Lähettäjä: LUKEKAA
Päivämäärä: 10.10.24 07:21:47
Täällä on aika ajoin keskusteluja joissa pyydetään neuvoja otsikon aiheeseen. Olen jo pitkään miettinyt että pitäisi aloittaa uusi missä kertoisin omat kokemukseni ja nyt sen teen. En viitsinyt tuonne toiseen laittaa ettei se hukkuisi sinne väliin.
Oma tarinani lyhyesti: teininä sain kipeisiin menkkoihin e-pillerit ja söin niitä 9 vuotta. Kivut katosivat kokonaan ja elämä oli helppoa, mutta halusin tietää millainen olen ”luomuna”. Kun jätin pillerit pois, kivut palasivat pikkuhiljaa ja lopulta olivat pahemmat kuin koskaan. Jouduin siis kaksi päivää makaamaan vaan sängyssä ja kipua on silti. Olen nyt 7 vuotta ollut ilman pillereitä. Olen kokeillut: Burana, Panacod, Miranax, Litalgin, Tramal, Oxynorm, magnesium, rautatabletit, lämpö, (liikuntaa en edes sano), Tens-laite, lihasrelaksantit, kipugeelit, hieronta, kaikki netistä etsityt keinot mistä joku on saanut apua, esim. soijamaito. Burana on tuntunut olevan noista tehokkain mutta määrät olivat niin kauheita ja siitä huolimatta jouduin joka kuukausi soittamaan ambulanssin. Oksensin joka kerta. Laittoivat sitten kipupiikkiä, mutta ymmärsin ettei näin voi jatkua. Toissa keväänä menin lääkäriin viimeisen kerran ja sanoin etten jaksa enää, voisinko päästä tähystykseen, jos onkin endoa. Lääkäri sanoi että ei onnistu, ja sitä paitsi olisi tähystyksen lopputulos mikä tahansa, endoa tai ei, hoito on silti sama. E-pillerit. Edes minipillerit. Kirjoitti väkisin Slindan reseptin ja itseasiassa luulin että joudun taipumaan, vaikka en millään olisi halunnut aloittaa hormoneja uudestaan.
Sitten oikeasti rukoilin, että jos on olemassa joku korkeampi voima niin voisiko nyt auttaa mistä saisin apua ettei tarvitsisi aloittaa niitä minipillereitä. Menin viimeisen kerran tutkimaan nettiä, ja tajusin että yrttejä en ole vielä kokeillut. Niin, eihän ennen ollut lääkkeitä. En edes ollut kovin toiveikas kun tosiaan niin paljon olin ehtinyt jo kokeilla. Löysin kolme kiinnostavaa kasvia jotka otin kokeiluun: siankärsämö, poimulehti ja vadelma. Siankärsämöstä sanottiin että sen vaikutus on hidas, en tiedä mitä tämä tarkoittaa, ehkä sitä että kasvia pitää käyttää useampi viikko, kuukausi? Minulla ei ole varmuutta siitä minkälainen merkitys omalla kohdallani siankärsämöllä ja poimulehdellä on, mutta koska kuntoni on parantunut niin merkittävästi, en uskalla niitä lopettaakaan. Mutta se pelastus: VADELMANLEHTITEE. En voi luvata, että se toimii kaikilla mutta aina kannattaa yrittää! Minun elämäni se on pelastanut. Minulla meni monta kuukautta kun odotin koska se ambulanssi/laattaruljanssi taas alkaa, mutta sitä ei koskaan tullut. Kipuja minulla yhä on, koviakin joskus mutta ei helv*tillisiä, ja joudun edelleen olemaan paljon pitkänäni mutta se on sellaista minkä kanssa tulee toimeen. Kivut ovat myös muuttaneet muotoaan. Pahinta olivat ne alaselkäkrampit joiden takia halusi vain kuolla. Varmaankin jotain synnytyskipujen tapaista. Niitä ei ole ollut nyt vuoteen ja neljään kuukauteen joten uskallan nyt sanoa että olen todellakin löytänyt avun vaikka se tuntuu hyvin ihmeelliseltä ja miltei mahdottomalta uskoa.
Miten sitten käytän näitä yrttejä? Kerään ne itse kesällä. Kasvavan kuun aikaan, aamulla kun on kuivaa. Kuivatan ja purkitan. Minulla on säännölliset menkat ja aina selkeä ovulaatio joten osaan aloittaa nämä kaksi viikkoa aikaisemmin. (jatkuvasti ei saakaan käyttää) Käytän yhteen teekuppiin siankärsämöä yhden ”kukkatertun” ja poimulehteä ehkä teelusikallisen. Siis kuumaan veteen ja haudutus 10 min. Olen heittänyt tavallisen teepussin joukkoon koska maussa ei ole kehumista jos paljaaltaan juo. Tällaista teetä siis yksi kuppi illassa kunnes menkat alkavat. Sitten jätän nämä pois koska muistan lukeneeni että ainakin siankärsämöllä voi olla yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.
Seuraavaksi siirryn vadelmanlehtiteehen, jota litkin pitkin päivää, ehkä 5 kupillista?, valmistan sitä jemmaan ja juon myös kylmänä. En ole huomannut ongelmia yhteiskäytössä lääkkeiden kanssa. Vadelmanlehti vaikuttaa minulla särkylääkkeen tavoin, jopa 10 minuutissa nauttimisesta poistaa krampit. Tosin niitä ei koskaan ehdi tulla, koska pysyttelen jatkuvasti sen vaikutuksen alaisena. Vadelmanlehtiteen ansiosta olen voinut jättää tujummat särkylääkkeet pois ja käytän nykyään vain Buranaa ja PanaDOLIA. Parannus entiseen on siis valtava. Lisäksi jos aiemmin Buranaa meni n. 6400mg per menkat, nykyään selviän parhaimmillaan 5200mg. Lisäksi käytössä mahansuojalääke.
Kannattaa googlata tästä aiheesta, tietoa löytyy kyllä kun osaa etsiä. Jos haluat kokeilla näitä yrttejä, kannattaa ensin miettiä onko olemassa vasta-aiheita. Ovat kuitenkin lääkekasveja, ja varovaisuutta on syytä noudattaa. Kannattaa myös aloittaa pienellä annostuksella. Olen käynyt myös vasta labrassa tarkistuttamassa arvoni ja kaikki olivat priimaa eli mitään haittavaikutuksia tällaisella käytöllä ei ole tullut. Yrttejä saa varmaan ostettua verkosta ellei ole mahdollisuutta itse niitä kerätä. Toivottavasti tästä kirjoituksesta olisi edes yhdelle kipujen kanssa tuskailevalle naiselle apua <3 Pitäkää tätä ylhäällä että mahdollisimman moni näkee.
|