Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  OP soitto raha asioista...

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.10.24 10:39:06

Tämmönen juttu että mulla on talolaina yhdessä miehen kanssa ja mies puhui yks päivä että hälle oli soitettu pankista meidän raha asioista. Kuulemma minä en ole maksanut lainaa niin paljon kuin mies että mites se puolisosi (eli minä) aion hoitaa oman osuuteni lainasta. Nyt rupesikin epäilyttävään että mitä se niille kuuluu kuka sen lainan maksaa ku se maksetaan(kuukausittain lyhennys) Miksi pankista ei soitettu asiasta suoraan minulle?
Onkohan tämä miehen omaa keksintöä? Vai voiko pankista tuommosesta asiasta soittaa?
Mielipiteitä? Miehellä parempi palkka ja sovittu aiemmin että hän maksaa enempi lainaa. Eli ei lynkkayksia :)

Re: OP soitto raha asioista...

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   11.10.24 10:42:09

Onpa kummallista. Ei pankista soiteta jos ajallaan lainat maksetaan.

Päivämäärä:   11.10.24 10:42:20

No ei pitäisi olla mitään väliä, vaikka sen maksaisi naapuri.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   11.10.24 10:44:52

En uskoisi miehen juttuja.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.10.24 11:00:44

Ei ne pankista tommoista soita. Miehesi oma keksintö, varmaan haluaisi, että maksat enemmän.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   11.10.24 11:02:07

Ei kyllä tuohon sävyyn varmasti soiteta pankista. t. entinen OP:n puh.palv. työntekijä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.10.24 11:03:33

Jep mies kusee sinua nyt silmään ja haluaa, että "pankki" pyytää sinulta enemmän rahaa, kun ei itse kehtaa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   11.10.24 12:13:57

Olisiko huijaus

Lähettäjä: 68 
Päivämäärä:   11.10.24 12:19:25

Mies keksii tasan omia juttujaan. Ei todellakaan pankkia kiinnosta tuollainen!! Me jopa erikseen lainan oton yhteydessä kysyttiin, että katsooko pankki sitä, että onko joku maksanut enemmän kuin toinen, eivät todellakaan katso. Miksi miehesi keksii tuollaista, se on nyt se kysymys. Miksi ei uskalla puhua sulle asiasta suoraan? Onko muutenkin erikoisia juttuja hänellä? Vai pelkääkö sun reaktiota, jos olisi rehellinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.10.24 12:20:45

Sano miehelle, että asia tutkitaan perin juurin pankin ja tarvittaessa poliisin kanssa. MIeti nyt itsekin. Niillä on pankkisalaisuus ja muutenkin ovat aikuisia ihmisiä jotka hoitavat asiat asianosaisen kanssa. Eivät mitään naapureiden kautta asiat hoitavia ratsuharrastajia.

Pyydä ensin se numero, josta soitto tuli.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.10.24 12:24:14

Nyt kyllä mies satuilee omiaan:D ei pankkia kiinnosta, kuka sen lainan maksaa, kun rahat tulee ajallaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.10.24 12:25:37

Kysy pankin chatissa soittavatko tuollaisia puheluita.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.10.24 12:25:54

^^

Tuli myös mieleen, että keksiikö mies muutenkin juttuja?

Voihan pankista tulla soitto jostakin kummasta syystä, jos lainan erisuuruinen hoito vaikuttaa välillisesti omistusosuuteen, verotukseen, korkotasoon tai ties mihin; ei aivan mahdotontakaan ole.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   11.10.24 12:27:30

Joko miehen omaa satuilua tai erittäin outo huijauspuhelu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.10.24 12:35:59

Minua kiinnostaa miten asia selviää.

Päivämäärä:   11.10.24 12:38:02

"Voihan pankista tulla soitto jostakin kummasta syystä, jos lainan erisuuruinen hoito vaikuttaa välillisesti omistusosuuteen, verotukseen, korkotasoon tai ties mihin; ei aivan mahdotontakaan ole."

Ei ole pankin asioita nuo. Eikä vaikuta korkoonkaan tuollainen, tulojen radikaali muutos voi vaikuttaa korkoon, mutta ei siitä noin soitella toiselle osapuolelle.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.10.24 12:45:38

No nyt ukko seinää vasten ja totuus esiin.

Päivämäärä:   11.10.24 12:51:15

Pankkia ei kiinnosta verotusasiat, verottaja saa kyllä pankilta tietoja. Pankki on yritys, ei valtion toimija.

Lähettäjä: Tie 
Päivämäärä:   11.10.24 12:57:52

No mun mies on vuosia maksanut lainan lyhennykset ja mä samalla summalla lasten hoitomaksuja, sähkölaskun ja vakuutusmaksuja. Ei taatusti kiinnosta pankkia kumpi maksaa mitäkin, kunhan lyhennykset menee ajallaan. Ja maksaahan osa lainoja myös yhteiseltä tililtä, eikai pankissakaan ole aikaa tönkiä kumpi sinne rahoja siirtää

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   11.10.24 13:04:07

nomadi: höpö höpö.
Kuten jo moneen kertaan todettu, pankista ei tuollaisia soitella, eikä varsinkaan muulle kuin asianosaiselle. Edes puolisolle.

Lähettäjä: Tsät 
Päivämäärä:   11.10.24 13:05:32

Ei mitään chatilta kyselyjä vaan suoraan soittoa, käynti pankissa ja poliisi vaikka myös.

Lähettäjä: tietotaito 
Päivämäärä:   11.10.24 13:25:17

Ei soiteta.

Ensinnäkään Op ei soita mistään asiasta nykyään. Tulee vain viesti, että käy lukemassa se omilla sivuillasi. Mulla oli yksi korttiasia kyseessä ja viestejä vaihdettiin mutta väsyin siihen alituiseen kirjoittamiseen ja pyysin soittamaan. Vastaus oli, että eivät soita tietoturvallisuuden takia.

Päivämäärä:   11.10.24 13:29:15

Ei niitä kiinnosta kuka sen maksaa. Äitini on maksanut mun auton vakuudet ja verot vaikka lasku tulee mun osoitteeseen. Hän siis käyttää mun autoa kokonaan omanaan kun itse en enää tarvitse mutta ei olla vaan saatu aikaiseksi muuttaa virallisesti asiaa näin päin.

Laittavat kyllä kirjeessä ilmoitusta tai appiin. Eivät soittele tollasesta. Joku kusettaa sinua nyt.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   11.10.24 13:30:37

Miehen oma keksintö jos kaikki lyhennyksen on maksettu.

Etenkin jos teillä yhteinen laina ja yksi lyhennys.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.10.24 13:36:50

Mies haluaisi käyttää isommat tulonsa johonkin hauskempaan ja yrittää kusettaa sinut maksamaan lisää, koska ei kehtaa ehdottaa sitä suoraan.

Päivämäärä:   11.10.24 13:42:25

Mullekin oli soitettu pankista pari päivää sitten ja jäin kyllä ihmettelemään miksi, ei pitäisi olla mitään syytä miksi soittaa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.10.24 13:49:18

Pankista ei tuollaisista asioista soitella eikä kysellä. Mies puhuu puuta heinää. Ja jos on soitettu niin on huijauspuhelu. Vähän nyt ihmiset käytätte järkeänne.

Lähettäjä: kj 
Päivämäärä:   11.10.24 13:53:39

Eikä todellakaan mitään ukkoa mitään vasten vaan tosiaan kerrot, että sekä poliisi että pankki selvittävät asiaa nyt ja pyydät lisätietoja mieheltä sitä varten =)

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.10.24 13:56:40

Kuulostaa keksityltä. Ei pankkia kiinnosta kumpi maksaa - kunhan vaan lyhennykset tehdään sovitusti.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   11.10.24 23:56:22

"Voihan pankista tulla soitto jostakin kummasta syystä, jos lainan erisuuruinen hoito vaikuttaa välillisesti omistusosuuteen, verotukseen, korkotasoon tai ties mihin; ei aivan mahdotontakaan ole."

Ei voi, koska missään normaalitilanteessa pankki ei edes TIEDÄ missä suhteissa lainaa maksetaan ja kumpi maksaa mitäkin, eikä se heitä kiinnostakaan niin kauan kuin lyhennys saapuu ajallaan ja jos ei saavu, ovat kaikki lainasta vastuussa olevat yhtä lailla tulilinjalla. Aivan samoin kuin yhteisessä vuokrasopimuksessakin.

Mies satuilee omiaan, ja vieläpä erittäin tärkeässä talousasiassa. Melkoisen helmen kanssa olet yhteisen talolainan ottanut, tsemppiä... :(

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   12.10.24 01:31:33

Olen välillä joutunut maksamaan lainan myöhässä. Ei ole soitettu, mutta nettipankissa on viesti. Tosin mulla on Danske Bank.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.10.24 05:19:07

Tietty jos joku oikeasti soittanut niin voi olla huijauspuhelu. Keksivät kaikenlaisia syitä puheluun.

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   12.10.24 08:51:29

Juuri muutama vko sitten tuttu antoi verkkopankkitunnuksensa puhelussa "op:sta", ovat erittäin taitavia! Joten olkaa varovaisia... Uskomattomalta tuntuu kun tämäkin mies ihan normaalijärkinen, tili tyhjeni kokonaan.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   12.10.24 09:05:53

Me otettiin asuntolaina joskus 35 v sitten ja mies maksoi sen kokonaan, vaikka oli molempien nimillä. Hänellä vain sattui olemaan säännölliset tulot toisin kuin minulla. Minä sitten maksoin kaikki muut yhteiset kulut.
Meillä oli molemmilla omat tilit mutta me ei laitettu /laskettu koskaan kaikkea puoliksi, vaan yhteiset kulut maksoi se kummalle kulloinkin paremmin sopi. Viimeiset vuosikymmenet minä olin se joka tienasi enemmän vaikkei kummankaan tulot olleet suuret. Vähän ihmettelen tätä nykyistä, että kaikki pitää laittaa tasan puoliksi jne, jos kuitenkin eletään perheenä ja lapsiakin mahdollisesti on. Tietenkin molempien pitää osallistua tasapuolisesti, mutta eikö asian voidi dopua jotenkin muuten kuin puolittamalla kaiken?
No ehkä meillä pahimpina aikoina molemmilta kaikki meni elämiseen mikä tulikin, joten turha niitä oli jakaa.

Lähettäjä: Gjk 
Päivämäärä:   12.10.24 14:15:37

Onko aloittaja jättänyt oman osuutensa maksamatta? Talom omistussuhde muodostuu maksettujen osuuksien perusteella.Jos ero tulee aloutraja saa talosta maksamansa osuuden.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.10.24 14:17:12

Gjk, ei se silti pankkia kiinnosta. Pankki ei ota kantaa siihen, kenen eurot tililtä lähtevät yhteisen lainan lyhennykseen, kunhan pankkiin asti päätyy oikea määrä rahaa.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.10.24 15:35:34

"Juuri muutama vko sitten tuttu antoi verkkopankkitunnuksensa puhelussa "op:sta", ovat erittäin taitavia!"

Jälleen kerran, mitä ihmeen "taitavaa" on siinä että onnistuu huijaamaan jonkun joka on niin simppelin hyväuskoinen hölmö että kaikkien näiden vuosien ja toitotuksen jälkeenkin antaa tunnuksiaan yhtään kellekään puhelimitse? Eihän se vaadi mitään muuta kuin hieman keskinkertaista heikompia verbaalisia näyttelijänlahjoja, kun koko huijaus nojaa 99% siihen että vastapuoli on asiassa ihan saapastyhmä.

Taitava huijaus olisi sellainen, että minä menen verkkopankkiini ihan omilla tunnuksillani kuten normaalisti ja kaikki näyttää aivan tavalliselta, mutta huijari pääsee jotenkin tietoteknisesti etäyhteydellä siihen väliin (vaikken ole koskaan antanut hänelle mitään tietojani, ja koneen tietoturva on täysin kunnossa) ja kun kirjaudun ulos ja suljen sivun se ei sulkeudukaan huijarille, vaan hän jää sivulle ja tyhjentää kaikki tilini sieltä. SE olisi taitoa vaativa ja oikeasti taitava huijaus, johon minäkin saattaisin langeta.

Päivämäärä:   12.10.24 16:08:18

Sano miehelles, että kuule, annappa se pankin numwro, mistä soitettiin, niin sovin niitten kanssa isomman maksuerän, kun pyysivät...ihan pokkana vaan. Mies EI löydä numeroo, usko pois. Sitt hän on ihan paniikissa, kun olet muka soittamas pankkiin...niin ja kysy, kenen kanssa sä juttelit asiasta..nimi?

Päivämäärä:   12.10.24 17:03:09

"Onko aloittaja jättänyt oman osuutensa maksamatta? Talom omistussuhde muodostuu maksettujen osuuksien perusteella.Jos ero tulee aloutraja saa talosta maksamansa osuuden."

Paitsi että ei. Puolisot voivat sopia niinkin, että vain toinen maksaa pankille ja toinen puoliso oman osuutensa toiselle. Näin me tehtiin, kun minä maksoin ison köntän loppulainaa pois, niin mies maksaa minulle. Pankkiin menevien rahojen perusteella omistusosuus ei määräydy. Kahdesta pankista on sanottu, että pankkia ei kiinnosta pätkääkään miten ne maksetaan, se on meidän kahden asia.

Päivämäärä:   12.10.24 20:18:50

Ei todellakaan määräydy omistusosuus sen perusteella mitä on kumpikin maksanut.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   12.10.24 20:20:53

” Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 11.10.24 12:20:45

Sano miehelle, että asia tutkitaan perin juurin pankin ja tarvittaessa poliisin kanssa. MIeti nyt itsekin. Niillä on pankkisalaisuus ja muutenkin ovat aikuisia ihmisiä jotka hoitavat asiat asianosaisen kanssa. Eivät mitään naapureiden kautta asiat hoitavia ratsuharrastajia.

Pyydä ensin se numero, josta soitto tuli.”

Tämä.

Lähettäjä: Hffk 
Päivämäärä:   12.10.24 20:36:58

Mistä tämä oletus tullut että erotilanteessa maksamaton osapuoli saisi jotain ?

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   12.10.24 20:47:32

"Talom omistussuhde muodostuu maksettujen osuuksien perusteella"

Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Meilläkin maksellaan lainaa 50/50 vaikka talosta 70% tuli mun nimiin jo ostohetkellä. Ja sen 30 pinnaa mies saa tästä kun lähdetään.

Lähettäjä: Öööööö 
Päivämäärä:   13.10.24 09:16:09

Juu soittaisin myös poliisille ja pankkiin. Alkaisin myös valmistelemaan eroa miehestä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   13.10.24 10:55:32

Olisikos tähän päivitystä?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   13.10.24 11:39:43

Nyt oli hyvä provo. Paitsi että aloittaja katosi kuin pieru Saharaan.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   13.10.24 11:48:44

Joo ei pankista soitella, jos olette maksaneet sovitut laina lyhennykset ajallaan. Ainakin ennen pankki huomautti maksamatta olevasta lainan lyhennyksestä kirjeellä.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   13.10.24 13:20:55

Juu ei ne soittele. Meillä on ollut asuntolaina OPsta 14 vuotta, ja lainanmaksu menee mun tililtä. Ei oo ketään koskaan asia kiinnostanut, ei pankkia eikä verottajaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.10.24 13:22:58

Meillä puoliso teki kymppitonnin ylimääräisen lyhennyksen meidän yhteiseen lainaan. Pankki ei kysellyt yhtään mitään eikä ollut huolissaan meidän keskinäisten tilien tasaantumisesta,niille riittää että saavat omansa takaisin.

Lähettäjä: ---()--- 
Päivämäärä:   13.10.24 13:25:40

Ei pankkia kiinnosta pariskuntien keskinäinen rahanjako. Niitä kiinnostaa, että tuleeko laina lyhennetyksi.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.10.24 13:32:03

Yhä ratkaisevaa on, onko mies muutenkin kova keksimään kaikennäköistä.

Vähän OT, mutta kerran joku soitti, esittäytyi Helsingin yliopiston tutkijaksi, ja alkoi kysellä, miten korkeita siemensyöksyjä olen nähnyt. Teki kuulemma tutkimusta aiheesta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.10.24 13:54:23

"Onko aloittaja jättänyt oman osuutensa maksamatta? Talom omistussuhde muodostuu maksettujen osuuksien perusteella"

Juu ei pidä paikkaansa...

Päivämäärä:   13.10.24 21:16:56

Talon omistussuhde muodostuu sen perusteella mikä sen on papereihin merkattu olevan. Jos se on siellä 50/50, niin se on se vaikka toinen osapuoli olisi maksanut yksin koko lainan.

On täysin yhteisen lainan maksajien oma keskinäinen asia, miten ja missä suhteissa ja millä aikataululla laina maksetaan. Kukaan muu ei lähde sen perään kyselemään, ja veikkaan että yksityisyydensuojan perusteella ei saakaan lähteä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   13.10.24 22:51:56

"Onko aloittaja jättänyt oman osuutensa maksamatta? Talom omistussuhde muodostuu maksettujen osuuksien perusteella.Jos ero tulee aloutraja saa talosta maksamansa osuuden."

No ei todellakaan :D

Talon omistaa eroressakin ihan samassa suhteessa kuin ostaessa.

Päivämäärä:   14.10.24 00:43:41

Sehän se oliskin, jos erotessa alettaisiin penkomaan vuosien takaiset kuukausittaiset maksut ja räknättäisiin, että kuka maksoi ja mitä. Joo ei.

Lähettäjä: ao 
Päivämäärä:   14.10.24 00:47:14

Minulla ja miehelläni on kiinteistö 50/50 omistussuhteessa ja minä olen sen lainan maksanut ihan 100%, koskaan ei kukaan kysellyt mitään.

Päivämäärä:   14.10.24 12:12:26

Kiitti vastauksista. Miehen tililtä menee isompi summa lainaan yhteistilille. Mistä lainanmaksu sitten lähtee. Minä maksan puuttuvan määrän sinne. Tämä järjestely (talon osto) on tehty mun hoitovapaalla ollessa. Eli silloin mulla ei tullut kuin kodinhoidon tuki.. Sillähän ei maksella kyllä lainoja eikä paljon muutakaan. En ole vielä saanut aikaiseksi puhua miehen kans asiasta...Että malttakaa hetki...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.