Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaatopaikkakotien siivoamisen hyöty?

Lähettäjä: dldl 
Päivämäärä:   11.10.24 21:20:41

Somessa tulee jonkun verran vastaan Aurin + Bonian siivousvideoita, joissa he siivoavat karseaan kuntoon päässeitä koteja tiptop-kuntoon.

Varmasti ihan kiva, että joku selättää kaaoksen, mutta kauanko koti pysyy siistinä ja alkaako asukas itse siivota?

En ole itse koskaan ihan noin pahoja koteja siivonnut, kun olen ollut auttamassa läheisiäni. Mutta olen huomannut sen, että minun on täysin hyödytöntä siivota toisten kotona. Samaa olen kuullut myös muilta heidän kavereiltaan, jotka ovat yrittäneet auttaa.

Asukkaat eivät itse viitsi osallistua eivätkä he innostu edes siivoamaan omia jälkiään, vaikka se olisi helppoa, kun koti tai joku kohta siitä on saatu siivottua ja heille hankittu kunnon työvälineet. Siivousvälineet ovat vuoden päästäkin edelleen avaamattomina kaapeissa. Jatkavat elämäänsä ja sotkemistaan ihan samalla tavalla kuin aiemminkin ja ajattelevat, että joku muu kyllä tulee taas siivoamaan. Saattavat itse kyllä kitistä "Vttu tätä sotkua" muttei se heitä innosta sotkujaan siivoamaan, lajittelemaan roskia roskikseen ja pyykkejä pyykkikoriin, vaan ihan yhtä lailla kaikki edelleen jää siihen mihin käsistä tippuu. Puhtaat vaatteet nostetaan telineestä sängylle, josta ne heitetään lattialle, jonne ne tallotaan. Ja niin edelleen.

Kun olen muutaman kerran auttanut jotakuta käymään kaappinsa läpi ja siivonnut tämän kotona, ja huomannut sen hyödyttömäksi, niin en enää auta. En kuitenkaan nauti toisten kotona siivoamisesta, mutta olen yrittänyt auttaa esim. lapsiperhettä tai yksin asuvaa vanhusta. Mutta eipä se hyödytä.

Kyseinen lapsiperhe on sossun tms. asiakas ja ovat suhtautuneet siihen niin, ettei heidän enää tarvitse siivota minkään vertaa, kun täällähän käy sossun puolesta siivoaja (....!!!!!) kerran kahdessa viikossa.

Kyseinen vanhus taas on alkanut ostaa siivouspalvelun, joka pesee vessat ja lattiat, mutta ihan yhtä lailla hän edelleen tunkee kaikki tavarat siihen mihin ne osuu ja sitten kaikki tasot ja kaapit on täynnä tavaraa ja roskaa ja ne putoilee lattialle tai tippuu kaapista päähän. Huoh. Kun hän vaan tunkee kaiken ihan mihin sattuu miettimättä, mitä tarvitsee ja mihin ne kuuluu. Eikä hän sitten löydä mitään vaan ostelee (tilaa) kaupasta uutta ja tunkee nekin taas ihan mihin sattuu. Monta pakettia spagettiakin löytyi ties mistä, kun ne eivät mahtuneet sinne mihin kuuluivat kun sinne oli tungettu jotain muuta, joten hän sitten tunki niitä mihin sattuu kaappeihin. Ei ole dementoitunut. Ei vaan ole koskaan osannut luopua mistään eikä pitää järjestystä yllä.

Mitä järkeä tuollaisia siis on auttaa?

Re: Kaatopaikkakotien siivoamisen hyöty?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.24 21:22:30

Hoardaus on mielenterveysongelma, ja on totta ettei siivous sitä auta vaan tarvitaan terapiaa.

Mutta eikö jokainen ihminen ansaitse apua välillä? Eikö jokainen ansaitse sen että edes joskus poistetaan kirjaimellisesti ulosteet ja ötökät pois asunnosta? Vaikka se palaisikin sitten samaan. Ei se välttämättä palaa, joskus ihmiset tarvitsevat vain apua.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   11.10.24 21:25:43

Olen auttanut kaatopaikkakodin (ja pihan) raivaamisessa, valtava jätekuormakin vietiin pois. Inhottava ja työkäs urakka. Sotkija osoitti arvostuksensa jatkamalla samaan tapaan ja parin kuukauden kuluttua kaaos oli entisellään ellei pahempi. Kyseli toistekin apua, ei menty.

Päivämäärä:   11.10.24 21:29:29

Auri on ainakin sanonut, että häntä ei haittaa jos koti päätyy taas samaan kuntoon, koska hän on kuitenkin saanut jonkun tuntemaan, miltä siisti koti tuntuu ja tuonut hyvän mielen.

Mutta tuollaisessa kodissa kasvaneena sanon, että juu, hyötyä ei usein ole juurikaan. Yksi raskas asia lapsuudessani oli se, miten äiti aina lupasi että nyt se koti pysyy siistinä, oli niin varma. Mutta ei se koskaan pysynyt, ja lopulta oli parempi olla innostumatta enää.

Päivämäärä:   11.10.24 21:32:25

Tietenkin ansaitsee, jos haluaa muutosta muttei kykene siihen itse/yksin, mutta on kuitenkin valmis pitämään tilanteen kondiksessa sen jälkeen, kun joku on hänen kotinsa siivonnut ja järjestänyt. Eli siitä avusta on hyötyä.

Pointti onkin se, että jos asuja ei elämäntyyliään muuta, niin mitä järkeä sellaista on siivota (kerrasta toiseen)?

Kuten nuo kertomani esimerkit. Heidän auttamisestaan ei ole ollut mitään hyötyä. Ovat passivoituneet kodinhoidossa entistä enemmän. Oikeasti ajattelin, että kun heitä auttaa käymään tavarat läpi ja järjestämään ne, niin he alkaisivat käydä tavaraa itse läpi ja siivota kotonaan, kun se ei ole enää kaaos eikä sellaiseksi uudelleen muutu. Mutta ei.

Päinvastoin. Sen sijaan, että tekisivät itse ja osallistuisivat itse, he ajattelevat, että enää heidän ei tarvitse tehdä mitään itse, kun joku muu käy siivoamassa. Ja he sitten sen siivoamisen ajan lojuvat jossain pelaamassa tietokoneella tai puhelimella.

Olin joskus paikalla kun sossun siivousapu oli auttamassa tavaroiden läpikäymisessä. Lapset oli päiväkodissa, vaimo kävi vaatekaappiaan läpi ja mies pelasi tietokoneella. Kysyin, että eikö hän osallistu, niin hän kohautti olkiaan "No se on enemmän ton vaimon juttu". Siis hänen juttunsa ei ole käydä vaikka omia vaatteitaan läpi ja järjestää omia vaatteitaan? Koko muukin asunto/talo on vain vaimon juttu? Jooo... Toisella kerralla tuo vaimo kertoi, että sossun siivousapu siivosi keittiötä kaksi tuntia ja hän lojui sen aikaa vierashuoneen sohvalla pelaamassa puhelimella.

Voitte vain kuvitella millaiseen kuntoon se keittiö oli kahdessa viikossa päässyt, jos sitä siivoaa kaksi tuntia. Ja tuona aikana asujat itse eivät tee mitään kodinhoidon eteen.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.10.24 21:40:23

Harvoin se kannettu vesi kaivossa pysyy...

Noissa saisi hyvän pohjan eikä tarvitsisi kuin vartti päivässä niin siisteys pysyisi. Harva näistä haluaa oikeasti toipua ja apua. On helpompi valittaa ja vaatia.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.10.24 21:50:27

No riippuu vähän siitä mikä ongelma taustalla on. Useimmiten kannettu vesi ei kaivossa pysy. Mutta on poikkeuksiakin, jos kyse vaikkapa vaikeaa masennusta sairastavasta ihmisestä joka on saanut apua ja masennus on hellittämässä. Tämmöisen toipilaan toipumista masennuksesta voi suuresti siivous auttaa, koska toipilas voi olla aivan lannistunut ylivoimaiselta tuntuvan urakan edessä. Jos haluaa arvioida siivousavun hyötyä niin onko tiedossa onko ihmisellä joskus ollut koti kunnossa ja sitten tapahtunut jotain mistä seurannut kaaos.

Lähettäjä: Hehhe 
Päivämäärä:   11.10.24 21:52:28

"Auri on ainakin sanonut, että häntä ei haittaa jos koti päätyy taas samaan kuntoon, koska hän on kuitenkin saanut jonkun tuntemaan, miltä siisti koti tuntuu ja tuonut hyvän mielen."

Juu, hyvä mieli ehkä hetkeksi. Välinpitämätön luonne ei siitä muutu ja Auri sai hommastaan RAHAA.

Páskapesiä ei pidä ikinä mennä ilmaiseksi siivoamaan, oli sotkija mielenvikainen tai ei.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.10.24 21:57:14

Ei se nyt ihan niin mene, että salamaniskulla se sotkuinen ihminen muuttuu siistiksi siksi, että se koti on siisti.
Itselläni on nepsyä, ja siisteyden ylläpitäminen on ihan mahdotonta. Aina sitä jaksaa vähän aikaa yrittää, ja sitten taas lipsahtaa, ja jo kohta ollaan samassa.
Toimintaterapia olisi tällaiseen oikeanlainen apu, tai sellainen, mitä nuoret saavat oma väylä- kuntoutuksessa.

Ei se ikinä tarkoita sitä, etteikö sitä olisi kiitollinen, että joku auttaa siivoamaan, se kiitollisuus on ISOA (ainakin mulla) mutta vaikka kuinka päättäisin elää toisin, se sama sotku on kohta taas edessä. ja mä olen kohta 50vee, aika monta kertaa tässä on siivottu silleen kunnolla.

Päivämäärä:   11.10.24 22:08:33

Ei tuon tason sottaisuus tule välinpitämättömyydestä, vaan silloin on oikeasti todella isoja ongelmia joihin tarvittaisiin apua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.10.24 22:11:26

..Ja siis ihan vaan, että mun koti ei ole ikinä kaatopaikkatasoa, mutta sotkua (lähinnä vaatteita ja tavaroita pois paikaltaan) on ja varmaan tulee olemaan. Ja sitä tavaraa on ihan liikaa!

Lähettäjä: Hehhe 
Päivämäärä:   11.10.24 22:12:49

Ihan helkkarin sama. Pirunmoinen vaiva se on muille siivota ja jonkun siitä pitää siivoajille maksaa.

Päivämäärä:   11.10.24 22:35:56

Hmm:
Noissa kertomissani esimerkeissä ei henkilöillä ole ollut vaikeaa masennusta. Ja heillä on koti ollut myös siisti ja selkeä.

Esim. tuo lapsiperhe muutti toiselta paikkakunnalta omakotitaloon, jonne toivat mukanaan vain pakolliset vaatteet ja jotain huonekaluja, ja alkoivat vähitellen tarpeen mukaan sitte hankkimaan tarpeellisia tavaroita. Tuo vanhus on jäänyt leskeksi ja sen jälkeen koko koti käytiin läpi ja vietiin pois kaikki miehensä roinat, jolloin oli väljää ja avaraa. Leskeksi jääminen oli hänen mielestään ihanaa, koska mies oli kamala ja ahdistava tyranni.

Mutta kun kaikki jää siihen mihin ne kädestään laittaa tai pudottaa, niin ei löydä kohta enää mitään, jolloin ostaa/hankkii uuden, jolloin tavaraa kertyy. Ja kun joku tarjoaa jotain, niin ottaa vastaan ja sitten vain kippaa sen kotiinsa johonkin käymättä läpi tai laittamatta paikalleen.

Ja kun joku on käynyt auttamassa, niin siivoavat entistä vähemmän, koska ajattelevat, että se joku käy siivoamassa jatkossakin.

Siksi mietinkin, että onko joku huomannut, että tuollaisen kaaoksen selättämisen jälkeen olisi oikeasti tapahtunut iso muutos ja kaaos ei enää toistu, vai onko kaaos kohta palannut ennalleen. Itse en ole nähnyt näitä tapauksia, joissa siisteys olisi jäänyt.

En itsekään ole minimalisti enkä siisteyshullu, mutta kaikella on paikkansa ja pidän perussiisteyden yllä niin, ettei kotini ole likainen tai kaaos, vaikka tavaraa olisikin välillä paljon.

Päivämäärä:   11.10.24 22:49:21

...
Olen miettinyt, olisiko tuolla lapsiperhepariskunnalla kyse jostain nepsy-jutusta, ettei vain kykene/osaa/jaksa itse tehdä mitään. Mutta heillä se tuntuu olevan kiinni ihan siitä, ettei kiinnosta. Eivät siis osallistu itse.

Moni on sanonut, että voi tulla auttamaan. Joko vie pienet lapset pois, etteivät ole tiellä, tai sitten siivoaa, kun asukkaat itse käyvät tavaraa läpi ja laittavat niitä paikoilleen. Mutta heillä se on vain sitä, että he haluavat muiden siivoavan kun itse lojuvat telkkarin äärellä. Eikä siinä sitten kavereitakaan kiinnosta siivota, kun joka paikka on kaikkea täynnä ja siivoamisesta ei ole mitään hyötyä.

Kun eivät itse osallistu ollenkaan, vaikka muut auttaisivat. Heidän mielestään kaikki kuuluu muille.

Eikä auta listatkaan eikä kotitöiden jakaminen. Lapsetkin niin isoja, että voisivat osallistua aivan hyvin. Mutta ei. Kun lapsia ei ole koskaan laitettu tekemään mitään, niin eihän heitä nytkään voida laittaa tekemään mitään, kun ei vanhemmatkaan tee mitään.

Ja yhden pariskunnan koti on ihan kaaos siksi, että vaimo on vaikeasti sairas ja välillä sairaalassa ja vuoteen oma, ja tuolloin kotitöitä ei tee kukaan, kun vaimo ei niitä tee. Hän on sitä mieltä, ettei kotityöt kuulu yksin miehelle edes silloin, kun vaimo on sairaalassa, joten hekin tarvitsevat apua kodinhoidossa silloin, kun vaimo ei voi siivota. Ihan uskomatonta...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.10.24 01:59:59

Eikö tuon voi ajatella rakkauden tekona. Tarvitseeko kaiken sisältää vaatimuksen muuttua?

On väärä mentaliteetti auttaa, jos olettaa että toisen vuosien ongelmat paranee silmänräpäyksessä kun koti siivotaan.

Mutta rakkaus ja välittäminen ja arvostus VOI muuttaa jotain. Esim. kannustaa hakemaan apua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.24 03:06:20

Sä et nyt selkeästikään ymmärrä, että jos koti päätyy tasolle Aurikatariinan videomatsku, niin kyse on _sairaudesta_. Ei sellaisilla ihmisillä toimi aivot samoin kuin ns. normaaleilla. Sama juttu jos joku on aivan sairaalloisen lihava, ei kolmesataakiloiseksi liho ellei ole jotain päänupissa vialla. Vaikka kuinka sanoisi että nokun on se meille muillekin niin helppoa syödä parituhatta kaloria päivässä ja herkkuja kohtuudella.

Sulla tulee vielä olemaan elämässä paljon ihmeteltävää.

Niin ja se hyöty. Auri saa rahaa ja mainetta itselleen, hyvän mielen ja ehkä siitä jotain hyötyä sille asunnollekin on että se joskus siivotaan.

Päivämäärä:   12.10.24 07:18:59

Olen huomannut läheiseni (70v) kohdalla että tavarat alkaa löytyä kummallisista paikoista ja ostelee enemmän kaikkea kivaa ja saattaa ostaa monta pakettia kun ei muista että kotona jo on. Sanoo ettei ole vaatteita/kenkiä vaikka niitä on kaapit pullollaan. Ei siivoa jälkiään, esim vessakäyttäytyminen muuttunut ja vessan joutuu pesemään aina kun k'yn siellä.
Epäilen että alkava muistisairaus.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   12.10.24 07:48:50

En voi sietää ajatusta että verovaroja tuhlataan tuollaisen paskaperheen siivouksiin! Ei ihme, että veronmaksajia (siis niitä harvoja aitoja maksajia) kuristetaan ja silti valtio velkaantuu!

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   12.10.24 08:04:53

Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuollaisen välinpitämättömyyden syy on. Ovatko he itse pyytäneet apua, siis ymmärtävätkö että likainen koti on ongelma ja haittaako se heitä itseään? Miksi he suhtautuvat apuun niin välinpitämättömästi, etteivät edes yritä auttaa siivoajia? Häpeä? Totaalinen väsymys? Olemattomat sosiaaliset taidot ja toisten ihmisten tunteiden ymmärrys?

Se on aika selvää että sotkuisuuden juurisyylle täytyy tapahtua jotain ennen kuin voi olettaa että järjestys pysyy.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   12.10.24 08:38:45

Ovatko aloituksen esimerkkihenkilöt itse pyytäneet apua siivoukseen ja tunnistaneet omat ongelmansa ja todella halunneet parannusta tilanteeseensa? Vai onko joku sukulainen vain päättänyt, että nyt kyllä pitäisi siivota... Aika iso ero sen todennäköisyyden suhteen, että onko siivouksesta yhtään mitään hyötyä.

Lähettäjä: Addi 
Päivämäärä:   12.10.24 08:38:53

"Mutta kun kaikki jää siihen mihin ne kädestään laittaa tai pudottaa, niin ei löydä kohta enää mitään, jolloin ostaa/hankkii uuden, jolloin tavaraa kertyy. Ja kun joku tarjoaa jotain, niin ottaa vastaan ja sitten vain kippaa sen kotiinsa johonkin käymättä läpi tai laittamatta paikalleen."

Näinhän siinä juuri käy, kun kyse on vaikkapa nepsy-häiriöstä kuten adhd! Itsellä täysin sama tilanne, työpöytää tai vierashuoneen sänkyä/lattiaa en ole taas nähnyt kuukausiin, kun ne ei vain pysy siistinä hirveän raivosiivoamisen jälkeen, vaikka miten vannon että ei enää tuohon kuntoon... Hävettää, en avaa ovea jos en tiedä kuka tulossa, en päästä ketään yllätysvierailulle. Työelämässä pärjään hyvin ja eläimet hoidetaan erinomaisesti, sittenpä ei riitäkään energia tavaroiden paikalleen laittoon tai siivoamiseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.10.24 10:49:06

Auri on joskus itsekin kertonut, että osa autetuista on alkanut kyllä pitämään kodistaan huolta hänen käyntinsä jälkeen, eli kyllä sitäkin tapahtuu. Eivät taatusti kaikki, mutta on siitä varmasti hyvä mieli tullut edes hetkeksi heillekin jotka ovat palanneet samaan sotkuun takaisin.

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   12.10.24 11:03:09

Ei tarvitse olla nepsy tai mikään muukaan diagnoosi, jos on epäjärjestystä. Välillä vaan on niin paljon kaikkea muuta elämää, että pyykit kasaantuu ja villakoirat kirmaavat. Nyt kura-aikana meillä on kahden ison koiran myötä _kuraa_ lattioilla. En ehdi koko ajan kiillottamaan lattioita :D Päivätyö, maatila, harrastus = kodinhoito välillä retuperällä.

Päivämäärä:   12.10.24 11:16:06

Aika jännä ajatustapa, ettei auteta enää ikinä, koska yhdestä auttamiskerrasta ei aiheutunut toisen elämään täyskäännöstä ja pelastusta. Ajatteletteko te myös, että tokaisu "ota itseäsi niskasta kiinni" on ratkaisu mielenterveysongelmiin?

Lähettäjä: Drebin 
Päivämäärä:   12.10.24 11:21:30

Moni Aurin auttamista tyypeistä on toipumassa esim. traumasta tai masennuksesta ja tarvii apua selvitäkseen kotikaaoksesta. Osa kykenee luomaan uudelleen rutiinit joilla huolehtii itsestään ja kodistaan, osalla kaaos pysyy ja paranoo. Somesiivoojille asialla ei ole isommin merkitystä, kun heille se siivous tuo rahaa - saattaapa päästä toisenkin kerran siivoamaan saman kämpän ja tienaamaan lisää. Toki varmasti vilpittömästi toivovat että siivous auttaisi näitä ihmisiä saamaan elämän taas kasaan. Tykkään itse seurata näitä siivouksia, ihana nähdä miten kaiken kuonan alta paljastuu siivo kämppä ja voin vain kuvitella miltä tuntuisi palata puhtaaseen kotiin.

Toisaalta sitten on ihmisiä jotka eivät mitenkään noteeraa sotkua ympärillään ja heille on ihan sama onko torppa siisti vai täynnä pascaa.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   12.10.24 14:06:23

Aloittaja hei, sun ei varmasti tarvitse siivota kenekään sotkuja jos siltä tuntuu.

Se, että joku muu kuitenkin siivoaa, niin se ei ole sinulta pois, eikä sen pitäisi kutitella sun persettäsi millään lailla.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   12.10.24 14:35:44

Ei ole, paitsi jos se tapahtuu verovaroin >:-#

Päivämäärä:   12.10.24 15:56:06

Miksi siitä pitäisi jotenkin "hyötyä" sen enempää, että toinen saa edes hetkeksi siistin kodin ja MAHDOLLISUUDEN aloittaa ihan kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä. Ja erityisen tärkeää on se, että joku kerrankin osoittaa jotain välittämistä ja auttaa.

Meille olisi eksän kanssa ollut ihan huikea apu tuollainen. Tosin ei meillä mitään haisevaa roskaa ikinä ollut missään, ei läheskään sitä tasoa kuin mitä noissa Aurin videoissa on. Mutta kun joku olisi sen kämpän siivonnut niin olisi ollut mahdollista esim. muuttaa. Meidän sotkut oli kerääntyneet vuosien mittaan ja niille tavararöykkiöille sokeutui. Ja se siis lähti siitä, että kyllästyin olemaan ainut joka siivoaa ja lopetin. Sen lisäksi ei missään nimessä ollut varaa maksaa siitä, että joku veisi tavaraa kaatopaikalle. Oli ihan mahdoton ajatellakaan eroa kun tiesi että olisi ollut siivoaminen edessä.

Mies siivosi psykoosipäissään kämppää ihan satunnaisessa järjestyksessä viime vuosina, siis niin että hinkkasi jotain keittiön välitilan kaakeleita milli kerrallaan puhtaaksi samaan aikaan kun ihan jokaiken astia oli likaisena siinä edessä. Järjesteli astiat kasoihin pois tieltä, osin lattialle. Siinä olivat muuten kauan tiellä!

Jossain kohtaa mies lakkasi maksamasta vuokriakaan ja kertoi säästäneensä siinä takuuvuokran ja muutti omaan asuntoon jättäen minut sinne läävään. Siitä sitten vihdoin lähti se, että sain siivottua asunnon, tavaraa meni kymmeniä, kymmeniä jätesäkillisiä roskiin n. puolen vuoden aikana mitä minulla meni saada asunto siihen kuntoon että kehtasi ensimmäistä kertaa yli 10 vuoteen pyytää ketään kylään. Voi kun olisi ollutkin joku apuna siinä kohtaa.

Nykyän kotini on perussiisti, tai mitä kavereiden koteja katsoo niin erittäin siisti, imuroin sängyn alta ja sohvan takaa sentään ainakin kaksi kertaa vuodessa, toiset ei ikinä. :D Siivoaminen on minulle palauttavaa, kivaa toimintaa. Nyt kun kukaan muu ei ole sotkemassa eikä tarvitse muiden jälkiä siivota ja käydä sillä turhaa taistelua sotkua vastaan.

Päivämäärä:   12.10.24 15:58:37

"

"Auri on ainakin sanonut, että häntä ei haittaa jos koti päätyy taas samaan kuntoon, koska hän on kuitenkin saanut jonkun tuntemaan, miltä siisti koti tuntuu ja tuonut hyvän mielen."

Juu, hyvä mieli ehkä hetkeksi. Välinpitämätön luonne ei siitä muutu ja Auri sai hommastaan RAHAA."

Auri tekee nuo siivoukset ilmaiseksi sitä vastaan että saa tehdä siitä videon. Tottakai häneltä voi myös ostaa palveluita, hän on yrittäjä, mutta ilmaiseksi hän tekee noita raivaussiivouksia.

Lähettäjä: M.. 
Päivämäärä:   13.10.24 07:58:37

Ei riitä energiaa tavaroiden paikalleen laittoon, mutta riittää energiaa tehdä sitten suursiivous. Minusta ainakin helpompaa siivota päivittäin vähän ja laittaa tavarat paikalleen

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   13.10.24 09:08:19

Hyötyhän noissa on lähinnä se, että mahdolliset rakennukseen tulleet vauriot päästään näkemään ja tarvittaessa korjaamaan, ennen kuin on vielä pidempään muhineet. Tästä on olennaista hyötyä, jos kyseessä on taloyhtiö, jossa muutkin ihmiset joutuu asumaan, tai omakotitalo, jolla on odotettavissa käyttöä vielä siivottoman asukkaan jälkeenkin. Samoin taloyhtiöissä hajuhaittojen poistaminen helpottaa muitten asukkaitten arkea ja esim. osakkaiden mahdollisuutta päästä osakkeistaan jossain välissä eroon... Näin ollen esim. lapsilla voi olla hyvinkin suuret rahalliset intressit käydä vanhuksen siivousapuna.

Oikeastihan nuo kertoo vain mielenterveyshuollon puutteista.

Päivämäärä:   13.10.24 15:43:23

Nuo kodit, joita olen ollut siivoamassa, eivät ole ihan Aurin siivottavien tasoisia. Kaikki levällään oleva ei todellakaan ole sijoilleen mädäntynyttä roskaa kuten Aurin videoilla, niin ei siinä muut voi mennä vain lapion ja jätesäkin kanssa heidän asuntoaan siivoamaan vaan ne tavarat pitäisi käydä läpi ja raa'asti karsia, että mitä jää ja mitä lähtee. Mutta kun eivät itse viitsi edes laittaa puhtaita pyykkejä tai tiskejä paikoilleen.

Ja kyllä, ovat pyytäneet apua kotiensa siivoamiseen ja kaaoksen selättämiseen. Likainen koti on heille ongelma ja haittaa heitä itseään. Ei siis todellakaan ole kyse siitä, että joku vain on päättänyt alkaa siivota kysymättä asujilta itseltään mitään. En ymmärrä, miksi kysytte, kun asia on jo kerrottu?

Tuohonkin olen jo heidän osaltaan vastannut, että miksi he suhtautuvat apuun niin välinpitämättömästi. Kun heidän mielestään on niin helppoa kun muut siivoavat. He ajattelevat, ettei heidän tarvitse tehdä itse mitään eikä mikään muutu, vaikka auttaja sanoisikin, että heidän pitää itsekin osallistua. Saa itse lojua kun joku muu kuuraa. Sitä en tiedä, miksi eivät tajua, että se siivoaja saisi enemmän aikaan, kun joka paikka ei olisi täynnä levällään olevaa rojua vaan siivoaja vain pesisi liat pois kun asujat itse raivaisivat tavarat pois edestä. Tai että kun auttajan ehto on se, että osallistuvat myös itse, niin mitään ei tapahdu, jos he vain lojuvat.

Ja koska noiden kohdalla tilanne onkin ihan käsittämätön, niin siksi heitä ei kukaan haluakaan enää auttaa. Ja moni ei halua heille kylään. Ovat siis ihan suoraan sanoneet, etteivät halua mennä heidän kotiinsa. Enkä halua enää minäkään.

Tähtirivin kommentti oli vähän outo, koska en ole sanonut, että minun pitäisi heidän kotejaan siivota tai että se minun persettäni jollain tavalla kutittaisi, että joku mu siivoaa. Kun aihe on se, että onko joku huomannut siitä olevan jotain hyötyä, että tuollainen koti käydään siivoamassa, kun itse en ole nähnyt yhdenkään kaatopaikka-asujan alkaneen itse pitää kodistaan sen parempaa huolta.

Ei tuolla lapsiperheessäkään enää ole muutamaan vuoteen käynyt sossun siivousapua. Se loppui jossain vaiheessa. En tiedä oliko sitä alunperinkin luvattu vain tietyksi ajaksi tai määrätyille kerroille, vai todettiinko vain, ettei siivooja saa tehtyä siellä mitään muuta kuin katseltua ympärilleen, joten turha siellä on enää käydäkään.

Heillä olisi kyllä apua tarjolla, mutta koska eivät itse tee mitään, niin ei kukaan viitsi enää auttaa. Eräs henkilö joskus tarjosi apua, ja asujat eivät itse tehneet mitään. "Laita se johonkin." Ja kun hän oli sanonut, että voisitteko itse laittaa tavarat paikoilleen, niin vastauksena oli vain nyrpistelyä. Esim. puhtaat pyykit tai astiat paikoilleen. Eräs henkilö lupasi myös tulla auttamaan peräkärryn kanssa ja maksaa kaatopaikkalaskun, jos sinne viedään lajiteltuja jätteitä. Mutta koska asujia ei kiinnostanut käydä itse läpi että mitä voi kaatopaikalle viedä, niin eipä tuo kärryihminen yksikseenkään viitsinyt alka mitään läpi käymään.

Lähettäjä: kassu 
Päivämäärä:   13.10.24 17:54:40

Minäkin olen auttanut kaaoskodin siivoamisessa. Ihan turhaa hommaa kun ei asukkaat itse tehneet mitään.

Voi kun olisikin tuollaisessa tilanteessa mahdollisuus laittaa asukkaat viikoksi hotelliin ja käyttää kaikki heidän omaisuutensa pesukoneessa ja tiskikoneessa. Mutta senkin jälkeen heidän pitäis itse lajitella omaisuutensa että mitä säästetään ja missä niitä säilytetään. Mutta kun eivät sitä tee niin ei siinä hyödytä kenenkään muunkaan mitään tehdä.

Olen tarjonnut eräälle pariskunnalle että voi pestä heidän omaisuuttaan kun minulla on iso pesukone ja kuivausrumpu kun heillä on vain pieni pesukone eikä kuivausrumua tai oikeastaan edes kuivaustilaa. Mutta kun eivät mitään tee. Vaikka kaikki kaappien sisällöt on lattialla ja pyykkivuori vie puolet pesuhuoneesta niin mitään ei kuulemma tarvitse pestä kun eivät jaksa tuoda mitään luokseni pestäväksi. Välimatkaa huikeat 3 km. Minun pitäisi mennä heidän kotiinsa hakemaan ja lajittelemaan ne pyykit ja viedä takaisin pestynä ja viikattuna. Kun heiltä ei voi vaatia edes sitä että itse lajittelisivat pyykit ja ravistaisivat niistä roskat pihalla pois ennen kuin tuovat ne minulle. No ei sitten.

Ovat todella tekeviä ihmisiä. Harrastuksiin riittää energiaa hyvin ja ovat ihan työssäkäyviä ja sosiaalisia. Ei siis ole mitään masentuneita ja kotiinsa mädäntyneitä ihmisiä. Joten luulisi että kun menee johonkin niin toisi ne pyykkisäkit minulle ja takaisin kotiin mennessään hakisivat ne pois. Mutta kun "ei jaksa". Viisihenkinen perhe joista yksikään ei ole nepsydiagnoosia saanut ja nuorin lapsistakin 9 v joten luulisi että jokainen ne omat pyykkinsä ravistaisi että voisin pestä ne.

Ja miksi tarjoan pyykkipalvelua? Koska olen vuosia kuunnellut naisen valitusta siitä miten perseestä on kun pyykkiä ei saa pestyä sitä vauhtia kun sitä kertyy ja ärsyttää kun heidän kotiinsa ei mahdu kuivausrumpua. Mutta ei kelpaa apu kun itse pitäisi osallistua. Mies sanoo että pyykkääminen on vaimon hommia niin ei häntä kiinnosta. Vaimo taas sanoo että hän joutuu jatkuvasti valittamaan miehelle kun hän ei tee mitään pyykinpesun eteen. Ei laita pyykkejä koneeseen eikä ripusta niitä kuivumaan.

Olen myös joskus ollut auttamassa siivouksessa ennen juhlia. Kolme tuntia kuurasin mutta kun se oli vain tavaroiden siirtelyä kun millekään ei ole omaa paikkaa niin ei se talo sen siistimmältä näyttänyt. Sain siivottua vain vähän sieltä täältä kun joka paikka oli täynnä tavaraa.

En auta enää. Olen auttanut useamman kerran mutta kun mikään ei muutu niin olkoot keskenään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.