Lähettäjä: Prefect
Päivämäärä: 11.10.24 14:33:39
Ei, koirat ei pomota, ja on ihan hölmöä yrittää väännellä koiran normaalia resurssikäyttäytymistä pomottamiseksi tai perseilyksi - samaan aikaan näissä topissa usein tiedostetaan että koira ei oikeasti perseile, mutta silti samaan aikaan halutaan väkisin käyttää harhaanjohtavia termejä. En ymmärrä :D
Olen ollut eläinten kanssa koko elämäni tekemisissä, eikä yksikään ole koskaan pomottanut tai perseillyt. On vain koiran käytöstä joka voi olla energian hallitsematonta purkausta ja kykyjen puutetta tunteiden ja reaktioiden hallinnassa, tai resurssien suojelua, tai itsenäisesti lenkillä peuhaamista ilman että koira ymmärtää että pitäisi sitä hihnassa roikkuvaa ihmistä kuunnella. Ei se ole pomotusta, vaan normaalia eläimen käytöstä joka nyt ei vain satu sopimaan ihmisen kapeaan kuvaan siitä, miten eläimen "kuuluisi" käyttäytyä.
Tähtirivin selvät esimerkit eivät yksikään ilmennä minkäänlaista pomottamista.
"- Komentaa haukkumalla ja tuijottamalla kun haluaisi ruokaa tai leikkimistä"
^ Me olemme koirillemme ainoa portti elämän elinehtoihin; ruokaan, leikkiin, jopa vessakäynteihin. On aivan normaalia että fiksu koiraeläin oppii nopeasti millaisilla keinoilla tämän elinehtojen portin huomion saa itseensä ja mitkä asiat sattuvat nopeuttamaan sen tarpeen täyttymistä tavalla tai toisella.
On oikeastaan hieman hulvatonta että me ihmiset ihan itse opetamme koiramme tähän ruoka"pomottamiseen" ihan tiedostamatta, ja sitten jossain vaiheessa alamme käyttäytymään kuin se koira nyt hyppisi niskan päälle ja simputtaisi meitä ihmisiä. Sitä saa mitä tilaa, ei sitä koiraa tarvitse siitä rankaista että ihminen itse ei ymmärrä mitä koiralleen kouluttaa ja mitä käytöstä vahvistaa.
Sama koira oppii yhtä todennäköisesti menemään nätisti makuulle ruokakupin eteen hipihiljaa, jos sitä käytöstä vahvistaisi vahingossa yhtä paljon kuin sitä haukkumiseen ja tuijottamiseen vastaamista ruokakupin kiikutuksella eteen. Eikä kukaan kutsuisi sitä ruokakupilla makoilua pomottamiseksi, vaikka samalla pidetään perseilynä ja pomottamisena täysin samoilla metodeilla ja oppimismenetelmillä haukkumaan ehdollistuneen koiran käytöstä.
"- Ei suostu siirtymään pois esim. sohvalta jonne ihminen on tulossa"
^ Sori, mutta koiralla ei ole sisäsyntyistä ymmärrystä siihen että se nyt sattuu olemaan sinun kotonasi ja sinun omistuksessasi. Koiralle mikään ei ole luontaisempaa ja selviytymisen kannalta biologisesti tärkeämpää käytöstä kuin omastaan kiinni pitäminen, eikä koira ymmärrä että ihmisellä on joku etuoikeus sohvalle ja kotiin. Se on oikeastaan aivan todella epäloogista edes olettaa koiran oppivan jotain tällaista jonkun automaation kautta ja sitten kiukutella pomottamisesta kun se ei toteudu. Jos koira ei suostu siirtymään sohvalta pois pyytäessä, on hyvä vilkaista peiliin ja miettiä että missä kohtaa on edes joutunut näin nokikkain koiransa kanssa että on alettu riitelemään lemmikin kanssa resursseista.
"- Ei luovuta vapaaehtoisesti varastamiaan esineitä esim. sukkia, saattaa olla resurssiaggressiivinen"
^ Tässä vähän sama juttu. Resurssien suojelu ei ole pomottamista, vaan koiralle erittäin luonnollista ja ollut selviytymisen elinehto. Miksi oletat että koiraeläin automaattisesti ymmärtää että lattialla olevat sukat ovat sinun omaisuutta? Ei ihme että koira on resurssiaggressiivinen kun koira käyttäytyy kuin koira, löytää itselleen pienen maassa lojuvan aarteen ja sen jälkeen ihminen tömistelee paikalle torumaan ja repimään että tämä on MINUN, etkö ymmärrä!
Minulle herää oikeastaan kysymys, että kuka on tuossa skenaariossa sen koiran mielestä resurssiaggressiivinen. Ei ainakaan se koira itse.
"- Koittaa paimentaa ihmistä tai esimerkiksi lenkillä hyökkäilee taluttajan jalkoihin"
^ Sanoit sen jo itse; taikasanana paimentaminen. Niin, ihminen ottaa itselleen aktiivisen eläimen jolla on voimakas sisäsyntyinen tarve ja vietti paimentaa, ja kaikki meistä varmaan ymmärtää että koiran paimennus lammasta kohtaan ei ole pomottamista, vaan jalostettua saalisviettiä. En ehkä jaksa edes mennä tähän syvemmin, on niin surullista että ihmiset ottavat itselleen vietikkäitä eläimiä eivätkä pysty tarjoamaan tarpeeksi sisältöä niiden elämään, ettei viettejä purkautuisi esimerkiksi lenkkeillessä, ja sitten sitä maalataan pomottamiseksi joka tulee kitkeä pois.
"- Ignooraa tänne-käskyn tai muut komennot"
^ Jos koira jättää tulematta pyytäessä, niin on hyvä taas katsoa peiliin. Koiralla ei ole sisäsyntyistä ymmärrystä ihmisen johtajuudesta eikä kerta kaikkiaan minkäänlaista aivokapasiteettia ymmärtää että ihmisen huutelut ovat komentoja joita tulee totella, ja joiden tottelematta jättäminen tapahtuu vain tilanteissa milloin koira komentelee itse.
Koira on opportunisti ja yleensä tottelee siksi, koska siitä on koiralle itselleen hyötyä ja positiivista tai negatiivista vahvistetta. Koira on kykeneväinen rakentamaan erittäin syvän suhteen ihmiseen, mutta koira on silti koira, eikä kannata ihmisenä asettaa koiralle odotuksia ihmislähtöisten dynamiikoiden ymmärtämisestä.
|