Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako työnantaja tietää ulosotosta?

Lähettäjä: Help 
Päivämäärä:   9.10.24 19:09:34

Olen vaihtamassa työpaikkaa ja nyt näyttäisi siltä, että ulosotto kutsuu. Pitäisikö tämä mielestänne kertoa jo työhaastattelussa vai saako uusi työnantaja asiasta tietää? Saako siis palkanlaskija kertoa tällaisia asioita?

Re: Saako työnantaja tietää ulosotosta?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.10.24 19:33:23

Kyllä se tieto menee työnantajalle. Kirje lähtee yrityksen nimellä, joten riippuu yrityksen käytännöstä kuka sen avaa. Isossa firmassa menee todennäköisesti HR:ään tai suoraan palkkoihin, mutta pienemmässä avaaja voi olla melkein kuka vaan siivoojasta toimitusjohtajaan.

Jos palkanlaskenta on ulkoistettu, työnantaja on se joka toimittaa tiedon palkkoihin. Firmasta sitten riippuu se ketkä kaikki tuosta saavat tiedon. Ainakin henkilö, joka hyväksyy palkat.

Ulosotto on kuitenkin erittäin arkaluonteinen henkilötieto ja sitä saa käsitellä vain ne tahot, joiden on välttämätöntä sitä käsitellä.

Lähettäjä: Myrna 
Päivämäärä:   9.10.24 19:38:05

Ei saa tietää, palkanlaskija ei kerro ulosottolaitoksen maksukielloista.
Ulosottoja tilitettäessä käytetään maksukiellossa olevaa viitenumeroa, niin esim. kirjanpitäjä ei saa tietoonsa ulosotossa olevan nimeä.

Lähettäjä: Pht 
Päivämäärä:   9.10.24 19:45:49

Jossain yrityksessä voi pitää paikkaansa tuo Myrnan vaihtoehto, jos yrityksessä on oma palkanlaskenta. Mikään itsestäänselvyys se ei kuitenkaan ole, palkanlaskija voi hyvin olla myös se työnantaja itse.

Jos palkanlaskenta on ulkoistettu, joku työnantajan edustaja saa joka tapauksessa tiedon ulosotosta, vaikka maksukielto itsessään menisi jotenkin suoraan palkanlaskentaan, mikä sekin on hyvin harvinaista. Yleensä nämä tulee nimenomaan työnantajan edustajalta palkkoihin.

Sanoisin siis, että 100% varmasti joku työnantaja- yrityksessä saa tiedon asiasta. Kyseessä on kuitenkin salassa pidettävä tieto, joten tietoa ei saa tarpeettomasti levittää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 19:57:21

Saa ainakin pienessä/keskisuuressa.

Lähettäjä: Mtk 
Päivämäärä:   9.10.24 20:11:12

No mulla voi jopa vaikuttaa työhöni jos joudun ulosottoon...

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   9.10.24 20:56:04

Eihän sellaisista asioista puhuta työhaastattelussa. Voit myös itse tehdä maksusopimuksen ulosottoon, niin ei mene tietoa työnantajalle.

Päivämäärä:   9.10.24 20:59:11

b: mikä on maksusopimus tai siis mitä se tarkoittaa? Kuinka se estää työnantajaa samasta tietoa?

Päivämäärä:   9.10.24 21:00:24

Kauhea paniikki etukäteen, vaikuttaako se 6kk koeaikaan.

Lähettäjä: Tarkastus 
Päivämäärä:   9.10.24 21:01:46

Ulosotto näkyy luottotiedoissa, joten jos menet töihin paikkaan, jossa luottotiedot tarkistetaan, niin työnantaja saa tiedon sieltä.

Päivämäärä:   9.10.24 21:04:21

Isossa firmassa riski on pienempi mutta pikku firmassa pomo takuulla saa tietää. Riippuu siitä mitä työtä teet. Jos käsittelet rahaa tai arkaluotoisia tietoja voi luottotiedoilla olla merkitystä. Jos olet siivoja tai puutarhuri niin tuskin vaikuttaa.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   9.10.24 21:22:34

Lähettäjä: Help
Päivämäärä: 9.10.24 20:59:11

b: mikä on maksusopimus tai siis mitä se tarkoittaa? Kuinka se estää työnantajaa samasta tietoa?"

En kertoisi etukäteen mitään jos et ulosotossa ole kun uuden työn saat.
Voit yrittää sopia UL miehen kanssa jos voisit itse maksaa suoraa heille palkasta, mutta silloin tarvii olla rehellinen. Sulle ne sieltä soittaa kun velka sinne menee.

Jos sulla on tavan työpaikka haussa niin tuskin vaikuttaa. Pankkiin on varmaan turha hakea.

Lähettäjä: NipsNaps 
Päivämäärä:   9.10.24 21:25:53

Ensimmäisen palkanmaksun jälkeen UO lähettä maksulappusensa. Jos palkat hyväksyy joku johdosta, se näkyy rivinä vähennyksissä. Eli saa tietää, mutta sitä ei tiedä kuin sinä ja UO mitä ulosotto koskee.

Älä puhu mitään työhaastattelussa ja pyri tekemään soppari UO:n kanssa ennemmin.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   9.10.24 21:31:29

Palkan ulosmittaus on nykyään niin yleinen että harvaa työnantajaa se hetkauttaa, kunhan työtehtävät ei ole sellaisia missä käsitellään rahaa.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   9.10.24 22:42:54

Jos uskot, että ulosotto vaikuttaa työsuhteeseesi, ole yhteydessä omaan ulosotto(yli)tarkastajaasi ja yritä sopia maksusuunnitelmasta. Oman vastaavan yhteystiedot löydät esimerkiksi Ulosoton sähköisestä asiointipalvelusta. Ja ole yhteydessä jo ennen, kuin ulosmittauspäätös ehditään tehdä ja kerro rehellisesti tilanteesi. Ulosottomies ei sinuun ole yhteydessä puhelimitse, vaan sinun pitää itse olla.

Maksusuunnitelmalla maksat itse suoraan ulosottoon saman, mitä palkasta ulosmitattaisiin, eli se ei sitten vaikuta summaan, mikä ulosottoon pitää maksaa. Oma vastaavasi kyllä sitten neuvoo miten lasket sen laskurilla.

Lähtökohtaisesti UO:n kirjeet lähtee tyylillä Yrityksen nimi / palkat, mutta voi olla, että menee kuitenkin yrityksen postiosoitteeseen, jos ei palkanlaskentaan ole suoraa reittiä.

Ja kuten 123 sanoikin, niin palkan ulosmittaus on niin yleinen, että harvaa työnantajaa se kiinnostaa.

Lähettäjä: Intrum Justitia 
Päivämäärä:   9.10.24 22:46:54

Viime vuosituhannella ulosottajaa pystyi pakenemaan, kun vaihtoi työpaikkaa puolen vuoden välein, mutta perässä se tuli kuin jälestäjä lumisia kengänjälkiä seuraten.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.10.24 23:00:02

"
Viime vuosituhannella ulosottajaa pystyi pakenemaan, kun vaihtoi työpaikkaa puolen vuoden välein, mutta perässä se tuli kuin jälestäjä lumisia kengänjälkiä seuraten."

Eikä onnistu enää, kun tulorekisteristä saa heti tiedon työsuhteesta. Pitäisi vaihtaa työpaikkaa kuukauden välein.

Päivämäärä:   10.10.24 06:52:25

Emppu: miten voin olla ennen ulosottomittauspäätöstä yhteydessä, kun minulla ei ole asiakkuutta tai sitä kautta mitään numeroitakaan ulosottoon?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.10.24 06:59:46

Itse olen keskisuurissa firmassa pomona. Meille tulee ulosottokirjeet, ne avataan ja lähetetään skannattuna palkanlaskijalle. Ei niistä puhuta eteen päin.

Isossa firmassa nämä meni suoraan palkanlaskentaan. Ainakin HR näistä tietää, mutta ei muut.

Lähettäjä: Allukko 
Päivämäärä:   10.10.24 07:16:23

"LähettäjäHelp

Päivämäärä10.10.24 06:52:25

Emppu: miten voin olla ennen ulosottomittauspäätöstä yhteydessä, kun minulla ei ole asiakkuutta tai sitä kautta mitään numeroitakaan ulosottoon?"

Palkan ulosmittausta ei tehdä ennen kuin eräpäivä ulosottoon joutuneesta asiasta on mennyt. Viimeistään ulosoton maksukehotuksen saadessasi saat tietää vastaavasi yhteystiedot. Mikäli asiasi on vireillä ulosotossa niin se on jo määräytynyt tietylle vastaavalle ja voit lähettää hänelle viestin sähköisen asioinnin kautta tai soittamalla ulosoton asiakaspalveluun.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   10.10.24 08:56:46

Ulomittauskirjeessä on tietenkin henkilön tiedot ja nimi, miten se palkanlaskenta muuten tietää keneltä se otetaan palkasta.
Mutta riippuu yrityksestä että kenelle paperi menee.
Nykyään aika yleistä, joten jos et tee suoraan rahan kanssa töitä niin tuskin se mitään haittaa.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   10.10.24 09:28:51

Maksusopimus ulosottoon tarkoittaa sitä, että ei peritä palkasta vaan maksetaan itse vähintään sen verran, mitä menisi maksukieltolaskurin mukaan. Yleensä ulosotto on suostunut siihen, jos ei ole aikaisempia laiminlyöntejä ulosottomaksuissa.

Ulosottoon voi ottaa yhteyttä siinä vaiheessa, kun tulee kehotusmaksu. Eikö se mene aina niin, että ensin tulee lasku koko summasta ja jos sitä ei maksa, tulee varsinainen ulosmittauspäätös?

Monet työnantajat suhtautuvat yllättävän myönteisesti ulosotossa oleviin työntekijöihin. Olen tavannut useammin kuin yhden, jolle työnantaja on antanut palkkaennakkoa ulosottovelan maksamiseen. Kätevää, on sitten sitouttanut työntekijän pitempään työsuhteeseen.

Lähettäjä: torffi 
Päivämäärä:   10.10.24 09:40:44

"Älä puhu mitään työhaastattelussa ja pyri tekemään soppari UO:n kanssa ennemmin."

^
tuosta ei ole hyötyä, jos työpaikkailmoituksessa jo mainitaan, että luottotiedot tarkistetaan.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   10.10.24 10:09:34

Mehän emme tiedä mihin aloittaja hakemassa töihin.
Emppu; Kyllä vaan mulle soitti ul mies ihan ite että ul alkaa.

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   10.10.24 10:17:41

Olen oikeasti kuvitellut, että jokaisessa työpaikassa tarkastetaan luottotiedot ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Yllättävää, jos ei tarkisteta..

Päivämäärä:   10.10.24 14:27:20

"tuosta ei ole hyötyä, jos työpaikkailmoituksessa jo mainitaan, että luottotiedot tarkistetaan."

Aloittajallahan on vielä luottotiedot.

"Lähettäjäjees

Päivämäärä10.10.24 10:17:41

Olen oikeasti kuvitellut, että jokaisessa työpaikassa tarkastetaan luottotiedot ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Yllättävää, jos ei tarkisteta.."

Ei ole ikinä missään tarkistettu. Supon suppea turvallisuusselvitys on yhdessä firmassa tehty, mutta ei sielläkään minun luottotietoni kiinnostaneet ketään. Minulla on luottotiedot kunnossa niin ei olisi ollut ongelma, mutta vaikka olen paljon rahaa käsitelyt ei kiitä ole kyselty.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   10.10.24 14:35:19

"Lähettäjä: jees
Olen oikeasti kuvitellut, että jokaisessa työpaikassa tarkastetaan luottotiedot ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Yllättävää, jos ei tarkisteta."

Useimmat työnantajat noudattavat lakia. Se on ihan laissa määritelty missä tilanteessa tiedot voi tarkistaa. Jonkun hitsarin luottotiedoilla ei ole mitään merkitystä työtehtävien hoitamisen kannalta.

Päivämäärä:   10.10.24 16:37:07

Turhaa häpeilet. Meilä pienessä firmassa 2 ulosotossa ja samoin oma mieheni. Ei se ketään kiinnosta

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   12.10.24 21:23:57

^^: Ei ne yleensä soittele, mutta sulle on sitten sattunut joku, jolla tuohon on ollut aikaa. Lähtökohtaisesti "lähestymistavat" on maksukehotus ja vireilletuloilmoitus ja jos niihin ei velallinen reagoi, niin sitten ulosmittaus tai asioiden pois laitto esteellä, jos ulosmitattavaa ei ole.

ap: kyllähän sulle sieltä maksukehotus ja vireilletuloilmoitus tulee ennen, kuin palkkaa aletaan ulosmittaamaan, niin olet siinä vaiheessa yhteydessä, kun kehotuksen ja vireilletuloilmon saat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.