Lähettäjä: Muffini
Päivämäärä: 9.10.24 17:18:58
Mä olen törmännyt aika ylimielisiin kommentteihin koskien rähjääviä koiria ja niiden kädettömiä ohjaajia. Itse ajattelen, että suurin osa niistä ylivoimaisen taitavista kouluttajista, joilla on varaa arvostella muita, ei ole oikeasti haastavaa koiraa omistaneet. Helppohan se on leijua, jos on omistanut vain kilttejä, lunkeja ja aika taipuvaisia koiria.
Mua ei kiinnosta, jos toisten koirat rähjää, kunhan pysyvät kiinni. Kerran joku pyysi kadulla, että voisinko mennä ohi vielä uudestaan, kun omat koirani eivät piitanneet rähinästä ja autoin ilomielin toista koulutuksessa.
Itselläni on ollut seitsemän koiraa. Joukossa on ollut terrierejä ja perinteisiä palveluskoiria, joten viettiä ja kiihkoakin on löytynyt. Näistä yksi oli sellainen, jota en koskaan saanut kokonaan asialliseksi toisten koirien kohtaajaksi. Nuorena se rähisi ihan tosissaan ja kaukaakin, mutta vanhempana enää vain tietyissä tilanteissa. Viimeistään se opetti ymmärtämään, kuinka herkillä joillakin koirilla reaktiot voivat olla ja kuinka voimakkaita ne voivat olla.
Sitten, kun on muutaman tuollaisen tosissaan rähisijän kouluttanut siistiksi ohittajaksi, voi ehkä vähän sanoa tietävänsä, mistä puhuu. Muuten suhtautuisin aika nöyrästi ja ymmärtäväisesti rähjääviin koiriin, enkä näe syytä, miksi jotakin yksittäistä tilannetta pitäisi jäädä häpeämään.
|