Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En rakasta toista lastani

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   9.10.24 20:07:18

Kun kotiutuu synnäriltä voi koira tai puoliso tuntua vastenmieliseltä, likaiselta jne. Mulla kävi näin vanhemman lapsen kanssa. Se tunne ei vaan koskaan poistunut, lapsi on nyt 6 vuotta, enkä vain pysty rakastamaan häntä, niin kuin nuorempaa. Aiheutan varmasti tällä tunteettomuudella jotain kamalaa lapselleni. Vai riittääkö kun lapsella on nuita rakastavia ihmisiä elämässään?

Re: En rakasta toista lastani

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.10.24 20:15:46

Tämä on pakko olla provo, mutta terapian tarpeessa on jos omaa lastaan vihaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 20:15:59

Älä nyt ainakaan näytä sille lapselle, ettet rakasta samalla lailla kuin toista.

Päivämäärä:   9.10.24 20:17:05

En vihaa lasta, mutta en rakasta, ainakaan niin kuin kuopusta. On aika vaikea näytellä että rakastaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.10.24 20:18:55

Miksi tämä olisi provo? Varmaan hyvinkin yleinen tunne, mutta siitä ei saa puhua.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.10.24 20:19:37

Ikävä kyllä siitä on haittaa, vaikka kuinka yrittäisit parhaasi ja vaikka kuinka on muita rakastavia aikuisia. Omalla äidillä on vaan erityinen paikka ja lapsella erityinen tarve saada tältä rakkautta.

Mene terapiaan? Muuten tästä tulee loppuelämän haava niin lapselle kuin sinulle itsellesikin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.10.24 20:20:06

Miksi olisi provo? Vaikka kuinka muuta väittäisi, niin monissa perheissä lapsia arvotetaan eri tavoin. On tyypillistä, että kuopus tai vaikka esikoinen saa erityisaseman tai kauan toivottu ns oikeaa sukupuolta oleva. Ei ole mitenkään harvinaista edes.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   9.10.24 20:20:33

Tyypillistä hötöleidin tulkintaa, jossa ainoastaan musta ja valkoinen, on/off, 1/0 on sallittu. En rakasta = vihaan. Huoh.

Päivämäärä:   9.10.24 20:26:03

Ei tämä ole välttämättä provo, vaan normaalia elämää ja asia, josta ilman anonyymejä keskustelupalstoja ennen ei ole pystynyt puhumaan.
Aloittaja on ihan hyvin kaiken keskellä oivaltanut, että voi tasoittaa tietä lapselle niillä rakastavilla ihmisillä ympärillä ja se riittää ja se on hyvän ihmisen tapa huolehtia ja ottaa vastuu.
Vaikeat asiat halutaan nykyään kuitata helposti tuolla väsynellä "Tarvit terapiaa".
"Mene terapiaan".
Terapeutteja on liian vähän ja se on liian kallista.
Missä ovat ihmissuhteet, joissa voi puhua itsestään ja tunteistaan? Ei ilmeisesti missään, vaikka ympärillä on ystäviä ja perhettä ja sukulaisia.

Päivämäärä:   9.10.24 20:27:56

Käyn terapiassa, siinä ei nyt ihan käsitellä varsinaisesti tätä aihetta, vaikka perhe elämän haasteista olen siellä puhunut.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   9.10.24 20:29:45

Minä olen juuri tuollainen lapsi, jota äiti ei rakastanut yhtä paljon kun nuorempaa. Olen jo yli 30 vuotias ja se näkyy äidissäni edelleen.

Ymmärrän, ettei sille mitään voi. Rakkautta ei voi pakottaa. Mutta äidin tehtävä on olla näyttämättä sitä lapselle.

Päivämäärä:   9.10.24 20:30:06

En tosiaan voi puhua tästä perheelleni tai tutuilleni. Terapeuttikin sanoi, että on rohkeaa kun pystyy myöntämään miten asiat on edes jollekkin.
Pystyn kyllä puhua, että on raskasta, mutta en sen tsrkemmin.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   9.10.24 20:37:06

Minkä ikäiset lapset? Onko vanhempi jotenkin ärsyttävä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.10.24 20:47:36

Monilla äideillä on ihan sama, että joku lapsista on vaan jotenkin enemmän kuin muut ja toiset lapset kyllä tiedostaa sen. Äiti ei tietenkään myönnä, että joku lapsi on rakkaampi.

Päivämäärä:   9.10.24 20:53:07

Vanhempi on ehkä hieman sisäänpäin kääntynyt luoneeltaan, hieman ujo, ei ole koskaan viihtynyt sylissä, halaillut ym. Nuorempi taas halaa, tulee syliin ja kertoo kuinka rakastaa. Eli vanhempi on aina ollut hankalemmin lähestyttävä. On myös ihan isän tyttö.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.10.24 20:54:57

Parhaan ystäväni veli on äidilleen aina ollut se ykkönen. Vaikka heitä on viisi, ei parhaan ystäväni, pikkusiskonsa tai veljiensä mielipidettä kuunnella,kun isoveli tietää kuulemma kaiken. Aivan sama, vaikka nuoremmilla olisi alalta koulutusta ja isoveljellä ei.

Myös äitini on sortunut tähän - neljän hengen perheessä pojilta ei vaadittu juurikaan, minulta ja siskoltani kyllä. Molemmista siskoksista tuli tunnollisia puurtajia omilla aloillaan, veljistämme toinen on voimakkaasti downsiftaaja ja toinen kuolemaansa asti silkka pummi, joka eleli muiden rahoilla. Joskus kysyinkin äidiltä, että miten neljästä saman perheen lapsesta osa on niin erilaisia ja heille sallitaan eri asioita. "No te tytöt olette aina pärjänneet ja olette määrätietoisia". Niinpä niin.

Päivämäärä:   9.10.24 20:56:46

Tällekin ilmiölle on pitkä historia ihmisyydessä, ei ole mitenkään epätavallista ja outoa.

Kannattaa joskus miettiä, miksi esimerkiksi laissa on säädetty rintaperillisille lakiosa. Se estää lain nimissä syrjimisen.

Päivämäärä:   9.10.24 21:00:31

"Käyn terapiassa, siinä ei nyt ihan käsitellä varsinaisesti tätä aihetta"

Ehkä kannattais.

Lähettäjä: Paskalapsi 
Päivämäärä:   9.10.24 21:01:08

Tarjoa sille lapselle niitä rakastavia ihmisiä nyt ja päästä myös irti: älä vaadi siltä sitten vanhana ja epätoivoisena huomiota, jos ne rakkaammat lapset ei ole sinusta tarpeeksi kiinnostuneita.
Varmasti nyt jo tiedät, että se lapsi ei aikuisena innostu sinusta sen kummemmin, vaikka olet vanha ja avuton ja sattumalta sen synnyttänyt.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.10.24 21:01:22

Omista lapsista toinen on hiljaisempi ja toinen puhelias kuten itsekin olen mutta kyllä heitä molempia silti rakastan yhtä paljon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.10.24 21:49:25

Mun äiti ei rakastanut mua, vaan oli kuulemma jopa ilkeä ja väkivaltainenkin.
Eikä ole halunnut edes nähdä mua sen jälkeen kun isä muutti mun kanssa pois mun ollessa 3-v.
Onneksi mulla on rakastava isä, ja oli rakastavat mummit ja vaari.
Äitini rakastaa mun kahta pikkuveljeä.
Hän inhoaa mua niin paljon, että toinen pikkuveljeni (se äidille rakkain) ei ole ikinä halunnut edes tutustua minuun tai isään.

Että kyllä aloittajan kaltaisia on.

Lähettäjä: Ongelma 
Päivämäärä:   9.10.24 21:50:40

"Vanhempi on ehkä hieman sisäänpäin kääntynyt luoneeltaan, hieman ujo, ei ole koskaan viihtynyt sylissä, halaillut ym. Nuorempi taas halaa, tulee syliin ja kertoo kuinka rakastaa. Eli vanhempi on aina ollut hankalemmin lähestyttävä. On myös ihan isän tyttö"

Eli aloittajan pitäisi saada lapselta vakuutteluja, että äiti on ihana ja rakas voidakseen lastaan rakastaa. Sitten vielä tuo, että on ihan isäntyttö eli isälleen sitten varmaan on avoimempi vielä vahvistaa sitä aloittajan tunnetta. No toivotaan, että isä nyt sentään sitten näyttää tytölle rakkauttaan ja aloittajan kannattaa kyllä siellä terapiassa puhua noista tunteistaan, sillä kyllä tuo vaan valitettavasti kuulostaa isommalta ongelmalta.

Päivämäärä:   9.10.24 21:51:04

Lapsi viettääkin minun kanssa vähän aikaa, saa olla isänsä ja isovanhempien kanssa. Saa käydä toisilla isovanhemmilla yksin kun tiedän että saa siellä rakkautta ja huomiota.
Mutta on tämä inhottavaa, harmittaa, että yämä vaikuttaa lapsen koko elämään, enkä voi asialle mitään.

Päivämäärä:   9.10.24 21:55:23

"Eli aloittajan pitäisi saada lapselta vakuutteluja, että äiti on ihana ja rakas voidakseen lastaan rakastaa. Sitten vielä tuo, että on ihan isäntyttö eli isälleen sitten varmaan on avoimempi vielä.."
Joku kysyi, millainen lapsi on. lapsi on ollut aina hankalammin lähestyttävä tämä yhdistettynä siihen tunteeseen mikä tuli synnäriltä tulon jälkeen on varmasti osasyyllinen tilanteeseen.
Lapsen isä on aika samanlainen ja isän äiti. Pidättäytyviä ihmisiä, ihan erilaisia kuin minä.

Päivämäärä:   9.10.24 21:56:05

Mamma//Itse kyllä Sinuna miettisin, miksi sinä tarvitset lapselta halailuita, vakuutteluja rakkaudesta yms. Voidaksesi lasta rakastaa. Minusta tuo vaan kuulostaa todella lapselliselta vai onko perimmäinen ongelma se, että lapsi on aina ollut enemmän isässä kiinni ja siitä olet ensiksi ollut mustasukkainen, kun lapsi ei palvo sinua samalla tavalla kuin isäänsä.

Minusta tuo kuulostaa nyt enemmän siltä ettei aloittaja itse osaa omia tunteitaan käsitellä ja pistää nämä nyt lapsen syyksi ja siksi kokee ettei voi rakastaa lasta, vaikka se lapsi on vain oikesti joku välikappale siinä välissä eli aloittajalla on joku pohjaton tarve kokea olevansa hyväksytty ja rakastettu.

Päivämäärä:   9.10.24 21:59:26

Eli mies on varmaan sinuakin kohtaan pidättyväisempi eikä osoita niin paljon rakkautta sinua kohtaan kuin toivoisit, mutta lasta kohtaan näyttää rakkauden osoitukset ja tästä olet ollut tiedostamattasi hyvin mustasukkainen. Olet kokenut lapsen vievän sinulta sen väihäisemmänkin huomion mitä ennen mieheltä olet saanut ja sen sijaan että käsittelisi asiaa miehen kanssa ja pitäisit miestä syypäänä asiaan koet lapsen olevan syyllinen kaikkeen. Kuopukselta sitten saat sitä kaipaamaasi huomiota eli halilua ja rakkauden tunnustuksia niin totta kai häntä rakastat

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   9.10.24 22:00:24

Niin se vaan on, että toiset on huonoja äitejä ja toiset hyviä. Hyvällä äidillä riittää rakkaus kaikille. Huonompien pitäisi olla lisääntymättä, mutta eihän ne sitä etukäteen välttämättä tiedä, muuten meillä ei olisi traumatisoituneita lapsuudesta.

Päivämäärä:   9.10.24 22:02:31

En ole missään vaiheessa sanonut että tämä olisi lapsen vika, joku vain kysyi,millainen lapsi on. En vain kykene rakastamaan lasta samalla tavalla kuin esikoista ja se alkoi kun tultiin synnäriltä. Olisi pitänyt puuttua asiaan heti kun tunne pitkittyi ja koin että tämä ei ole enää normaalia. Mutta eihän sitä jaksanut työstää väsyneenä, oli vain helpompi sysätä lapsi isälleen.

Päivämäärä:   9.10.24 22:02:37

Tuo "isän tyttö" on ehkä suurimmista peiteoperaatioista sille, että äiti ei oikein tykkää ja se on epäreilua.
Toki siitä monet saa sitten takaisinkin samalla mitalla, mutta turhaa on tehdä ihmisten elämästä vaikeaa ihan tahallaan. Täysin tuomittavaa.
Kukaan lapsista ei ole voinut päättää omasta syntymisestään, eikä ole saanut mahdollisuutta valita vanhempiaan.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.10.24 22:04:42

Mahtavaa mamma - taas yksi rakkaudettoman äidin mielenterveyttään loppuikänsä paranteleva lapsi/nuori/aikuinen. Miksi helkkarissa teit ollenkaan lapsia jos olet itse noin tunnevammainen, en käsitä…

Päivämäärä:   9.10.24 22:06:14

Niin, tämänhän pystyikin tietämään etukäteen....

Päivämäärä:   9.10.24 22:09:26

"Eli mies on varmaan sinuakin kohtaan pidättyväisempi eikä osoita niin paljon rakkautta sinua kohtaan kuin toivoisit,"
Mies on aina ollut pidättäytyväinen oikeastaan kaikkea kohtaan, on hyvin ujo. Ei meillä ollut läheisyyttä ennen lapsiakaan ja koskaan ei olla sanottu toisillemme "rakastsn sinua", senkin asian pystyy ilmaista muutenkin. Ennemminkin on ihana kuulla, kun mies sanoo lapsille illalla rakastavansa heitä.

Päivämäärä:   9.10.24 22:15:28

Mutta se ei poista sitä puolta, että sinä koet ettei mies osoita tarpeeksi sinua kohtaan tunteitaan ja se syö sinun itseluottamusta, kun mies voi kuitenkin niitä tunteita soittaa jollekin toiselle mutta ei sinulle. Jos kuopus olisi samanlainen kuin isänsä ja esikoinen ja isän perään niin todennäköisesti tuntisit häntäkin kohtaan ihan samoin kuin esikoista. Kuopuksen kohdalla nyt vaan on se ero, että sinä olit nyt jo tottunut tuohon rooliin esikoisen myötä ja nyt kun yllätykseksi esikoinen näyttää tunteitaan teoin ja sanoin niin totta kai rakastat häntä. Saat lapselta kaipaamaasi hyväksyntää jota et muilta perheen jäseniltösi saa. Kysymys sitten kuuluu, miksi kaipaat niin epätoivoisesti hyväksyntää ja siitä siellä terapiassa kannattaa puhua.

Päivämäärä:   9.10.24 22:22:50

Ei kuopus vielä synnäriltä tullessa halannut, joten se että ovat luonteeltaan erilaisia, ei selitä sitä, miksi tunne oli niin voimakas alusta asti. Ehkä se sitten vuosien kuluessa vaikutti siihen, etten saanut esikoiseen kontaktia, enkä jaksanut yrittää tarpeeksi.

Päivämäärä:   9.10.24 22:25:03

"Kysymys sitten kuuluu, miksi kaipaat niin epätoivoisesti hyväksyntää ja siitä siellä terapiassa kannattaa puhua."
Koska tämä asia tulee vaikuttamaan lapsen koko elämään.

Päivämäärä:   9.10.24 22:31:23

Mama//Et ymmärtänyt kysymystä. Miksi sinä kaipaat perheeltäsi eli mieheltä ja lapsilta niin epätoivoisesti hyväksyntää jotta voit kokea rakastavasi. Jokinhan tuossa ihan selkeästi mättää ja siitä siellä terapiassa pitäisi nimenomaan puhua.

Päivämäärä:   9.10.24 22:35:00

No ehkä en ymmärrä kysymystä, kun miten voisin rakastaa toista lasta jos en koe hyväksyntää perheeltäni. Meillä on kyllä miehen kanssa hyvät välit, yhdessä oltu toista vuosikymmentä, ei tässä tarvitse hakea enää mitään hyväksyntää tai rakkauden todistelua. Ihan normi arkea eletään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.10.24 22:36:22

Tuo on yksi suurista peloistani, ja toista lasta emme aiokaan hankkia. On tietysti hyvä, että aloittaja myöntää tilanteen itselleen ja terapeutilleen.

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   9.10.24 22:59:35

Minulla sama tilanne. Toista odottaessani pelkäsin voiko kuopusta millään rakastaa yhtä paljon kuin esikoista. Ja sitten kävikin toisinpäin. Rakkaus esikoista kohtaan haalistui. Se ei liittynyt mihinkään luonneasioihin, en pysty selittämään mistä tämä johtui.

Olen yrittänyt parhaani, että en toisi asiaa esille, ja yritän olla mahdollisimman tasapuolinen, mutta valitettavasti luulen, että esikoiseni silti vaistoaa tilanteen.

Rakkautta ei voi pakottaa, enkä usko minkään terapeutinkaan kykenevän tällaista korjaamaan. Vietän kuitenkin viikoittain kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa ja yritän olla kaikin tavoin tasapuolinen, mutta silti välillä vaan lipsahtaa se hellempi sana ja lempeämpi äänensävy nuoremmalle. :(

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   9.10.24 23:53:13

Itsellä vain yksi lapsi (onneksi) koska näen täydet riskit juuri tälläiseen. En hetkeäkään epäile etteikö voisi olla mahdollista. Minkä sitä tunteilleen voi? Joku viisas voisi sen kertoa

Päivämäärä:   10.10.24 00:17:17

Siihen miten tunteisiin suhtautuu voi paljonkin. Se miten rakkauden ajattelee. Ei se ole vsin tunne vaan tekoja. Varsinkin jos tuntuu vaikealta, voi miettiä enemmän mitä tekee. Lapsen hyviä puolia voi harjaantua huomaamaan, puhua hänestä hyvä niin hänelle kuin muille, viettää kahdenkeskistä aikaa...

On myös hieman outoa miettiä jokin tietty muotti mikä joko on tai ei ole. Tai lähteä edes arvottamaan ja vertailemaan lapsiaan. Ajatuksiaan voi kontrolloida.

Rakkaus ei ole vakn tunne vaan päätös. Synnärilläkin olisi hyvä siis kysyä "tahdotko tehdä tämän lapsen hyvinvoinnin eteen kaikkesi?" Ja sitten riippumatta siitä miltä milloinkin tuntuu, muistaa sitoutuminen ja muistaa että rakastaa.

Päivämäärä:   10.10.24 00:18:06

Minäkin pelkäsin toista odottaessa voinko rakastaa samoin, kuin esikoista. Pelkoni oli turha ja rakastin molempia samalla tavalla. Kolmannen kohdalla tätä pelkoa ei tullut ja kaikkia rakastan.

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   10.10.24 01:47:50

Miksi teit toisen lapsen kun et sitä ensimmäistä rakastanut?

Päivämäärä:   10.10.24 02:35:32

Voihan niitä lapsia tehdä kitkerään loppuun asti, mutta kuka oikeasti miettii, mitä siitä seuraa..
Siellä taas jatkuu tunnevammaisten suku ja kaikki hurraa, vaikka on nuorilla ihmisillä masennusta ja lapsilla keskittymishäiriöitä jne.
Haittaako se, jos perhe-elämä on kivaa, vaikka välillä valittaa muille ja ahdistaa.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   10.10.24 02:37:42

Ihania naisia: tehdään niitä lapsia ja sitten arvotetaan, että tuosta en tykkää ja tuosta tykkään.

Sairasta.

Päivämäärä:   10.10.24 02:39:41

Kaikkien naisten ei tarvisi lisääntyä.

Lähettäjä: Riitta 
Päivämäärä:   10.10.24 05:00:42

Tässä keskustelussa on mukana monta aloittajaa sairaampaa yksilöä.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   10.10.24 07:33:23

Tunteetkin voivat muuttua. Olin lapsuuteni isän tyttö ja tiesin äidin rakastavan veljeäni silloin enemmän, murrosiässäni meidän välit olivat hyvin haastavat.
Sitten ollessani aikuinen vanhempani erosivat ja omaan elämääni tuli vakavia haasteita. Äitini tuki minua voimakkaasti, matkustimme yhdessä ja vietimme aikaa kaiken kivan merkeissä, myös elämäni alkoi sittemmin sujumaan.
Perheellistyin ja sain lapsia, äitini oli ihana mummi ja kykenin puhumaan hänelle kaikki asiani. Krskustelimme avoimesti nuoruudestani ja lapsuudestani ja äitini pyysi anteeksi joitan inhottavia tekojaan ja annoin hänelle anteeksi. Nyt äitini on edesmennyt ja vielä kymmenen vuodenkin jälkeenkin ikävä on välillä suuri.
Isääni välit aikuisiällä taas jäivät etäisiksi.

Päivämäärä:   10.10.24 08:24:58

Suosittelen terapiaa. Kysymyksessä ei välttämättä ole tunne, vaan jonkinlainen tunnetila, tunnelukko, joka on mennyt vinksalleen synnytyksen aikana tai sen jälkeen, ja joka kohdistuu lapseen. Tuollaista ajatusta, en rakasta omaa lastani, ei pitäisi missään nimessä ruokkia.

Lähettäjä: Sattuujatapahtuu 
Päivämäärä:   10.10.24 09:14:44

Oma äitini ei rakastanut minua, vaan nuorempaa sisarustani. Tämän hän muisti myös useasti kertoa minulle ja näyttää selkeästi myös. Onneksi oli isä ja isovanhemmat. Mutta kyllähän se jälkensä jätti.

Lähettäjä: 6-kymppinen 
Päivämäärä:   10.10.24 09:27:42

"Vanhempi on ehkä hieman sisäänpäin kääntynyt luoneeltaan, hieman ujo, ei ole koskaan viihtynyt sylissä, halaillut ym. Nuorempi taas halaa, tulee syliin ja kertoo kuinka rakastaa."

Äitini on kasvanut ilman äitiä ja raskaan sota-ajan jälkeen syntyneenä (1940) lähinnä vanhapiikatätiensä hoivissa. Minut, esikoisen hän sai 23-vuotiaana, sisareni kolme vuotta myöhemmin. Tunnistan kuvauksestasi itseni ja sisareni, itse epäilen syyn omaan käytökseeni olevan äitini käytöksessä minua kohtaan vauvana. Äitinsä sairastaessa ja myöhemmin menehtyessä hän oli kasvanut lähes täysin ilman äidin hellyyttä ja huomioita eikä osannut sitä minullekaan jakaa, sisareni kohdalla hän oli ehkä jo oppinut. Muuten hän on ollut maailman paras, rakastava ja tasapuolinen äiti, fyysinen kostetus meidän välillä on edelleen vaikeaa, sisareni osaa sen paremmin ja on osannut jakaa myös omille lapsilleen. Minä olen edelleen haluton koskettamaan ihmisiä, ainoastaan parisuhteessa toimin todennäköisesti normaalisti.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.10.24 09:41:46

Itsellä meinasi käydä näin kun kuopus syntyi. Esikoinen ärsytti. Tunnistin tunteen ja työstin sitä aktiivisesti. Nyt tilanne paljon parempi. Tuo vanhemman vieroksuminen on luonnollista, mutta sen pitäisi mennä ohi kyllä. Meillä esikoinen taas on äidin lapsi ja kuopus isin lapsi.. joten silläkään ei ole ollut mitään vaikutusta. Ja kyllä vaikka kuopus näyttää olevan isin lapsi, rakastan yhtälailla kuin vanhempaakin. Se joskus raastaa että tunteet lapsia/lasta kohtaamän ovat ristiriitaisia, mutta eiköhän sitä ole jokaisella vanhemmalla.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   10.10.24 09:50:32

Jospa alkaisit rakastaa? Etkä velloisi tunteissasi ja terapiassasi. Mene vaikka sen terapian sijasta joka viikko jonnekin esikoisen kanssa.

Lähettäjä: ejte 
Päivämäärä:   10.10.24 17:21:11

Tuo on oikeasti todella yleinen tunne. Kun lapsia on useampi, ne eivät koskaan ole tasavertaisia ja samanarvoisia. Aina joku on lempilapsi jota rakastaa eniten ja joku inhokki tai se, josta tykkää ja jota rakastaa vähiten ja josta ärsyyntyy eniten. Jos joku väittää, että kohtelee lapsiaan täysin tasapuolisesti ja rakastaa kaikkia yhtä paljon ja saman verran, niin hän valehtelee niin että korvat heiluu. Ja jos lapsia on vain yksi, se yksikin lapsi voi olla enemmänkin ärsyttävä kuin rakastettava. Harva vain suostuu myöntämään tätä tai varsinkaan myöntää sitä muille. Mutta miettikääs omaa elämäänne tai lapsianne. Oletteko itse olleet lellikkejä vai niitä, joita on vain siedetty kun on ollut pakko, ja miten se on ilmennyt? Onko teitä oikeasti rakastettu ehdoitta ja sydmen pohjasta? Vai onko vain siedetty? Tai kenties jopa näytetty se, ettei teistä pidetä?

Vanhemmillemme isosiskoni on aina ollut "oikeanlainen", minä sitten "vääränlainen" ja minusta etsitty vikoja. Toki on asioita, joissa nämä menee päinvastoin, mutta pääpiirteittäin minä olen ollut se, jota ei ole rakastettu yhtä paljon ja samalla tavalla. Tästä on puhuttu siskoni kanssa monta kertaa ja hän on myöntänyt huomanneensa saman, eli ei ole vain minun kuvitelmaani.

Isovanhempamme yrittivät pitää minua ja isosiskoani tasavertaisina, mutta kyllä huomasin, että isosiskoni oli se lellikki ja minä vain se, jota siedettiin, koska oli pakko. Sekä isän että äidin vanhemmat. Isän sisko ja hänen tyttärensä jopa näyttivät tämän ihan avoimesti, ja serkkuni on koko ikäni ollut minua kohtaan todella inhottava, kun taas isosiskoni on aina ollut heidän lellikkinsä. En tietääkseni ole tehnyt mitään, jonka takia minua oltaisiin inhottu, eikä minulle ole koskaan sanottu, että syyn X takia minusta ei pidetä. Joillakin sukulaisilla taas päinvastoin, he selkeästi pitävät minusta enemmän kuin isosiskostani, joten ei voi olla kyseessä sekään, että minä vain olen sellainen, ettei minusta pidetä.

Siskollani on kolme lasta, ja hänen keskimmäisensä on sellainen, josta moni ei pidä. Lapsi ei itse sille mitään voi, mutta hänessä on jokin, joka aiheuttaa sen, että hänestä vain ei pidetä. Ei ole erityislapsi, joten syynä ei ole mikään sellainen asia/piirre. Yritän olla näyttämättä tätä ja toivon, että lapsi ei sitä itse tajua, koska muistan itse niin hyvin sen, miten kurjaa oli kun minua hyljittiin ja siskoani lellittiin.

Kaverilla on vain yksi lapsi, ja hän on monesti sanonut, että lapsi on ärsyttävä. Someen tietenkin postailee miten rakas lapsi on ja hän on maailman rakkain, mutta todellisuudessa hänen on vaikea rakastaa lastaan ja jossain vaiheessa sopivat miehensä kanssa, että mies hoitaa lasta enemmän kun kaveriani vain ärsytti koko lapsi. Ihan tavallinen lapsi se on, mutta kaverillani vain oli vaikeuksia rakastaa häntä. Nyt kun lapsi on jo isompi 11 v, niin on itsenäisempi, joten kaveriani ei enää lapsen olemassaolo niin paljoa rasita. Kun lapsi oli pieni, minä olin paljon lapsenvahtina, että kaverini kykeni esittämään lapselleen rakastavaa äitiä. Lapsi oli toivottu ja sitä sukupuolta jota kaverini toivoi, mutta silti kaverini ei vain rakastanut häntä kuten olisi halunnut. Hän olisi ehkä halunnut enemmänkin lapsia, mutta eivät sitten kuitekaan enempää tehneet, koska kaverini pelkäsi, ettei kykene rakastamaan muitakaan lapsiaan. Eikä kaverillani ole mitään mt-diagnoosia. On käynyt psykologilla juttelemassa ja jossain terapiassakin, koska piti itseään viallisena, mutta eipä ole ollut apua. Hänelle oli vain sanottu, että joskus asiat vain ovat noin, ja jos ei kuitenkaan selkeästi lastaan vihaa ja halua tälle pahaa, niin sitten asian kanssa on vain elettävä.

Lähettäjä: Genomi 
Päivämäärä:   10.10.24 18:22:35

^^Minä kyllä Uskon ihan täysin, että lapsia voi rakastaa saman verran. Toki todennäköisyys siihen pienenee mitä enemmän lapsia on. Ja kyllä se on enemmän vanhemman/muiden aikuisten pään sisäinen ongelma, jos ei jostain lapsesta pidä, kuin lapsen omaa syytä.

Päivämäärä:   10.10.24 18:26:52

”Kun lapsia on useampi, ne eivät koskaan ole tasavertaisia ja samanarvoisia. Aina joku on lempilapsi jota rakastaa eniten ja joku inhokki tai se, josta tykkää ja jota rakastaa vähiten ja josta ärsyyntyy eniten. Jos joku väittää, että kohtelee lapsiaan täysin tasapuolisesti ja rakastaa kaikkia yhtä paljon ja saman verran, niin hän valehtelee niin että korvat heiluu.”

Minä väitän, että sinä valehtelet nyt, niin että korvat heiluu.

Päivämäärä:   10.10.24 19:13:11

Ei kai tunteilleen mitään voi. Mielelläni kokisin saman verran rakkautta molempia kohtaan. Asia häiritsee minua ja tekisin sille jotain jos voisin.
Kiitos hyvistä ajatuksista ja kokemuksista

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   10.10.24 22:39:01

Luonto huolehtii, että äiti keskittyy nuorimman hoitoon. Etenkin jos on pidempi ikäero voi käydä noin.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   10.10.24 22:52:36

Mamma: onko mahdollista että tietoisesti teet asialle jotain? Tosiaan järjestät aikaa tehdä vanhemman lapsen kanssa lapselle mieluisia asioita. Yksinkertaisesti menet mukaan lapsen maailmaan ja osoitat että sinua kiinnostaa hänen maailmansa. Näin minä tein ja sain ärsytykseni lievenemään. Omalapsi esim. Halusi metsäretkille, puistoon tai vaikka katsomaan yksiä tiettyjä juttuja. Minä aikuisena, vaikkei aina niin paljon joku tietty juttu kiinnostakaan, osallistun. Minun mielestä vanhempien pitää ottaa huomioon se, että lapsi voi olla perusluonteeltaan täysin erilainen kuin vanhempi tai jopa ärsyttävän samanlainen :D silti se pitää osata sysätä sivuun ja osoittaa lapselle että hänen juttunsa ovat tärkeitä.

Päivämäärä:   11.10.24 10:11:28

"Asia häiritsee minua ja tekisin sille jotain jos voisin."

Ihan varmasti on paljonkin tehtävissä. Mitäpä jos aktiivisesti tarttuisit asiaan, sen sijaan että hoet itsellesi ja näköjään ulkomaailmallekin miten et omaa lastasi rakasta?

Päivämäärä:   11.10.24 10:29:07

Mikä ihme sai sinut tekemään toisen lapsen, jos esikoisen kanssa oli tämä tunne heti synnäriltä kotiutuessa?

Lähettäjä: tiu 
Päivämäärä:   11.10.24 10:34:25

Onhan tuo tosi luonnollista, että tiettyjen persoonallisuuksien kanssa klikkaa paremmin ja toisten huonommin, vaikka kyse olisi omista lapsista. Ihanaa että lapsellasi sujuu kuitenkin hyvin isänsä ja ilmeisesti muidenkin lähiaikuisten kanssa. Turha tuntea syyllisyyttä, minkäpä tunteilleen mahtaa. Yritä kuitenkin kohdella lapsiasi tasapuolisesti ja arvostavasti.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   11.10.24 10:48:06

"minkäpä tunteilleen mahtaa"
Niin, minkäpäs sitä tunteilleen mahtaa. Ei varmaan lapsikaan sitten myöhemmin, kun omien lasten ukki otetaan kotiin asumaan ja mummi laitetaan laitokseen makaamaan vaipoissaan.

Päivämäärä:   11.10.24 10:50:17

sk: niin, kyse oli nimenomaan tunteista. Silti voi kohdella lapsia tasapuolisesti ja arvostavasti, ihan niin kuin toivottavasti lapset myöhemmin vanhempiaan.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   11.10.24 11:30:17

Voisiko olla, että hormonit ovat tehneet sinulle tepposet, olet alkanut ajatella asiasta noin ja nyt pidät sitä totuutena. Mitäpä jos alkaisit kertoa itsellesi uutta totuutta siitä miten rakas ja tärkeä lapsi on. Miksi teit uuden lapsen jos et rakasta ensimmäistäkään?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.10.24 11:34:47

Mikä ihme sai sinut tekemään toisen lapsen, jos esikoisen kanssa oli tämä tunne heti synnäriltä kotiutuessa?

No tämä on minullekin mysteeri - fiksu ihminen olisi tuossa kohtaa todennut ettei minusta ole äidiksi.

Voisiko olla, että hormonit ovat tehneet sinulle tepposet, olet alkanut ajatella asiasta noin ja nyt pidät sitä totuutena.

Hormonit kyllä tekevät päinvastaiset tepposet, näin luonto hoitaa että äidit ymmärtävät suojella ja rakastaa ja hoitaa lapsiaan. Kokemus itsellä oli voimakas - en halunnut lapsia mutta tulinkin kauhukseni raskaaksi ja mies halusi lapsen pitää. Aluksi olin aivan järkyttynyt ja kauhuissani ja koin että minusta ei ole kenenkään äidiksi enkä pidä lapsista. Mutta se 9 kk kun hormonit jylläsivät teki minusta varsinaisen leijonaäidin, ja se pieni olento joka meille muutti oli ensihetkestä lähtien elämäni rakkain ja tärkein, ja on sitä edelleen vuosienkin jälkeen. Jotain on kyllä ihmisessä pahasti vialla jos ei lastaan rakasta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.10.24 11:39:34

Älä tolkuta itsellesi että et rakasta lastasi, äläkä hae tuolle typerehtimiselle hyväksyntää. Ajattele että hän on lapsesi jonka olet itse maalmaan vapaaehtoisesti saattanut ja hän on sisaruksineen tärkeintä mitä sinulla nyt on. Tuo rakkaudettomuuden märehdintä alkaa toteuttaa itseään, ja ei, se ei ole hyväksyttävää ja tunteilleen kyllä voi paljonkin, kun ei ota sitä asennetta että minkäs mää tälle voin (kun en tee mitään että voisin, koskacen halua).

Lapsiparka.

Lähettäjä: Molla 
Päivämäärä:   11.10.24 11:54:48

Ikävä kyllä se lapsi huomaa ja tajuaa sen ettei äiti rakasta. Vaikka yrittäisit esittää muuta tai lykätä lasta muille hänestä aidosti välittäville. Lapset on noissa asioissa herkkiä aistimaan asioita. Ja se jättää lapseen pysyvät jäljet.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   11.10.24 14:28:01

Aloittaja voi huokaista helpotuksesta. Kaikki vauriot sen lapsen kehitykselle ovat jo tapahtuneet. Perusturvallisuuden, minän arvon ja hyväksytyksitulemisen tunne kehittyvät tai jäävät kehittymättä jo varhaislapsuudessa, ja tämä aika on lapseltasi ohi. Se lapsi on jo kasvanut kieroon, et sinä enää sitä voi pahemmin pilata.

Harmi tietty sen lapsen kannalta. Mutta toisaalta näitä emotionaalisesti hylättyjä ja kaltoinkohdeltuja lapsia löytyy Suomesta varmaan valtaosa alkuperäisväestöstä jo muutenkin. Sopiipahan porukkaan sitten vanhempana.

Päivämäärä:   12.10.24 08:33:11

Tavis, älä nyt höpötä. Ei lapsi tuosta traumatisoidu jos rakastavia ihmisiä on ympärillä ja äidiltäkin saa perushyvän kohtelun. Etäisiä ja olemattomia isiäkin on ollut maailman sivu, ei se vielä tarkoita että lapsi menee pilalle.

Päivämäärä:   12.10.24 10:44:59

On äidin twhtävä hoidattaa päämaä kuntoon ja aloita nyt vaikka puhumalla täarä terapiassa. Kyseessä ei ole mikään muuttumaton asia. Itse asiassa luulen että rakastaa kyllä mutta joku haavoittuvuua sinussa estää tuntemasta sitä ehkö kadehdit lapsen asemaa, isän rakkautta, tai mitä ikinä. Se ei kuitenkaan ole lapsen asia eikä vika. Asetu hänen asemaansa.

Asia on sinun vikasi ellet tee sille jotain ihan heti. Muuten tiedät että on vähintään osittain sinun syytä kun lapsella on ongelmia tulevaisuudessa

Päivämäärä:   12.10.24 12:12:41

Itselle kävi noin, mutta olinkin adoptoitu kolmevuotiaana. Äitini ihan myönsi monesti sen ettei rakasta minua niinkuin "omiaan". Kohtelu minua myös äärettömän julmasti hetkittäin. Se kyllä jättää jäljen loppuelämäksi ja tällaisen lukeminen tekee minut äärettömän surulliseksi. Lapsi raukka.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   12.10.24 13:40:51

Tiu: Jos lapsen äiti sanoisi esimerkiksi neuvolassa nuoremman kanssa käydessään, että tämä on niin rakas mutta sitä toista en rakasta ollenkaan, niin luuletko että ammattilaisin silmin asiaa pidettäisiin täysin normaalina, kunhan se toinen lapsi nyt saa jonkinöaisen perushyvän kohtelun? Eli täysin ok että lapsen äiti toitottaa miten toinen on rakas ja toinen ei, eikä asialle ole tarvetta tehdä mitään?

Toivoisin että suomessa kun pidetään eläimistä niin hyvää huolta, että koiran hankkimiseenkin pitäisi olla jonkinlainen ajokortti, niin alettaisiin miettimään sitäkin onko kaikkien järkevää lisääntyä.

Lähettäjä: Exexex 
Päivämäärä:   12.10.24 14:22:29

Hyvinkin yleistä, varsinkin eroperheissä. Adhd tms exän lapsi jää useissa tapauksissa kakkoseksi uuden kaikki hyvin combon kanssa.

Päivämäärä:   12.10.24 14:32:27

Otsikon olisi pitänyt jatkua "yhtä paljon kuin toista lastani".
Tottaksi rakastan, mutta kuopusta enemmän.
Täytyisi nyt terapiassa saada ensin oma pää ja toimintakyky kuntoon, ennen kuin jaksan käsitellä muuta.
Ja ihan olette oikeassa, kaikkien ei tulisi lisääntyä ja voin sanoa, olen yksi niistä. Valitettavasti en voinut kuvitellakkaan että vanhemmuus ja lapsiarki olisi tällaista ja etten pysty olla hyvä äiti.

Lähettäjä: Vanni 
Päivämäärä:   12.10.24 15:10:21

Älä syyllistä itseäsi, olet vaan rehellisempi kuin moni muu.

Päivämäärä:   12.10.24 17:00:22

Eli rakastat vain itsesi kopiota ja miehesi kaltaista lasta et rakasta. Sitten kun miehesi kanssa tulee ero, niin tulet vihaamaan tuota ex-miehesi kaltaista lasta koska hän muistuttaa sinua exästäsi.

Lapsi raukka.

Olen samanlaisen äidin lapsi ja se jättää pysyvät jäljet.

Lähettäjä: Mummi 
Päivämäärä:   12.10.24 18:30:50

Itsellä vain yksi lapsi. Kun toinen lapsenlapsi syntyi pelkäsin etten kiinny kuten ensimmäiseen. He olivatkin täysin erilaiset lapset ja onneksi kiinnyin toiseenkin ihan yhtä lailla.

Hyvä olisi puhua suoraan asiasta terapiassa kun kerran käyt terapiassa.
Itse olin lapsena se ketä aina moitittiin ja siskoa ylistettiin kun oli parempi koulussa kuin minä ja se oli vanhemmilleni tärkeää. En kokenut koskaan tulleeni rakastetuksi. Tärkeää olisi kuitenkin kaikkien lapsien tuntea itsensä rakastetuiksi.

Päivämäärä:   12.10.24 18:38:22

Terapiaan. Et pysty koko lapsen elämän näyttelemään niin hyvin että ei huomaisi, koska suosit huomaamattasi kuopustasi ja vanhemmasta lapsestasi tulee varmaan syntipukki kaikkeen, ja kupuksesi ei voi muka tehdä mitään väärin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.