Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.10.24 17:27:12
”Mutta totuus nyt vaan on, että näin ihmiset tekevät ja niin sinäkin teet. Kukaan ei voi puuttua kaikkiin epäkohtiin eikä tarvitsekaan.”
Totta. Mutta jokainen tekee oman päätöksen minkälaisiin epäkohtiin puuttuu ja minkälaisiin ei. Itse olen tehnyt päätöksen, että minun _tietoisten_ valintojen takia toinen elävä olento ei kidu, kärsi eikä kuole.
Tämä vaatii kykyä pohtia rehellisesti omia tekojaan, valintojaan ja niiden oikeudenmukaisuutta.
”Olin itsekin 16-vuotiaana idealisti, mutta valitettavasti kaikkeen ei voi vaikuttaa. Ja lähtisin ennemmin miettimään isompia asioita kuin marginaalisia”
Ei tietenkään kaikkeen voi vaikuttaa, mutta nimenomaan omiin valintoihinsa voi. Kyynistyminen, silmien sulkeminen ja massan mukana kulkeminen ei ainakaan auta mihinkään, päinvastoin. Ja tietysti asioita mietitään aina myös suurten näkökulmien kautta, mutta pieni ihminen voi helpoiten ja nopeiten vaikuttaa juuri niihin pieniin asioihin, omiin valintoihinsa. Minäkin olen aina ollut nuoresta pitäen heikompien puolella, nyt kuljen jo pitkälle keski-ikää, mutten ole periaatteitani hylännyt.
”joihin hyökkäät noin aggressiivisesti. Se on lähinnä huvittavaa”
Pisteitä on tässäkin keskustelussa useita, mutta mielestäni kaimallani on selkeä pointti, vaikka hän sen kärkkäästi esittääkin. Jos koet huvittavana heikompien puolien pitämisen, kertoo se vain jotain sinusta ja arvomaailmastasi. Toki juuri sinunlaisten ihmisten takia on edelleen sekä ihmisten että eläinten sortoa, hyväksikäyttöä ja suoranaista kidutusta. Huvitutaan, nälvitään ja yritetään mitätöidä niiden ihmisten mielipiteet, jotka oikeasti välittävät muista, koska omia ajatuksia ei kyetä kehittämään parempaan. Syyttäminen koetaan suurena uhkana, koska sisimmässään tiedetään tekevän väärin.
|