Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä vikaa on siinä, että suunnittelee esim.

Lähettäjä: vkl etukäteen? 
Päivämäärä:   10.10.24 19:48:17

Alkaa ärsyttää kumppanissa sellainen, että jos kysyy esim. keskiviikkona tai torstaina, mitä tehdään viikonloppuna tai onko hän ajatellut jotakin erityistä viikonlopuksi, vastaus on että katsotaan sitten viikonloppuna, miksi se nyt pitää tietää, onko se pakko laittaa lukkoon nyt kun siihenhän on vielä aikaa.

Siksi kysyn, että jos ei ole mitään, voin mennä vaikka kaverin luona käymään kun se on kysynyt tai käydä katsomassa museossa haluamani näyttelyn ja jos on jotakin, en sille viikonlopulle ota muuta. Kuulemma ärsyttävää kun ei voi toimia vain "fiiliksen mukaan" vaan aina pitää kaikki suunnitella kun vapaalla ja lomalla ei ole mitään aikatauluja. Jos sitten toimin "fiiliksen mukaan" kuten taannoin tein ja menin kaverin kanssa shoppailemaan, olisikin pitänyt kertoa, koska on otettava huomioon toinenkin jos hänellä olisi ollut jotakin suunnitelmia.

Mikä suunnittelussa on vikana, että pitäisi mieluummin haahuilla?

Re: Mitä vikaa on siinä, että suunnittelee esim.

Lähettäjä: Prefect 
Päivämäärä:   10.10.24 19:50:20

Kyllä säkin taidat ymmärtää että kyse ei ole suunnittelusta vaan kontrollista, kun kumppanille ei käy kumpikaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.10.24 19:51:27

Eihän se ole suunnittelua jos kysyt kumppanilta että mitä tehdään. Kysy suoraan, että tehdäänkö tällaista viikonloppuna.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 19:54:30

Onko tämä ainoa parisuhteen osa jossa kumppanisi syyllistää sinua kun vietät aikaa kavereidesi kanssa tai yleisesti teet jotain muuta kuin olet hänen seuranaan?

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   10.10.24 19:55:22

Etkö voi kysyä, että onko hänellä suunnitelmia viikonlopuksi, kun kaveri kysyi shoppailemaan tai museossa olisi mielenkiintoinen näyttely?

Itse en tykkää suunnitella, kumppani senkin edestä. Keskusteluyhteys on onneksi kunnossa, niin ei tarvitse turhaan ärsyyntyä.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   10.10.24 19:57:07

No aloittajan tapaus kuulostaa tosiaan siltä, että mies haluaa oitää kaikki piuhat omissa hyppysissään.

Mutta ehkä noi kysymyksetkin voisi esittää niin, että miehen ei tarvitse omia menojaan tarkemmin kertoa. Kysy että onko ok, jos menen shoppaileman, vai oliko sulla suunnitteilla muuta. Tai sitten et edes kysy, vaan vain iömoitat, että aiot mennä kaverille viikonloppuna. Mies tehköön sitten suunnittelematta omia juttujaan sen mukaan mitä pystyy, kun sä olet jo ajoissa ilmoittanut omista menoistasi

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.10.24 20:00:01

Kyllä minä ymmärrän tuon. Mutta silloin vaan kun tulee jotain kivaa, kerrot kumppanille että menen Maijan kanssa kaupungille lauantaina. Piste. Jos siihen tulee valitusta niin sitten vaan sanoo että itse et halua suunnitella. Parisuhteelle voi sitten varata aikaa vaikka tiettynä päivänä ilman sen kummempia suunnitelmia. Jos taas ikinä ei ole valmis priorisoimaan parisuhdetta, kannattaa sekin kyseenalaistaa?

Oletko kertonut kumppanille, miksi haluat suunnitella asioita?

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   10.10.24 20:01:53

Jos minä kysyisin "Mitä tehdään viikonloppuna", se olisi ikään kuin kysymysmuotoinen oletus, että jotakin tehtäisiin yhdessä ja toinen saisi ehdottaa. Jos minulla ei ole mitään ehdotusta, kysyn tuolla tavalla, koska en halua päsmäröidä. Jos toinen sanoo, että ei ole suunnitellut mitään, sanon että hyvä koska ajattelin käydä leenan luona katsomassa hevosia. En todellakaan halua olla koko ajan vain yhdessä, olen normaali enkä läheisriippuvainen mustis.

Aloitukseen liittyen, en todellakaan suostuisi johonkin filiksen mukaan-hommaan. Jos vaikka kaveri kysyisi mukaan johonkin tapahtumaan, kyllä minun pitäisi tietää onko viikonlopulle suunnitelmia, ettei kävisi niin että miehen fiilis lauantaina olisikin hengata kotona koko vkl, josta taas minä en perustaisi.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.10.24 20:13:18

En minäkään tykkää suunnitella mitään kovin paljon etukäteen. Tuppaa aina tulemaan väliin jotain mikä sitten sotkee ne suunnitelmat, niin että säästää hermoja ja harmia kun ei suunnittele vaan toimii mahd. pitkälti fiiliksen mukaan.

Toki esim. tapahtumien kohdalla täytyy tietää aajoissa, että tietää kannattaako lippuja hommata vai ei, mutta jos mies ei tiedä kysymyshetkellä onko suunnitelmia, se tarkoittaa että ei ole. Silloin sovit itsellesi menoja, vaikka kavereiden tapaamista tms, ja ilmoitat miehelle, että sinulla on suunnitelmia, lähdet kavereita tapaamaan tuona päivänä. On sitten miehen asia pitää huoli siitä ettei hän tee teitä kumpaakin koskevia suunnitelmia samalle päivälle, koska olet selvästi ilmoittanut ettet ole silloin paikalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.10.24 20:36:20

"Tuppaa aina tulemaan väliin jotain mikä sitten sotkee ne suunnitelmat, niin että säästää hermoja ja harmia kun ei suunnittele vaan toimii mahd. pitkälti fiiliksen mukaan."
"Jos taas ikinä ei ole valmis priorisoimaan parisuhdetta"

Häh? Siinähän minä priorisoin jos kysyn, onko hänellä jotakin suunnitelmia yhteiseen viikonloppuun. Jos ei ole, ei minulla ole velvollisuutta jäädä odottelemaan mikä hänen "fiilis" on lauantaina. Parisuhteeni ei ole mikään miehen miellyttämissuhde jossa miehen "fiilikset" on etusijalla, vaan se on PARIsuhde.

Jos kysyn mieheltä keskiviikkona, onko sillä vaikka lauantaille suunnitelmia johon liityn myös minä ja se sanoo ei, niin voin sopia lauantaille ihan mitä haluan. Jos mies perjantaina haluaisikin mennä paikkaan x kanssani, niin ei se todellakaan "sotke suunnitelmia" vaan minä teen mitä olin suunnitellut tai sopinut tekeväni lauantaina. Ei miesmiesmies ole mikään maailman keskipiste, jonka pillin mukaan tanssitaan ja perutaan jo tehtyjä suunnitelmia.

Siksi suunnitellaan, että kumpikin tietää etukäteen mitä on tarkoitus tehdä ja millä kokoonpanolla. Jos ei suunnitella niin minäkö odottelisin siinä kuin joku läheisriippuvainen sääliö, jonka maailma pyörii miehen ja parisuhteen ympärillä, mitä hän ehkä haluaa lauantaina tehdä ja kaikki olisi minulle että joojoo mitä sinä vain haluat. Jooei.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   10.10.24 20:39:59

Ootte vaan erilaisia ihmisiä.

Jos kerta puoliso ei halua omia menojaan suunnitella, niin olkoon suunnittelematta, mutta minä suunnittelen ja siitä on turha suuttua. Kysyn aina etukäteen, oliko jotain suunnitelmia? Jos ei toinen osaa sanoa, niin mä lyön lukkoon omat suunnitelmat ja merkkaan yhteiseen kalenteriin.

Ei silti, mulla on aika usein viikonloppumenoja jopa 4kk päähän suunniteltuna (esim. kaverien kanssa reissut) ja en suostuisi siihen, että toinen panttaa aikatauluja ja "onko se nyt pakko suunnitella?". Joo, joskus on hyvä olla ns. täysin vapaita viikonloppuja, kun voi lähteä vain samoilemaan vaikka metsään, mutta mun pitää huolehtia hevoset, suunnitella kisareissut, miettiä työt (teen myös viikonloppuja) jne. Jos toinen ei ois yhtä suunnitelmallinen, niin luultavasti laittaisin kantapäät yhteen ja kävelisin eri suuntaan henkilön kanssa.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   10.10.24 21:45:01

Onko aloittajan kumppani joku adhd, muuten tuulellakäyvä tai työtön? Normaalit aikuiset ihmiset (normaalilla tarkoitan normaalia arjenhallintaa omaavia ihmisiä, kuten työtätekeviä, jotka eivät voi tehdä mitä milloinkin mieleen juolahtaa) suunnittelevat mitä tekevät milloinkin. Normaalit aikuiset eivät vain yhtäkkiä säntää sinne tai tänne kun nyt vaan tuntuu siltä. Kuulostaa ongelmaiselta ihmiseltä, jotenkin epävakaalta ja keskittymiskyvyttömältä.

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   10.10.24 22:07:12

No höpönlöpön #, johan on taas diagnosointi.

Minä ja monet kaveritkin ollaan ihan työssäkäyviä ihmisiä, osalla oma firmakin pyöritettävänä, perhe ja harrastukset, mutta helposti voisin tältä istumalta nousta sohvalta ja lähteä yksille tai leffaan tai pitää illanistujaiset. Vähintään 5 kaveria ehtii lähtemään myös.

Jos sinulta ei tällainen spontaanius onnistu, ei se tarkoita, ettäkö se olisi vain työttömien yksinoikeus.

Aloittajana kysyisin mieheltä onko hänellä suunnitelmia, koska syystä xyz. Jos ei, niin mene sitten menojasi.
Luin aloituksen kolmeen kertaan enkä tosiaan ymmärrä minkä perusteella mies "yrittäisi pitää liinat käsissä" tai kuvittelisi, että maailma pyörii hänen napansa ympärillä?
Jos ex tempore kumppani vain läksii ties minne, niin huomattaisin minäkin, että olisi ollut kiva tietää, missä toinen menee ja onko poissa tunnin, päivän vai viikon.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   10.10.24 22:08:41

No mä kyllä tykkään, että on täysin vapaita viikonloppuja ilman mitään sovittua, koska arki on niin hektistä, ja aina on kuitenkin myös niitä sovittuja menoja (joihin on ilmoittauduttu etukäteen, reissut, juhlat jne). Mä tykkään, että kun vaikka lauantaina herää, niin voi siinä hetkessä sitten päättää, mitä haluaisi tehdä, jos ei ole mitään suunniteltua. Siinä mielessä olen niinkuin aloittajan mies. Aina on kuitenkin sellaisia to do-listoja ja tekemättömiäkin hommia, että välillä on kiva, että lukee vaikka perjantai-iltana tai lauantaiaamuna jotain menovinkkilistaa ja vasta siinä hetkessä päättää, mitä tekee. Tykkään kavereidenkin kanssa kysellä satunnaisia näkemistä ihan ex tempore tyyliin että mitä teet tänään, lähtisitkö parin tunnin päästä vaikka lenkille, enkä sopia sitä lenkkiä jo päiviä etukäteen.

Päivämäärä:   10.10.24 22:11:35

Teillä on kommunikaatiossa haastetta. Jos sitä halutaan parantaa ja selkeyttää, kannattaisi aloittajan mieluummin sanoa ”haluaisin tehdä sun kanssa viikonloppuna jotain, haluatko sinä?” Ja sitten tehdä ehdotus siitä, mitä se voisi olla (ettei kaikki jää vain toisen vastuulle jotenkin epämääräisenä vihjeenä). Jos puoliso ei halua sanoa selvää vastausta, niin sitten pyydät tiedon vaikkapa huomiseen puoleen päivään mennessä, että ehdit tehdä muita suunnitelmia.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   10.10.24 22:14:10

Minun mieheni saattaa vaikka varata ulkomaanmatkan seuraavaksi päiväksi, minä olen sitä onnellisempi mitä enemmän on suunnitelmia valmiina. Niinpä minä suunnittelen omat menoni viikonlopuksi ja jos ei satu olemaan mitään, menen miehen kanssa fiiliksen mukaan. Minun ystävieni kanssa tekemät reissut on varattu puoli vuotta etukäteen, miehen kanssa kanssa pari viikkoa. Isommat ja hienommat reissut kuten risteilyt varaan hyvissä ajoin ja pakotan miehen elämään sen kanssa että on suunnitelma. Reissussa ollessa on joitain päiviä valmiiksi minun suunnittelemia ja toisina mennään fiiliksen mukaan.

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   10.10.24 22:19:10

Eihän aloittaja kirjoittanut, että haluaa tehdä miehen kanssa jotain ja siksi kysyy, vaan ainoastaan kysyy onko miehellä suunnitelmia viikonlopulle. Eri asia.

Päivämäärä:   10.10.24 22:23:14

"kun vaikka lauantaina herää, niin voi siinä hetkessä sitten päättää, mitä haluaisi tehdä, jos ei ole mitään suunniteltua."

Minä en, koska jos kaveri haluaa tietää lähdenkö mukaan lauantai-aamuna jonnekin tapahtumaan niin en voi sanoa, että katsellaan millainen fiilis mulla on aamulla. Tuollainen "tuulellakäyvä" mies saisi tehdä mitä lystää jos ei osaisi etukäteen mitään suunnitella.

Päivämäärä:   10.10.24 22:32:07

” Eihän aloittaja kirjoittanut, että haluaa tehdä miehen kanssa jotain ja siksi kysyy, vaan ainoastaan kysyy onko miehellä suunnitelmia viikonlopulle. Eri asia.”

No tämähän on juuri sitä kommunikaation ongelmaa. Jos ei halua tehdä puolison kanssa, niin miksi kysellä epämääräisiä ”onko hän ajatellut jotain”. Silloin kannattaa vaan sanoa että menen lauantaina Sannan luokse kylään. Silloin ei jää epäselväksi, kuka haluaa ja mitä.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   10.10.24 22:43:41

Mulla on ollut tuollainen "tarviiko aina tietää etukäteen eikö vaan voi tehdä sitä mitä huvittaa sinä päivänä"-mies. Aikuinen mies oli kuin joku laiska teini puoleenpäivään nukkumisineen ja huvittamisineen. Eri asia jos on sovittu, että ei tehdä lauantaina mitään, mutta v-tutti se että lauantai olisi kuitenkin tavallaan pitänyt varata mahdolliseen tekemiseen, mutta koska "mentiin fiiliiksen mukaan" niin jos fiilis oli ettei huvittanut tehdä mitään niin siinä meni hukkaan sekin päivä. Suunnittelin omat menoni mieleni mukaan ja kiukutteli siitä, kun ei sitten voida tehdä mitään - no minähän kysyin ja jos ei ole muuta kuin "katotaan sitten jos huvittaa" niin menen mihin haluan, koska MINUA huvittaa.

Joo, on exä.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.10.24 22:48:52

” Häh? Siinähän minä priorisoin jos kysyn, onko hänellä jotakin suunnitelmia yhteiseen viikonloppuun.”

Siis jos mies ei ole koskaan valmis priorisoimaan parisuhdetta. Johan se edellinen lause sanoi että suunnittelet vaan omat menot ja sitten erikseen parisuhdepäivän/aamun tai mitä vaan jolloin voitte sitten päättää silloin mitä haluatte tehdä (muttase on siis jotain yhdessä) ja jos ei miehelle edes se käy että varaa aikaa parisuhteelle vaan aika täytyy olla mahdollisuus tehdä jotain kivempaa niin sitten kannattaa varmaan miettiä kannattaako olla parisuhteessa lainkaan

Päivämäärä:   10.10.24 22:59:43

Siis pahastuiko kumppani siitä että näit kaveria vai siitä, että et kertonut asiaa hänelle?

Itse vihaan suunnittelua ja kaikki "mitä tehdään tänään?" "Mitä syödään tänään?" " mitä tehdään viikonloppuna?" Kyselyt raivostuttaa. Miksi et voi käyttää omia aivojasi? Jos sinulla on idea, kerro se. Jos sinulla ei ole ideaa on oletus että löhötään kotona ja molemmat voi mennä fiiliksen mukaan. Jos aiot mennä johonkin, kerro se, jotta en huomenna mieti mitä voisimme tehdä ja ehdota sitä sinulle.

Mutta minua rasittaa, jos kumppania pidetään ohjelmatoimistona tai jos tavanomaiset arkiviikonloppu pitää suunnitella (ja sitten pahastua, jos kaikki ei menekään suunnitelman mukaan). Ymmärtän, että oikeasti speliaalit asiat on hyvä suunnitella, mutta jos "suunnitelma" on tehdä ruokaa, katsoa leffaa ja saunoa....

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.24 23:05:38

"No mä kyllä tykkään, että on täysin vapaita viikonloppuja ilman mitään sovittua, koska arki on niin hektistä, ja aina on kuitenkin myös niitä sovittuja menoja (joihin on ilmoittauduttu etukäteen, reissut, juhlat jne)."

No tämä. Ärsyyntyisin todella, jos ne harvat aikatauluttamattomat päivät joita kalenteriini saisin, yritettäisiin tuhota. Ihmettelen myös tuota oletusta, että työajan ulkopuolella pitäisi kaikki tehdä kumppanin kanssa käsi kädessä. Jotenkin läheisriippuvaista.

Päivämäärä:   10.10.24 23:08:23

Kun näitä viestejä lukee niin ei millään tule mieleen että tämä on sennupalsta! Aikamoista teini meininkiä kuulostaa olevan!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   10.10.24 23:11:05

"mutta jos "suunnitelma" on tehdä ruokaa, katsoa leffaa ja saunoa...."

En tiedä olenko se jolta kysyt, mutta suunnitelmahan se on sekin, ettei tehdä mitään ja jos se on jotakin mitä en halua tehdä, voin olla tekemättä ja tehdä jotakin muuta. Ja kumppani ei ole ohjelmatoimisto, mutta en minäkään ole mikään varalla roikutettava ainavalmis viihdyttäjä, jos toisen "fiilis" onkin sellainen, että pitäisi jonnekin yhdessä mennä tai tehdä kun aikaisemmin ei ole ollut suunnitelmaa.

"ja sitten pahastua, jos kaikki ei menekään suunnitelman mukaan"

Jos molempien autot hajoaa samaan aikaan eikä päästäkään suunniteltuun reissuun niin minkä sille voi. Mutta muuten on tarkoitus pysyä suunnitelmassa; jos mies on sopinut menevänsä kaverilleen muuttoavuksi, en ala kiukutella kun olen asian ajoissa tiennyt tai jos minä olen menossa omiin menoihini, sama pätee siihen, VAIKKA "fiilis" olisikin jotakin muuta. Jos ollaan aikuisia ihmisiä niin käyttäydytään kuin aikuiset. Jos haluaa viettää aikaa yhdessä, sen varmaan tietää paria päivää aikaisemmin; jos ei tiedä, niin ei luulisi haittaavan jos toinen viettää aikaa jossakin muualla kun ei fiilis-kumppania kiinnostanut että olisi jotakin vaivautunut ajattelemaan.

Lähettäjä: vkl etukäteen? 
Päivämäärä:   10.10.24 23:18:38

"Ärsyyntyisin todella, jos ne harvat aikatauluttamattomat päivät joita kalenteriini saisin, yritettäisiin tuhota. Ihmettelen myös tuota oletusta, että työajan ulkopuolella pitäisi kaikki tehdä kumppanin kanssa käsi kädessä."

Minä ainakaan en tuollaista halua, vaan juurikin menen kaverin luo kylään tai museoon jos kaveri on kysynyt seuraksi lauantaina tai museossa on kiinnostava näyttely ja kumppani on kysyessäni sanonut, ettei hänellä ainakaan ole mitään mielessä ja katsotaan sitten, mikä on fiilis lauantaina. Ei minun tekemisiäni toisen fiilikset määrää, joten käsi kädessä kaiken tekeminen ei ainakaan minuun päde. Kysehän oli siitä, että kiukutellaan sitten kun tekee omia asioitaan kun toinen ei tiedä, mikä fiilis on lauantaina.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.10.24 23:19:21

Kommunikaatio-ongelma.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   10.10.24 23:25:23

Meillä pitää suunnitella, muuten ei saada mitään onnistumaan. Oli sitten omia tai yhteisiä menoja.
Meillä on niin paljon velvotteita (erityslapsi, eläimet, firma), joista pitää huolehtia, ettei mikään fiiliksen mukaan meno onnistu.
Jos aion nähdä ystäviäni, tarvii suunnitelman tehdä monta viikkoa etukäteen, että kaikki osapuolet voivat niihin varautua ja saadaan homma hoitumaan.
Jos soitat minulle perjantaina, että nähtäisiinkö viikonloppuna, niin vastaus on: ei onnistu.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.10.24 23:38:31

Miksi ap menee kaverille tai museoon VASTA kysyttyään mieheltä "luvan". Kyllä tuollaiset pitäisi ihan oma-aloitteisesti päättää ja vain kertoa, että olen menossa lauantaina paikkaan x. Vai onko niin, että mies päättää kummankin menot.

Lähettäjä: Jokumuu 
Päivämäärä:   10.10.24 23:49:15

"Miksi ap menee kaverille tai museoon VASTA kysyttyään mieheltä "luvan". "

Minä kysyisin ihan sillä, että jos mies on varannut pöydän vähän parempaan ruokaravintolaan ja on ajatellut yllättää sillä vasta lauantaina tai jos mies on varannut kylpyläviikonlopun ajatellen kertoa siitä vasta perjantaina. Mieluummin minä tuollaiseen vähän "parempaan" viikonlopunviettoon lähden kuin menen museoon tai kaverin luo kylään, koska molempiin voin mennä seuraavanakin viikonloppuna. Minun mies siis myös maksaa ehdottomansa menot. Jos vastaus olisi, että katotaan sitten lauantaina mikä on fiilis niin minun fiilis olisi mennä museoon tai kaverille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.