Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia Erasmus-vaihdosta?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.10.24 05:17:39

Löytyykö täältä ketään, joka on ollut Erasmus-vaihdossa? Olen hakeutumassa työn ohessa tehtävään koulutukseen, missä on mahdollisuus lähteä Erasmus-vaihtoon koulutuksen aikana 2 viikoksi.

Millaista oli? Menitkö vaihtoon oppilaitokseen vai alan työpaikkaan? Mikä maa? Teitkö jotain siellä vai seurasit vain toimintaa? Kaikki kiinnostaa!

Re: Kokemuksia Erasmus-vaihdosta?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.10.24 06:12:06

Tuollainen lyhyt varmaan onkin helpompi järjestää.

Itse olin menossa 3kk ajaksi opiskelijavaihtoon yliopistossa ollessani, mutta menin valitsemaan kaupungin, jonka kieltä en osaa alkeita enempää ja joka kärsii valtavasta asuntopulasta. Syksyllä tuossa kaupungissa on täysin kivisessä keskustassakin itikoita kuin pahimassa kuviteltavissa olevassa mökkipöpelikössä, mikä tuli yllätyksenä. Olin kyllä käynyt siellä aiemminkin, mutta aina kesällä, kun kuumuus ilmeisesti riitti pitämään itikat poissa.

Yliopistolla asenne oli se, että paikallisella kielellä on pärjättävä, siinä missä Suomessa oli tottunut siihen, että paikallisetkin puhuu englantia jos vaihtareita on samalla kurssilla. Asuntoa en onnistunut löytämään, vaan yövyin yhden kimppakämpän läpikulkutilan sohvalla vuokranantajan säälistä, kun missasin jaetun makuuhuoneen puolikkaan kyseisestä asunnosta. Yksiöitä ei kertakaikkiaan ollut. Asunnossa ei ollut jäähdytystä, joten sitä tietenkin tuulettiin runsaasti, kun oli vielä lämmintä, ja läpikulkutilaa oli täysin mahdoton sulkea. Siltä itikoiden ininältä ei pystynyt nukkumaan käytännössä lainkaan. Taisin viettää viikon harkitsemassa mitä ihmettä teen ja palasin kotiin.

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   8.10.24 06:12:09

Koulun kautta olen ollut neljästi vaihdossa ulkomailla. Kaksi varsinaista Erasmus-vaihtoa, mutta aika samanlainen prosessi oli kaikissa. 2-3kk jaksoja Espanjassa, Ranskassa ja Skotlannissa.

Ehdottomasti suosittelen. Jokainen reissu oli omalla tavallaan hieno ja opettavainen. Töissä olin ekalla kerralla kahvilassa, toisella hevostallilla ja viimeiset kaksi maatilalla (hevosia, lampaita, kanoja). Kyllä kaikissa tarkoitus oli ihan töitä tehdä, eikä vierestä ihmetellä. Itselle oli ainakin huomattavasti mielekkäämpää tehdä harkkajaksot ulkomailla, kun pääsi samalla matkustelemaan. Muuten samaiset palkattomat jaksot olisi pitänyt tehdä Suomessa.

Useampi koulukaveri kävi myös vaihdossa ja suurin osa tykkäsi kovasti. Ikäviäkin juttuja oli käynyt, mutta esim. ryöstöltä voi todennäköisesti välttyä, jos on varovainen. Taisi poikkeuksetta niissä tilanteissa olla yömyöhä ja turhan paljon alkoholia veressä.

Lähettäjä: Koulutus 
Päivämäärä:   8.10.24 08:00:56

Olin viikon koulutuksessa Irlannissa Erasmuksen kautta. Koulutus oli hyvin järjestetty. Osallistujia oli monista Euroopan maista. Parasta antia olivat keskustelut kollegojen kanssa ja myöskin erittäin hyvä kouluttaja, josta kaikki tykkäsivät. Itselläni oli hyvä kokemus, mutta olen kuullut myös päinvastaisia kokemuksia. Suosittelen kyllä ehdottomasti lähtemään avoimin mielin. Onhan kaikki myös kiinni omasta suhtautumisesta ja asenteesta. Myös ei niin hyvistä kokemuksista voi oppia paljon. Ihmiset olivat tosi ystävällisiä ja ilmapiiri kannustava.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.10.24 08:07:35

Kiitos ihanista vastauksista!
..-Mitä opiskelit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.10.24 08:36:32

Menin Saksaan ja kämppä oli täysin homeessa, kalusteet 60 luvulta. Asuntoa ei saanut nähdä etukäteen, kuvat olivat ehkä 20v vanhoja.. Ihmiset eivät suostuneet puhumaan ko kaupungissa englantia. Tuuria oli matkassa, vanhempi nainen yliopistolta otti minut kotiinsa asumaan kun sairastuin homeesta ja soitteli puolestani myös kaikki puhelut kun kukaan ei puhunut englantia missään. En saanut edes lääkäriä englanniksi. Saksassa on todella paha asunto tilanne. Tämä tapahtui pari vuotta sitten.

Uskaltaisin lähteä pariksi viikoksi jonnekin, mutta pidempi vaihto vaatii kyllä jo tutustumista asunto ja kieli tilanteeseen. Englannin kieli ei edelleenkään ole automaatio joka paikassa.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   8.10.24 09:11:14

Itse en ole ollut, mutta moni tuttu kyllä. Jos ei osaa paikallista kieltä hyvin skippaa ainakin
- Saksa
- Ranska
- Espanja

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   8.10.24 09:22:01

Aina kannattaa lähteä jos vaan pääsee.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   8.10.24 23:06:12

Tässä topicissa on hyviä esimerkkejä siitä, miksi edelleen kannattaa opiskella muitakin kieliä kuin vain englantia (ja toki myös oma äidinkieli hyvin).

Lähettäjä: pssasgvj 
Päivämäärä:   9.10.24 00:46:30

Mon molemmat lapset on olleet, molemmat 6 kk ja arvostavat ja tykkäsivät aivan hirveästi. Toinen Roomassa toinen Bordeauxissa. Molemmat viihtyivät erinomaisesti, saivat paljon ystäviä, oppivat paitsi opiskelijuttuja myös elämää.
Siis kandivaihdossa. Tonen meni vilä maisterivaihtoon Kööpenhaminaankin.

Erasmusvaihto on parasta mitä EU on Suomelle tuonut. Kohtuukustannuksin pääsee näkemään maailmaa, tutustumaan ihmisiin ja kulttuureihin, oppimaan eri kieliä.
Olisinpa itse vielä nuori!

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   9.10.24 17:16:52

Joo: Ensin opiskelin merkonomiksi ja sen jälkeen eläintenhoitajaksi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.