ei todellakaan 30 e jos pitää siivota karsina yms palveluksia myös. 25 e."

Päivämäärä:   13.10.24 15:11:45

120cm hyppäävä pieni hevonen (155cm) jolla esteratsastukseen valmentautuminen ja jopa kisaaminen sallittua.

30e kerta.

He A jos pystyy valmentautuu ja kisaa alue he A tasolla myös niin 30e hyvä.

Ihme tyyppejä jotka vaatii että pitäisi ilmaiseksi saada, kun pitää siivoo karsina tai käydä valmennuksessa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.10.24 15:29:18

Kannattaa miettiä myös sitä, että miten paljon haluat/tarvitset vuokraajaa ja miksi. Jos tarvitset kipeästi apua liikutukseen, joudut todennäköisesti joustamaan vähän hinnassa. Jos taas et nyt mitenkään ihan välttämättä sinänsä tarvitse vuokraajaa siihen, että saisit hevosen liikkeelle, kannattaa miettiä sitäkin, että millaisia riskejä olet valmis ottamaan ja mihin hintaan. Ja varsinkin jo vuokraaja on joku nirppanokka, jolle yhden karsinan siivoaminenkin on ylivoimainen ponnistus, niin kannattaa todella miettiä, tarvitsetko sellaista ihmistä oikeasti mihinkään. Itse olen tullut siihen tulokseen, että vuokraajista on loppupeleissä sen verran vaivaa ja aina on olemassa se riski, että vuokraaja paskoo hevosen tai varusteet, että joku 20 €/kerta ei ole riittävä rahallinen korvaus, koska se on pelkkä kärpäsen kakka hevosenpidon kokonaiskustannuksissa. Olen mieluummin ilman vuokraajaa ja annan hevosen pitää vapaata kuin otan riskin ja säädän vuokraajan kanssa jotain pikkuhiluja vastaan.

Päivämäärä:   13.10.24 16:08:58

Hmm, no aika harvassa paikassa sen hevosen kulut kk kn vaan sen 160-240e mitä tulisi jos vuokra olisi 20-30e/krt ja vuokraaja kävisi 8krt/kk. Sillä summalla ei kenenkään hevosen kuluja makseta jos ulkopuolisella pidetään hevosta.

Ei tietenkään, mutta kyllä suurimmalla osalla itsehoitotalleista niiden vuokraus päivien kulut tuolla kattaa. 25€/päivä ja 30 päivää tekee 750euroa. Toki hevosesta on muitakin kuluja, mutta jotenkin jännästi useilla hevosen omistajilla on ajatus, että siitä vuokrauksesta pitää saada VÄHINTÄÄN just niin paljon kun kulut on, vaikka ne kulut olisi peruskulujen lisäksi esimerkiksi ne viiskyt erilaista loimea, hieronnat, vain omistajan perseelle sopiva erikoissatula, kaikki erikoistehut ja omistajan omat kisakulut. Eli menoiksi lasketaan se kaikki rahaa, mitä itse siihen hevoseen tunkee ja jos joku ei sitten halua maksaa "oikeita" kuluja, on hirveä ihmispaska.

Itse olen aina ajatellut, että vuorahinta on suurinpiirtein päivän peruskulut + ekstraa sen mukaan mitä hevonen osaa/mitä mahdollisuuksia on sen kanssa tehdä. Näin ollen jos aletaan puhumaan useista kympeistä ja karsina pitää siivota, niin kyllä mun järkenkäi sanoo, että ei sen hevosen päiväkulut ole samat kuin täyshoidossa olevan. Ja ehdottomasti valmentumismahdollisuus on hieno juttu, mutta siinäkin on aika iso ero, onko valmentajaa valkiiksk tallilla tms. Vai vaatiiko omistaja valmentajan etsimistä ja maksamista yksityistuntina. Enkä onko rajoitettu ketkä tallilla saavat valmentaa?Tarkoitan siis, että kun eri vaihtoehtoja harrastamiselle löytyy paljon, niin en maksaisi 100+€ valkusta, 30€ hevosen vuokrasta ja sitten vielä siivoaisi karsinaa siihen päälle. Toinen vuokrauskerta 30€, niin viikossa 160€. 640 euroa kuukaudessa ja paskan lappaamista päälle. Olen pitänyt halvemmalla omaakin.

Lähettäjä: kss 
Päivämäärä:   13.10.24 16:25:16

Te, joille pitää maksaa 5-20 euroa siitä, että siivoatte vuokrahevosen karsinan ja laitatte sille ruuat ohjeen mukaan:
Miten ja kauanko te yhtä karsinaa siivoatte ja millä annostelette ruuat ämpäriin? Onko teillä jotain motorisia haasteita tai vaikea lukihäiriö ja ongelmia ymmärryksessä, kun parin minuutin tallihommista pitää maksaa teille tuollainen summa?

Jos siivoatte 9-12 neliön karsinaa jollain pikkulasten hiekkasiivilällä ja hiekkalapiolla ja viette lannat lantalaan pikulasten hiekkaämpärillä tai käsin, niin ihan tiedoksi, että tallilla on yleensä talikko, lapio ja kottikärryt karsinan siivousta helpottamaan eikä karsinan siivoamiseen menee montaa tuntia.

Samoin ne ruokintaohjeetkin on yleensä melko yksinkertaiset ja niiden annosteluun on olemassa mitta-astiat, vaa'at ym. Ei siis tarvitse rae, jyvä tai korsi kerrallaan asettaa ruokia ämpäriin ja arvioida, onko siinä nyt 2 dl vai 100 grammaa jotain.

Meillä omistajat ihan mielellään nakkaavat lannat karsinoista ja lakaisevat käytävää ja siivoavat jälkensä ihan pyytämättä. Ei yhdellekään hevosenomistajalle pidä maksaa tallin puolesta 50 euroa päivässä siitä, että tulee itse tallille ja osallistu oman hevosensa hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Päivämäärä:   13.10.24 16:47:52

Entäs kun se vuokraaja rikkoo sen hevosen, tarvitaan eläinlääkäriä niin se 20€ kerta ei olikein kata sitäkään riskiä. Ihme nillitystä että pitäisi saada max tallivuokran hinnalla. Jos joku ap:n kaltainen vuokraisi mulle 20€ kerta, pitäisin typeryksenä.

Päivämäärä:   13.10.24 18:17:30

” että siivoaa karsinan (2 minuuttia)”

Unohtuiko sulla nolla perästä vai käytkö talikon kanssa pyörähtämässä karsinassa ja tulet pois? Juuri kävin hoitamassa vuokrahevoseni, karsinan siivoamiseen meni 20min. Haluan siivota oikeasti kunnolla karsinan, mutta myös välttää ylimääräistä puruhävikkiä.

Ja 20 euroa maksan tästäkin päivästä, toki kävin myös ratsailla reilun tunnin sisältäen alku- ja loppukäynnit. Ja karsinan siivoamisen lisäksi napsin paskat pois tarhasta, pussitin heinät, laitoin väkkärit kuppiin, laitoin veden ulos sekä sisälle, hoidin tottakai hevosen ja putsastin varusteet (kuolaimien pesu, satulavyön pesu ja suojien harjaus.) Koko lystiin meni kolmisen tuntia.

Tällä hevosella on vuokraaja ainostaan ajan vuoksi, omistaja ei kerkeä käymään päivittäin. Hänelle tärkeämpää on hevosen kanssa pärjäävä ja luotettava vuokralainen, jolloin hän saa viettää tallivapaataan ilman stressiä.

Päivämäärä:   13.10.24 18:30:35

Miksi vuokraajan pitää käydä valmennuksessa kerran kuukaudessa?

Max. 20-25 e.

Vuokrauksen ensisijaisen tehtävä on antaa omistajalle vapaapäiviä, ei suinkaan olla lisätienestinä. Vaikka toki, nykyään suurin osa siitäkin toiminnasta taitaa olla pelkkää lisätienestiä. Jotkuthan jo ennen kuin edes omistavat hevosen, etsivät vuokraajaa kovin summin.

Lähettäjä: . (AP) 
Päivämäärä:   13.10.24 19:25:00

Hevonen on puolihoidossa, ja mun täytyy itse laittaa ruoat ja siivota karsina (ja tarha). Vuokraajan ottaisin sen takia että saan vapaapäiviä tallilta, näin ollen se ei kovin kummoinen vapaapäivä ole jos joudun sinne tallille menemään ja siivoamaan sen karsinan.
Koskaan ei ole niin hyvä että ei tartteisin valmentautua, siksi haluan että vuokraaja köy hevosellani myös valmennuksessa ainakin sen 1-2krt/kk. Ja vuokraajan taas pitäisi maksaa vuokraushinta ja valmentaja, koska miksi antaisin hevoseni ilmaiseksi jollekin valmennukseen? Se on kuitenkin omasta ratsastuksestani pois.

Täällä hinnat on siinä 15-35e/krt. Moni pyytää pelkästä maastoilusta sen 15-20e, ja monella ei maneesia ja joutuu jopa jotain pientä myös tekemään.

Ja ei tolla summalla minkä vuokrauksesta kenties saisin ei makseta puoliakaan hevosen tallipaikasta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   13.10.24 20:25:10

Mun mielestä tuo hevonen on astetta parempi kun perus puksutin. Hevonen hyppää yli metrin, osaa koulua ja on maasto varma niin luulis että joku mielellään vuokraa kun saa hypätä kunnolla. 20e kerta on aivan liian vähän tasokkaasta hevosesta ja vielä maneesitallilla. Talli töihin menee vartti enintään.

Lähettäjä: .m 
Päivämäärä:   13.10.24 20:33:23

Tuusulan seudulla maksoin tuosta 30 e/krt ja kuului tarhan putsaus, karsinan siivous ja ruokien laitto.
Eikä ollut halvempaa niinä päivinä, kun kävin valmennuksissa.

Lähettäjä: Åpoi 
Päivämäärä:   13.10.24 21:10:39

Otat hinnassa huomioon sen, että kaipaat tallivapaata. Nuo hevosen kk kulut tms.höpötykset on ihan turhia,vuokraajaa ei pidä ottaa hevosen kuluja kattamaan tai vähentämään, omistajalla täytyy itsellä olla rahat, koska aina voi sattua mitä vaan eikä niitä vuokraajan rahoja ole.
Aloittaja ottaa lisäksi huomioon seudun tunti- ja vuokrahinnat. Sieltä se hinta sitten löytyy. Sen jälkeen ratkaisee kysynnän ja tarjonnan laki.

Itse lähtisin n.20 e, valkkupäivät halvemmaksi (koska sulle vapaata, hevonen valvovan silmä alla liikkumassa, 40 e valkusta on mahdollista maksaa useammin kuin 60 e..).

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   13.10.24 21:43:15

”Jos siivoatte 9-12 neliön karsinaa jollain pikkulasten hiekkasiivilällä ja hiekkalapiolla ja viette lannat lantalaan pikulasten hiekkaämpärillä tai käsin, niin ihan tiedoksi, että tallilla on yleensä talikko, lapio ja kottikärryt karsinan siivousta helpottamaan eikä karsinan siivoamiseen menee montaa tuntia.”

Oletko joskus nähnyt jonkun toimivan näin? Jos et, niin jospa koittaisit pysyä asiallisena.

Päivämäärä:   13.10.24 22:03:01

Ei tartte antaa alennusta vuokrahinnasta valmennus päivistä. Miksi se alentaisi hinta että mennään jonkun silmän alla? Hevoselta vaan saatetaan silloin vaatia enemmän ja aloittaja joutuu omat valmennukset ja muut miettimään sen mukaan.

Päivämäärä:   13.10.24 22:05:56

Siksi kun aloittaja vaatii että toinen kerta viikossa on valmentajalla, joka tulee vuokraajan maksaa omasta pussistaan. En vaan vieläkään ymmärrä, miksi vuokraajan on muka pakko ratsastaa joka toinen kerta valmentajana silmien alla.

Päivämäärä:   13.10.24 22:38:34

^ No miksi aloittajakaan sen valmennuksen maksaisi? Ne joilla ei varaa valmennukseen tai sitä ei hakua etsii varmaan eri vuokrahevosen.

Päivämäärä:   13.10.24 23:02:08

"^ No miksi aloittajakaan sen valmennuksen maksaisi"

Koska kokee sen syystä x niin tärkeäksi että hevosen on siihen päästävä joka viikko.

Päivämäärä:   13.10.24 23:30:56

^ no jos ei hajua valmentautua joka viikko, niin etsii toisen vuokrahevosen. En tajua miksi jankutat kerta toisensa jälkeen turhasta.

Päivämäärä:   14.10.24 00:54:57

Kyllä täällä tulee taas hyvin selväks, miks en ikinä ota omille hevosille vuokraajia. Ilmaseks pitäis päästä ratsastaan, kun joutuu karsinan siivota ja ruuat laittaa, huhhuh. Ja vielä alennusta valmennuspäivistä ettei vaan tuu liian kalliiks :D
Sehän on ihan selvä, että jokainen maksaa siitä mistä haluaa. Mutta miksi yhdenkään hevosenomistajan pitäisi antaa oma hevonen käyttöön ilmaseks tai puoli-ilmaiseks?! Se hevosen pito ei todellakaan oo ilmasta. Jos ei oo varaa maksaa vuokrahevosesta, älä vuokraa hevosta. Kenenkään hevosenomistajan ei tarvitse maksaa muiden ratsasteluja omalla hevosellaan omasta pussistaan, vaan vuokraaja saa maksa omat ratsastelunsa ihan itse.
Mä maksan 20€/krt hevosesta, jota tällä hetkellä vuokraan. Omiakin hevosia siis tosiaan löytyy, joten osaan tätä asiaa ajatella omistajankin näkökulmasta, toisin kuin moni muu täällä. Ratsastan vuokrahevosella 2krt viikossa, ja toisena päivänä on aina valmennus (joka maksaa 55€/h). Omistajan toiveena oli, että hevosella valmentaudutaan, ja valmentaudun ihan mielelläni, koska kukaan meistä ei oikeesti oo niin hyvä, ettei tarvis valmentajaa.
Aloittajalle, 25-30€/krt on mun mielestä oikein sopiva hinta.

Päivämäärä:   14.10.24 00:57:42

Toiselle pisteelle, älä ota hevosta vuokralle semmosella diilillä, että sulla ei siihen oo varaa. Ihan turha siis inttää asiasta, joka ei sua ilmeisesti edes koske :D

Lähettäjä: åojnon 
Päivämäärä:   14.10.24 01:10:49

En ymmärrä ratsastajia, oli sitten omistaja, ylläpitäjä tai vuokraaja, jotka ei käy valmennuksessa. Kaikista ratsastajista 95%lla on kovin vaatimaton ratsastustaito alun perinkin, ja jos ei säännöllisesti käy hyvin valkun silmän alla, niin se vähäinenkin taito haihtuu pois tosi nopeasti.
Toki jos pelkästään puskailee vanhalla ravurilla pitkin pöpelikköjä niin ehkä ei, mutta se ei ole mun silmissä ratsastusta lainkaan.
Ihan JOKAINEN tarvitsee ratsastuksen opetusta ja valmennusta. Jokainen. Olympiavoittaja Peder Fredricson käy Kyrä Kyrklundin valmennuksessa.

Säännöllinen valmennus kuuluu ehdottomasti kaikkiin vuokradiileihin. Jos vuokraajaehdokas ei sellaisen halua suostua niin... no, sellaiselle ei kenenkään kannata hevostaan vuokrata.

Päivämäärä:   14.10.24 01:24:28

Mä tosin luulen että tämä koko topic on Provo.

Hevosen koko vain 155cm ja hyppää kansallista 120cm
Pieni ponsku jolla on aika paljon ponnua.

Päivämäärä:   14.10.24 01:37:35

"En ymmärrä ratsastajia, oli sitten omistaja, ylläpitäjä tai vuokraaja, jotka ei käy valmennuksessa. Kaikista ratsastajista 95%lla on kovin vaatimaton ratsastustaito alun perinkin, ja jos ei säännöllisesti käy hyvin valkun silmän alla, niin se vähäinenkin taito haihtuu pois tosi nopeasti."

Täysin samaa mieltä. En ikinä vuokraisi hevostani niin että sillä päämäärättömästi ratsasteltaisiin ympäri kenttää ilman että kukaan korjaa virheitä ja katsoo tapahtuuko edistystä. En kyllä myöskään ymmärrä niitä ketkä tuollaista haluavat harrastaa. Ymmärrän kyllä jos haluaa vain maastoilla tai kävellä kentällä, mutta jos vähänkin enemmän haluaa "ratsastaa oikeasti" niin kyllä siihen valmentaja tarvitaan, ja mitä useammin niin sitä parempi. Itse kun vielä ratsastin niin kävin kahdesti tai kolmesti viikossa valmennuksessa, niin kerran viikossa tuntuu kyllä aivan minimiltä jos haluaa että ikinä tapahtuu mitään kehitystä. Huono ratsastus tekee vain hallaa hevoselle.

Päivämäärä:   14.10.24 03:47:15

Eikö valmentautua voi kuin yhdellä hevosella tiettynä päivänä viikossa? Erikoista. Ajat sitten ovat muuttuneet jossain välissä.

Päivämäärä:   14.10.24 04:21:15

Piste, toki voi, ja jos on mahdollisuus valmentautua useammalla eri hevosella niin sehän on mahtavaa ja vain plussaa. Ei se kuitenkaan sulje pois sitä että haluan että valmentaja katsoo miten se vuokraaja ratsastaa juuri minun hevosellani. Hevoset kun on erilaisia ja niiden kanssa on eri haasteet.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.10.24 04:51:18

0-20 e olen maksanut ratsastuksesta. Nollan euron diilissä hoidin "vuokrahevosen" karsinan puhdistuksen ja laitoin tallin kaikille neljälle hevoselle iltaruoat valmiiksi. 20 e maksoin yhdessä paikassa,jossa oli täyshoito hevosilla. Ja paikkana Pk-seutu.

Omistajan kannattaa miettiä ajalleenkin hinta - meno tallille maksaa + hevosesta huolehtiminen. Vapaa-aika voi olla myös tosi arvokasta, jos luotettavan tekijän löytää. Jos tarjolla on vaikka vain naastohöntsäilyä ja tallitöitä, niin harvapa siitä viitsii montaa kymppiä maksella, että pääsee toisen työt tekemään.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   14.10.24 08:33:46

Pyytäisin tallivuokra jaettuna 30. Maksan pk-seudun tuntumassa maneesitallilla 30€/kerta. Ilman tallitöitä. Hevonen on hyvin ratsastettu ja kiva, mutta ei aloittelijan hevonen. Toisaalta olen saanut karsinan ja tarhan siivousta vastaan toisessa paikassa ratsastaa ilmaiseksi hyvillä hevosilla niin paljon kun sielu sietää. Omistajalla ei ollut rahahuolia, mutta aikaa rajallisesti kotitallilla. Ja toisessa diilissä sain käydä maneesitallilla ilmaiseksi kun omistaja tippui ja pitkä sairasloma.

Tuo 155cm koko rajoittaa kyllä vuokraajan löytämistä, ehkä joku junnu jolla varakkaat vanhemmat voisi olla hyvä.

Täällä pääsee kuuden hengen tunnille 44€/h ja opena Master-ope. En käy vuokrahevosella tunneilla, mutta ratsastuskoulussa ja leireillä kyllä.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   14.10.24 10:58:06

Kuuden hengen tunnilla hinta on 44e ja hyvä yksäri ei saisi maksaa muutamaan kymppiä enempää.
Just.

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   14.10.24 11:41:02

MIulla vuokraaja maksaa 15 e.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   14.10.24 11:51:26

Jos hevonen on kiva, voisin hyvin maksaa jopa 30e kerralta. Noinkin osaava*, saa hypätä (edes valmennuksissa, itse en yksin hyppäisikään), maneesitallilla... Ei minusat mitään syytä miksi ei voisi pyytää jopa kolmekymppiä.

Olen samaa mieltä kuin eräs tuossa ylempänä, että valmennuksissa käyminen kuuluu asiaan. En ymmärrä miksi joku ei kävisi valkuissa.

* HeA ei sinänsä ole mikään huippuosaava, mutta jos hevonen on OIKEASTI HeA-tasoinen, eli pärjäisi edes alue-tason HeA-luokissa ihan mukavasti, niin se on jo huomattavasti osaavampi kuin suurin osa harrastepolleista.

Jos aloittaja edellyttää, että käy jollain erityisen kalliilla valkulla, tällöin saattaisin valmennuksien osalta pienentää hintaa. Jos valkku on jotain 80+e/krt eikä muita valkkuja saa käyttää, niin silloin kyllä voisin vuokrata hevosen vaikka puoleen hintaan (15e/krt) valmennuksien ajaksi.

Hevosen pieni koko voi kyllä pienentää vuokraajien määrää, eli sen takia voi olla että joutuu hintaa laskemaan.

Päivämäärä:   14.10.24 11:55:06

"Mä tosin luulen että tämä koko topic on Provo.

Hevosen koko vain 155cm ja hyppää kansallista 120cm
Pieni ponsku jolla on aika paljon ponnua."

Mikäs tuossa niin ihmeellistä on? Onhan noita ponejakin, jotka hyppää 120cm ja tämä on sentään hevonen, vaikka pieni heovnen onkin. Ja sanottiinko missään, että hyppää kansallisella tasolla. Minusta aloittaja sanoi vain, että hyppää ratana. Se voi tarkoittaa että on hypätty kotona tai vaan vaikka seuratasolla.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   14.10.24 12:35:10

Mulla vastaavanlainen diili, tosin hevosella ei estekokemusta. "Vuokraaja" käy kaksi kertaa viikossa joista toinen on yksityinen kouluvalmennus.

En pyydä rahaa. Palkaksi saan tunnollisen liikuttajan ja hoitajan joka mahdollistaa mun lomailun. Eli aina kun lähden vaikka viikoksi jonnekin käy hän sitten joka päivä tekemässä kaikki hommat ja liikuttamassa hevosen.

Lähettäjä: Hennu 
Päivämäärä:   14.10.24 13:42:19

Te, jotka vuokraatte hevosianne jaa olette sitä mieltä, että vuokraajan täytyy olla nöyrästi kiitollisia, kun SAAVAT hoitaa ja ratsastaa hevostanne, toimia teidän ehtojenne mukaan ja vieläpä maksaa siitä niin paljon, että samalla hinnalla saisi melkein ohjatun tunnin: miksi teillä on vuokraaja? Mitä tekisit, jos vuokraajaa ei olisi? Kuka sen hevosen kulut silloin maksaisi niiltä päiviltä, kun et itse pääse käymään?

Hevonen annetaan jollekin vuokralle yleensä kahdesta syystä: A) tarvitaan joku kattamaan kuluja tai b) halutaan tallivapaa. Jos sinulla ei ole rahaa pitää hevosta ilman vuokraajaa, niin älä pidä hevosta. Jos taas haluat tallivapaita päiviä, niin huomioi se, kun hinnoittelet hevostasi.

Minun hevosellani on ollut kolme vuotta sama vuokraaja. Vuokraaja otti itse yhteyttä ja kysyi, että tarvitaanko vuokraajaa. Laitoin tuolloin 3 vuotta sitten hinnaksi 20€ ja hinta on pysynyt samana vaikka kustannukset ovat nousseet. Välillä hevonen on ollut täysihoidossa eikä vuokraajan ole tarvinnut tehdä mitään. Välillä hevonen on ollut puolihoidossa ja vuokraajan on pitänyt tehdä tallitöitä. Jos olen ollut vaikka kolme päivää reissussa, niin vuokraaja on käynyt ilmaiseksi, koska se olen ollut minä, joka olen tarvinnut ylimääräistä apua. En aio nostaa vuokraushintaa, en myöskään laskea sitä. Summa ei kata päivittäisiä kuluja, mutta saa sillä kuukausittaisella summalla jonkun rehusäkin tai ötökkämyrkyn ostettua =)

Päivämäärä:   14.10.24 13:59:38

"Jos sinulla ei ole rahaa pitää hevosta ilman vuokraajaa, niin älä pidä hevosta. Jos taas haluat tallivapaita päiviä, niin huomioi se, kun hinnoittelet hevostasi."

Tämä.

Päivämäärä:   14.10.24 14:06:44

Hennu:
Voin vastata vuokraajan näkökulmasta. Minulle ei ole ongelma, että maksan vuokraa 20-35e/krt (riippuen puitteista ja hevosen tasosta) siitä, että voin vuokrata hevosta. Enkä ymmärrä, miksi osa tekee siitä ongelma. Tai ongelma se toki on, jos rahaa ei ole, mutta ratsastus onkin kallis harrastus. Kyllä niitä ilmaisia ja halpoja ratsastettaviakin löytyy, jos esimerkiksi riittää että on vain pieni kenttä tai että talvikaudella menee pari kuukautta pelkkää kävelyä, kun ei ole kenttä kunnossa tai että hevonen on vain HeC-tasoinen.

Vuokrausta ei voi verrata mielestäni ohjattuun tuntiin. Olen käynyt myös ohjatuilla tunneilla: ratsastuskoulussa 5-6 ratsukon ryhmätunneilla hintaan 35e/krt ja pikkutallilla jossa omistaja pitää muutamalla omalla hevosella pienryhmätunteja hintaan 60e/krt.
Mutta on täysin eri asia ratsastaa aina ohjatusti, varsinkin vielä ryhmätunnilla verrattuna siihen, että ratsastaa itsenäisesti. On myös ihan eri asia ratsastaa aina samalla hevosella kuin vaihtelevilla hevosilla. Ja on eri asia, jos käy tallilla niin, että aina hoitaa hevosen alusta loppuun kuin jos menee ratsastuskoulussa, jossa hoito on vain hevosen harjaus tai ei edes sitä, jos hevonen menee samana päivänä useamman tunnin.

Kaikissa näissä on totta kai puolensa. Tällä hetkellä käyn ratsastsukoulussa siksi, että se on niin helppoa. Energiani ei riitä vuokrahevosen kanssa säätämiseen, on helpompi kun voin perua ratsastustunnit ilman omantunnontuskia ja voin varata tunteja Hopotista lyhyelläkin varoitusajalla. Aikaisemmin olen vuokrannut erilaisia hevosia ja tykkään tosi paljon myös siitä, että SAAN hoitaa hevosen.

Jos kokee, että maksaa mieluummin sen 35-50e ratsastuskoulun ohjatusta tunnista kuin 20-30e vuokrahevosesta, se on ihan okei. Sehän riippuu ihan siitä, mitä haluaa hevosharrastukselta. Jos ratsastuskoulu on mieluisa paikka, se on aina helppo valinta. Mutta en vertailisi näitä kahta toisiinsa. Et maksa vuokrahevosessa vain ratsastuksesta, vaan myös siitä, että saat aina saman hevosen käyttöösi ja saat oikeasti tutustua kunnolla siihen yhteen hevoseen: myös hoitaen.

Tietenkin vuokraajan tulee toimia omistajan asettamien ehtojen mukaan. Nöyristelyä en ymmärrä kumpaankaan suuntaan, mutta totta kai vuokraajan tulee olla myös kiitollinen siitä, että on löytänyt hyvän vuokrahevosen jolla pääsee ratsastamaan.

ihan yhtä hyvin voisi kysyä, että mitäs vuokraaja sitten tekisi, jos omistaja lopettaisi vuokraussuhteen. Vuokraaja joutuisi etsimään uuden vuokrahevosen, eikä niitä välttämättä joka oksalla ole, varsinkaan jos ei asu jossain keski-uudellamalla, jossa on erityisen paljon talleja.

Entä mitä se vuokraajalle kuuluu, miksi omistaja etsii vuokraajaa. Miksi pitäisi huomioida hinnoittelussa, jos omistaja haluaa tallivapaita? Samahan se on, miksi sitä vuokraajaa tarvitsee. Ei kai sen hintaan tarvitse vaikuttaa?

Ainoastaan siinä tapauksessa, jos oikeasti on välttämättöntä, että vuokraaja käy, kannattaa tietysti miettiä tarkoin ennen kuin hintoja nostelee. Mutta hyvin harvalle vuokraaja on oikeasti välttämätön. Vaikka haluaa tallivapaita, yleensä ne kyllä järjestyy, jos tallilla käy muita ihmisiä, koska yleensä voi sitten sopia jonkun rahallisen diilin tai jonkin vaihtokaupan muiden kanssa.

Päivämäärä:   14.10.24 14:10:16

"Jos sinulla ei ole rahaa pitää hevosta ilman vuokraajaa, niin älä pidä hevosta."

Tuo "ei ole rahaa" on myös aika suhteellinen käsite. Mitä sillä sitten tarkoitetaan. Totta kai jos oikeasti rahat on niin tiukassa, että heti kun vuokraaja lähtee, jää tallivuokrat maksamatta, niin tilanne on paha. Mutta harvalla se on näin. Yleensä "ei ole rahaa" tarkoittaa, että en halua maksaa ihan niin paljoa.
Rahaa siis on, mutta halutaan ehkä käyttää rahaa edes vähän muuhunkin kuin hevoseen. Ehkä halutaan ostaa parempaa ruokaa, käydä edes joskus ulkona tai vaikka pitää parempaa autoa, ehkä lapsille pitäisi maksaa harrastus tai halutaan säästää rahaa uuteen satulaan. Mutta jos vuokraajaa ei ole, sitten on pakko näistä asioista tinkiä.

Eli "ei ole rahaa pitää hevosta ilman vuokraajaa" tarkoittaa itseasiassa yleensä "en halua tinkiä niin monesta asiasta elämässäni hevosen takia, siksi on kiva, että vuokraaja tuo vähän rahaa takaisin päin".

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   14.10.24 14:27:11

Lähtisin itse miettimään tätä sen kysymyksen pohjalta, miksi haluat antaa hevosesi vuokrattavaksi. Näin oli joku muukin tuolla ylempänän jo tehnyt.

Jos haluat tallivapaata, on silloin järkevää sisällyttää vuokraajalle diiliin myös tallityöt, jotta saat myös todellisuudessa sen tallivapaan päivän. Tällöin on kuitenkin kohtuullista huomioida tämä myös hinnassa. Siten saat win-win-diilin, jossa itse saat tarvitsemasi vapaan ja joku hoitaa hommat huolella puolestasi. Vuokraajan ei ole tarkoitus maksaa sinulle hevosesi ylläpitoa, vaan mahdollistaa sinulle tallivapaita päiviä, ja ihan se ratsastus on jo mielestäni hyvä ja reilu palkka tästä. Miksi vuokraajan pitäisi maksaa sinulle siitä, että tekee työt, kun sinä saat vapaata ja tienaatkin sillä?

Jos taas haluat, että hevosesi tienaa vuokrauksella takaisin omia kulujaan, ei tallitöiden pitäisi olla diilissä kovin isossa roolissa. Silloin vuokraajan pitäisi saada keskittyä ratsastukseen omana harrastuksenaan, vuokraamalla "harrastusvälineen" sinulta sopivaan hintaan. Mieti hintaa silloin hevosen, sijainnin, puitteiden ja vaatimuksiesi pohjalta. Kuinka paljon itse maksaisit, jotta pääsisit säännöllisesti ratsastamaan sellaisella hevosella kuin omasi, kyseisellä tallilla, asettamiesi ehtojen alla? Jos haluat tehdä rahaa, mieti tarjoamasi tuotteen/palvelun arvoa ja vuokraajaa asiakkaanasi.

Lähettäjä: jeppe 
Päivämäärä:   14.10.24 15:19:28

Täällä maksaisin sen 25 e kerta, ilomielin tekisin tallitöitä ja hoitaisin hevosen / hevoset.

Päivämäärä:   14.10.24 15:55:13

"Vuokraajan ei ole tarkoitus maksaa sinulle hevosesi ylläpitoa, vaan mahdollistaa sinulle tallivapaita päiviä, ja ihan se ratsastus on jo mielestäni hyvä ja reilu palkka tästä. Miksi vuokraajan pitäisi maksaa sinulle siitä, että tekee työt, kun sinä saat vapaata ja tienaatkin sillä?"

En ymmärrä oikein tätä näkemystä. Vaikka itse haluaisikin vapaapäiviä tallilta, miksi ei voisi pyytää siitä riittävää korvausta siitä huolimatta. Jos vaan vuokralainen löytyy. Toki jos vuokralaista ei löydy, voi olla pakko laskea hintaa. Mutta en ymmärrä miksi pitäisi alusta alkaen vuokrata pienempää korvausta vastaan vain siksi, että vuokrauksen syynä on vapaapäivien tarve.

"Silloin vuokraajan pitäisi saada keskittyä ratsastukseen omana harrastuksenaan, vuokraamalla "harrastusvälineen" sinulta sopivaan hintaan."

Enkä ymmärrä tätäkään. Vuokrausta ei kenenkään pitäisi ajatella niin, että siinä vuokrataan hevonen vain ratsastukseen. Vuokrauksessa vuokrataan hevonen käyttöön ja käyttöön kuuluu myös hevosen tarvittava päivittäinen hoito. Ratsastuskoulussa voi mennä ajatuksella, että haluaa vain ratsastaa, mutta jos vuokraa hevosta, pitäisi lähteä siitä, että hevonen oikeasti vuokrataan kokonaisvaltaisesti. Hevonen ei ole harrasteväline, jolla vähän laukataan ja sitten heitetään takasin talliin.

"Jos haluat tehdä rahaa, mieti tarjoamasi tuotteen/palvelun arvoa ja vuokraajaa asiakkaanasi."

Minusta taas hevosen omistaja ja vuokraaja eivät ole palveluntarjoaja/asiakas. Kyse on kahdesta yksityisestä ihmisestä, jotka tekevät diilin, jossa kumpikin voittaa: vuokralainen pääsee ratsastajamaan JA hoitamaan hevosta ja omistaja saa korvauksen hevosen käytöstä ja mahdollisesti vapaa-aikaa tallilta. Kumpikaan ei ole palveluntarjoaja tai asiakas. Parhaimmasas tapauksessa vuokralainen ja omistaja muodostavat pitkäaikaisen tiimin, jossa kumpikin välittää aidosti hevosesta ja pyrkii yhdessä toimimaan niin, että hevonen voi hyvin ja kestää käyttöä.

Lähettäjä: kejs 
Päivämäärä:   14.10.24 16:46:50

Omistaja määrää vuokran määrän ja sisällön, vuokraaja sen, maksaako kyseisestä asiasta määrätyn summan vai ei.

Tallivuokra jaettuna 30:llä + samat hommat jotka omistajallekin kuuluu.
Jos vuokraaja pitää summaa liian kalliina eikä halua tehdä tallitöitä jotka kyseisellä paikalla hevosten omistajille kuuluu, niin silloin ei tarvitse kyseistä hevosta vuokrata vaan voi etsiä vuokrahevosensa muualta.

Pelkkä tallivuokra ei ole kaikki mitä omistaja joutuu maksamaan ja harvoin tavara lainassa paranee. Varsinkin, jos vuokraajaehdokkaat ovat jyrkästi tallitöiden tekemistä vastaan tai ainakin tallitöitä vastaan pitää päästä ilmaiseksi ratsastamaan, niin tuskinpa silloin viitsivät huolehtia myöskään hevosesta, saati sen varusteista. Ja varmasti tuollaisten jäljiltä tulee tallinpitäjältäkin sanomista, kun on kamat jätetty mihin sattuu ja kaikki sotkut levälleen.

Ihan sama mitä muut pyytää, pyydä sinä sen mitä haluat. Ei tarvitse ketään päästää ilmaiseksi selkään.

Päivämäärä:   14.10.24 16:50:55

"Hevonen ei ole harrasteväline"

Itseasiassa on. Ilman hevosta sinä et voi harrastaa ratsastusta. Kuten polkupyöräkin tai lumilauta, kaikkia harrastusvälineitä huolletaan. Ja tarvittaessa ostetaan uusi harrastusväline edellisen kuluessa huonoksi tai ollessaan ominaisuuksiltaan riittämätön tarpeisiisi.

Päivämäärä:   14.10.24 17:08:34

"Itseasiassa on. Ilman hevosta sinä et voi harrastaa ratsastusta. Kuten polkupyöräkin tai lumilauta, kaikkia harrastusvälineitä huolletaan. Ja tarvittaessa ostetaan uusi harrastusväline edellisen kuluessa huonoksi tai ollessaan ominaisuuksiltaan riittämätön tarpeisiisi."

No toki asioita voi kutsua miten haluaa. Mutta kommentillani yritin sanoittaa sitä, että hevonen ei ole vain harrastusväline ratsastukseen. Jos vuokraa hevosta, ei pitäisi ajatella, että maksaa vain siitä hetkestä kun ratsastat. Pikemminkin maksat siitä, että saat hevosen käyttöösi ja käyttöön kuuluu ratsastuksen lisäksi myös se hevosen hoitaminen. Eikä sen pitäisi olla mikään "pakollinen paha" eikä pitäisi ajatella niin, että jos joudut hoitamaan hevosta, on heti saatava alennusta hinnasta.

Eli itse vastustan ajatusmaailama siitä, että vuokraaja olisi joku asiakas, joka vuokraa hevosen ratsastushetkeksi ja muu sen ympärillä on pakollista pahaa, jonka asiakas joutuu ikävästi hoitamaan ja palveluntarjoajan tulisi nämä ikävät vaatimukset hyvittää rahallisesti.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   14.10.24 17:22:25

Olen ammatiltani hevostenhoitaja ja minulla on omia hevosia. Tällä hetkellä oma poni on ylläpidossa ja varsa muualla kasvamassa mutta tulevat molemmat kyllä kotiin. Nyt mietin, pitäisikö taukoa hevosharrastuksesta vai etsisikö vuokrahevosen. Olen aivan liian kaukana aloittajasta mutta aloittajan hevonen olisi juuri sopiva minulle! Maksaisin ehdottomasti hevosen päiväkulut (kaikkineen) tai sen mitä pyydettäisiin (kohtuullinen summa, en mitään tonnia) ja kävisin valmennuksissa tai tunneilla jos niin sovittaisiin sekä tekisin nuo muutaman minuutin pikkuhommat, tottakai. Lisäksi hoitaisin hevosen kuin omani

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   14.10.24 17:25:06

Lähti liian aikaisin.

Älä siis aloittaja vuokraa hevostasi sellaiselle, joka ei ole valmis tekemään hommiasi ja maksamaan pyytämääsi!

Lähettäjä: Jojo 
Päivämäärä:   14.10.24 17:25:25

Nämä keskustelut on joka kerta yhtä hämmentäviä. Miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että vuokrahinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan mukaan? Sillä, mitkä on hevosen päivittäiset kulut ei ole mitään merkitystä. Toki jos sillä hinnalla löytyy vuokraaja, niin hyvä omistajalle. Toisaalta, jos hevoselle on kovasti kysyntää, voi hintakin olla enemmän kuin päivittäiset kulut.

Ihan oikeastiko ihmiset kuvittelevat, että hätäiseen pohkeet ja pidätteet osaavalle karsinassa kiukkuiselle lämppäri ex-ravurille löytyy samalla hinnalla vuokraaja kuin kivalle vaB puokille, jolla saa valmentautua ja mennä välillä oman tallin pikkukisoissa jonkun luokan, vaikka hevoset asuisivat samalla tallilla? Tai no varmasti löytyy, kun molempien hinta laitetaan tarpeeksi alas mutta puokille löytynee tusinan verran vuokraajia siinä kohtaa.

Päivämäärä:   14.10.24 18:01:14

Onko tallin muilla hevosilla vuokraaja? Jos on, kysy omistajalta, millaista vuokraa hänen hevosestaan maksetaan. Meidän tallilla on ainakin ihan normaalia kysellä muilta.

Tallivuokra/30 on hyvä lähtökohta, josta voi sitten pyöristää ylöspäin tai alaspäin riippuen kysynnästä. Helppo, osaava ja jokaiselle harrastelijalle sopiva hevonen luultavasti löytää vuokraajan hieman korkeammalla hinnalla kuin hankala projekti. Samoin hevonen, jolla saa hypätä ja maastoilla.

Outoa, että niin moni tässä keskustelussa ei halua valmentautua edes 1-2 krt/kk. Kyllä meidän tallilla suurin osa vuokraajista käy säännöllisesti valmennuksissa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.10.24 20:54:03

Mun hevonen ei ole noin hyvä hyppääjä, mutta muuten siks saman tasoinen ja sanat hommat kuuluu.

Ei olla pk seudulla, mutta 10km päässä ison kaupungin keskustasta, julkinen kulkee 2km päähän.

Mulla on 25€/kerta tai valmennuspäivänä 20€ (+ se valmennus, minä sanon onko ok mennä ko valmentajan silmän alle)
Tuolla summalla olen saanut todella hyvän ja luotettavan pitkäaikaisen vuokraajan

Lähettäjä: åuhåu9h 
Päivämäärä:   14.10.24 21:54:38

Todellakaan älkää ikinä vuokratko kenellekään joka ei halua käydä valkussa! Se kertoo että ihminen on muillakin tavoin idiootti.

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   14.10.24 23:16:31

Vähän on mustavalkoista tuo, ettei koskaan ikinä pitäisi vuokrata henkilölle, joka ei halua käydä valkussa. Se ei tarkoita sitä, etteikö vuokraaja haluaisi oppia ja parantaa taitojaan. Toki jos sopiva valkkku on tarjolla, miksei sitä hyödynnettäisi. Mutta tämä ei aina ole tilanne, esimerkiksi täällä meidän periferiassa ei ole tällä hetkellä itselleni sopivaa valmentajaa. Pelkästä liikenteenohjauksesta en enää ole valmis maksamaan, joten ratsastan yksin ja käyn toisaalla valmentautumassa eri hevosilla kuin vakkariratsullani. Se ei mielestäni tee minusta tai kenestäkään muusta säännöllisesti valmentautumattomasta idioottia.

Lähettäjä: gini 
Päivämäärä:   14.10.24 23:16:41

max 25e / krt ja max 20e / krt valmennuksessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.