Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Töihin meno ahdistaa

Lähettäjä: Wirpi 
Päivämäärä:   9.10.24 12:46:06

Olen ollut pari kuukautta sairaslomalla fyysisen vamman takia ja ensi viikolla olisi paluu töihin edessä.

Ahdistaa ja masentaa kun työpaikalla on lisäksi muutama hankala tyyppi joiden silmätikkuna olen vähän ollut.
Pelkään, että he eivät ilahdu paluustani töihin ja osoittavat sen eri tavoin mm. puhumalla pahaa muille ja hankaloittamalla/sabotoimalla töitäni.
Tätä oli jo ennen sairaslomalle jäämistäni ja sitä on vaikea todistaa tapahtuneeksi heidän jonkun toimesta.

Olen joskus kysynyt hienovaraisesti joukon "päähenkilöltä" että olenko joskus loukannut tietämättäni tai tehnyt jotain väärää ja olen pahoillani jos näin on tapahtunut, mutta hän kielsi ja sanoi että kaikki on ihan ok, mitään ei ole tapahtunut.

Silti pieni kiusaaminen jatkuu. Häirintä ei ole siis mitään isoa luokkaa mutta sellaista kuitenkin että se jää painamaan mieltä ja vie ilon ja rentouden työstä.
Ja joidenkin ihmisten käytöksestä huomaa että minusta on puhuttu jotain heille. Minulle ollaan joskus epäystävällisiä ja töykeitä vaikka en ole juurikaan tekemisissä heidän kanssaan.
Näillä on erittäin hyvät yhteydet eri osastoille ja ovat osa kavereita myös työn ulkopuolella missä ei tietenkään ole mitään väärää. He tietenkin ovat samalla puolella sitten joka tilanteessa.

Tiedän, että tämä kuullostaa ihan vainoharhaiselta mutta näin koen ja tunnen.
Lisäksi tiedän, että nämä tyypit ovat saaneet muutaman työntekijän vaihtamaan eri paikkaan "kiusaamisellaan" ja pelkäänkin että onko heidän tarkoitus nytkin sama eli saada minut lähtemään.

En osaa sanoa mistä tämä johtuisi.
Hoidan työni hyvin ja pysyn ajan tasalla tehtävissä, minkään asian eteneminen ei hidastu minusta johtuen.
Olen joskus saanut palavereissa esimiehiltä kiitosta ja jopa nämä "kiusaajat" ovat yhtyneet niihin. Myös kiusaajia on kiitelty samalla lailla hyvin tehdyistä töistä.
Olemme kaikki keski-ikäisiä, minä pari vuotta näitä vanhempi.

Kunhan tulin tänne purkamaan ajatuksia ja jos jollain on antaa vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia niin mielelläni otan vastaan.

Re: Töihin meno ahdistaa

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   9.10.24 12:52:07

Tietääkö esihenkilö edes asiasta? Jos ei, niin ehdottomasti kerrot heti, myös tuosta että jännittää tulla sairausloman jälkeen töihin. Olettaen että esihenkilö on mukava tyyppi.

Jos noita kiusaamistilanteita ei ole kukaan muu kuulemassa, niin itse laittaisin puhelimesta ääninauhurin päälle, puhelin taskuun tms ja sinne tallentuu sitten hyvin jos jotain on. En tiedä onko luvallista mutta tuossa kohtaa se olisi ihan sama.

Toinen juttu on se, että tee kilpi itsesi ympärille. Eli älä katso, älä kuuntele MITÄÄN näiden muiden juttuja, jos voit, käy tauolla eri aikaan, pidä kuulokkeita tms. Olet niin kuin heitä ei olisikaan!!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.10.24 13:10:07

Valitettavasti ei ole vinkkejä, mutta halusin tulla sanomaan, että ei kuulosta yhtään vainoharhaiselta. Tehokkaimmillaan työpaikkakisaaminen on juuri tuollaista "hienovaraista", josta ei oikein saa kiinni. Pientä kyräilyä joltain taholta, muuttunut ilmapiiri, huomaat, että ihmiset, joiden kanssa olet tullut hyvin toimeen, alkavat vältellä sinua, huomaat jääväsi ulkopuoliseksi asioissa.. Taustalla saattaa olla vain yksi ihminen, jolla on tarpeeksi sosiaalista valtaa ja riittävästi motivaatiota saada sinut näyttämään huonolta.

Itse saman kokeneena, voin sanoa, että elämä alkoi hymyillä, kun pääsin paikasta eroon.

Lähettäjä: Wirpi 
Päivämäärä:   9.10.24 13:23:55

Yhdellä näistä tosiaan on valtaa hallita ihmisiä ympärillään.
Häntä pidetään muiden työntekijöitten mielestä "johtajana" ja häntä ei uskalleta vastustaa vaikka aihetta välillä olisi ja mieli tekisi.
On helpompi vain mukailla ja mennä mukana kuin suututtaa tämä henkilö.

Olen huomannut, että hän voi ärsyyntyä jopa sellaisesta, että esimies kertoo vaikka jonkun asian ensin minulle tai jollekin muulle.
Hän jotenkin kokee sen arvovaltatappiona tai muuna vastaavana; hän ei olekaan se jolle pomo aina soittaa kun on tiedotettavaa.

Olen varma että hän on sen joukon alulle paneva voima ja muut ovat niitä hännystelijöitä, hyviä ystäviä kun ovat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 14:05:01

Etsi toinen työpaikka jos vaan mahdollista. Kiusaajat syö hiljaa mielenterveyden kokonaan! Et ole vainoharhainen ja sinulla on kaikki oikeus tuntea ahdistuneisuutta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.