Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi jotkut eivät mene lääkäriin?

Lähettäjä: xxxx 
Päivämäärä:   10.10.24 01:00:50

Mikä ihme siinä on, että jotkut eivät voi mennä lääkäriin, jos on jotain selvää vaivaa, joka ei ole mennyt ohi, vaan jopa pahenee?
Hyvin läheinen ihminen on jo todella vaivainen monellakin tapaa eikä lääkäriin mene. Ja kyllä, olen kysynyt häneltä itseltään että miksei mene, mutta vastaus on vain, että "kun minä en vaan lääkäriin mene."

Oletko itse tällainen lääkärivastainen? Kerro miksi?

Re: Miksi jotkut eivät mene lääkäriin?

Lähettäjä: Mikttu 
Päivämäärä:   10.10.24 01:13:56

Itsellä nuoresta asti paljon vaikeita vammoja, joten paljon joutunut käymään. Siitä on jääny paha trauma. Kohtelusta, kivusta, avuttomuudesta kun kukaan ei auta.

Olen nykyään erittäin vastainen. Miksi menisi ellei sieltä saa apua?

Lähettäjä: Umpu 
Päivämäärä:   10.10.24 01:28:34

Äitini on. Hän on pian seitsemänkymppinen, ja olen jo kauan joutunut turvautumaan suoranaiseen painostukseen saadakseni hänet lääkäriin. Hän inhoaa lääkäreitä sen takia, että siitä asti kun hänellä aikonaan alkoi vaihdevuodet, liian moni lääkäri sanoi hänelle, että hänen vaivansa, oli se mikä hyvänsä, johtuu vaihdevuosista. Ihan sama vaikka olisi ollut varvas murtunut tms, syy vaivaan oli aina "mummutauti". Sen takia häntä ei meinaa millään saada lääkäriin vieläkään. Ja nyt sitten vaivojen syynä on kuulemma aina ikä. Saman tekevää miksi lääkäriin menee, syynä ovat kuulemma vanhuuden vaivat ja käsketään ottaa buranaa.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   10.10.24 01:32:56

Myöskin mt diagnoosin saaneiden on turha hakea apua lääkäristä yhtään mihinkään. Oireita vähätellään, vaikka olisi pää irti, kun vika on muka vain korvien välissä. Kukaan ota tosissaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.10.24 01:33:38

En mene enää lääkärille, koska olen saanut sieltä ainoastaan passituksen verenkuviin ja röntgeniin ja sitten istuntoon, jossa sanotaan, että verenkuva on ok ja nivelet on ok ja lepää, juo nestettä ja ota burana.

Silloin oli polven ristiside poikki.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.24 01:37:52

Todennäköisesti joku trauma tai vastaava.

Minä en mennyt 20 vuoteen hammaslääkäriin siksi, että 80/90-luvulla kun kävin hammaslääkärissä, he olivat sadisteja. Silloin ilmeisesti oli käsitys että lapset eivät tunne kipua. Minulle tehtiin toimenpiteitä paljon ilman kivunlievitystä tai muutakaan rauhoittelua. Oli shokki että nyt nelikymppisenä opin, että voi saada kivunlievitystä, jos sattuu, lopetetaan ja että toimenpiteen tekijä kertoo sinulle mitä tehdään.

Äitini ja mummuni ovat terveydenhuollossa ja varsinkin synnytysten yhteydessä kokeneet kauheuksia.

Näistä jää jäljet ja siksi lääkäriä pelätään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.10.24 01:43:44

Punkki puri ja oli kiinni renkulan verran: terveydenhoitaja totesi googlettamisen jälkeen, että punkki puri ja hienosti hoidettu haava, eikä tarvetta lääkärille. Ja sitten elettiin borrelioosia lopun elämää.

Päivämäärä:   10.10.24 01:54:59

Menen silloin, kun tarvitsen vaivaan reseptin.

Lähettäjä: Köyhä 
Päivämäärä:   10.10.24 02:03:43

Miksi menisin, jos itsehoito auttaa.
En maksa 20e siitä, että otetaan verenkuvat 60e ja muita tiluja siihen päälle.
En tiedä missä todellisuudessa elän sitten kipuineni, jos tässä maassa on ilmainen terveydenhuolto. Pitää ilmeisesti hakeutua sinne pällipuolelle jonottamaan.

Päivämäärä:   10.10.24 02:05:44

Aloittaja on ihan oikeassa, koska meillä täällä on terveydenhuolto ilmaista.

Päivämäärä:   10.10.24 02:13:07

Ei ole varaa mennä lääkäriin, koska se maksaa tässä maassa, jossa terveydenhuolto on ilmaista.

Lähettäjä: öwEFONIWEF 
Päivämäärä:   10.10.24 02:19:43

No, eihän ihmisen kannata mennä lääkäriin koska tyhmyyteen ei ole lääkettä. Parasta että kärsii siitä tyhmyydestään ihan omissa oloissaan.

Päivämäärä:   10.10.24 02:21:54

Ën mene lääkäriin ja maksa siitä tapaamisesta, josta saan reseptin lääkkeeseen, johon ei ole varaa.
Tilanne on kurja, mutta ehkäpä vielä opiskelen uuden ammatin, koska meillä täällä opiskelukin on ilmaista.

Päivämäärä:   10.10.24 02:48:22

"No, eihän ihmisen kannata mennä lääkäriin koska tyhmyyteen ei ole lääkettä. Parasta että kärsii siitä tyhmyydestään ihan omissa oloissaan."

Täydellisessä maailmassahan se menisi niin; kaikki tyhmät kuolisi pois rauhassa omaan tyhmään päätökseensä perustaen.
Mutta senkin pilaa nämä hysteerikot ja puuttujat, joidenka mielestä elämä letkussakin on elämää.

Päivämäärä:   10.10.24 02:49:59

Kuolen pois hiljaisuudessa, silläkin on työllistävä vaikutus.

Päivämäärä:   10.10.24 02:56:41

Täälläkin ilmaisesta terveydenhuollosta ja koulutuksesta nauttii ne, jotka sitä terveydenhuoltoa eniten rasittaa ja ne jotka ei ihan hirveästi ole sen peruskoulun jälkeen joutunut opiskelemaan.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   10.10.24 03:08:29

Miten kehtaattekkin valittaa, että Suomessa ei ole varaa terveydenhuoltoon tai lääkkeisiin.

Missä muussa maassa saa näin tasokasta hoitoa kuin Suomessa yhtä edullisesti?
Ei ainakaan Saksassa, Tanskassa, Englannissa, Norjassa, Espanjassa saati sitten Euroopan ulkopuolella.

Päivämäärä:   10.10.24 03:20:25

Ai suomessa tasokasta hoitoa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   10.10.24 04:17:49

Suomessa saa todella huippuhoitoa, jos onnistui ohittamaan ambulanssin kuskit ja terveyskeskuslääkärit.
Saksassa jokaisen työssäkäyvän pitää ottaa pakollinen terveysvakuutus. Sillä sitten saa mennä mihin lääkäriin haluaa. Saksassa saa kyllä vähintään Suomen tasoista hoitoa ellei jopa parempaa.

Päivämäärä:   10.10.24 05:30:42

No kaikkiin vaivoihin ei vaan saa apua niin turha mennä. Ja on kaikkea muuta puuhaa. Ärsyttävä sopia aikatauluja turhaan

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.10.24 06:54:02

Koska en halua kuulla sairastavani jotain vakavaa tautia, mieluummin kuolen itsekseni.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   10.10.24 06:58:28

Neppu ei ole tainnut koskaan käydä kotikyläänsä kauempana.

Päivämäärä:   10.10.24 07:08:38

Mies vissiin kerää jotain ennätystä miten ei koskaan käynyt lääkärissä. Kerran sillä oli pitkään kamala yskä (kauan ennen koronaa) ja sanoi käyneensä mutten ole varma hakiko vaan yskänlääkettä apteekista. Ilmeisesti joku paha kokemus takana tai sitten se kun ei kestä kosketusta niin ei halua mennä.

Itse en mene nykyään kun ei ole varaa. Just nyt niin tiukkaa että se terveysaseman muutaman kympin veloituskin on liikaa. Luottokorttikin on tapissa niin pelkään todella mitä tässä käy.

Lähettäjä: Ensihoito 
Päivämäärä:   10.10.24 07:27:28

En mene huvikseen enkä vähästä koska kuuntelen monta kertaa viikossa montako täysin turhaa höpökeikkaa ensihoito käynyt katsomassa normi flunssia, laittamassa laastaria haavaan, työntämässä paperipussin suun eteen ku ihminen ei osaa hengittää jne.
Kun kuuntelee toistuvasti miten turhasta ihmiset soittelee jälkeen, ei viitsi ite mennä olemaan yksi kymmenistä turhaan terveydenhoitoa kuormittavista.

Lähettäjä: Ritva 
Päivämäärä:   10.10.24 07:27:58

Onpa teillä huonoja kokemuksia! Itse olen saanut terveyskeskuksesta lääkäriltä erinomaista hoitoa, asianmukaiset tutkimukset ja lääkkeet. Borrelioosiinkin sain hoidon terveyskeskuslääkärin vastaanotolta, jonne sain ajan seuraavaksi päiväksi.

Välttelen itsekin lääkäriä, koska koen lääkärin vastaanotolla olemisen tukalaksi tilanteeksi, mutta menen, jos koen, että on oikeasti syytä. Ja joka kerta omassa terveyskeskuksessa joudun toteamaan, että olinpa taas väärässä: hoito oli hyvää, lääkäri otti asiani tosissaan eikä määrännyt buranaa.

Koen olevani onnekas.

Päivämäärä:   10.10.24 07:29:23

Jännä muuten, että tuo minun aiempi viestini näkyy täällä ht-netissä kirjoitetun klo 07:27:58, kun nyt oman tietokoneeni kello on nyt 6.39.

Päivämäärä:   10.10.24 07:52:28

Joka kerta eri lääkäri joka sählää lääkitysten kanssa. Lopettaa lääkityksen jonka toinen aloittanut ja seuraavalla kerralla uusi lääkäri taas aloittaa saman lääkityksen.
Arvaa miten se vaikuttaa minuun. En todellakaan mene lääkäriin jos ei ole ihan pakko. Hoitoa perussairauteeni en oikeastaan saa, miksi siis menisin kun reseptin voi uusia loputtomasti netissä.

Päivämäärä:   10.10.24 07:58:26

En ole koskaan saanut mitään apua lääkäristä, niin siksi en mene. Se on turhaa ajanhukkaa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.10.24 08:10:50

En mene, koska vanha masennusdg kaivetaan aina esiin ja saan masennuslääkereseptin vaivaan kuin vaivaan. Ja ei, en ole sairaslomalla, vaan ihan työkykyinen nykyisin.

Päivämäärä:   10.10.24 08:11:10

Minut kasvatettiin siihen että kaikki on pikkujuttuja ja jos vaivaat niillä vanhempiasi tai lääkäriä, sinua pilkataan armotta. Ihan sama onko kyseessä murtunut käsi, nenä, iso haava tai itsemurha-ajatukset, turpa kiinni tai tilanne vaan pahenee.

Sitä on tosi vaikea muuttaa näin aikuisena kun en rehellisesti tiedä mistä asioista lääkäriin mennään ja mikä on turhaa. Olen niin tottunut hoitamaan kaiken itse ja kestämään seuraukset.

Päivämäärä:   10.10.24 08:14:08

En jaksa. Koko ikäni juossut lääkäreissä eikä enää joka asiasta kiinnosta käydä. Varsinkaan kun nykyään ei tahdo saada lääkärille aikaa. Aina tyrkytetään soittoaikaa hoitajalle. Kerään välillä rahaa ja käyn yksityisellä silloin tällöin kerran vuodessa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.10.24 08:23:07

Ei ole aikaa, eikä jaksamista.

Pitkäaikaisempiin, ei akuutteihin vaivoihin, ei vaan ehdi järjestää aikaa. Aamulla aloittaa työt ja niiden aikana ajavarausten numeroiden aukioloajat menee ohi ja jälkeen ei todellakaan jaksa alkaa ihmettelemään jotain nettivarauksia.

Akuutisti kipeänä taas kynnys on korkealla:
- lähteä ensin setvimään minkäs työterveyden asiakkaana sitä nyt ollaan, mitä se kattaa ja mitä kautta aikoja saa kyseltyä
-keskustaan kävelemiseen (jossa ei ole pysäköintipaikkoja) tai viikonloppuna jonnekin hevon kuuseen ajelemiseen (jossa viikonloppuisinkin otetaan vastaan)
-Julkisen puolen päivystyksessä vaivojen potemiseen koko päivän kovalla penkillä kököttäen, jos työterveyttä ei ole tai se ei jotain kata. Edes vaakatasoon ei meinaa päästä useiden tuntien odotuksen ajaksi, vaikka olisi korkea kuume tai muuten miten kipeä. Saatetaan myös juoksuttaa ympäri kaupunkia murtuneen raajan kanssa.

Molemmissa tapauksissa mitään todellista apua harvoin saa ja harvoin edes suostuuvat tutkimaan mitään kunnolla. Lääkärintodistuksen sairaslomaa varten joutuu joskus hakemaan, mutta ei se siihen sairauteen auta yhtään. Vain selviin tapaturmaisiin luunmurtumiin saa hoitoa ja ehkäisyyn reseptin/lähetteen. Tai siis itse olen saanut luunmurtumiini aikanaan hoitoa, mutta isäni käännytettiin päivystyksen vastaantotosta murtuneen ranteen kanssa kotiin näkemättä edes hoitajaa, että ei sitten ilmeisesti nykyään hoideta enää niitäkään.

Jos ei odota saavansa lääkärikäynnistä mitään hyötyä, ei sinne viitsi vaivautua. Puhumattakaan sitten, jos ne alhaisimmatkin lääkärikäyntimaksut rasittaa pienituloisen taloutta, niin ymmärrän täysin vastahakoisuuden maksaa hyödyttömästä ikävästä kokemuksesta.

Päivämäärä:   10.10.24 08:27:22

Suomi on valtavan läskivihamielinen maa. On turhauttavaa maksaa lääkärikäynnistä kun vastapäätä istuu kalju nuori mies katsoen halveksuvasti ja kertoen että apu ihan mihin tahansa olisi se painonpudotus. Sillähän ne luunmurtumat onkin perinteisesti hoidettu...

Lähettäjä: si up 
Päivämäärä:   10.10.24 08:37:23

"On turhauttavaa maksaa lääkärikäynnistä kun vastapäätä istuu kalju nuori mies"

Miten vastapäätä istuvan lääkärin hiuksettomuus mihinkään liittyy? Nuori ikä voi selittää jotakin, samoin miessukupuoli, mutta mitä tekemistä hiuksilla tai niiden puutteella on lääkärin ammattitaidon tai potilaaseen suhtautumisen kanssa?

Jos lääkäri kehottaa luunsa murtanutta painonpudotukseen, niin johtuuko tämä ylipainoon suhtautuminen siitä, että lääkäri on kalju?

Yhtään vähättelemättä läskivihaa, joka varmasti on todellista. Annoit vastineeksi kaljuvihan.

Lähettäjä: Riesa 
Päivämäärä:   10.10.24 11:47:35

Koska sinne on ihan turha mennä ei saa mitään apua. Ei lääkäreitä/hoitajia kiinnosta.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   10.10.24 11:54:58

Turha sinne on mennä kun sanovat että syö Buranaa. Sen osaan tehdä ilman lääkäriäkin.

Multa murtui jalka keväällä ja melkein jätin menemättä päivystykseen koska ajattelin odottaa pari päivää ja syödä buranaa mutta puoliso onneksi vei minut sinne mitään kyselemättä.

Lähettäjä: on 
Päivämäärä:   10.10.24 11:58:58

A kyllä tarttis apua masennukseensa ja ahdistukseensa, niin selvästi on pahoja ongelmia, näkyy kauas hänen kirjoituksestaan.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   10.10.24 12:09:30

Mä sain viimeksi tylytyksen työterveyslääkäriltä, koska hänen mielestään en varaa hänelle aikaa vaikka olisi tarve.

Ai miksikö en varaa? No siksi, että olen käynyt monesti jo valittamassa samasta vaivasta, ja työterveyslääkärin mielestä veriarvot on kunnossa ja sehän riittää. Tutkiminen maksaa (ilmeisesti on pois hänen omasta pussistaan) ja tarkemmat tutkimukset hän on useammassakin asiassa evännyt, vaikka edellinen työterveyslääkäri on kirjannut hänelle ylös, että nämä tutkimukset tehdään seuraavaksi. Yrittää myöskin väläytellä masennusdiagnoosia, ja minähän en sellaista huoli kun en ole masentunut.

Buranaa saan otettua ihan itse purkista, en tarvitse lääkäriä kertomaan miten purkki avataan.

Ja sivusta seuranneena arvauskeskukseen ei kannata lähteä ilman että osaa vaatia hoitoa.

Lähettäjä: Umpu 
Päivämäärä:   10.10.24 12:25:35

Joo, ei minullakaan ole hyviä kokemuksia työterveydestä, ihan tumpeloa porukkaa, mutta yksityiseltä olen saanut asiallista palvelua, samoin jopa täältä meidän paikallisesta arvauskeskuksestamme, jossa tosin käyn vain kun on kyse jostain pikkujutuista. Jos on jotain isompaa, niin sitten menen yksityiselle. Mutta työterveyttä välttelen kuin ruttoa, sinne en suostuisi enää menemään kuin lopputilin uhalla.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   10.10.24 12:30:12

Kyllä mä meen lääkäriin mutta mulla ei oo varaa kalliisiin lääkkeisiin mitä mulle on määrätty.

Lähettäjä: Expat 
Päivämäärä:   10.10.24 12:33:20

Suomessa ei ole ilmaista terveydenhuoltoa, mutta meiltä saa huippuhoitoa todella halvalla ja moniin lääkkeisiinkin voi saada Kela-korvaukset. Olen asunut eri maissa eikä tarvitse mennä kauas, kun löytää vaikeata byrokratiaa ja kovia hintoja. Esimerkiksi Sveitsin järjestelmä on aivan järkyttävä. Siellä pistetään köyhät kyykkyyn ja voit ostaa itsellesi sen hyvän palvelun. Täällä jos käytät julkista terveydenhuoltoa, sua ei automaattisesti oteta jonon ohi vain, koska olet parempiosainen. Meillä se on epäeettistä, monessa muussa maassa arkipäivää, että toiset saa apua nopeammin vaikka varpaan murtumaan samalla, kun luodin saanut joutuu odottamaan huonompaa hoitoa, koska hänellä ei ole varaa "upgradeen", jolla voi ostaa huippuhoitoa.

Irlannissa se, että kirjautuu päivystykseen, maksaa automaattisesti satasen. Aulassa on kylttejä, joissa muistutetaan, että asiakas on velvoitettu tämän maksamaan, oli vaiva mikä tahansa. Apua et myöskään saa GP:ltä, jos oot valinnut huonon oman lääkärin. Omalääkärisysteemi takaa, että lääkäri tuntee potilaan taustan, mutta se takaa myös, että oot kiinni hänessä ennen kuin saat mitään erikoislääkärin hoitoa ja GP voi olla sitä mieltä, että hoitoa ei tarvitse, kun hän tietää jo saman mitä erikoislääkäritkin. Sitten päädyt joko vaihtamaan omaa lääkäriä, mikä on oma hommansa tai menemään suoraan yksityiselle erikoislääkärille.

Kanadassa sain itse tosi hyvää hoitoa - maksamalla tosin vakuutuksena 200 dollaria per kausi, eli 400 dollaria vuodessa.

Joskus tuntuu, että suomalaiset ovat tottuneet liian hyvään arvostaakseen tätä kaikkea. Olen mäkin ollut taloudellisessa ahdingossa, mutta Suomessa on kuitenkin sellaiset hinnat ja maksujärjestelyitä, että kaikki on aina jotenkin järjestynyt.

Lääkäripelon ymmärrän hyvin, mutta eteen voi tulla tilanteita, jolloin tämä on vain ylitettävä, jos haluaa pysyä hengissä. Lääkäreitä on erilaisia ja joskus täytyy vaatia apua, mutta nämä on niitä asioita, mitä voidaan korjata vain tukemalla tätä meidän julkista terveydenhuoltoa. Tämä on jotain, mistä monissa maissa voidaan vain haaveilla, vaikka lääkäreissä ja hoitajissa on paljon vaihtelevuutta.

Päivämäärä:   10.10.24 12:35:11

En mene lääkäriin, koska kipujani on koko ikäni vähätelty niin paljon, että olen itsekin omaksunut ajatusmallin siitä, että ei minulla oikeasti ole mikään vikana, kunhan liioittelen.

Kotona kaikkeen tarjottiin särkylääkettä, lepoa, kylmää, lämpöä tms. vaan niin kyllä se menee ohi. Lapsena sentään lääkäri otti vakavasti kun sinne vihdoin joskus pääsi, aikuisena ei välttämättä käy niinkään. "Ei sinun kuulukaan pystyä ajattelemaan muuta kuin kipua", "Nukkuisit vähän niin sinun ei tee enää mieli tappaa itseäsi", "Laita vähän voltarenia niin voit mennä heti takaisin töihin". Mieluummin kärsin kotona kuin kuuntelen lääkärin vittuilua ja kärsin kotona.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   10.10.24 13:21:06

Niin kuin moni on jo sanonut, ei sitä apua saa vaikka lääkäriin pääsisikin viikkojen odottelun jälkeen. Aivan turhaa touhua.

Lähettäjä: muija 
Päivämäärä:   10.10.24 13:21:17

Täällä huomaa että negatiivisimmin lääkäreihin suhtautuu hyvin vähän koulutetut, ehkä jotenkin wt ihmiset.
Jotka ei myöskään ymmärrä, tiedä tai osaa arvostaa kuinka paljon parempi Suomen terveysjärjestelmä on verrattuna lähes kaikkiin maailman maihin. Nimenomaan köyhille.

Päivämäärä:   10.10.24 13:27:49

Miksi menisin? Minä kävin eilen ja oli kyllä ihan viimeinen kerta. Ellei nyt ole luita katki, sellaisen ehkä osaavat löytää ja kipsata.

Ihan sama mitä vaivaa menet valittamaan niin ei vaan USKOTA. Ja absurdeinta on, että kun valitat ahdistusta se vähätellään maanrakoon ja sitten kuitenkin kun sellainen kirjaus on niin ihan kaikki, KAIKKI fyysiset oireet sen jälkeen on ahdistusta eikä edes tutkita, vaikka diagnoosi olisi 15 vanha. Ja ilmeisesti myös sukupuoli on väärä, ihan tutkitusti naiset saavat harvemmin tarvitsemaansa hoitoa.

On tullut sitten opiskeltua yrttiparantamista, se on nykyään ihan tieteellisesti tutkittua ja toimivaksi todettua tietoa, toki riippuu mistä sitä tietoa kerää. Siihen on Suomessakin ihan virallinen koulutus olemassa.

Päivämäärä:   10.10.24 13:55:11

Tulin ihan uudelleen lukemaan näitä juttuja. Taidan käydä ihan eri paikassa lääkärissä kuin täällä suurin osa. Terveyskeskukseen kun soittaa, sieltä soitetaan takaisin tunnin parin sisällä, ja lääkäriin pääsee samalla viikolla. Ja hoito on hyvää, lääkäri kuuntelee ja määrää tutkimukset, buranakehoituksen kanssa en ole koskaan lääkäristä kotiutunut.

Aina olen saanut hoitoa, vaikka osa lääkäreistä sosiaalisilta taidoiltaan vähän heikompia – lääketieteen osaaminen heilläkin silti ihan sellaista kuin pitääkin.

Joka kerta on vaivani ja sairauteni hoidettu asianmukaisesti.

Tunsin kerran erään ihmisen, joka sai aina joka paikassa huonoa palvelua. Aina hän valitti, kuinka häntä oli taas kohdeltu huonosti eikä hän ollut ikinä mihinkään tyytyväinen. Kerran kävin hänen kanssaan lounaalla ja ymmärsin, miksi. Joskus on vain totta se, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Päivämäärä:   10.10.24 13:59:53

"keskustaan kävelemiseen (jossa ei ole pysäköintipaikkoja)".
Mikä keskusta sellainen on missä ei ole yhdessäkään parkkihallissa tavallisena päivänä tilaa?

Lähettäjä: lääkong 
Päivämäärä:   10.10.24 14:03:57

Olen tavallinen koulutettu ihminen jolle on koko elämän kerrottu että vaivani ovat pääni sisällä. Olen käynyt pari kertaa lääkärissä erinäisistä syistä, apua ei ole aina saanut. Uskomus että keksin vaivat päästäni on iskostunut niin syvälle että en usein vaivaudu.

Päivämäärä:   10.10.24 14:37:22

"Täällä huomaa että negatiivisimmin lääkäreihin suhtautuu hyvin vähän koulutetut, ehkä jotenkin wt ihmiset.
Jotka ei myöskään ymmärrä, tiedä tai osaa arvostaa kuinka paljon parempi Suomen terveysjärjestelmä on verrattuna lähes kaikkiin maailman maihin. Nimenomaan köyhille."

Mitäh?! Mistä sinä tiedät kenenkään kirjoittajan tuloja?! Hohhoh mitä paskaa jaksatkin jutella!

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.10.24 14:41:14

Minullakin sellaisia kokemuksia, että apua ei ole saanut. Rinnassa tuntuu jotain epämääräistä mutta ei oteta keuhkokuvia. Vaikka olisi mitä oireita niin ei mulla ole koskaan lääkärin mukaan mitään ollut.

Lähettäjä: Kapual 
Päivämäärä:   10.10.24 15:35:17

"Lähettäjä: :
Päivämäärä: 10.10.24 14:37:22

"Täällä huomaa että negatiivisimmin lääkäreihin suhtautuu hyvin vähän koulutetut, ehkä jotenkin wt ihmiset.
Jotka ei myöskään ymmärrä, tiedä tai osaa arvostaa kuinka paljon parempi Suomen terveysjärjestelmä on verrattuna lähes kaikkiin maailman maihin. Nimenomaan köyhille."

Mitäh?! Mistä sinä tiedät kenenkään kirjoittajan tuloja?! Hohhoh mitä paskaa jaksatkin jutella!"

Eihän tuossa siteeraamassasi kommentissa otettu mitään kantaa täällä kirjoittavien tuloihin.

Päivämäärä:   10.10.24 15:42:26

No itsellä ilmainen yksityinen lääkäri valitsemassani lääkärissä. Kävin just välilevyn pullistuman takia, ongelma ollut jo pari vuotta ainakin. Ehkä jo yli 20 vuotta. Otettiin magneetit jne. 3 kertaa kävin ja todettiin että pieni pullistuma on. Ei muuttunut lääkärissä käymällä miksikään.

Päivämäärä:   10.10.24 15:48:24

En ole todellakaan vähän koulutettu. 2 korkeakoulututkintoa on tullut opiskeltua. Miten se vaikuttaa siihen, saako apua lääkärissä vai ei?

Päivämäärä:   10.10.24 16:22:18

Nuori ikä vaikuttaa niin, ettei saa apua lääkärissä, koska eihän terveen näköisellä parikymppisellä voi olla mitään. Naiseus vaikuttaa niin, ettei saa apua lääkärissä, koska kivut ovat vain pieniä naisten vaivoja. Työikäisyys vaikuttaa niin, ettei saa apua julkisessa lääkärissä koska mene työterveyteen ja työterveys sanoo ei kuulu sopimuksen piiriin.

Pitäisi olla vanha eläkeläismies, että tässä maassa saisi apua lääkäristä.

Päivämäärä:   10.10.24 16:26:50

"Eihän tuossa siteeraamassasi kommentissa otettu mitään kantaa täällä kirjoittavien tuloihin."

Ihan yhtä vähän tuon kirjoittaja tietää kenenkään koulutustasosta tai muustakaan.

Lähettäjä: ohnäbhä 
Päivämäärä:   10.10.24 16:50:04

"
En ole todellakaan vähän koulutettu. 2 korkeakoulututkintoa on tullut opiskeltua. Miten se vaikuttaa siihen, saako apua lääkärissä vai ei?"

Ei uskoisi, koska ykeensä koulutetut ymmärtää mitä tarkoittaa jos joku asia on pääsosittain jollain tavalla, vaikka yksittäisiä poikkevia voi olla.

Vain vähän koulutetut tuo aina esille "muuta kun minä!!" eikä osaa ollenkaan ajatella asioita yleisellätasolla.

Päivämäärä:   10.10.24 16:56:53

Kysymyshän oli, miksi en käy lääkärissä, ja vastaukseni oli, että en enää luota siihen, että lääkärissä saa apua. Muiden puolesta en voi vastata, koska en heidän lääkärikäynneistä tiedä mitään. Mitä yleisellä tasolla ajattelua tämä tarvitsisi?

Päivämäärä:   10.10.24 16:59:19

"A kyllä tarttis apua masennukseensa ja ahdistukseensa, niin selvästi on pahoja ongelmia, näkyy kauas hänen kirjoituksestaan."

-Nyt alkoi kiinnostaa, että mikä kirjoituksessani mielestäsi näyttää kauas masennukselta ja ahdistukselta? :D Olen kieltämättä hieman ahdistunut siitä tosiseikasta, että vanhetessani sairaanhoidon tarve todennäköisesti lisääntyy samalla kun sen saatavuus näköjään jatkuvasti heikkenee, mutten arvannut sen vaivaavan niin että kirjoituksestakin paistaisi.
Olen itseasiassa kerran henkisesti raskaassa tilanteessa koittanut saada apua työterveydestä ahdistukseen, mutta ainoa mitä työterveyden psykologi osasi sanoa oli ylitöiden vähentäminen, älypuhelimen käytön vähentäminen ja riittävät yöunet. Kun kerroin tekeväni jo lyhennettyä työaikaa, omistavani vain näppäinpuhelimen ja nukkuvani 9h yössä, niin hänen keinot sitten käytännössä loppui siihen. Täytyy myöntää että odotin ammattilaiselta vähän enemmän kuin kaikista itsestään selvimmät kotikonstit. Tämäkään kokemus ei oikein vakuuttanut, että avun hankkiminen auttaa käytännössä...

Päivämäärä:   10.10.24 17:00:55

Sairaudet ja kipu ovat henkilökohtaisista asioita. Totta helevetissä se suututtaa kun avunpyyntöihin ei reagoida. Olkoot mitä tahansa yleisellä tasolla. Ilmeisesti tämä yleisellä tasolla-ihminen ei koskaan ole ollut oikeasti kipeä ja sairas.

Päivämäärä:   10.10.24 17:10:38

Miksi menisin, kun ei kuunnella, oteta tosissaan tai tutkita. Apua en ole saanut kuin päivystyksessä silloin kun oli jo kirjaimellisesti henki menossa, ja sen jälkeen jätettiin taas kuin nalli kalliolle. Antaa olla.

Lähettäjä: whw 
Päivämäärä:   10.10.24 17:22:57

Tuollaiset ihmiset haluavat vain valittaa ja kerjäävät huomiota. Lopettavat kyllä, kun heille ei huomiota anna.

Päivämäärä:   10.10.24 17:34:46

"Terveyskeskukseen kun soittaa, sieltä soitetaan takaisin tunnin parin sisällä, ja lääkäriin pääsee samalla viikolla."

-Joo, olenkin kuullut tämän järjestelmän hienoudesta. Toimii ihan loistavasti kaikissa ammateissa, joissa omaa puhelinta ei voi pitää mukana töissä tai siihen ei voi vapaasti vastata... Otappa sitten vapaapäivä tai viikko palkatonta, että voit päivystää milloin soittaavat takaisin, eivät muistaakseni soita aina samana päivänä.

Tästä tulikin mieleeni yksi Suomen terveydenhuoltojärjestelmän "hienouksista": lääkäriajat on todella vähissä, mutta kehitysvammaisten pitää tukensa saadakseen kuulemma käydä vuosittain(!) lääkärissä hakemassa todistus, että kromosomivirhe ei ole tänäkään vuonna kadonnut itsestään.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   10.10.24 19:37:22

"Pitäisi olla vanha eläkeläismies, että tässä maassa saisi apua lääkäristä."

Ei taida auttaa sekään, siinä vaiheessa sanotaan, että herralla on ikää jo sen verran, että ei kannata hoitaa.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   10.10.24 22:01:29

En mene ellei ole aivan pakko. Viimeksi kävin tapaturman takia kun en pystynyt töitä tekemään, ja se riitti.

Miksi en mene? Siksi, kun olen viimeiset +20 vuotta kuunnellut hoitoalalla työskentelevien kavereiden valitusta. Ensiavussa, teholla, synnärillä ja ihan vain terveyskeskuksessa. Kukaan ei osaa olla oikein, kysellään tyhmiä, tehdään väärin (kun ei kerrota mitä potilaalta odotetaan ja kysyä ei saa), tullaan ilman syytä tai liian myöhään. Lääkärit ja hoitajat, aivan samaa sakkia valituksineen.

En koe tarvetta mennä maksamaan siitä että kuuntelen pään aukomista. Sillä viime tapaturmalla olisin selvinnyt pelkällä työterveyslääkärillä kun pystyin sanomaan että murtumaa ei takuulla ole, mutta tämäkin piti julkisella käydä toteamassa. Siinä meni minulla hukkaan kuusi tuntia ekstraa, puhumattakaan asiaan osallistuneista ammattilaisista.

Onneksi jokainen terveydenhuoltojärjestelmän palvoja voi lämmittää itseään sillä tiedolla että sinunkin käyntisi ja sen oikeellisuus on räävitty läpi sekä siellä kahvihuoneessa että työn ulkopuolella.

Lähettäjä: Metsänomistaja. 
Päivämäärä:   10.10.24 22:44:59

Koska lääkäriin on tosi vaikea päästä. AMBULANSSILLA jos saa kyydin niin ehkä mahdollisesti tutkivat jos ei joku innokas sairaanhoitaja ole pätemässä ja lähettämässä kotiin.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   10.10.24 22:51:13

Koska olen ollut sairaalassa töissä tarpeeksi kauan. Tiedän siis mitä se hoidon taso on ja monesti on parempi vaihtoehto kuolla kuin joutua sinne.

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   10.10.24 23:10:30

Älkää hätäilkö, kyllä Suomessa saa tasapuolisesti yhtä huonoa hoitoa tohtori ja wt. Itselläni sen verran huonot kokemukset ettei valitettavasti auttanut maisteritutkinto kohteluun pätkääkään. Tosin kun täällä tulee ihan rajattomasti vastaan vähättelyä ja ylenkatsomista aiheessa kuin aiheessa niin kyllähän se heijastaa yleiseen ilmapiiriin. Samanlaisia ihmisiä ne lääkärit ovat kuin hötönetin kirjoittelijat. Koska oma kokemus on ainoa oikea ja muut typeryksiä niin tällaisella asenteella lääkäri tekee paljon pahaa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   10.10.24 23:22:17

Turhauttaa mennä. Harvoin minua on oikeasti tutkittu. Yleensä se on se buranaresepti ja kehotus levätä. Tarpeeksi monta kertaa kun on hakenut sen buranareseptin, niin ei enää huvita mennä. Oikeaa apua ei saa kuitenkaan.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   11.10.24 10:07:23

Influenssa kestää hoitamattomana kaksi viikkoa. Jos menee lääkäriin kuormittamaan terveydenhuoltoa, 14 päivää...
Menen kyllä sitten kun on tarvetta mutta en todellakaan influenssan, selkäkivun venähdyksen tai muun "turhan" vuoksi.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.10.24 10:50:01

lääkäreihin useimmiten ei voi luottaa täysin lääketehtaiden ja poliitikkojen vietävissä niinkuin ollaan nähty, suosittua viime aikoina ollut tehdä avanne vääryyteen puuttuville ihmisille turhaan että saavat muuta mietittävää.

Lähettäjä: no kuule 
Päivämäärä:   11.10.24 10:53:13

Yritin useamman vuoden tauon jälkeen (ei onneksi ole ollut tarvetta) mutta terveyskeskyksen hoitaja sanoi että ei sulla nyt ole tarvetta, syö vahvempia kipulääkkeitä.

Se on hienoa että tk:n hoitajalla on päätösvalta ja maksaa veroja että terveydenhuolto pelaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.10.24 12:03:36

Buranaa on syöty, niin että vatsa ei enää kestä. Katsotaan, kauanko menee, että maksa poksahtaa Parasetamolista. Sitten pääseekin pois täältä kuormittamasta maapalloa.

Päivämäärä:   11.10.24 12:54:50

Ei ole varaa yksityiseen ja julkiselle ei pääse. Ei vaan saa aikaa, sydänoireet, näköhäiriöt ja erilaiset pahkurat joiden voisi kuvitella olevan pahimmassa tapauksessa syöpää, ei ollut riittävä syy päästä hoitajan seulasta läpi lääkäriin. Yksityiselle ultraan (maksaa 300e), kuulemma ei tehdä julkisella, yksärille silmälääkäriin ( on käyty, silmälääkärin mukaan neurologista) ja sydänoireet on närästystä, hae lääkettä apteekista ja kattellaan sitten jos ei auta.
Mistä täällä maksetaan veroja? Onneksi tuttu eläinlääkäri lupasi ultrata ja muuten lotto vetämään että pääsisi yksityiselle neurologille joskus.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   11.10.24 13:06:56

Tämä on systemaattista julkisen puolen alasajoa. Ne, kellä on varaa, pakotetaan yksityiselle. Köyhien annetaan kuolla patteineen Buranaa syöden.

Lähettäjä: vilma 
Päivämäärä:   11.10.24 13:10:41

Asutaankohan me eri maassa? Mä ja koko perhe ollaan aina saatu apua terveyskeskuksesta, myös vanha äitini on saanut. TK soittaa takaisin viimeistään seuraavana päivänä, lääkärin on saanut ei-kiireelliseen viikon parin sisällä. Myös lähete jatkotutkimuksiin on tullut ihan helposti. Hyvin on myös hoituneet lasten asiat, tytölle lähete jatkotutkimuksiin koska ongelmaa jaloissa tuli ihan pyytämättä. Äidilläni oli luomi kasvoissa ja hän pelkäsi syöpää. TK lääkäsi sanoi että turhaa alkaa tutkimaan, poistetaan saman tien ja lähetetään vasta sitten tutkittavaksi. Ja viikon sisällä tuli tulos että ei ollut syöpää.
Toiselle lapselle ei saanut putkia korviin TK:n kautta, sen jouduimme hoitamaan yksityisellä. Samoin julkisen hammaslääkäsin jonot ovat pitkät, mutta kyllä mies pääsi sinnekin 3 kk jonotuksen jälkeen.
Lääkärit ovat olleet ystävällisiä, myös ulkomaalaistaustaiset joita on ollut muutama. Yhtä vastaanoton rouvaa lukuunottamatta kaikki hoitajat ovat olleet ystävällisiä.

Mutta sen verran olen TK:ssa istunut että monen asiakkaan käytös henkilökuntaa kohtaan on aivan ala-arvoista, huudetaan, solvataan jne. Kuka meistä joutuu sellaista kokemaan työpaikalla?

Lähettäjä: kesäheinä 
Päivämäärä:   11.10.24 14:21:11

Ehkä tuo, ettei potilasta oteta todesta, on paras keino karkoittaa potilaat lääkäristä. Jos on jokin paikka irti poikki, niin silloinkin ensimmäinen kysymys on: oletko ottanut buranaa?
Nykyään, jos joutuu turvautumaan lääkäreihin, niin päivystyksen kautta ja silloinkin tiukan puhelinkuulustelun jälkeen. Ja mainitsen jo siinä vaiheessa, että on kokeiltu buranat, kylmät, lämmöt yms. yms.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   11.10.24 16:17:59

Usein en ole tarvinnut lääkäriä, mutta kun olen tarvinnut lääkäriä TKsta olen aina lääkärille päässyt.
Mutta mullakin on ystäviä jotka työkseen ravaa lääkärissä, vahtaavat itseään josko jostain kolottaisi, vaativat vaikka mitä tutkimuksia vaikka ammattitaitonen lääkäri kertoo 10 kertaa että kaikki on hyvin.
Huomionhakua? MT-ongelmia? Yksinäisyyttä?

Ja ihme homma että se TK lääkäri Matti Möttönen ei osaa mitään, mutta kun se sama matti Möttönen ottaa vastaan myös Mehiläisessä yksityislääkärinä, niin se onkin huippuammattilainen...

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   11.10.24 16:27:45

Pyrin hoitamaan kaiken luonnon keinoin. Menen kyllä, jos jotain vakavaa ilmaantuu, mutta mielummin hoidan itse ja vältän kuormittamasta terveydenhuoltoa.

Hammashuollossa kyllä käyn.

Minusta Suomessakin pitäisi ottaa vaihtoehtohoidot länsimaisen lääketieteen rinnalle.

Päivämäärä:   11.10.24 17:13:48

" se TK lääkäri Matti Möttönen ei osaa mitään, mutta kun se sama matti Möttönen ottaa vastaan myös Mehiläisessä yksityislääkärinä, niin se onkin huippuammattilainen..."

Se TK-lääkäri Möttönen ei budjettisyistä saa kirjoittaa lähetettä jatkotutkimuksiin, vaan sen buranareseptin, ja siksi vaikuttaa potilaan silmin turhalta ja ammattitaidottomalta. Mehiläisessä yksityislääkärinä hän saa lähetteet kirjoittaa ja ottaa potilaan vaivat tosissaan, siksi hän vaikuttaa siellä kunnon lääkäriltä.

Päivämäärä:   11.10.24 17:42:21

Osaan syödä buranaa ilman lääkärin määräystäkin. Saa aika huono olo olla, että menen lääkäriin. Esim. yskä ollut nyt kohta 3kk, mutta eipä tk:ssa mitään sille voi. Eiköhän se mene ohi kun on mennäkseen, flunssan jälkeen jäi päälle.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   11.10.24 18:23:11

Sieltä lääkäristä ei saa oikeaa apua, aivan ajanhukkaa. Eivät kirjoita lähetettä eteenpäin, hermokipu jätetään hoitamatta, jne. Buranaa sieltä kyllä saa, mutta en tosiaan tarvitse siihen reseptiä. Vuosi sitten loukkasin selkäni ja viikkoja olin tosi kipeä enkä meinannut pärjätä kivun kanssa. Ramppasin siellä arvauskeskuksessa kyllä useita kertoja, mutta mitään oikeita tutkimuksia tai lähetteitä tai oikeastaan yhtään mitään hyödyllistä siellä ei asian eteen tehty. Sain Panacodia ja sairauslomaa. Yksityisellä diagnosoitiin hermovaurio ja hermo puudutettiin että parantuminen pääsi alkuun.

Tässä on vain yksi esimerkki, miksi on aivan turha hakeutua etenkään arvauskeskukseen, kun sieltä ei oikeasti saa mitään apua muuhun kuin perusnuhaan. Eikä siihenkään ennenkuin olet kärsinyt siitä pari kuukautta.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   11.10.24 18:44:14

Välillä tule mieleen se mitä eräässä kirjassa joskus sanottiin: Potilaat eivät toipuneet lääkäreiden toimenpiteiden ansiosta, van niistä huolimatta.

Itse olen saanut pääsääntöisesti hyvää palvelua milloin olen lääkärin apua tarvinnut, mutta joskus on tullut vastaan niitäkin tohtoreita joiden kohdalla sitä on miettinyt, että mistähän muropaketista ovat pätevyytensä löytäneet.

Päivämäärä:   11.10.24 18:58:43

ei ole syytä mennä kipu kuuluu elämään. ei ole saikun syy, ota käsikauppa nappulaa. flunssassa sama, se kuuluu elämään. ei tuo edes kuumetta vielä ole.
ai sun jäätynyt olkapää. ei sille voi mitään tehdä enää ota käsikauppa nappulaa.
isän kuollessa sain sentään neljä päivää saikkua.
miksi sinne menisin apua pyytämään. kiskon ne napit naamaat ilman ithuiluakin.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   11.10.24 19:07:19

Mä olen aina saanut apua ja ystävällistä kohtelua terveyskeskuksessa. Ja lähetteenkin röntgeniin niin nopeasti, että kun lähdin terveyskeskuksesta lääkärin tutkimuksen jälkeen kohti sairaalaa, niin lähete oli jos siellä ja röntgenhoitaja valmiina.
Helsingissä tämä.

Lähettäjä: rairai 
Päivämäärä:   11.10.24 19:41:51

Aloitukseen: voihan se olla että pelottaa.

Omassa kunnassa pääsee lääkärin pakeille terkkariin jos/ kun on tarvetta. Soitto, ja jos eivät heti vastaa, soittavat kohta takaisin. Max vartin kuluttua. Kiirettömän ajan täällä saa yleensä viimeistään seuraavalle viikolle. Käytännössä meillä on omalääkärit ja -hoitajat. Jatkotutkimuksiin saa lähetteet kun tarvii. Kuntalaiset kehuu ja kiittelee usein ja paljon oman tk:n henkilökuntaa ja toimintaa, heitä todella arvostetaan.

Esh ei maakunnassa vedä yhtä hyvin kuin tuo oma tk, mutta jotensakin kohtuullisesti kuitenkin. Tosi paljon tuntuu olevan omasta asenteesta kiinni, että sielläkin asiat etenee. Jollei esh aikaa tunnu tulevan, kannattaa soitella perään ja kysellä peruutusaikoja, sillä olen joskus päässyt tosi nopeasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.