Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira puri lasta, veljen vaimo vaatii lopetusta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.10.24 16:45:27

Äitini otti koirani viikonlopuksi mökille kanssaan. Minun tietämättäni mökille oli mennyt myös veljeni perheineen, heillä 2-vuotias lapsi. Koirani on 13-vuotias, muuten täysin terve mutta kuulo on heikentynyt eikä se nukkuessaan havahdu oikein mihinkään ääniin. Kaikessa lyhykäisyydessään veljen lapsi oli heittäytynyt pedissään nukkuvan koiran päälle halaamaan sitä, koira pelästyi ja puri lasta poskesta. Jonkinlainen haava siitä tuli, eli ei pelkkä näykkäisy.

Veljen perhe ei ole eläinihmisiä enkä olisi päästänyt koiraa mukaan mökille jos olisin tiennyt että veljen perhe sinne menee. Ihan jo siksi, että heillä ei ole mitään kykyä lukea koiraa eivätkä ymmärrä miksei lapsi saisi halata/silittää koiraa aina kun haluaa eivätkä tajua miksi koiraa ei missään nimessä saa mennä lääppimään jos se nukkuu. Veljen vaimo on nyt aivan raivoissaan, hän oli jo valmis kiikuttamaan koiran eläinlääkärin päivystykseen lopetettavaksi, mutta äitini sai sen estettyä. Mutta vahvasti on edelleen sitä mieltä, että koira täytyy lopettaa ja veli ei varsinaisesti vastusta. Äitikin on aika säikähtänyt, hänelle lapsenlapsi on tietysti äärimmäisen tärkeä.

Minua ihan aidosti pelottaa, että koiralle tehdään jotain. En pääse itse mökille sitä hakemaan, veli perheineen päätti vielä jäädä mökille tämän episodin jälkeenkin ja äiti on tulossa mökiltä vasta maanantaina. Puhelimessa on puhuttu, olen sataan kertaan selittänyt miksi koira puri ja millainen tilanne oli sen kannalta, mutta vastaukseksi hoetaan vain että koira on vaarallinen ja pitää lopettaa.

Re: Koira puri lasta, veljen vaimo vaatii lopetusta

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.10.24 16:52:45

Veli vaimoineen yhtä vaarallisia jos ei tuon enempää kahto 2 vuotiaan perään kuuron ja oudon koiran kanssa.

Meillä kuuro pystykorva teki kerran saman, poika leikki junaa (kuulemma) "tällä asemalla tää jää pois" ja puski umpiunessa olevan kuiron koiran sohvalta. Koira säikähti ja tommasi ranteeseen kiinni. Jälkiäkään ei jääny mutta huudot sai, poika siis. Ei käyny toiste vahinkoa.

Eli jos on noin mennyt kuten kerroit en
lopettaisi vaan hakisin (kilauta kaverille) koiran pois, pitäisin vartin vuorisaarnan veljelle vaimoineen ja jatkossa huolen että samassa tilassa eivät ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.24 16:54:36

"En pääse itse mökille sitä hakemaan"

Mikset? Ei pääse varmaan kukaan kaverikaan?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   12.10.24 16:54:42

Jos koira on sinun omaisuuttasi, sinä päätät sen kohtalosta. Sanot, että kiellät lopettamasta koiraa, ja jos se tehdään, teet siitä rikosilmoituksen.

Lisää myös, että teet lastensuojeluilmoituksen veljen lapsesta. Vanhemmat eivät selvästi pysty huolehtimaan lapsensa turvallisuudesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.10.24 17:02:22

Sano niille ääliöille, että toisen lemmikin lopettaminen ilman lupaa on rikos ja perästä todellakin kuuluu jos joku koiraan kajoaa. Sanomattakin lienee selvää, että jatkossa noin vähäjärkiseen sakkiin kannattaa viilentää välit lopullisesti. Enkä nyt tarkoita äitiäsi.

Päivämäärä:   12.10.24 17:06:40

Ja yhdenkään eläimen päälle ei heittäydytä, oli eläin sitten nukuksissa tai hereillä, vanha tai nuori, kuuro tai kuuleva. Jos eivät vanhemmat ole tätä opettaneet, niin hyvä että tuo koiraparka nyt sen ehkä opetti. Tämä opetus saattaa vaikka tulevaisuudessa pelastaa tuon kasvattamattoman lapsen hengen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.10.24 17:10:01

Vanhempien vikahan se on jos eivät vahdi lasta. 2 vuotias niin pieni että ei ymmärrä mitä tekee.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.10.24 17:19:01

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että lapsi tässä on vaarallinen (tai lähinnä lapsen vanhemmat) eikä koira. Hakisin koiran heti pois jollain keinolla ja tekisin selväksi, että jatkossa lapsi ei ole tervetullut koiran lähelle ennen kuin vanhemmat oppivat pitämään lapsesta huolta. Idiootteja, ei voi muuta sanoa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.24 17:58:11

Jos siellä on kaikki noin säikähtäneitä ja uhkaillaan ja ties mitä, eikö äitisi halua lähteä tuomaan koiraa pois? Sen sijaan, että ovat maanantaihin siellä samassa kasassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.24 18:08:48

Voi vanha koira parka. :(

Toivottavasti sitä kuitenkin kohdellaan asiallisesti siellä mökillä nyt, eikä ole yksin peloissaan teljettynä jonnekin tmv. Itse hakisin koirani pois keinolla millä hyvänsä, ja ehkä ohimennen kuristaisin kaikki muut mökillä olijat.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   12.10.24 18:38:52

Varmaan riittää että se koira ei ole enää lastrn kanssa tekemisissä.

Eli ltse hoidat koirasi etkä tunge sitä muille.

Mieti nyt itsekin kaksi kertaa, kumpihan on mieluisampi vieras äidillesi mökillä, sun rakki vai oma lapsenlapsi.

Päivämäärä:   12.10.24 18:50:12

Totta kai se puree, jos yhtäkkiä joku rysähtää niskaan. Veljen vaimo teki virheen että ei katsonut lasta. Taaperoa ei päästetä eläinten lähelle valvomatta. Turha kaataa muiden syyksi omaa mokaa.

Päivämäärä:   12.10.24 18:52:39

Ja kyllä se on rikosasia, jos vievät lopetukseen. Jos se oli uskottu äidillesi, hänen tulee pyytää vieraita poistumaan ja olisi alun perin, jos tiedossa oli etteivät kestä koiria. Äidilläsi on myös vastuu asiasta.

Päivämäärä:   12.10.24 19:03:12

Oliko äitisi tietoinen että koira on rajoittunut ja että veljesi perheineen ei ymmärrä koirista mitään? Äidilläsi on tällöin myös vastuuta tilanteesta.

Mutta lopetuttamaan omin päin veljesi vaimoke tai kukaan muukaan ulkopuolinen ei saa viedä. Se on rikos silloin jos sen tekevät. Tämäkin on syytä iskostaa mökkiväen päähän nyt.

Jos mahdollista, hankkisin koiran pois mökiltä, keinolla millä hyvänsä. Tuttu mökkinaapuri apuun, kaveri...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.10.24 19:05:29

Nyt haiskahtaa viikonloppuprovolta

Päivämäärä:   12.10.24 19:09:14

” Oliko äitisi tietoinen että koira on rajoittunut ja että veljesi perheineen ei ymmärrä koirista mitään? Äidilläsi on tällöin myös vastuuta tilanteesta.”

Vaikka koira ei olisi mitenkään ”rajoittunut” niin yhtäkään taaperoa ei jätetä valvomatta eläimen seuraan. Vastuu on aina lapsen vanhemmilla.

Minua on näykkäissyt mummoni koira kun olin pieni. Äitini kommentoi asiaa: ”opitpahan jatkossa olemaan.”

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   12.10.24 19:15:23

Haet koiran pois, tai järkkäät jonkun hakemaan. NYT HETI. Ja nytkin voi olla liian myöhäistä. Luuletko oikeasti, että koiraa kohdellaan hyvin? Se on luultavasti kannettu korvista, jonnekin maakellariin tms. ja teljetty sinne. Siellä se odottaa maanantaita ilman ruokaa tai vettä. Toinen mahdollisuus on, että veljesi vaimo juottaa miehelleen puolikkaan pullon väkeviä, ja vaatii sitten tappamaan koiran. Humalainen kirveen kanssa pyövelinä, ei kovin kivuton tai kaunis kuolema.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   12.10.24 19:16:24

No nyt on hyvä provo:D

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   12.10.24 19:48:14

Ei ne lähde koiraa mihinkään päivystykseen lopetettavaksi rahtaamaan.
Mutta jos sun koko muu perhe on tuollaisia vitipäitä, eivätkä suostu järkipuhetta kuuntelemaan, niin varmaan katkoisin lopulta välit kaikkiin.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   12.10.24 19:52:34

0/5

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.10.24 19:55:07

Jos nyt ei ole provo niin heti se koira pois tuolta - joko haet itse tai vaadit äitisi ja koiran kotiin. Jessus mitä vatipäitä nuo 2 v vanhemmat.

Päivämäärä:   12.10.24 19:55:18

Keksi parempi tarina

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   12.10.24 20:07:41

Hah hah, provo kai. Eläintä ei oteta jos ei pysty hoitamaan sitä ja edes tuossakaan tilanteessa hakemaan omaansa pois.

Lähettäjä: Hoppo 
Päivämäärä:   12.10.24 20:11:20

Öö no mitäs jos aloittaja on vaikka reissussa ja siksi ei pääse hakemaan pois.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   12.10.24 20:18:06

No, aloittaja ei ole sanonnut, että ei olisi pystynyt hoitamaan. Äiti halusi koiran kaveriksi mökille, ja aloittaja on ehkä viikonlopun töissä ja ajatteli, että koiralla on kivampaa olla mökillä.

Veli perheineen oli yllätys. Koira ei olisi lähtenyt mökille, jos tieto veljestä perheineen siellä samaan aikaan olisi ollut.

Päivämäärä:   12.10.24 20:57:14

Saisin aivan helvetillisen raivokohtauksen veljelle siitä, ettei voi sitä s**tanan pers*hedelmäänsä sen vertaa vahtia, ettei käy vanhan koiran kippuun tolla tavalla.

Että antaa olla viimenen kerta, ku antavat jonku kuspääkakaran pelotella koiraa, ja uskaltakoot koskea siihen enää tikullakaan, niin lähtee seuraavaks kakaralta koko pää irti.

Kyllä, rajua tekstiä, mutta mua ei uhkailla mun koiran lopettamisella sen takia, että joku ei osaa pers*hedelmänsä perään sen vertaa katsoa, että tollasta -ei tapahdu-.
Luulis, että viesti menee perille ja ymmärtävät oman idiotisminsa....

Lähettäjä: Rakki 
Päivämäärä:   12.10.24 21:08:10

On se kumma että 95% koiranomistajista pilaa kaikkien maineen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.24 21:13:19

En ymmärrä miksi tätä huudetaan provoksi, kuka muka on säästynyt sellaisilta vanhemmilta jotka ovat sitä mieltä että heidän lapsi saa tehdä mitä vain ja on muun maailman tehtävä varoa, ja kun jotain sattuu niin se ei ainakaan ole vanhempien vika? Näitähän riittää, samoin eläintenvihaajia. Itse todellakin muistuttaisin että toisen eläimen lopettaminen on rikos ja ihan varmasti kysyisin että mitenkäs veli ja vaimo reagoisivat jos joku hyppäisi heidän kaulaansa kiinni koko painolla keskellä yötä? Minä löisin nyrkillä ihan refleksinä, enkä taatusti olisi ainoa... 2v lapsi painaa helposti ainakin 10-15kg, koiran kokoa ei mainita mutta taatusti on sattunutkin. Jos koira on samaa kokoluokkaa, voi vain miettiä sitä paniikkia siinä suhteessa jos kesken unien omaan niskaan rysähtäisi itsensä kokoinen ihminen...

Kaikkia lapsia ei tarvitse vahtia, vain ne jotka haluaa pitää. ;)

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   12.10.24 21:19:53

Itse kaiken varalta soittaisin lähimmille klinikoille, että jos tämän ja tämän näköinen, niminen koira tuodaan lopetettavaksi, niin sitä ei saa tehdä, koska koira on väärissä käsissä.

Päivämäärä:   12.10.24 21:22:48

"En ymmärrä miksi tätä huudetaan provoksi,"

Koska tarina on liian mehevä, "en pääse sitä hakemaan"-loppua myöten.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.24 21:25:25

Juu, koira puri ja kauhea kohkaaminen mutta kaikki haluavat silti jäädä mökille...

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.10.24 21:28:19

Pisteellä menee vähän yli pershedelmät. Rumaa tekstiä.
Lapsen äiti vaan nipo. Mutts toivotaan että aloittajan äiti pitää ohjat ja miniän kurissa.

Päivämäärä:   12.10.24 21:36:51

Älä enää anna koiraasi selkeästi täysin osaamattoman hoitoon. Hae se sieltä mökiltä heti. Kyllä sinä pääset mutta et vain viitsi.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   12.10.24 21:44:03

Miehen siskon vanha koira oli vastaavassa tilanteessa, tosin niskaan tulija oli perheen nuorempi koira. Nuoremmalta koiralta lähti henki tässä tilanteessa. Eivät miettineet hetkeäkään mitä vanhuskoiralle tekivät, se lopetettiin välittömästi, sillä hyvin koulutettu koira ei pure ilman käskyä. Ja toki koira avattiin jälkikäteen, koska epäilivät ettei kuurous selittänyt aiemmin niin fiksun koiran käytöstä ja näinhän se oli, koiralta löytyi kasvain joka on todennäköisesti aiheuttanut kipuja.

Päivämäärä:   12.10.24 21:56:59

Oho, onpa rumaa tekstiä joiltain vastaajilta. Toivottavasti ei tunneta oikeassa elämässä.

Veljen lapsi ei ole mikään pershedelmä, jolta pitäisi repiä pää irti. Hän on 2-vuotias pikkulapsi, ihan mainio ihmisen alku joka tykkää hurjasti eläimistä, mutta ei osaa niitä vielä käsitellä ja valitettavasti vanhempansa eivät osaa opastaa. Silloin kun itse olen paikalla muksu saa vahditusti ja kädestä pitäen silittää koiraa ja leikkiä sen kanssa. Hän ei ole tapahtuneesta vastuussa.

Äiti pitää koiran puolia, veljen vaimo on jo rauhoittunut vähän ja ovat saavuttaneet yhteisymmärryksen pelisäännöistä loppuviikonlopun osalle. Koiralla pidetään kuonokoppaa (tämä on koiralle ok, on totutettu koppaan eikä se koiraa häiritse) ja jos kukaan ei ole aktiivisesti vahtimassa koira laitetaan oven taakse eri huoneeseen.

Kiitos asiallisesti vastanneille.

Olen viikonlopun töissä eikä minulla ole tällä hetkellä autoa käytössä, joten reilu 300 km mökkimatka tuottaa hiukan logistisia haasteita. Voin myös rehellisesti tunnustaa, että minulla ei ole sellaisia ystäviä, joita voisin pyytää ajamaan 300+300 km olemattomalla varoitusajalla.

Päivämäärä:   12.10.24 21:58:27

Miksi et pääsisi? Olet sairaalassa vuodepotilaana kirjoittelemassa?

Koira heti pois ja ei enää ikinä perheelle hoitoon! Koira ei ole tehnyt mitään väärää etkä sinä tässä. Lapsi ja vanhemmat toivottavasti oppivat eivätkä syyttele viattomia luontokappaleita omasta idiotismistaan.

Päivämäärä:   12.10.24 22:01:21

"Veljen lapsi ei ole mikään pershedelmä, jolta pitäisi repiä pää irti. Hän on 2-vuotias pikkulapsi, ihan mainio ihmisen alku joka tykkää hurjasti eläimistä, mutta ei osaa niitä vielä käsitellä ja valitettavasti vanhempansa eivät osaa opastaa. Silloin kun itse olen paikalla muksu saa vahditusti ja kädestä pitäen silittää koiraa ja leikkiä sen kanssa. Hän ei ole tapahtuneesta vastuussa."

Ihana aloittaja!

Lähettäjä: huh! 
Päivämäärä:   12.10.24 22:06:39

Lapsen syyhän tämä ei missään tapauksessa olekaan. Mutta pari asiaa kannattaa pitää mielessä tämän jälkeen. Koiraa ei enää äidille hoitoon, jos on pienikin mahdollisuus että veli perheineen tulee käymään. Ja näille kädettömille vanhemmille pitäisin sen luokan saarnan, että oppivat olemaan ja vahtimaan lapsensa ihan itse. Ja sanoisin myös sen, että seuraavasta vastaavasta tekisin lasun.

Se on vanhempien vastuulla huolehtia lapsensa turvallisuudesta, niin ettei se lapsi säikytä vanhaa koiraa unestaan. Täysin ymmärrettävää, että koira puri. Saisivat olla kiitollisia, että lapsi selvisi noinkin vähällä.

Päivämäärä:   12.10.24 22:08:53

"Jos koira on sinun omaisuuttasi, sinä päätät sen kohtalosta. Sanot, että kiellät lopettamasta koiraa, ja jos se tehdään, teet siitä rikosilmoituksen.

Lisää myös, että teet lastensuojeluilmoituksen veljen lapsesta. Vanhemmat eivät selvästi pysty huolehtimaan lapsensa turvallisuudesta."

Lähettäjä: Jas 
Päivämäärä:   12.10.24 22:55:36

Ihmisten luetun ymmärtäminen on nykyisin todella
surkeaa näköjään.

Päivämäärä:   12.10.24 23:15:37

Se veljen vaimo voi hyvin käyttää lasta lääkärissä ja tehdä rikosilmoituksen. Koira lähtee silloin välittömästi käsistäsi.

Ehdotan, että HETI tarjoudut korvaamaan kaiken puremaan liittyvän ja pyydät anteeksi. Saatat saada pitää koiran.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   12.10.24 23:16:23

Ikävä tilanne, ei ole tosiaan koiran eikä pikkulapsenkaan syy. Valitettavasti näitä vanhempia riittää, jotka eivät ymmärrä eläimistä mitään ja kaikki mikä ei käyttäydy niin kuin he odottavat ovat hulluja ja pitäisi heti lopettaa. Puhuisin heidän kanssaan eläinten käytöksestä ja niiden käsittelystä.

Päivämäärä:   12.10.24 23:17:00

^ niin toimii järkevä ja normaali ihminen

Yllä monia muita näkemyksiä.

Päivämäärä:   13.10.24 01:18:36

"Se veljen vaimo voi hyvin käyttää lasta lääkärissä ja tehdä rikosilmoituksen. Koira lähtee silloin välittömästi käsistäsi."

Tää on aivan sontapuhetta, valitettavasti (ja nyt en todellakaan tarkoita aloittajan tapausta joka on ymmärrettävä onnettomuus) Suomessa ei koiria puremisen takia tuosta vaan oteta ja lopeteta edes vaikka olisi syytä. Paljon tapauksia missä jopa toistuvasti tuntemattomien ihmisten kimppuun käyneitä koiria ei oteta omistajalta pois vaikka pitäisi, oikeudessa ollaan vain että tsot tsot ja riittää että omistaja lupaa että pitää koiran hallinnassa tai mörökölli minut vieköön.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   13.10.24 01:28:15

"Se veljen vaimo voi hyvin käyttää lasta lääkärissä ja tehdä rikosilmoituksen. Koira lähtee silloin välittömästi käsistäsi.

Ehdotan, että HETI tarjoudut korvaamaan kaiken puremaan liittyvän ja pyydät anteeksi. Saatat saada pitää koiran."

Semmoiset voimafantasiat sieltä :D

Päivämäärä:   13.10.24 01:30:23

Onneksi ei ollut pikkukoira, sellainen olisi voinut helposti kuolla kun 2v heittäytyy päälle.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   13.10.24 08:59:44

Nyt hommaat jonkun kaverin asap hakemaan koiran pois mökiltä hinnalla millä hyvänsä tai painut itse sen noutamaan. Koiralla saattaa olla todella järkyttävät oltavat noiden ihmisten kanssa.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   13.10.24 09:06:53

Miten te menette kerta toisensa jälkeen näihin sepitettyihin tarinoihin?

"Jonkinlainen haava siitä tuli, eli ei pelkkä näykkäisy."

Niin että haava tuli lapselle, mutta silti jäätiin mökille? Ja kuonokoppakin oli sattumalta siellä mökillä?

Päivämäärä:   13.10.24 09:18:28

Ja jos poskeen tuli vain pieni näykkäisy niin tuossa tilanteessa sanoisin lapselle ettei noin saa tehdä ja selvittäisiin asiallisesti lapselle miten eläinten kanssa toimitaan.
Jos olisin lapsen mummo sekä koiraihmisiä niin tottakai kertoisin heti alkuun lapselle että eläimen pitää antaa olla ja nukkua
rauhassa jne.
Tarina kyllä noudattaa tyypillistä keksittyä hötötarinaa tyyliin veljen perhe ei ole koiraihmisiä, heidän mielestään eläintä saa härppiä vapaasti ( miksi härppii jos ei edes pidä kys. eläimestä?) olivat tulleet
minun tietämättä mökille, veljen vaimo raivoissaan jne.

Päivämäärä:   13.10.24 09:37:27

Tästä kyllä puuttuu se tipoittain jaettu tieto. Provoilija olisi palannut jakamaan jotenkin ovelasti kiertäen että koira on joku staffi tai bulli.
Tai koirasusi.

Lähettäjä: Hooh 
Päivämäärä:   13.10.24 09:41:49

Perinteinen hötötarina:

-mummu
-koira
-lapsi
-veljen hullu vaimo

Lähettäjä: Lääkäri 
Päivämäärä:   13.10.24 09:51:00

Tai sitten Lääkäri tekee lasun kun vanhemmat ovat jättäneet lapsen ilman valvontaa, tämä voi olla oikeasti totta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.10.24 10:31:36

Mitään koiraa ei tarvitse lopettaa jos puree ihmistä yhden kerran, saati kuvatussa tilanteessa. Omistaja pitää vain huolen että tällainen tilanne ei toistu. Veljen vaimo voi huoletta viedä asian vaikka oikeuteen, jos lompakko kestää.

Lähettäjä: es 
Päivämäärä:   13.10.24 11:15:09

Ei ole oikeutta lopettaa toisen eläintä ilman eläinsuojelupäätöstä tai poliisin määräystä.

Lähettäjä: 57 
Päivämäärä:   13.10.24 13:23:17

Lapsiparka, toivottavasti ei jää kamalaa arpea kasvoihin :(
Niin ja tuskin AP nyt työnsä keskeyttää (työmatka?) koiransa takia. Eiköhän sillä nyt ole ihan hyvät olot siellä mökillä.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   13.10.24 14:15:02

Kyllähän vanhemmat tietenkin säikähtävät ja syystäkin. Nyt vaan tilanne rauhoittumaan ja elämä jatkuu. Osaavat varoa vastaisuudessa

Päivämäärä:   13.10.24 18:20:54

Herranjestas näitä kommentteja, millaisessa maailmassa osa ihmisistä oikein elää?

Ei koira ole minkään psykopaattien keskellä, koira on äidilleni todella tärkeä eikä hän ikinä satuttaisi sitä, veljeni on myös ihan tolkun ihminen eikä nyt todellakaan ala koiria kirveellä hakkamaan,mitä ihmettä nyt oikeasti? Veljen vaimo on melko tunteella elävä ihminen, mutta on nyt jo rauhoittunut. Ei hän edelleenkään koiraa tai sen käyttäytymistä ymmärrä, mutta en nyt jaksa uskoa että alkaisi yön pimeinä tunteina koiraa murhata. Lapsessa ei edelleenkään ole mitään vikaa. Ja tosiaan se lapsen haava poskessa hoidettiin puhdistusaineella ja laastarilla, ei kukaan ole lasta pienen haavan takia lääkäriin kuskannut.

Ja mitä tulee kuonokopan kyseenalaistamiseen, olen elänyt siinä uskossa että se on ihan normaali koiraharrastajan väline. Minulla on pari kennelkoppaa kotona, yksi autossa ja yksi mökillä. Kisakoppa ja kisakopan varakoppa sitten vielä erikseen. Minun koirallani on aina kennelkoppa, kun se on esim. juoksemassa koirakavereiden kanssa, ja niin on niillä koirakavereillakin. Soisi tämän tavan yleistyvän muidenkin kuin vinttikoiraliiton alaisten rotujen omistajien keskuuteen.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   13.10.24 19:02:40

Ja ap:n viimeisin viesti jo sen paljastikin...

0/5.

Lähettäjä: Greyhound 
Päivämäärä:   13.10.24 19:08:10

Joopajoo, 13 vee koira, jolla kuonokoppa ja kuonokopan varakoppa ja koirakin kuuro ja sokea. Huhhuh.

Päivämäärä:   13.10.24 19:08:32

Kieltämättä on kyllä aika ylimitoitettuja ja erikoisia kommentteja täällä... Vaikka olen itsekin "koiraihminen", niin silti todella kummeksuttaa osa kommenteista. Onneksi aloittaja vaikuttaa järki-ihmiseltä.

"Miehen siskon vanha koira oli vastaavassa tilanteessa, tosin niskaan tulija oli perheen nuorempi koira. Nuoremmalta koiralta lähti henki tässä tilanteessa. Eivät miettineet hetkeäkään mitä vanhuskoiralle tekivät, se lopetettiin välittömästi, sillä hyvin koulutettu koira ei pure ilman käskyä."

Erikoista settiä tämäkin, varsinkin jos koirista mitään tietää. Toisaalta, ehkä se luo jotain turvallisuuden tunnetta itselle, kun voi elää (valheellisessa) illuusiossa siitä, etteivät vaistot menisi eläimellä lopulta aina tiukimman tai parhaimmankin koulutuksen yli... Kuten tässäkin esimerkissä nähtiin, myös koulutettu eläin kyllä voi purra tai muulla tavoin puolustaa itseään. Jos se ei ole tehnyt sitä, sellaista tilannetta ei vain ole tullut.

Itse en koskaan luottanut omiinkaan koiriini ja niiden koulutukseen täydellisesti - nehän ovat eläimiä. Jopa meillä ihmisillä vaistot menevät kaiken opitun yli tilanteessa, jossa aivojen uhkajärjestelmä aktivoituu. Eläimillä on vielä vähemmän kykyä loogiseen ja rationaaliseen ajatteluun, joten niillä tällainen tilanne käy vielä helpommin.

Aloittajan tilanne oli harmillinen vahinko. Syyllinen ei ollut koira, eikä varsinkaan lapsi ja jos syyllisiä pitää hakea, niin lapsen vanhemmat ovat tässä nyt jättäneet jälkikasvunsa vahtimatta. Toisaalta, virheitä sattuu myös lasten vanhemmille ja kaikki me järkevät aikuiset tiedetään, että niin eläimet kuin lapset ehtivät tehdä kaikenlaista joskus siinä parissa sekunnissa, kun selkänsä kääntää - ja että kukaan meistä ei ole täydellinen.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   13.10.24 19:12:58

No ei tulis mieleenkään lopettaa omaa vanhaa koiraa sen takia, että tapellut toisen koirani kanssa. Ihmiset tuntuu unohtavan, että koirat on eläimiä ja kyllä ne voi purra ihmisiä tai toisia koiria ja se tilanne täytyy arvioida aina miksi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.10.24 19:15:38

Tilanne on nyt vkl yli rauhoitettu ja aloittaja vain jatkossa varmistaa ettei koiraa osaamattomiin käsiin anna hoitoon. Onko aiheellista myös miettiä koska koira on oikeasti tiensä päässä jos on jo sokea ja kuuro ja vaikka mitä ?

Päivämäärä:   13.10.24 19:49:12

"Jos olisin lapsen mummo sekä koiraihmisiä niin tottakai kertoisin heti alkuun lapselle että eläimen pitää antaa olla ja nukkua rauhassa jne."

Ja jos sulla olis lapsia, niin tietäisit että se 2v unohtaa kahden minuutin päästä koko jutun. Sen takia niitä saa kytätä kaiken aikaa tollasten koirien kanssa.

Päivämäärä:   13.10.24 20:42:44

^^ minulla on kaksi jo aikuista lasta.
Kertoisin uudestaan jos pääsisi unohtumaan.
Minulla lapset ovat kohdelleet sina elimiä hyvin.
Eri asia sitten jotkut paviaanit joille saisi olla sata kertaa kertomassa sekä neuvomassa...

Päivämäärä:   13.10.24 20:46:10

Mistä nyt joku on keksinyt, että koira on sokea ja kuuro ja puolikuollut? Koiran näössä ei ole yhtään mitään vikaa, kuulo on sen verran alentunut ettei sikeästä unesta havahdu ääniin. Hereillä ollessaan kuulee kyllä normaalin puheäänen, kaukaa tulevien äänien suuntaa sen on hankalampi hahmottaa, siis jos vaikka kutsun koiraa niin ettei sillä ole näköyhteyttä minuun. Koira on täysin terve, tekee mielellään parin tunnin lenkkejä, jaksaa edelleen vetää ralleja kavereiden kanssa ja oli mm. kesällä mukana Norjassa vaeltamassa.

Ja ihanko oikeasti porukka viskaa kaikki koirakamppeet pois kun koira ei enää niitä tarvitse? Kisakopat ovat tallessa mahdollista seuraavaa koiraa varten, ja itse asiassa se varakisakoppa on peritty edelliseltä koiraltani. Vastaavan laisia hyviä brittikoppia ei taida kukaan enää valmistaa. Tavallinen kennelkoppa ei ole kisoissa sallittu. Ja kuonokoppa on todella kätevä kapistus, meillä käytetään kaulurin sijaan koppaa jos on esim. joku haava, jonka nuoleminen pitää estää. Paljon mukavampi koiralle, halpa hankkia ja siksikin niitä koppia on kaikissa paikoissa, joissa säännöllisesti vietetään aikaa. Ihan samalla tavalla kuin mökillä on muutama vanha "rönttätakki" koiralle, ettei tarvitse viedä kotoa niitä siistimpiä takkeja ryönääntymään.

Päivämäärä:   13.10.24 20:54:19

Kysy vanhemmilta, että ovatko lopettamassa lapsensa koska kävi koiran kimppuun

Lähettäjä: Didi 
Päivämäärä:   13.10.24 21:22:53

Greyhound:
Kenellä vinttikoiraihmisellä EI ole kuonokoppia vaikka muille jakaa. Vanhalle koiralle niitä vasta onkin ehtinyt kertyä. Meillä on autossa aina kennelkopat mukana jos sattuu rallit kohdalle. Lisäksi kotona on lisää koppia, ensiapulaukussa myös. Lisäksi kisakopat.

Päivämäärä:   13.10.24 22:17:40

"
Ja jos sulla olis lapsia, niin tietäisit että se 2v unohtaa kahden minuutin päästä koko jutun. Sen takia niitä saa kytätä kaiken aikaa tollasten koirien kanssa."

Mulla on 2 lasta ja ei niistä kumpikaan 2-vuotiaana unohtaneet minuuteissa tai edes tunneissa miten eläinten kanssa ollaan. Vauvasta asti on ohjattu ja opastettu kuinka koiraa kohdellaan ja aina ovat muistaneet, että omalla paikallaan olevan koiran annetaan olla 100% rauhassa.

Lähettäjä: Just joo 
Päivämäärä:   13.10.24 22:46:06

S: Onneksi sinulla on paremmat lapset kuin muilla. Oma ensi kuussa 2 v täyttävä ei tasan tarkkaan muista miten eläinten kanssa ollaan, kun perheessä ei omia elukoita ole eikä siten ole säännöllistä harjoittelua. Ehkä kerran kuussa tai harvemmin ollaan paikassa, jossa lemmikkejä ja mukula on ihan 100 % vahdittava, koska on eläimistä niin innoissaan ettei edellisellä kerralla annetut ohjeet todellakaan muistu mieleen. Ja ihan turha sille on etukäteen kotona muistutella, että mummin kissan perässä ei sitten saa juosta, ihan liian abstraktia ymmärrettäväksi kun ei ole sitä kissaa just silloin näköpiirissä.

Päivämäärä:   13.10.24 22:54:09

Just joo: ilmeisesti sitten näin on. ;) Tosin tuttavapiirissä on näitä "parempia lapsia" kyllä ollut muillakin kuin minulla, sekä eläinperheissä että eläimettömissä.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   14.10.24 00:28:59

"Lähettäjä: Just joo
Päivämäärä: 13.10.24 22:46:06

S: Onneksi sinulla on paremmat lapset kuin muilla. Oma ensi kuussa 2 v täyttävä ei tasan tarkkaan muista miten eläinten kanssa ollaan, kun perheessä ei omia elukoita ole eikä siten ole säännöllistä harjoittelua. Ehkä kerran kuussa tai harvemmin ollaan paikassa, jossa lemmikkejä ja mukula on ihan 100 % vahdittava, koska on eläimistä niin innoissaan ettei edellisellä kerralla annetut ohjeet todellakaan muistu mieleen. Ja ihan turha sille on etukäteen kotona muistutella, että mummin kissan perässä ei sitten saa juosta, ihan liian abstraktia ymmärrettäväksi kun ei ole sitä kissaa just silloin näköpiirissä."

Taitavat nämä S:n lapset olla urbaanilegendaa. Meillä oli koiria jo ennen lasten syntymää. Ja todellakin olivat vielä parivuotiaina 100% vahdittavia. Uskoivat toki siinä hetkessä kun kielsi juoksemasta koiran perässä/kiusaamasta koiraa, mutta se unohtui heti kun jotakin muuta kiinnostavaa ilmaantui näköpiiriin. Ja kas kummaa: toinen näistä "huonommista lapsista" on nykyisin klinikkaeläinhoitaja ja koirankasvattaja, ja intohimoinen eläinten oikeuksien puolustaja.

Mitä taasen tulee kuonokoppiin, niin meilläkin on niitä ollut lukuisia, vaikkei yhtään vinttikoiraa ole talossa ollut. Mutta tietyissä tilanteissa hyvinkin tarpeellisia. Mitä nyt joku foliohatulla varustettu kukkahattutäti on haukkunut meitä eläinrääkkääjiksi kun kehtaamme sellaisia koirilla käyttää.

Mutta aloittajalle: Vakava keskustelu veljen ja vaimon kanssa on nyt todellakin paikallaan. Koira puri lasta, koska vanhemmat laiminlöivät lapsensa vahtimisen. Ja siinä samalla he laiminlöivät vastuunsa vanhempina. Sinun housuissasi pitäisin molemmille ankaran puhuttelun, ja sanoisin että eivät ole luokseni tervetulleita, ennen kuin oppivat hoitamaan vastuunsa niin kuin kuuluu. Ja seuraavasta lipsahduksesta teen lasun. Ja tämä silläkin uhalla että välit menevät.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   14.10.24 16:01:13

Kälylläsi ei ole mitään oikeutta lopettaa sinun koiraasi, piste.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   14.10.24 16:31:06

En kyllä käsitä miten se koiran lopettaminen tilanteessa auttaisi. Pistää mökkireissun ajaksi lapsen ja koiran eri huoneeseen eikö tuo kakaraa enää lääppimään koiraa jatkossa. Problem solved. Ei se koiran lopetus taikaiskusta poista sitä puremaa naamasta.

En kyllä myöskään käsitä miten sä et moisessa tilanteessa pääse koiraa hakemaan. Kyllä omistajan pitää olla kyvykäs hätätilanteessa koira hakemaan pois tai huolehtia että joku muu hakee.

Mutta jos he lopettavat koiran iman sun lupaa, sä teet rikosilmoituksen. On lainvastaista lopetuttaa toisen omistama eläin, ellei kyse ole eläimen kärsimyksen poistamisesta

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   14.10.24 16:32:56

Tekisin ehdottomasti lastensuojeluilmoituksen. Selkeästi erittäin huonot vanhemmat lapsella.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   14.10.24 17:08:41

f: Tuo nyt ei mikään hätätilanne edes lopulta ollut, kun ihmisten tunteet vähän lauhtuivat. Ja siellä oli kyllä aloittajan äiti koko ajan koiran puolia pitämässä.

Oikeastiko olet sitä mieltä, että pitäisi töistä pois lähteä tai jättää työvuoroon menemättä tuollaisen ei-hätätilanneasian takia ja ajella esim. kallis taksimatka 600 km edestakaisin? (Kaikki taksit eivät edes lähde.) Tai kenet muka saisi yhtäkkiä tekemään puolestaan tuollaisen reissun ilman ettei maksaisi aikamoisen hakupalkkion bensojen lisäksi? Ei mitään järkeä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.