Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Töissä selän takana puhuminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.24 17:41:50

Olen vähän aikaa sitten aloittanut uudessa työpaikassa ja nyt tuli ilmi, että siellä työkaverit puhuvat paljon selän takana paskaa ja sellaista mikä ei pidä paikkaansa. Meillä on kerran viikossa palaveri ja tuli mieleen, että voinko pitää puheenvuoron tästä aiheesta? Pomolla ei lainkaan selkärankaa puuttua asiaan, pomo itse tuli mulle kertomaan näistä. Vai onko ihan huono idea?

Re: Töissä selän takana puhuminen

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.10.24 17:44:30

Jos muiden ojentaminen kuuluu sun toimenkuvaan, niin totta ihmeessä pidät puheenvuoron aiheesta.

Päivämäärä:   11.10.24 17:45:57

Ei kuulu, mutta minun mielestäni kiusaamiseen pitää puuttua, kuului se sitten toimenkuvaan tai ei.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   11.10.24 17:47:44

No ei tuosta seuraa ikinä mitään hyvää että uusi työntekijä alkaa opettamaan vanhoja. Parempi ehkä vasn pyrkiä itse olemaan kuuntelematta ja jos joku tulee sulle juoruamaan, niin sanot että kiitos et halua osallistua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.24 17:48:35

Mitä kuvittelet saavuttavasi tällä puheenvuorolla? Että ihmiset lopettaisivat? No ei tule tapahtumaan

Päivämäärä:   11.10.24 17:49:42

No eivät ne lopeta ainakaan, jos ei asiaan mitenkään puututa.

Lähettäjä: nanda 
Päivämäärä:   11.10.24 17:50:43

Parempi antaa olla. Jos sulle tullaan juoruamaan, sano ettei kiinnosta.Jos sinusta juorutaan peetä, tuo se esille heti ja korjaa puheet.
Olkoon nuo ilmapiirin myrkyttäjät keskenään jauhamassa, kyllä se TA noi tietää ja ei kyllä arvostusta sieltä noille tule. Huomaat sen vielä.
Omat työt hoidetaan, keskitytään niihin, muuhun typerään draamaan kannattaa vaan olla reagoimatta.

Lähettäjä: Jei 
Päivämäärä:   11.10.24 17:50:55

Se paskanpuhuminen ei sillä lopu. Ne samat paskanpuhujat nyökyttelevät ja kauhistelevat aloittajan lailla kokouksessa ja ovat yhtä mieltä asiasta, mutta heti kokouksen jälkeen paskanpuhuminen jatkuu.

Kyse on siitä, että paskanpuhuminen merkitsee eri ihmisille eri asiaa. Jotkut katsovat sen oikeudekseen, tyyppi on ansainnut itse puheet jne tai sitten vain pitävät sitä tiedon jakamisena. Sama kiusaajien kanssa, ei he pidä itseään kiusaajina, vaan uhria sellaisena, joka ansaitsee tulla kiusatuksi.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.10.24 17:53:28

Jos olisit sen selkärangattoman kynnysmattopomosi esimies, niin ehdottomasti pitäisit puheen.

Päivämäärä:   11.10.24 18:09:00

Voiko mulle antaa potkut jos pidän puheen?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.10.24 18:51:38

En kyllä alkaisi aloittajan tilanteessa mitään puheenvuoroja pitämään. Se riittää, että toteat, ettet ole kiinnostunut juoruinemaan, jos joku tulee sinulle jotain selittämään. Pidät huolen omasta tontista ja et osallistu noihin ja voit sanoa, että kannattaa varmaan antaa palaute suoraan henkilölle itsellern, eikä juoruilla. Sanoisin, että teet hallaa itsellesi, jos alat jotenkin erityisiä puheenvuoroja pitämään. Ole vain neutraali ja asiallinen, hoida omat työsi.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   11.10.24 19:01:33

Jos kestät jatkossa itse olla se pääkohde paskapuheelle ja pomo ei pidä sun puolia, niin toki :D

Joillain ihmisillä ei kyllä ole yhtään sosiaalista pelisilmää

Päivämäärä:   11.10.24 19:30:03

Jos kestät jatkossa itse olla se pääkohde paskapuheelle ja pomo ei pidä sun puolia, niin toki :D"

Näin juuri tulee tapahtumaan jos otat asian esille.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.10.24 20:00:12

Minä kyllä puuttuisi asiaan, koska tuo syö ja tulee syömään työilmapiiriä sisältäpäin. Toki siinä on vaarana se, että joutuu itse kohteeksi. Mutta voi olla myös, että työyhteisössä on useampi p*skanjauhannan tuomitseva, ja voi olla että vaatii vain sen ensimmäisen rohkean ihmisen, joka asian uskaltaa nostaa pöydälle, jotta asiaan jatkossakin tartuttaisiin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.10.24 20:02:50

"Jos kestät jatkossa itse olla se pääkohde paskapuheelle ja pomo ei pidä sun puolia, niin toki :D

Joillain ihmisillä ei kyllä ole yhtään sosiaalista pelisilmää"

No näin. ja ovat niin söpösen naiivejakin, että luulevat jonkun uuden typsykän pienen maailmanparannuspuheen olevan "asiaan puuttumista" ja sen vielä jotain muuttavan. Liikkistä <3

Lähettäjä: toisaalta 
Päivämäärä:   11.10.24 20:09:37

"Jos muiden ojentaminen kuuluu sun toimenkuvaan, niin totta ihmeessä pidät puheenvuoron aiheesta."

Tyypillisesti paikoissa joissa ylipäätään pidetään viikkopalavereita ne eivät rajoitu tiukasti vain kunkin omaan toimenkuvaan, vaan siellä on yleensä aina jokin "onko kellään mitään muuta mainittavaa"-osuus, jossa tyypillisesti nimenomaan kehotetaan ottamaan niitä omaan toimenkuvaan kuulumattomiakin ongelmakohtia rohkeasti esille. Tällainen puheenvuoro sopii juuri siihen kohtaan kuin nenä päähän.

Päivämäärä:   11.10.24 20:11:00

Ota vaan puheeksi ja onnea matkaan jatkossa you're sure gonna need it.

Päivämäärä:   11.10.24 20:15:29

Toisaalta, aloittaja on vasta aloittanut töissä. Ei varmasti katsota hyvällä, kun uusi työntekijä aloittaa jonkun palopuheen tällaisesta aiheesta. On ihan selvää, että jatkossa aloittaja on se silmätikku. Uutena työntekijänä kannattaa ensin olla vähän tarkkailijan roolissa ja kun töissä on jo jonkin aikaa oltu, voidaan alkaa kertoa omia kehitysehdotuksia tms.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   11.10.24 21:27:11

Kannattaa odottaa siihen asti että on riittävästi materiaalia ja ottaa sitten siellä paltsussa esille. Mites me työryhmänä tehdään kun Ritva sanoi Mirkusta näin, ja Mirkku sanoi Leenasta noin, mutta Leenapa sanoi Ritvasta tälleen ja Tuuli oli samaa mieltä mutta tuuli sitten kuitenkin sanoi Mirkulle että Leena on tämmönen.

Ei ne paskanjauhajat muuta tee kun jatkaa ja ehkä keskittyy asian esilletuojaan enemmän. Että jos haluaa oikeudentunnossaan jotain tehdä niin parempi tehdä siitä viihdettä ja pistää koko porukka sekaisin kerralla.

Lähettäjä: toisaalta 
Päivämäärä:   11.10.24 23:43:27

"Toisaalta, aloittaja on vasta aloittanut töissä. Ei varmasti katsota hyvällä, kun uusi työntekijä aloittaa jonkun palopuheen tällaisesta aiheesta. On ihan selvää, että jatkossa aloittaja on se silmätikku. Uutena työntekijänä kannattaa ensin olla vähän tarkkailijan roolissa ja kun töissä on jo jonkin aikaa oltu, voidaan alkaa kertoa omia kehitysehdotuksia tms."'

Toisaalta joskus se nimenomaan vaatii sen ikään kuin ulkopuolisen joka osaa ja uskaltaa sanoa suoraan keisarin uusista vaatteista, kun suurin osa muista on jo status quoon tottunut vaikkei se miellytäkään eikä halua keikuttaa venettä ja pianpa aloittajakin liittyy siihen joukkoon, kun vähän ajan päästä tuntuu siltä että antaapa olla, paska systeemi mutta helpompi kun vain katsoo läpi sormien.

Aivan kuten kolmiviiva sanoi, "voi olla että vaatii vain sen ensimmäisen rohkean ihmisen"

Päivämäärä:   12.10.24 02:38:21

Suurempi todennäköisyys on vastakkainen ja kaikki kääntyy aloittajaa vastaan.

Päivämäärä:   12.10.24 08:39:09

jos aidosti haluat muutosta ja parantaa työoloja paikassa välittämättä seurauksista niin puhu. mutta todennäköisesti jatkossa sinulla tulee olemaan vaikeaa ja joudut silmätikuksi. jos haluat pitää työpaikkasi ja välttää vaikeuksia, älä sano mitään. jos joku tulee juoruamaan, sano ettet jaksa välittää toisten asioista vaan keskittyä töihin.

Päivämäärä:   12.10.24 10:14:17

Onko sulla seuraava työpaikka jo katsottuna?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   12.10.24 10:21:00

Odota nyt edes koeaika loppuun, ennen kuin avaat sanaisen arkkusi.

Lähettäjä: Siis mitä 
Päivämäärä:   13.10.24 17:10:04

Luin näitä aiempia viestejä kauhistuneena. Ihme ettei työpaikoilla saada kuriin kakan jauhajia jos noin paljon ihmisiä ketä ei puuttuisi tilanteeseen. Sinuna vaatisin esihenkilöä puuttumaan asiaan, jos ei puutu juttelisin HR:n kanssa. Luulisi alkavan tapahtuvan. Kirjaisin myös kuulemiani juttuja ylös, en sitä varten että läväyttäisin palaverissa ne työkavereiden naamaan, vaan siksi että sinulla on konkreettisia asioita ylhäällä ja materiaalia siitä että tätä oikeasti tapahtuu, näistä voit luottamuksella kertoa esihenkilöllesi. Uskoisin että työporukassanne on niitä, keitä asia myöskin vaivaa mutta eivät ole uskaltaneet puhua asiasta. Et ole varmasti yksin. Älä ole hiljaa ja hyväksy, jos joudut silmätikuksi niin siihekkin on puututtava. Kyllä semmoset kakkelin jauhajat on saatava kuriin. Tsemppiä sulle.

Päivämäärä:   13.10.24 18:41:02

Kiitos kaikille vastauksista.

Minua ei hetkauta, jos joudun heidän "silmätikuksi". Minä tähän asti olen ollutkin se, pomo on vaan tuonut näitä asioita mulle esille. Pomo sanoo, ettei yhtään tykkää selän takana puhumisesta, mutta ei tee elettäkään, että se loppuisi.

Meidän palaverissa on aina lopussa, että saa kertoa jos on epäkohtia tai ehdotuksia yms, joten voisin hyvin pitää siinä kohtaa mun puheen.

Minulla on myös toinen työpaikka, johon tiedän pääseväni, jos tuolta nykyisestä lähtisin, mutta pomo on sanonut, että heillä pitää olla vakava perustelu, että voi antaa potkut ja ei varmasti tämä ole semmoinen asia, että potkut tulisi.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   13.10.24 19:34:56

En ymmärrä miksi haluat kävellä pomosi yli pitämällä muille työntekijöille puhuttelut. Se on sun esimiehen tehtävä, ei sinun. Jos homma ei muutu, vaihda paikkaa jos nyppii. En tajua, miksi nykyihmiset eivät ymmärrä työpaikan hierarkiaa, eli ei ole asiallista hyppiä pomon varpaille alkaa opettaa aiemmin työpaikassa olleita.

Päivämäärä:   13.10.24 20:16:56

Akat on kovia puukottamaan selkään. Ihan sama mikä työpaikka tai mikä ala.

Lähettäjä: oona 
Päivämäärä:   13.10.24 20:19:32

Aloittaja tulee kyllä niin saamaan tuolla tyylillä paskaa tuulettimeensa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Päivämäärä:   13.10.24 20:20:59

. Voi kuule, osaa ne miehet yhtä lailla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.