Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Hymyilisit enemmän"-kehotus

Lähettäjä: Sida 
Päivämäärä:   9.10.24 16:44:15

Onko sinulle sanottu tuo legendaarinen "Hymyilisit enemmän" tms. kehotus? Älä hymyile, varsinkaan, jos olet nuori nainen ja työskentet asiakaspalvelussa.

Iltalehti: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86f81bc3-7e63-43a8-b4cb-d8e6c11b6a89

Lidlin työntekijä hymyili asiakkaalle – Alkoi kahden vuoden piina
Nelikymppinen mies vainosi Lidlissä työskennellyttä nuorta naista kahden vuoden ajan.

Helsinkiläismies vainosi Lidlin työntekijää kahden vuoden ajan. Tilanne oli saanut alkunsa viattomasta hymystä, jonka parikymppinen asiakaspalvelija oli nelikymppiselle asiakkaalle suonut.

Mies kuvitteli, että nainen on hänestä kiinnostunut. Hän haaveili ”hommaavansa” naisesta itselleen tyttöystävän. Tosiasiassa miehen lähes päivittäiset lähestymiset aiheuttivat nuoressa naisessa ahdistusta, pelkoa ja paniikkia.

Ensimmäisistä treffipyynnöistä nainen kieltäytyi kertomansa mukaan kohteliaasti.

Mies ei kuitenkaan lopettanut.

Hän lähestyi naista toistuvasti, jopa monta kertaa työvuoron aikana. Hän etsi naista ympäri myymälää ja hakeutui jatkuvasti tämän läheisyyteen. Mies pyysi naista kanssaan treffeille, toi kirjeitä ja tavaroita ja tarkkaili myymälän ulkopuolellakin.

Lidlissä jouduttiin turvautumaan erikoisjärjestelyihin miehen vuoksi.

Työntekijät ilmoittivat naiselle, kun mies saapui myymälään. Miestä kiellettiin erikseen asioimasta naisen kassalla, ja tarvittaessa myös vartijat käskivät miestä maksamaan ostoksensa toiselle myyjälle.

Mies totteli vartijoita, mutta valitsi aina kassan, josta oli suora näköyhteys naiseen.

Raivosi kassalinjalla
Kun ystävälliset pyynnöt eivät tehonneet, sanoi nainen napakasti, ettei ole miehestä kiinnostunut. Hän lakkasi tervehtimästä miestä ja alkoi välttelemään tätä.

Viesti ei vieläkään mennyt perille. Ajan kanssa miehen käytös muuttui aggressiiviseksi ja aiempaa ahdistavammaksi.

Kerran, kun nainen poistui kassalta huomattuaan miehen jälleen jonossaan, mies tulistui. Hän tiuski ja paiskoi ostoksensa kauppakasseihin.

Mies menetti malttinsa myös silloin, kun nainen pyysi kollegaansa palvelemaan miestä. Hän suuttui niin, että viskoi juuri ostamansa banaanit pitkin poikin kassalinjastoa.

Ajoittain nainen joutui pakenemaan miestä myymälän takatiloihin. Tällöin mies tuli koputtelemaan takahuoneen ovea.

Nainen pelkäsi oman turvallisuutensa puolesta. Turvallisuudentunnetta ei parantanut se, että pariin otteeseen nainen näki miehen vartovan häntä myymälän edustalla.

Nuori nainen ei uskaltanut enää lähteä töistä yksin kotiin, vaan sopi kumppaninsa kanssa, että tämä tulee hakemaan hänet työpäivien päätteeksi.

Kylmäävä kirje

Helsingin käräjäoikeus ja sittemmin myös hovioikeus katsoivat, että mies on syyllistynyt vainoamiseen. Miia Sirén
Mies sai syytteen vainoamisesta. Hän kiisti syyllistyneensä rikokseen.

Hän kertoi olettaneensa naisen hymystä, että tämä on sinkku ja hänestä kiinnostunut. Mies kuvitteli olevansa suhteessa naisen kanssa. Kerran hän jätti itsepalvelukassalle kirjeen, jossa kertoi odottavansa, että nainen eroaa parisuhteestaan.

Kirje ei ollut ainoa viesti, jonka mies naiselle jätti. Kerran hän ojensi naiselle paperilapun, johon oli piirrettynä kukkasia.

Nainen kertoi poliisille heittäneensä paperilapun roskakoriin miehen nähden. Mies puolestaan väitti, että nainen oli ottanut sen onnellisena ja hymyillen vastaan.

Miehen selitykset eivät menneet läpi käräjäoikeudessa.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi vuonna 1980 syntyneen miehen vainoamisesta 70 päivän mittaiseen ehdolliseen vankeusrangaistukseen.

Lisäksi mies määrättiin korvaamaan uhrilleen 5 500 euroa tilapäisestä psyykkisestä haitasta sekä 1500 euroa loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä.

Mies valitti tuomiostaan Helsingin hovioikeuteen. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota miltään osin.

Re: "Hymyilisit enemmän"-kehotus

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.10.24 16:51:09

On mulle varmaan joskus sanottu.

Pari viikkoa sitten lähdin yksin baarista kotiin Helsingissä, ja kävelin kadulla kahden miehen ohi. Nämä miehet alkoivat jotain kommentoimaan ja huutelemaan perään. Kun en vastannut heille mitään, niin alkoi kysely "oletko vihainen?" :D

Se ongelmahan on se, että jos naisena olet peruskohtelias ja hymyilevä, niin iso osa miehistä ottaa sen flirttailuna. Olen itsekin avoin ja ystävällinen ihminen, joka tykkää keskustella monenlaisista aiheista. Valitettavasti moni mies ottaa tavallisen jutustelun jonain suurena kiinnostuksen osoituksena.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.10.24 16:58:42

Onneksi ikää 53 ja saa olla täysin rauhassa hymyili tai ei :D

Lähettäjä: Ada 
Päivämäärä:   9.10.24 20:31:17

Kuten R kirjoitti, pitää olla varovainen kenelle huomiota osoittaa. Jotkut haluaa ylitilkita kaiken huomion kiinnostuksena, valitettavasti.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   9.10.24 21:32:54

Se on juuri näin. Nuorempi nainen kun katsoo silmiin ja hymyilee, mikä on kohteliasta ja suotavaa niin asiakaspalvelussa kuin myös esim terveydenhuollossa, niin aina joku vanhempi mies tulkitsee sen kiinnostuksen osoittamiseksi.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   9.10.24 21:37:00

Minulle kävi myös näin 18-vuotiaana Lidlin kassalla. Eräs vanha mies alkoi ahdistelemaan ja kerran myymälässä tarttui kiinni. Jouduin tekemään rikosilmoitukset.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 21:37:06

Ei se ole iästä kiinni nykyään: jos olet iloinen ja katsot puhuessa ja kuunnellessa silmiin, niin harrastat flirttailua ja vastapuoli kokee sen vähintään kiinnostuksena.
Kannattaa kasvattaa ne lapset (varsinkin tytöt) toisella tavalla: hyvät käytöstavat imevät puoleensa moukkia.

Päivämäärä:   9.10.24 22:06:25

Ikä ei kyllä pelasta. Juuri kyysikymppinen mieskollega sanoi minulle eilen virkistyspäivän lomassa: "Mitäs sulle, älä ole niin vakava."

Totesin sitten, että tämä on vain mun perusilme, ei kannata katsoa tarkkaan.

Saavuin siis juuri 10 hengen seurueen luokse toisaalta tilasta, en ehtinyt sanoa mitään. Ikää on ihan just sen 53 vuotta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.10.24 22:15:55

Kannattaa kasvattaa ne lapset (varsinkin tytöt) toisella tavalla: hyvät käytöstavat imevät puoleensa moukkia.

Kyllä ne moukat oppii tunnistamaan, ja vastakkaisen sukupuolen kanssa saa aina olla tarkkana. Asiakaspalvelussa kyllä karmaisevaa aloituksen kuvailema tilanne.

Päivämäärä:   9.10.24 22:18:41

Ne moukat oppii tunnistamaan kun ikää ja kokemusta tulee; nuoret tytöt on vähän lainsuojattomia. Ei auta vanhojen ryytyneitten akkojen kitkerät kommentit.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.10.24 22:20:55

Ei, kukaan ei ole koskaan sanonut noin. Olen luonnostani positiivinen ja iloinen. Onneksi kukaan hullu ei ole sitä pitänyt sellaisena tekijänä, että tuppautuisivat seuraani.

Päivämäärä:   9.10.24 22:21:19

Miksi niille pojille ei perheessä pidetä samaa standardia ja rotia kuin niille pikkutytöille? Jokuhan nuokin keski-ikäiset mulkerot ja nuoret paskajaakot on kasvattanut..?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   9.10.24 22:23:50

Minä hymyilen käytännössä aina. Se on perus ilmeeni ja kunnon hymy on todella herkässä. Olen myös koko työurani ollut aspana, mutta ei onneksi mitään noin kauheaa ole käynyt omalle osalleni.

Yksi asiakas bongasi autostaan minut kävelemässä kadulla. Ryömitti autoaan vieressäni ja vonkais ikkunasta että tulisin kyytiin, hän heittäisi kotiin. Ei-vastaus ei kelvannut. Lopetti vasta kun perään tuli auto.

Toinen kaivoi nimeni tietoonsa ja alkoi lähetellä FB-viestejä kertoillen miten istuu alasti saunan jälkeen terassilla jne. Estin Facebookissa, jonka jälkeen selvitti puhelinnumeroni ja laittoi viestiä.

Kolmas antoi minulle puhelinnumeronsa ja kehuskeli jälkeenpäin siskoni miehelle (tunnisti miehen mutta hän ei tiennyt että olen hänen kaverin vaimon sisko) miten x-paikan myyjä oli ollut todella kiinnostunut ja luvannut soittaa. Joo NOT.

Päivämäärä:   9.10.24 22:25:36

Niin no, jos on elänyt eristyksissä ja tekemisissä vain kavereiden jotka yhtälailla eristyneitä, kanssa niin sitten varmasti pinkkien lasien läpi onkin vaikeaa tunnistaa. Vanhemman tehtävä onkin lapsensa kasvattaa. Omalle kaverille oli äitinsä kertonut ällöttäviä juttuja miehistä, kaveri kertoi sitten minulle. Oltiin ala-asteella. Sai kyllä ajattelemaan.

Päivämäärä:   9.10.24 22:34:01

Näin sitä vielä pidetään yllä voimia, joita vastaan on tehty töitä vuosisadan ajan tässä maassa koskien naisen asemaa.
Täällä ei päästä tasa-arvoon vielä pitkään aikaan, koska tasapuolisuuttakaan ei tajuta tai tunnusteta.
Täällä vielä väännetään kotitöiden jakamisesta ja samalla lisäännytään keinoja kaihtamatta.
On eri asia hankkia lapsia kuin kasvattaa lapsia.

Lähettäjä: Allukko 
Päivämäärä:   9.10.24 22:45:45

Jossain ig-videossa nainen heitti hyvin takaisin tuollaiselle "hymyilisit"-huutelijalle pyytämällä miestä kertomaan vitsin. Kummasti hiljeni urpo.

Vielä 2020-luvullakin miehet ovat suureksi osaksi kuin pieniä, kiukuttelevia vauvoja kun naiset eivät olekaan olemassa vain heitä miellyttääkseen.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.10.24 00:30:42

On sanottu lapsesta saakka ja en ole kenenkään mieliksi vieläkään hymyillyt. Eikä ainoastaan miehet ole tätä kehottaneet vaan naisetkin. Hymyillen sitten kun minusta siltä tuntuu. Perusilmeenikin on "onneksi" aika onnettoman näköinen :D tai sitten näytän peuralta ajovaloissa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   10.10.24 00:40:33

"Ei, kukaan ei ole koskaan sanonut noin. Olen luonnostani positiivinen ja iloinen."

Minäkin olen luonteeltani positiivinen ja pääsääntöisesti hyvällä tuulella, mutta silti perusilmeeni on melko vakava. Minulle on siis kyllä monestikin sanottu, että "älä ole noin vakava"

Päivämäärä:   10.10.24 00:52:19

Minulle sanottiin joskus nuorena ja pullukkana ja tietenkin epävarmana ihmisenä, että: "Oisit ihan kaunis silloin, ku hymyilet".

Lähettäjä: sanon että 
Päivämäärä:   10.10.24 01:01:53

Hymy pyllyyn.

Lähettäjä: Meno 
Päivämäärä:   10.10.24 07:53:08

Tulee vain mieleen, että miten helkkarissa ahdistelijalle ei ole annettu porttikieltoa tuohon myymälään?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   10.10.24 10:57:14

"Vielä 2020-luvullakin miehet ovat suureksi osaksi kuin pieniä, kiukuttelevia vauvoja kun naiset eivät olekaan olemassa vain heitä miellyttääkseen."

Näinhän se on. Naisen kuuluisi olla tietynlainen: hymyillä ja tehdä niin kuin käsketään.

Itse en ole kauhean hymyileväinen, ja olen kyllä kuullut otsikon lausetta ihan riittävästi. Mulle sillä on ainakin aivan päinvastainen vaikutus, eli alkaa ketuttaa vaikka olisin siihen asti ollutkin hyvällä tuulella. Sitten en ainakaan hymyile.

Lähettäjä: satsaaja 
Päivämäärä:   10.10.24 11:07:46

Kyllähän noit hulluja on matkan varrella ollut, mutta napakka "haistapasca" ohjaa idiootit toiseen suuntaan.

Päivämäärä:   10.10.24 11:34:37

"Ne moukat oppii tunnistamaan kun ikää ja kokemusta tulee; nuoret tytöt on vähän lainsuojattomia. Ei auta vanhojen ryytyneitten akkojen kitkerät kommentit." Taas kerran: puhutaanko ihmisistä kuten ihmisistä puhutaan?

Lähettäjä: /\ 
Päivämäärä:   10.10.24 11:37:41

Olen saanut karvaasti kokea, mitä on, kun mies luulee ystävällisyyttä seurusteluksi. Olin parikymppinen ja kuskasin rahaa vastaan erästä alkoholistia viinakauppaan. Tämä oli yli nelikymppinen aikamiespoika, oikein kiiltävällä kaljulla varustettu. Tervehdin aina, kysyin kuulumiset ja kuskasin. Tää oli kertonut serkuilleen että me seurustelemme ja pikkukylässä sana levisi kivasti. Onneksi oma poikaystäväni vain nauroi jutulle (paitsi siinä kohtaa kun se alkkis rupesi häiriköimään).

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.10.24 11:42:13

Tuollainen vainoaja on sairas. Joko mielisairaus tai aivovamma. Ei normaali mies ala vainota, koska aspa hymyili hänelle.

Lähettäjä: Hymy 
Päivämäärä:   10.10.24 12:00:30

Onpa vähän hassu aloitus: jos yksittäinen hullu alkaa vainota yksittäistä hymyilijää, niin kaikkien pitäisi olla hymyilemättä?

Minusta tuo on väärä tapa, että lähdetään muuttamaan omia toimintatapoja, persoonaa ja itseilmaisua siksi, että joku saattaa ymmärtää sen väärin.

Itse olen iloinen, positiivinen ja hymyileväinen. Välillä se vetää vääränlaisia ihmisiä puoleensa, olen opetellut pitämään kiinni omista rajoistani ja tarvittaessa ilmaisemaan ne selkeästi.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   10.10.24 12:18:59

Tämä:

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 9.10.24 22:21:19

"Miksi niille pojille ei perheessä pidetä samaa standardia ja rotia kuin niille pikkutytöille? Jokuhan nuokin keski-ikäiset mulkerot ja nuoret paskajaakot on kasvattanut..?"

Lähettäjä: Ilppi 
Päivämäärä:   10.10.24 12:20:49

Koska meillä on vain poikia.

Päivämäärä:   11.10.24 09:55:41

Minua ahdisteltiin myös kun olin 24/7 huoltoasemalla töissä 18 vuotiaana. Eräs mies leikkasi huonekalu lehdestä "kalu" sanoja ja näytteli niitä lappusia minulle. Sitten oli känni ääliöitä ym joka lähtöön. Minun perusilmeeni on sarjamurhaajan pidätyskuva tasoa joten hymyä harvemmin näkee.

Lähettäjä: Aaargh 
Päivämäärä:   11.10.24 09:58:52

.: ihan hirveää. Mutta mitä hittoa leikellä sanoja lehdistä ja näytellä niitä??

Päivämäärä:   11.10.24 10:08:00

Mitähän sellaisella ihmisellä on vinksallaan, joka näyttelee tuollaisia lappuja? Kuvitteleekohan hän, että se aspa ihastuu häneen sillä viisiin? Jos niin kävisi, niin luten tuollainen juttu etenisi? Olisiko tuollaista jatkossakin, suhteen edetessä? Vai olisiko se vain hauska muisto esimerkiksi häissä kerrottavaksi? "Näin tapasimme".

Päivämäärä:   11.10.24 11:30:53

Tämä huonekalu lappu mies oli siis ehkä noin 45-55v ja olin itse 18 vuotias. Vanhempi työkaveri syöksyi sillon väliin kun tajusi että tilanteessa oli jotain hämärää ja käski miehen painua h#lvettiin huoltoasemalta. En tiedä mikä hänen motiivinsa oli mutta hän kävi huoltoasemalla usein ja kaikki työntekijät pakenivat tiskin taakse kun hän saapui paikalle.

Vartijan tulo kesti yleensä 20-30 min joten apuja ei ollut saatavilla nopeasti. Lisäksi pomo esimerkiksi kerran ohjeisti että saksia tai muita teräaseita ei saa koskaan jättää tiskin läheisyyteen ettei kukaan hullu puukota. Meidän huoltoasemalla oli A-oikeudet ja siellä oli ihan vakiasiakaskunta miehiä jotka kävivät siellä kaljalla ja kuolaamassa nuoria naisia (suurinosa työntekijöistä 18-30v).

Kyllä sitä ahdistelua tapahtui myös pikaruokatyössä, mutta vähemmän koska pulju meni kiinni 21.00.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   11.10.24 13:09:20

...: Erittäin hyvä kysymys. Kai tuossa on kuitenkin enemmän kysymys siitä, että on kivaa kun saa nuoren naisen järkyttymään ja hämilleen. Tulee mukava vallantunne.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   11.10.24 13:25:37

Olen tehnyt aspa hommia nuorena mm. R-kioskilla. Siellä annettiin porttikieltoja niille pahimmille häirikkö totoäijille. Mulle on kommentoitu että "mitä virnuilet" kun hymyilen normaalisti. Nyt teen erilaisessa työpaikassa töitä ja olen sen verran vanhempi, että äärimmäisen vähän tulee mitään asiatonta kommenttia miehiltä. Sellaiset 50+ ja siitä vanhemmat papat jotkut suorastaan rakastavat minua töissä. En todellakaan lirkuttele asiakkaille, mutta huumorin kautta hoidan tilanteet. Viimeksi eilen jouduin huutamaan yhdelle keski-ikäiselle miehelle, joka alkoi vänkäämään
vastaan eikä totellut mitä sanoin. Pahimmat hullut on miehiä, jotka on vetänyt alkoa ja nappeja sekaisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.