Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen on hyvä työhakemus?

Lähettäjä: Työtön 
Päivämäärä:   11.10.24 16:36:06

Olen aina ollut siinä suhteessa onnekas, että olen päässyt etenemään urallani suhteiden kautta. Edellisestä työpaikasta on aina poikinut paikka vähän parempiin töihin, enkä työhakemuksia ole elämäni aikana kovinkaan paljon lähetellyt. Sitten opiskelin itselleni uuden ammatin, ja työnhaku omalle alalle tuli ajankohtaiseksi. Mutta nytpä olen saanut huomata, etten pääse hakemuksillani edes haastatteluihin! Oman alan töitä olen kuitenkin opiskeluideni ohessa kausiluontoisesti tehnyt, eli hieman kokemustakin jo löytyy. Moniin paikkoihin olen jo hakenut, mutta aina vastaukseksi tulee perinteinen "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun". Samaan aikaan yhä useampi opiskelukaveri kertoo, kuinka pääsivät haastatteluun ja töihin jo melkein heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Eli jotain vikaa minun hakemuksissani tai CV:ssäni varmasti on.

Eli kysyisinkin teiltä paljon uusiin työpaikkoihin hakevilta ja päässeiltä sekä uusia työntekijöitä rekrytoivilta ihmisiltä, että millainen on hyvä CV ja hakemus? Mitkä seikat vaikuttavat siihen, pääseekö hakija jatkokierrokselle vai ei?

Re: Millainen on hyvä työhakemus?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.10.24 17:01:32

Kannattaa mennä töihin niillä suhteilla. Hakemalla on vaikea päästä, jos ja kun pitää kilpailla muutaman sadan muun hakijan kanssa.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   11.10.24 17:02:55

Muakin kiinnostaisi että millainen on hyvä CV ja hakemus.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.10.24 17:49:45

Hyvä CV on selkeä ja informatiivinen. Siinä näkyy hakijan tiedot koulutuksineen, aiemmat työpaikat ja on avattu työnkuvia ja tehtäviä lyhyesti. Harrastuneisuus voi olla syytä mainita varsinkin, jos siitä on työn kannalta hyötyä ja muutenkin personoi hakijaa. Myös mahdolliset luottamustoimet, työn kannalta oleellinen erikoisosaaminen yms kannattaa tuoda ilmi.

Työhakemuksessa kannattaa miettiä sitä näkökulmaa, että mitä osaamista sinä voisit tuoda työpaikalle. Ei niin, että miksi sinä hyötyisit työpaikasta. Hakemuksessa kannattaa myös tuoda osaamistaan ilmi konkreettisin esimerkein. Miten olet kehittänyt työtäsi ja hyödyntänyt osaamistasi? Millaisista asioista olet saanut kiitosta?

Ja toki jokainen hakemus personoidaan suoraan tiettyyn työpaikkaan, ei lähetetä kaikkialle samaa hakemusta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.10.24 19:41:35

Hyvässä työhakemuksessa mainitaan tekstiin upottaen niitä ominaisuuksia ja taitoja, joita työpaikkailmoituksessa mainitaan. Siinä myös käydään läpi asioita ja osaamista, mitä edellisissä työpaikoissa ja koulutuksissa on kertynyt haettavana työpaikkaan nähden. Tekoälyä, esimerkiksi ChatGpt-ohjelmaa voi käyttää apuna ja muokata hakemusta omaan suuhun sopivaksi. Persoonallinen ilmaisutapa on plussaa. Mulle alkoi sataa haastattelu kutsuja, kun aloin käyttää tekoälyä apuna, vaikka pidän itseäni muutenkin hyvänä kirjoittajana. Nyt olen ollut muutaman kuukauden uudella alalla, ja allekirjoitin juuri sopimukseen jatkoa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.10.24 19:42:38

Apua, edellinen teksti täynnä kirjoitusvirheitä, kun kirjoitin hutiloiden ja ennakoiva tekstinsyöttö päällä :D

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.10.24 20:09:43

Ymmärät varmaan, että kun rekrytoija saa parisataa tekoälyllä kirjoitettua hakemusta, niin joku muu kuin hakemuksen muoto ratkaisee, kuka voittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.24 21:43:51

Ensinnäkin, jos olet nainen ota kuva pois. Olisinpa tajunnut sen vuosia sitten! Vasta kun jätin kuvan pois aloin pääsemään haastatteluihin ja pariin kausityöhön palkattukin. Jos olisi nuorena tajunnut......

Kuvissa rumaa tai mitäänsanomatonta naista ei harkitakaan ja kaunis nainen on uhka.

Pidempiin, jopa vakituiseen työhön olen päässyt vain suhteilla.

Päivämäärä:   11.10.24 21:44:53

., minulla on aina ollut kuva työhakemuksessa, en ole kokenut, että olisi vaikuttanut työnsaamiseen negatiivisesti.

Lähettäjä: Polio 
Päivämäärä:   11.10.24 21:45:34

Kehu itseäsi rohkeasti! Suomalaiset ovat aivan liian vaatimattomia.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.10.24 21:46:15

"Ymmärät varmaan, että kun rekrytoija saa parisataa tekoälyllä kirjoitettua hakemusta, niin joku muu kuin hakemuksen muoto ratkaisee, kuka voittaa."

Ja nykyään se on tekoäly joka lukee ne tekoälyn kirjoittamat hakemukset ja tekee ensimmäiset karsinnat.

Lähettäjä: Työtön 
Päivämäärä:   12.10.24 00:23:33

Tuosta tekoälystä tuli mieleen, että muutama vuosi sitten sanottiin, kuinka CV:n on hyvä olla visuaalisesti muista erottuva, jotta pistää silmään. Paljon käskettiin käyttää värejä ja niitä netistä saatavia valmiita pohjia. Nyt kuitenkin olen kuullut monen sanovan, kuinka se perinteinen ja "tylsä" onkin kaikkein paras, koska tekoäly ei osaa lukea noita valmiita pohjia.

Lähettäjä: 00 
Päivämäärä:   12.10.24 09:09:49

Mä olin pakollisella työkkärin cv kurssilla ja jäin ihmettelemään hissipuheen jälkeen että onpa oikein aivopesu menossa. Työnantajaa pitää palvella ja helpottaa joka tavoin ettei työnantajan vaan tarvis käyttää turhaa aikaa cv: n lukemiseen. Täytyy tehdä itsestään ylimaallisen hieno esitelmä. Ettekö näe tätä kuviota! Tässäkään ei kelpaa normaali ihminen, vaan pitää itsestään puristaa ja tiristää työnantajalle sopiva paketti, orja, mielistelevä alamainen.

Arvaan että tähän tulee joku puolustautumaan, mutta olette niin syvällä siinä aivopesussa että meneillään on Tukholma syndrooma. Työhön PITÄISI riittää työpaikkojensa listaaminen ja siinä se. Työnantajan tulee nähdä vaivaa löytää perus listauksesta kuka on kuka, miettiä sitä. Mutta nyt on oikein kursseja miten miellytän työnantajaa ja sitten töissä sama itsensä ylittämisen pyrkimys jatkuu pakkohymy naamalla, laulu vain soi aivopestyssä päässä "tämä onnea on, on, on eikä loppua saa, ei saa.." Sitten miellytetään itsensä uupumukseen ja kuolemaan.

Olisi teistä ollut hyötyä läheisillennekin jos olisitte mieluiten palvelleet heitä, lapsianne, vanhuksianne kotona. Mutta ei ole aikaa, olen niin hyvä kun olen kiireinen, sitä parempi ihminen olen mitä vähemmän olen kotona. Palvelemassa työnantajaa. Hoitakoon toiset lähinmäiseni.

Lähettäjä: Perus 
Päivämäärä:   12.10.24 09:21:04

Tuskailen saman asian kanssa. Tosin hakemuksia en ole vielä lähettänyt joten en tiedä mikä vastaanotto on. Cv:ni on vuodelta nakki ja makkara ja lähinnä sitä käyttänyt, kun hakenut kouluun tai harjoitteluun. Töihin olen aina päässyt harjoittelun ja suhteiden kautta.

Katselin noita malliesimerkkejä ja mielestäni ovat vaan jotenkin ihan övereitä. Jotenkin omaan silmään juuri tuo tylsä ja perinteinen iskee enemmän, mutta mene ja tiedä sitten kuinka rekrytoijat asian näkevät

Päivämäärä:   12.10.24 11:01:53

00, työpaikkojen listaus ei kerro mitään siitä, millainen työnkuvasi on niissä ollut ja oletko saanut konkreettisesti aikaan jotain.

Esimerkiksi itse korostaisin olleeni vastuussa työpaikkani somemarkkinoinnista instassa ja facebookissa, se kun ei perustehtäviin alalla kuulu. Lisäksi erilaiset luomasi kampanjat tms voi olla syytä mainita, jos näistä voi olla uudessa työnkuvassasi hyötyä.

Ei tarvitse olla yli-ihminen, mutta työstä suoriutumisen ja työn kehittämisen kannalta on aika olennaista, että oletko mahdollisesti tuonut työpaikalle jotain uutta osaamista. Nykypäivänä odotetaan usein monialaisuutta ja monet erilaiset taidot voivat hyvinkin olla työtehtävissä hyödyksi. Toki suorittavana työntekijnä ketjussa tms työskentely on sidotumpaa kuin yksityisellä tai ajatustyötä tekevällä, mutta pienetkin innovaatiot voivat parantaa työn tuottavuutta.

Päivämäärä:   12.10.24 12:08:10

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 11.10.24 21:44:53

., minulla on aina ollut kuva työhakemuksessa, en ole kokenut, että olisi vaikuttanut työnsaamiseen negatiivisesti"

Niin no, voi riippua paljon alastakin ja tottakai se vaikuttaa jos on muuten etottuvan pätevä työhön niin ei siinä naamalla niin olekaan väliä, ja ravintola-alalla varmasti hyvä ulkonäkö on plussaa. Oma perspektiivini on sellaisen ihmisen jonka on aina ollut vaikea työllistyä opinnoista huolimatta, kun en oikein päässyt ikinä mihinkään hyviin harjoittelupaikkoihinkaan kun ne jaettiin suhteilla poikien saunailloissa.

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   12.10.24 12:08:15

Nämä riippuu varmasta paljon haettavasta työpaikasta.
Itse pyörin teollisuudessa prosessinhoitajana ja kaikki työpaikat on irronneet lyhyellä hakemuksella ja cv:llä jossa on vain listattu koulutukset, pätevyydet(trukkikortti, työturvallisuuskortti tms..) sekä aiemmat työpaikat.

Mieheni on ollut jonkun verran rekrytoinneissa mukana(it-ala, koodaus) ja on kertonut että heillä myös arvostetaan ihan vaan listaus periaatteella tehtyä cv:tä. Niistä on kuulemma kaikkein helpoin katsoa ns.alustava osaaminen.

Päivämäärä:   12.10.24 12:22:43

. , ei tämä ole ollut kavereillakaan ongelma, esim hyvä ystäväni on DI ja hällä on myös aina ollut kuva hakemuksissa. Riippunee pitkälti muista asioista kuin siitä kuvasta. Itselläni työhakemuksessa on ollut kuva itsestäni töissä, kaverit on käyttäneet mm kuvia harrastustensa parissa. Ne jää mieleen.

Joku vaan, siis toki työpaikat voidaan listata, mutta vaikkapa IT-alalla on niin paljon ohjelmointitokieliä ja sertifikaatteja jne, eli näistä on hyvä kertoa ja avata vähän, mitä on tehty missäkin tai tulla muutoin ilmi esim mainitsemassani erityisosaaminen- kohdassa. On turha palkata henkilöä, joka ei osaa tarvittavia taitoja tai joka käsittää aiheesta alkeet, kun osaamisen tulisi olla syvempää. Näissäkin hakemuksissa on helppo kertoa konkreettisesti tekemiään asioita töissä.

Tosin toki IT-alalla työt menee pitkälti linkkarin kautta ja headhuntereiden, joten linkkari kannattaa pitää ajan tasalla. Riippuu niin alasta.

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   12.10.24 13:06:15

Ällö: nuo eri ohjelmointikieletkin voi vaan listata. Ajoin ehkä enemmän takaa, sitä että sellaista viimeisen päälle personoitua ja koristeellista cv:ta ei niinkään arvosteta. Vaan ranskalaisilla viivoilla listatuista saa parhaiten irti sen, mitä hakemus vaiheessa halutaan tietää.
Haastattelussa sitten käydään tietty tarkemmin läpi ja joskus ainakin heillä on ollut vielä pieni ns.koodaustesti

Päivämäärä:   12.10.24 13:11:40

Joku vaan, ainakin sekä miehellä että exällä on teetetty työnäytteet työpaikkaa vaihtaessa, eli aika yleiskäytänne taitaa olla. Ja kuten sanottu, totesin jo tuossa ylempänä, että ohjelmistokielet sertifikaatit yms on hyvä listata.

Tuon tason duuneissa tosin harvemmin edes tarvitsee hakea töitä, niitä tarjotaan. En tosin itsekään ole kymmeneen vuoteen työhaastattelussa ollut, töitä vaan on. Riippuu niin siitä, mitä töitä hakee ja millaista osaamista hallitsee.

Päivämäärä:   12.10.24 13:49:58

"Hyvässä työhakemuksessa mainitaan tekstiin upottaen niitä ominaisuuksia ja taitoja, joita työpaikkailmoituksessa mainitaan."

Tämä. Puran työhakemuksen vaatimukset ranskalaisin viivoin listaksi ja sen jälkeen pyrin kuvailemaan CV:ssä työkokemukseni siitä näkökannasta, että se täyttää juuri nuo vaatimukset. Kaivan jokaisesta työtehtävästäni sitä tukevia seikkoja esiin. Pääsen käytännössä aina haastatteluun.

Lähettäjä: Persoona peliin 
Päivämäärä:   12.10.24 15:10:59

Se vanha, kliseinen ”työhakemuksesta pitää näkyä persoona” on hyvän työhakemuksen merkki. Vaikeinta on ymmärtää, miten oma persoona pitäisi hakemuksessa tuoda esiin.

Työskentelen asiantuntija-alalla, jossa monissa työpaikkahakemuksissa haetaan ”hyvää tyyppiä”. Jos viimeisellä kierroksella on kokenut, mutta ei hyvä tyyppi ja kokematon, mutta hyvä tyyppi, niin mieluummin palkataan se hyvä tyyppi ja järjestetään lisäkoulutusta.

CV on minulla ollut aina samanlainen, olen sitten hakenut kesätöitä tai vakituista työtä. Vuosien mittaan CV:ssä työpaikat ja -kokemus lisääntynyt ja harrastuspuolen (esim. rats.seuran tai agilityseuran hallituksessa toimiminen) olen poistanut kokonaan. Kuva löytyy (olen nainen). Työssä on plussaa, kun on ”konservatiivisen näkönen” ja kuvasta näkee heti, ettei minulla ole kasvoissa tatuointeja eikä lävistyksiä.

Aiemmin hakemukseni olivat asiallisia (olin lukenut ohjeita hyvästä hakemuksesta ja esim. opo-kursseilla sai palautetta hakemuksesta ja CV:stä). Sain kaikki työpaikat suhteilla. Yhden kerran taisin päästä haastatteluun hakemuksen ja CV:n perustellaa ja silloinkin haastattelukutsun syy taisi olla eräs osaamani kieli, joka CV:ssä oli mainittu. Työpaikkaa en kuitenkaan saanut.

Olin kuullut monesti ohjeen ”persoona esiin hakemuksessa”, mutta en ollut ymmärtänyt, mitä se tarkoitti.

2010-luvun alussa, kun ei vielä ollut älypuhelimia, mutta Nokian puhelimiin tuli sähköposti ja puhelimissa oli näppäimistö, jossa joka kirjaimelle oli oma näppäin, pidettiin kaverin kanssa yhteyttä lähettelemällä lyhyitä sähköposteja toisillemme. Se kun oli ”ilmaista” verrattuna tekstiviesteihin. Olin ollut koiran kanssa lenkillä ja siellä oli käynyt yksi hauska tapahtuma. Nauroin sille itsekseni. Päätin kertoa tapahtumasta myös kaverilleni, kirjoitin sähköpostin, jossa kerroin tapahtumasta ja kuvailin kaiken hyvin elävästi. Kaverilta tuli vastaus, että oli ollut juuri postissa kamalassa ruuhkassa jonotusnumero kädessä ja oli sitten ajankuluksi alkanut lukea lähettämääni spostia. Kertoi, että oli nauranut ääneen, kun tekstiäni lukemalla oli pystynyt näkemään tilanteen edessään ja myös hän näki tilanteen koomisuuden. Tuon kaverin vastauksen perusteella ymmärsin, miten voi kirjoittaa hauskaa tekstiä ja usein sitten jatkossa viestit kaverille olivat samalla lailla hauskoja. Pystyin viesteissä harjoittelemaan hauskaa kirjoitustyyliä.

Kun tuli taas aika hakea töitä, ajattelin kokeilla, saisinko kirjoitettua asiallisen työhakemuksen tuolla hauskalla kirjoitustyylilläni. Onnistuin ja siitä lähtien olen aina saanut kutsun haastatteluun. Olin sitten hakenut omalle alalle tai jollekin ihan toiselle alalle. Omalle alalle hakiessani olen aina saanut myös työtarjouksen. Toiselle alalle hakiessa on haastattelussa käynyt ilmi, että työ vaatii ominaisuuksia ja osaamista, joita minulla ei ole eikä niitä helposti hankita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.