Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuleekohan minusta mummi?

Lähettäjä: Mummoilu 
Päivämäärä:   8.10.24 23:00:50

Tuli tässä illalla ajatus mummoudesta kun lähipiiri pikkuhiljaa alkaa mummoutua. Oma poika vielä nuori, mutta tokihan tässä jo asiaa alkaa ajatella, että tuleekohan minusta joskus mummi? Toivooko kaikki lapsenlapsia? Minä niitä mielelläni vastaan ottaisin jos sellaisia siunaantuu. Ensisijaisesti haluan lapseni olevan kuitenkin onnellinen ja päättävän omista valinnoistaan. Siksi anonyyminä tänne.

Voidaanko pitää ketju positiivisena? Tässä ei ole ketään vaadittu tekemään lapsia saati ääneen sanottu.

Re: Tuleekohan minusta mummi?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   8.10.24 23:06:04

Olen 39, mutta lapset vasta 4 ja 1. Jos ylipäätään näen heidän täyttävän 30, olen onnellinen. Vauvat ja lapset on ihania ja harmittaa että olen jo näin iäkäs, muuten varmaan vielä yksi lapsi saisi tulla. Mummous tuntuu vielä kaukaiselta, mutta silti säästän lasten tavaroita heidän omille lapsille. Höpsöä, tiedän. En kuitenkaan ala koskaan painostaa heitä lasten tekoon. Jokainen saa tehdä omat elämänvalinnat.

Lähettäjä: hilla 
Päivämäärä:   9.10.24 01:04:54

olen 64v ja vähän vajaa 1-vuotiaan tytön mummi. Ja se on ihan parasta maailmassa! tyttäreni oli jo 34 kun vauva synyti, salaa olin toivonut lapsenlasta jo monta vuotta.
Hän on aivan ihana ja suloinen ja hoidan ja autan nuorta perhettä aina kun he pyytävät.
että tämmöinen onni vielä kohtasi mua...

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   9.10.24 07:41:09

Täällä 45-vuotias tuore mummu, olin lapsenlapseni syntyessä itse asiassa täsmälleen saman ikäinen kuin anoppini oli aikanaan ensimmäisen lapsenlapsensa syntyessä. En hirveästi yllättynyt uutisesta, tyttäreni huushollissa oli "lastenhuoneeksi" nimetty huone odottelemassa. Vauvan toiset isovanhemmat ovat 60+v, ja siellä on mummu ollut hyvin hyvin täpinöissään. Ei sillä, ettenkö minäkin olisi, mutta toisen mummun kaveripiiri on jo aikaa sitten mummuuntunut, ja kolmesta lapsestaan nyt sitten nuorimmainen sai ensimmäisenä lapsen liki kolmekymppisenä. Kaveripiirinsä on kysellyt ja ihmetellyt, kun lapsenlapsia ei kuulu, en tiedä, kuinka syvälle kaivoon on jo heitetty haaveet kahden vanhimman lapsensa lapsista.

Mun lapseton 6-kymppinen tätini on muuten aivan "sekaisin" uudesta suvun jäsenestä. On aikanaan leikittänyt ja ollut lapsenlikkana mua mun ollessa pieni, samoin tyttäreni kanssa. Eiköhän tuo tulokaskin samaan päädy <3

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   9.10.24 07:42:32

Lapset on 7 ja 5 ja toivon, että jonakin päivänä olen myös mummo.

Aika näyttää, ja toivottavasti en muutu painostavaksi idiootiksi 25 vuoden päästä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 07:49:56

Annan teille esimerkin lapsuuden ystävästäni, että kuinka ei kannata kohdella lastaan kun toivoo lapsenlasta. Hän on ollut sinkku jo pitkään. Yrittänyt löytää hyvää, tasapainoista miestä joka kelpaisi myös äidille (kyllä, äiti on käännyttänyt vävyehdokkaita pois ovelta milloin mistäkin syystä, yksi oli esim. kaupassa töissä, ei kelvannut). Äitinsä on hänelle jo sanonut että "Lapsen voit hankkia myös yksinkin." ja kiikutellut esitteitä ja sun muita aiheesta..

Vaikka kuinka toivoisitte mummoutta, älkää toimiko näin. Tuo ei ole reilua. Lapsuuden ystäväni on tahattomasti lapseton, oman parisuhdetilanteensa vuoksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.10.24 08:34:00

^ Neuvo hyvä ihminen nyt ystävääsi muuttamaan pois lapsuudenkodistaan. Suhteen löytäminen helpottuu huomattavasti kun anoppikokelas ei pääse käännyttelemään kumpoaniehdokkaita pois heti kättelyssä, eikä kotona vanhempien luona asuva sinkku ole kuuminta hottia parisuhdemarkkinoilla, vaikka muuten järjestely olisi toimiva.

Itse toivon pääseväni mummiksi jossain vaiheessa, lapset jo aikuisia, mutta vasta valmistuneita, verrattain tuoreet parisuhteet, saattaa olla edessä muuttoja eri kaupunkiin tms. Ja toisaalta olen vasta 46, ei tässä kiirettä sillä tavalla vielä ole. Olisi kiva olla mummina niin, että olisi paljon aikaa lapsenlapselle ja mahdollisuus olla nuoren perheen apuna tarvittaessa, tietenkin sen verran kuin he tarvitsevat.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.10.24 08:39:14

Olisi ihanaa joskus olla mummi. Lapset 22 ja 23 v . No aika näyttää. Itsekin sain esikoisen 38 vuotiaana eikä tytärkään ole niitä jotka nuorena haikailee äidiksi.

Lähettäjä: Tulee tai ei 
Päivämäärä:   9.10.24 09:12:10

En tiedä toivonko vai en. Mieheni sanoo toivovansa.
Näyttää kyllä siltä tällä hetkellä että kukaan kolmesta lapsesta ei lapsia hanki. No eipä sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.10.24 09:33:44

Ainakin kuulostat jo mummilta kun puhut lasten siunaantumisesta!

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   9.10.24 09:45:05

Lapsia kannattaa tehdä useampi, niin tsäänssit on paremmat.

Miehet saa todennäköisemmin lapsia, jos ovat koulutettuja ja huvin tienaavia eli nyt satsaamaan pojan kouluun.

Mutta itse asiaan, toivottavasti tulee, itsellä lapset vasta tarhaikäisiä, mutta toivottavasti saisin lapsenlapsia ja toivottavasti eivät kovin kauas muuta ja toivottavasti saan olla läheinen isoäiti vaikka mulla onkin vaan poikia kun osa naisista luottaa enemmän omaan äitiinsä. Rehellisesti sanottuna, varmaan minäkin.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   9.10.24 09:45:52

---: Niinpä. Vaikka luultavasti omilleen muuttaminen ei auta, jos tytöllä on toiveina löytää mies, joka kelpaa myös äidille. Tuossa vaiheessa, missä tuo tyttö vielä elää, ei pidä lapsia hankkiman.

Päivämäärä:   9.10.24 10:27:21

"^ Neuvo hyvä ihminen nyt ystävääsi muuttamaan pois lapsuudenkodistaan"

16 vuotta on asunut jo omillaan. Kiitos kuitenkin "neuvosta."

Lähettäjä: Nope 
Päivämäärä:   9.10.24 10:32:42

Meidän uusperheen pojat on vasta 8, 13 ja 16 ja minä 38 mutta mun on pakko sanoa että mä en kyllä mitenkään toivo tai odota olevani mummi. Ihan kamala ajatus itseasiassa. Jos haluavat tehdä lapsia niin ok mutta en ikinä aio painostaa poikia lapsentekoon. Ehkä tässä on vielä liian lähellä omien lapsuus ja mä alan juuri nauttimaan miehen kanssa ihan hemmetisti siitä kuuluisasta omasta vapaudesta mitä kasvavien lasten myötä alkaa siunaantua.
Kysy kymmenen vuoden päästä uudestaan!

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   9.10.24 10:47:17

Minä luulen, että minusta ei tule mummia. Lapsia on kyllä kolme: poika ja kaksi tyttöä. Mitenkään erityisen lapsirakkaita he eivät ole. Tehkööt omat päätöksensä aikanaan.

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   9.10.24 11:00:09

Toki äidillä on oikeus käännyttää kenet tahansa oveltaan, mutta eihän sellainen vaikuta aikuisen lapsen seurustelusuhteisiin muuta kuin siinä, ettei sen kumppanin kanssa vierailla äidin luona.

Lähettäjä: Nöpö 
Päivämäärä:   9.10.24 11:03:34

Sama,en usko että musta ainakaan heti mummia tulee. Nuorin ei tee lapsia(sanonut näin monta kertaa).Ja kaksi vanhempaa,heillä elämät aika sekaisin ja hakusessa,niin vaikea uskoa ainakaan moneen vuoteen.Eikä ole ehkä niin väliksikään lapsenlapsia saada.Maailmantilanne,sosiaalinenpaine ja kaikki muu,en halua että lapsenlapsia joutuu siihen pyöritykseen.Mutta itse tekevät päätökset.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.10.24 11:06:36

Toivottavasti ei tule... mutta enhän tuota voi toki lapselleni sanoa, hänen päätös tekeekö lapsia. Mutta ei kiitos meikäläiselle hoitoon tai muutenkaan riesaksi.

Lähettäjä: vvv 
Päivämäärä:   9.10.24 11:34:50

Mun äiti oli jo kokonaan luopunut toivosta päästä mummiksi, kun sain esikoisen 35-vuotiaana, sitten vielä lisää 38- ja 40-vuotiaana. Hän ja isäni olivat ihania rakastavia isovanhempia, vaikka menestyvät kun lapset olivat yläkoulussa. Nyt olen itse pienen pojan mummi ja en olisi voinut kuvitella miten ihanaa se on! Ylipäätään olemma tosi tiivis ja läheinen perhe, ja lasten poika/tyttöystävät on sujahtaneet perheeseen mukavasti.

Päivämäärä:   9.10.24 12:20:54

Mun lapset on kolmekymppisiä, tytär seurustelee naisen kanssa, mikä tietysti ei ole este, poika ei seurustele. Ei ehkä ihan heti kuitenkaan ole tulossa. Kavereilla rupeaa olemaan lapsenlapsia. Nyt mulla olisi aikaa ja voimia hoitaa, 10 vuoden päästä ehkä ei. Olen 60. Tylsää, kun nykyään moni tulee isovanhemmaksi niin vanhana.

Mun äidistä tuli isovanhempi viisikymppisenä, samoin mun siskosta.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   9.10.24 12:54:52

Olisit piste tehnyt itse lapsesi nuorempina.

Päivämäärä:   9.10.24 16:34:43

Niin no, ei ollu miestä nuorempana. Sain kuitenkin lapset 28- ja 30-vuotiaana. Aika normaalissa iässä. Lapset siis nyt 30 ja 32. Mun mielestä aika normaalissa iässä saamaan lapsia tai kohta keskimääräistä vanhempia.

Lähettäjä: Nella 
Päivämäärä:   9.10.24 16:42:22

Itselläni lapset aikuisia ja todella toivon kaikessa hiljaisuudessa että eivät lisäänny. Tai sitten piiiitkän ajan kuluttua. Tein itse lapseni hyvin nuorella iällä ja olen siis nuori vielä mummoksi.
Toki lapseni tietävät ettei minusta tule lapsenlapsia hoitavaa ja paijaavaa mummia millään. Asun pääosin ulkomailla ja en tule matkustamaan lapsenlapsia hoitamaan, Suomessa käyn kerran tai kaksi vuodessa. Luultavasti tulen hoitamaan isovanhemmuuden ostelemalla tavaraa.
Toivon lasteni elävän mukavaa aikuisuutta vielä pitkään ilman jälkikasvua.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.10.24 16:46:09

Omani olen hoitanut ja hoidan, sitten on heidän vuoronsa tehdä omat päätöksensä. Tulen aina auttamaan lapsiani kaikessa missä voin, mutta heidän ehdoillaan. Uskon, että halutessaan molemmista tulee hyvä isä. En ole mikään hoivaajatyyppi ja nyt kun ei enää ole omia pikkulapsia, koen pienet lapset rasittavia. Tulen varmasti rakastamaan lapsenlapsiani, jos niitä saan, mutta sitten on lasteni vuoro hoitaa lapsensa.

Lähettäjä: tellu 
Päivämäärä:   9.10.24 17:02:14

Minusta ei tule, tyttö on vela 34v ja tehnyt sterilisaation, asia on ihan ok minulle, hänen elämänsähän se on. Itse olen 56.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   9.10.24 17:46:39

No tällä hetkellä en toivo, eikä se mahdollista olisi, kun ei niitä omia lapsia ole. Toki, olen vasta 30, eli sinänsä aikaa kyllä ehkä vielä olisi. En kuitenkaan koe itseäni äiti-ihmiseksi ja sitä on myös sanonut oma äitini. Ei siis mitenkään negatiivisessa mielessä, vaan ns. kompannut, kun olen todennut, että ei ole mun juttu. Ei hänkään minua äitinä näe :D
Anoppi taas on kysellyt, että millos hänestä mummo tulee. Viimeisimpään kyselyyn reilu kaks vuotta sitten ilmoitin, että "No, meille tulee koiranpentu". Tämän jälkeen ei ole kysellyt, mutta tiedän, että hän olisi erittäin innoissaan, koska miehenkään siskolla ei lapsia ole ja selkeästi hän niitä lapsenlapsia kaipaisi.

Lähettäjä: Mummu 
Päivämäärä:   9.10.24 18:17:45

Olisipa hienoa, jos minusta joskus tulisi mummi. Esikoiseni tosin on vasta 8kk, joten tähän asiaan on vielä aika kauan aikaa. Tosin jotenkin luulen, että minusta tuskin koskaan tulee mummia. Maailma menee siihen suuntaan, että lapsia ei haluta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.