Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita täriseviä ihmisiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 09:17:35

Onko muita jotka tärisevät helposti? Esimerkiksi töissä esitelmää pitäessä tai muuten jännittäessä vatsalihasalue tärisee paljonkin, ei välttämättä niinkään kädet kuten useilla näkyy. Myös raajat saattavat täristä liikuntaharrastuksissa tai muuten jännittyneissä tiloissa. Olen näyttänyt lääkärille jonka mielestä asia ei ollut huolestuttava, verikokeet tehtiin muttei niissä ollut mitään yllättävää. Aina en ole kokenut tätä vaan ehkä koronan jälkeen tms vaiva ilmaantui. Ei haittaa elämää muuten, mutta on kyllä tosi kiusallinen vaiva kun tärisee ihan selkeästi koko kroppa työkavereiden edessä jännitystilanteissa. Ei olis muita tärisijöitä hötölässä? Mistään apua tähän kiusalliseen vaivaan?

Re: Muita täriseviä ihmisiä

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   8.10.24 10:28:24

Kyllä käddettäriissee joskuss ihannn sikana.

Lähettäjä: Kahvikuppineuroosi 
Päivämäärä:   8.10.24 19:21:39

Googlaa kahvikuppineuroosi.

Minkälainen tilanne työkavereiden edessä jännittää? Uusi työpaikka toki jännittää aina, mutta ei kyllä tule omalta kohdalta mieleen tilannetta, jossa olisi jännittänyt vanhojen, tuttujen työkavereiden edessä. Tai jos on jännittänyt, niin silloin paikalla on ollut muitakin (esim. joku asiakastilaisuus, jossa täytyy pitää esitelmä työasiasta, paikalla vieraita ihmisiä ja omia työkavereita).

Päivämäärä:   8.10.24 19:24:19

Tärinä on oikestaan hyvä juttu, purat sillä sitä ahdistusta mitä koet. Se ahdistus, stressi, hermostuminen ei ole hyvä juttu tietenkään, mutta tärinä on terveellinen reaktio siihen ja estää sen patoutumisen elimistöön.

Ei varmaan lohduta kamalasti.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.10.24 19:34:34

Beetasalpaajista voi olla hyötyä.

Ja termi tuolle on essentiaalinen vapina.

Päivämäärä:   8.10.24 19:36:21

Se on ihan täysin normaali reaktio. Muutkin eläimet tärisivät säikähdystään tai stressiä pois.

Tutustu TRE-tekniikkaan ja koita päästä kurssille tai kokeile kotona. Kun pystyt purkamaan kehoon kertyneet jännitystilat hallitusti siloin kun haluat niin helpottaa se ylimääräinenkin tärinä. Tai pahenee :D Minulla tuo TRE aiheutti sen että pitkään, ehkä vuoden ajan joka ikinen ilta sänkyyn mennessä tärisin päivän jännitykset pois ja paljon, paljon vanhojakin. Nykyään tulee vain jos on ollut kuormittava päivä.

Päivämäärä:   8.10.24 19:39:02

kaima, miten opit tärisemään? Olen yrittänyt, ihan tekniikkaan koulutetun ihmisen opastuksessa, enkä vaan pysty siihen. Joku osa mielessä ei anna kehon antaa täristä, tunnen sen osan ja miten se pistää vastaan enkä saa sitä taivuteltua :( Uskon että hyötyisin tuosta paljon mutta voin tehdä niitä asentoja kunnes en enää fyysisesti pysty tekemään yhtään mitään, skippaan sen tärinävaiheen kokonaan. Onko vinkkejä?

Päivämäärä:   8.10.24 20:36:20

Erityisesti esitelmät ja tilanteet joissa esitetään hankalia kysymyksiä muiden edessä jne aiheuttavat tätä tärinää. Ei myöskään aina välttämättä jännitys negatiivisessa mielessä vaan myös jos innostun jostakin asiasta saatan myös ruveta tärisemään :D

Auttaako TRE niin että tärinää saisi hallittua halutessaan? Vai lisää tärinää vaan :D

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   8.10.24 21:08:29

Jep, samaa täällä. Kun kehoon kertyy ahdistusta ja kiirettä niin se purkautuu sosiaalisissa tilanteissa sitten. Minulla tulee pään tärinää ja niskan/hartian seudun lihakset jumissa sitten. Lähinnä huvittaa jälkeenpäin. Pitäis varmaan opetella purkamaan sitä stressiä että sitä ei kerry.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 21:17:25

Nurinkurista, mutta joskus se voi kääntyä parempaan ihan todella nopeastikin. Kun on vaikka tilanne, jossa ennen on jännittänyt paljon ja myös muille näkyvällä tavalla, mutta sitten erään kerran joku muu sisäinen draivi vaan niin suurella voimalla painaa sen ohi, että se voi, ihme kyllä, karista ihan mitättömäksi ja taka-alalle. Vaikka siis nyt täristeletkin, voi se siitä vielä jäädä poiskin.

Päivämäärä:   8.10.24 21:53:35

Niin, en tiedä että lisääntyykö tärinä kun sen huomatessaan säikähtää ja nolostuu. Varmaan jonkinlainen kierre.

Lähettäjä: Tärisijä 
Päivämäärä:   8.10.24 23:01:24

Minä tärisen. Jännitys, ahdistus, stressi, suuttumus saa minut tärisemään. Erityisesti sosiaaliset tilanteet, joissa (asiallisesti) pyrin ilmaisemaan mielipiteeni negatiivisiin asioihin liittyen. Tai tilanne, jossa "puolustan" itseäni jollain tavalla. Esimerkkinä siis vaikkapa tilanne, jossa joku ohittelee jonossa ja huomautan ystävällisesti asiasta. Tai jos joudun töissä kertomaan jotain "huonoja uutisia", puhumaan isommalle joukolle tms.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   9.10.24 16:26:42

Minulla sama ongelma. Ja se oikeasti on ongelma, koska tärisevä ihminen ei näytä kovin vakuuttavalta.. Täristen sekä jännityksestä, että innostuksesta. Ja varsinkin niiden purkaantuessa. Vaikuttaa ihan ääneenkin asti, kun leuka väpättää. Olen aina ollut samanlainen, isot tunteet ja isot reaktiot. Itselläni lisänä myös lämmönsäätelyongelmat, kuten kylmässä täriseminen todella nopeasti ja voimakkaasti. Mietinkin joskus, liittyvätkö yhteen. Eli kun jännitys purkautuu ja verenpaine laskee, väheneekö ääreisverenkierto ja aiheuttaa kylmyyttä - tärinää... Loputon suo. Ikää 50 ja ollut läpi elämän, myös tosiaan iloisissa tunnelmissa. Ei vain ahdistavissa tai jännissä. Ominaisuus.
Joskus auttaa kun antaa täristä vaan. Ja sanoittaa vaikka tilanteen muille. Että liittyy adrenaliinin ja muihin hormoneihin.

Päivämäärä:   9.10.24 17:39:10

Kiva kuulla että muitakin on ja kommentit asian normaaliudesta ovat olleet yllättävän piristäviä, itse kun olen todella välillä pelännyt ties mitä MS-tautia, Parkinsonia ym. Muilla ei oikein omassa elämässä tunnu olevan samaa ongelmaa :D reagoin muutenkin herkästi, mm. punastumalla. Onkin kiva asiantuntijatyössä punastella ja täristellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.