Lähettäjä: Terhikki
Päivämäärä: 12.10.24 16:38:29
Kukaan ei ole koskaan ilmaissut epäilevänsä minussa mitään poikkeavaa. Kukaan ei koskaan ole ollut huolissaan minusta. Olen 55+ nainen ja naimisissa. Lapset pois kotoa iältään 30v, 29v ja 20v. Olen vakituisessa työssä, ei työttömyysjaksoja.
Kasvoin ydinperheessä maalla ja meitä lapsia oli 3. Olen nuorin. Koulussa olin kiltti, iloinen, ujo ja hoidin hommani. Kavereita oli, mutta ei parasta kaveria, vaan olimme porukoissa. Harrastimme heppoja. Olin myös partiossa ja vartionjohtajana. Kävin lukion, kauppiksen ja terviksen. Olen suorittanut laskuvarjohyppylupakirjan, mutta hevoset veivät voiton.
Ongelma on se, että perhepiirissäni riidellään ja olen jo alkanut miettiä, että aiheutanko ne itse. Äitini riiteli vanhempiensa ja sisarensa kanssa. Äidinäiti oli psyykkisesti sairas ihmisraunio ja äitini oli narsistinen persoona. Äiti ei ollut perheensä kanssa tekemisissä. Minä olin nuorin ja ei-toivottu. En ole katkera äidille, koska minkäs hän sille voi. En pidä juurikaan yhteyttä.
Parikymppisenä sitten aloin toimia oman pääni mukaan, enkä enää tehnyt mieliksi äidille ja siskolle. Tuli riitoja ja lisää riitoja. En ole sisarusten kanssa paljoa jutuissa, mutten riidoissakaan. Olen kuullut kunniani heiltä. Lapsena minua lyötiin ja hakattiin heidän toimestaan.
Nyt nuoremmat lapseni ovat alkaneet käyttäytyä vihamielisesti minua kohtaan. Sama kaava: syytellään epämääräisesti jostain käytökseen liittyvästä, mistä en millään saa kiinni, että mitä se on. Kiukutellaan ja ollaan puhumattomia. Ymmärrän itsenäistymisen tarpeen, mutta ka-moon.
Olen elätellyt koko ikäni toivoa happy family -tyyppisestä elämästä, jossa keskustellaan, tuetaan toisia, autetaan, tehdään toinen toisillemme ruokaa ja hyväksytään toinen toisemme sellaisina kuin olemme, virheinemme. Minkäköhän takia tämä ei ikinä onnistu vaan sukupolvi toisensa jälkeen samaa riitelyä? Olen tosiaan miettinyt, että missä kohtaa munasin itse, kun tuo vihamielisyys taas on nostanut päätään ja kohdistuu minuun.
Vaikea varmaan tämän perusteella mitään sanoa, mutta onko kohtalotovereita? Onkohan tämä joku pohjoinen piirre ihmisissä? Etelässähän perhe on ihmisille tärkeä, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Mitä tämän kirjoituksen perusteella ajattelette minusta?
|