Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SoTe/Toimi-kortti kysymys hoitajille?

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   8.10.24 23:07:21

Vaatiiko työpaikkasi/organisaatiosi kyseisen kortin?
Missä organisaatiossa työskentelet?
Pitääkö sinun maksaa kortti itse vai maksaako työnantaja?
Mitä kortti maksaa?

Meillä on töissä herännyt tästä voimakas keskustelu. Työskentelen Esperillä. Kortti tulee pakolliseksi ja se pitää maksaa itse (65-70€). Lisäksi monen (myös minun) pitää hommata passi/hlö.kortti ennen kortin hakemista, koska ed. ehtinyt juuri mennä vanhaksi.
Eli passi (+50€?) ja kortti 70€ siitä, että saan tehdä duunia. Ärsyttää.
Miten muilla? Kuka maksaa. Kiinnostaa.
Kiitos jos vastaatte.

Re: SoTe/Toimi-kortti kysymys hoitajille?

Lähettäjä: Rahastusta 
Päivämäärä:   9.10.24 00:23:59

No mitä ne tekee jos et hommaa korttia. Ei mitään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.10.24 00:37:23

No ihan tälleen eri alalta kommenttina, että jos työnantaja jotais uudistuksia tekee ja vaatii työntekijältä jotain, niin ta sen kustantaa.

Ymmärrän, että paikallinen uimahalli haluaa jonkun euron rannekkeesta, mutta työnantaja ei voi tuollaista vaatia. Jos minä vahingossa rikon läppärin tai puhelimen, niin en joudu niistä pulittamaan mitään, kun saan uudet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.10.24 04:10:07

Tällä hetkellä kortti on lojunut viimeiset 5(?) vuotta kaapin perällä käyttämättömänä, ja on juuri vanhentumassa. En ole käyttänyt sitä kun juuri silloin kun sen sain, en kertaakaan sen jälkeen. En edes muista tunnuslukuja. Pegasokseen kirjaudun salasanalla ilman korttia, ja näin olen tehnyt jo monta vuotta. En ajatellut hankkia uutta korttia kun tämä vanheni, kun en tätäkään käyttänyt.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 06:47:55

Hva:lla töissä. Toimikorttia varten jouduin hommaamaan henkkarit kun ajokortti ei riittänyt.

Mutta itse toimikortin maksoi työnantaja

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.10.24 06:59:10

Työnantaja maksaa kortin.
Jos kortti on mennyt vanhaksi, niin passi tai henkilökortti pitää tietenkin olla. Sitä ei ta maksa.
Työskentelen hyvinvointialueella, tätä ennen sairaanhoitopiirillä.

Jos uudella työntekijällä ei ole sote-korttia, niin ensimmäiset neljä kuukautta voi työskennellä ilman korttia, sen jälkeen ei pääse kirjautumaan korttia.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.10.24 07:13:40

Työnantaja maksaa kortin.
Koneille voi kirjautua ilman korttiakin, en tiedä, onko sääntöjä jossain taas kiristetty, mutta kortteja saa olla vain yksi kullakin.
Näin ollen, kun on monta toimipistettä; osasto, poliklinikka jne käy välillä niin, että kortti on kiinni toisessa koneessa ja sinä olet muualla, ja joudut kirjautumaan käsin.

Ainoa tilanne, jossa kortti on lähes pakollinen, on reseptin teko. Ns puhelinresepti on vielä olemassa, mutta sen teko on työlästä, apteekit eivät oikein halua. Paperireseptin saa tehdä merkinnällä: ongelma tietojärjestelmässä. Mutta jos niitä tulee jatkuvasti, tulee kysely, että miten tohtorilla on koko ajan ongelma ja muilla ei…

Että barrikadeille siellä Esperissä! Luottamusmies hommiin; miksi kortti vaaditaan? Ja työnantaja maksaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.10.24 09:45:05

Ta maksaa kortin. Uutta en saa kun on vain ajokortti. Vuoden olen ollut ilman ja hyvin pärjänny. Kortin takia en hae passia tai kuvallista henkilökorttia. Pitäisihän se olla muutenkin mutta jääny hankkimatta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.10.24 11:20:49

Kyllähän joku virallinen henkilötodistus on hyvä olla olemassa, ajokortti ei sitä enää ole. Itse jouduin menemään henkilökohtaisesti poliisiasemalle haastatteluun että sain passin kun vanha oli jo iänaikuinen. Täytyy pitää joku paperi voimassa.
Sote-kortin maksaa työnantaja jos sitä töissä vaaditaan.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   9.10.24 11:48:54

Sote-ammattikortti on vahvan sähköisen tunnistamisen väline, joten on itsestään selvää, että ensimmäistä korttia hankkiesss täytyy esittää voimassa oleva virallinen henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus vaan todistus ajo-oikeudesta. Ammattikortin kustantaa työnsntsjslle Kela. Rekisteröintipiste, josta ensimmäinen kortti (tai uusi vanhaksi menneen/kadonneen tilalle) hankitaan perii palvelumaksun, jonka työnantaja saattaa maksaa tsi sitten ei. Kun kortti on menossa vanjaksi, kannattaa se uusia sähköisesti, ei maksa mitään.

Lähettäjä: Päivi 
Päivämäärä:   9.10.24 17:22:11

Kiitos vastauksista.
Minullakin on näitä kortteja ollut aikaisemmilla työnantajilla kyllä. TA on kustantanut kortit aina. Nämä tosiaan menneet vanhaksi ja ajalta ennen HV-alueita.

Pegasokseen kirjataan ja nyt tuli tieto, että vakituisilla työntekijöillä on oltava kortti ja se on tosiaan kustannettava itse. Keikkalaiset eivät korttia tarvitse. Olen tästä yrittänyt pomolta vähän kysellä, mutta en ole saanut muuta vastausta kuin: Maksa itse, hommaa kortti.

Tottakai se kuvallinen henkkari olisi hyvä olla ja ymmärrän tottakai, että sen maksaa jokainen itse. Nyt on vain rahallisesti tosi tiukkaa ja tällaiset ”ei pakolliset” hankinnat siirtyy.

Se tosiaan vielä kiinnostaa, että onko tämä meidän Esperin yksikkö ainoa jossa tätä vaaditaan vai miten muualla?

Ärsyttää ihan huolella. En ajatellut korttia kyllä hommata omakustanteisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.