Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos ihmisellä kerran on tahto, niin miksi...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.10.24 13:03:05

...kaikissa länsimaissa on valtava ylipainoepidemia, joka leviää myös Aasiaan?

Tietoa on tarjolla vaikka kuinka. Perustuloilla voi ostaa myös tarvitsemansa määrän terveellistä ruokaa.

Eivätkö ihmiset tahdo pysyä normaalipainossa vai eikö tahtoa vain yksinkertaisesti ole edes olemassa? Kyllähän monet yrittävät laihduttaa, mutta turhaan. Suomalaisista selvä enemmistö on ylipainoisia. Ovatko kaikki nämä ihmiset vain velttoja vastuun väistelijöitä vai mistä on kysymys?

Re: Jos ihmisellä kerran on tahto, niin miksi...

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.10.24 13:05:45

Onhan ihmisellä tahto, mutta ihminen on myös heikko ja se on usein voimakkaampi, kuin tahto.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.10.24 13:06:33

Mitä nää aloitukset on oikeen?

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   10.10.24 13:19:26

Liha on heikko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 13:20:36

No tahto herkutella tai syödä on myös tahto. Ja vahva sellainen, varsinkin jos on kyse eläinrasvasta, lihasta ja maitotuotteista, ne ihan oikeasti ovat addiktoivia aineita, heroiinia vastaavia.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   10.10.24 13:23:39

Niin, sinullakin on tahto, mutta et silti tahdo edes yrittää ymmärtää asiaa, joka on kyllä varsin helposti ymmärrettävissä, kun vähän miettii, millainen ihminen on. Mutta ei, tahdosta huolimatta on päästävä sanomaan mitä sylki suuhun tuo ja esittää yksinkertaista.

Lähettäjä: wg 
Päivämäärä:   10.10.24 13:30:13

On minulla tahto, mutta se ei ole vahvempi kuin sairauteni. Tahtomalla ei parannuta esim syömishäiriöstä.

Lähettäjä: Sukka 
Päivämäärä:   10.10.24 13:43:07

Minä olen ylipainoinen, vaikka hyvin tiedän miten oma kehoni toimii ja millä saisin sen pidettyä normaalipainoisena :D Ei vaan ole riittävästi tahtoa välttää herkkuja ja liikkua riittävästi. Tahto se on sekin, että haluaa syödä kurjan työpäivän piristykseksi suklaata esim.

Lähettäjä: Pää 
Päivämäärä:   10.10.24 13:57:30

Jos voisi lopettaa syömisen ja sitten sopivasti laihtuneena alkaa syömään, homma olisi minulle helppoa. Minulla on tahtoa ja itsekuria. Ongelma tulee siitä, että pysyäkseen hengissä, ihmisen on syötävä.

Itse en edes ammattilaisten avulla ole löytänyt sopivaa ruokamäärää ja laatua, jolla laihtuisin ja pysyisin terveenä. Minulla ei ole ongelmia olla syömättä herkkuja. Laihdun totaalikarppaamisella, mutta siitä saan niin paljon terveysongelmia, etten sitä harrasta. Toinen vaihtoehto on syödä niin pieni määrä vuorokaudessa, ettei sitä ole yksikään ammattilainen suositellut. Yleensä käsketään lisäämään ruaan määrää. Kroppani olen saanut tähän tilaan vetämällä aikoinaan kaalisoppadieetin, josta en oikeastaan koskaan toipunut. Silloin olin normaalin painon ylärajalla. Tällä tiedolla en ikinä aloittaisi yhtään laihista.

Nyt olen ylipainoinen, mutta todella terve. Eihän tämmöistä yhdistelmää voi olla.

Päivämäärä:   10.10.24 13:59:57

Kaikki ei ole pään sisällä. Kropalla iso rooli.

Lähettäjä: jw 
Päivämäärä:   10.10.24 14:03:42

Raamatun Jumala Jehova antoi ihmiselle vapaan tahdon.. ja joskus ihminen vain on väärässä paikassa väärään aikaan. Nämä löytyvät raamatusta.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   10.10.24 22:45:05

Nykytyylinen elämä vaatii valtavasti päätöksiä ja monen pallon ilmassa pitämistä ja alati muuttuviin tilanteisiin reagoimista. Ei ihmisapinan otsalohkoa ole tehty tällaista hullunmyllyä varten. Ihmekös jos helppo epäterveellinen ruoka, tunnesyöminen ja stressimussutus lastaavat liikakiloja.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.10.24 23:12:35

Ihmisille annetaan väärää tietoa! Ravintosuositukset on vääriä! Hiilihydraatteja pitää vähentää!

Lähettäjä: Öööööö 
Päivämäärä:   10.10.24 23:14:36

No mut kun kaikilla on se joku mystinen lääkitys joka sen lihavyuden aiheuttaa.....

Lähettäjä: urvelo 
Päivämäärä:   11.10.24 01:32:33

Aivot käy hiilareilla. Niiden välttely lisää tyhmyyttä. Ehkä?

Lähettäjä: olkipaali 
Päivämäärä:   11.10.24 10:06:46

Suosittelen tutustumaan vapaan tahdon filosofiaan =).

Päivämäärä:   11.10.24 10:08:15

” On minulla tahto, mutta se ei ole vahvempi kuin sairauteni. Tahtomalla ei parannuta esim syömishäiriöstä.”

Mutta sitä tahtoa parantua tarvitaan siihen parantumiseen. Kukaan ei maagisesti voi heilauttaa taikasauvaansa ja parantaa syömishäiriöstä kärsivää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.10.24 10:13:11

Ihminen heikko kiusauksille herkuista ja yhteiskunta mennyt siihen että kaikki helppoa eikä tarvi nähdä vaivaa. Autolla päsee mäkkärin eteen ja ruokakauppaan ja katellaan illat telkkua tai tietsikkapelejä ja mutustellaan herkkuja. Rahaa on myös nykyään enemmän ja herkkuja varaa ostaa.

Päivämäärä:   11.10.24 10:13:22

Ihminen vain kuvittelee olevansa luomakunnan kruunu, joka tekee päätökset tietoisesti ja perustellusti. Oikeasti taustalla puuhaa koko ajan alitajuinen järjestelmä mihin vaikuttaa esim. hormoonit ja tunteet. Aivot ovat myös pirun hyvät selittämään päätöksiään niin että omaan järkeen ne käyvät ja vahvistavat omia tunteita ja ajatuksia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.10.24 10:17:58

Olipas harvinaisen typerä aloitus. Sairaus ei ole tahdosta kiinni. Typeryys ei myöskään ole tahdosta kiinni, se on synnyinnäistä. Siitä ei parane.
Mieti aloittaja sitä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.10.24 10:29:34

Mä olen normaalipainoinen, mutta laiska. Jos ihmisellä on oma tahto, niin MIKSI en saa ikkunoita pestyä, marjoja poimittua, hilloja keiteltyä, lenkillä käytyä. Aikaa olisi.

Ketuttaa.

Lähettäjä: En halua paljastua 
Päivämäärä:   11.10.24 10:35:27

Itselläni ei ole ylipainoa, mutta se missään tapauksessa johdu lujasta tahdosta. En tiedä mikä on syy, kun kuitenkin tykkään herkutella.

Jos olisin ylipainoinen, en usko että pelkällä tahdon lujuudella saisin ikinä laihdutettua.

Ymmärrän todellakin olevani etuoikeutettu.

Päivämäärä:   11.10.24 10:41:52

"Ja vahva sellainen, varsinkin jos on kyse eläinrasvasta, lihasta ja maitotuotteista, ne ihan oikeasti ovat addiktoivia aineita, heroiinia vastaavia."

Kiasus mitä tuubaa taas.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   11.10.24 10:45:59

Kaikilla ei ole yhtä paljon tahdonvoimaa ja itsekuria. Toisille myös ulkonäkö ja terveys on tärkeämpää, kuin toisille. Muutaman kilon ylipaino ja/tai liikkumattomuus on selitettävissä ehkä laiskuudella ja yksinkertaisesti sillä, että terveemmät elämäntavat ei niin kiinnosta (ainakaan vielä, jos ongelmia ei ole). Sitten taas useiden kymmenien tai jopa satojen kilojen ylipaino, sairaalloinen lihavuus, on ennen kaikkea mielen ongelma. Joskus kun olen katsonut My 600 lb Life -ohjelmaa, niin melkein kaikilla noilla ihmisillä on joku ikävä tapahtuma tai trauma taustalla. Se vaan, että ainakaan Suomessa ei terapiaan mennä ihan noin vain. Apua on vaikea saada.

Lisäksi uskon, että kun valtaosa ihmisistä alkaa olemaan ylipainoisia, on siitä tullut vähän niin kuin uusi normaali. Olo ei ole niin iso, kun kaikki muutkin ympärillä ovat isoja.

Ärsyttää kyllä myös ajattelutapa, että hoikat ovat hoikkia jotenkin "luonnostaan". Kyllä moni joutuu miettimään syömisiään ja liikkumisiaan paljonkin, että pysyvät hoikkana. Itse olen hoikka ja lisäksi treenannut paljon ja hankkinut lihasta. Minullekin on sanottu, että kyse on varmasti "hyvistä geeneistä." Ehkä geenit on tosiaan hyvät, ehkä eivät, sitähän ei voi tietää – mutta eiköhän perimmäinen syy nykyiselle kunnolle ole se, että olen oikeasti treenannut hiki hatussa monta vuotta ja pyrin syömään mahdollisimman hyvin :D

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.10.24 10:54:27

koska ihminen luulee että pitää syödä HETI kun se ajatus tulee mieleen, tunne syäminen, toisilla tupakka toisilla anaali tappi, toisilla kunuttaminen yms yms

https://www.youtube.com/watch?v=yLGZeoC9WMs

hyvä pätkä neuroottisuuden ja addiction juuri syistä

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.10.24 11:59:49

Eikös ihmiset olekaan kuin hötöväen hevoset että pysyvät kuulemma normaalipainoisena vapaalla ruualla?

Lähettäjä: On se ihmeellistä 
Päivämäärä:   11.10.24 12:07:35

Mistä johtuu, että samalla määrällä ruokaa ja liikuntaa whippet on hoikka, mutta staffi on pönäkkä?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   11.10.24 12:11:47

Mistä johtuu, että joku puoliverinen voi olla vapaalla heinällä ja kylmäverinen poni lihoo ja saa kaviokuumeen kun haistaakin laitumen?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.10.24 12:23:05

^^ puoliveriset ja täykkärit on huonompia rehunkäyttäjiä

Päivämäärä:   11.10.24 12:30:12

"Mistä johtuu, että samalla määrällä ruokaa ja liikuntaa whippet on hoikka, mutta staffi on pönäkkä?"

No olisikohan syy jalostuksessa? Eihän tämä liity mitenkään lihavuuteen, vaan ruumiin rakenteseen ja lihasmassan määrään. Ei staffi ole "pönäkkä" se on matala ja lihaksikas.

Toki mikä tahansa koira myös lihoo, jos syö tarpeeksi kauan liian energiapitoista ravintoa. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.10.24 12:40:58

Sannalle: synnynnäinen ruokahalu yksi syy - toinen tietty rehunkäyttökyky.
Jotkut vaan syö pohjattomasti heinää jos sitä vapaasti tarjolla. Meillä oli yksi ahmatti hoidossa ja se tosiaan söi heinät puolet nopeammin kuin muut jos ei laittanut tiheäsilmäiseen verkkoon. Ja oli kuulemma nuoresta asti ollut tynnyri.

Päivämäärä:   11.10.24 13:02:42

Härmäläinen homo sapiens on myös matala ja lihaksikas.
Aavikko homo sapiens on kapea malliltaan, kuin vinttikoira. Kapea malli päästää paremmin lämpöä hukkaan kuin matala ja pönäkkä.

Tällaista ruuan, ja erityisesti prosessoidun ruuan, ylitarjontaa ei ole ollut kuin viimeiset ehkä 50 vuotta historiassamme. Köyhät oli ennen hoikkia. Rikkailla oli varaa lihoa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.10.24 17:18:11

Tahdossa on se vaikeus, että ihminen yleensä tahtoo samanaikaissti useampia asioita, jotka ei ole yhteensovitettavissa toistensa kanssa:

Tahtoo nauttia elämästä, laiskotella sohvalla, palkita itseään levolla ja herkuilla, vaikka samalla tahtoisi vartalon, joka vaatisi jatkuvaa kurinalaista treeniä ja niukkaa ruokavaliota.

Päivämäärä:   11.10.24 17:20:13

"Härmäläinen homo sapiens on myös matala ja lihaksikas.
Aavikko homo sapiens on kapea malliltaan, kuin vinttikoira. Kapea malli päästää paremmin lämpöä hukkaan kuin matala ja pönäkkä."

Öö juu, ihmisilläkin on erilaisia ruumiinrakenteita ja rasva kertyy eri ihmisillä eri paikkaan. Valtavan suurta rasvaprosenttia ei kuitenkaan mikään ruumiinrakenne selitä.

Päivämäärä:   12.10.24 10:42:19

"Valtavan suurta rasvaprosenttia ei kuitenkaan mikään ruumiinrakenne selitä."

No ei tietenkään. Mutta kas kun kylmässä ja nälässä on selvinneet ne, joilla on hyvä ruokahalu (voi syödä melkein mitä vaan, vaikka pettuleipää) ja erinomainen kyky varastoida jokainen ylimääräinen kalori.

Voisimme puhua myös kylläisyyshormoneista.

Jokainen hevosihminen ymmärtää, että täysverisen ja kylmäverisen rehunkäyttökyky on erilainen. Täykkärin saa kyllä lihotettua lihavaksi ja kylmäverisen laihdutettua luurangoksi, mutta niiden luonnollinen olotila on geeneillä määritetty.

Myös me ihmiset ollaan erilaisia. Toinen pysyy hoikkana, vaikka "syö mitä vaan". Toinen pysyy äärimmäisellä itsekurilla juuri ja juuri normaalipainossa.

Olisko tässä jo tarpeeksi rautalankaa...?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.