Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko laillista vuokra-asunnon irtisanomisaika

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.10.24 07:35:16

Ilmoituksen ehdoissa molemminpuolin 2 kuukautta. Eikös se ole jos yli vuoden asunut vuokralaisella kuukausi ja vuokranantajalla 6kk.

Re: Onko laillista vuokra-asunnon irtisanomisaika

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.10.24 07:44:37

Näin todelba on. Yhdelle vuokranantajalle jouduin lukemaan lakia, eihän se hirveästi tykännyt. Mutta ei kuitenkaan lähtenyt käräjöimään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.10.24 07:45:51

Asumiseen sovelletaan huoneenvuokralakia, eikä sen ehtoja voi sopimuksella heikentää.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.10.24 07:48:22

Ja vuokralaisella 1kk jos ei ole kyseessä määräaikainen vuokrasopimus.

Lähettäjä: Penni 
Päivämäärä:   8.10.24 07:53:36

Vuokra-asunnon irtisanomisaikaa ei tosiaan voi sopimuksella muuttaa, se on aina vuokralaisen puolelta 1 kalenterikuukausi.
Vuokranantajan puolelta 3kk jos alle vuoden ollut voimassa ja vuotta pidemmän sopimuksen kohdalla 6kk.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.10.24 08:29:57

huoneenvuokralaki on nykyään eei nimisnwn mutta edelleen pakottavaa lainsäädäntöä.
Jopa määräaikaisen voi laissa määritellyin ehdoin irtisanoa.

Toimitilat ja esim tallipaikat on taas sopimusvapauden piirissä.

Lähettäjä: 009 
Päivämäärä:   8.10.24 08:49:25

Mut laittoi vuokraisäntä ulos vajaassa kahdessa kuukaudessa, kun asunto myytiin. Meillä oli suullinen sopimus ja vuokraisännän mielestä se oli reilua. Kun sanoin että aika on 6 kuukautta näin yhdeksän vuoden asumisen jälkeen, alkoi uhkailu. Mulla meni siinä vakituinen työpaikka, lemmikeistä jouduin luopua koska olin asunnoton sen jälkeen. Meni tulojen äkillisen loppumisen vuoksi sitten myös luottotiedot. Olin yksinäinen nainen ja muutto oli todella raskas myös fyysisesti. Tavaraa oli niin paljon ettei ollut mahdollista vuokrata uutta samankokoista asuntoa työpaikan alueelta, mutten löytänyt edes pienempää. Tavarat jäteasemalle ja itse sukulaisen nurkkiin. Sormien nivelet tulehtuivat pahasti kaikesta siitä rehkimisestä, olin niin lohduton etten pyydellyt apua muuttoon. Häpesin että minut heitettiin ulos kuin hyödytön räsynukke.

Lakimies oli sitämieltä ettei kannata lähteä haastamaan kun olin jo muuttanut pois. Hänen mielestään vuokraisäntä olisi vedonnut lausekkeeseen että kun asunto myydään, vuokralainen lähtee. Kuten voidaan tehdä ehtoja että kun omistaja kuolee, vuokrasopimus päättyy. Tai jotain vastaavaa selitti.

Meillä ei ollut vuokrauksen alussa sovittaessa mitään puhetta ulosmuuton ajasta. Mutta päätellen siitä että kun itse suunnittelin kerran poismuuttoa heti kesken kuukauden, vuokraisäntä halusi pitää silloisen vuokralain mukaisen 1 kuukauden irtisanomisajan, niin myös minun osaltani se olisi ollut vuokralain mukainen eikä öykkäri-vuokraisännän mukainen.

Näitä tyyppejä riittää :(

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.10.24 12:01:50

Joo niin ajattelinkin, aika törkeä ehto ja vaikka ei laillisesti pädekään niin skippaan tuon ja niin on tehnyt varmaan moni muukin kun tuo ilmoitus on ollut jo pidempään vaikka yleensä tällä alueella tuo olisi mennyt nopeasti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.10.24 12:05:08

009: Surullinen tarina, mutta tuossa on kyllä omassakin elämänhallinnassa vikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.