Lähettäjä: dldl
Päivämäärä: 13.10.24 15:43:23
Nuo kodit, joita olen ollut siivoamassa, eivät ole ihan Aurin siivottavien tasoisia. Kaikki levällään oleva ei todellakaan ole sijoilleen mädäntynyttä roskaa kuten Aurin videoilla, niin ei siinä muut voi mennä vain lapion ja jätesäkin kanssa heidän asuntoaan siivoamaan vaan ne tavarat pitäisi käydä läpi ja raa'asti karsia, että mitä jää ja mitä lähtee. Mutta kun eivät itse viitsi edes laittaa puhtaita pyykkejä tai tiskejä paikoilleen.
Ja kyllä, ovat pyytäneet apua kotiensa siivoamiseen ja kaaoksen selättämiseen. Likainen koti on heille ongelma ja haittaa heitä itseään. Ei siis todellakaan ole kyse siitä, että joku vain on päättänyt alkaa siivota kysymättä asujilta itseltään mitään. En ymmärrä, miksi kysytte, kun asia on jo kerrottu?
Tuohonkin olen jo heidän osaltaan vastannut, että miksi he suhtautuvat apuun niin välinpitämättömästi. Kun heidän mielestään on niin helppoa kun muut siivoavat. He ajattelevat, ettei heidän tarvitse tehdä itse mitään eikä mikään muutu, vaikka auttaja sanoisikin, että heidän pitää itsekin osallistua. Saa itse lojua kun joku muu kuuraa. Sitä en tiedä, miksi eivät tajua, että se siivoaja saisi enemmän aikaan, kun joka paikka ei olisi täynnä levällään olevaa rojua vaan siivoaja vain pesisi liat pois kun asujat itse raivaisivat tavarat pois edestä. Tai että kun auttajan ehto on se, että osallistuvat myös itse, niin mitään ei tapahdu, jos he vain lojuvat.
Ja koska noiden kohdalla tilanne onkin ihan käsittämätön, niin siksi heitä ei kukaan haluakaan enää auttaa. Ja moni ei halua heille kylään. Ovat siis ihan suoraan sanoneet, etteivät halua mennä heidän kotiinsa. Enkä halua enää minäkään.
Tähtirivin kommentti oli vähän outo, koska en ole sanonut, että minun pitäisi heidän kotejaan siivota tai että se minun persettäni jollain tavalla kutittaisi, että joku mu siivoaa. Kun aihe on se, että onko joku huomannut siitä olevan jotain hyötyä, että tuollainen koti käydään siivoamassa, kun itse en ole nähnyt yhdenkään kaatopaikka-asujan alkaneen itse pitää kodistaan sen parempaa huolta.
Ei tuolla lapsiperheessäkään enää ole muutamaan vuoteen käynyt sossun siivousapua. Se loppui jossain vaiheessa. En tiedä oliko sitä alunperinkin luvattu vain tietyksi ajaksi tai määrätyille kerroille, vai todettiinko vain, ettei siivooja saa tehtyä siellä mitään muuta kuin katseltua ympärilleen, joten turha siellä on enää käydäkään.
Heillä olisi kyllä apua tarjolla, mutta koska eivät itse tee mitään, niin ei kukaan viitsi enää auttaa. Eräs henkilö joskus tarjosi apua, ja asujat eivät itse tehneet mitään. "Laita se johonkin." Ja kun hän oli sanonut, että voisitteko itse laittaa tavarat paikoilleen, niin vastauksena oli vain nyrpistelyä. Esim. puhtaat pyykit tai astiat paikoilleen. Eräs henkilö lupasi myös tulla auttamaan peräkärryn kanssa ja maksaa kaatopaikkalaskun, jos sinne viedään lajiteltuja jätteitä. Mutta koska asujia ei kiinnostanut käydä itse läpi että mitä voi kaatopaikalle viedä, niin eipä tuo kärryihminen yksikseenkään viitsinyt alka mitään läpi käymään.
|