Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratkaisu netti/puhelinriippuvuuteen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.24 14:00:57

Latasin sovelluksen, jolla saa säppiin ne sovellukset ja nettisivut jotka aiheuttavat ongelmia. Lukituksia on erilaisia, esim. aikatauluttaminen, aikaraja jne. Premium-versio maksaa 30€/v (nyt alessa 15€/v) ja siklä saa asetettua päälle vahvan tilan, jolloin rajoituksia ei pääse edes muokkaamaan (tässäkin voi valita, esim. vahva tila loppuu ajan X päästä tai kun aikarajoitukset loppuvat, tai salasanalla) eikä sovellukset aukea ollenkaan. Vain hätätilassa voi ottaa yhteyttä tukeen ja saada kertakäyttöisen koodin, jolla puhelimen saa auki.

Olo on tosi paljon vapaampi kun tietää ettei ole fyysistä pääsyä, eikä niitä riippuvuutta aiheuttavia sivuja saa auki. Ennen saatoin esim. poistaa sovellukset ja sitten taas ladata ”ihan vaan hetkeksi”. Nyt se ei ole mahdollista. Alkuun olo on tooosi tyhjä, mutta nopeasti sitä keksii muuta. Olen mm. tehnyt jo suursiivouksen :D

15€ vuodessa on halpa hinta siitä että saa elämän takaisin. Samanlaisia sovelluksia on myös tietokoneelle. Lämpimästi suosittelen, kun täälläkin moni on aiheesta puhunut :)

Re: Ratkaisu netti/puhelinriippuvuuteen

Päivämäärä:   11.10.24 14:03:25

Ja te, joilla on rautainen itsekuri, pelkkä kapulapuhelin käytössä, ja tulette hötönettiin kerran viikossa kirjaston koneella, jättäkää kommentoimatta, pliis. Monen kohdalla kyse on ihan oikeasta addiktiosta ja se ei ole yhtään kivaa. Kukaan ei halua kärsiä tästä.

Lähettäjä: he 
Päivämäärä:   11.10.24 14:04:28

Minä en maksaisi tuollaisesta mitään. Poistaisin ne sovellukset puhelimesta enkä lataisi niitä takaisin edes hetkeksi ja alkaisin käyttää elämääni johonkin muuhun.

Lähettäjä: l6 
Päivämäärä:   11.10.24 14:10:53

Netti- ja puhelinriippuvaisilla ei ole tarpeeksi muuta tekemistä. Sovi kaverisi kanssa yhteistä tekemistä, ettet voi roikkua netissä, etsi tapahtumia paikkakunnaltasi johon menet etkä koko aikaa tuijota puhelinta. Listaa kotona tehtävät asiat ja ala tehdä niitä, jne. Siinä se aika kuluu kun on muuta tekemistä eikä vain lösähdä netin ääreen.

Ja olen ihan oikean nettiriippuvainen. Aamulla ensimmäisenä puhelin käteen, sängystä noustua läppäri auki, ja koko hereilläoloaika menee läppärin tai puhelimen äärellä ja mitään muuta en tee, kuin välillä käyn vessassa tai haen ruokaa keittiöstä. Illalla nukahdan puhelin kädessä.

Kun majoitin kaveria luonani kaksi viikkoa ja oli pakko pitää järkevä vuorokausirytmi kun elin kaverin aikataulujen mukaan, ja hänen kanssaan aikaa viettäen en viitsinyt räplätä puhelinta enkä voinut avata läpppäriä kuin järkeviin asioihin hetkellisesti, niin en kertaakaan käynyt hötölässä tai kuluttanut aikaa turhuuksiin vaan olin aktiivinen ja kulutin aikani muuhun.

Sen sijaan että maksaa jostain sovelluksesta, kannattaisi hankkia elämä ja alkaa tehdä muutakin kuin roikkua netissä.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   11.10.24 14:12:04

^ Ja siitä ensimmäinen! Haluatko mitalin?

Itse esim. olen 12-vuotiaasta asti pyörinyt nettipalstoilla, kuten hevostalli.netissä. Ne ovat täyttäneet tyhjiön ja paikanneet yksinäisyyden tunnetta. Etenkin jos oma elämä ei ole kovin täynnä kaikkea, voi olla todella vaikea päästä eroon siitä jatkuvasta netin selailusta. Silti sitä ei halua kokonaan sulkea pois, koska yksinäiselle se on merkittävä tapa saada yhteys toisiin ihmisiin. Ja vaikka päättäisikin että en enää tule hevostallinettiin, riippuvuus ei toimi niin. Sitä tulee kuitenkin.

Aloittaja, mikä sovellus kyseessä?

Päivämäärä:   11.10.24 14:19:24

l6, minulla ei ainakaan ole niin paljon kavereita että he voisivat täyttää koko elämäni. Enkä sitä haluakaan. Haluan nauttia myös yksinolosta, kävelyistä, siivoamisesta, telkkarin katsomisesta - suurin osa näistäkin aktiviteeteista menee niin että katson puhelinta tai jos jätän sen kotiin, kiiruhdan tekemisiäni niin että pääsisin äkkiä kotiin puhelimelle. Se on ärsyttävää, enkä koskaan pysty oikeasti rauhoittumaan ja nauttimaan elämästä.

On parasta, kun tietää ettei se puhelin aukea, vaan on pakko keskittyä tähän hetkeen.

lol, sovelluksen nimi on AppBlock.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.24 18:15:16

Nyt taisi muutamalla vastaajalla kalikka kalahtaa. Ironista, että ensimmäisenä ovat kommentoimassa ne jotka tietysti osaavat hallita someriippuvuuttaan!

Lähettäjä: Lee 
Päivämäärä:   11.10.24 20:42:46

Voisi itsekin harkita. Ja itsellä suurin syy on yksinäisyys. Olen todella sosiaalinen ihminen ja haluaisin elää ystävieni kanssa 24/7. Jossain viikon lomamatkalla kun on jatkuvasti seuraa, en olekaan netissä. Mutta heti kun yksinäisyys iskee niin radio, tv ja keskustelufoorumit.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   11.10.24 20:57:26

Mulle some on jonkinlainen dissosiaatiokeino, kun on traumatausta. Sama ärsytti kuin aloittajaakin, ikinä ei ollut kunnolla läsnä kun piti olla jotain viihdykettä auki, ettei vaan tarvitse olla yksin omien ajatustensa kanssa. Tein täysin saman ja myin telkkarin. Alkuun ahdisti, mutta pikkuhiljaa alkoi tuntua kuin painolasti olisi pudonnut harteilta hiljalleen (kävin kyllä samalla terapiassa). Nyt somet ovat saatavilla vain iltaisin klo 18-21 ja viikonloppuna 3h/pv. Enkä aina edes enää käytä tuota aikaa somessa.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   12.10.24 08:19:10

Hyvä vinkki, kiitos. Kokeilen.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   12.10.24 09:01:12

Olen niin tyytyväinen, että en ole koskaan ollutkaan instassa tai tiktokissa. Facebook on sen verran turha, että sitä ei edes kovin kauaa jaksa päivässä selata.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.10.24 09:35:37

Miksi et muutaman kuukauden maksulla vain osta näppäinpuhelinta, johon ongelmasovelluksia ei edes saa? Olen nyt pari vuotta käyttänyt älypuhelinta, enkä edelleenkään ymmärrä miksi sitä pidetään välttämättömyytenä.

"Netti- ja puhelinriippuvaisilla ei ole tarpeeksi muuta tekemistä. Sovi kaverisi kanssa yhteistä tekemistä, ettet voi roikkua netissä, etsi tapahtumia paikkakunnaltasi johon menet etkä koko aikaa tuijota puhelinta. Listaa kotona tehtävät asiat ja ala tehdä niitä, jne. Siinä se aika kuluu kun on muuta tekemistä eikä vain lösähdä netin ääreen."

-Ihanan naiivia ajatella, että kellä tahansa on kavereita, joilla on runsaasti vapaa aikaa tehdä paljon kaikkea yhdessä :D Kotihommia toki riittää varmaan useimmilla, mutta nettiähän käytetään juuri siinä kohtaa, kun ei jaksa aloittaa mitään hyödyllistä, tekosyynä hyödyllisen tekemisen aloittamisen vitkuttamiselle. Kaverit taas nykyään pitää yhteyttä lähinnä siellä netissä, kun kaikki asuu kuka missäkin ja arki pyörii töitten, perheen ja harrastusten ympärillä. Ihmissuhteiden ylläpito siis osaltaan vaan ruokkii liiallista netin käyttöä.

Itsekin käytän nettiä ihan liikaa (läppärillä), sen suhteen ongelma on siinä, että joitain asioita on pakko hoitaa netissä ja kun on asettunut mukavasti hoitamaan sen tarpeellisen asian, laiskottaa nousta ylös ja harhailee sivustolta toiselle lykäten nousua. Lapsena katsoin telkkaria ihan liikaa, kun laitoin sen päälle, ettei kotona tuntuisi niin yksinäiseltä. Nykyään keskittynyt sarjan tai leffan katsominenkin tuntuu jo ylelliseltä saavutukselta, kun tavallisesti selaa kuitenkin netistä jotain siinä samalla. Vähän sama ongelma kuin painonhallinnassa, että olisi todella helppo olla kokonaan ilman, jos ei olisi päivittäin pakko hyödyntää jonkun verran. Kun sitten jonkun verran täytyy olla asian kanssa tekemisissä, ei ole helppo pitää määrää juuri optimaalisena.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.24 09:46:23

Suosittelisin näppäinpuhelinta minäkin.
Olen pärjännyt sellaisella koko aikuisikäni, toki kotona on läppäri jolla hoidan esim. pankkiasiat sun muut ja lukaisen nettilehdet ja hoidan viihdepuolen, kuten tämän palstan. Muuten minut saa kiinni soittamalla ja tekstiviestillä tuosta tavallisesta puhelimesta. Ei voi roikkua netissä kodin ulkopuolella ja julkisissa kulkuneuvoissa mulla on puhelimen sijaan kirja ajanvietteeksi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.10.24 10:01:36

Vaikeaa olisi pelkällä näppäinpuhelimella.

Mä esim. harrastan koiran kanssa hakua. Koulutuksista ja kokeiden äkkilähdöistä tulee tiedot ainoastaan someen. Lisäksi uusille treeni- ja koepaikoille löytää vain gps:n avulla, eli sitten pitäisi hankkia myös jokin gepsi autoon. Tuo myös rauhaa metsässä seikkailuihin, kun taskussa on karttasovellus. Ilman sitä olisin varmaan todella arempi liikkumaan uusissa metsissä. Tietokonetta mulla ei ole, joten laskut ja muut pakolliset nettijutut pitäisi sitten varmaan hoitaa kirjastossa.

Koen älypuhelimen siis jollakin tavalla pakollisena, mutta mua on alkanut ärsyttää, että kännykkä on kädessä ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla (ja tuhat kertaa siinä välissä). Jotakin rajoittimia olen joskus kokeillut, mutta ne on ollut tosiaan liian helppo ohittaa. Voisin siis hyvin harkita jotakin aloittajan ehdottamaa sovellusta.

Lähettäjä: Lee 
Päivämäärä:   12.10.24 12:51:27

"Miksi et muutaman kuukauden maksulla vain osta näppäinpuhelinta, johon ongelmasovelluksia ei edes saa? Olen nyt pari vuotta käyttänyt älypuhelinta, enkä edelleenkään ymmärrä miksi sitä pidetään välttämättömyytenä."

Koska älypuhelimessa on myös paljon hyödyllisiä sovelluksia:
1. Google maps. En tiedä miten löytäisin perille ilman. Pitäisi varmaan kirjoittaa läppäriltä ajo-ohjeet ja yrittää lukea niitä ajon aikana...
2. Whatsapp, messenger. Yksittäisten kaverien kanssa voi toki siirtyä viesteihin ja puheluihin, mutta silloin jää ryhmäjutuista ulkopuolelle. Ei voi olettaa, että kaikki aina muistavat sinut yksilöllisesti, jos tulee kutsu leffailtaan tai synttäreille isompaan kaveriporukan ryhmään. Myös harrastusporukoilla on omat ryhmänsä, joissa info kulkee. Ilman kyseisiä sovelluksia jää hyvin ulkopuolelle (mikä vain pahentaa yksinäisyyttä ja riippuvuutta).
3. Äänikirjat. Nautin suunnattomasti kirjojen kuuntelusta ja se on myös rauhoittumiskeino. Jaksan esim. lenkkeillä pitkiä kävelyjä kuunnellen kirjaa. Ehdottoman hyväksi hyvinvoinnilleni.
4. Mobilepay on sosiaalisena ihmisenä ihan ehdoton, sillä milloin kenellekin tulee maksaa jotakin.

Jos nämä sovellukset saisi, niin olisi hienoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.10.24 13:01:05

Se että hankkii muuta tekemistä ei ole ratkaisu. Ihmisen pitäisi kestää tylsyyttä ja tekemättömyyttä ja itseasiassa se on aivoille hyväksikin.

Minä kuuntelen podcasteja aiheeseen liittyen ja saan niistä taas hetkeksi voimaa olla erossa.
Toinen vaihtoehto on laittaa puhelin pois, istua tai maata lattialla ja tunnistaa se hetki kun ajatus käväisee älypuhelimessa ja ohittaa se. Näitä impulsseja tulee itsellr n 2-4 jonka jälkeen helpottaa

Päivämäärä:   12.10.24 21:32:32

Monella työ ja kaverisuhteet vaatii älypuhelinta, pk-seudulla bussiliputkin on pääasiassa puhelimella (matkakortin lataus maksaa extraa), mobiilipankki jne.

Eikä kaikilla ole edes tarkoitus, että olisi koko ajan ilman. Vaan haluaa tilanteen hallintaan, että voi sitten hyvällä omallatunnolla nauttia sen tunnin-pari nettiä päivän päätteeksi ilman, että se syö koko elämän.

Ylipäänsä en ymmärrä tätä, että kynsin ja hampain vastustetaan (halpaa) palvelua, joka helpottaa elämää jollain lailla. Miksi kärsiä, jos on ratkaisuja? Energiaa vapautuu niin paljon kun lakkaa rimpuilemasta ongelman kanssa päivittäin. Minä olen laittanut puhelimeen aikarajoituksen ja antanut koodin miehelle. Mitä väliä, jos se auttaa?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.10.24 21:54:51

En ymmärrä miksi maksaa kuukausittain ohjelmistosta ratkaistakseen ongelman, joka on yhtälailla ratkaistavissa käytännössä ilmaiseksi. Ensin ostetaan tavallista kalliimpi puhelin, siihen maksetaan kalliimpaa liittymää että netti toimii kunnolla ja sitten maksetaan kuukausittain sovelluksesta joka estää netin käytön :D Tämä vaan kuulostaa vähän nykyajan hölmöläisvitsiltä...

HSL:n maksutapapolitiikka nyt on ihan omanlaistaan syrjivää idiotismia. Muualla maassa voi maksaa ihan normaalisti lähimaksulla myös bussissa.

Työn vaatima puhelin on yleensä työnantajan omaisuutta ja sillä ei liene yleensä soveliasta roikkua somessa työajalla?

Älypuhelinta vaativat kaverisuhteet lähinnä naurattaa: minulle muutamat kaverit nillitti vuosia, kun heistä oli niin hankalaa, kun minuun ei voinut jonkun tietyn heidän suosimansa sovelluksen kautta pitää yhteyttä. Sitten kun myöhemmin hankin älypuhelimen ja heidän toivomansa sovellukset, niin näistä nillittäjistä kuului vain entistä vähemmän, jos lainkaan. Että ei tainnut ihan olla minun puhelinvalinnasta kiinni heidän hankaluus...

Päivämäärä:   12.10.24 22:04:05

^ Eipä taida mikään puhelimen natiiviominaisuus sulkea tiettyjä sovelluksia niin, että niitä ei millään saa auki.

Ovatko peliriippuvaistenkin rajoitukset sinusta naurettavia?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.