Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aamupala

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   10.10.24 14:57:32

Miksi se on niin "pakollinen"? Taas yksi ravintoneuvoja hyvää hyvyyttään teki ruokailusuunniteltan ja taas painotetaan aamiaisen tärkeyttä vaikka kuinka sanon, että siitä tulee vaan huono olo koko päiväksi, vaikka mitä koittaisin syödä. Kovasti väitetään, että elimistö tottuu siihen ja että energiatasot paranevat aamulla syömällä.
No, taas kerran ajattelin kokeilla ja sama tulos. Vatsa turvoksissa ja kipeä, rennietä otettava jo ennen puolta päivää. Ja nyt kolmas viikko aamusyömisiä täyttymässä ja olo aamupäivisin vain huononee.
Ei väliä mitä syön, täsmälleen samoja ruokia voin syödä puolen päivän jälkeen ilman mitään oireita, elimistö ei vaan siedä aamulla mitään ruokaa.
Eiköhän tässä vaan pidä uskoa omaa kroppaa ja todeta, että aamulla syöminen ei yksinkertaisesti sovi, sanoi mikä tahansa ravintoneuvoja tai ravitsemusterapeutti mitä tahansa.

Re: Aamupala

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.10.24 14:58:22

Aineenvaihdunta lähtee käyntiin, siksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.24 15:00:09

Mitä ihmettä syöt jos siitä tulee noin huono olo? Käykö smoothie, proteiinipirtelö, tms?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 15:00:55

Joo, ei se kaikille sovi. Mulla alkaa aamiaisesta hillitön, koko päivän kestävä nälkä. Kun jätän aamiaisen syömättä, pysyn aktiivisena ja normaalipainoisena. Kun alan syömään aamiaista, on ihan koko ajan älytön nälkä ja kiloja kertyy.

Päivämäärä:   10.10.24 15:05:56

Tänään smoithien. Kokeiltu myös puuro, kanamunat eri muodoissa, leipä, rahka jne. Kaikkia näitä voin syödä myöhemmin päivällä, aamusyöminen vain ei toimi.
Sitkeimmilläni olen kokeillut tätä vajaa 3 kuukautta ennen kuin luovutin, ei taida enää jaksaa niin pitkään.
Hölmöintä tässä on se, että koen voivani hyvin kun juon aamuisin kahvia, mahdollisesti pienen lasin mehua ja pärjään hyvin lounasaikaan asti. Ei ylenmääräistä iltanälkää, olen pirteä ja pystyn toimimaan. Tosin ilmeisesti elimistölleni muutenkin sopii harvoin syöminen, lounas, pieni välipala ja illallinen riittää hyvin.
Jotenkin sitä vaan aina koittaa uskoa näitä asiantuntijoita.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   10.10.24 15:29:24

Eihän sitä ole pakko syödä. Mulle ei ole koskaan maistunut enempää kuin kahvi ja mehu ja eikä ole mitään haittaa ollut. Syön sitten, kun on nälkä, enkä sen takia, että joku kehottaa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   10.10.24 15:34:59

Mitä yritit saavuttaa sillä, että teetit ammattilaisella ruokailusuunnitelman? Jos nykyisellään voit hyvin, miksi lähteä sitä muuttamaan.

Ravintoneuvoja / ravitsemusneuvoja ei muutenkaan ole suojattu nimike. Kuka tahansa voi itseään sellaiseksi väittää ilman koulutusta. Henkilö ei siis välttämättä ole esim. terveydenhuollon ammattilainen millään tasolla. Itse en siis sellaiselta hakisi neuvoja lainkaan. Ravitsemusterapeutti on se suojattu nimike.

Lähettäjä: Mieti suolistoasi 
Päivämäärä:   10.10.24 15:40:35

Tutkitusti yksi tekijä laihtumisen onnistumisessa siis siinä että paino pysyy samana vuosia laihduttamisen jälkeen oli se että ne ihmiset söi AAMIAISEN.
Niitä tekijöitä oli muitakin mutta tuo oli tärkein. Juuri katsoin kyseisen ohjelman TV:stä jossa tuli
tuosta tutkimuksesta. Eli on hyvin tärkeää syödä aamiainen oman painonhallinnan kannalta ainakin.

Kaikkeen tottuu ja paljon riippuu siitä miten itseään totuttaa ja mitä syö ja milloin syö muutoinkin.
Selvää on että ihmisen kuuluu syödä silloin kun kuluttaa eli aamulla ja päivällä eniten mieluiten.

Itsekin kärsin nuorena tuosta vaivasta että en meinannut saada mitään alas. Jälkeenpäin olen varma että se pelkkä koulustressi yhdistettynä vääränlaiseen aamiaiseen aiheutti tuon. Söin siis aina voileipiä muutaman. Se ei ollut minulle hyvä.
Myöhemmin koitin sitä kaikkien hehkuttamaa kaurapuuroa mutta se ei ainakaan sopinut koska aiheutti vaan ärtymystä ja uudelleen syömistä parin tunnin päästä.
Nykyisin olen ymmärtänyt että hiilihydraatit eivät sovi aamuun ja syön pinaattimunakkaan kermaan tehtynä+ tomaattia ja kurkkua joka aamu ja se sopii erittäin hyvin. Pitää nälkää yhteen asti iltapäivällä täysin. Olisinpa nuorena ymmärtänyt
syödä samoin.
En tiedä mikä aloittajaa turvottaa. Varmaan joku viljatuote ja hiilarivoittoisuus, arvaan.
Rennie vielä sekoittaa mahahapot lopullisesti niin kierteessä olet. Ravintoneuvojan luulisi osaavan sulle sopivaa ruokaa suositella. Nyt suosittelisin että juot kefiiriä/ab piimää ja syöt muitakin hapatettuja tuotteita, vältät sokeria ja vehnäjauhoja ainakin.
En tajua miten ihmiset voivat tarttua heti johonkin pillereihin vaikka ruoka se on joka myös parantaa.
Ruoka pitää olla terveyttä edistävää ja terveellistä kiireettömästi syötävää. Kai neuvoja painotti tuota ja kunnon pureskelua!

Päivämäärä:   10.10.24 15:41:33

Ystävä halusi välttämättä tehdä opintojensa harjoitustyönä ja lupasin ruveta koekaniiniksi. Aiemmin olen näitä saanut puoliväkisin treenatessa.
On aika jännä miten esimerkiksi erilaisilla leireillä tai muuten jos yövytään isomman jengin kanssa yhdessä aamiaisen syömättömyys lähes aina herättää keskustelua. Lähinnä siinä kohtaa kun itse siemailen rauhassa kahvia ja joku tarjoaa pöydästä jotain syötävää. Vaikka aina vain kieltäydyn lyhyesti ja kohteliaasti alkaa päivittely siitä, miten ihmeellistä se on kun joku ei syö aamulla.
Olo on sellainen, ettei ruuansulatus lähde käyntiin ennen kuin kroppa on hereillä...

Päivämäärä:   10.10.24 15:45:10

"Aineenvaihdunta lähtee käyntiin, siksi."

Aineenvaihdunta on käynnissä koko ajan.

Päivämäärä:   10.10.24 15:45:28

Niin kuin mainitsin, ei väliä mitä syön, munakas aiheuttaa aivan saman olon. Ongelma on kellonaika. Toisaalta itselleni ei myöskään sovi aamutreenit, parempi lähteä salille tai lenkille vasta iltapäivällä tai illalla jos haluaa tuloksia saada.
Ylipainonkaan kanssa ei ole ongelmaa eli palauttelenpa elimistöni aiempaan rytmiin.

Päivämäärä:   10.10.24 16:16:37

"Selvää on että ihmisen kuuluu syödä silloin kun kuluttaa eli aamulla ja päivällä eniten mieluiten."

Aika harvan ihmisen työ on nykyään fyysistä työtä aamuvuorossa. Enemmän on meitä toimistotyöläisiä, joiden suurin kulutus painottuu vapaa-ajan urheiluharrastuksiin, eli iltaan. Jos ihmisen kuuluu syödä silloin kun kuluttaa, se tarkoittaa toimistotyöläisellä iltapainotteista syömistä. (Niin kuin syönkin, skippaan aamupalan ja syön pääaterian illalla)

Päivämäärä:   10.10.24 16:16:38

., aineenvaihdunta on joo toki käynnissä koko ajan, mutta wen toiminta nopeutuu, kun syö säännöllisesti. Yöllä kulutus on minimaalista, siksi aamiainen on tärkeä, jotta aineenvaihdunta lähtee taas paremmin liikkeelle.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   10.10.24 16:20:56

Ei sovi aamupalat minullekaan. Aamupalani on usein käytännössä lounas jonka syön 11-12 aikaan. En vain kykene syömään mitään herättyäni, saman tekevää mitä yrittää syödä tai kuinka vähän tai paljon, niin aina siitä tulee epämiellyttävän ähky olo. Joten en syö aamupalaa ja piste. On sitä minullekin yritetty tyrkyttää, mutta voin paremmin ilman aamupalaa enkä näe mitään syytä kiusata itseäni sillä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.10.24 16:30:36

En syö aamupalaa, sama ongelma kuin jollain aikaisemmin, että sitten nälkä vaivaa vähän väliä päivällä.
Nyt syön aikalailla kaiken ruuan 14-18 välillä ja tuntuu sopivan kropalle parhaiten.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.10.24 17:57:11

Etelä-Euroopassa on ihan normaalia syödä aamiaiseksi kuppi kahvia ja joku pieni makea. Lounaskin on aika kevyt ja vasta illalla syödään kunnolla. Ja hoikempia siellä usein ollaan.

Päivämäärä:   10.10.24 18:02:04

?, no esim Kreikassa on selkeästi enemmän ylipainoisia kuin Suomessa.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   10.10.24 18:35:14

Kyllä Italiassa on porukka laihempas kuin Suomessa, vaikka syövät illalla myöhään paljon ja skippaavat aamiaisen. Ja itse olen ollut koko ikäni normaalipainoinen.

Päivämäärä:   10.10.24 18:42:13

Faktahomma, tuolta voi käydä katselemassa maittain, jos kiinnostaa.

https://data.worldobesity.org/rankings/

Lähettäjä: Meno 
Päivämäärä:   10.10.24 18:48:53

Jos aamupalan syöminen aiheuttaa huonoa oloa, niin älä syö. Asiantuntijankaan neuvot eivät sovi kaikille. Itsekin syön aamulla vain hyvin vähän, yleensä yhden leivän päällyksillä ja kupin kahvia. Teen fyysistä työtä aamuvuorossa, mutta ei minulle silti tule nälkä ennen ruokataukoa. Syön aamun kahvitauollakaan harvoin mitään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.10.24 19:37:32

Itse syön iltapainotteisesti, ennen puoltayötä raskaimman aterian. Aamulla en syö mitään, myöhään iltapäivällä ensimmäisen kerran.

Lihoin 20 kg pakottamalla itseni syömään aamupainotteisesti, nyt olen laihtunut 30 kg tällä iltasyömisrytmillä. Olen koko ikäni ollut ylipainoinen, nyt ensimmäistä kertaa normaalipainossa.

En enää kuuntele kenenkään neuvoja tai oppeja, vaan syön niin kuin haluan ja hyvältä tuntuu.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   10.10.24 19:50:48

Syön aamulla yhden pienen jugurtin, enempää ei maistu. Olen normaalipainoinen, aina ollut. Töissä syödään lounasta jo klo 11, joten nälkä ei ehdi tulla.

Olen toimistotyössä, johon valitettavasti menen autolla. Treenaan lähes joka ilta. Treenit loppuu klo 21 tai 21.30. Eli jos painotan syömisen silloin kun kulutankin, se ei ainakaan ole aamu.

Päivämäärä:   10.10.24 19:56:01

Minäkin tule vaan huonovointiseksi aamusyömisestä. Mahassa myllää ja kuplii, raskas olo ja mitään ei jaksais tehdä. Lisäksi inhottava väkisin syödä kun ei oo edes nälkä.

Ensimmäisen kerran nälkä vasta puolen päivän jälkeen, joten syön vasta silloin. Toisen kerran syön myöhään illalla. Tää sopii mulle. En ole ylipainoinen.

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   11.10.24 01:04:46

Ihmiset ovat erilaisia vaikka silti samanlaisia. Sitä en usko, että tuhat tai kaksi tuhatta vuotta olisi muutanut genetiikan niin, että pitäisi syödä 5 kertaa päivässä. Ei, ihmisen geenit ovat enemmän tai vähemmän "pätkäpaastoilijan", syödään silloin kun on ruokaa. Nykyisin se vain on aina ja siksi ylipaino on ongelma kaikkialla, missä ruokaa on vapaasti saatavilla.

Lähettäjä: minna 
Päivämäärä:   11.10.24 06:23:25

Ällö: Aineenvaihdunta ei lähde käyntiin syömällä aamiasen, eikä se myöskään siitä jotenkin nopeudu. Se on käynnissä kaiken aikaa.

Säännöllinen syöminen ei merkitse sitä, että syödään aamupala.

Jokainen voi syödä/jättää syömättä aamupala oman tuntemuksensa mukaan, ei mikään ulkopuolinen neuvoja voi määrittää kenenkään tapaa/aikaa syödä.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   11.10.24 07:47:15

Keski- ikä on siitä( kin) kiva ikä että osaa jo kuunnella kroppaansa ja tietää mitä se tarvitsee.
Itselleni ei koskaan ole maistunut aamupala. Ei siitä varsinaisesti huono olo tule, mutta miksi söisin väkisin kun ei ole nälkä. Jaksamisen kanssakaan ei ole mitään ongelmia, vaikka teen tallitöitä. Kahvikupillinen ( ja välillä toinen jos sattuu näin välillä sisälle, heh) riittää, syön sitten puolenpäivän maissa reilun lounaan. Olen ollut hoikka koko ikäni, vaikka syömäni annoskoot ovat reiluja ja syön päivittäin makeita herkkuja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.