Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruokailu etiketti

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   9.10.24 19:06:55

Olen oikea junttien juntti, mutta tarvisin apua etiketin kanssa.

Kun menen ravintolaan ja siellä on liuta haarukoita ja veitsiä niin eikö ole niin, että uloimmista aina alotetaan?
Katsoin instagram kuvia paikasta johon olemme menossa ja kuvissa lautasen oikealla puolella oli vierekkäin kaksi haarukkaa ja kaksi veistä. Lautasen yläpuolella lusikka. Lusikka kaiketi on jälkiruokaan, mutta mistä tiedän kumpi haarukka ja veitsi tulee ensin? Entä jos syön pelkän pääruuan niin kumman haarukan ja veitsen valitsen?

Re: Ruokailu etiketti

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.10.24 19:20:45

Jos otat vain pääruuan, saat vain yhdet välineet. Jos tilaat vaikka rapuja, saat niille sopivat välineet.

Kenen kanssa olet menossa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.10.24 19:22:39

Uloimmat välineet. Lusikka voi olla, jos ruoassa on lientä.

Ylhäällä oleva lusikka on tosiaan jälkiruoalle,samoin mahdollinen haarukka.

Kivaa iltaa!

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.10.24 19:31:22

Tarjoilija tosuaan poistaa ne välineet, joita et tarvitse; tilattuasi ruuan. Vähän kuin 50-50 haluatko miljonääriksi…
Jos tilaat kiinteää alku-ja pääruokaa, aloitat uloimmilla välineillä.
Tarjoilija poistaa myös mahdolliset väärät lasit, jos vaikka otat vain punaviiniä, viedään valkoviinilasi pois. Vesilasi jää aina.
Lähtökohtaisesti et itse kaada laseihisi mitään, huolehtiva tarjoilija täyttää lasin tarpeen mukaan. Jos olet naisoletettu, vieras, kunnioitettu ja arvostettu, voi seuralaisesi kaataa esim vettä, jos lasisi pääsee tyhjenemään.

Jos jotain putoaa lattialle, veitsi, ruokaliina, et nolostu etkä nosta itse. Tarjoilija hoitaa ja tuo uuden.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   9.10.24 20:27:25

Mama
Nuo olikin hyviä vinkkejä.

Olen käynyt fine dining ravintoloissa, joissa on sillätavoin helpompaa, ettei itse tarvitse tehdä mitään. Sitten taas pikaruokaravintolassa kaikki tehdään itse.

Nyt olen menossa tuollaiseen välimuotoon, jossa ei ole ihan niin fiiniä, mutta ei ihan amarillo tasoakaan.

Jos haarukat ja veitset olisi eri puolella lautasta niin olisi helpompi alottaa uloimmista, mutta nyt minua hämäsi kun ne on samalla puolella.

Mutta kiitos vinkeistä, eiköhän näillä pärjätä! :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.