Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä naposteltavaa rapuiltaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.24 16:11:39

Vietetään perheen kanssa rapuiltaa huomenna. Minun hommana on tehdä/ostaa pienet naposteltavat. Olen maailman huonoin keksimään ruokia ja kokkaamaan. Auttakaa minua? Mitä pientä naposteltavaa veisin pöytään. Tarkoitus siis istua iltaa samalla.

Re: Mitä naposteltavaa rapuiltaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.10.24 16:19:49

Juustoja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.10.24 17:06:17

Toivottavasti ette keitä rapuja elävältä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.10.24 17:17:27

Väsyerbottenpiiras (tosi helppo tehdä!), vihersalaattia, tilliä ja paahtoleipää. Alkuruoaksi sienikeitto. Tämä on aika perinteinen valinta.

Jos taas ihan tosiaan haluaa erikseen jotain pikkusyötäviä, niin mites jotain pintxo-tyyppistä? Skagenia, kylmäsavulohta, savustettua muikkua pienten leipästen päälle?

Päivämäärä:   11.10.24 21:35:18

Rapujuhlat on sairasta kidutusta. Joten miten aiotte lopettaa eläimet?

Päivämäärä:   11.10.24 21:37:44

. , rapuja saa ihan valmiiksi keitettynäkin, ei tarvitse itse keitellä. Suhtaudutko simpukoiden keittämiseen yhtä suurella intohimolla? Ja ajatella, osterit vielä syödäänkin elävältä.

Päivämäärä:   11.10.24 21:37:45

Onko aikomuksena pitää kidutusjuhlat vai meinasitteko lopettaa syömänne eläimet asiallisella tavalla?

Päivämäärä:   11.10.24 21:38:51

Miten se rapujen kiduttaminen eroaa nautojen ja sikojen kiduttamiseta?

Päivämäärä:   11.10.24 21:40:31

". , rapuja saa ihan valmiiksi keitettynäkin, ei tarvitse itse keitellä. Suhtaudutko simpukoiden keittämiseen yhtä suurella intohimolla? Ja ajatella, osterit vielä syödäänkin elävältä."

Onko ne valmiiksi keitetyt sitten lopetettu ilman kiduttamista?

Ja kuka sairas syö eläimiä elävältä nykypäivänä? Tai ilmeisesti sinusta se on ihan ok tapa.

Päivämäärä:   11.10.24 21:43:51

. , aika moni, joka pitää ostereista. Itse en niihin koske, mutta simpukoita tulee syötyä. Olen ottanut linjan, etten syö mitään eläintä, jota en itse voisi lopettaa. Tästä syystä en syö nisäkkäitä. Kanan tai kalan voin kyllä lopettaa itsekin. Omia lemmikkejäkin on joskus pitänyt lopettaa kotona, vähemmän stressiä niille siitä on ollut, vaikka ei toki mukavaa koskaan ole sellainen.

Päivämäärä:   11.10.24 21:45:58

Ja varmaan olisi aiheellista pitää tämä topic aloittajan mainitsemassa ruokaideoinnissa ja pitää ne oma ideologiset keskustelut sitten toisaalla, eikös vaan?

Päivämäärä:   11.10.24 21:56:40

"Ja varmaan olisi aiheellista pitää tämä topic aloittajan mainitsemassa ruokaideoinnissa ja pitää ne oma ideologiset keskustelut sitten toisaalla, eikös vaan?"

Muista tämä, kun joku seuraavaksi pyytää naposteluvinkkejä elävältä keitetyn koiran syöntijuhliin :)

Lähettäjä: Gretsch 
Päivämäärä:   11.10.24 21:58:57

Mitä muuta naposteltavaa siihen edes tarvii kuin ne ravut ja paahtoleipä?

Päivämäärä:   11.10.24 22:02:29

Gretsch, ravut ovat aika kallista ruokaa, jos niillä haluaa vatsansa täyteen. Siksi on yleensä muutakin tarjolla.

. , ruokaa se koirakin on jossain päin maailmaa. En minä sitä söisi, mutta eipä minulta pois ole, jos joku toinen syö. Ylipäätään keskityn ennemmin omiin syömisiini ja suosittelen samaa sinulle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.10.24 22:04:02

Ja kaikki eivät syö rapuja niissä juhlissa, joten kiva että on kaikkea muutakin.

Päivämäärä:   11.10.24 22:07:43

... , sekin on totta. Meillä on ollut joskus kasvissyöjälle latva-artisokka, mukavaa näpertelyä sekin. Joskus osa on grillaillut sivussa.

Päivämäärä:   11.10.24 22:12:12

No me ollaan aina ne ravut pyydystetty itse niin ei ole kallista.
Mutta jos ne kauppahallista ostaa niin tokihan se lompsan päälle käy. Mies on myynyt joka vuosi satoja rapuja myös muille.

Päivämäärä:   11.10.24 22:16:04

Juu, se on hyvä, jos on mahdollisuus ravustaa itse.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   12.10.24 06:23:59

Ruissipsejä (niitä kuivattuja ruisnappeja) ja niihin pari erilaista täytettä, joihin löytyy ohjeita internet täynnä. Esim. kasvis ja riista tai lohi. Todella helppo tehdä, sipulin pilkkominen lienee vaativin työvaihe ja täyttävyyttä voi säädellä helposti täytteen koostumuksella (majoneesi, ranskankerma, kermaviili, smetana, jogurtti ja näiden kombot).

Päivämäärä:   12.10.24 06:35:40

"Miten se rapujen kiduttaminen eroaa nautojen ja sikojen kiduttamiseta?"

Ainakaan nautoja ja sikoja ei keitetä elävältä niin että kuolevat hitaasti useamman minuutin ajan.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   12.10.24 07:19:46

Yök jotkut rapujuhlat :(

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   12.10.24 07:54:48

Kuka haluaa syödä rapuiltaan? Eikö olisi hygieenisempää syödä lautaselta pöydän ääressä?

Päivämäärä:   12.10.24 07:55:28

Ravut ovat kuitenkin kasvaneet omaan tahtiin vapaudessa. Ne menee ruoaksi, vaikka olisi vain yksi saksi, eivätkä kärsi turhaan. Toisin kuin pienissä tiloissa vauhdilla kasvatettava liha. Ja jos eläimessä on lopulta pienikin vika, on se syömäkelvotonta.

Päivämäärä:   12.10.24 09:46:11

”Ainakaan nautoja ja sikoja ei keitetä elävältä niin että kuolevat hitaasti useamman minuutin ajan.”

Siat tukehdutetaan kivuluaasti hiilidioksilla. Eikä se nautojenkaan pulttaus aina onnistu kertalaakista.

Mutta toivottavasti kaikki tällaisetkin eläinten kidutusjuhlat ymmärrettöisiin jo lopettaa!

Päivämäärä:   12.10.24 09:51:01

”Ja varmaan olisi aiheellista pitää tämä topic aloittajan mainitsemassa ruokaideoinnissa ja pitää ne oma ideologiset keskustelut sitten toisaalla, eikös vaan?”

Ei. Missään tilanteessa eläinten kidutuksen hyväksyminen, hymistely ja vähättely ei ole oikein, vain siksi ettei jollekin rapujuhlijalle tule paha mieli.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   12.10.24 10:50:28

Hemmetin julmaa ja vastenmielistä. Rapujen syöminen on todella barbaarista. Kai myös käytätte tarhartuja turkiksia, tapatte kaikki kyyt ja muut vihaamanne eläimet, ostatte häkkimunia ja suositte palmuöljyä? Ja koristeet on muovikrääsää temusta?
Juntit.

Päivämäärä:   12.10.24 10:53:38

Juntinpaa minusta on tällainen asialliseen topiciin vauhkoaminen, mutta kukin tavallaan.

Päivämäärä:   12.10.24 11:23:25

”Juntinpaa minusta on tällainen asialliseen topiciin vauhkoaminen”

Junteinta on sulkea silmänsä epäkohdilta ja kieltää niistä puhuminen, rajoittaa niiden kertomista, koska itse haluaa vaikka herkutella kidutetuilla eläimillä.

Ihan samoin tulee kertoa tarhakettujen elämästä, kun joku miettii millaisen turkistakin ostaa. Tai kertoa millaisissa oloissa Temun työntekijät työskentelevät ja mitä ympäristöongelmia se aiheuttaa, kun joku miettii mitä sieltä tilaisi. Epäkohtiin tulee aina puuttua, varsinkin jos se on ihan selkeää kidutusta elävää olentoa kohtaan. Se ei ole ”idealismia”, vaan ainoa oikea teko.

Päivämäärä:   12.10.24 11:33:59

mmmmm, ravut on kyllä todella herkullisia.
Kuolevat kyllä heti kiehuvaan veteen joutuessaan.

Päivämäärä:   12.10.24 11:46:51

Gretsch, ehkä kuolisivat jos se vesi pysyisi sata-asteisena kun ravut sinne upotetaan. Ongelma on se että vesi jäähtyy kun sinne laitetaan asioita joten ravut kokevat tuskallisen useiden minuuttien pituisen kuoleman.

Päivämäärä:   12.10.24 11:49:54

Niitä ei kaadeta sinne yhtenä klimppinä.

Päivämäärä:   12.10.24 11:50:04

., ei jäähdy, kun niitä keitetään sopivissa määrissä. Ei viiden litran kattilaan lisätä kymmentä rapua kerralla ja veden on aina kiehuttava, kun niitä sinne laittaa.

. , kiva, kun vedit tähän jo turkistarhauksen ja kiinatilaukset. Olisiko vielä pari aasinsiltaa lisää? :D

Päivämäärä:   12.10.24 12:30:38

”kiva, kun vedit tähän jo turkistarhauksen ja kiinatilaukset. Olisiko vielä pari aasinsiltaa lisää? :D”

Ole hyvä. Etkö ymmärrä pointtia? Ei kyse ole aasinsilloista vaan kaikenlaisista epäkohdista. Ei voi vain päättää, että näille epäkohdille suljen silmäni ja näille toisille taas en. Vaikka omaa toimintaa pitäisikin tarkastella kriittisesti.

Päivämäärä:   12.10.24 12:50:22

Tarkastele sitten vaikka porsaan lihan tai broilerintuotantoa, näitä syödään suomalaisissa perheissa tuhakertaisesti rapuihin verrattuna.

Tai mene jonnekin Vietnamin kaltaiseen kehitysmaahan idealismisi kanssa katsomaan kuinka sinulle naureskellaan. Ihan kaikkeen ei vaan voi vaikuttaa ja rapuja harva syö ernmän kuin kerran vuodessa. Keskity vaikka niihin sikatilohin idealismisi kanssa.

Päivämäärä:   12.10.24 12:54:25

"Tai mene jonnekin Vietnamin kaltaiseen kehitysmaahan idealismisi kanssa katsomaan kuinka sinulle naureskellaan."

Taas näitä Ällön idiootteja kommentteja. Että sinun mielestäsi on väärin puuttua siihen, jos Suomessa joku raiskaa lapsen, koska tietyissä kehitysmaissa lapsiavioliitot ja lapsen raiskaaminen kuuluu kulttuuriin ja sen tuomitseville vain naureskellaan?

Päivämäärä:   12.10.24 12:55:31

”Tarkastele sitten vaikka porsaan lihan tai broilerintuotantoa”

Todellakin! Kerron kyllä näistäkin aiheista ja epäkohdista kun joku ottaa asian puheeksi. Ei sinun tarvitse minua alkaa neuvomaan. :)

Lähettäjä: Totuus 
Päivämäärä:   12.10.24 12:58:10

"Ei voi vain päättää, että näille epäkohdille suljen silmäni ja näille toisille taas en. Vaikka omaa toimintaa pitäisikin tarkastella kriittisesti."

Mutta totuus nyt vaan on, että näin ihmiset tekevät ja niin sinäkin teet. Kukaan ei voi puuttua kaikkiin epäkohtiin eikä tarvitsekaan. Joku käy jotain taistelua joku toinen omaansa. Jokaisella on omat taistelunsa.

Päivämäärä:   12.10.24 12:59:53

. , sinä olet ilmeisesti vegaani, onnea siitä.

Olin itsekin 16-vuotiaana idealisti, mutta valitettavasti kaikkeen ei voi vaikuttaa. Ja lähtisin ennemmin miettimään isompia asioita kuin marginaalisia, joihin hyökkäät noin aggressiivisesti. Se on lähinnä huvittavaa.

Päivämäärä:   12.10.24 17:27:12

”Mutta totuus nyt vaan on, että näin ihmiset tekevät ja niin sinäkin teet. Kukaan ei voi puuttua kaikkiin epäkohtiin eikä tarvitsekaan.”

Totta. Mutta jokainen tekee oman päätöksen minkälaisiin epäkohtiin puuttuu ja minkälaisiin ei. Itse olen tehnyt päätöksen, että minun _tietoisten_ valintojen takia toinen elävä olento ei kidu, kärsi eikä kuole.
Tämä vaatii kykyä pohtia rehellisesti omia tekojaan, valintojaan ja niiden oikeudenmukaisuutta.

”Olin itsekin 16-vuotiaana idealisti, mutta valitettavasti kaikkeen ei voi vaikuttaa. Ja lähtisin ennemmin miettimään isompia asioita kuin marginaalisia”

Ei tietenkään kaikkeen voi vaikuttaa, mutta nimenomaan omiin valintoihinsa voi. Kyynistyminen, silmien sulkeminen ja massan mukana kulkeminen ei ainakaan auta mihinkään, päinvastoin. Ja tietysti asioita mietitään aina myös suurten näkökulmien kautta, mutta pieni ihminen voi helpoiten ja nopeiten vaikuttaa juuri niihin pieniin asioihin, omiin valintoihinsa. Minäkin olen aina ollut nuoresta pitäen heikompien puolella, nyt kuljen jo pitkälle keski-ikää, mutten ole periaatteitani hylännyt.

”joihin hyökkäät noin aggressiivisesti. Se on lähinnä huvittavaa”

Pisteitä on tässäkin keskustelussa useita, mutta mielestäni kaimallani on selkeä pointti, vaikka hän sen kärkkäästi esittääkin. Jos koet huvittavana heikompien puolien pitämisen, kertoo se vain jotain sinusta ja arvomaailmastasi. Toki juuri sinunlaisten ihmisten takia on edelleen sekä ihmisten että eläinten sortoa, hyväksikäyttöä ja suoranaista kidutusta. Huvitutaan, nälvitään ja yritetään mitätöidä niiden ihmisten mielipiteet, jotka oikeasti välittävät muista, koska omia ajatuksia ei kyetä kehittämään parempaan. Syyttäminen koetaan suurena uhkana, koska sisimmässään tiedetään tekevän väärin.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   12.10.24 17:34:11

Minä olen kyllä Ällön kanssa samoilla linjoilla. Alottajalla oli asiallinen kysymys, johon sai kaksi vastausta.

Mikäli ette syö rapuja ettekä pidä että joku muu syö niin miksette tee sille omaa topikkia? Antaisitte tämän säilyä asiallisena.

Päivämäärä:   12.10.24 17:38:57

Neppu, ylipäätään toisten ruokavalintojen haukkuminen kidutusjuhlaksi on aika kaukana asiallisesta keskustelusta. Eiköhän jokaiselle voida antaa ruokarauha. Tuskin kukaan menee kaupan lihatiskillekään vääntämään tällaista settiä, mitä tässä keskustelussa on ollut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.