Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinulle jolla h*lvetilliset menkkakivut

Lähettäjä: LUKEKAA 
Päivämäärä:   10.10.24 07:21:47

Täällä on aika ajoin keskusteluja joissa pyydetään neuvoja otsikon aiheeseen. Olen jo pitkään miettinyt että pitäisi aloittaa uusi missä kertoisin omat kokemukseni ja nyt sen teen. En viitsinyt tuonne toiseen laittaa ettei se hukkuisi sinne väliin.

Oma tarinani lyhyesti: teininä sain kipeisiin menkkoihin e-pillerit ja söin niitä 9 vuotta. Kivut katosivat kokonaan ja elämä oli helppoa, mutta halusin tietää millainen olen ”luomuna”. Kun jätin pillerit pois, kivut palasivat pikkuhiljaa ja lopulta olivat pahemmat kuin koskaan. Jouduin siis kaksi päivää makaamaan vaan sängyssä ja kipua on silti. Olen nyt 7 vuotta ollut ilman pillereitä. Olen kokeillut: Burana, Panacod, Miranax, Litalgin, Tramal, Oxynorm, magnesium, rautatabletit, lämpö, (liikuntaa en edes sano), Tens-laite, lihasrelaksantit, kipugeelit, hieronta, kaikki netistä etsityt keinot mistä joku on saanut apua, esim. soijamaito. Burana on tuntunut olevan noista tehokkain mutta määrät olivat niin kauheita ja siitä huolimatta jouduin joka kuukausi soittamaan ambulanssin. Oksensin joka kerta. Laittoivat sitten kipupiikkiä, mutta ymmärsin ettei näin voi jatkua. Toissa keväänä menin lääkäriin viimeisen kerran ja sanoin etten jaksa enää, voisinko päästä tähystykseen, jos onkin endoa. Lääkäri sanoi että ei onnistu, ja sitä paitsi olisi tähystyksen lopputulos mikä tahansa, endoa tai ei, hoito on silti sama. E-pillerit. Edes minipillerit. Kirjoitti väkisin Slindan reseptin ja itseasiassa luulin että joudun taipumaan, vaikka en millään olisi halunnut aloittaa hormoneja uudestaan.

Sitten oikeasti rukoilin, että jos on olemassa joku korkeampi voima niin voisiko nyt auttaa mistä saisin apua ettei tarvitsisi aloittaa niitä minipillereitä. Menin viimeisen kerran tutkimaan nettiä, ja tajusin että yrttejä en ole vielä kokeillut. Niin, eihän ennen ollut lääkkeitä. En edes ollut kovin toiveikas kun tosiaan niin paljon olin ehtinyt jo kokeilla. Löysin kolme kiinnostavaa kasvia jotka otin kokeiluun: siankärsämö, poimulehti ja vadelma. Siankärsämöstä sanottiin että sen vaikutus on hidas, en tiedä mitä tämä tarkoittaa, ehkä sitä että kasvia pitää käyttää useampi viikko, kuukausi? Minulla ei ole varmuutta siitä minkälainen merkitys omalla kohdallani siankärsämöllä ja poimulehdellä on, mutta koska kuntoni on parantunut niin merkittävästi, en uskalla niitä lopettaakaan. Mutta se pelastus: VADELMANLEHTITEE. En voi luvata, että se toimii kaikilla mutta aina kannattaa yrittää! Minun elämäni se on pelastanut. Minulla meni monta kuukautta kun odotin koska se ambulanssi/laattaruljanssi taas alkaa, mutta sitä ei koskaan tullut. Kipuja minulla yhä on, koviakin joskus mutta ei helv*tillisiä, ja joudun edelleen olemaan paljon pitkänäni mutta se on sellaista minkä kanssa tulee toimeen. Kivut ovat myös muuttaneet muotoaan. Pahinta olivat ne alaselkäkrampit joiden takia halusi vain kuolla. Varmaankin jotain synnytyskipujen tapaista. Niitä ei ole ollut nyt vuoteen ja neljään kuukauteen joten uskallan nyt sanoa että olen todellakin löytänyt avun vaikka se tuntuu hyvin ihmeelliseltä ja miltei mahdottomalta uskoa.

Miten sitten käytän näitä yrttejä? Kerään ne itse kesällä. Kasvavan kuun aikaan, aamulla kun on kuivaa. Kuivatan ja purkitan. Minulla on säännölliset menkat ja aina selkeä ovulaatio joten osaan aloittaa nämä kaksi viikkoa aikaisemmin. (jatkuvasti ei saakaan käyttää) Käytän yhteen teekuppiin siankärsämöä yhden ”kukkatertun” ja poimulehteä ehkä teelusikallisen. Siis kuumaan veteen ja haudutus 10 min. Olen heittänyt tavallisen teepussin joukkoon koska maussa ei ole kehumista jos paljaaltaan juo. Tällaista teetä siis yksi kuppi illassa kunnes menkat alkavat. Sitten jätän nämä pois koska muistan lukeneeni että ainakin siankärsämöllä voi olla yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa.
Seuraavaksi siirryn vadelmanlehtiteehen, jota litkin pitkin päivää, ehkä 5 kupillista?, valmistan sitä jemmaan ja juon myös kylmänä. En ole huomannut ongelmia yhteiskäytössä lääkkeiden kanssa. Vadelmanlehti vaikuttaa minulla särkylääkkeen tavoin, jopa 10 minuutissa nauttimisesta poistaa krampit. Tosin niitä ei koskaan ehdi tulla, koska pysyttelen jatkuvasti sen vaikutuksen alaisena. Vadelmanlehtiteen ansiosta olen voinut jättää tujummat särkylääkkeet pois ja käytän nykyään vain Buranaa ja PanaDOLIA. Parannus entiseen on siis valtava. Lisäksi jos aiemmin Buranaa meni n. 6400mg per menkat, nykyään selviän parhaimmillaan 5200mg. Lisäksi käytössä mahansuojalääke.

Kannattaa googlata tästä aiheesta, tietoa löytyy kyllä kun osaa etsiä. Jos haluat kokeilla näitä yrttejä, kannattaa ensin miettiä onko olemassa vasta-aiheita. Ovat kuitenkin lääkekasveja, ja varovaisuutta on syytä noudattaa. Kannattaa myös aloittaa pienellä annostuksella. Olen käynyt myös vasta labrassa tarkistuttamassa arvoni ja kaikki olivat priimaa eli mitään haittavaikutuksia tällaisella käytöllä ei ole tullut. Yrttejä saa varmaan ostettua verkosta ellei ole mahdollisuutta itse niitä kerätä. Toivottavasti tästä kirjoituksesta olisi edes yhdelle kipujen kanssa tuskailevalle naiselle apua <3 Pitäkää tätä ylhäällä että mahdollisimman moni näkee.

Re: Sinulle jolla h*lvetilliset menkkakivut

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.24 08:16:17

No vau. Itse pääsin kivuista e-pillereiden avulla. Ei runsasta vuotoa, ei yhtäkään Buranaa enää, mieliala on tasainen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 08:22:21

Upeaa!
Kokeile lisätä joskus vitex ja lutukka sekoitukseen. Ensimmäinen tasoittaa hormoneja ja toinen vähentää verenvuotoa

Päivämäärä:   10.10.24 14:38:32

Minulla auttoi Multivitan magnesiumsitraatti! Muilla ei ole ollut samaa tehoa. Joskus syön joka ilta joskus vain aloitan muutama päivä ennen kuukautisia. Auttaa kramppeihin, kipuihin ihan valtavasti.

Toinen millä on vielä isompi vaikutus on kunnon emätinorgasmit. Olin hetken sinkkuna ja taju lähti kivusta joka kuukausi. Sitten ne loppuivat kun seksi miehen kanssa ja emätinorgasmit tulivat taas kuvioihin ja alkoivat jälleen kun oltiin 3kk miehen kanssa vuoronperään tosi sairaita ja loppuivat kun taas jaksettiin puuhailla.

Jos joskus sinkkuunnun keksin kyllä jonkun keinon saada vastaavia orgasmeja vaikka onkin vaikea kiihottua ilman rakastavan ihmisen kosketusta.

Vadelmanlehtiä myydään näköjään nimenomaan kohdun ja synnytyksen tueksi. Kiitos vinkistä, pitää hankkia. Löytynee luontaistuotekaupoista ja ainakin netistä saa tilattua.

Päivämäärä:   10.10.24 14:47:23

Ei se sitten endoa ole jos siihen kasvisto auttaa.

Lähettäjä: Sipsi 
Päivämäärä:   10.10.24 16:56:40

Kiitos kun jaksoit kirjoittaa pitkän tekstin.

Olen usein ajatellut että pitöisi sitoutua yrttikokeiluun mutta en ole saanut aikaiseksi koska mun on todella vaikea pitää kiinni rutiineista. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja pitää päivittäin ottaa yksi ainoa minikokoinen tabletti mutta usein unohdan senkin. Uskon kyllä täysin että vadelma voikin auttaa, magnesiumista on myös hyviä kokemuksia.

"i se sitten endoa ole jos siihen kasvisto auttaa."

Mulla on myös endometrioosi ja endo aiheuttaa kipuja kahdella tavalla; kun kohdun ulkopuolinen limakalvo vuotaa pois ja verta on paikassa missä ei pitäisi joka johtaa tulehdukseen ja tulehdusta aiheuttaviin prostaglandiineihin ja siten, että endokudos itsessään tuottaa runsain mitoin kipua aiheuttavia prostaglandiineja. Eli jos tuossa vadelmassa on jotain joka vähentää prostaglandiinituotantoa niin kyllä se sitten ihan endokipuunkin auttaa.

Lähettäjä: jue 
Päivämäärä:   10.10.24 17:41:52

Minä en ole koskaan voinut käyttää e-pillereitä aurallisen migreenin vuoksi ja minipillerit tms. vastaavat valmisteet on poissuljettuja sivuvaikutusten vuoksi. Eli pakko olla "luomuna". On tehty laparoskopia ja hysteroskopia 31-vuotiaana ja niistä ei löytynyt yhtään mitään, siis yhtään mitään normalista poikkeavaa. Ei endoa, polyyppeja, myoomia, adenomyoosia, yhtään mitään.

Lopulta joskus 32-vuotiaana tajusin aloittaa viljattoman ruokavalion. Samalla jätin myös lisätyn sokerin pois. Ruokavalioni muuttui aika paljon, koska aiemmin olin joka päivä syönyt puuroa, lisäksi jonkin verran leipää, ja karkkiakin meni varsinkin viikonloppuisin ja pahimmillaan päivittäin vuosien ajan. Kiloja lähti jonkin verran, mutta isoin muutos oli tosiaan se, että näytin virkeämmältä, naaman iho nuoreni 10 vuotta ja olo oli "raikkaampi" henkisesti ja fyysisesti eikä minulle enää kertynyt yhtään hammaskiveä ja hitusne liian korkea verenpainekin normalisoitui. Ei ollut enää niin tukkoinen ja vetelä olo ja kaikki turha turvotuskin lähti, kun ei enää ollut turhia hiilareita sitä kerryttämässä.

Ja tuon turhan turvotuksen myötä lähti ne menkkakivutkin. Voi jestas sentään kun olisin tajunnut tuon jo nuorena!!

Kaikillehan tuo ei ole avain onneen, mutta minulle oli. Kun kerroin tuosta parille kaverille, niin hekin aloittivat viljattoman ja (lisätyn) sokerittoman ruokavalion. Heilläkin olossa iso muutos monella tavalla.

Jokaisen kannattaisi siis testailla mikä auttaa. Apu voi löytyä yksinkertaisestkin asiasta, kuten minulla. Tai sitten ei auta vaikka ankaksi muuttuisi, lääkkeet tai kirurgia on pakolliset, että jotain apua saa.

Haluan kuitenkin lähettää voimia jokaiselle, joka näiden ongelmien kanssa painii löytämättä tai saamatta apua. Lääkäritkään eivät ota naisten oireita tosissaan, joten niihin voi olla todella vaikeaa saada apua. Varsinkin, jos lääkäritkään eivät osaa ehdottaa mitään kotikonsteja, joista voisi olla apua. Monilla auttaa vehnätön ruokavalio vähän siihen ja tähän, mutta lääkärit eivät sitä kuitenkaan ehdota, ja jos potilas itse kertoo saaneensa siitä apua vaivaan niin saattaa lääkäreiltä tulla jopa vähättelyä ja haukkuja :(

Esim. reuma, nivelkivut ja turvotus ilman reumaa, jatkuva väsymys ja voimattomuus ja ikinälkä, menkkakivut, astma, atopia, kuiva iho, allerginen vähän sille ja tolle, koko ajan kertyvä hammaskivi, turvotus, mahavaivat, korkea verenpaine, epätasapainossa olevat kilpirauhasarvot joihin ei lääkkeillä saada järkeä. Nuo ainakin on asioita, joihin moni kertoo saaneensa avun pelkästään täysin vehnättömällä ruokavaliolla. Ja silti vehnää tungetaan lähes kaikkeen. Käsittämtöntä. Ei ihme, että suomalaiset ovat niin sairaita, jos noinkin yksinkertainen asia voi aiheuttaa paljon elämää hankaloittavia oireita...

Ja tietenkin alkoholittomuus auttaa moneen. Mutta itse en alkoholia käytä, joten en voinut sitä poiskaan jättää.

Lähettäjä: Sipsi 
Päivämäärä:   10.10.24 18:14:09

Mä olen kokeillut viljattoman ja sokerittoman ruokavalion, samaan syssyyn myös maidottoman, lihattoman ja poissuljin myös koisokasvit ja vaikka toki oloa piristi kun söi noin tulehdusta vähentävää ruokavaliota, niin kuukautiskivut oli yhtä tappavan murhaavat kuin normaalisti.

Olin pettynyt kun odotin siltä paljon ja vei paljon voimia sitoutua kuukausiksi tosi tylsään vaikka terveelliseen ruokavalioon.

Maidottomasta, lihattomasta ja viljattomasta moni hyötyisi kyllä muuten. Lihassa paljon arakidonihappoa josta muodostuu juuri noita kipua ja tulehdusta aiheuttavia prostaglandiineja jotka menkkakipujenkin taustalla joten jos on vain vähän kipuja eikä kovasti endometrioosia niin hyödyttää varmasti testata.

Lähettäjä: dje 
Päivämäärä:   10.10.24 20:10:57

Lihaton ruokavalio ei välttämättä toimi, jos se samalla tarkoittaa hemiraudatonta ruokavaliota.

Raudanpuute on iso ongelma ja se vain pahenee, jos jättää hemirautaa sisältävät ruoka-aineet pois. Kasvikunnan rauta kun ei imeydy juuri ollenkaan ja edes rautavalmisteissa ei ole muuta kuin lasvikunnan rautaa (ei sisällä hemimolekyyliä), joten punaisen lihan syönnin lopettaminen ei välttämättä auta oireisiin.

Vaikka muuten en vehnää syökään, niin syön silti joka kuukausi paketillisen verilättyjä. Siitä saa tankattua hemirautaa ennen menkoja, jonka avulla menkkakivut ovat vähentyneet huomattavasti. Toki voihan syy olla joku muukin, mutta oleen moneen kertaan huomannut, että jos en tee tuota hemirautatankkausta ennen menkkoja, niin menkkakivut ovat todella kovat.

Yksi paketti verilättyjä kuussa. Puolukkahillon kanssa 5 kpl illassa, riittää monta päivää. Ei sen kummempaa.

Päivämäärä:   10.10.24 21:45:30

Tässä ei nyt puhuta raudanpuutteesta vaan helvetillisistä kuukautiskivuista. Sitä voi vetää raudat tappiin, kivut ei siitä silti vähene. Kokemusta on.

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   10.10.24 22:32:09

Mulla menkkakivut lähes olemattomat ja vuodot niukentuneet merkittävästi, kun olen tankannut rautaa purkista. Että siltä osin mä ainakin voin keskustella menkkakivuista tässä ketjussa.

Kiitos vadelmanlehtitee- vinkistä, huomenna menen luontaistuote- tai teekauppaan etsimään sitä teineille. Juodaanko sitä siis vaan menkkoken aikaan?

Lähettäjä: Öööööö 
Päivämäärä:   10.10.24 23:13:28

Oon huomannut saman eli että vadelmanlehtitee auttaa kuukautiskipuihin. Mulla ei vaan tuossa tilanteessa enää tehonnut kun kivut oli tuota luokkaa mitä kuvailit.

Mutta kohtuullisiin kuukautiskipuihin suosittelen minäkin kaikkia kokeilemaan vadelmanlehtiä =)

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   11.10.24 01:04:55

Oho. Tämä selittäisi vadelmahimoni! Wau! Endoa oli ja on , radikaali tehty. Keräsin nytkin hulluna vattuja. Juon vattumehua. Syön vattukarkkeja ja kakkuja. Ja jos on pakko teetä juoda niin vattua.

Päivämäärä:   11.10.24 06:43:55

"Kiitos vadelmanlehtitee- vinkistä, huomenna menen luontaistuote- tai teekauppaan etsimään sitä teineille. Juodaanko sitä siis vaan menkkoken aikaan?"

Ainakin Yrttipajan vadelmanlehtiteetä 15g näytti olevan mm. Ruohonjuuressa ja Kärkkäisellä. Itse alan juoda heti kun menkat ovat alkamassa ja jatkan loppuun saakka. Yrtit ovat voimakkaita ja voivat pitkäaikaisessa käytössä rasittaa sisäelimiä joten siksi vain kuureina. Ja noita siankärsämöä ja poimulehteä juon 2 viikon kuureissa ennen kuin menkat alkaa, ettei tule vaikutuksia särkylääkkeiden kanssa.

Lehtien sisältämä fragariini-yhdiste on se aine mikä niihin kohdun supistuksiin auttaa. Ja sitä on kai nimenomaan lehdissä, ei marjoissa.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   11.10.24 16:36:52

Kyllä, luonnon omat lääkkeet <3

Jos haluaa perehtyä, niin Sinikka Piippo on kirjoittanut useita kirjoja villiyrteistä ja niiden käytöstä.

Myös askel terveyteen-nettisivuilla on paljon miten hoitaa ja parantaa itseään luonnollisesti.

Ne höttöhiilarit ja sokerit joutaa oikeasto romukoppaan.

Päivämäärä:   12.10.24 15:10:02

Kiitos kun jaoit mielenkiintoisen vinkin, kokeiluun menee.

Päivämäärä:   12.10.24 21:55:56

"
Kiitos vadelmanlehtitee- vinkistä, huomenna menen luontaistuote- tai teekauppaan etsimään sitä teineille. Juodaanko sitä siis vaan menkkoken aikaan?"

Mitään yrttiä ei pitäisi käyttää jatkuvasti vaan aina kuureina, max 2vk kerrallaan.

Päivämäärä:   13.10.24 12:05:40

^, Kyllä, aivan kuten kahteen kertaan ylempänä jo mainitsinkin :)

Päivämäärä:   14.10.24 14:28:06

Nostan jos tästä olisi jollekin apua :)

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   14.10.24 23:46:56

Eikö olisi helpompi aloittaa vain ne pillerit? Ei ole edes "luonnollista" tai terveellistä joka kk tulevat kuukautiset. Naiset on suunniteltu olemaan raskaana, imettämään ja menkat on suuri rasite. Syön itse tyytyväisenä pillereitä ja ei ole menkkoja. Rauta arvot nousi heti ja elämänilo

Päivämäärä:   15.10.24 08:53:45

Hm, tottakai olisi helpompi. Mutta en enää halua sotkea kehoa myrkyillä jotka sinne ei kuulu. Aina ei kannata tehdä helpoimman kautta vaan miettiä juuri omalle keholleen sopiva vaihtoehto. Minulla taas meni niin päin, että elämä kirkastui täysin kun lopetin pillerit. Paino myös tippui 5kg vaikka en muuttanut syömisiä, tai itseasiassa muutin siten ettei niitä tarvinnut enää vahtia.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   15.10.24 14:28:31

Itselläni menkkakivut eivät koskaan ole olleet tavallisesta poikkeavat, mutta nyt synnytys lähestymässä ja olen törmännyt tuohon vadelmanlehtitee-vinkkiin synnytyksen helpottamiseksi. Menkkakivuthan on sitä samaa kohdun toimintaa kuin synnytyssupistukset, joten tämä vahvisti minullekin ajatusta, että kannattaa kokeilla. Täytyy vielä selvitellä, missä vaiheessa raskauden loppua tuota kannattaisi alkaa juomaan. Kiitos kokemuksen jakamisesta.

Omalla kohdallani (normaaleihin) menkkakipuihin on aina auttanut parhaiten vedenjuonti. Kun hoksaan alkaa muutama päivä ennen menkkoja juomaan reilusti vettä ja jatkan sitä menkkojen ajan, menkkakivut tulevat tosi lievinä. Jos taas vedenjuonti unohtuu, niin on ikävämpiä kipuja a. Tähän varmaan ihan fysiologinen selitys on se, että kohtu on lihas, ja kuivunut lihas kramppaa herkemmin kuin nesteytetty.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   15.10.24 21:45:49

Minä olen huomannut, että jos ennen menkkoja on syönyt monena päivänä tavallista rasvaisempaa ruokaa (pitsaa tms), niin menkkakivut ovat silloin huomattavasti tavallista pahemmat. Oman kokemukseni mukaan lämpö pahentaa menkkakipuja, eli en yhtään ymmärrä sitä ohjetta että lämpö jotenkin helpottaisi. Menkkojen alkaessa ja kivuissa kärvistellessä jääpussi vatsalla sen sijaan lievittää kipua ennenkuin burana tms ehtii vaikuttaa.

Päivämäärä:   15.10.24 21:50:26

Mulla auttoi lapsen saanti

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   15.10.24 23:28:27

Mulla auttoi kohdun poisto.

Päivämäärä:   20.10.24 13:33:57

Nostan vielä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.